KZA_EXPRESS_grudzien_2022

43 Sposoby na niedobory kadr Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z deficytem pracowników oraz upewnienie się, że nie grozi nam zapaść na kolejowym rynku pracy, jest poprawa efektywności procesu szkolenia. – Polski model kształ- cenia kolejarzy jest sztywny i archaiczny. Żeby poprawić atrakcyjność pracy w tym sektorze, zwłaszcza wśród młodych ludzi, przygotowanie zawodowe trzeba upo- rządkować, unowocześnić i skrócić. Nie może być tak, że zdobycie uprawnień do prowadzenia pociągów trwa dłużej niż wyrobienie licencji pilota. Wszędzie wo- kół kształcenie idzie do przodu, zmieniają się narzędzia i metody edukacyjne. Sektor musi się do tych trendów dostosować, bo inaczej nie znajdzie pracowników – za- uważa dr Jakub Majewski, Prezes Zarządu Fundacji ProKolej. Szansą na wzmocnienie atrakcyjności pracodawców z sektora ko- lejowego może być także rozwój nowych technologii, które przyciągną do pracy w sektorze osoby o trudnych do znalezie- nia umiejętnościach technicznych i inży- nieryjnych. – Inwestycje w podnoszenie jakości obsługi klienta (przede wszystkim w kanałach online), a także w cyfryzację i informatyzację kolei (w tym wdrażanie i rozwój rozwiązań mobilnych) oznaczają zapotrzebowanie na specjalistów, dla któ- rych jednym z magnesów może być praca zdalna a (przynajmniej wydaje się być ona warunkiem koniecznym oferty, aby w ogóle te grupy pracowników ją rozważały). Prze- wagą kolei mogą być możliwości rozwo- jowe, w tym inwestowanie w szkolenia, rozwój kadr oraz podnoszenie kwalifika- cji. Kolej ma taki potencjał, a – jak poka- zują nasze badania – pracownicy mogą go szczególnie docenić – komentuje Ma- teusz Żydek z Randstad. Podobnego zda- nia jest dr inż. Andrzej Kochan z PW, który uważa, że szkolenia pracowników w za- kresie korzystania z nowych technologii są niezbędnym elementem zarządzania kadrami w sektorze kolejowym. – Nale- ży odejść od założenia, że dostawcy no- woczesnych rozwiązań technologicznych dla kolei będą utrzymywali nowoczesne urządzenia w pełnym wymiarze (np. w ra- mach outsourcingu czy gwarancji). Nawet przy zapewnieniu takiej usługi konieczne jest dokładne zrozumienie podstaw zasad ich działania i utrzymania oraz znajomość metod zarządzania zmianami – przekonuje. Choć pandemia nie przerwała działań zarządcy infrastruktury kolejowej oraz ruchu pasażerskiego, to jednak znacząco wpłynęła ona na system pracy w tych sektorach. Choć możliwość pracy zdalnej stanowić może istotny motywator przy podejmo- waniu pracy w sektorze kolejowym przez wyspecjalizowanych inżynierów, warto pa- miętać, że niezależnie od wszelkich tren- dów kolej musi zachować część ludzi „na gruncie”. – W związku z tym musi nastąpić dowartościowanie zawodów wymagających nie tylko odpowiednich kwalifikacji, ale tak- że ogromnego poczucia odpowiedzialności – do zawodów tych zaliczyć możemy dyżur- nych ruchu oraz maszynistów – podsumo- wuje dr inż. Tadeusz Syryjczyk.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=