LIPIEC 2025 NR 142 Wyposażenie nowoczesnego warsztatu Produkty Remsa – nowy wymiar bezpieczeństwa Produkty Nowe materiały w przemyśle samochodowym Technika
Redaktor naczelny Anna Cebeńko ELIT Polska Sp. z o.o. al. Pokoju 18 c 31-564 Kraków Wydawca: Feniks Media Group W. Ślaga, D. Wajs sp. j. ul. Balicka 136 30-149 Kraków Korekta Anna Leńska Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z magazynu dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Zdjęcie na okładce Getty Images Redaktor prowadzący Radosław Urban Zespół redakcyjny Grzegorz Chmielewski, Piotr Kołaczek, Przemysław Osuchowski, Łukasz Pieńkowski Studio graficzne Marcin Masłyk (kierownik studia), Magdalena Gołda 04 10 3 Spis treści 04 Nowe materiały w przemyśle samochodowym Wyposażenie nowoczesnego warsztatu Na wyłączność w ELIT Polska 10 WSPÓŁPRACUJĄ Z NAMI: Produkty Z siłą natury – filtry nowej generacji z impregnatem drewnopochodnym – MANN-FILTER Drivers Club by ELIT – sprawdź, jakie korzyści niesie rejestracja i aktywny udział w programie lojalnościowym Drivers Club by ELIT – dołącz do promocji, sprawdź swój indywidualny target i odbieraj Qcoiny Remsa – nowy wymiar bezpieczeństwa Starline – mądry wybór w zasięgu ręki 07 11 13 14 19 16 14
Nowe materiały w przemyśle samochodowym Przemysł motoryzacyjny stawia materiałom specyficzne wymagania. Oprócz kwestii związanych z ceną, emisją gazów cieplarnianych i recyclingiem bierze się pod uwagę: niepalność, odporność na wysokie temperatury, skład gazów wydobywających się podczas pożaru lub podgrzewania do wysokiej temperatury, odporność na odkształcenia, zdolność tłumienia wibracji i wiele innych parametrów. Między innowacją a bezpieczeństwem Produkcja wielkoseryjna jest bezpieczna i opłacalna jedynie wtedy, gdy jest przewidywalna. Dlatego preferowane są materiały o dobrze poznanych właściwościach, potwierdzonych w innych zastosowaniach. Rzecz w tym, że nie wszystkie właściwości ujawniają się na etapie badań laboratoryjnych. Część z nich, zwłaszcza parametry dotyczące procesów starzenia, można potwierdzić wyłącznie na podstawie obserwacji degradacji elementów pracujących w rzeczywistych warunkach. Istnieją sprawdzone sposoby przyspieszania procesów starzenia poprzez poddawanie próbek działaniu różnic temperatur, obciążeń mechanicznych oraz kontaktowi z agresywnymi związkami chemicznymi. Metody te dają dość dobre wyobrażenie o zachowaniu materiału w przyszłości, jednak nie gwarantują, że nie pojawi się czynnik, który przysporzy producentowi dodatkowych kosztów lub narazi na szwank jego reputację. Wyobraźmy sobie scenariusz, w którym pewna seria wyprodukowanych silników otrzymała uszczelki głowic wykonane z obiecującego materiału, który jednak zaczął się degradować po upływie 5–6 lat. W tym czasie gwarancja producenta w większości przypadków już wygaśnie, ale troska o dobre imię marki podpowiada, że należy przeprowadzić akcję serwisową w pojazdach, które jeszcze nie osiągnęły granicznego wieku i nadal podlegają gwarancji. Konieczny jest również szybki powrót do produkcji uszczelek z dobrze przebadanych i sprawdzonych materiałów. Inne skutki powyższego scenariusza to znaczne koszty związane z przebudową produkcji i zastąpieniem wadliwego elementu, zaburzenie łańcucha dostaw oraz konieczność prowadzenia negocjacji z dostawcami. Takich pozornie błahych, ale grożących poważnymi konsekwencjami skutków przedwczesnego wprowadzenia do produkcji nowych materiałów może być wiele. Stąd pewna inercja producentów i ostrożność w podejmowaniu decyzji o zastosowaniu nowatorskich rozwiązań materiałowych. 4 Piotr Kołaczek Branża motoryzacyjna jest jednym z kluczowych odbiorców blach stalowych i aluminiowych, tworzyw sztucznych oraz przewodów miedzianych. Choć podstawowy zestaw materiałów wykorzystywanych w produkcji samochodów nie uległ większym zmianom od dekad, producenci ciągle poszukują nowoczesnych rozwiązań lepiej odpowiadających współczesnym wymaganiom – zarówno ze strony przemysłu, jak i organów regulujących rynek. technika
