e-wydanie Optyk Polski nr 78

OPTYK POLSKI OPTYK POLSKI ISSN 1899-9506 Magazyn dla profesjonalistów nr 02(78)/2024 /magazynoptykpolski /OptykPolski Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik, dr hab. Jacek Pniewski, dr n. med. Andrzej Styszyński, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Radosław Wiktorowicz Strefa eksperta: W numerze: Trendy: Kolor i wiosenna świeżość w stylizacjach / Kwintesencja sztuki, przekraczanie granic, customizacja // Butik: Wyróżnij się latem // Strefa eksperta: Czy wybór pierwszych okularów musi być trudny? / Okulary przeciwsłoneczne z korekcją / Powieki / Klient w ofensywie, doradca w defensywie / Dyfrakcyjne wieloogniskowe soczewki kontaktowe // Technologie: Zespół suchego oka a narzędzia diagnostyczne / Automaty szlifierskie

od redakcji DRODZY CZYTELNICY, Marian Wójcik Prezes Zarządu Starszy Małopolskiego Cechu Optyków Wiosna na stałe zagościła w przyrodzie, rozkwitając kolorami. Podobną feerię barw możemy obserwować w oprawach okularowych z aktualnych kolekcji. Najciekawsze propozycje przedstawiamy w butiku „Wyróżnij się latem”. Wybór jest całkiem spory, ponieważ ta pora roku zdecydowanie rozbudza w nas tęsknotę za kolorami, o czym interesująco przekonuje w swoim artykule Radosław Wiktorowicz. Polecamy też lekturę tekstu „Kwintesencja sztuki, przekraczanie granic, customizacja – czym dziś żyje świat mody okularowej?”, który pokazuje różne możliwości w zakresie stylizacji oprawek okularowych. Wraz z nadejściem słonecznych dni nie zapominamy o ochronie oczu – w tym numerze przyglądamy się okularom przeciwsłonecznym z korekcją, które zapewniają komfort widzenia, a jednocześnie stanowią skuteczną ochronę przed szkodliwym promieniowaniem UV. W codziennej praktyce w salonie optycznym duża część zadań wiąże się z obsługą klienta. Magdalena Moczulska podpowiada, jak pomóc klientowi w wyborze pierwszych okularów, natomiast Sylwia Piskulska-Grzesik dzieli się praktycznymi radami w zakresie obrony ceny okularów progresywnych. Poruszamy również temat nowoczesnych automatów szlifierskich i narzędzi diagnostycznych przydatnych w salonie optycznym w kontekście diagnozowania zespołu suchego oka, który stanowi coraz większe wyzwanie dla specjalistów. Czy dyfrakcyjne wieloogniskowe soczewki kontaktowe są przyszłościowym rozwiązaniem technologicznym? A może to ślepa uliczka? Odpowiedzi warto poszukać w artykule dr. hab. Jacka Pniewskiego. Na koniec musimy przyznać, że ten numer „Optyka Polskiego” jest dla nas szczególny, ponieważ na jego łamach po raz ostatni ukazuje się artykuł dr. n. med. Andrzeja Styszyńskiego, cenionego nauczyciela kilku pokoleń optyków i optometrystów. Jego eksperckie artykuły to prawdziwa skarbnica wiedzy, z której przez lata mogliśmy czerpać pełnymi garściami. W tym miejscu pragniemy serdecznie podziękować dr. n. med. Andrzejowi Styszyńskiemu za jego ogromny wkład w budowanie naszego magazynu. Redakcja magazynu „Optyk Polski” CO W NUMERZE? STREFA EKSPERTA Kampanie wizualne a rozpoznawalność salonu optycznego 16 Underwater: nowa kolekcja marki Etnia Barcelona 17 Czy wybór pierwszych okularów musi być trudny? 20 Okulary przeciwsłoneczne z korekcją 30 Dlaczego warto zostać autentycznym twórcą cyfrowym w branży optycznej? 49 Powieki 51 Klient w ofensywie, doradca w defensywie, czyli o obronie ceny soczewek progresywnych 58 Soczewki drugiej generacji do kontroli krótkowzroczności 64 Dyfrakcyjne wieloogniskowe soczewki kontaktowe. Czy to ślepa uliczka? 70 TRENDY Kolor i wiosenna świeżość w stylizacjach 4 Trendy w kolekcji wiosna/lato 2024 10 Kwintesencja sztuki, przekraczanie granic, customizacja. Czym dziś żyje świat optyki okularowej? 36 Butik „Obudź się na wiosnę” 40 TECHNOLOGIE Zespół suchego oka a narzędzia diagnostyczne 80 Automaty szlifierskie 82 AKTUALNOŚCI Małopolski Cech Optyków 24 Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna 76 Cech Optyków w Warszawie 78 Śląski Cech Optyków 79 Pomorski Cech Optyków 79 3 WYDAWCA: Małopolski Cech Optyków, ul. Słowiańska 3, 31-141 Kraków; Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków REDAKCJA: Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków, wspolpraca@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Zastępca redaktora naczelnego: Radosław Urban Opieka redakcyjna: Agnieszka Szmuc Współpraca: dr n. med. Andrzej Styszyński, dr hab. Jacek Pniewski, Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik, Radosław Wiktorowicz, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Beata Pałac, Katarzyna Kroner, Katarzyna Gumula-Kubicka, Piotr Kołaczek STUDIO GRAFICZNE: Marcin Masłyk (kierownik studia) Dawid Duszka MARKETING I REKLAMA: Kierownik marketingu wydawnictwa: Grażyna Jancik, 600 064 711, grazyna.jancik@feniksmedia.pl Krzysztof Chachlowski, 600 064 719, krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl PRENUMERATA: optykpolski@feniksmedia.pl Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z„Optyka Polskiego”dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy (art. 36 pkt 4 Prawa prasowego). W magazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki GettyImages.com. Grafika na okładce: reklama firmy JZO Polski Ekspert Optyczny. Przedstawione na okładce produkty są wyrobami medycznymi. Należy używać ich zgodnie z instrukcją lub etykietą. „Optyk Polski” – magazyn dystrybuowany wysyłką pocztową do optyków w całej Polsce, wydawany przy wsparciu merytorycznym Małopolskiego Cechu Optyków. Koordynatorzy projektu „Optyk Polski”: Marian Wójcik (MCO, inicjator projektu„Optyk Polski”), Wojciech Moszyński, Dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków Współpraca: Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna PRZEDSTAWIONE W MAGAZYNIE „OPTYK POLSKI” PRODUKTY SĄ WYROBAMI MEDYCZNYMI. NALEŻY UŻYWAĆ ICH ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ LUB ETYKIETĄ.

