KZA EXPRESS 01(23)2024

43 ◀ Perspektywy rozwoju ▶ 5 https://rollingstockworld.com/locomotives/freightliner-to-explore-synthetic-fuel-for-locomotives/. 6 https://en.wikipedia.org/wiki/Zero_(corporation). technologię DirectFT6. Jest to opatentowana, komercyjna modyfikacja procesu syntezy Fischera-Tropscha polegającej na wykorzystaniu mieszaniny tlenku węgla oraz wodoru do produkcji węglowodorów. Można w ten sposób otrzymywać paliwa będące zamiennikami tradycyjnych benzyn, olejów napędowych oraz paliw lotniczych. Freightliner posiada około 185 lokomotyw. Operator liczy na to, że w wyniku zastosowania paliw syntetycznych do 2033 roku zredukuje pochodzącą od nich emisję gazów cieplarnianych o 55%. Szacuje się, że zużycie paliwa syntetycznego wyniesie około 26 mln litrów. Perspektywa stałych przychodów ze sprzedaży nowego paliwa sprawiła, że Zero Petroleum planuje uruchomić w 2026 roku kolejny zakład produkcyjny. Perspektywy Wiele osób, zwłaszcza aktywistów, lubi radykalne rozwiązania w rodzaju szybkiej wymiany pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na elektryczne. Taka skokowa zmiana ma szansę dokonać się w sektorze samochodów osobowych. Jest ona widowiskowa, ale także obciążona licznymi ryzykami, np. nadmierną eksploatacją złóż metali rzadkich, emisją zanieczyszczeń w procesie produkcji akumulatorów itp. Kolej, jak się wydaje, musi pójść inną drogą, nie mniej fascynującą: konsekwentnej ewolucji „napędzanej” badaniami naukowymi z zakresu chemii. Być może gdzieś na tej drodze czeka idealne rozwiązanie dla środowiska naturalnego, czyli dla nas wszystkich: technologia, która umożliwiłaby tanią absorbcję dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych wprost z atmosfery.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=