e-wydanie Optyk Polski nr 78

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Zadając klientowi odpowiednie pytania i uważnie go słuchając, możemy lepiej zrozumieć jego potrzeby i oczekiwania. To pozwala nam zaproponować najlepsze rozwiązania w zakresie wyboru opraw i soczewek okularowych. Analiza potrzeb wzrokowych Zakres analizy potrzeb wzrokowych klienta nie ogranicza się jedynie do wywiadu dotyczącego objawów problemów ze wzrokiem. Klienci trafiający do salonu optycznego często przynoszą ze sobą własne recepty lub informacje o stanie swojego wzroku, które pozyskali wcześniej od innych specjalistów. Zrozumienie ich oczekiwań w zakresie wsparcia poprawnego widzenia staje się kluczowym aspektem w procesie doboru okularów. Gdy klient wręcza nam swoją receptę, naszym zadaniem jest nie tylko wykonanie precyzyjnych pomiarów. Powinniśmy zapytać klienta o jego codzienne aktywności, miejsce pracy czy nawet hobby, aby lepiej zrozumieć, jakie warunki widzenia są dla niego najważniejsze. Ważne jest również, by szczegółowo odpowiedzieć na wszelkie pytania i wątpliwości klienta. Powinniśmy także dokładnie wytłumaczyć klientowi, co oznaczają zapisy na recepcie, z jaką wadą wzroku mamy do czynienia i w jakich odległościach okulary będą poprawiać widzenie. Analiza potrzeb wzrokowych staje się więc kluczowym narzędziem nie tylko do diagnozowania problemów wzrokowych, ale również do identyfikacji priorytetów klienta. To właśnie na podstawie wszystkich tych informacji możemy zaproponować mu najlepsze rozwiązania. Podkreślenie znaczenia tej analizy wynika ponadto z faktu, że skuteczne dopasowanie okularów nie polega jedynie na wyborze odpowiednich oprawek, ale również na zrozumieniu, jakie oczekiwania wzrokowe klienta są związane z codziennym użytkowaniem okularów. W tej perspektywie każda analiza potrzeb wzrokowych staje się niepowtarzalną historią klienta, którą trzeba poznać, jeśli chcemy zapewnić mu najlepsze merytoryczne wsparcie i satysfakcję z wyboru okularów. Zadowolony klient z dużym prawdopodobieństwem wróci do nas po kolejne okulary w przyszłości i będzie polecał nasze usługi swoim znajomym. Wybór odpowiednich opraw Klienci, którzy po raz pierwszy będą wybierać okulary, często nie wiedzą, na co zwracać uwagę, i zwykle oczekują, że okulary będą słabo widoczne. Należy ich edukować, że przy przeglądaniu różnych modeli i fasonów powinni wziąć pod uwagę kształt twarzy oraz kolorystykę skóry i oczu. Oprawki powinny w swoisty sposób „komplementować” te elementy, a dzięki dopasowaniu barwnemu do tonacji urody klienta będą się one bardziej naturalnie prezentować na jego twarzy. Kolejną istotną grupę wymagań stanowią te związane ze stylem życia klienta i jego oczekiwaniami dotyczącymi wygody i estetyki. Osoby aktywne mogą potrzebować wytrzymałych oprawek, które zapewnią stabilność podczas aktywności fizycznych, podczas gdy osoby korzystające z okularów głównie przy pracy biurowej mogą preferować bardziej subtelne i dyskretne oprawki. Dla klienta, który wybiera okulary po raz pierwszy, dobrym rozwiązaniem mogą być oprawki transparentne albo metalowe – złote lub srebrne. Zwykle takie osoby potrzebują czasu na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji, dlatego decydują się na rozwiązania i modele, które nie zdominują ich twarzy. Jak widać, proces sprzedaży pierwszych okularów może wymagać więcej czasu oraz wysiłku niż obsługa klienta, który już nosi okulary. Proces ten, właściwie przeprowadzony, może jednak dać nam ogromną satysfakcję i lojalnych klientów na lata. W następnym artykule skoncentruję się na pozostałych elementach ważnych podczas wybierania pierwszych okularów, takich jak rekomendacje dotyczące soczewek okularowych, właściwa obsługa przy przekazywaniu klientowi gotowych okularów oraz rzeczowe przedstawienie zasad ich użytkowania. 23

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=