NR GRUDZIEŃ 2024 135 Alfabet kulinarny, cz. 2 Duże podróże Części uniwersalne Starline Sposoby zabezpieczania pojazdów przed kradzieżą Raport
® SKF jest zastrzeżonym znakiem towarowym Grupy SKF. | © SKF Group 2024 Zeskanuj kod QR lub odwiedź vehicleaftermarket.skf.com, aby dowiedzieć się więcej o pełnym asortymencie łożysk kół i innych produktach premium SKF. Łożyska kół SKF Wiedza i doświadczenie OE mające zaufanie głównych światowych producentów
Redaktor naczelny Anna Cebeńko ELIT Polska Sp. z o.o. al. Pokoju 18 c 31-564 Kraków Wydawca: Feniks Media Group W. Ślaga, D. Wajs sp. j. ul. Balicka 136 30-149 Kraków Korekta Anna Leńska Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z magazynu dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Zdjęcie na okładce Getty Images WSPÓŁPRACUJĄ Z NAMI: Redaktor prowadzący Radosław Urban Zespół redakcyjny Grzegorz Chmielewski, Piotr Kołaczek, Przemysław Osuchowski, Łukasz Pieńkowski Studio graficzne Marcin Masłyk (kierownik studia), Magdalena Gołda Produkty Części uniwersalne – Starline LASER EXAMINER – laserowy pomiar zużycia tarcz hamulcowych i wysokości bieżnika Na jakie części warto postawić przy serwisowaniu układu hamulcowego? – TRW Wycieraczki Valeo: połączenie innowacji, zrównoważonego rozwoju i wydajności SIDEM – specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska Mobil Delvac – kompleksowa oferta i zmiany, które docenią właściciele i użytkownicy pojazdów ciężarowych i maszyn rolniczych Oleje ELF – niezawodne na torze i na zwykłej drodze UFI Filters – innowacje i najnowocześniejsze technologie dla zespołów Formuły 1 Nowe jump startery firmy OSRAM – pewny rozruch przy rozładowanym akumulatorze Badanie Mobil 1: polskie warsztaty samochodowe realizują zielone inwestycje 08 11 18 20 22 04 08 3 36 Spis treści 04 Sposoby zabezpieczania pojazdów przed kradzieżą – raport Alfabet kulinarny, cz. 2 – duże podróże Na wyłączność w ELIT Polska Nowe marki w ofercie ELIT Polska 36 40 42 32 34 39 44 46
Blokady mechaniczne można podzielić na dwie grupy: takie, które nie wymagają ingerencji w konstrukcję pojazdu, oraz takie, które są montowane na stałe do elementów nadwozia. Pierwsza grupa obejmuje przede wszystkim blokady kierownicy albo kierownicy i pedałów. W tym przypadku aktywność warsztatu ogranicza się do sprzedaży urządzenia i zapoznania klienta z zasadami bezpiecznego użytkowania. raport Zakład może też świadczyć usługi awaryjnego zdejmowania takich blokad (w przypadku zagubienia kluczy). Zabezpieczenia wymagające ingerencji w konstrukcję nadwozia to głównie blokady dźwigni zmiany biegów. W tym przypadku warto nawiązać współpracę z producentem albo dystrybutorem blokady i przejść wymagane szkolenia. Mechanik instalujący zabezpieczenie powinien to zrobić dokładnie według zaleceń producenta, dbając o takie szczegóły, jak np. dopuszczalna wysokość wystawania wkładki zamka ponad obudowę urządzenia. Mogłoby się wydawać, że to błahostka, jednak zbyt daleko wystającą wkładkę można skutecznie chwycić kluczem uniwersalnym i ukręcić. Błędy w montażu tego typu blokad mogą spowodować, że w przypadku kradzieży pojazdu ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania. 4 Sposoby zabezpieczania pojazdów przed kradzieżą Piotr Kołaczek Skutecznym sposobem na zwiększenie przychodów warsztatu samochodowego jest rozszerzenie podstawowej działalności. Jedną z wielu możliwości jest sprzedaż, instalowanie i serwisowanie urządzeń i systemów zabezpieczających przed kradzieżą, powiadamiających o włamaniu do pojazdu i monitorujących jego położenie.