Niezniszczalne materiały Wydawałoby się, że marzy o nich każdy producent. To jednak nieprawda – ci, którzy dążyli do niezniszczalności, a przynajmniej do długowieczności produkowanych pojazdów, szybko tego pożałowali. Przykładem niech będzie historia DeLorean Motor Company. W produktach tej marki panele nadwozia zostały wykonane z blachy nierdzewnej, teoretycznie doskonale odpornej na wszelkie warunki klimatyczne. Spowodowało to jednak widoczny wzrost kosztów produkcji, ponieważ surowiec ten jest droższy niż typowa blacha stalowa, nawet ocynkowana. Bardziej wymagający jest też proces obróbki. Co równie istotne, sięgając po bardziej zaawansowane rozwiązania, można uzyskać niemal nieograniczoną trwałość jednego, ewentualnie kilku komponentów, lecz nie całego pojazdu. A to oznacza, że wysokiej jakości części i tak trafią na złom razem z podzespołami, których czasu życia nie udało się przedłużyć. Realne cele Produkcja wielkoseryjna rządzi się własnymi prawami, a producenci dążą do osiągnięcia jak najlepszych wyników finansowych. Oznacza to, że wytworzenie każdego egzemplarza produktu powinno być możliwie tanie, a jego jakość – wystarczająco dobra. W tym pozornie prostym stwierdzeniu można znaleźć drogowskaz dla współczesnej inżynierii materiałowej celującej w przemysł motoryzacyjny. Produkt ma być tani, ekologiczny i na tyle solidny, aby klienci nie zasypali producenta stosami reklamacji. Dbałość o środowisko w inżynierii materiałowej Ograniczenie emisji dwutlenku węgla związanej z produkcją materiałów i ich wykorzystaniem w gotowych pojazdach to tylko jeden z aspektów ochrony środowiska w przemyśle motoryzacyjnym. Producenci dążą do tego celu, poszukując nowych technologii produkcji oraz zwiększając udział materiałów pochodzących z recyklingu. 5 technika
Logika tego podejścia jest następująca: najwięcej energii pochłania produkcja metalu z rudy, a przetwarzanie metalu już wcześniej wykorzystanego jest znacznie tańsze i mniej obciążające dla środowiska, ponieważ nie wiąże się z wydobyciem, procesami przetwarzania urobku itp. W dużym uproszczeniu sprowadza się do przetopienia złomu, dodania uszlachetniaczy oraz nadania wyrobowi odpowiedniej formy. Stal, aluminium, miedź i wiele innych metali, raz wyprodukowane, mogą być wykorzystywane w nieskończoność. Podobnie jest z niektórymi tworzywami sztucznymi. Podstawowym warunkiem jest właściwa organizacja procesu pozyskiwania i przetwarzania surowców wtórnych. Nieco inaczej wygląda sprawa z kompozytami. Jeśli składają się one z materiału poddającego się recyklingowi (takiego jak np. osnowy z drutu) i wypełnienia, który obecnie nie jest jeszcze wystarczająco dobrze przetwarzane, powstaje problem z rozdzieleniem obu komponentów. Dla części produktów, np. opon, istnieją już technologie rozdzielania poszczególnych składników. W innych przypadkach materiał, który potencjalnie można wykorzystać ponownie, jest tracony, głównie dlatego, że proces rozdzielania komponentów byłby zbyt skomplikowany i kosztowny. Można temu częściowo zaradzić, modyfikując projekt kompozytu i preferując półprodukty, w których materiały będą się łatwo poddawać rozdzielaniu. Stopy metali Analizując profil zapotrzebowania na nowe materiały w przemyśle motoryzacyjnym, na szczycie listy znajdziemy stopy metali. Metalurgia rozwija się nieustannie i w pewnym sensie przypomina alchemię. Owszem, właściwości nowych stopów da się z dużą dozą pewności przewidzieć na podstawie wcześniejszych doświadczeń – możliwe jest ich komputerowe modelowanie i projektowanie. Bywa jednak i tak, że ostateczny efekt znacznie odbiega od pożądanego, mimo że wszystko wykonano zgodnie z recepturą potwierdzoną przez symulację komputerową. 6 Przemysł motoryzacyjny stawia materiałom specyficzne wymagania. Oprócz kwestii związanych z ceną, emisją gazów cieplarnianych i recyclingiem bierze się pod uwagę: niepalność, odporność na wysokie temperatury, skład gazów wydobywających się podczas pożaru lub podgrzewania do wysokiej temperatury, odporność na odkształcenia, zdolność tłumienia wibracji i wiele innych parametrów. technika Z jednej strony jest to nieco frustrujące, z drugiej zaś daje nadzieję, że bazując na wciąż tych samych, dobrze znanych metalach – takich jak: żelazo, aluminium, wolfram czy magnez – nadal możemy liczyć na odkrycie idealnych proporcji nowego stopu o właściwościach przewyższających wszystko, co dotychczas udało się osiągnąć. Proces ten jest jednak żmudny, długotrwały, energochłonny i kosztowny, a końcowy efekt zależy nie tylko od tego, jakie składniki zmieszano i jakie
MANN-FILTER – Perfect parts. Perfect service. www.mann-filter.com Z siłą natury. Filtry nowej generacji z impregnatem drewnopochodnym. Dowiedz się więcej: Jako jedna z wiodących marek filtrów na świecie, od lat robimy wiele, aby nasz ślad węglowy był jak najniższy. Z natychmiastowym skutkiem częściowo zastępujemy poprzednią impregnację na bazie ropy naftowej, stosowaną w wielu naszych filtrach powietrza i oleju, ligniną, surowcem pochodzenia roślinnego – naturalnym produktem pochodzącym z drewna. Nowa generacja filtrów wygląda nieco inaczej z zewnątrz, ale wysoka wydajność w jakości OE pozostaje taka sama! Co najlepsze, nie musisz wybierać gamy produktów przyjaznych dla środowiska. Automatycznie zastępujemy wybrane produkty. Zrównoważony rozwój staje się prosty!