trendy Wiosna to czas, w którym budząca się do życia przyroda przypomina nam o fascynującym bogactwie kolorów. Rozkwitająca roślinność, pierwsze zielone pąki na nagich gałęziach, słoneczny oddech wiatru czy bardziej aktywna fauna sprawiają, że pragniemy bliższego kontaktu z naturą. Wiosna rozbudza w nas tęsknotę za kolorami, dlatego pojawiają się one w stylizacjach zdecydowanie częściej niż w okresie jesienno-zimowym. Radek Wiktorowicz aka Ghosteye bloger na www.ghosteye.pl, szkoleniowiec, certyfikowany stylista opraw okularowych i kolorysta KOLOR I WIOSENNA ŚWIEŻOŚĆ W STYLIZACJACH Za zmianą garderoby na lżejszą i bogatszą w bardziej jaskrawe barwy coraz częściej idzie metamorfoza okularowego wizerunku naszych klientów. To czas, kiedy chętniej sięgają oni po odważniejsze kolory i ich zestawienia. Wszechobecne i niezawodne, bez względu na porę roku, czernie i brązy wypierane są przez szeroką gamę czerwieni, zieleni, żółci czy barw modrych, i to w każdym możliwym odcieniu i połączeniu. Wiosna – czas na zmianę okularowej garderoby Tak już jest, że wiosna to czas, kiedy wszyscy mamy skłonność, aby pozwolić sobie na większą wolność w okularowych stylizacjach. To też rezultat przejścia do lamusa pewnej mentalności polegającej na posiadaniu wyłącznie jednej pary okularów korekcyjnych, reprezentujących modową uniwersalność i bezpieczeństwo. Ta epoka, na szczęście, odeszła w zapomnienie. Dziś mamy boom na „multiokularowość”, gdzie standardem stało się posiadanie kilku par okularów korekcyjnych. Szczególnie wyraźnie widać tę tendencję u kobiet, które mnogość kolorów i kształtów wykorzystują zdecydowanie śmielej niż mężczyźni. Bez względu jednak na płeć zwykle pierwsza para okularów nosi znamiona klasycznej powściągliwości, za to kolejne dość często pokazują prawdziwe oblicze naszych klientów. I tutaj potrzeba wyrażenia siebie poprzez kolor, który nader często gra pierwsze skrzypce. Fot. Robert Wilk (IG - r.wolfphotography) 4

Brzoskwiniowy jako jeden z wielu Który wiosenny kolor będzie zatem najmodniejszy podczas wiosny 2024? Zaryzykuję, odpowiadając, że nie ma takiego. Pewien trop wiąże się z tym, co ogłosił Instytut Pantone, deklarując, że w tym sezonie będzie królować, także w okularowych stylizacjach, eteryczny Peach Fuzz, czyli subtelny i aksamitny odcień koloru brzoskwiniowego. Pokuszę się jednak o stwierdzenie, że Pantone 13-1023, o jakim mowa, zdecydowanie częściej niż za pośrednictwem okularów będzie obecny w bazowych elementach garderoby, zwłaszcza w kobiecych stylizacjach, korelując z rozmaitymi odcieniami beżu i kremu. Innymi słowy, kolor brzoskwiniowy, będący subtelnym flirtem różu i pomarańczy, da się zauważyć, ale nie przesłoni ogromnej palety barw, jaką rokrocznie oferuje nam wiosna. trendy 6

Jak wziąć udział: 1. Zarejestruj się na www.polskawokularach.pl 2. Odpowiedz na pytanie: Dlaczego uważasz, że warto być Ambasadorem Kampanii „POLSKA W OKULARACH”? 3. Do wygrania 3 podwójne zaproszenia na kolację z Marzeną Rogalską. Wygraj kolację z Marzeną Rogalską Regulamin konkursu dostępny na www.jzo.com.pl w strefie „Dla Optyka”, po zalogowaniu. KONKURS TYLKO DLA AMBASADORóW KAMPANII „POLSKA W OKULARACH” Zarejestruj się już dziś na www.polskawokularach.pl i pomagaj widzieć lepiej! Konkurs trwa od 11.03.2024 do 30.06.2024 polska w okularach

Mono- i multikolor Wiosna w okularowych stylizacjach to „pójście w monokolor”, jednak odważniejszy, bardziej wyrazisty, reprezentujący wręcz szalone i przyciągające jak magnes neonowe akcenty. Wiosna to soczyste zestawienia i miksy kolorów pod postacią rozmaitych wzorów, grafik czy połączeń będących odwzorowaniem na oprawce motywów roślinnych i zwierzęcych. Wiosna „na oprawkach” to też brak wyznaczonej granicy łączenia odcieni, kolorów i materiałów. To często celowe wykorzystanie „kłócących się” kolorystycznych kompozycji, których najprawdopodobniej nie zastosowalibyśmy, łącząc elementy garderoby. Z drugiej strony, wiosenne stylizacje to perfekcyjne w zakresie tonacji zestawienia oprawek z dodatkami takimi jak torebka, buty i biżuteria w rozmaitych, ale żywych kolorach. Kolor to nie tylko oprawa Optyka okularowa poradziła sobie również z barwieniami szkieł, dając alternatywę dla królujących brązów i szarości. Różnorodne ubarwienia szkieł będą widoczne również i w tym sezonie. Dotyczy to nie tylko okularów przeciwsłonecznych, lecz coraz częściej również okularów z korekcją, które zyskują coraz większą akceptację wśród naszych klientów, i to zarówno w kwestii rozmaitego barwienia, jak i wielostopniowej przejrzystości. Wyrazisty kolor soczewki dodaje użytkownikowi okularów specyficznego sznytu i oryginalności. Co ciekawe, coraz częściej idzie się o krok dalej i łączy w stylizacjach kolor szkieł kontrastujący z oprawą, dzięki czemu uzyskuje się efekt ciekawej gry barw. Fot. Robert Wilk (IG - r.wolfphotography) trendy Wiosną optyka okularowa proponuje również bardziej wyraziste i ekspresyjne kształty oprawek. I trudno tutaj wskazać jedną konkretną formę symbolizującą wiosenny styl. To ogrom kształtów celujących w różnorodne odmiany cat eye, geometryczne, „przesadzone” formy, kółka i „motyle”. Jedno jest pewne – wiosna odważniejsze ma imię. Jedyne, co może ograniczać okularowych klientów przed odważną decyzją związaną z wyborem koloru, to bariera psychologiczna. Nie każdy bowiem czuje się dobrze, epatując kolorem, niezależnie czy dotyczy to odzieży czy koloru oprawek. Nie każdy jest ekstrawertykiem i entuzjastą kolorów, więc warto mieć w zanadrzu dla tych klientów coś specjalnego, co doda ich stylizacji wiosennego blasku. 8