Immobilizery Immobilizery mają długą historię. W latach 90. w Polsce narastała fala kradzieży samochodów sprowadzanych z Zachodu, przede wszystkim droższych i luksusowych. Zasada działania immobilizera polega na przerwaniu ciągłości jednego lub kilku obwodów elektrycznych, niezbędnych do uruchomienia silnika. Pierwsze wersje tych zabezpieczeń, wykonywane we własnym zakresie przez elektryków samochodowych, często składały się z jednego wyłącznika ukrytego pod tapicerką w zasięgu ręki kierowcy. Niektórzy instalowali także w komorze silnika wyłączniki odcinające dopływ prądu z akumulatora. Później pojawiły się bardziej skomplikowane układy elektroniczne współpracujące z transponderem noszonym przy kluczach lub wbudowanym w kluczyk. Obecnie większość immobilizerów to urządzenia montowane fabrycznie. Ich obsługa sprowadza się do wykonywania napraw elektroniki oraz korekcji ustawień (np. synchronizacji z transponderem, dodania nowego klucza itp.). Takie usługi można świadczyć, ale potrzebny jest doświadczony pracownik oraz urządzenia i oprogramowanie. Ich dostępność i cena zależy od marek i modeli obsługiwanych pojazdów. Śledzenie pojazdu W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że urządzenia do pozycjonowania pojazdów składają się z dwóch podzespołów: pierwszy określa położenie pojazdu, a drugi wysyła te informacje do odbiorcy. Pozycja najczęściej jest określana przy pomocy odbiornika GPS, chociaż zdarzają się wyjątki. Do transmisji danych służą modemy bezprzewodowe działające w sieciach telefonii komórkowej oraz (rzadziej) satelitarnej. Możliwe jest też przesyłanie danych w innym systemie łączności bezprzewodowej, ale takie rozwiązania, ze względu na mniejszy zasięg, są mniej popularne. Lokalizator nie zapobiegnie kradzieży, ale może o niej poinformować. Ułatwi też określenie położenia skradzionego auta (o ile nie zostanie zneutralizowany). Dwie najczęściej spotykane metody obezwładnienia systemu lokalizacji to: fizyczne zniszczenie lub odłączenie modułu oraz zakłócenie pracy odbiornika GPS i nadajnika modemu radiowego. Urządzenia umożliwiające zablokowanie sygnału są dostępne w niezbyt wysokich cenach. Producenci zabezpieczeń walczą ze złodziejami, stosując modemy pracujące na częstotliwościach innych niż GSM/UMTS. Sprzedaż i instalowanie urządzeń do pozycjonowania w większości przypadków wymaga współpracy z jednym z dostawców usług śledzenia pojazdów. Wszystkie zalety tego rozwiązania (włącznie z szybkim przekazaniem sygnału o alarmie) można wykorzystać, gdy jest ono częścią profesjonalnego systemu obsługiwanego w trybie 24/7 przez doświadczonych pracowników. Lokalizatory przekazujące sygnał tylko do właściciela są mniej skuteczne, m.in. dlatego, że przegapienie alarmu lub opóźnienie wysłania powiadomienia do odpowiednich służb znacznie zwiększa szanse złodziei. 5 raport