i rozciąganie oraz maksymalne ugięcie – mają właściwości kierunkowe. Oznacza to, że ten sam detal może reagować inaczej podczas ściskania wzdłuż osi podłużnej (przód–tył), a inaczej, gdy nacisk lub udar działają pod dużym kątem względem tej osi. Dlatego sposób układania warstw z włókna karbonowego musi odpowiadać przyszłym zastosowaniom detalu. Nie ma to większego znaczenia w przypadku elementów dekoracyjnych, ale dla części nadwozia uczestniczących w procesie pochłaniania energii przy zderzeniu jest to parametr krytyczny. Włókna organiczne Niezwykle interesującymi materiałami są włókna pochodzenia organicznego, choć niekoniecznie naturalnego. Do tej grupy zaliczają się organiczne związki chemiczne zdolne do tworzenia bardzo długich łańcuchów cząstek. W przyrodzie występują m.in. jako wydzielina pająków krzepnąca w kontakcie z powietrzem – doskonała do budowy sieci – lub przędza jedwabników, która po obróbce (w procesie znany od tysięcy lat) daje włókno o unikalnych właściwościach: ponadprzeciętnej wytrzymałości na rozciąganie, niewielkiej średnicy i odporności na warunki atmosferyczne. Włókna mogą być pozyskiwane z roślin i zwierząt, ale coraz częściej mówi się o ich produkcji w warunkach laboratoryjnych. Dzięki niej można uzyskać bardzo stabilne, przewidywalne właściwości i wytwarzać potrzebne materiały niezależnie od dostępu do hodowli zwierząt lub roślin. Materiały tego rodzaju są całkowicie biodegradowalne. Idealnie sprawdzają się tam, gdzie liczy się wygląd, odporność na przetarcie i odbarwienie. Można je stosować do produkcji foteli, podsufitek, okładzin drzwi, osłon silników i akumulatorów, poduszek powietrznych itd. Na pozór korzyści ze stosowania włókien organicznych w branży motoryzacyjnej mogą wydać się niewielkie, ale pamiętajmy, że mówimy o wielkoseryjnej produkcji. Nawet jeśli dziś ich udział nie przekracza 2–5% całkowitej masy pojazdu, przy działaniu na wielką skalę możemy zredukować ilość odpadów po demontażu o wiele tysięcy ton w skali roku. Inne materiały Prowadzone współcześnie badania obejmują także inne materiały, takie jak: lakiery, kleje, podkłady lakiernicze, folie, wkłady filtrów czy płyny eksploatacyjne. Interesujące innowacje spotykamy choćby w grupie nowoczesnych tworzyw sztucznych do produkcji uszczelek czy poduszek tłumiących drgania. Każdy postęp w tej dziedzinie jest godny odnotowania. Szczególnym obszarem, w którym obserwujemy znaczny przyrost badań nad nowymi materiałami, jest sektor pojazdów elektrycznych. Bardzo mocno rozwija się produkcja akumulatorów, w których wykorzystuje się lit i inne metale ziem rzadkich. Ze względu na specyficzne oczekiwania rynku i wciąż rozwijającą się technologię produkcji, a także liczne eksperymenty, trzeba przyjąć, że znaczna część nowych materiałów będzie wykorzystywana do produkcji akumulatorów trakcyjnych. Jest to jednak temat tak obszerny i specjalistyczny, że wymaga osobnego opracowania. 8 były ich proporcje, ale także od zmian temperatury podczas produkcji. Dwa przykłady stosunkowo nowych kierunków badań w zakresie metalurgii dla motoryzacji to stopy Al-Mg-Si-Cu (aluminium, magnez, krzem, miedź) oraz Al-Zn-Mg-Cu (aluminium, cynk, magnez, miedź). Doskonale nadają się do produkcji elementów zawieszenia i podwozia – są lekkie, wytrzymałe i odporne na korozję. Kompozyty z włókna węglowego Włókno węglowe i budowane na jego bazie kompozyty także kryją wiele tajemnic. Ostateczny efekt zależy nie tylko od średnicy włókna i rodzaju spoiwa, którym jest sklejane, ale także od liczby warstw, schematu nawijania (układania) włókien oraz zabiegów pomocniczych stosowanych podczas produkcji detalu. Elementy karbonowe mają szczególną cechę: ich właściwości mechaniczne – zwłaszcza wytrzymałość na ściskanie technika
branża SPRAWDŹ JEDNA WIELKA ERA MINĘŁA KOLEJNA WŁAŚNIE SIĘ ROZPOCZĘŁA
10 produkty Wyposażenie nowoczesnego warsztatu Część tych urządzeń do niedawna stosowana była np. w laboratoriach badawczych i innych zaawansowanych gałęziach przemysłu, a teraz z powodzeniem wspierają one pracę mechaników. Boroskop/endoskop Boroskop/endoskop to przyrząd, bez którego można obywać się przez długie lata, aż do chwili, kiedy użyje się go po raz pierwszy i kiedy okaże się on naprawdę niezwykle przydatny. To urządzenie znane od dawna, początkowo występujące pod nazwą „wziernik”, szeroko stosowane w medycynie. W najprostszej postaci jest to sztywna metalowa rurka wyposażona w układ optyczny. Od co najmniej 40 lat ewoluują jego doskonalsze, elastyczne wersje. Początkowo endoskopy elastyczne wykorzystywały wiązki światłowodów, które