Innowacja i edukacja kluczem do komfortowego widzenia polska w okularach Współczesna optyka stoi przed wyjątkowymi wyzwaniami i zarazem nowymi możliwościami, wynikającymi z dynamicznie zmieniającego się społeczeństwa oraz jego potrzeb. Starzenie się społeczeństwa w Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach rozwiniętych, przynosi ze sobą wzrost zapotrzebowania na zaawansowane rozwiązania w zakresie korekcji wzroku, zwłaszcza dla szybko rosnącej grupy osób dotkniętych prezbiopią. W dzisiejszych czasach, gdy potrzeby społeczeństwa w zakresie edukacji na temat zdrowia wzroku są coraz większe, specjaliści branży optycznej mają niepowtarzalną okazję do podkreślenia swojej roli jako doradców i ekspertów oraz wyróżnienia się na tle konkurencji. Kampania edukacyjna „POLSKA W OKULARACH” została zainicjowana jako odpowiedź na te zmiany i nowo powstałe potrzeby. Jej celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat problemów ze wzrokiem oraz nowoczesnych rozwiązań optycznych, takich jak chociażby szkła progresywne. StARzeJąCe SIę SPOłeCzeńStWO – nOWe WyzWAnIA I mOżLIWOśCI Szkła progresywne to wyjątkowo dynamicznie rozwijający się segment rynku optycznego, który z pewnością będzie kontynuował swój wzrost. Według danych GUS, liczba osób po 40. roku życia w Polsce wzrośnie do 22 milionów w ciągu najbliższych 10 lat. Oznacza to, że ponad połowa Polaków będzie potrzebować okularów progresywnych. ten trend podkreśla potrzebę dostosowania oferty produktowej do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów. Statystyki pokazują, że klient wraca średnio do salonu co 2-3 lata po nowe okulary progresywne. Specjalizując się w tym segmencie, można zbudować długoterminowe relacje z klientami o wysokim potencjale zakupowym. PIeRWSze OKULARy PROGReSyWne – zROzUmIenIe ObAW KLIentA Pierwsze objawy prezbiopii są często źródłem niepokoju związanego ze starzeniem się i pogorszeniem wzroku. Pojawia się również frustracja, gdy codzienne czynności, takie jak czytanie czy korzystanie ze smartfonu, stają się coraz trudniejsze. Dodatkowo, używanie okularów do czytania kojarzone jest ze starością, co tylko potęguje obawy przed oceną przez innych. Postępujący charakter prezbiopii nierzadko też wywołuje lęk o całkowitą utratę wzroku, a nawet obwinienie się o to, że utrata wyraźnego widzenia powiązana jest z nieprawidłowymi nawykami czy długotrwałym korzystaniem z urządzeń cyfrowych i można jej było uniknąć. Ważne jest, aby zrozumieć i rozwiać lęki i obawy klienta wchodzącego w prezbiopię, oraz zaproponować najlepsze rozwiązanie, które poprawi jego komfort życia. eDUKACJA KLIentA – PRzełAmyWAnIe bARIeR zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat prezbiopii, jej przyczyn oraz objawów, a przede wszystkim dostarczenie wiedzy na temat nowoczesnych opcji korekcji, zmniejszy lęk i niepokój wśród coraz większej grupy osób dotkniętych tym problemem. największym wyzwaniem w sprzedaży szkieł progresywnych jest edukacja klientów. Wiele osób nie jest świadomych korzyści płynących z ich stosowania lub posiada ograniczoną wiedzę na ten temat, co staje się istotną barierą w procesie sprzedaży. W budowaniu zaufania klienta do tego rozwiązania istotne jest zwrócenie uwagi na detale, które często są pomijane lub uważane za zbyt oczywiste, na przykład, że szkła progresywne nie mają widocznej wtopki, czy że istnieje możliwość pełnej personalizacji tego rozwiązania, aby było dopasowane do indywidualnego stylu życia i codziennych potrzeb użytkownika. Podczas prezentacji oferty szkieł progresywnych warto wykorzystywać narzędzia dostarczane przez producentów, takie jak maty ukazujące pole widzenia czy ulotki z instrukcją użytkowania, które już na etapie sprzedaży pozwolą na pełne zrozumienie przez klienta działania szkieł progresywnych. Jednym z kluczowych celów kampanii edukacyjnej „POLSKA W OKULARACH” jest szerzenie rzetelnej wiedzy na temat prezbiopii oraz nowoczesnych rozwiązań jej korekcji, takie jak szkła progresywne, które istotnie będą wpływały na poprawę jakości życia prezbiopów poprzez poprawę ich jakości widzenia. SPOSób nA WyRóżnIenIe SIę – nADążAJ zA WSPółCzeSnOśCIą Klienci mogą mieć obawy związane z adaptacją do soczewek progresywnych, zwłaszcza jeśli kiedykolwiek usłyszeli negatywne opinie na temat tego rozwiązania. Dlatego niezwykle istotne jest podkreślenie dynamicznego rozwoju tego segmentu w ostatnich latach oraz innowacyjności technologii w obecnie dostępnych szkłach progresywnych. W dzisiejszym świecie nieustannego rozwoju technologicznego, nadążanie za trendami jest niezbędne w każdej dziedzinie życia. Postęp technologiczny napędza zmiany również w branży optycznej. Przełomowym momentem dla soczewek progresywnych było wdrożenie technologii opartych na sztucznej inteligencji. nowoczesne rozwiązania, takie jak soczewka progresywna SUPReO, która zaprojektowana została przy wsparciu sztucznej inteligencji, zapewniają użytkownikom najwyższą jakość widzenia, komfort użytkowania oraz najszybszą adaptację. ze względu na swoje zaawansowanie technologiczne, ale też powiększającą się grupę osób poszukujących tego rozwiązania, budowanie wizerunku jako eksperta szkieł progresywnych stanowią doskonały sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji. Oferując najnowsze szkła progresywne klientom, pokazujemy, że dbamy o ich najlepszy komfort widzenia oraz indywidualne potrzeby, co jest kluczem do budowania silnych relacji oraz lojalności. POLSKA W OKULARACH – WSPARCIe DLA SPeCJALIStóW I KLIentóW W obliczu rosnących wyzwań i dynamicznych zmian demograficznych, branżą optyczna znajduje się u progu nowej ery, w której innowacje technologiczne i edukacja klientów stanowią kluczową rolę. Kampania „POLSKA W OKULARACH” ukazują drogę ku innowacyjnemu podejściu do korekcji wzroku, które stawia na pierwszym miejscu dobro i komfort użytkowników oraz oferuje wsparcie w postaci materiałów promocyjnych i edukacyjnych, które ułatwiają przekazywanie wiedzy i budowanie zaufania wśród klientów. mgr inż. LAURA WAnzeL Optometrysta (nO 18326) Key Account Specialist JzO

