e-wydanie Optyk Polski 77

OPTYK POLSKI OPTYK POLSKI ISSN 1899-9506 Magazyn dla profesjonalistów nr 01(77)/2024 /magazynoptykpolski /OptykPolski CARRERA 3027/S #DRIVEYOURSTORY Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik, dr hab. Jacek Pniewski, dr n. med. Andrzej Styszyński, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Radosław Wiktorowicz Strefa eksperta: W numerze: Trendy: Jak dobierać kolory oprawek do klienta? / „Na okrągło” o okularach // Butik: W świecie okularów wciąż rządzi kolor // Strefa eksperta: Przejrzystość soczewek okularowych // Progres w sprzedaży okularów progresywnych // Jak rekomendować kierowcy dodatkowe okulary // Wrażliwość na kontrast w wieloogniskowych soczewkach kontaktowych // Obiektywne metody badania refrakcji // Technologie: Automatyzacja badań w salonie optycznym

od redakcji DRODZY CZYTELNICY, Marian Wójcik Prezes Zarządu Starszy Małopolskiego Cechu Optyków Z radością oddajemy w Wasze ręce pierwsze w tym roku wydanie magazynu „Optyk Polski”! Tradycyjnie skupiamy się na kluczowych kwestiach, które sprawią, że Wasze spojrzenie na bieżące wyzwania branży oraz optyczne nowości stanie się jeszcze klarowniejsze. Co znajdą Państwo w tym numerze? Magdalena Moczulska rozważa, czego oczekują klienci w kontekście przejrzystości soczewek okularowych, i sprawdza, czy producenci odpowiadają na te potrzeby. Sylwia Piskulska-Grzesik przybliża z kolei nowoczesne podejście do sprzedaży soczewek progresywnych, skupiając się na kluczowych pytaniach oraz języku korzyści. Warto sprawdzić, jakie strategie mogą zrewolucjonizować doświadczenie klienta i zwiększyć efektywność sprzedaży. Bardzo ciekawy materiał przygotował dr hab. Jacek Pniewski, analizując kwestię kontrastu w wieloogniskowych soczewkach kontaktowych. Poparty licznymi badaniami wywód pokazuje, jakie innowacje są dostępne na rynku i czy wpływają one na wybór konsumentów. Równie interesujący jest artykuł dr. n. med. Andrzeja Styszyńskiego, który wprowadza czytelnika w świat obiektywnych metod badania refrakcji. Odświeżenie wiedzy teoretycznej z pewnością pozytywnie wpłynie na Państwa bieżącą pracę w salonie optycznym. W numerze nie mogło oczywiście zabraknąć artykułów o najnowszych trendach, dostępnych rozwiązaniach technicznych czy aktualnościach z życia organizacji optycznych. W tym miejscu, w imieniu Małopolskiego Cechu Optyków, pragniemy również Państwa zaprosić na organizowany przez nas Noworoczny Bal Maskowy. Zachęcamy do licznego udziału! Życzymy satysfakcjonującej lektury. CO W NUMERZE? STREFA EKSPERTA BioLINE: soczewki okularowe z materiałów pochodzenia roślinnego 6 Varilux XR: soczewka progresywna adaptująca się do ruchów oczu 10 Jak wyróżnić swój salon optyczny i zdobyć przewagę konkurencyjną? 14 Innowacyjność i styl: oprawy marki Calvin Klein 15 Lokalne spojrzenie na globalną wizję 18 Przejrzystość soczewek okularowych. Czego oczekują klienci, jak odpowiada rynek 48 Pytania i język korzyści. Progres w sprzedaży okularów progresywnych 54 Co dwie pary, to nie jedna. Jak rekomendować kierowcy dodatkowe okulary 62 Wrażliwość na kontrast w wieloogniskowych soczewkach kontaktowych 68 Obiektywne metody badania refrakcji 79 TRENDY Jak dobierać kolory oprawek do klienta? 28 „Na okrągło” o okularach 32 W świecie okularów wciąż rządzi kolor 39 TECHNOLOGIE Automatyzacja badań w salonie optycznym 84 AKTUALNOŚCI Małopolski Cech Optyków 24 Cech Optyków w Warszawie 66 Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna 74 Optyka 2023 – nowe perspektywy biznesu optycznego 76 Pomorski Cech Optyków 83 4 WYDAWCA: Małopolski Cech Optyków, ul. Słowiańska 3, 31-141 Kraków; Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków REDAKCJA: Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków, wspolpraca@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Zastępca redaktora naczelnego: Radosław Urban Opieka redakcyjna: Agnieszka Szmuc Współpraca: dr n. med. Andrzej Styszyński, dr hab. Jacek Pniewski, Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik Radosław Wiktorowicz, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Beata Pałac, Katarzyna Kroner, Katarzyna Gumula-Kubicka, Piotr Kołaczek STUDIO GRAFICZNE: Marcin Masłyk (kierownik studia) Dawid Duszka MARKETING I REKLAMA: Kierownik marketingu wydawnictwa: Grażyna Jancik, 600 064 711, grazyna.jancik@feniksmedia.pl Krzysztof Chachlowski, 600 064 719, krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl PRENUMERATA: optykpolski@feniksmedia.pl Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z„Optyka Polskiego”dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy (art. 36 pkt 4 Prawa prasowego). W magazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki GettyImages.com. Grafika na okładce: reklama firmy Safilo Polska. Przedstawione na okładce produkty są wyrobami medycznymi. Należy używać ich zgodnie z instrukcją lub etykietą. „Optyk Polski” – magazyn dystrybuowany wysyłką pocztową do optyków w całej Polsce, wydawany przy wsparciu merytorycznym Małopolskiego Cechu Optyków. Koordynatorzy projektu „Optyk Polski”: Marian Wójcik (MCO, inicjator projektu„Optyk Polski”), Wojciech Moszyński, Dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków Współpraca: Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna PRZEDSTAWIONE W MAGAZYNIE „OPTYK POLSKI” PRODUKTY SĄ WYROBAMI MEDYCZNYMI. NALEŻY UŻYWAĆ ICH ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ LUB ETYKIETĄ. NOWOROCZNY BAL MASKOWY 2024 10 lutego 2024 r. o godzinie 20.00, w Sali Cechowej „Na Kotłowem” przy ul. Westerplatte 18 w Krakowie. Zgłoszenia tel.: 733 954 033