przekazywały obraz z obiektywu zainstalowanego na dalszym końcu przyrządu do okularu zamontowanego w uchwycie. Obecnie konstrukcja została znacznie uproszczona. Na końcu endoskopu wprowadzanego do wnętrza badanego obiektu znajduje się miniaturowa kamera z obiektywem. Obraz z tej kamery jest przekazywany do monitora. Końcówka endoskopu może być zaginana w dwóch płaszczyznach w zakresie 180 stopni. Daje to możliwość dokładnego oglądania wnętrza podzespołu, nawet jeśli jest ono stosunkowo ciasne. Endoskop posiada również własne źródło światła, często o zmiennym natężeniu, dzięki czemu można uzyskać czytelny obraz miejsc, które odbijają światło (np. gładzi cylindrów). Nie istnieje prawdopodobnie szybsza metoda inspekcji miejsc takich jak: wnętrze cylindra silnika, skrzynia biegów, skrzynia korbowa, wnętrza profili nadwozia, w których są prowadzone wiązki przewodów, i wielu, wielu innych. Oszczędność czasu jest w takich przypadkach ogromna – zamiast demontować miskę olejową, wystarczy odkręcić korek spustu oleju, a zamiast zdejmować głowicę silnika, wystarczy wykręcić świecę zapłonową. Niektóre endoskopy mają możliwość wprowadzenia do wnętrza badanego podzespołu narzędzi, np. szczypczyków albo pętli z wytrzymałego drutu, którymi można usunąć odnalezione ciało obce. Istnieją też modele wyposażone w system do przepłukiwania obiektywu kamery. Dzięki temu można kontynuować badanie nawet wtedy, gdy obiektyw zostanie zabrudzony olejem, nagarem itp. Ceny endoskopów są różne, dlatego z pewnością każdy zainteresowany zakupem takiego urządzenia znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Można rozważyć zakup endoskopu medycznego na rynku wtórnym, ponieważ usterki eliminujące urządzenie z użycia na bloku operacyjnym często nie mają żadnego znaczenia w pracy warsztatowej. Warto jednak pamiętać, że konstrukcje zaprojektowane z myślą o zastosowaniach technicznych mogą mieć zwiększoną odporność na oddziaływanie wysokiej temperatury, kontakt ze smarami, resztkami paliwa itp. Kamera termowizyjna Wielu procesom zachodzącym w samochodach towarzyszy emisja ciepła. Niemal każdy układ pojazdu zawiera podzespoły albo części, których temperatura wzrasta podczas normalnej eksploatacji. Obserwując zakres zmian temperatury, w odpowiedzi na zmianę stanu układu, możemy rozpoznawać symptomy awarii. Niekiedy anomalie termiczne pojawiają się na długo przed innymi objawami, np. specyficznymi dźwiękami, drganiami, sygnałami błędów wysyłanymi przez czujniki do sterownika silnika. Typowym przykładem jest nadmierne nagrzewanie się łożysk, panewek czy innych podzespołów zawierających układy elektroniczne. Wzrost temperatury podczas pracy na biegu jałowym lub po krótkiej jeździe testowej może świadczyć o wydzielaniu się dodatkowego ciepła w wyniku działania sił tarcia, zwiększonego poboru energii elektrycznej czy też niesprawności układu chłodzenia. Badanie temperatury termometrem dotykowym ma ograniczoną skuteczność: niektóre podzespoły są trudno dostępne podczas pracy (jazdy), a inne mają na tyle dużą powierzchnię, że nagrzewa się ona nierównomiernie i rozpoznanie usterki wymaga obserwacji rozkładu temperatury w wielu punktach. Idealnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wykorzystanie kamery termowizyjnej. Technika termowizji jest znana i stosowana od kilkudziesięciu lat, ale przez długi czas urządzenia termowizyjne były tak drogie, że używano ich przede wszystkim w medycynie, wojsku czy lotnictwie. Dzisiaj ceny tych urządzeń są wyraźnie niższe, choć kamera dobrej jakości kosztuje co najmniej kilka tysięcy złotych. Ten wydatek może się opłacić, ponieważ może ona zdecydowanie przyspieszyć diagnozę, a w niektórych Samochody się zmieniają, a wraz z nimi zmienia się technika warsztatowa. Coraz częściej okazuje się, że ograniczanie się do stosowania narzędzi, które od dziesięcioleci są uznawane za standardowe, przestaje wystarczać. Pojawiają się nowe urządzenia, które przyspieszają rozpoznawanie przyczyn awarii albo pozwalają na znaczne skrócenie czasu naprawy. Piotr Kołaczek
branża Sprawdź korzyści Sprawdź jakie korzyści niesie rejestracja i aktywny udział w programie lojalnościowym: 1 Bierzesz udział w promocjach/misjach z największymi producentami części samochodowych i ścigasz się o wyjątkowe nagrody 2 Zbierasz Qcoiny, a następnie wymieniasz je na atrakcyjne nagrody lub przelewasz na kartę przepłaconą, którą płacisz w sklepach i stacjach benzynowych 3 Za zgromadzone Qcoiny możesz również kupić voucher wakacje.pl lub katalogmarzen.pl NOWOŚĆ! Możliwość uczestnictwa w promocjach, w których zbierasz nową walutę - KM (kilometry), a następnie płacisz nimi za swoje faktury w katalogu zamówieniowym katalog.elitpolska.pl katalog.elitpolska.pl
