31 ◀ Zarządzanie ▶ nabrzeża portów śródlądowych, jak i transport kolejowy, który – oprócz infrastruktury przyportowej – posiadał też odpowiednie wagony. Pod względem organizacyjno-technicznym utworzono cały, sprawnie działający łańcuch transportowy. Niestety to już przeszłość, gdyż kolejne ekipy rządowe pozwalały na niekontrolowany rozwój transportu drogowego, który nie ponosił i nie ponosi wszystkich zewnętrznych kosztów swojej działalności. Dalsze kierunki rozwoju Wyciągając wnioski z powyższych rozważań, należałoby przyjąć, że miejsce poszczególnych gałęzi w systemie transportowym kraju powinny z jednej strony wyznaczać wielkość potrzeb gospodarki i społeczeństwa oraz wydolność istniejącej infrastruktury każdego rodzaju transportu, z drugiej zaś świadome kształtowanie potencjałów infrastrukturalnych, które znajdzie odzwierciedlenie w strukturze gałęziowej transportu. Przy podejmowaniu decyzji o kierunkach rozwoju systemu transportowego należy uwzględniać zarówno uwarunkowania technologiczne i ekonomiczne (efektywność przedsięwzięć, metody prowadzenia działalności transportowej itp.), jak i ochronę środowiska naturalnego, będącego najcenniejszym dobrem człowieka. Wskazane byłoby, aby system transportowy zapewniający obsługę portów efektywnie wykorzystywał posiadaną infrastrukturę oraz rozwijał się w kierunkach zgodnych z powyższymi założeniami. Jednym z kryteriów właściwego użytkowania infrastruktury transportowej jest zapewnienie optymalnej eksploatacji posiadanych zasobów przy jak najmniejszych kosztach zewnętrznych. W określaniu kierunków rozwoju należy uwzględniać, iż zarówno osiąganie wysokich efektów ekonomicznych bez względu na ekologię, jak i całkowita nienaruszalność środowiska naturalnego bez liczenia się z realiami gospodarczymi nie są dobrymi rozwiązaniami. Optymalna perspektywa powinna uwzględniać zarówno potrzeby gospodarki, jak i wymogi ekologiczne. W równej mierze dotyczy to transportu – jako dziedziny aktywności gospodarczej, jak i jego oddziaływania na środowisko naturalne oraz inne gałęzie przemysłu. Na jego całokształt wpływa z pewnością stan infrastruktury transportowej (liniowej i punktowej) oraz stawki dostępu do tej infrastruktury, które wyraźnie faworyzują transport drogowy.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=