Dbanie o dobro środowiska naturalnego jest obowiązkiem każdego mieszkańca Ziemi, jeśli chcemy, aby kolejne pokolenia mogły swobodnie korzystać z bezcennych zasobów naszej planety. W American Lens Poland traktujemy to zobowiązanie bardzo poważnie i dlatego z dumą wprowadziliśmy, jako pierwsza firma na rynku polskim, soczewki okularowe BioLINE. Przełomowy materiał, z którego są produkowane, składa się nawet w 90% z biokomponenetów pochodzenia roślinnego. Badania LCA (Life Cycle Assessment)1 wykazują również, że produkcja soczewek BioLINE prowadzi do redukcji emisji gazów cieplarnianych nawet o 14% w porównaniu z ich tradycyjnymi odpowiednikami syntetycznymi. Oszędność wody podczas ich wytwarzania sięga 25%, a zużycie energii udało się ograniczyć o 35%. Soczewki BioLINE posiadają odpowiednie certyfikaty jakości i zapewniają takie same parametry techniczne (liczby Abbego, gęstość, przepuszczalność światła) jak standardowe soczewki. BIOLINE – REWOLUCYJNE I PIERWSZE NA POLSKIM RYNKU SOCZEWKI OKULAROWE Z MATERIAŁÓW POCHODZENIA ROŚLINNEGO To przełomowe rozwiązanie w światowej optyce otwiera nowy rozdział w historii naszej cywilizacji oraz daje nadzieję przyszłym pokoleniom na czystą i wolną od zanieczyszczeń planetę. Czy ta pionierska inicjatywa na polskim rynku optycznym powinna być zauważona przez niezależne salony optyczne i wykorzystana w komunikacji z coraz bardziej świadomym klientem? Zdecydowanie tak, ponieważ z soczewek BioLINE od American Lens mogą skorzystać: • pacjeni w każdym wieku – w ofercie są dostępne soczewki jednoogniskowe, relaksacyjne i biurowe, • użytkownicy urządzeń cyfrowych, którzy docenią wariant z dodatkową powłoką iBLUE, • kierowcy, których widzenie wspiera powłoka antyrefleksyjna iGOLD, możliwa do aplikacji na soczewkach BioLINE, • konsumenci wyczuleni na styl i estetykę, ujęci wyjątkowym złotym odbiciem powłoki iGold w połączeniu z atrakcyjną oprawą okularową, • pacjenci w zasadzie z każdym rodzajem i wartością korekcji ze względu na dostępność soczewek BioLINE w indeksie 1.6 oraz 1.74, wybierający dowolny typ oprawy (pełna, metalowa, patent), • pacjenci zainteresowani przyszłością naszej planety, prowadzący ekologiczny styl życia na co dzień i od święta. Soczewki BioLINE od American Lens to zdecydowanie fantastyczna oferta dla młodszej grupy klientów, dla których oparcie biznesu o zasady zrównoważonego rozwoju jest kluczowe przy wyborze marki. Wprowadzenie tego produktu do oferty to wręcz konieczność dla każdego salonu optycznego w Polsce, który chce przyciągnąć uwagę młodszych klientów. Jak pokazuje praktyka, klienci ceniący artykuły bio są w stanie pojechać po nie na drugą stronę miasta, przeszukać cały Internet czy poczekać cierpliwie na dostawę. Okazja, gdy tak rewolucyjne rozwiązanie jak soczewki BioLINE trafia w nasze ręce, zdarza się raz w życiu. Warto więc maksymalnie wykorzystać szansę, którą stworzyła firma American Lens dla wszystkich salonów w całej Polsce, by przyciągnąć uwagę zupełnie nowej grupy klientów, która dopiero wkracza w świat potrzeb optycznych. 1 Badania własne laboratorium LTL. Wojciech Wąsowicz dyrektor ds. edukacji i rozwoju rynku optycznego strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Przedrostek „bio” wywodzi się z greki i oznacza „życie”. Artykuły bio są dobre dla naszego samopoczucia i zdrowia, a ich wytwarzanie sprzyja harmonijnemu rozwojowi otaczającego nas świata dzięki dbałości o zrównoważone korzystanie ze środowiska naturalnego. Tak też jest w przypadku najnowszego rozwiązania w świecie optyki – rewolucyjnych i zmieniających oblicze również polskiej branży optycznej soczewek okularowych BioLINE od American Lens. 54% Surowce mineralne 46% Materiał pochodzenia roślinnego Surowce mineralne Materiał pochodzenia roślinnego 90% 10% Index 1.6 Index 1.74 6

reklama Co jeszcze zyska optyk dzięki pochwaleniu się światu, że dysponuje w swojej ofercie soczewką BioLINE? • Wyróżni się na tle konkurencji jako pierwszy na rynku w swojej okolicy BioOPTYK, otrzymując od American Lens Międzynarodowy Certyfikat BioOPTYKA. • Zaistnieje w ogólnokrajowym BioLOKALIZATORZE ekologicznych salonów optycznych w Polsce na stronie www.americanlens.pl. • Stworzy kampanię promującą swój salon w social mediach, skierowaną do zupełnie nowej grupy klientów prowadzących BioSTYL życia; zaskoczy ich absolutną nowością, która odpowiada na ich wysokie wymagania jakościowe oraz ekologiczne. • Pokaże, że polski BioOPTYK jest liderem we wdrażaniu światowych trendów na lokalnym rynku i z dumą może realizować swoje ambitne cele biznesowe. Dzięki rewolucyjnym soczewkom korekcyjnym BioLINE od American Lens branża optyczna u progu 2024 r. wykonuje niesamowity skok w nowoczesną i ekologiczną przyszłość, za którą nasza planeta pięknie się nam odwdzięczy. Niech moc perfekcyjnego BioWIDZENIA będzie z nami! strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta 8

Współczesny świat w dużym stopniu wpłynął na zmianę wymagań wzrokowych prezbiopów. Nasz system wzrokowy jest nieustanie konfrontowany z nadmiarem informacji, w szczególności w ostatnich 20 latach, kiedy nastąpiła prawdziwa eksplozja mobilnych urządzeń cyfrowych. Ta ewolucja stanowi wyzwanie zarówno dla możliwości wzrokowych, jak i dla koncentracji. W tym bardzo złożonym środowisku wizualnym musimy radzić sobie już nie tylko z widzeniem do dali lub bliży, ale także na różne odległości i pod różnymi kątami patrzenia do bliży. Zmiany te dotyczą: obecności urządzeń cyfrowych, korzystania z rożnego typu materiałów wizualnych i związanej z nimi konieczności szybkiego przenoszenia wzroku, a także wszechobecnej wielozadaniowości, która towarzyszy nam także w ruchu. Chęć nadążenia za ciągle zmieniający się światem i obserwowania go w sposób wyraźny i ostry sprawia, że nasze oczy muszą wykonywać ok. 100 000 ruchów dziennie. Dlatego tak ważne jest, aby dzisiejsze soczewki progresywne nadążały za tymi zmianami i zapewniały prezbiopom szybką i naturalną adaptację oraz optymalne widzenie obuoczne w tym złożonym środowisku 3D. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom prezbiopów, po wieloletnich badaniach i testach, EssilorLuxottica prezentuje nową generację soczewek Varilux XR seriesTM (rys. 1). To rozwiązanie jest ogromnym krokiem w przyszłość. Soczewki Varilux XR seriesTM to efekt analizy potrzeb prezbiopów, fizjologii ich oczu, ale przede wszystkim widzenia obuocznego i profilu zachowań wzrokowych1 dla każdej pojedynczej korekcji. To pierwsze rozwiązanie, które dopasowuje się do naturalnych ruchów oczu użytkowników2 i zapewnia natychmiastową ostrość nawet w ruchu3, opracowane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Katarzyna Prycik optyczka biomedyczna, optometrystka, absolwentka Politechniki Wrocławskiej Education Manager EssilorLuxottica W branży optycznej działa od ponad 15 lat. Pracę w salonie optycznym zna z każdej strony: jako wykonująca badanie w gabinecie optometrycznym, jako sprzedawca podczas pracy z klientem oraz jako wykonująca okulary w pracowni. Przez wiele lat pracowała jako doradca handlowy w firmie Essilor Polonia, wspierając gabinety optyczne, ale to szkolenia są jej prawdziwą pasją przynoszącą satysfakcję z wykonywanej pracy. VARILUX XR SOCZEWKA PROGRESYWNA ADAPTUJĄCA SIĘ DO RUCHÓW OCZU Rys. 1. Soczewki Varilux XR seriesTM Rys. 2. Cyfrowy bliźniak w soczewkach Varilux XR seriesTM Model sztucznej inteligencji behawioralnej Soczewki Varilux XR seriesTM firmy Essilor to pierwsze rozwiązanie optyczne wykorzystujące cyfrowego bliźniaka, czyli system sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence, AI), który uwzględnia zarówno realistyczne zachowania użytkownika, jak i środowisko 3D, w którym on przebywa. To zaawanasowane rozwiązanie pozwala na stworzenie cyfrowego bliźniaka każdego pacjenta, uwzględniając jego receptę, naturalne sytuacje z jego życia codziennego i widzenie obuoczne (rys. 2). cych się potrzeb użytkowników. Podczas badań analizowane są jakość widzenia w nowej konstrukcji progresywnej oraz jej wpływ na zachowania wzrokowe i posturalne użytkowników. Cyfrowy bliźniak to twór matematyczny, który – tak jak każdy użytkownik – posiada ciało, głowę i dwoje oczu, z których każde wykonuje naturalne ruchy w różnych kierunkach. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwoliło zespołowi Badań i Rozwoju Essilor na wprowadzenie udoskonaleń cyfrowego bliźniaka. Po raz pierwszy dodano także Dodatkowym autem tego rozwiązania jest możliwość wykonania szeregu badań w technologii Live OpticTM. Pomaga to zrozumieć i zmodyfikować soczewki już na etapie projektu pod kątem zmieniają10