sytuacjach umożliwi rozpoznanie usterki, która prawdopodobnie bez obserwacji rozkładu temperatury pozostałaby nierozpoznana, aż do wystąpienia poważnej awarii unieruchamiającej pojazd. Typowym przykładem mogą być nieznacznie nagrzewające się łożyska albo podzespoły elektroniczne, które są poddawane zwiększonemu obciążeniu, np. w wyniku postępującego uszkodzenia izolacji albo któregoś z elementów półprzewodnikowych. Wybierając kamerę termowizyjną, należy zwrócić uwagę na kilka parametrów. Istotna jest rozdzielczość przetwornika (czyli liczba punktów, na które obraz jest dzielony w poziomie i w pionie). Może ona być znacznie niższa niż ta oferowana przez kamery i aparaty rejestrujące obraz w zakresie widzialnym. Typowe, akceptowalne wartości to 160 x 120 px lub 256 x 192 px. Drugim parametrem jest rozdzielczość cieplna, czyli zdolność do zobrazowania punktów różniących się temperaturą (wartość na poziomie 2°C jest jak najbardziej akceptowalna). Poza tym można brać pod uwagę właściwości takie jak: rozmiar bufora (liczbę zapamiętywanych klatek obrazu), minimalną i maksymalną odległość od badanego obiektu, czas pracy na akumulatorach, minimalną i maksymalną mierzoną temperaturę czy też możliwość współpracy z urządzeniami przenośnymi (np. telefonami, tabletami, laptopami). Oprócz tzw. pełnych kamer na rynku są także dostępne moduły współpracujące z urządzeniami przenośnymi, pozbawione własnych ekranów. Można je połączyć np. ze smartfonem przez złącze USB lub w sposób bezprzewodowy. Akumulatorowy klucz udarowy Elektronarzędzia zasilane z akumulatorów od lat konkurują z narzędziami pneumatycznymi. Przez długi czas wydawało się, że przynajmniej jedno z nich – klucz udarowy – zachowa swoją pozycję, przede wszystkim dlatego, że przy relatywnie dużej mocy przy każdym włączeniu pod obciążeniem pobiera on znaczną ilość energii. Szybkie rozładowanie pakietu akumulatorów wymusza ich ładowanie albo zmianę akumulatora. Pierwsze rozwiązanie jest czasochłonne, drugie kosztowne, a akumulatory nie są tanie. Sytuację zmienił rozwój technologii produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Wysokonapięciowe akumulatory przechowują wystarczającą porcję energii, żeby umożliwić wielokrotne użycie klucza. W połączeniu z krótszym czasem ładowania daje to komfort pracy – bez obawy, że trzeba będzie przerywać pracę, aby naładować lub przynajmniej podładować urządzenie. Akumulatorowy klucz udarowy daje znacznie większą swobodę niż jego pneumatyczny poprzednik: nie trzeba prowadzić za nim przewodu sprężonego powietrza i można go stosować także poza warsztatem, np. jeśli zachodzi potrzeba obsługi samochodu poza stanowiskiem warsztatowym czy na drodze. Akumulatory bez efektu pamięci mogą pracować w trybie praca – ładowanie bez widocznego zmniejszania pojemności. Dzięki temu klucz może być pod ręką i gotowy do pracy przez cały dzień, nawet jeśli nie dysponujemy drugim, zapasowym akumulatorem. Narzędzia pneumatyczne wciąż mają przewagę tam, gdzie klucza udarowego używa się bardzo często. Chodzi nie tylko o kwestię zasilania, ale również masy. Narzędzia pneumatyczne są lżejsze i mogą mieć mniejsze rozmiary, a poza tym mogą być bardziej ergonomiczne i wygodne, gdyż nie wymuszają długotrwałego utrzymywania silnego chwytu. System kalibracji kamer oraz czujników ADAS Obserwujemy obecnie proces upowszechniania zaawansowanych systemów wspomagających bezpieczną jazdę: począwszy od aplikacji biernych (rozpoznających znaki drogowe pionowe i poziome i ostrzegających o najechaniu na linię ciągłą lub przekroczeniu prędkości), po systemy aktywne (np. rozpoczynające hamowanie albo zmianę pasa ruchu, jeśli komputer pokładowy uzna, że jest to niezbędne, aby uniknąć kolizji). Podstawą działania tych systemów jest ustalenie pozycji pojazdu względem przeszkody terenowej, linii naniesionych na jezdnię oraz innych pojazdów i uczestników ruchu drogowego. Komputery odpowiedzialne za ten proces mogą bezpiecznie wykonywać swoje zadanie tylko wtedy, gdy otrzymają kompletne dane wysokiej jakości. To zadanie kamer, czujników ultradźwiękowych, laserowych i innych. Dokładność ich wskazań zależy od położenia czujnika względem charakterystycznych elementów geometrii pojazdu. Nawet niewielka zmiana kąta widzenia czujnika albo kamery może spowodować błąd odczytu, który pociągnie za sobą błąd sterowania, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Aby im zapobiec, trzeba