Wielkimi krokami zbliżają się wiosna i lato, a wraz z nimi nowe trendy zarówno w przemyśle, jak i w modzie, w tym okularowej. Coraz częściej mają one zasięg globalny i stanowią wyraz osobistego podejścia do świata, życia, konsumpcji oraz mody. Dziś trendy to już nie tylko zabawa stylem, ale prawdziwy język, który pozwala światu powiedzieć, co jest dla nas ważne, a same okulary stały się akcesorium umożliwiającym nam komunikację ze światem. Co więcej, jest to akcesorium bardzo widoczne i coraz częściej świadomie wybierane przez konsumentów. W związku z faktem, że klienci chcą poprzez okulary wyrazić siebie, wzrasta także ich wiedza na temat obowiązujących trendów. By móc się skutecznie komunikować ze świadomymi klientami, jako optycy i właściciele salonów musimy nadążać za aktualnymi modami i przedstawiać klientom oprawki, które są z nimi zgodne. Nadrzędną wytyczną pozostaje oczywiście dobieranie rozwiązań odpowiadających na potrzeby naszych klientów. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby nadążały one za obowiązującą modą. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Katarzyna Prycik optyczka biomedyczna, optometrystka Education Manager EssilorLuxottica W branży optycznej działa od ponad 16 lat. Pracę w salonie optycznym zna z każdej strony: od przeprowadzenia badania w gabinecie optometrycznym, przez obsługę klienta i sprzedaż, aż po wykonanie okularów w pracowni. Przez wiele lat była doradcą handlowym w firmie Essilor Polonia, wspierając gabinety optyczne, ale to szkolenia są jej prawdziwą pasją, przynoszącą satysfakcję z wykonywanej pracy. TRENDY W KOLEKCJI WIOSNA/LATO 2024 Trend ten wywodzi się ze stale ewoluującej kulturowej potrzeby przynależności i jest mocno związany z wyznawanymi przez użytkowników wartościami. 01 Trendy W tym sezonie na półki salonów optycznych trafiają okulary przeciwsłoneczne i korekcyjne współtworzone z największymi domami mody oraz szeroki wybór modeli od marek skupiających się głównie na produktach optycznych. Tegoroczne kolekcje wiosna/lato 2024 są odpowiedzią na trzy trendy wynikające ze zmian cywilizacyjnych, potrzeb użytkowników, podejścia do świata mody i coraz silniejszej potrzeby przekazania światu, co dla danego użytkownika jest najważniejsze. Projektanci, tworząc kolekcje, pamiętają o dziedzictwie marki, jej wartościach i ikonach. Połączenie tych wszystkich istotnych elementów sprawia, że niejednokrotnie tworzą oni małe dzieła sztuki. Poznajmy najgorętsze trendy: Community Belonging, Dynamic Inclusivity oraz Enhancing Peculiarities! Community Belonging – poczuj się częścią dzisiejszej kultury Społeczność jest dla nich bardzo ważna i pozwala odnaleźć we wszechświecie osoby, które myślą tak samo jak oni i wyrażają tę ideologię poprzez znaki wizualne, w tym okulary. Dla coraz większej grupy osób, zwłaszcza młodzieży, dzielenie się wizjami i celami życiowymi, a także identyfikowanie się z innymi osobami, które styl, modę i podejście do świata postrzegają tak samo, staje się bardzo ważne. Kluczowe założenia trendu Community Belonging to zabawa stylem, wpływ świata cyfrowego oraz płynność płci i inkluzyjność. Te aspekty są ważne zwłaszcza dla młodszych pokoleń, które eksperymentują i wyrażają siebie poprzez mieszanie materiałów, kolorów, stylów, a także przez wielowarstwowość i kontrasty. Cel jest jeden: spersonalizowanie wyglądu. Przedstawiciele tej generacji wykorzystują media społecznościowe, aby szukać inspiracji, opinii i przestrzeni do prezentacji swoich pomysłów. Dzięki temu zaczynają coraz silniej wpływać na design. Współczesny świat to także wielokulturowa przestrzeń bez granic, często płynna płciowo. Każdy może z niej wybrać to, co jest dla niego atrakcyjne i ważne, a następnie świadomie wyrażać swoje uczucia i potrzeby, nie zapominając o wartościach. Trend Community Belonging – główne założenia • kształt i materiał: odważne kształty (fot. 1), masywne objętości, smukłe linie, żywe i ostre kąty, nowe wersje kociego oka (fot. 2), świeżość i styl inspirowane światem cyfrowym, oprawki wykonane z metalu i acetatu; • kolory: mocna koncentracja na kolorze i zabawa gradacją zarówno na frontach, jak i na zausznikach (fot. 3), pastelowe barwy (fot. 1) i nowe wersje havana, monochromatyczne łączenie kolorów (fot. 4); • soczewki: dopasowane monochromatycznie do frontów w delikatnych pastelowych barwach (fot. 2), jednokolorowe (fot. 4); • detale: trójwymiarowe, masywne i widoczne, fasetowane (fot. 5), z metalu i acetatu (fot. 2), wykorzystujące akcenty kolorystyczne i zabawę interpretacją logo. 10

series © Essilor International - 2024 - Wszelkie prawa zastrzeżone. Varilux® i Varilux® XR series™ są znakami towarowymi Essilor International. * Euromonitor, dane na 2021 rok; Wartość detaliczna wśród kategorii soczewek okularowych, dot. marek soczewek progresywnych. (1) W oparciu o symulację R&D Essilor – 2022 r. – obliczenia oparte na pomiarach soczewek ważonych poziomem znaczenia poszczególnych kryteriów dla soczewek progresywnych deklarowanych przez użytkowników (Ilościowe badanie konsumenckie – Ipsos – I kwartał 2022 r. – BR/FR/IT/UK/US – n = 4000 użytkowników soczewek progresywnych) – symulacje przeprowadzone na najbardziej odpowiednich konkurencyjnych markach: marki o dobrym poziomie świadomości wśród konsumentów (Consumer Lens Brand Tracking – Ipsos – III kwartał 2022 r. – BR/CA/CN/FR/IN/IT/UK/US – n = 8000) i oferujące soczewki progresywne klasy premium. (2) Essilor International - soczewki Varilux® XR series™ - badanie konsumenckie - Eurosyn - 2022 r. - Francja (n = 73 użytkowników soczewek progresywnych). Wyraźnie najlepsza soczewka progresywna Varilux®(1) Natychmiastowa ostrość widzenia, nawet w ruchu.(2) Reklama w TV Soczewki korekcyjne są wyrobem medycznym, przeznaczonym głównie do produkcji okularów korygujących wady wzroku, po złożeniu ich z oprawą. Podmiotem odpowiedzialnym za niniejszą reklamę jest Essilor Polonia Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Producentem reklamowanych soczewek korekcyjnych jest Essilor International (przedstawiciel: Essilor Polonia Sp. z o.o.). To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.

