KZA EXPRESS 01(19)2022

32 Perspektywy dla sieci trakcyjnej zasilanej prądem przemiennym o napięciu 25 kV W 2019 roku pojawiły się informacje, że zdecydowano, aby nowo budowane linie kolejowe były wyposażone w sieć trakcyjną zasilaną prądem przemiennym o napięciu 25 kV. Takie plany pojawiały się już wcześniej, jednak nigdy nie doczekały się realizacji. Tym razem wiele wskazuje na to, że plan zostanie zrealizowany, chociaż w dość szczególnych okolicznościach. W ostatnim czasie wyremontowano i prze- budowano wiele odcinków linii kolejowych, ale budowa nowych linii o dużym znaczeniu dla sieci kolejowej w Polsce nie zdarzyła się od dawna. Okazją do rozbudowy sieci kolejowej o niebagatelne 1981 km ma być budowa Centralnego Portu Komunikacyj- nego. Na tych liniach ma być wykorzystany nowy system zasilania. Będzie to miało da- leko idące konsekwencje dla przewoźników, którzy zechcą uruchamiać swoje pociągi na nowych trasach. Zostaną zmuszeni oni do zakupu lokomotyw zasilanych prądem prze- miennym 25 kV i częstotliwości 50 Hz albo lokomotyw wielosystemowych. Biorąc pod uwagę, że dotychczasowy system zasilania prądem stałym o napięciu 3 kV zapewne będzie utrzymywany jeszcze przez wiele lat, wariant wielosystemowych lokomotyw wydaje się lepszym, bardziej uniwersalnym rozwiązaniem. Perspektywy Harmonogram budowy nowych linii zależy od tempa prac nad CPK. Plany zakładają, że prace na kolei rozpoczną się w 2023 roku i będą prowadzone na liniach o łącznej dłu- gości około 530 km. W tym czasie pozosta- łe 1200 km linii będzie w przygotowaniu. Pierwsza część inwestycji ma się zakoń- czyć w roku 2027, to znaczy w roku plano- wanego otwarcia CPK. Wtedy też miałyby się rozpocząć prace na kolejnych 450 km linii. Przedsięwzięcie miałoby zakończyć się w roku 2034. Jak widać, perspektywa nie jest odległa, a biorąc pod uwagę ogrom prac, które trzeba wykonać, oraz obszar, na którym prace mają być prowadzone, można się obawiać, że harmonogram przedstawio- ny przez autorów planu jest optymistyczny. Niezależnie od tego przedsięwzięcie o ta- kiej skali będzie miało niebagatelny wpływ na polski rynek kolejowy i może dać zlece- nia wielu firmom. Rzeczywistość Według danych Urzędu Transportu Kolejo- wego opublikowanych w 2020 roku, w Pol- sce istnieje 18 893,3 km normalnotorowych linii kolejowych. Linie szerokotorowe mają łączną długość 567,3 km z czego 524,3 km przypada na Linię Hutniczą Szerokotoro- wą. W „Roczniku Statystycznym” Głównego Urzędu Statystycznego z 2018 roku znajdu- je się informacja, że długość zelektryfiko- wanych linii kolejowych w Polsce wynosi 11 900 km. Nawet jeśli plany budowy linii związanych z CPK zostaną w całości zrealizowane, nowy system zasilania będzie działał na około 6% linii normalnotorowych. Prawdopodobnie to zbyt mało, żeby przyspieszyć decyzję o zmianie sposobu zasilania sieci trakcyjnej w całym kraju. Stopniowe zastępowanie sta- rej sieci nową byłoby długotrwałe, bardzo kosztowne i skomplikowane – nie tylko ze względu na konieczność przebudowy sieci trakcyjnej i wymiany taboru. Potrzebna by- łaby także rozbudowa sieci elektroenerge- tycznej, zwłaszcza w zakresie linii wysokich napięć. To one powinny być wykorzystywa- ne do zasilania stacji transformatorowych dostarczających energię elektryczną do sie- ci kolejowej. Skąd pomysł na zmiany? Można przytoczyć wiele argumentów prze- mawiających za zmianą systemu zasilania lokomotyw elektrycznych w Polsce. Jeśli spojrzymy na mapę europejskich linii kole- jowych, okaże się, że eksploatowany w Pol- ◀ Inwestycje ▶ Piotr Kołaczek

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=