KZA Express 01(17)/2021

tak, choć oczywiście istnieją poważne zagro- żenia. Największym z nich jest przedłużająca się pandemia, która tak bardzo popsuła dane statystyczne związane z ruchem pasażerskim. Zmutowana wersja wirusa,wpewnymzakresie odporna na szczepionkę,oraz brak osiągnięcia odporności populacyjnej wydają się być naj- czarniejszym scenariuszem,który jednak wcale nie musi być prawdopodobny.Sytuacja w kra- jach takich jak Izrael czyWielka Brytania zde- cydowanie napawa optymizmem. Naturalne odbicie gospodarcze wynikające z zachowań społecznych po okresie kryzysu wydaje się nieuniknione. Dodatkowo inwestycje w sek- torze kolejowym nabierają tempa szczególnie w obliczu Krajowego Planu Odbudowy (KPO), który ma poprawić kondycję całej wspólnoto- wej gospodarki. Powstanie KPO wynika z Eu- ropejskiego Instrumentu Odbudowy (Recovery and Resilience Facility–RRF),który przewiduje 750 mld euro pomocy dla państw członkow- skich. Polska jest czwartym co do wielkości beneficjentem tego programu.W jego ramach czasowych przewidziano, że środki te muszą zostać wykorzystane do roku 2026.Jest to bar- dzo dobra perspektywa. Dodatkowo globalna ofensywa klimatyczna spowoduje,że już sto- sunkowo zielona kolej będzie jeszcze bardziej ekologiczną dziedziną transportu. Będzie to oznaczać większą akceptację społeczeństw, a co za tym idzie–większą skłonność rządów do podejmowania decyzji o rozwoju właś- nie tej gałęzi transportu. Jeśli powiało opty- mizmem, to fakt ten znajduje uzasadnienie w danych statystycznych oraz w racjonalnych przesłankach na przyszłość. DariuszWajs redaktor naczelny PATRON: Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. REDAKCJA: Feniks Media Group ul. Na Wierzchowinach 1D, 30-222 Kraków tel.: 012 257 01 51, fax: 012 263 06 22 e-mail: kzaexpress@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Z-ca redaktora naczelnego: Radosław Urban Redaktor prowadząca: Jolanta Witkowska Korekta: Anna Leńska Zespół redakcyjny: dr inż. Tadeusz Syryjczyk, Henryk Zielaskiewicz, Grzegorz Chmielewski, Barbara Faron, Grażyna Jancik, Piotr Kołaczek, Łukasz Kuś, Beata Pałac, Łukasz Pieńkowski, Justyna Sobolak, Maciej Ziemski STUDIO DTP Krzysztof Kusiak (kierownik studia DTP) Marcin Masłyk (grafik/operator DTP) Magdalena Gołda (grafik/operator DTP) REKLAMA Grażyna Jancik (kierownik działu) tel.: 600 064 711, e-mail: grazyna.jancik@feniksmedia.pl Produkcja Krzysztof Chachlowski tel.: 600 064 719 e-mail: krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl WYDAWCA: Feniks Media Group ul. Na Wierzchowinach 1D, 30-222 Kraków Wmagazynie wykorzystanozdjęciazbiblioteki Shutterstock. com.Zastrzegamysobie prawo skracania i adiustacji tekstów orazzmianytytułów.Materiałówniezamówionych nie zwracamy.Przedrukiz„Magazynu KZAExpress”dozwolone są wyłącznieza uprzednią pisemnązgodą wydawcy.Redakcja nie odpowiadaza treśćreklam i ogłoszeń.Wydawca ma prawo odmówićzamieszczenia ogłoszenia i reklamy,jeżeli ich treść lub forma są sprzecznez linią programową lub charakterem pisma orazwydawcy (art.36,pkt 4 prawa prasowego). Fot. na okładce: Shutterstock.com W morzu wiadomości dostarczanych przez światowe agencje informacyjne, w większo- ści wciąż na jeden temat od stycznia 2020, 25 marca 2021 roku pojawia się doniesienie o tym, że Zarząd Kanału Sueskiego zawiesił ruch z powodu gigantycznego kontenerow- ca, który utknął na mieliźnie i zablokował ruch na jednej z najważniejszych dróg wod- nych świata. Przez kilka kolejnych dni temat nie znika z serwisów informacyjnych. Sporzą- dzane były analizy, jak każdy kolejny tydzień blokady szlaku transportowego wpłynie na sytuację gospodarczą, poziom cen oraz do- stępność wielu dóbr materialnych, szcze- gólnie w Europie. Jednocześnie oglądaliśmy zdjęcia kontenerowca, którego rozmiary ro- biły wrażenie, podobnie zresztą jak ładunek składający się z ogromnej liczby kontenerów. Po kilku dniach,dzięki sprawnej akcji ratunko- wej oraz wyjątkowo wysokiemu przypływowi, drogę wodną udało się odblokować. Wszyscy odetchnęli z ulgą. Długa blokada Kanału Su- eskiego spowodowałaby zapewne również znaczne obniżenie pracy przewozowej euro- pejskich przewoźników kolejowych na trasach z portów do docelowych destynacji. Od początku pandemii ruch pasażerski,również kolejowy,zanotował rekordowe wręcz spadki. W Polsce, jak wynika z najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), spadek liczby pasażeróww styczniu 2021 w porówna- niu do stycznia 2020 wyniósł 52,34%,w lutym 48,24% i nawet wmarcu 2021–wporównaniu do analogicznego miesiąca 2020 roku,kiedy to rozpoczął się tzw. twardy locdown – odnoto- wano spadek na poziomie 14,04%. Jeśli popa- trzymy na statystyki pracy przewozowej ruchu pasażerskiego, to spadki są jeszcze większe. Zupełnie odmiennie wyglądają statystyki zwią- zane z przewozem towarów. Dane pochodzą- ce z UTK są, można stwierdzić, optymistyczne. W styczniu 2021, w porównaniu do stycznia 2020, w całkowitej masie przewiezionych to- warówzanotowano wzrost o 2,05%,ale należy pamiętać,że styczeń 2020 nie był w Polsce ani w Europie okresem pandemicznym,zatem był to bardzo dobry wynik.W lutym,który również w ubiegłym roku nie był okresem lockdownu, odnotowano minimalny spadek na poziomie 0,03%, by w marcu powrócić do znacznego wzrostu wynoszącego 10,49%. W przypadku danych dotyczących wykonanej pracy prze- wozowej odpowiednie dane przedstawią się następująco,porównując miesiąc do miesiąca: wzrost 4,70% za styczeń,spadek 4,60% za luty oraz wzrost 8,34% za marzec. Wniniejszymwydaniumagazynu„KZAExpress” autorzy dostarczają optymistycznych informacji w kilku różnych obszarach dotyczących: bez- pieczeństwa, transportu intermodalnego, pro- ekologicznych rozwiązań dla kolei oraz inwe- stycji w transporcie kolejowym. Czy perspektywa dla branży kolejowej jest optymistyczna? Wydaje się,że zdecydowanie W niniejszym wydaniu magazynu „KZA Express” autorzy dostarczają optymistycznych informacji w kilku różnych obszarach dotyczących: bezpieczeństwa, transportu intermodalnego, proekologicznych rozwiązań dla kolei oraz inwestycji w transporcie kolejowym. ◀ Edytorial ▶ 3

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=