series © Essilor International - 2024 - Wszelkie prawa zastrzeżone. Varilux® i Varilux® XR series™ są znakami towarowymi Essilor International. * Euromonitor, dane na 2021 rok; Wartość detaliczna wśród kategorii soczewek okularowych, dot. marek soczewek progresywnych. (1) W oparciu o symulację R&D Essilor – 2022 r. – obliczenia oparte na pomiarach soczewek ważonych poziomem znaczenia poszczególnych kryteriów dla soczewek progresywnych deklarowanych przez użytkowników (Ilościowe badanie konsumenckie – Ipsos – I kwartał 2022 r. – BR/FR/IT/UK/US – n = 4000 użytkowników soczewek progresywnych) – symulacje przeprowadzone na najbardziej odpowiednich konkurencyjnych markach: marki o dobrym poziomie świadomości wśród konsumentów (Consumer Lens Brand Tracking – Ipsos – III kwartał 2022 r. – BR/CA/CN/FR/IN/IT/UK/US – n = 8000) i oferujące soczewki progresywne klasy premium. (2) Essilor International - soczewki Varilux® XR series™ - badanie konsumenckie - Eurosyn - 2022 r. - Francja (n = 73 użytkowników soczewek progresywnych). Wyraźnie najlepsza soczewka progresywna Varilux®(1) Natychmiastowa ostrość widzenia, nawet w ruchu.(2) Reklama w TV Soczewki korekcyjne są wyrobem medycznym, przeznaczonym głównie do produkcji okularów korygujących wady wzroku, po złożeniu ich z oprawą. Podmiotem odpowiedzialnym za niniejszą reklamę jest Essilor Polonia Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Producentem reklamowanych soczewek korekcyjnych jest Essilor International (przedstawiciel: Essilor Polonia Sp. z o.o.). To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.

