e-wydanie Optyk Polski 77

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta To najbardziej podstawowe kwestie. Dzięki nim doradca dowie się, z jakim problemem przyszedł klient. Nie ma innego sposobu na zdobycie tej wiedzy niż zadawanie pytań. I to właśnie jest badanie potrzeb klienta – najbardziej podstawowe i intuicyjne narzędzie, którym dysponuje specjalista. Aby było ono skuteczne, specjalista w salonie optycznym powinien mieć pełną świadomość celu, w jakim przeprowadza wywiad. Jest nim dokładne zbadanie potrzeb klienta. Analiza potrzeb klienta Jeszcze raz przypomnijmy, że klient nie wie wszystkiego; nie musi on także znać pełnej oferty naszego salonu (tak samo jak kierowca nie musi znać się na samochodach, a youtuber nie musi być ekspertem w zakresie technologii internetowych). Ktoś, kto przychodzi do salonu optycznego, prawdopodobnie po prostu doświadcza trudności w widzeniu. Naszym celem jest wziąć go za rękę (w przenośni), poprowadzić przez labirynt niewiedzy i wątpliwości, a na koniec wskazać profesjonalne rozwiązanie problemu. Nikt nie przychodzi do optyka konkretnie po okulary progresywne (albo jakiekolwiek inne). Klienci przychodzą po poradę do eksperta. To rozróżnienie naprawdę warto zapamiętać! Dopiero podczas rzeczowej rozmowy (nazywanej badaniem potrzeb) wychodzi na jaw prawdziwa natura problemów, z jakimi klient się do nas zwraca. Następnym krokiem jest konkretna, fachowa porada. Oczywiście nic nie zwalnia nas z obowiązku ciągłego doskonalenia się. Jeżeli dociekliwy lub wyedukowany klient zada pytanie, to – w zależności od udzielonej odpowiedzi – udowodnimy swój profesjonalizm albo zrazimy go brakiem kompetencji. Należy więc być przygotowanym merytorycznie, ale z posiadanych zasobów wiedzy korzystać dla dobra klienta, a nie w celu wystraszenia go lub onieśmielenia. Jak i o co pytać? Jeżeli doradca ma wiedzę i naprawdę chce pomóc klientowi, to dysponuje już wszystkim, co potrzebne jest do przeprowadzenia profesjonalnego wywiadu. Do klienta zawsze trzeba podchodzić indywidualnie: inne są jego potrzeby i oczekiwania, inne środowisko, w którym spędza większość czasu, inny jest również budżet, którym dysponuje. To są sprawy doskonale znane każdemu prawdziwemu doradcy. Prowadzenie zwyczajnej, naturalnej rozmowy z klientem, która zmierza do zaoferowania mu najlepszego rozwiązania – to właśnie jest profesjonalne badanie potrzeb. Tematem tego artykułu są – przypomnę – okulary progresywne. To rozwiązanie specyficzne z wielu powodów. Jeżeli doradca jest przekonany, że najlepszą opcją dla jego rozmówcy są okulary z soczewkami progresywnymi, powinien właściwie pokierować rozmową, zadając odpowiednie pytania. Dobrym wprowadzeniem są kwestie wymienione wcześniej. Następnie warto przejść do ustalania szczegółów i jednocześnie uświadamiania klienta, że jego problem jest specyficzny, podobnie jak rozwiązanie. Pomocne mogą być poniższe pytania: • Czy klient nosił już wcześniej okulary progresywne? • Czy równie dobrze widzi napisy na końcu salonu, jak i te znajdujące się w bliskiej odległości od niego? • Czy siedząc za kierownicą, widzi ostro zarówno odległe znaki drogowe, jak też wskazania na desce rozdzielczej? • Czy musi oddalać od siebie tekst, żeby go przeczytać? • Czy do czytania musi zdejmować okulary? Uzyskane w ten sposób informacje pozwolą zdiagnozować problem, z którym klient do nas przyszedł. Szanuj uczucia klienta Warto poruszyć w tym miejscu niezwykle ważną kwestię, czyli właśnie ów„problem”. Większość osób uważa, że noszenie okularów to oznaka starości, a co najmniej 56 ROZPOCZĘCIE PRODUKCJI SOCZEWEK SEIKO W LABORATORIUM HOYA LENS POLAND W PIASECZNIE 15 lutego 2024 r. Hoya Lens Poland otworzyła nowy rozdział w historii firmy, rozpoczynając produkcję soczewek SEIKO w Laboratorium Soczewek Recepturowych w Piasecznie. To kolejny krok w rozwoju firmy Hoya Lens Poland i podróży w kierunku innowacji. Soczewki produkowane w Laboratorium Soczewek Recepturowych w Piasecznie cieszą się bardzo dobrą opinią wśród klientów. Każda z zamawianych soczewek to indywidualna historia i szansa na komfortowe widzenie dla jej użytkownika. W polskim laboratorium produkowane są następujące konstrukcje: SEIKO BRILLIANCE, SEIKO PRIME X, SEIKO PRIME Xceed, SEIKO EMBLEM XtraWide, SEIKO INDOOR 100/200, SEIKO SMARTZOOM, SEIKO SMARTZOOM Xceed oraz SEIKO sferyczne. Wymienione konstrukcje dostępne są w indeksach 1,50 oraz 1,60, z powłokami SRC oraz SRB, w zakresach wartości korekcyjnych oraz średnic zgodnych z obowiązującym katalogiem produktów. Z bogatej palety barwień SEIKO dostępne są kolory najczęściej wybierane przez klientów: Sun Brown, Sun Grey, Sun Green, Greyish Blue oraz Cool Grey. Barwienia są dostępne zarówno w wersji pełnej, jak i gradalnej. Dbałość o klienta i spełnianie jego wymagań jest kluczowym czynnikiem rozwoju firmy HOYA i jej wartością nadrzędną. Aby sprostać tym wyzwaniom, HOYA łączy zaawansowane technologie z zaangażowaniem i pasją. Kwintesencją marki SEIKO jest precyzja. To nie tylko postawa i obietnica doskonałości, ale także żywa część dziedzictwa marki. Dlatego do polskiej produkcji zostały wybrane najbardziej zaawansowane technologicznie produkty oraz powłoki o najdoskonalszych właściwościach. Wszystko po to, aby dostarczać je w najkrótszym możliwym czasie i sprostać dynamicznym potrzebom rynku.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=