mieć pewność, że sygnał z czujników będzie odpowiadał rzeczywistości, dlatego po zakończeniu naprawy, która wiązała się z ingerencją w ustawienia czujników, należy odtworzyć ich geometrię tak, aby przywrócić właściwe kąty widzenia. Potrzebne do tego stanowiska kalibracyjne są produkowane przez kilka firm o międzynarodowej renomie. Stanowiska te składają się z precyzyjnych zestawów znaków działających jako punkty odniesienia dla pokładowego systemu oraz oprogramowania i bazy danych zawierającej informacje o procedurach stosowanych w konkretnym modelu pojazdu. Prowadzi ono mechanika krok po kroku i gwarantuje, że albo uda się skonfigurować system bezbłędnie, albo mechanik będzie poinformowany o wszystkich zauważonych odstępstwach od normy. Dzięki temu można uniknąć sytuacji bardzo niebezpiecznej: dopuszczenia do ruchu pojazdu podejmującego niebezpieczne decyzje na podstawie fałszywych przesłanek. 12 produkty
Dołącz do promocji sprawdź swój indywidualny target i odbieraj Qcoiny. Qcoiny wymieniaj na atrakcyjne nagrody z setek dostępnych w DRIVERS CLUB by ELIT lub przelej na kartę i płać wygodnie w sklepach. Czas trwania promocji: 02.05-30.06.2025 r. Szczegółowe informacje dostępne w regulaminie oraz u Przedstawicieli Handlowych. katalog.elitpolska.pl
Remsa Nowy wymiar bezpieczeństwa produkty Dział badań i rozwoju Remsa stale testuje nowe prototypy materiałów ciernych, które w testach laboratoryjnych, drogowych i flotowych pokonują rocznie ponad 2 mln km. Kontrola jakości klocków zakłada szereg testów – zarówno drogowych, jak i na stanowisku pomiarowym. Wszystko po to, by zapewnić jakość wyższą niż ta wymagana od części stosowanych na pierwszy montaż w niektórych z najbardziej popularnych samochodów w Europie. 14 Remsa to hiszpańska firma, która od ponad 50 lat dostarcza elementy układu hamulcowego dla przemysłu motoryzacyjnego na całym świecie. Firma nieustannie doskonali i rozwija swoje procesy technologiczne, dzięki czemu jest uznawana za jednego z najlepszych producentów klocków hamulcowych w Europie. w liczbach 130 mln produkowanych części zamiennych 10fabryk na całym świecie 25 mln zestawów klocków hamulcowych produkowanych rocznie Szczęki hamulcowe Remsa Szczęki hamulcowe Remsa są produkowane tak, aby sprostać najwyższym standardom. Dzięki temu zapewniają doskonałą jakość hamowania. W ofercie firmy znajduje się ponad 500 referencji w tej kategorii części, co zapewnia pokrycie całego rynku motoryzacyjnego na świecie. Zalety szczęk hamulcowych Remsa • dostarczane w komplecie ze wszystkimi akcesoriami potrzebnymi do montażu • zabezpieczone specjalnym lakierem antykorozyjnym • stabilny współczynnik tarcia dzięki zastosowaniu materiału ciernego skomponowanego z mieszaniny organicznych składników o podwyższonej jakości, bez azbestu i metali ciężkich
produkty 15 Klocki hamulcowe Remsa Remsa produkuje rocznie ponad 25 mln klocków hamulcowych, a sama oferta obejmuje ponad 2000 referencji. Zapewnienie tak szerokiej oferty jest możliwe dzięki własnemu zintegrowanemu systemowi produkcyjnemu. HPT (High Pressure Treatment) Proces HPT (inaczej: proces scorchingu) oznacza wypalanie składników organicznych na powierzchni materiału ciernego. Jest on stosowany we wszystkich fabrykach Remsa. Podczas tego procesu klocek hamulcowy poddawany jest cyklowi nagrzewania w temperaturze do 650°C i jednoczesnemu naciskowi 1 tony. Technologia ta zapewnia jeszcze lepsze parametry definiujące maksymalną wydajność w najtrudniejszych warunkach tuż po zamontowaniu klocka w pojeździe. Zalety klocków hamulcowych Remsa • homologacja ECE R-90 • bardzo dobra odporność na zużycie • ekonomiczne w eksploatacji • wysoka efektywność hamowania na krótkich dystansach • bez metali toksycznych – przyjazne dla środowiska i człowieka Tarcze hamulcowe Remsa Na początkowych etapach produkcji tarcz hamulcowych Remsa zaawansowane urządzenia dokładnie sprawdzają jednorodność wszystkich materiałów użytych do ich produkcji, a równocześnie próbki z partii odlewniczej są testowane w laboratorium w celu sprawdzenia, czy są one zgodne ze specyfikacjami dotyczącymi odlewu żeliwa. Takie szczegółowe podejście do kontroli to gwarancja, ze każda tarcza marki Remsa jest wykonana z dokładnie takiego samego materiału. Tarcze hamulcowe Remsa przechodzą rygorystyczne testy jakościowe i wytrzymałościowe. Efektem tego są otrzymane homologacje: • homologacja ABE 61209 dla tarcz wentylowanych, • homologacja ABE 61210 dla tarcz litych. Liczba referencji dostępnych w ofercie Remsa pokrywa 99% zapotrzebowania na tarcze hamulcowe do aut europejskich.