raport Inne rodzaje zabezpieczeń Niekiedy właściciele pojazdów przyjmują strategię odstraszania. Naklejki z nazwą producenta zabezpieczeń, migające diody, blokady kierownicy w jaskrawych kolorach, sprawiające wrażenie pancernych – tego typu elementy być może podziałają na wyobraźnię nastolatka próbującego ukraść albo okraść pierwszy samochód. Zawodowi złodzieje raczej się nimi nie przejmą, gdyż najprawdopodobniej doskonale znają oni te zabezpieczenia oraz ich słabe i mocne strony. Zdecydowanie skuteczniejsze są niespodzianki – przeszkody, które pojawiają się nagle, kiedy złodziej spędził już w pojeździe wystarczająco dużo czasu, żeby zacząć obawiać się wpadki. W tej grupie znajdują się m.in. zabezpieczenia zmuszające do użycia siły, głośnych narzędzi albo działania na zewnątrz pojazdu. „Niespodzianką” dla potencjalnego złodzieja powinno być miejsce ukrycia lokalizatora, a nawet fakt zainstalowania takiego urządzenia. Warto rozważyć instalację systemu, który uruchamia się z opóźnieniem – po tym, jak złodzieje skontrolują pojazd, poszukując aktywnych nadajników radiowych. To zwiększa szansę na odnalezienie i odzyskanie skradzionego pojazdu. Awaryjne zdejmowanie blokady Świadcząc usługi związane z instalowaniem zabezpieczeń przed kradzieżą pojazdu, prędzej czy później spotkamy klienta, który poprosi o awaryjne zdjęcie blokady, do której zgubił klucze, albo o pomoc przy obejściu jakiegoś uszkodzonego zabezpieczenia uniemożliwiającego uruchomienie samochodu. Z reguły takie zlecenia wykonywane są w terenie, np. na posesji klienta. Zanim warsztat przyjmie i zrealizuje takie zlecenie, trzeba się upewnić, czy klient ma prawo do dysponowania pojazdem. Zawodowy złodziej raczej nie wynajmie specjalisty, ale zdarzały się trudne przypadki innego rodzaju, np. małżonkowie spierający się podczas sprawy rozwodowej o prawo własności pojazdu. M.in. z tego względu przy wykonywaniu tego rodzaju usług należy zachować daleko posuniętą ostrożność. Rynek zabezpieczeń samochodowych z pewnością będzie się rozwijał. Warto rozważyć świadczenie tego typu usług, ale trzeba przeprowadzić solidny rachunek zysków i wydatków. Po tej drugiej stronie znajdą się m.in.: koszty urządzeń, oprogramowania, szkoleń czy autoryzacji. 6 Skuteczność zabezpieczeń Klienci wybierający zabezpieczenie do swojego pojazdu często pytają o skuteczność i oczekują wskazówki w rodzaju: „Oto urządzenie, które zagwarantuje, że nikt tego samochodu nie ukradnie ani nie zniszczy”. Żaden uczciwy sprzedawca ani mechanik nie wskaże tego jednego idealnego zabezpieczenia, bo takowe nie istnieje. Każdy samochód można ukraść i do każdego można się włamać. Być może blokada unieruchomi pojazd, ale nie zapobiegnie załadowaniu go na lawetę. Alarm może powiadomić właściciela o kradzieży, ale nie powstrzyma to zdeterminowanych napastników. Zabezpieczenie pojazdu to nie tylko blokada, immobilizer czy alarm, ale także przemyślany wybór miejsca postoju, gwarancja szybkiej reakcji odpowiednich służb (np. policji czy agencji ochrony), a także ubezpieczenie od kradzieży. Poziom ochrony określa się, opisując motywację i wyposażenie hipotetycznego złodzieja oraz czas, jaki zajmie mu pokonanie zabezpieczeń zainstalowanych w pojeździe. Chodzi o to, aby złodziej zrezygnował z kradzieży, gdy tylko zorientuje się, że czas potrzebny na przełamanie zabezpieczeń jest zbyt długi.