transitions.com Transitions jest zastrzeżonym znakiem towarowym, logo Transitions i Transitions Light Intelligent Lenses są znakami towarowymi Transitions Optical, Inc. używanymi na podstawie licencji Transitions Optical Limited. ©2023. Na wydajność fotochromową wpływa temperatura, ekspozycja na promieniowanie UV i materiał soczewki. Symulacja kolorów soczewek w celach demonstracyjnych. Poproś swojego specjalistę o pokaz, aby poznać soczewki Transitions. Oprawa Oliver Peoples® – Soczewki zielone Transitions® ONE FOR ALL LIGHTS. Soczewki korekcyjne są wyrobem medycznym, przeznaczonym głównie do produkcji okularów korygujących wady wzroku, po złożeniu ich z oprawą. Podmiotem odpowiedzialnym za niniejszą reklamę jest Essilor Polonia Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Producentem reklamowanych soczewek korekcyjnych jest Essilor International (przedstawiciel: Essilor Polonia Sp. z o.o.). To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Co ważne, dziś świat sportu staje się także ważnym środowiskiem do dyskusji na tematy będące przedmiotem zainteresowania społecznego. Już od powstania igrzysk paraolimpijskich bardzo ważnym elementem dyskusji była współpraca marek i tworzenie produktów dla każdego. Głosy, które jakiś czas temu były marginalizowane, teraz są brane pod uwagę. Poszukiwane są nowe horyzonty, które sprawią, że wszyscy poczują się mile widziani w kulturze ruchu. Marki powoli stają się przestrzeniami dla innowacji kulturowych i technologicznych. Rozwijają nową estetykę opartą na komunikacji i współtworzoną wraz z użytkownikami, z poszanowaniem ich gustu, preferencji i potrzeb. Te nowe rozwiązania są głęboko pożądane przez młode pokolenia. Kluczowe założenia trendu: sport na co dzień, wpływ luksusowych marek na sport, eksploracja i pokonywanie ograniczeń. Praktyczność, funkcjonalność i innowacyjność są coraz bardziej cenione w świecie mody. Przedmioty mają być inteligentnymi rozwiązaniami i poprawiać nasz komfort w życiu codziennym, ale także inspirować. Można to osiągnąć, łącząc hybrydowo wymagania sportu i estetykę luksusu dzięki skomplikowanym konstrukcjom, szlachetnym materiałom i innowacyjnemu designowi. Ta potrzeba eksploracji i pokonywania ograniczeń dzięki nieograniczonej wyobraźni pozwala na odkrywanie nowych aspektów w kolorach i odcieniach. Projekty stają się modułowe i adaptacyjne, co pozwala w szybki sposób przekształcić wizerunek ze sportowego w lifestyle'owy. Trend Dynamic Inclusivity – główne założenia: • kształt i materiał: masywne maski (fot. 6), przerysowane proporcje (fot. 7), zabawa konstrukcjami z metalu i acetatu, w futurystycznym i surrealistycznym stylu (fot. 8), łączenie materiałów; • kolory: delikatne i jasne odcienie, nowe havany (fot. 8) ze sportowymi detalami graficznymi (fot. 9); • soczewki: kolorowe z akcentami graficznymi nawiązującymi do natury (fot. 10), ale także klasyczne i lustrzane (fot. 9); • detale: funkcjonalne, inspirowane wzorami graficznymi i dynamiką (fot. 6), wykorzystujące zabawę wzorami (fot. 10). Fot. 4. Chanel CH6056 Fot. 5. Prada PRA21V Fot. 6. Ferrari FH1007 Fot. 7. Armani Exchange AX4143SU Fot. 8. Dolce&Gabbana DG6198 Fot. 9. Oakley OO9400 Fot. 10. Emporio Armani EA4229U Fot. 1. Ray-Ban RB3731 Fot. 2. Jimmy Choo JC5015U Fot. 3. Vogue VO5552 To kolejny sezon rozwijający trendy związane z aktywnością fizyczną, sportem i nowym podejściem do stylu życia. 02 03 Na przestrzeni lat przyzwyczailiśmy się do wybierania standardów i obawy przed „dziwnością”, mimo że to ona przydaje nam wyjątkowości. To potężne narzędzie do przyciągania uwagi, wykorzystywane także przez marki luksusowe. Luksus zawiera w sobie właśnie obcość, inność, wyjątkowość i wysoką akceptację Enhancing Peculiarities – dążenie do wyjątkowości Dynamic Inclusivity – dynamiczny i przyjazny świat 13

Trend Enhancing Peculiarities – główne założenia: • kształt i materiał: nowoczesne patenty (fot. 11), hybrydowe pilotki (fot. 12), zabawa elegancją, futuryzmem, minimalizmem (fot. 13), nowoczesnością i stylem retro w postaci nowych wersji kociego oka, oprawy z acetatu, metalu i tytanu; • kolory: klasyczne i szlachetne barwienia (fot. 11); • soczewki: zyskują nowe znaczenie i stają się elementem modowym z dopracowanymi detalami i kolorami (fot. 13, 14); • detale: odważne zdobienia (fot. 14), inspiracje biżuterią i łączenie jej z różnymi materiałami, nowe wersje logo, dopracowane szczegóły (fot. 15). Fot. 11. Ralph Lauren RL7085 Fot. 12. Michael Kors MK1149 Fot. 13. Versace VE2267 Fot. 14. Swarovski SK7020 Fot. 15. Persol PO1016S ograniczeń i nieregularności, która wynika z pragnienia zrównoważonego rozwoju. Dzięki ponadwymiarowym, nieproporcjonalnym lub amorficznym obiektom powoli przełamujemy błędne przekonania i kreatywnie reagujemy na nieoczekiwane. Ze współczesności czerpiemy wyrafinowane detale, które odświeżają ponadczasowe kształty i materiały, nadając produktom walory ponadczasowości i wielosezonowości. W szukaniu nowych sposobów kreacji i rozwiązań technicznych najważniejsze jest to, by uwydatnić osobliwość i niepowtarzalność w oparciu o dziedzictwo i DNA marki. Kluczowe założenia trendu: wartościowe materiały, nostalgiczna przeszłość i wyjątkowość, reinterpretacja klasyki. Mimo ciągłej ewolucji cichy luksus cały czas jest liderem wielu branż. Ten sezon to w dalszym ciągu odkrywanie cennych materiałów oraz złożonych i unikalnych konstrukcji. To wszystko ma na celu sprawić, że przedmiot – dzięki inspirowaniu się przeszłością i stylem vintage – stanie się swoistym skarbem, obiektem kolekcjonerskim. Nie jest to jednak prosta nostalgia za przeszłością, ale odnajdywanie nieśmiertelnego smaku, który nawiązuje do obecnej estetyki. Ciągłe poszukiwanie wyjątkowości poprzez reinterpretacje klasyki i styl evergreen pozwala na stworzenie projektów hybrydowych zarówno w kwestii stylu, jak i materiałów wykorzystywanych do produkcji opraw. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Znajomość tych trendów pozwoli nam rozbudować ofertę salonów i bardziej zaangażować się w obsługę klienta. Nie zapominajmy jednak, że to jego potrzeby są najważniejsze, więc uważnie analizujmy jego reakcję na zaproponowane oprawy. Trendy są ważne, ale jeszcze istotniejsze jest to, by klient czuł się wyjątkowo w wybranej przez siebie parze okularów. Za nami pięć ekscytujących przystanków wiosennej edycji Roadshow, podczas której optycy z całej Polski mogli wejść w świat największych światowych brandów okularowych, poznać najnowsze rozwiązania technologiczne w zakresie instrumentów oraz zapoznać się z wyjątkowymi ofertami firm Essilor oraz JZO. Oferta szkoleniowa  Programy certyfikacyjne  Prezentacja marek  Sesje na żywo – zaloguj się na platformie szkoleniowej dla branży optycznej Leonardo https://leonardo.essilorluxottica.com. WSPÓLNA SIŁA ESSILORLUXOTTICA ROADSHOW! Podczas tegorocznego Roadshow na odwiedzających czekało mnóstwo nowości, przede wszystkim kolekcje nowych marek w portfolio EssilorLuxottica: Ferrari, Jimmy Choo, Brunello Cucinell oraz propozycja dla najmłodszych – Miraflex. Optycy mieli także możliwość zapoznania się z inteligentną technologią Transitions, udziału w spotkaniach z przedstawicielami Essilor, JZO i Essilor Instruments i szkoleniach na temat najnowszych trendów oraz zapoznania się z rozwiązaniami szkoleniowymi Leonardo dla salonów optycznych. Dziękujemy wszystkim za obecność oraz dostarczenie nam wielu pięknych wspomnień i inspiracji. Do zobaczenia podczas kolejnej edycji EssilorLuxottica Roadshow! 14

