e-wydanie Optyk Polski nr 78

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Kto jest bez winy… Warto zrobić krok wstecz i zastanowić się, czy my sami, optycy, nie przyczyniamy się przynajmniej częściowo do powstawania takich obiekcji. Większość krzywdzących opinii na temat„progresów” ma swoje źródło w niedokładnym badaniu wzroku, jest skutkiem źle wykonanych pomiarów albo rezultatem niekompetentnie przeprowadzonych badań potrzeb. A nie ukrywajmy: za te wszystkie rzeczy odpowiedzialni są specjaliści, czyli optycy. Gdyby w grę wchodził tańszy produkt, być może niezadowoleni klienci machnęliby ręką. Tu jednak mowa o okularach za nierzadko kilka tysięcy złotych! Zanim dasz się ponieść… …zrób , optyku, coś o wiele lepszego: postaraj się zrozumieć klienta. I nawet nie chodzi o to, żeby usłyszeć, co on mówi, bo jest jeszcze inny, o wiele ważniejszy aspekt – trzeba sobie uświadomić, co klient myśli. Przyznaj się: masz w tej kwestii sporo za uszami. Może dlatego są one tak przepracowane, że zawsze, gdy klient zaczyna zgłaszać obiekcje, zaczynają do nich docierać standardowe narzekania. Na domiar złego już po chwili uświadamiasz sobie, że nie jesteś lepszy, ponieważ na wątpliwości dotyczące przyzwyczajenia się do okularów progresywnych zaczynasz odpowiadać wyuczoną serią dobrze brzmiących argumentów o różnych czynnikach, pomiarach, potrzebach, stylu życia itp. W tym momencie orientujesz się, że wpadłeś w pułapkę zwaną rutyną. Rutyna zabija Zabija nie tylko specjalistów w zawodach wysokiego ryzyka, ale również kreatywność. Tym samym uśmierca okazję, by pomóc klientowi i jednocześnie przynieść firmie zysk. Odpowiedz sobie szczerze – czy nie jest tak, że narzekającemu klientowi serwujesz wyuczoną na pamięć litanię argumentów? Odwróć na chwilę sytuację i wyobraź sobie, że jesteś w przymierzalni sam na sam z wymarzoną suknią lub doskonale skrojonym garniturem. Forma i materiał są idealne, dosłownie jak ze snów, tylko... ten kolor jakoś nie pasuje. Tymczasem widząca twoją minę ekspedientka zaczyna recytować formułki o tym, że do twarzy ci w tym kolorze i że to najmodniejsza barwa w tym sezonie. Czujesz się przekonana/przekonany? Raczej nie. Więc nie obrażaj w ten sam sposób swoich klientów, gdy zgłaszają zastrzeżenia w stosunku do cech czy funkcjonalności okularów progresywnych. Zamiast ich zniechęcać, zrób coś o wiele lepszego. Słuchaj klienta swego Dlaczego tak ważne jest, żeby uważnie wsłuchiwać się w artykułowane zastrzeżenia? Bo większość obiekcji – jak już wspomniałam – to zasłona dymna. Twojemu klientowi nie tyle nie podobają się okulary, co ma jakieś obawy. Nie mówi o nich wprost z różnych powodów: nie chce cię obrazić, boi się wyjść na ignoranta, a czasami nawet nie wie dokładnie, co go niepokoi (prawdopodobnie jakiś zasłyszany wiele lat temu mit, który wciąż odbija się słabym echem w jego umyśle). To, czego osoba wizytująca twój salon nie powie, zrozumiesz dzięki uważnemu słuchaniu i szczerej chęci rozwiązania problemu. To właśnie z problemami musisz się mierzyć, dobierając klientom szkła i oprawki. Natomiast to, co klient powie, dość często możesz obalić mocnymi i dobrze przemyślanymi argumentami. WEŹ UDZIAŁ W PRESTIŻOWYM KONKURSIE ZEISS CHAMPIONSHIP 2024 DLA OPTYKÓW! PROGRAM STARTUP DLA NOWYCH SALONÓW OPTYCZNYCH! Mistrzostwa dla Optyków to nie tylko konkurs; to także okazja do spotkania najlepszych specjalistów w dziedzinie optyki, wymiany doświadczeń i poszerzania wiedzy. Wydarzenie organizowane przez firmę ZEISS jak co roku będzie niepowtarzalną okazją do zaprezentowania umiejętności oraz poszerzenia horyzontów zawodowych. Co czeka uczestników na Mistrzostwach? Dwuetapowe zawody, które Planujesz otworzyć salon optyczny? Chcesz wyróżnić się na rynku innowacyjnym sprzętem, bezkonkurencyjną soczewką magazynową i cyfrowymi udogodnieniami? Otwierając nowy salon optyczny z ZEISS, dołączysz do grona przedsiębiorców, którzy oferują produkty optyczne oparte na nowoczesnej technologii. Dołącz do grona profesjonalistów ZEISS, a otrzymasz dostęp do najnowszych osiągnięć technologicznych w dziedzinie optyki, co pozwoli Ci oferować klientom rozwiązania zawsze na najwyższym poziomie. Podnieś poziom swoich usług i wyróżnij się na tle konkurencji z oprogramowaniem ZEISS iTerminal go, które pozwoli Ci pewnie stawiać pierwsze kroki w świecie cyfrowej centracji dzięki intuicyjnej obsłudze i szybkim wynikom. Zapewniamy naszym klientom kompleksowe wsparcie techniczne, dostarczając nie tylko produkty, ale również wiedzę niezbędną do obsługi najnowszych technologii w branży optycznej. Twój salon optyczny, dzięki naszemu wsparciu i innowacyjnej platformie VISUSTORE®, otrzyma idealne narzędzie do składania zamówień przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Skontaktuj się z nami, zostań partnerem ZEISS i dołącz do programu StartUp! www.zeiss.pl obejmują zarówno praktyczne aspekty optyki, jak i wiedzę teoretyczną. Finał odbędzie się w Aalen/Oberkochen w Niemczech, w Centrum ZEISS Vision Care. Zwycięzca mistrzostw otrzyma tytuł„Najlepszy profesjonalista optyczny ZEISS w Europie Wschodniej”. Gotowi na wyzwanie? Zapytaj o szczegóły swojego przedstawiciela i przygotuj się na wyjątkową przygodę w świecie optyki! 60

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=