KZA_EXPRESS_grudzien_2022

3 PATRON: Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. REDAKCJA: Feniks Media Group ul. Balicka 136, 30-149 Kraków e-mail: kzaexpress@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Z-ca redaktora naczelnego: Radosław Urban Korekta: Radosław Urban Zespół redakcyjny: dr inż. Tadeusz Syryjczyk, Henryk Zielaskiewicz, Grzegorz Chmielewski, Barbara Faron, Grażyna Jancik, Piotr Kołaczek, Łukasz Kuś, Beata Pałac, Łukasz Pieńkowski, Justyna Sobolak, Andrzej Domka STUDIO DTP Marcin Masłyk (kierownik studia DTP) Magdalena Gołda (grafik/operator DTP) Krzysztof Kusiak (grafik/operator DTP) Dawid Duszka (grafik/operator DTP) REKLAMA Grażyna Jancik (kierownik działu) tel.: 600 064 711 e-mail: grazyna.jancik@feniksmedia.pl PRODUKCJA Krzysztof Chachlowski tel.: 600 064 719 e-mail: krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl WYDAWCA: Feniks Media Group ul. Balicka 136, 30-149 Kraków Wmagazynie wykorzystanozdjęciazbiblioteki Getty Images. com.Zastrzegamysobie prawo skracania i adiustacji tekstów orazzmianytytułów.Materiałówniezamówionych niezwracamy.Przedrukizmagazynu„KZAExpress” dozwolone są wyłącznieza uprzednią pisemnązgodą wydawcy.Redakcja nie odpowiadaza treśćreklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówićzamieszczenia ogłoszenia i reklamy,jeżeli ich treść lub forma są sprzecznez linią programową lub charakterem pisma orazwydawcy (art.36,pkt 4 prawa prasowego). Fot. na okładce: Getty Images systemów bezpieczeństwa co pięć lat. Nie chodzi również o to, że kolej jest branżą, w której zapóźnienia technolo- giczne oraz organizacyjne są szczegól- nie dotkliwe. Na przykład systemy typu LCS (lokal- ne centa sterowania), pełniące funkcję nastawni zdalnego sterowania ruchem kolejowym, funkcjonują w Polsce od wielu lat. Pozwalają one prowadzić cią- gły nadzór nad ruchem pociągów i, co istotne, działają w czasie rzeczywistym. Kontrola bezpieczeństwa jest prowadzo- na z jednego miejsca, do którego płyną informacje z całego terenu należącego do danego wydzielonego obszaru sieci transportu kolejowego. Powyższy opis to przykład wdrożenia postulatów Prze- mysłu 4.0. Zagrożenia dla rozwoju infrastruktury transportu kolejowego tkwią w samej charakterze tej struktury i w podejmowa- nych decyzjach. Jak zwykle problemem jest czas, którego inwestycje kolejowe potrzebują bardzo dużo. Potrzebna jest także spokojna atmosfera dla inwesto- rów. Dla przedsiębiorstw branży kolejo- wej nadszedł czas dywersyfikacji działań oraz zwiększenia kompleksowości usług. Dywersyfikacja i kompleksowość to okre- ślenia, które również są często wymie- niane w założeniach dotyczących stra- tegii dla Przemysłu 4.0. Jest rok 2011. Podczas targów w Hano- werze po raz pierwszy oficjalnie zosta- je użyte określenie „Industrie 4.0”. Jest to wówczas nazwa części strategii nie- mieckiego rządu dotyczącej przemian mających się dokonać w przyszłości w niemieckim przemyśle. Dzisiaj idea Przemysłu 4.0 ma już charakter global- ny, co oznacza, że jej postulaty powinny zostać wdrożone także w innych krajach, w tym w Polsce, i dzieje się to w bardzo wielu obszarach funkcjonowania przed- siębiorstw, szczególnie tych związanych z przemysłem i transportem. Według Europejskiego Centrum Wspiera- nia Zaawansowanej Produkcji transfor- macja w kierunku Przemysłu 4.0 obejmu- je siedem etapów. Pierwszy to wdrożenie zaawansowanych technologii – ten etap nie jest charakterystyczny dla ery Prze- mysłu 4.0. Patrząc z perspektywy historii, można stwierdzić, że wdrażanie nowych technologii zawsze było zadaniem obo- wiązkowym. Drugi, zupełnie nowy etap, to cyfryzacja – rozumiana jako stan, w którym ludzie, maszyny i produkty współdziałają ze sobą. Zwiększenie eko- logiczności produkcji (np. poprzez wyko- rzystanie odnawialnych źródeł energii) również jest elementem nowym, podob- nie jak kompleksowość w zakresie reali- zowania oczekiwań klientów dotyczących usług czy produktów (ang. end-to-end cu- stomer focussed engineering ). Piąty etap przewiduje stworzenie organizacji, sku- pionej na człowieku – pracowniku fir- my. To całkowita nowość, tak jak pozo- stałe składowe Przemysłu 4.0. Kolejnym elementem nowoczesnej transformacji przemysłowej 4.0 jest tzw. inteligentna produkcja (ang. smart manufacturing ). Ostatnim etapem jest opracowanie mo- delu biznesowego opartego na nowym systemie wartości. Przemysł 1.0 to wynalezienie napędu parowego i powstanie pierwszej sieci transportu kolejowego na świecie. Prze- mysł 4.0 to: internet rzeczy (ang. inter- net of things, IoT ), sztuczna inteligencja i big data . Zatem lokomotywa była na po- czątku tej drogi, a to zobowiązuje. Jed- nak transformacja ery Przemysłu 4.0 nie jest dla transportu kolejowego zapisana jako pewnik na kartach historii. Dlacze- go? Gdzie tkwią zagrożenia? I nie mam tutaj na myśli faktu, że transport kolejo- wy to organizm, którego części składowe to urządzenia i systemy wdrożone częś- ciowo przed dekadami. Jest to naturalne dla tego typu branży – podobnie jest np. w lotnictwie. Nie ma potrzeby wymiany Przemysł 1.0 to wynalezienie napędu parowego i powstanie pierwszej sieci transportu kolejowego na świecie. Przemysł 4.0 to: internet rzeczy (ang. internet of things, IoT), sztuczna inteligencja i big data. Zatem lokomotywa była na początku tej drogi, a to zobowiązuje. ◀ Edytorial ▶

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=