branża Transitions, jako lider w dziedzinie innowacji, nigdy nie przestaje zaskakiwać, rzucać wyzwań i otwierać nowych możliwości. Już niebawem będziemy świadkami wielkiej premiery nowej generacji Transitions Gen S, która zapowiada rewolucję w dziedzinie ochrony wzroku! Raz jeszcze Transitions podniesie poprzeczkę, ustanawiając nowy wysoki standard ochrony oczu. Bądź z nami na bieżąco, aby dowiedzieć się więcej! Trwa ogólnopolska kampania edukacyjna „POLSKA W OKULARACH”, organizowana przez JZO – Polskiego Eksperta Optycznego. Głównym celem kampanii jest podniesienie świadomości społeczeństwa na temat problemów ze wzrokiem, w tym prezbiopii, krótkowzroczności oraz światłowrażliwości, a także zwracanie uwagi pacjentów na konieczność wykonywania regularnych badań wzroku. Patronat medialny nad kampanią objęły magazyny branżowe:„Optyka”, „Optyk Polski”, „OKO” oraz „Izoptyka”. Kampanię wspiera Marzena Rogalska, Ambasadorka szkieł progresywnych JZO. W ramach kampanii zaplanowano wiele działań wspierających polskich ekspertów optycznych w rozwoju ich biznesu. Serdecznie zapraszamy do dołączenia do kampanii na www.polskawokularach.pl. W Laboratorium JZO w Jeleniej Górze odbyło się kolejne prestiżowe spotkanie eksperckie, które przyciągnęło uwagę wielu niezależnych optyków z całej Polski. Laboratorium JZO to miejsce, w którym pasja i zaangażowanie są nieodłącznymi elementami codziennej pracy. Eksperci JZO nieustannie pracują tam nad innowacyjnymi produktami wspierającymi narząd wzroku. W ramach tego dwudniowego spotkania optycy mieli wyjątkową okazję zapoznać się z procesem produkcji oraz najnowszymi technologiami. Nie zabrakło również intensywnych dyskusji na temat szczegółów nowej ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej pod hasłem„POLSKA W OKULARACH”. To ważny krok marki JZO w uświadamianiu społeczeństwu znaczenia właściwej troski o narząd wzroku. Soczewki okularowe Stellest stanowią przełomowe rozwiązanie, które pozwala spowolnić progresję krótkowzroczności u dzieci. Dzięki zastosowanej technologii H.A.L.T. i 1021 Do 30 kwietnia 2024 roku trwa wielka kampania telewizyjna Varilux XR series! Jej celem jest skierowanie konsumentów do salonów optycznych Essilor Experts, a także zwiększenie świadomości na temat prezbiopii oraz soczewek progresywnych Varilux. Kampania dociera do odbiorców za pośrednictwem takich stacji telewizyjnych, jak Polsat, TVN i TVP. To wyjątkowe przedsięwzięcie wyróżnia się pionierskim (w przypadku Essilora) wykorzystaniem innowacyjnego narzędzia – telewizji adresowalnej, dzięki której bloki reklamowe dostosowane są do grupy wiekowej i rodzaju odbiorcy, co wpływa na jeszcze wyższą skuteczność kampanii! TEJ JESIENI PRZYGOTUJ SIĘ NA EFEKT WOW W ŚWIECIE OKULARÓW! ZOSTAŃ AMBASADOREM OGÓLNOPOLSKIEJ KAMPANII EDUKACYJNEJ “POLSKA W OKULARACH” LABORATORIUM JZO W JELENIEJ GÓRZE MIEJSCEM NIEZAPOMNIANYCH SPOTKAŃ ROZSZERZENIE ZAKRESU I WERSJA BARWIONA SOCZEWKI OKULAROWEJ STELLEST KAMPANIA TELEWIZYJNA VARILUX XR SERIES pierścieniom niewidocznych mikrosoczewek, działających jak tarcza ochronna, soczewki te są wyjątkowym narzędziem w profilaktyce wzroku, szczególnie u dzieci. Rozumiejąc Państwa potrzeby biznesowe, a także potrzebę ochrony wzroku wśród najmłodszych konsumentów, z przyjemnością informujemy, że od 2 maja 2024 roku rozszerzamy dostępność soczewek Stellest o dodatkowe 2 dioptrie. Ponadto, z myślą o zapewnieniu kompleksowej ochrony wzroku w różnych warunkach, wprowadzamy do oferty barwioną wersję soczewki Stellest – Stellest Sun. Dzięki temu rozwiązaniu dzieci będą mogły bezpiecznie i komfortowo cieszyć się pełnym słońcem podczas wakacji. 15

strefa eksperta strefa eksperta W dzisiejszym zglobalizowanym świecie skuteczna kampania marketingowa może być kluczowa dla sukcesu salonu optycznego. Jednym z najważniejszych elementów kampanii marketingowej jest kampania wizualna, która może mieć istotny wpływ na postrzeganie marki oraz jej rozpoznawalność. W niniejszym artykule pokażemy, w jaki sposób kampanie wizualne mogą wpływać na rozpoznawalność salonu optycznego. Jarosław Barczak Przedstawiciel Handlowy Vadim Eyewear KREOWANIE TOŻSAMOŚCI MARKI Kampanie wizualne pozwalają salonowi optycznemu kreować unikalną tożsamość marki poprzez używanie charakterystycznych kolorów, wzorów i symboli. Dzięki konsekwentnemu stosowaniu tych elementów w różnych materiałach reklamowych firma może budować świadomość marki w umysłach konsumentów i wyróżnić się na tle konkurencji. BUDOWANIE ZAUFANIA I AUTORYTETU Profesjonalnie zrealizowane kampanie wizualne mogą przyczynić się do budowania zaufania i autorytetu marki w branży optycznej. Estetyczne i przemyślane materiały reklamowe mogą sugerować wysoką jakość produktów i usług oferowanych przez salon optyczny, co może przekonać klientów do skorzystania z jego usług. DOTARCIE DO DOCELOWEJ GRUPY ODBIORCÓW Kampanie wizualne umożliwiają salonowi optycznemu dotarcie do docelowej grupy odbiorców poprzez odpowiedni dobór treści i formy graficznej reklam do preferencji i potrzeb potencjalnych klientów. Dobrze zaplanowane kampanie wizualne mogą zwrócić uwagę osób zainteresowanych zakupem okularów lub usługami optycznymi, co zwiększa szansę na pozyskanie nowych klientów. KONSOLIDACJA WIZERUNKU MARKI Regularne publikowanie spójnych i atrakcyjnych materiałów wizualnych może wspierać proces konsolidacji wizerunku salonu optycznego. Dzięki konsekwentnemu prezentowaniu określonych wartości i stylu w kampaniach reklamowych firma może zbudować silną i rozpoznawalną markę, która będzie kojarzona z wysoką jakością i profesjonalizmem. Kampanie wizualne odgrywają kluczową rolę w budowaniu rozpoznawalności salonu optycznego oraz kształtowaniu jego wizerunku na rynku. Poprzez kreowanie unikalnej tożsamości marki, budowanie zaufania i autorytetu, docieranie do docelowej grupy odbiorców oraz konsolidację wizerunku kampanie wizualne mogą KAMPANIE WIZUALNE A ROZPOZNAWALNOŚĆ SALONU OPTYCZNEGO strefa eksperta 01 02 03 04 przyczynić się do sukcesu biznesowego salonu optycznego i zwiększyć jego konkurencyjność na wymagającym rynku. Dlatego warto inwestować czas i środki w profesjonalne i przemyślane kampanie wizualne, które będą skutecznie reprezentować markę i przyciągać nowych klientów. 16

