KZA Express 02(18)/2021

Podstawowym problemem bezpieczeństwa ruchu kolejowego było, jest i będzie zapewnienie, aby w danym odcinku czasu na jednym torze, a ściślej – stosując bardziej sformalizowaną terminologię: w odstępie lub szlaku niepodzielonym na odstępy–znajdował się tylko jeden pociąg. W przypadku ruchu dwutorowego lub jazdy kilku pociągów na linii jednotorowej w tym samym kierunku, zanim pojawiła się łączność i blokady liniowe albo w sytuacjach wyjątkowych, dopuszczano ruch w odstępie czasu. Nakładano wtedy rygorystyczny obowiązek osłonięcia pociągu w razie zatrzymania przez konduktora końcowego. W przypadku nieprzewidzianego spo- wolnienia jazdy maszynista, nie za- trzymując się, wzywał dróżników od- powiednim sygnałem dźwiękowym do osłonięcia pociągu. Po zatrzymaniu na- stępnego pociągu dróżnik pozwalał mu jechać po pięciu minutach. Do osłonię- cia używano spłonek – małych puszek o średnicy kilku centymetrów, z „wąsami” 12 Dr inż. Tadeusz Syryjczyk Polityk i przedsiębiorca, minister przemysłu w rządzie Tadeusza Mazowieckiego i minister transportu i gospodarki morskiej w rządzie Jerzego Buzka, partner w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Berło historyczne, mistyczne i wirtualne

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=