* Badania ilościowe przeprowadzone wśród reprezentatywnej próby 958 niezależnych specjalistów ochrony wzroku przez CSA (Consumer Science and Analytics) w lutym 2019 roku - Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Hiszpania, USA, Kanada, Brazylia, Chiny, Indie. **W porównaniu do soczewek jednoogniskowych, kiedy są noszone co najmniej 12 godzin każdego dnia; dwuletnie prospektywne, kontrolowane, randomizowane, podwójnie zaślepione badanie kliniczne przeprowadzone w grupie 54 dzieci z krótkowzrocznością noszących soczewki okularowe Stellest® w porównaniu z 50 dziećmi z krótkowzrocznością noszącymi okularowe soczewki jednoogniskowe. Wyniki oparte na badaniu 32 dzieci, które zadeklarowały noszenie soczewek Stellest® przez co najmniej 12 godzin dziennie każdego dnia. Bao J. et al. (2021). Soczewki okularowe Stellest® od Essilor® spowalniają progresję krótkowzroczności średnio o 67%, kiedy są noszone przez dzieci co najmniej 12 godzin każdego dnia** Soczewki korekcyjne są wyrobem medycznym, przeznaczonym głównie do produkcji okularów korygujących wady wzroku, po złożeniu ich z oprawą. Podmiotem odpowiedzialnym za niniejszą reklamę jest Essilor Polonia Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Producentem reklamowanych soczewek korekcyjnych jest Essilor International (przedstawiciel: Essilor Polonia Sp. z o.o.). To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta dwa modele predykcyjne zachowań wzrokowych: model akomodacyjny i model obniżenia kierunku spojrzenia. Dzięki tej modyfikacji możliwa jest dokładniejsza analiza wpływu akomodacji, ostrości wzroku i wysiłku, jaki użytkownik musi włożyć w ruchy głową i oczami. Wszystkie te działania pozwalają przewidzieć zachowania wzrokowe użytkownika i udoskonalić model sztucznej inteligencji. Model ten jest podstawą przełomowej technologii XR-motionTM zastosowanej w soczewkach Varilux XR seriesTM. Potęga sztucznej inteligencji opiera się na ilości, jakości i różnorodności przetwarzanych danych, zatem niezwykle ważne było dostarczenie ich w jak najdokładniejszej formie, opisującej zarówno naturalne zachowania wzrokowe użytkowników, jak również ich potrzeby i otoczenie. W tym celu zebrano ponad milion danych pochodzących z systemów składania zamówień, wewnętrznych testów użytkowników, a także wyjątkowych danych behawioralnych uzyskanych w ramach pomiarów NVB z soczewkami Varilux X seriesTM i z wcześniejszych modeli fizjologicznych. Analiza 160 000 danych pochodzących z pomiarów NVB dla różnych użytkowników soczewek progresywnych Varilux X seriesTM pozwoliła ponadto na opracowanie modeli predykcyjnych uwzgledniających pogorszenie wzroku, odległość czytania, przesunięcie boczne, a także analizę zachowań wzrokowych przy czytaniu i dane posturalne. Wszystkie te pomiary umożliwiły analizę jakości widzenia w realistycznych sytuacjach i odzwierciedlenie naturalnych zachowań wzrokowych użytkowników podczas pracy przy różnych odległościach do bliży. Nowy model pozwolił lepiej ocenić percepcję wzrokową użytkownika podczas jego naturalnych zadań i pracę, jaką musi on włożyć, aby ostro i wyraźnie widzieć. Badania wykazały również silny związek między korekcją danego użytkownika do dali, addycją, amplitudą akomodacji i odległościami obiektów, na które użytkownik patrzy. Ważnym aspektem podczas projektowania soczewek progresywnych stało się także uwzględnienie zmian w amplitudzie akomodacji związanych z wiekiem. W poprzednich rozwiązaniach progresywnych analizie i optymalizacji podlegały tylko średnie wartości odległości obiektów w różnych kierunkach patrzenia. Nowe modele, dzięki pomiarom NVB, pozwoliły na udoskonalenie symulacji i analiz przeprowadzonych na soczewkach podczas ich użytkowania dzięki możliwości uwzględnienia bardziej spersonalizowanych predykcyjnych zachowań wzrokowych użytkowników. Pozwoliło to na stworzenie soczewek, które odpowiadają na potrzeby akomodacyjne i wergencyjne oraz na zachowania wzrokowe prezbiopów. Dla nowej technologii XR-motionTM opracowany został model sztucznej inteligencji, który analizuje wysiłek, jaki użytkownik musi włożyć ze względu na postawę, kierunek patrzenia, korekcję i akomodację, a następnie konfrontuje uzyskane dane z jego zachowaniami wzrokowymi, aby zapewnić lepsze ustawienie strefy do bliży oraz optymalizację widzenia obuocznego. Opinie użytkowników Soczewki Varilux XR seriesTM opracowywane są z myślą o dzisiejszych prezbiopach i ich potrzebach wzrokowych w bardzo dynamicznym i wymagającym świecie. Jest zatem oczywiste, że opinie użytkowników soczewek progresywnych będą dla Essilor najważniejsze. Tuż po testach laboratoryjnych przeprowadzone zostały testy z udziałem użytkowników soczewek progresywnych. Poniżej przedstawię efekty tych testów i pokażę, jak te technologie wpłynęły na jakość widzenia i łatwość korzystania z soczewek progresywnych4. W celu scharakteryzowania właściwości soczewek Varilux X seriesTM zdefiniowano pojęcie zakresu ostrego widzenia, czyli trójwymiarowego obszaru, w którym użytkownik może korzystać z bardzo ostrego i płynnego widzenia dowolnych obiektów (nawet tych znajdujących się w ruchu), które znajdują się w odległości od 30 cm do nieskończoności. Soczewki Varilux X seriesTM oferują zakres ostrego widzenia rozszerzony o 49% w porównaniu z Varilux® X series™. Jest to znacząca poprawa, która realnie wpływa na jakość użytkowania soczewek progresywnych i łatwość adaptacji do nowych rozwiązań5, 6 (rys. 3). Aż 9 na 10 użytkowników określiło to jako wyjątkowe doświadczenie i zauważyło natychmiastową poprawę ostrości obrazu nawet w ruchu, zaadaptowało się już pierwszego dnia oraz odczuwało lepszą zdolność reagowania i pewność podczas ruchu. Ponadto 87% uczestników preferowało Varilux® XR series™ w porównaniu do noszonych dotychczas soczewek progresywnych. To naprawdę imponujący wynik. Varilux® XR series™ to innowacje zarówno w zakresie najlepszej jakości widzenia, jak i bardzo ważnego w dzisiejszych czasach dla konsumentów zrównoważonego rozwoju6. Przed liderem na rynku soczewek progresywnych stawiane jest także zadanie przecierania szlaków w zakresie konstrukcji przyjaznych środowisku, do których należy Varilux® XR series™. Współpraca z niezależnym instytutem umożliwiła analizę całego cyklu życia produktu: od pozyskania surowca, poprzez proces produkcji i wysyłkę, aż do opracowania finalnego produktu. Dzięki nowej konstrukcji soczewek, jak i odpowiednim procesom obróbki i organizacji dostaw do konsumentów oraz lokalnej produkcji, udało nam się zredukować zużycie plastiku o 19% w porównaniu do Varilux® X oraz obniżyć emisję CO2 o 6%7, 8, 9. Soczewki Varilux® XR series™ pomagają realizować cele zrównoważonego rozwoju firmy EssilorLuxottica. Zostało to potwierdzone wynikami badań i certyfikatem Bureau Veritas, certyfikowanego biura ds. twierdzeń związanych z ochroną środowiska. Soczewki Varilux® XR series™ to znacznie lepsze rozwiązanie progresywne dla dzisiejszych prezbiopów ze względu na rozszerzony zakres widzenia. W wielu aspektach realizuje ono oczekiwania użytkowników, nawet tych najbardziej wymagających i w najmniej sprzyjających sytuacjach. Badania wykazują również, że Varilux® XR series™ to soczewki preferowane przez użytkowników w porównaniu do soczewek noszonych dotychczas. Jest to naprawdę przełomowe rozwiązanie dzięki technologiom opracowanym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Rys. 3. Zakres ostrego widzenia w soczewkach Varilux X seriesTM oraz Varilux XR seriesTM Współpraca z niezależnym instytutem pozwoliła na przeprowadzenie badań z udziałem doświadczonych użytkowników soczewek progresywnych, korzystających zazwyczaj z rozwiązań z segmentu premium. Uczestnicy badania przez dwa tygodnie testowali w naturalnych warunkach nową parę soczewek Varilux X seriesTM o takich samych parametrach korekcji, jak w soczewkach używanych do tej pory. 1 Objects distances defined in a 3D environment as a function of gaze direction thanks to gaze lowering. 2 Eye-responsive defined as the consideration of two parameters in the design of the progressive lens: prescription and visual behavior. 3 Essilor International – Varilux® XR series™ lens – in-life consumer study – Eurosyn – 2022 –France (n=73 progr essive lens wearers). 4 Internal R&D simulations – 2022 – vs Varilux® X series™ and vs average performance of competitors most known lens. 5 Varilux® XR series™ – in-life consumer study – Eurosyn – 2022 – France (n=73 progressive lens wearers). 6 Eye-responsive defined as the consideration of two parameters in the design of the progressive lens: prescription and visual behavior. 7 RDC Environment Life Cycle Analysis,2022: -19% plastic consumption resulting in -6% C02 emissions vs Varilux® X Series™. 8 RDC Environment Life Cycle Analysis,2022: results vs Varilux® X Series™. 9 EssilorLuxottica Supply Chain data 2023, 95% of Varilux® XR series™ are crafted in your continent (surfacing, coating, engraving, edging and mounting. 13

strefa eksperta strefa eksperta W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym skuteczne wyróżnienie się jest kluczowe dla sukcesu salonu optycznego. Oto kilka strategii, które mogą pomóc Ci zdobyć przewagę konkurencyjną. Łukasz Kosiński Przedstawiciel Handlowy Vadim Eyewear PERSONALIZOWANA OBSŁUGA KLIENTA: • skup się na indywidualnych potrzebach klienta, oferując spersonalizowaną obsługę, • inwestuj w szkolenia pracowników, aby byli ekspertami w doborze oprawek i soczewek. UNIKALNA SELEKCJA OPRAWEK: • dostarczaj unikalne oprawki wysokiej jakości, • współpracuj ze znanymi markami. PROFESJONALNE PORADY WZROKOWE: • zatrudnij wykwalifikowanych specjalistów, którzy oferują profesjonalne porady w zakresie narządu wzroku, • organizuj darmowe badania wzroku, aby przyciągnąć nowych klientów. INNOWACYJNE TECHNOLOGIE: • inwestuj w najnowsze technologie diagnostyczne i pomiarowe w celu uzyskania lepszej precyzji w doborze soczewek, • promuj swoje zaawansowane technologicznie usługi w dziedzinie optyki. WYDARZENIA PROMOCYJNE: • organizuj wydarzenia promocyjne, takie jak dni otwarte, pokazy mody optycznej lub specjalne promocje, • bierz udział w lokalnych targach, aby poprawić rozpoznawalność marki. MARKETING ONLINE: • buduj silną obecność online poprzez strony internetowe, media społecznościowe i recenzje klientów, • oferuj rezerwacje terminów i zakupy online, zwiększając wygodę klientów. PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE: • wprowadź programy lojalnościowe i nagradzaj stałych klientów specjalnymi ofertami i rabatami, • zachęcaj do polecania salonu, oferując bonusy za polecenie nowych klientów. Pamiętaj, że stałe monitorowanie rynku i reagowanie na zmieniające się potrzeby klientów są podstawą długotrwałego sukcesu. Działaj elastycznie, dostosowując swoje podejście do zmieniających się trendów i oczekiwań klientów. 01 05 02 06 03 07 04 ! JAK WYRÓŻNIĆ SWÓJ SALON OPTYCZNY I ZDOBYĆ PRZEWAGĘ KONKURENCYJNĄ? strefa eksperta 14