strefa eksperta Przedstawienie wszechświata stworzonego przez sztuczną inteligencję stanowi intrygujący kontrast do tradycyjnej percepcji tej technologii jako czegoś „zimnego” i „robotycznego”. Zamiast tego sztuczna inteligencja w kampanii Etnia Barcelona jest przedstawiona jako siła, która zbliża nas do natury, tworząc magiczne i harmonijne środowisko. Kampania zachęca nas do zagłębienia się w tajemnice podwodnego świata, jednocześnie prowokując do refleksji nad współistnieniem ludzkiej kreatywności i sztucznej inteligencji. Przez połączenie tych dwóch elementów kampania UNDERWATER wyraża przekonanie, że możliwe jest stworzenie zaskakującego świata, który respektuje każdy szczegół i istnieje w harmonii z naturą. W ten sposób kampania UNDERWATER nie tylko prezentuje produkty marki Etnia Barcelona w wyjątkowym kontekście, ale także inspiruje do głębszej refleksji nad relacją między człowiekiem a technologią oraz nad znaczeniem harmonii z przyrodą. Jest to nie tylko kampania reklamowa, ale również przekaz filozoficzny, który pobudza do myślenia i odkrywania nowych perspektyw. Kampania UNDERWATER marki Etnia Barcelona wprowadza nas do podwodnego królestwa, które kipi od nowoczesności i stylu. Przenosząc nas w mistyczną podróż do podwodnego świata, w którym flora i fauna zachwycają pięknem i bogactwem kolorów, kampania ta jest wyjątkowa zarówno pod względem estetycznym, jak i filozoficznym. UNDERWATER NOWA KAMPANIA MARKI ETNIA BARCELONA 17 strefa eksperta strefa eksperta

strefa eksperta Magdalena Moczulska optyczka, optometrystka, autorka bloga i kanału w serwisie YouTube Dobranie odpowiednich okularów dla osoby, która po raz pierwszy zacznie je użytkować, to wyjątkowe wydarzenie o istotnym znaczeniu dla jej codziennego funkcjonowania i komfortu życia. Jako optyk postrzegam to jako niezwykle ważny moment w życiu klienta. Tym istotniejsze jest, żebyśmy jako profesjonaliści byli jak najbardziej pomocni, odpowiadając na wyzwania związane z doborem pierwszych okularów. Za wyborem pierwszych okularów stoi nie tylko poprawa jakości widzenia, ale także zapewnienie klientowi narzędzia, które będzie odzwierciedlało jego styl życia, wyrażało osobowość oraz przynosiło niezakłóconą radość z oglądania świata. Dlatego właśnie, występując w roli doradcy, czuję się zobowiązana, aby zapewnić mu najlepsze wsparcie i fachową wiedzę na każdym etapie tego procesu. Osobiście uważam, że każdy z nas, optyków, powinien rozumieć klientów i wyzwania, przed jakimi stają w takim momencie swojego życia. W niniejszym artykule skupię się na kluczowych aspektach podejścia do klienta w trakcie wybierania pierwszych okularów. Rozpoczynając od empatycznego wsłuchiwania się w ich potrzeby, poprzez szczegółową analizę wymagań wzrokowych, aż po dopasowanie idealnych oprawek, podzielę się z czytelnikami magazynu„Optyk Polski” moimi praktycznymi wskazówkami i doświadczeniem, które pomogą uczynić ten proces jak najbardziej satysfakcjonującym i wyjątkowym dla klienta. Empatia i zrozumienie Kiedy podejmujemy się zadania dobrania klientowi jego pierwszych okularów, fundamentem do osiągnięcia sukcesu w tym procesie są zrozumienie i empatia, czyli umiejętność wczucia się w sytuację klienta, w jego punkt widzenia i przeżycia. Wykazując się empatią, o wiele łatwiej zrozumiemy, jakie są rzeczywiste potrzeby i oczekiwania klienta w zakresie okularów. Będziemy mieć wgląd w jego obawy i stres związany z wejściem do nieznanego dotąd świata okularników. Oczywiście uważne wsłuchiwanie się w słowa klienta i wykazywanie zainteresowania jego historią jest istotne niezależnie od tego, czy po raz pierwszy ma on nosić okulary, czy strefa eksperta strefa eksperta CZY WYBÓR PIERWSZYCH OKULARÓW MUSI BYĆ TRUDNY? też wymienia stare na nowe. Premierowo dobrana oprawka i szkła będą mieć jednak dla naszych klientów fundamentalne znaczenie. Skrupulatny wywiad Zbieranie informacji na temat stylu życia, preferencji estetycznych i wymagań zawodowych klienta jest kluczowym krokiem w procesie wyboru okularów. Pozwala nam to lepiej zrozumieć, w jakich sytuacjach klient będzie nosił okulary i jakie funkcje są dla niego najważniejsze. Czy jest to osoba aktywna fizycznie, pracująca przez wiele godzin w biurze przy komputerze, spędzająca dużo czasu na zewnątrz, preferująca klasyczny, elegancki wygląd czy może stawiająca na bardziej ekscentryczny styl? Te i podobne pytania pozwalają nam zbliżyć się do indywidualnych potrzeb klienta i lepiej dopasować okulary do jego stylu życia. Oto kilka innych przykładowych pytań, które mogą być pomocne podczas identyfikacji potrzeb klienta: • Jakie są Pana/i codzienne aktywności? • Czy uprawia Pan/i regularnie jakieś sporty, zwłaszcza na zewnętrz? • Czy potrzebuje Pan/i okularów do pracy przy komputerze? • Czy pracuje Pan/i w specjalnych warunkach oświetleniowych? • Preferuje Pan/i okulary, które są subtelne i dyskretne, czy może szuka czegoś bardziej zwracającego uwagę, w zgodzie z najnowszymi trendami? • Czy ma Pan/i jakieś specjalne wymagania dotyczące materiałów oprawek lub komfortu noszenia? 20

FOTOCHROMATYCZNE TRANSITIONS VIII INDEX 1.5 ŚREDNICA SPH CYL HC MAX UV/SH 65/70 0.00/+4.00 -0.25/-2.00 89 99 70 -0.25/-4.00 0.25/2.00 89 99 INDEX 1.5 KOLOR SZARY BRĄZOWY ZIELONY * INDEX 1.6 ŚREDNICA SPH CYL HC MAX UV/SH 65 0.00/+4.00 -0.25/-2.00 149 169 65 +4.25/+6.00 -0.25/-2.00 169 70 -0.25/-6.00 -0.25/-2.00 149 169 INDEX 1.6 KOLOR SZARY BRĄZOWY ZIELONY CZAS OCZEKIWANIA DO 3 DNI INDEX 1.67 ŚREDNICA SPH CYL HC MAX UV/SH 70/75/80 -3.00/-10.00 -0.25/-2.00 189 209 INDEX 1.67 KOLOR SZARY BRĄZOWY CZAS OCZEKIWANIA DO 3 DNI