ERA** Firma ERA jest obecna na rynku części samochodowych od prawie 40 lat i posiada status międzynarodowego eksperta w dziedzinie elektryki i elektroniki samochodowej. W swojej ofercie firma posiada obecnie ponad 27 000 elementów należących do 50 grup produktowych, które sprzedaje w ponad 80 krajach na całym świecie. ** Marka dostępna na rynku polskim w ELIT Polska i w jednej sieci konkurencyjnej. Firma ELIT Polska dostarcza części zamienne, produkty do pielęgnacji samochodów, a także narzędzia i sprzęt zarówno dla profesjonalnych warsztatów samochodowych, jak i dla klientów indywidualnych. W szerokiej ofercie ELIT Polska znajdują się także produkty i marki, których nie można znaleźć u konkurencji. Przedstawiamy marki, które dostępne są na wyłączność – tylko dla klientów ELIT Polska. Produkty tych marek objęte są 3-letnią gwarancją (oprócz produktów marek ERA i NIPPARTS, które objęte są 2-letnim okresem gwarancyjnym). CARFACE CARFACE jest jedną z najlepiej sprzedających się marek akcesoriów samochodowych na rynku czeskim. W ofercie CARFACE znaleźć można szeroki wybór wewnętrznych i zewnętrznych akcesoriów samochodowych, bagażników na rowery, a także elementów obowiązkowego lub zalecanego wyposażenia pojazdu w rozsądnych cenach. Firma MPM powstała w H 25 lat pozostaje praw w dziedzinie środków eksploatacyjnyc Przedsiębiorstwo działa w dostarczając unikalny asort ponad 350 produ Na wyłączność w ELIT Polska* 16
NIPPARTS*** Firma Nipparts specjalizuje się w produkcji i dystrybucji wysokiej jakości części zamiennych do samochodów azjatyckich. W ofercie firmy Nipparts znajdują się części z następujących grup produktowych: amortyzatory, chłodnice, alternatory, elektryka, łożyska, osłony, filtry, paski, przeguby, pompy wody, rozruszniki termostatów, sprzęgła, uszczelki, świece, wały napędowe oraz elementy układów: hamulcowego, kierowniczego i zapłonowego, a także inne części przeznaczone do samochodów japońskich i koreańskich. OPTIMAL* Firma Optimal AG powstała w 1992 roku w Niemczech. Przedsiębiorstwo produkuje przede wszystkim elementy zawieszenia (amortyzatory, wahacze) oraz doskonałej jakości łożyska samochodowe. Części OPTIMAL przystosowane są do samochodów europejskich, japońskich, amerykańskich i koreańskich. STARLINE Marka Starline działa na rynku europejskim od 1999 roku, a jej produkty dystrybuowane są do ponad 20 krajów w Europie. Produkty marki Starline wyróżnia wyjątkowo korzystna cena przy zachowaniu wysokiej jakości, a także szeroki asortyment i duża dostępność. Produkty Starline pokrywają zapotrzebowanie ponad 90% modeli samochodów dostępnych na rynku. * Marka dostępna w ELIT Polska oraz w Optimal Polska. *** Marka dostępna na rynku polskim w ELIT Polska i w jednej sieci konkurencyjnej. 3 lata gwarancji Elit pols Elit polska Elit polska Elit polska Elit polska MPM Holandii i od ponad wdziwym specjalistą smarnych i płynów ch do samochodów. w ponad 50 krajach, tyment obejmujący uktów jakości OEM. nie dotyczy produktów marek ERA i NIPPARTS