strefa eksperta Minimalizm i elegancja Oprawy marki Calvin Klein są znane ze swojego minimalistycznego stylu, co sprawia, że są uniwersalne i pasują do różnych stylizacji. Klasyczne, proste linie i eleganckie detale przyciągają klientów poszukujących subtelności i ponadczasowej klasy. Wyjątkowe materiały Marka Calvin Klein zawsze stawiała na jakość, co widoczne jest również w materiałach używanych do produkcji opraw: od wysokiej jakości metalu po trwałe tworzywa sztuczne. Oprawy tej marki to nie tylko synonim estetyki, ale także trwałości, co jest kluczowe dla klientów poszukujących trwałych inwestycji. Marka znana na świecie Prestiż marki Calvin Klein przekłada się na postrzeganie opraw jako luksusowych dodatków. Klienci, świadomi renomy tej marki, są bardziej skłonni zaufać i zainwestować w jej produkty. Sezonowe kolekcje i trendy Regularne wprowadzanie sezonowych kolekcji zgodnych z najnowszymi trendami modowymi utrzymuje zainteresowanie klientów. Dzięki temu oprawy marki Calvin Klein to coś więcej niż tylko akcesorium – to wyraz aktualnej estetyki i stylu. Marketing i kampanie z wykorzystaniem wizerunków znanych osób Współpraca z wpływowymi postaciami ze świata mody i kultury przyciąga uwagę szerokiej publiczności. Kampanie reklamowe, w których biorą udział znane osobistości, budują prestiż i stanowią wartość dodaną marki Calvin Klein. Oprawy marki Calvin Klein to więcej niż narzędzie do korekcji wzroku – stanowią one także wyraz stylu i klasy. Kombinacja minimalistycznego designu, wysokiej jakości materiałów i innowacyjnych rozwiązań technologicznych czyni je doskonałymi narzędziami do budowania przewagi na rynku optycznym. Marka Calvin Klein nie tylko podąża za trendami, ale również wyznacza je, tworząc unikalne doświadczenie dla klientów poszukujących czegoś więcej niż tylko okularów. Marta Wawrzyniak Świat Optyki ul. Gł. Rynek 16/2, 62-800 Kalisz tel. 62 599 98 26; 536 408 448 W dzisiejszym konkurencyjnym świecie mody posiadanie wyjątkowej oferty nie jest jedynym kluczem do sukcesu. Marka, która chce uzyskać przewagę na rynku optycznym, musi oferować coś więcej niż tylko funkcjonalność. Oprawy marki Calvin Klein wyróżniają się nie tylko charakterystycznym logo, ale także innowacyjnym podejściem do designu, co czyni je doskonałym narzędziem do budowania przewagi konkurencyjnej. INNOWACYJNOŚĆ I STYL JAK OPRAWY MARKI CALVIN KLEIN ZWIĘKSZAJĄ PRZEWAGĘ NA RYNKU OPTYCZNYM 15

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta LOKALNE SPOJRZENIE NA GLOBALNĄ WIZJĘ W dynamicznym świecie branży optycznej, w którym największą widoczność uzyskują duże marki i sieciowe salony, niezależne punkty optyczne osadzone w lokalnych społecznościach odgrywają istotną, choć często niedocenianą rolę. Te miejsca są kluczowym elementem branży i tworzą wartość daleko wykraczającą poza ich bezpośrednie lokalizacje. NOWY CYKL OD EKSPERT OPTYK. ZRZESZENI OPTYCY DZIELĄ SIĘ WIEDZĄ, DOŚWIADCZENIEM I SPOSTRZEŻENIAMI. Optyka osobista W niezależnych salonach optycznych kluczowe i bezcenne jest osobiste, indywidualne podejście do klienta, które znacznie wykracza poza standardowe usługi oferowane przez duże sieci. Właściciele i pracownicy tych miejsc (często obie te role pełni jedna osoba) budują bliskie i trwałe relacje z klientami. Pozwala to na głębsze zrozumienie indywidualnych potrzeb i preferencji, co jest podstawą do tworzenia dopasowanych rozwiązań optycznych. Takie zaangażowanie optyków w wybór najlepszych produktów przekłada się na wyższą satysfakcję i lojalność klientów. Dzięki zakorzenieniu w lokalnych społecznościach przedsiębiorstwa te mają unikalną możliwość zrozumienia specyficznych potrzeb swoich klientów. Ich dogłębna wiedza o lokalnym rynku umożliwia dostosowanie oferty produktowej i usługowej do warunków i oczekiwań danej społeczności. Znając swoich klientów wielopokoleniowo – nie tylko jako konsumentów, ale także jako członków wspólnoty – niezależne salony mogą kreować oferty, które odpowiadają na potrzeby optyczne, ale również wpisują się w lokalny styl życia. Niezależne salony optyczne – w przeciwieństwie do dużych sieci – wyróżniają się ponadto zdolnością do szybkiej adaptacji do zmian w branży i zmieniających się preferencji klientów. Ich elastyczność pozwala na wprowadzanie nowych technologii, trendów w modzie optycznej oraz zmian w zakresie usług. Ta zdolność do szybkiej adaptacji jest kluczowa w dynamicznie ewoluującej branży i sprawia, że te salony podążają za najnowszymi trendami i technologiami. Warto również podkreślić, że te salony optyczne często angażują się w lokalne inicjatywy społeczne i charytatywne, przyczyniając się do budowania silniejszych i bardziej zintegrowanych społeczności. Damian Misiak współzałożyciel i pomysłodawca grupy zakupowej EKSPERT OPTYK Damian Misiak Takie działania wzmacniają ich rolę nie tylko jako dostawców usług, ale również jako ważnych uczestników życia lokalnego. Wzmacnianie fundamentów Aby jednak te unikalne atuty lokalnych salonów optycznych mogły być w pełni wykorzystane, niezbędne jest wsparcie ze strony partnerów z branży. Producenci i dystrybutorzy muszą rozpoznać i docenić wartość, jaką niezależne salony wnoszą do całego ekosystemu optycznego. Współpraca ta powinna opierać się na partnerstwie, którego celem jest wzmacnianie pozycji tych salonów na rynku. Może być ona realizowana m.in. poprzez dostarczanie lokalnym salonom narzędzi potrzebnych do osiągnięcia sukcesu. Wsparcie marketingowe Ważną rolę odgrywa wsparcie marketingowe: dostęp do materiałów promocyjnych oraz sprzedażowych dopasowanych do potrzeb lokalnego rynku pozwala salonom skuteczniej docierać do potencjalnych klientów i budować świadomość marki wśród lokalnej społeczności. Personalizowane kampanie reklamowe, uwzględniające specyfikę danego miejsca i jego mieszkańców, mogą znacznie poprawić rozpoznawalność i atrakcyjność salonu. Szkolenia dla personelu Nie mniej ważne jest zapewnienie szkoleń dla personelu salonów optycznych. Stałe podnoszenie wiedzy i kwalifikacji pracowników w zakresie najnowszych technologii produkcji soczewek, trendów w modzie okularowej czy technik sprzedaży to inwestycja, która procentuje. Korzyści z takich działań odnoszą obie strony: zarówno producent, jak i salon optyczny. Wiedza przekazana w ramach szkoleń przekłada się bezpośrednio na jakość obsługi klienta i doradztwo na najwyższym poziomie. Kolejnym elementem wsparcia są narzędzia sprzedażowe: od nowoczesnego sprzętu pomiarowego po systemy zarządzania relacjami z klientem. Technologie te umożliwiają lepsze dopasowanie produktu do potrzeb klienta oraz efektywniejsze zarządzanie bazą danych klientów. Dzięki temu salony mogą budować długotrwałe relacje z klientami i jeszcze lepiej personalizować swoje usługi. Wspieranie lokalnych salonów optycznych przez partnerów branżowych to działanie strategiczne, mające wymierny wpływ na całą branżę optyczną. To właśnie dzięki takiej synergii możliwe jest tworzenie wartości dodanej dla wszystkich stron – od dostawcy po konsumenta końcowego. Wszystko to przekłada się na dynamiczny rozwój rynku oraz satysfakcję każdego użytkownika okularów poszukującego produktu idealnie dopasowanego do jego potrzeb i stylu życia. 18