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Zadając klientowi odpowiednie pytania i uważnie go słuchając, możemy lepiej zrozumieć jego potrzeby i oczekiwania. To pozwala nam zaproponować najlepsze rozwiązania w zakresie wyboru opraw i soczewek okularowych. Analiza potrzeb wzrokowych Zakres analizy potrzeb wzrokowych klienta nie ogranicza się jedynie do wywiadu dotyczącego objawów problemów ze wzrokiem. Klienci trafiający do salonu optycznego często przynoszą ze sobą własne recepty lub informacje o stanie swojego wzroku, które pozyskali wcześniej od innych specjalistów. Zrozumienie ich oczekiwań w zakresie wsparcia poprawnego widzenia staje się kluczowym aspektem w procesie doboru okularów. Gdy klient wręcza nam swoją receptę, naszym zadaniem jest nie tylko wykonanie precyzyjnych pomiarów. Powinniśmy zapytać klienta o jego codzienne aktywności, miejsce pracy czy nawet hobby, aby lepiej zrozumieć, jakie warunki widzenia są dla niego najważniejsze. Ważne jest również, by szczegółowo odpowiedzieć na wszelkie pytania i wątpliwości klienta. Powinniśmy także dokładnie wytłumaczyć klientowi, co oznaczają zapisy na recepcie, z jaką wadą wzroku mamy do czynienia i w jakich odległościach okulary będą poprawiać widzenie. Analiza potrzeb wzrokowych staje się więc kluczowym narzędziem nie tylko do diagnozowania problemów wzrokowych, ale również do identyfikacji priorytetów klienta. To właśnie na podstawie wszystkich tych informacji możemy zaproponować mu najlepsze rozwiązania. Podkreślenie znaczenia tej analizy wynika ponadto z faktu, że skuteczne dopasowanie okularów nie polega jedynie na wyborze odpowiednich oprawek, ale również na zrozumieniu, jakie oczekiwania wzrokowe klienta są związane z codziennym użytkowaniem okularów. W tej perspektywie każda analiza potrzeb wzrokowych staje się niepowtarzalną historią klienta, którą trzeba poznać, jeśli chcemy zapewnić mu najlepsze merytoryczne wsparcie i satysfakcję z wyboru okularów. Zadowolony klient z dużym prawdopodobieństwem wróci do nas po kolejne okulary w przyszłości i będzie polecał nasze usługi swoim znajomym. Wybór odpowiednich opraw Klienci, którzy po raz pierwszy będą wybierać okulary, często nie wiedzą, na co zwracać uwagę, i zwykle oczekują, że okulary będą słabo widoczne. Należy ich edukować, że przy przeglądaniu różnych modeli i fasonów powinni wziąć pod uwagę kształt twarzy oraz kolorystykę skóry i oczu. Oprawki powinny w swoisty sposób „komplementować” te elementy, a dzięki dopasowaniu barwnemu do tonacji urody klienta będą się one bardziej naturalnie prezentować na jego twarzy. Kolejną istotną grupę wymagań stanowią te związane ze stylem życia klienta i jego oczekiwaniami dotyczącymi wygody i estetyki. Osoby aktywne mogą potrzebować wytrzymałych oprawek, które zapewnią stabilność podczas aktywności fizycznych, podczas gdy osoby korzystające z okularów głównie przy pracy biurowej mogą preferować bardziej subtelne i dyskretne oprawki. Dla klienta, który wybiera okulary po raz pierwszy, dobrym rozwiązaniem mogą być oprawki transparentne albo metalowe – złote lub srebrne. Zwykle takie osoby potrzebują czasu na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji, dlatego decydują się na rozwiązania i modele, które nie zdominują ich twarzy. Jak widać, proces sprzedaży pierwszych okularów może wymagać więcej czasu oraz wysiłku niż obsługa klienta, który już nosi okulary. Proces ten, właściwie przeprowadzony, może jednak dać nam ogromną satysfakcję i lojalnych klientów na lata. W następnym artykule skoncentruję się na pozostałych elementach ważnych podczas wybierania pierwszych okularów, takich jak rekomendacje dotyczące soczewek okularowych, właściwa obsługa przy przekazywaniu klientowi gotowych okularów oraz rzeczowe przedstawienie zasad ich użytkowania. 23

aktualności DWUDZIESTKA DO SETKI, CZYLI 80. URODZINY PREZESA MAŁOPOLSKIEGO CECHU OPTYKÓW MARIANA WÓJCIKA 13 grudnia 2023 r. był niezwykłym dniem dla Mariana Wójcika, prezesa Małopolskiego Cechu Optyków, który obchodził wówczas swoje 80. urodziny. Prawdziwą niespodzianką dla jubilata było to, co wydarzyło się dokładnie dwa dni później, 15 grudnia. By uczcić tak wyjątkową okazję, z przeróżnych zakątków Polski przybyło do Krakowa wielu optyków i przedstawicieli władz cechowych, którzy chcieli uczestniczyć w tym wyjątkowym świętowaniu. Uroczystość została zorganizowana w największej tajemnicy, więc tym pełniejsze było zaskoczenie jubilata. Podczas imprezy nie zabrakło ciepłych słów, wzruszeń i emocji. Zgromadzonym gościom przygrywał i śpiewał „Ostatni Czarodziej Krakowa”, Aleksander „Makino” Kobyliński. Nie tylko zresztą on – świetną grą popisał się również sam jubilat, który zaskoczył wszystkich niezwykłą energią i talentem. Był to niezapomniany wieczór pełen radości, który na długo pozostanie w pamięci wszystkich gości, a szczególnie samego jubilata. 24

Część oficjalna – godz. 15.00. Bezpłatne uczestnictwo w Targach oraz parking. INFORMACJE: tel.: 12 421 90 77 mobile: 733 954 033 e-mail: cechoptykow@op.pl www.mcokrakow.pl 13.04.2024 w godz. 10.00–20.00 Best Western Premier ul. Opolska 14, Kraków Małopolski Cech Optyków w Krakowie zaprasza na Międzynarodowe Targi Branżowe KRAKOWSKA WIOSNA OPTYCZNA TARGI, WYSTAWA, PRELEKCJE KRAKOWSKA WIOSNA OPTYCZNA 13.04.2024

INFORMACJE: tel.: 733-954-033 e-mail: cechoptykow@op.pl www.mcokrakow.pl www.facebook.com/cech.optykow Kurs poprowadzi dr n. med. Andrzej Styszyński MAŁOPOLSKI CECH OPTYKÓW w Krakowie serdecznie zaprasza na Kurs Refrakcji, który odbędzie się w terminie: Kurs Refrakcji składa się z części teoretycznej oraz praktycznej, podczas której przeprowadzane są ćwiczenia na nowoczesnym sprzęcie optycznym. KURS REFRAKCJI 2024 oraz 24-26.06.2024 r. 10-12.06.2024 r. 17-19.06.2024 r. OSTATNIE W POLSCE KURSY REFRAKCJI Z dr. n. med. ANDRZEJEM STYSZYŃSKIM. Przeprowadzimy wszystkie trzy stopnie Kursu Refrakcji.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=