33 Przedsięwzięcia związane m.in. z odbudową, rewitalizacją, modernizacją lub budową linii kolejowych posiadają wiele nietypowych uwarunkowań, które odróżniają je od innych inwestycji dotyczących infrastruktury drogowej czy budowy obiektów kubaturowych. – W Polsce głównym zamawiającym w sektorze budownictwa kolejowego jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., łącząca dwie kluczowe kompetencje: inwestora (w myśl zapisów Ustawy prawo budowlane) oraz zarządcy infrastruktury kolejowej (zgodnie z przepisami Ustawy o transporcie kolejowym). Połącznie tych dwóch funkcji stanowi ogromne wyzwanie i może generować problemy w procesie, który już w swej istocie jest wystarczająco skomplikowany – wyjaśnia dr inż. Filip Janowiec, adiunkt w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej. Wysokie koszty inwestycji Elementem, który wyróżnia projekty z branży kolejowej, jest przede wszystkim ich duża skala oraz wynikająca z niej wysoka wartość kontraktów. Inwestycje tego typu są jednymi z najdroższych na rynku. Krajowy Program Kolejowy (KPK)1, obejmujący inwestycje na liniach kolejowych w Polsce, wartość ponad 240 projektów zrealizowanych w okresie od 2015 do 2023 r. szacuje na niemal 77 mld złotych.– Elementem wpływającym na złożoność kolejowych inwestycji budowlanych jest ich ogromny zakres – zarówno techniczny, jak i finansowy. Obecnie typowe przedsięwzięcie kolejowe trwa kilkanaście miesięcy, posiada budżet liczony w milionach złotych (nierzadko są to nawet kwoty siedmiocyfrowe), a na potrzeby zrealizowania takiego projektu wymagane jest zaangażowanie kilkuset pracowników ◀ Zarządzanie ▶ Krajowy Program Kolejowy (KPK), obejmujący inwestycje na liniach kolejowych w Polsce, wartość ponad 240 projektów zrealizowanych w okresie od 2015 do 2023 r. szacuje na niemal 77 mld złotych. 1 https://www.gov.pl/web/infrastruktura/krajowy-program-kolejowy.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=