KZA Express 01(17)/2021

14 ◀ Bezpieczeństwo ▶ Rynek SRK i infrastruktury Wspólnym mianownikiem transportu kolejo- wego jest infrastruktura. O ile znaczna licz- ba przewoźników sprawia, że rynek pojaz- dów kolejowych i związanych z nimi usług jest rozproszony, o tyle właścicieli i zarząd- ców infrastruktury jest zdecydowanie mniej. Wzmacnia to ich pozycję na rynku i spra- wia,że dostawcy muszą ze sobą konkurować w każdym aspekcie: jakością, ceną, termina- mi realizacji zamówień. To dobrze, pod wa- runkiem, że zamawiający, wybierając oferty, kierują się raczej stosunkiem jakości do ceny niż z samą ceną. W Polsce prym wiodą dwie firmy należące do grupy PKP: PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz znacznie mniejsza, ale bardzo inte- resująca spółka Linia Hutnicza Szerokoto- trowa Sp. z o.o. Oznacza to, że w zasadzie wszystkie pieniądze pozyskane z funduszy europejskich i przeznaczone na rozbudo- wę polskiej infrastruktury kolejowej zo- staną wydane właśnie przez te dwie firmy. Z opublikowanego niedawno planu inwe- stycji PKP PLK SA do roku 2040 wynika, że spółka zamierza wydać na modernizację ist- niejących i budowę nowych linii niebagatelną kwotę 250 miliardów złotych.To spora kwota i nawet,jeśli te pieniądze rozłoży się na 20 lat, trudno ją porównać z możliwościami inwesty- cyjnymi jakiejkolwiek innej firmy. Zlecenia pojawiające się na rynku kolejowym za sprawą tych dwóch potentatówmożna po- dzielić na kilka grup.Najgłośniej komentowane są realizacje projektów o znaczeniu strategicz- Urządzenia dopuszczone do użytkowania na kolei muszą być kompatybilne z istniejącym systemem. Powinny także być przygotowane do zaimplementowania zmian wymuszonych przez rozwój techniki w dającym się przewidzieć czasie. nym,finansowanych ze środków budżetowych, współfinansowane przez Unię Europejską. To zadania kalibru przebudowy Centralnej Ma- gistrali Kolejowej.Warto wspomnieć,że ostat- nio zakończył się przetarg na modernizację 21 obiektów inżynieryjnych na CMK na szla- ku Opoczno Płd.– Pilichowice. Początkowo PKP PLK SA oszacowały koszt przedsięwzięcia na niespełna 40 mln zł, ale żaden z oferentów nie zmieścił się w tym limicie.Najniżej oszaco- wał prace Intop Tarnobrzeg, ale nawet w tym przypadku mówimy o 54 mln zł. Specyfika rynku infrastruktury Producenci infrastruktury i urządzeń sterowa- nia ruchem kolejowym znajdują się w spe- cyficznej sytuacji. Największym odbiorcami są dwie firmy: PKP PLK SA oraz PKP LHS Sp. z o.o. Co prawda istnieje grupa klientów posiadających własną infrastrukturę kolejo- wą (huty, kopalnie, porty, elektrociepłownie, rafinerie itp.), ale w porównaniu z gigantami ich lista zakupów jest krótka. Z drugiej stro- ny odbiorcy spoza grupy PKP mają bardzo

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=