www.elitpolska.pl woj. dolnośląskie Centrum logistyczne Wrocław, ul. Logistyczna 1, 55-040 Kobierzyce, tel. 71 356 18 00 Filia Bolesławiec, ul. Wróblewskiego 7e, 59-700 Bolesławiec, tel. 75 732 04 78 Filia Lubin, ul. Rzeźnicza 4, 59-300 Lubin, tel. 76 841 00 75 Filia Oława, ul. Nowy Otok 7, 55-200 Oława, tel. 71 356 19 90 Filia Syców, ul. Mickiewicza 25, 56-500 Syców, tel. 62 590 26 01 Filia Wałbrzych, ul. Forteczna 1N, 58-316 Wałbrzych, tel. 74 843 39 00 Filia Wrocław I, ul. Brücknera 24–26, 51-411 Wrocław, tel. 71 325 26 83 Filia Wrocław II, ul. Koszycka 1, 53-014 Wrocław, tel. 71 362 84 88 Filia Zgorzelec, ul. Jeleniogórska 65, 59-900 Zgorzelec, tel. 75 613 16 16 woj. kujawsko-pomorskie Filia Bydgoszcz, Lisi Ogon, ul. Przy Lesie 8, 86-065 Łochowo, tel. 52 364 48 10 woj. lubelskie Filia Lublin, Al. Witosa 1a, 20-315 Lublin, tel. 81 710 46 00 Filia Zamość, ul. Kilińskiego 78 A, 22-400 Zamość, tel. 84 677 62 00 woj. lubuskie Filia Gorzów Wielkopolski, ul. Kostrzyńska 68, 66-400 Gorzów Wielkopolski, tel. 95 736 08 00 woj. łódzkie Filia Łódź, ul. Duńska 3/5, 91-204 Łódź, tel. 42 611 25 00 Filia Pabianice, ul. Konopnickiej 39A, 95-200 Pabianice, 42 611 25 06 Filia Piotrków Trybunalski, ul. Kostromska 46, 97-300 Piotrków Trybunalski, 42 611 25 08 Filia Sieradz, ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 108, 98-200 Sieradz, 42 611 25 05 Filia Wieluń, ul. Warszawska 41, 98-300 Wieluń, tel. 43 843 98 86 woj. małopolskie ELIT Magazyn centralny ul. Komandosów 3/2, 32-085 Modlniczka Filia Nowy Targ, ul. Szaflarska 137, 34-400 Nowy Targ, tel. 18 264 00 15 Filia Tarnów, ul. Kochanowskiego 37, 33-100 Tarnów, tel. 14 680 68 60 woj. mazowieckie Filia Radom, ul. Tytoniowa 35/37, 26-600 Radom, tel. 48 385 66 00 Filia Warszawa, ul. Zegrzyńska 13, 05-110 Jabłonna Filia Warszawa, ul. Marecka 92, 05-220 Zielonka woj. opolskie Filia Nysa, ul. Piłsudskiego 62, 48-303 Nysa, tel. 77 543 01 08 Filia Opole, ul. Jerzego i Ryszarda Kowalczyków 20, 45-594 Opole, tel. 77 402 70 12 Filia Prudnik, ul. Ks. Skowrońskiego 31, 48-200 Prudnik, tel. 77 406 74 70 woj. podkarpackie Filia Dębica, ul. Mościckiego 25c, 39-200 Dębica, tel. 14 680 68 98 Filia Krosno, ul. Tysiąclecia 14, 38-400 Krosno, tel. 13 430 91 30 Filia Przemyśl, ul. Bohaterów Getta 63, 37-700 Przemyśl, tel. 16 676 00 90 Filia Rzeszów, ul. Króla Augusta 50, 35-210 Rzeszów, tel. 17 860 28 00 Filia Zagórz, ul. Bieszczadzka 5, 38-540 Zagórz, tel. 13 462 35 15 woj. podlaskie Filia Białystok, ul. Zwierzyniecka 33, 15-246 Białystok, tel. 85 732 15 73 woj. śląskie Filia Będzin, ul. Rewolucjonistów 5, 42-500 Będzin, tel. 32 764 37 64 Filia Częstochowa, ul. Krakowska 45, 42-202 Częstochowa, tel. 34 366 99 73 Filia Katowice, al. Roździeńskiego 188, 40-203 Katowice, tel. 32 764 37 65 Filia Mysłowice, ul. Oświęcimska 13 A, 41-400 Mysłowice, tel. 32 764 37 66 Filia Sosnowiec, ul. Braci Mieroszewskich 120, 41-219 Sosnowiec, tel. 32 750 60 15 Filia Zabrze, ul. Pułaskiego 17, 41-800 Zabrze, tel. 32 721 26 56 woj. świętokrzyskie Filia Busko-Zdrój, ul. Waryńskiego 31, 28-100 Busko-Zdrój, tel. 41 312 40 05 Filia Kielce, ul. Karczówkowska 11a, 25-019 Kielce, tel. 41 312 40 13 woj. wielkopolskie Filia Konin, ul. Spółdzielców 5B, 62-510 Konin, tel. 63 224 10 05 Filia Leszno, ul. Energetyków 3, 64-100 Leszno, tel. 65 610 06 05 Filia Poznań, Złotniki, ul. Obornicka 4a, 62-002 Suchy Las, tel. 61 650 45 45 Filie ELIT Polska Partnerzy ELIT Centra logistyczne: Kraków, Wrocław Filia Skarżysko-Kamienna, ul. Rejowska 45 26-110 Skarżysko-Kamienna, tel. 41 312 40 14
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=