IDEALNE, DZIĘKI SZTUCZNEJ INTELIGENCJI SUPREO, to nowy produkt w portfolio JZO. Ta innowacyjna soczewka progresywna zaprojektowana z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, została stworzona przez zespół ekspertów, projektantów JZO, posiadających wiedzę optyczną i duże doświadczenie. Wykorzystując w procesie projektowym sztuczną inteligencję wykorzystano sprawdzone i wcześniej zrealizowane koncepcje projektowe. Również wyniki generowane przez SI zostały poddane skrupulatnej analizie tak, aby zapewniały produkcję doskonałego wyrobu, spełniającego różnorodne oczekiwania użytkownika. MaksyMalne zredukowanie efektu pływania obrazu Dla soczewki SUPREO, jako główne założenie przyjęto postulat o maksymalnym zredukowaniu efektu pływania obrazu. Ta charakterystyczna cecha soczewek progresywnych, to jeden z głównych czynników, wpływający na komfort widzenia i proces adaptacji do okularów progresywnych. Poprzez zmniejszenie efektu pływania uzyskano bardziej klarowny obraz, szczególnie w przypadku widzenia dynamicznego. Przypomnijmy, że efekt pływania obrazu występuje poza obszarami optycznie czynnymi soczewki i wynika z aberracji w obszarach peryferyjnych. Poza obszarami widzenia dali, bliży i na odległości pośrednie pojawia się niepożądany astygmatyzm, deformujący obraz, docierający do oka i odbierany subiektywnie właśnie jako „pływanie” obrazu. Astygmatyzm soczewki progresywnej definiuje wielkości poszczególnych obszarów widzenia. Efekt pływania obrazu jest szczególnie uciążliwy w przypadku ruchów gałki ocznej, kiedy oś widzenia przechodzi przez obszary peryferyjne. Występująca deformacja obrazu wymusza ruch głowy, aby oś widzenia pozostała w obszarze soczewki pozbawionej aberracji. Te negatywne zjawiska postanowiono zredukować, projektując soczewki SUPREO. wskaźnik Mean power Analiza parametrów, wpływających na efekt pływania obrazu w soczewce progresywnej, wykazała, że na wielkość aberracji wpływ ma nie tylko wielkość astygmatyzmu w obszarze peryferyjnym, ale jego rozłożenie i równomierność rozkładu. Zauważono, że w przypadku kiedy w soczewce następują duże różnice mocy optycznej na niewielkim obszarze soczewki, odbierany efekt pływania obrazu jest większy niż w przypadku soczewki o bardziej łagodnej zmianie mocy w sektorach bocznych. W projekcje soczewki SUPREO jednym z nowych rozwiązań konstrukcyjnych było zastosowanie profilu zmiany mocy o bardziej miękkiej i łagodnej nowość JZo Soczewka progresywna SUPREO jest pierwszą soczewką progresywną w ofercie JZO, zaprojektowaną przy wsparciu sztucznej inteligencji. Dzięki jej wykorzystaniu w procesie projektowym, jakość konstrukcji tych soczewek jest na niespotykanym dotychczas poziomie. SoCZEwKI Rys. 1 – porównanie rozkładu Mean Power standardowej soczewki progresywnej i SUPREO

soczewka progresywna z technologią ai-support odkryj Świat bez ograniczeń To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą. Soczewki korekcyjne są wyrobem medycznym, przeznaczonym głównie do produkcji okularów korygujących wady wzroku, po złożeniu ich z oprawą. Podmiotem odpowiedzialnym za niniejszą reklamę jest JZO S.A. z siedzibą w Jeleniej Górze. Producentem reklamowanych soczewek korekcyjnych jest JZO S.A. z siedzibą w Jeleniej Górze. Soczewki zaskoczyły mnie doskonałą stabilizacją obrazu, wrażeniem panoramicznego widzenia w dali przewyższającego widzenie w soczewkach relaksacyjnych o identycznej korekcji. Będę polecał Klientom oczekującym najwyższego komfortu użytkowania oraz ekspresowej adaptacji. Karol BożęcKi • BożęcKi centrum optyczne – optyK Kielce “ Kolejny dobry produkt Jzo. zaskoczyła mnie estetyka soczewek plusowych przy dużej oprawie. praktycznie natychmiastowa adaptacja. Szerokie pola dobrego widzenia na każdą odległość. Szczerze polecam! artur madeJ • zoom optyK “ Soczewki z mega szybką adaptacją i bardzo szerokim polem widzenia. u mnie addycja zwiększyła się o 0,75 d, a od chwili założenia po prostu w nich chodzę. do tej pory chodziłam w kilku konstrukcjach z najwyższej półki trzech producentów, więc zakładając nowe okulary progresywne byłam ciekawa jakości widzenia. Jest super! Hanna duszyńsKa • optyK oKularium “ poznaJ opinie amBasadorÓW

nikonlenswear .Pl Magia japońskiej precyzji w szkłach okularowych Nikon Wybierz z technologią Pure Blue UV™ To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą. Soczewki korekcyjne są wyrobem medycznym, przeznaczonym głównie do produkcji okularów korygujących wady wzroku, po złożeniu ich z oprawą. Podmiotem odpowiedzialnym za niniejszą reklamę jest JZO S.A. z siedzibą w Jeleniej Górze. Producentem reklamowanych soczewek korekcyjnych jest Nikon Lenswear (przedstawiciel: Distrilens).

