e-wydanie Optyk Polski 77

od redakcji DRODZY CZYTELNICY, Marian Wójcik Prezes Zarządu Starszy Małopolskiego Cechu Optyków Z radością oddajemy w Wasze ręce pierwsze w tym roku wydanie magazynu „Optyk Polski”! Tradycyjnie skupiamy się na kluczowych kwestiach, które sprawią, że Wasze spojrzenie na bieżące wyzwania branży oraz optyczne nowości stanie się jeszcze klarowniejsze. Co znajdą Państwo w tym numerze? Magdalena Moczulska rozważa, czego oczekują klienci w kontekście przejrzystości soczewek okularowych, i sprawdza, czy producenci odpowiadają na te potrzeby. Sylwia Piskulska-Grzesik przybliża z kolei nowoczesne podejście do sprzedaży soczewek progresywnych, skupiając się na kluczowych pytaniach oraz języku korzyści. Warto sprawdzić, jakie strategie mogą zrewolucjonizować doświadczenie klienta i zwiększyć efektywność sprzedaży. Bardzo ciekawy materiał przygotował dr hab. Jacek Pniewski, analizując kwestię kontrastu w wieloogniskowych soczewkach kontaktowych. Poparty licznymi badaniami wywód pokazuje, jakie innowacje są dostępne na rynku i czy wpływają one na wybór konsumentów. Równie interesujący jest artykuł dr. n. med. Andrzeja Styszyńskiego, który wprowadza czytelnika w świat obiektywnych metod badania refrakcji. Odświeżenie wiedzy teoretycznej z pewnością pozytywnie wpłynie na Państwa bieżącą pracę w salonie optycznym. W numerze nie mogło oczywiście zabraknąć artykułów o najnowszych trendach, dostępnych rozwiązaniach technicznych czy aktualnościach z życia organizacji optycznych. W tym miejscu, w imieniu Małopolskiego Cechu Optyków, pragniemy również Państwa zaprosić na organizowany przez nas Noworoczny Bal Maskowy. Zachęcamy do licznego udziału! Życzymy satysfakcjonującej lektury. CO W NUMERZE? STREFA EKSPERTA BioLINE: soczewki okularowe z materiałów pochodzenia roślinnego 6 Varilux XR: soczewka progresywna adaptująca się do ruchów oczu 10 Jak wyróżnić swój salon optyczny i zdobyć przewagę konkurencyjną? 14 Innowacyjność i styl: oprawy marki Calvin Klein 15 Lokalne spojrzenie na globalną wizję 18 Przejrzystość soczewek okularowych. Czego oczekują klienci, jak odpowiada rynek 48 Pytania i język korzyści. Progres w sprzedaży okularów progresywnych 54 Co dwie pary, to nie jedna. Jak rekomendować kierowcy dodatkowe okulary 62 Wrażliwość na kontrast w wieloogniskowych soczewkach kontaktowych 68 Obiektywne metody badania refrakcji 79 TRENDY Jak dobierać kolory oprawek do klienta? 28 „Na okrągło” o okularach 32 W świecie okularów wciąż rządzi kolor 39 TECHNOLOGIE Automatyzacja badań w salonie optycznym 84 AKTUALNOŚCI Małopolski Cech Optyków 24 Cech Optyków w Warszawie 66 Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna 74 Optyka 2023 – nowe perspektywy biznesu optycznego 76 Pomorski Cech Optyków 83 4 WYDAWCA: Małopolski Cech Optyków, ul. Słowiańska 3, 31-141 Kraków; Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków REDAKCJA: Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków, wspolpraca@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Zastępca redaktora naczelnego: Radosław Urban Opieka redakcyjna: Agnieszka Szmuc Współpraca: dr n. med. Andrzej Styszyński, dr hab. Jacek Pniewski, Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik Radosław Wiktorowicz, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Beata Pałac, Katarzyna Kroner, Katarzyna Gumula-Kubicka, Piotr Kołaczek STUDIO GRAFICZNE: Marcin Masłyk (kierownik studia) Dawid Duszka MARKETING I REKLAMA: Kierownik marketingu wydawnictwa: Grażyna Jancik, 600 064 711, grazyna.jancik@feniksmedia.pl Krzysztof Chachlowski, 600 064 719, krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl PRENUMERATA: optykpolski@feniksmedia.pl Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z„Optyka Polskiego”dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy (art. 36 pkt 4 Prawa prasowego). W magazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki GettyImages.com. Grafika na okładce: reklama firmy Safilo Polska. Przedstawione na okładce produkty są wyrobami medycznymi. Należy używać ich zgodnie z instrukcją lub etykietą. „Optyk Polski” – magazyn dystrybuowany wysyłką pocztową do optyków w całej Polsce, wydawany przy wsparciu merytorycznym Małopolskiego Cechu Optyków. Koordynatorzy projektu „Optyk Polski”: Marian Wójcik (MCO, inicjator projektu„Optyk Polski”), Wojciech Moszyński, Dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków Współpraca: Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna PRZEDSTAWIONE W MAGAZYNIE „OPTYK POLSKI” PRODUKTY SĄ WYROBAMI MEDYCZNYMI. NALEŻY UŻYWAĆ ICH ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ LUB ETYKIETĄ. NOWOROCZNY BAL MASKOWY 2024 10 lutego 2024 r. o godzinie 20.00, w Sali Cechowej „Na Kotłowem” przy ul. Westerplatte 18 w Krakowie. Zgłoszenia tel.: 733 954 033

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=