e-wydanie Optyk Polski nr 78

strefa eksperta Magdalena Moczulska optyczka, optometrystka, autorka bloga i kanału w serwisie YouTube Dobranie odpowiednich okularów dla osoby, która po raz pierwszy zacznie je użytkować, to wyjątkowe wydarzenie o istotnym znaczeniu dla jej codziennego funkcjonowania i komfortu życia. Jako optyk postrzegam to jako niezwykle ważny moment w życiu klienta. Tym istotniejsze jest, żebyśmy jako profesjonaliści byli jak najbardziej pomocni, odpowiadając na wyzwania związane z doborem pierwszych okularów. Za wyborem pierwszych okularów stoi nie tylko poprawa jakości widzenia, ale także zapewnienie klientowi narzędzia, które będzie odzwierciedlało jego styl życia, wyrażało osobowość oraz przynosiło niezakłóconą radość z oglądania świata. Dlatego właśnie, występując w roli doradcy, czuję się zobowiązana, aby zapewnić mu najlepsze wsparcie i fachową wiedzę na każdym etapie tego procesu. Osobiście uważam, że każdy z nas, optyków, powinien rozumieć klientów i wyzwania, przed jakimi stają w takim momencie swojego życia. W niniejszym artykule skupię się na kluczowych aspektach podejścia do klienta w trakcie wybierania pierwszych okularów. Rozpoczynając od empatycznego wsłuchiwania się w ich potrzeby, poprzez szczegółową analizę wymagań wzrokowych, aż po dopasowanie idealnych oprawek, podzielę się z czytelnikami magazynu„Optyk Polski” moimi praktycznymi wskazówkami i doświadczeniem, które pomogą uczynić ten proces jak najbardziej satysfakcjonującym i wyjątkowym dla klienta. Empatia i zrozumienie Kiedy podejmujemy się zadania dobrania klientowi jego pierwszych okularów, fundamentem do osiągnięcia sukcesu w tym procesie są zrozumienie i empatia, czyli umiejętność wczucia się w sytuację klienta, w jego punkt widzenia i przeżycia. Wykazując się empatią, o wiele łatwiej zrozumiemy, jakie są rzeczywiste potrzeby i oczekiwania klienta w zakresie okularów. Będziemy mieć wgląd w jego obawy i stres związany z wejściem do nieznanego dotąd świata okularników. Oczywiście uważne wsłuchiwanie się w słowa klienta i wykazywanie zainteresowania jego historią jest istotne niezależnie od tego, czy po raz pierwszy ma on nosić okulary, czy strefa eksperta strefa eksperta CZY WYBÓR PIERWSZYCH OKULARÓW MUSI BYĆ TRUDNY? też wymienia stare na nowe. Premierowo dobrana oprawka i szkła będą mieć jednak dla naszych klientów fundamentalne znaczenie. Skrupulatny wywiad Zbieranie informacji na temat stylu życia, preferencji estetycznych i wymagań zawodowych klienta jest kluczowym krokiem w procesie wyboru okularów. Pozwala nam to lepiej zrozumieć, w jakich sytuacjach klient będzie nosił okulary i jakie funkcje są dla niego najważniejsze. Czy jest to osoba aktywna fizycznie, pracująca przez wiele godzin w biurze przy komputerze, spędzająca dużo czasu na zewnątrz, preferująca klasyczny, elegancki wygląd czy może stawiająca na bardziej ekscentryczny styl? Te i podobne pytania pozwalają nam zbliżyć się do indywidualnych potrzeb klienta i lepiej dopasować okulary do jego stylu życia. Oto kilka innych przykładowych pytań, które mogą być pomocne podczas identyfikacji potrzeb klienta: • Jakie są Pana/i codzienne aktywności? • Czy uprawia Pan/i regularnie jakieś sporty, zwłaszcza na zewnętrz? • Czy potrzebuje Pan/i okularów do pracy przy komputerze? • Czy pracuje Pan/i w specjalnych warunkach oświetleniowych? • Preferuje Pan/i okulary, które są subtelne i dyskretne, czy może szuka czegoś bardziej zwracającego uwagę, w zgodzie z najnowszymi trendami? • Czy ma Pan/i jakieś specjalne wymagania dotyczące materiałów oprawek lub komfortu noszenia? 20

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=