charakterystyce na całej powierzchni soczewki w stosunku do wcześniejszych konstrukcji. nowy profil zmiany mocy soczewki został opracowany dzięki zastosowaniu technologii ai-support i wsparciu sztucznej inteligencji. Dla możliwości porównywania i weryfikacji konstrukcji na poziomie projektowym opracowany został nowy wskaźnik generowany na podstawie parametrów Mean Power soczewki progresywnej. Mean power jest uśrednioną wartością mocy sferycznej i cylindrycznej w danym punkcie soczewki i jest wyrażana w dioptriach: Mean power = (spH+Cyl)/2 [d]. Nowy wskaźnik porównawczy określany jest na podstawie wartości Mean Power soczewki, wyznaczonych wzdłuż okręgu o promieniu 25 mm, którego środkiem jest punkt montażu soczewki progresywnej. Duże zmiany mocy na krótkim odcinku wskazują na duże zniekształcenia obrazu, czyli wpływają na efekt pływania obrazu. Celem projektowym było uzyskanie profilu o możliwie łagodnej zmianie mocy bez widocznych zaburzeń wartości Mean Power. Na rysunku 1 przedstawiono wykres zmiany mocy dla standardowej konstrukcji soczewki progresywnej oraz soczewki SUPREO. W obszarach zaznaczonych na rysunku okręgiem widać, że zaburzenie wartości mocy jest zdecydowania mniejsze dla soczewki SUPREO. na podstawie wyznaczonych wartości generowany jest bezwymiarowy wskaźnik liczbowy. im wartość tego wskaźnika jest wyższa, tym szacowany efekt pływania obrazu jest mniejszy. dla soczewki supreo udało się uzyskać wskaźnik o wartości co najmniej 2-krotnie wyższej w porównaniu do soczewek niższych generacji. Oczywiście opisany wskaźnik jest tylko jednym z parametrów sprawdzanych w procesie projektowania soczewki, jednak wydaje się, że najlepiej obrazuje realizację podstawowego postulatu przyjętego w założeniach projektowych, czyli redukcję zniekształceń powodujących efekt pływania obrazu. teCHnologia ai-support dla konstrukcji soczewki supreo opracowano nowy model obliczeniowy, uwzględniający wszystkie czynniki, wpływające na efekt pływania obrazu, a uwzględniając je w programie kalkulacyjnym stworzono nową technologię ai-support, wykorzystującą sztuczną inteligencję w procesie projektowania soczewki. Sztuczna inteligencja pozwoliła na zbudowanie jeszcze dokładniejszego niż do tej pory modelu, uwzględniającego przebieg promieni światła przez różne obszary soczewki progresywnej i ich odwzorowanie na siatkówce. Bazując na dotychczas zebranym doświadczeniu projektantów, opracowana została nowoczesna metoda budowania bazy danych, obejmujących ogromne biblioteki projektów historycznych soczewek progresywnych, z których każdy stanowi odrębną wizję projektantów (rys. 2). Utworzona baza danych stanowiła dane wejściowe dla sztucznej inteligencji w procesie tworzenia nowego projektu. Jednocześnie definiowane były oczekiwania jakościowe, dotyczące parametrów optycznych soczewki, optymalnego przebiegu promieni światła przez soczewkę i odwzorowania na siatkówce oka. technologia ai-support zapewnia również pętlę sprzężenia zwrotnego dla sztucznej inteligencji. Stale otrzymuje ona informacje zwrotne na temat jakości i wydajności generowanych projektów soczewek, w porównaniu z modelami zaprojektowanymi przez człowieka. Informacja ta pozwala sztucznej inteligencji do dostosowywania i ulepszania swoich projektów. dlatego w technologii ai-support sztuczna inteligencja uczy się naśladować proces decyzyjny doświadczonych projektantów soczewek, obserwując i uogólniając dostarczone przykłady. Skuteczne zintegrowanie zaleceń sztucznej inteligencji z doświadczeniem człowieka w projektowaniu soczewek progresywnych ma kluczowe znaczenie w Technologii AI-SUPPORT. Przy współpracy między sztuczną inteligencją a projektantami – sztuczna inteligencja służy raczej jako asystent i wsparcie, a nie zastępuje projektanta. Dzięki niej możliwe jest dostosowanie każdego aspektu projektu soczewki w taki sposób, aby uzyskać najlepszą ostrość widzenia i minimalizację aberracji w obszarach peryferyjnych. technologia ai-support dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji pozwala na jeszcze bardziej precyzyjną budowę modelu oko-soczewka. Zasoby sztucznej inteligencji pozwalają w coraz mniejszym stopniu uśredniać parametry wejściowe przy kalkulacji konstrukcji soczewki. Dotyczy to aspektów geometrycznych, analizy ruchu gałki ocznej czy położenia środka obrotu oka. sztuczna inteligencja wykorzystywana w technologii ai-support pozwala również na optymalizację konstrukcji soczewki przy uwzględnieniu mocy optycznej soczewek korekcyjnych oraz wielkości wady presbiopii. testy wdrożeniowe Ważne ogniwo przy projektowaniu soczewek SUPREO stanowiły testy wdrożeniowe. Odpowiednio wcześniej wykonano i poddano testom użytkowym to nowe rozwiązanie konstrukcyjne. Podczas testów wybrana grupa rzeczywistych użytkowników przekazywała subiektywne oceny, dotyczące ich jakości i komfortu widzenia, jaki zapewniają. W testach uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które miały doświadczenie w użytkowaniu soczewek progresywnych, zaliczanych do grupy premium. Wyniki testów potwierdziły, że przyjęte założenia projektowe są poprawne, a poziom zadowolenia osób testujących soczewki jest bardzo wysoki. pozytywy wynik testów wdrożeniowych, upewnił nas o słuszności wprowadzenia soczewki supreo do oferty handlowej. historycZna baZa danych technologia ai-sUPPort wiedZa i doświadcZenie ProJektanta Rys. 2 – sztuczna inteligencja w procesie projektowania soczewki

aktualności FIRMA REKOMENDOWANA – MISTRZOWIE OPTYKI Z ogromną przyjemnością ogłaszamy uruchomienie nowego projektu, który ma na celu propagowanie salonów optycznych zrzeszonych w Małopolskim Cechu Optyków. Celem projektu „Firma rekomendowana – mistrzowie optyki” jest nie tylko podkreślenie przynależności do naszej renomowanej organizacji, ale także promowanie wysokiego standardu świadczonych usług. Pragniemy, aby każdy klient, wchodząc do salonu optycznego, natychmiast zauważył, że ma do czynienia z firmą zrzeszoną w Małopolskim Cechu Optyków oraz w Krajowej Rzemieślniczej Izbie Optycznej. Przynależność do grona rekomendowanych firm to nie tylko prestiż i powód do dumy dla salonu optycznego, ale również pewność dla klienta, że korzysta z usług profesjonalistów. W ramach projektu dla każdego członka naszego Cechu przygotowaliśmy wyjątkowe tkane obrazy na drewnianej podstawie o wymiarach 70 x 60 cm, które można wyeksponować w salonie optycznym. Każdy egzemplarz zostanie dodatkowo uzupełniony certyfikatem świadczącym o wysokim standardzie usług i przynależności do naszej społeczności optycznej. Obraz wraz z certyfikatem otrzyma bezpłatnie każdy członek naszego Cechu. Warto zaznaczyć, że nasza organizacja, w odróżnieniu od innych cechów, z dumą gromadzi w swoich szeregach jedynie optyków posiadających odpowiednie doświadczenie oraz dyplom czeladnika lub mistrza w zawodzie optyk okularowy. Przynależność do Małopolskiego Cechu Optyków jest oznaką wysokiej jakości usług oraz dbałości o profesjonalizm w branży. Pamiętajmy, że przynależność do Cechu to zaszczyt, a nie obowiązek. 24

