KZA EXPRESS 01(24)

38 ◀ Technologie ▶ dujących się w sąsiedztwie torów. Po wielu przejazdach powstaje baza danych, zawierająca informacje o odległości drzew i gałęzi od torów w różnych warunkach atmosferycznych (np. podczas wiatru, w ciszy, podczas opadów). AI analizuje ten zbiór danych i stara się rozpoznać drzewa, które rosną na tyle blisko torów, że w pewnych warunkach mogą zostać uderzone przez przejeżdżający pociąg. Typuje też drzewa, które w przypadku huraganu mogą przewrócić się na tory, doprowadzając do wypadku. W podobny sposób mogą być rejestrowane zmiany w położeniu innych obiektów, np. geometrii zbocza góry, w pobliżu którego poprowadzono tory. Tzw. cyfrowy bliźniak istnieje w pamięci komputera, a zatem możemy go skopiować, a każdy z egzemplarzy potraktować nieco inaczej (np. symulując różne zmiany warunków atmosferycznych). Porównując reakcje różnych egzemplarzy modelu, możemy sprawdzić, jakie postępowanie jest wskazane. Obliczenia można prowadzić w czasie krótszym od rzeczywistego. W podobny sposób można opracowywać dane opisujące stan techniczny pojazdów, sieci trakcyjnej czy torowiska. Analiza i planowanie ruchu Algorytmy AI można z powodzeniem stosować do optymalizacji rozkładów jazdy, doboru taboru obsługującego konkretne połączenia, planowania służb załóg pociągów i pracy stacji rozrządowych, kolejności załadunku wagonów, odprawiania pociągów itp. Im większa skala planowania, tym większe korzyści z zastosowania sztucznej inteligencji. Materiałem do obliczeń mogą być dane historyczne o przewozach, potokach pasażerskich, warunkach pogodowych, liczby bagaży przewożonych przez pasażerów albo dane o zachorowaniach na choroby przenoszone drogą kropelkową. Efektem działania algorytmu mogłyby być rozkłady jazdy zoptymalizowane dla określonej pory roku, z uwzględnieniem aktualnych ograniczeń w ruchu pociągów, wskazaniem najbardziej odpowiedniego taboru itd. Przykładem systemu wykorzystującego AI do analizy ruchu pasażerów jest narzędzie niemieckiej firmy Xovis Germany GmbH. Wykorzystuje ono czujniki zlokalizowane na stacjach kolejowych do określania punktów, w których pasażerowie rozpoczynają podróż, i tych, w których ją kończą. Możliwa jest analiza podróży pojedynczej osoby (bez identyfikowania jej tożsamości) oraz grup

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=