e-wydanie Optyk Polski 77

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Każdy odczyta godzinę z wyświetlacza elektronicznego zegarka, ale już zrozumienie wszystkich funkcji w nowoczesnym smartwatchu wymaga znacznie więcej uwagi. Przydaje się też trochę czasu i profesjonalne wsparcie. W przypadku urządzenia elektronicznego będzie to instrukcja obsługi albo informacje zaczerpnięte z Internetu. Natomiast najlepszym doradcą dla klienta szukającego informacji na temat soczewek progresywnych zawsze powinien być pracownik salonu optycznego. Częstą przypadłością początkujących doradców jest tzw. klątwa wiedzy. Jej objawy są proste: pracownikowi wydaje się, że każdy doskonale wie, czym jest addycja, długość progresji albo peryferyjne pole widzenia. Doświadczenie pokazuje jednak, że osoby znające te pojęcia stanowią znikomy odsetek wszystkich odwiedzających salon optyczny. Nie ma potrzeby zastanawiać się teraz, czy warto zmuszać klienta, by wrócił do domu bogatszy o nowe słownictwo. Pewne natomiast jest to, że klient powinien posiadać wiedzę w kilku kwestiach, by móc o nich skutecznie poinformować doradcę w salonie. Tylko w ten sposób obie strony nauczą się czegoś naprawdę ważnego. Czego powinien dowiedzieć się doradca od klienta odwiedzającego salon optyczny? Najważniejsze są odpowiedzi na pięć kluczowych pytań: • Czego potrzebuje/poszukuje klient? • Dlaczego uważa, że jest mu potrzebne właśnie to rozwiązanie? • Jak widzi z bliska, a jak z daleka? • Jaki jest charakter jego pracy? • Czy używał już okularów progresywnych? Okulary progresywne to najbardziej zaawansowane rozwiązanie, które doradca w salonie optycznym może zaproponować klientowi. Jednak w parze z innowacyjnością idzie wysoka cena. Połączenie tych dwóch aspektów sprawia, że niezbędne staje się szukanie nowych, lepszych sposobów sprzedaży. Zapraszam do lektury artykułu, który – w co głęboko wierzę – wyniesie na wyższy poziom kompetencje każdego profesjonalnego i szczerze zaangażowanego doradcy. Sylwia Piskulska-Grzesik optyczka, przedsiębiorczyni, właścicielka salonu optycznego, trenerka sprzedaży i nowoczesnej obsługi klienta pod marką Optyczne Rewolucje PYTANIA I JĘZYK KORZYŚCI PROGRES W SPRZEDAŻY OKULARÓW PROGRESYWNYCH 54 Fot. arch. Sylwii Piskulskiej-Grzesik

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=