Część oficjalna – godz. 15.00. Bezpłatne uczestnictwo w Targach oraz parking. INFORMACJE: tel.: 12 421 90 77 mobile: 733 954 033 e-mail: cechoptykow@op.pl www.mcokrakow.pl 13.04.2024 w godz. 10.00–20.00 Best Western Premier ul. Opolska 14, Kraków Małopolski Cech Optyków w Krakowie zaprasza na Międzynarodowe Targi Branżowe KRAKOWSKA WIOSNA OPTYCZNA TARGI, WYSTAWA, PRELEKCJE KRAKOWSKA WIOSNA OPTYCZNA 13.04.2024

INFORMACJE: tel./fax: 12 421-90-77 e-mail: cechoptykow@op.pl www.mcokrakow.pl www.facebook.com/cech.optykow Kurs poprowadzi dr n. med. Andrzej Styszyński MAŁOPOLSKI CECH OPTYKÓW w Krakowie serdecznie zaprasza na Kurs Refrakcji, który odbędzie się w terminie: Kurs Refrakcji składa się z części teoretycznej oraz praktycznej, podczas której przeprowadzane są ćwiczenia na nowoczesnym sprzęcie optycznym. KURS REFRAKCJI 2024 oraz 24-26.06.2024r. 10-12.06.2024r. 17-19.06.2024r. OSTATNIE W POLSCE KURSY REFRAKCJI z dr n. med. ANDRZEJEM STYSZYŃSKIM. Przeprowadzimy wszystkie trzy stopnie Kursu Refrakcji.

branża 4 marca startuje kampania telewizyjna soczewek progresywnych Varilux XR Series! Będzie ona wspierana działaniami w mediach społecznościowych na platformach Facebook oraz Instagram. Jej celem jest skierowanie konsumentów do salonów optycznych Essilor Experts, a także zwiększenie świadomości na temat prezbiopii oraz soczewek progresywnych. Kampania dotrze do wielu odbiorców dzięki emisji w największych stacjach telewizyjnych, takich jak: TVN, TVP i Polsat. To wyjątkowe przedsięwzięcie wyróżni się pionierskim – w przypadku Essilora – zastosowaniem innowacyjnego narzędzia – tzw. telewizji adresowalnej, co ułatwi dotarcie do targetowanej grupy konsumentów i wpłynie na jeszcze wyższą efektywność kampanii. Miło nam poinformować, iż JZO otrzymało aż trzy nagrody wyróżniające spółkę w branży optycznej. Wśród nich znalazły się: • godło„Laur Konsumenta/Klienta 2023”, które funkcjonuje na rynku od 19 lat i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych nagród wśród producentów i usługodawców, • godło„Top Marka 2023”– przyznawane markom, którym konsekwentnie na przestrzeni ostatnich 5 lat udaje się utrzymywać czołową pozycję w plebiscycie Laur Konsumenta/Klienta mimo zmieniających się trendów rynkowych, • certyfikaty„Super Marka 2023”i„Polska Dobra Marka 2023”– to wyróżnienia przyznawane przez Forum Biznesu najbardziej rozwojowym i rozpoznawalnym markom działającym na polskim rynku. Te prestiżowe nagrody podkreślają zaangażowanie JZO w doskonałość, umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych oraz zobowiązanie do dostarczania produktów najwyższej jakości. Mamy przyjemność poinformować, że od 01.02.2024 r. w portfolio JZO pojawi się nowa soczewka progresywna – SUPREO. SUPREO to najbardziej zaawansowana soczewka progresywna JZO, wykorzystująca technologię AI-SUPPORT, łącząca potęgę algorytmów sztucznej inteligencji z ekspercką wiedzą i doświadczeniem inżynierów projektujących soczewki okularowe. Zapewnia ona maksymalną redukcję aberracji peryferyjnych i natychmiastową adaptację poprzez wyeliminowanie efektu „pływania” obrazu. Główną cechą wyróżniającą AI-SUPPORT jest jej zdolność dostosowywania konstrukcji do potrzeb użytkownika. Dzięki analizie biometrycznych parametrów oka AI-SUPPORT jest w stanie stworzyć niemal idealnie dopasowane soczewki progresywne, uwzględniając indywidualne parametry oka każdego użytkownika. Wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej nt. tej soczewki, zachęcamy do kontaktu z przedstawicielami regionalnymi JZO oraz udziału w szkoleniach prowadzonych w ramach IzoAkademii. W związku z dużym sukcesem ubiegłorocznej kampanii, JZO ma przyjemność poinformować o kontynuacji współpracy z ambasadorką szkieł progresywnych JZO, znaną dziennikarką i pisarką Marzeną Rogalską. Nowa kampania reklamowa obejmować będzie działania skierowane do konsumenta zarówno w ramach in-store, jak i w przestrzeni digital. Marzena Rogalska w nowej kampanii odzwierciedla wartości marki JZO poprzez swój profesjonalizm, styl oraz ciągłe dążenie do doskonałości. Jej zaangażowanie w promocję i rekomendację naszych szkieł progresywnych JZO wpisuje się w naszą misję zapewnienia klientom najwyższej jakości widzenia. Podczas targów OPTYKA 2023 produkty Essilor zostały nagrodzone Złotymi Medalami MTP. Zespół Essilor miał ogromną przyjemność odebrać nagrody dla: • soczewek progresywnych Varilux XR series, które wykorzystują w swej konstrukcji sztuczną inteligencję, co czyni je idealnym rozwiązaniem zapewniającym natychmiastową ostrość widzenia nawet w ruchu (jest to już kolejna nagroda po medalu Silmo d’Or 2023!), • soczewek okularowych Stellest, które przeznaczone są do korekcji krótkowzroczności u dzieci oraz wpływają na spowolnienie rozwoju tej wady, • zestawu szlifierskiego ES-800, który jest kolejną nowością 2023 w portfolio Essilor. Dodatkowo Kapituła zdecydowała o przyznaniu wyróżnienia Grand Prix 2023 dla soczewek okularowych Stellest – produktu, który uznała za„społecznie ważny”. W listopadzie 2023 roku, po raz pierwszy od początku pandemii COVID-19, zorganizowana została wizyta klientów w Essilor Optical Laboratory Polska w Warszawie. Klienci poznali innowacyjny proces tworzenia soczewki okularowej oraz uczestniczyli we wszystkich etapach jej personalizowania pod konkretnego konsumenta. To początek serii odwiedzin w naszym laboratorium – jednym z najbardziej profesjonalnych oraz rozwiniętych technologicznie laboratoriów w tej części Europy! WIELKA KAMPANIA TELEWIZYJNA VARILUX XR SERIES DLA ESSILOR EXPERTS! JZO – 3 NAGRODY ZA ROK 2023! NOWA, WYJĄTKOWA SOCZEWKA PROGRESYWNA W OFERCIE JZO! WSPÓŁPRACA JZO Z MARZENĄ ROGALSKĄ – AMBASADORKĄ SZKIEŁ PROGRESYWNYCH JZO PRESTIŻOWE WYRÓŻNIENIA DLA PRODUKTÓW ESSILOR WIZYTA W ESSILOR OPTICAL LABORATORY POLSKA 27

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=