7 ODPROFESIONALISTÓW DLAPROFESIONALISTÓW
Akumulatory Z punktu widzenia eksploatacji pojazdu krytycznymi parametrami technicznymi akumulatorów są: napięcie znamionowe (w samochodach osobowych można przyjąć, że będzie ono wynosiło 12 V), kształt i wymiary (ograniczane dostępną w komorze silnika przestrzenią i sposobem mocowania), ułożenie elektrod (ze względu na niewielką długość przewodów połączeniowych akumulatora z biegunem dodatnim po prawej stronie nie da się zamontować w pojeździe w którym przewód „dodatni” jest po stronie lewej). Dalej mamy pojemność wyrażoną zazwyczaj w amperogodzinach [Ah] oraz maksymalny prąd rozładowania. O czasie życia akumulatora decydują jakość wykonania oraz zastosowana technologia. Najpopularniejszymi akumulatorami rozruchowymi są wciąż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Na rynku można spotkać kilka ich wariantów: • MF (ang. maintenance free) – bardzo popularne akumulatory bezobsługowe z elektrolitem płynnym, • AGM (ang. absorbent glass mat) – akumulatory z matą szklaną nasączoną elektrolitem, które są bezpieczniejsze (np. w przypadku pęknięcia obudowy), • akumulatory żelowe, w których elektrolit nie jest płynny. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w samochodzie wyposażonym w akumulator kwasowo-ołowiowy zainstalować inną, nowocześniejszą baterię – oczywiście pod warunkiem, że jej parametry eksploatacyjne będą identyczne lub lepsze. Specjalne wymagania w zakresie akumulatorów mają samochody z funkcją produkty start-stop, gdyż baterie do tych pojazdów muszą być przystosowane do dużej liczby rozruchów. Żarówki Mogłoby się wydawać, że żarówki samochodowe to części stosunkowo dobrze ustandaryzowane, ale w świecie motoryzacji słowo „standard” ma nieco inne znaczenie. Jeśli chodzi o żarówki do reflektorów (halogenowe i ksenonowe), można się doliczyć co najmniej 20 typów: H1, H3, H4, H7, H9, H11, H13, HB1, HB3, HB4, HB5, R2, D1S, D1R, D2S, D3S, D2R, D4S, D4R, S3. Do tego dochodzą zestawy konwersyjne ze świateł halogenowych na ksenonowe oraz halogenowych lub ksenonowych na oświetlenie typu LED. Trzeba pamiętać, że w świetle polskiego prawa drogowego konwersje w zakresie oświetlenia samochodowego są niedopuszczalne, a samochód po ewentualnej zmianie oryginalnego źródła światła na żarówki typu LED nie powinien przejść badań technicznych. Z drugiej strony jest to rynek z bardzo dużym potencjałem i przyszłością, gdyż kiedyś najpewniej problem przepisów i homologacji zostanie rozwiązany. Aby pokazać, jak bardzo zróżnicowane rozwiązania stosują producenci retrofitów, wystarczy wymienić choćby: warianty z chłodzeniem biernym i aktywnym, z modułem zasilania wbudowanym lub zewnętrznym oraz z dodatkowymi czujnikami temperatury. Do tego dochodzą różne rodzaje konstrukcji diod LED. 8 Części uniwersalne Piotr Kołaczek Specyfika rynku samochodowego polega m.in. na różnorodności części zamiennych. Mnogość typów i odmian części przeznaczonych nie tylko dla konkretnych marek i modeli, ale także roczników pojazdów utrudnia składanie zamówień. Dobieranie zamienników jest wyzwaniem, a zwroty zamówionych, ale niepasujących części to chleb powszedni warsztatów i sprzedawców. Istnieje jednak kilka grup produktów, które – mimo zróżnicowania – można uznać za uniwersalne.
SPRAWDŹ JEDNA WIELKA ERA MINĘŁA KOLEJNA WŁAŚNIE SIĘ ROZPOCZĘŁA
10 Pamiętajmy też, że żarówki są wytwarzane w długich seriach, więc ich parametry są stosunkowo powtarzalne. Jeśli więc swój żywot zakończyła żarówka w lewym reflektorze, to można podejrzewać, że żarówkę w prawym reflektorze wkrótce czeka to samo. Jeśli naprawiamy samochód, który ma ruszyć w dłuższą trasę, warto rozważyć jednoczesną wymianę obu żarówek, nawet jeśli jedna z nich wciąż jest sprawna. Pióra wycieraczek Najważniejsze parametry piór wycieraczek to długość każdego z nich (wiele samochodów ma wycieraczki asymetryczne) oraz sposób mocowania. Jeśli chodzi o te ostatnie, inwencja producentów wprawia w zdumienie. W popularnych wycieraczkach, stosowanych we współczesnych samochodach, mamy następujące typy mocowań: A, A1, A2, A3, A4, B, B1, C, C1, D, E, E1, EX, F, G, K, U. Producenci rozwiązują problem kompatybilności na kilka sposobów: produkują pióra w bardzo wielu odmianach, a każda z nich pasuje do niewielkiej liczby samochodów. W często spotykanych piórach uniwersalnych spotyka się adaptery umożliwiające montaż wycieraczek wyposażonych w wiele typów mocowań. Zatowarowanie sklepu czy warsztatu tylko najczęściej spotykanymi piórami oznacza zakup co najmniej kilkunastu rodzajów produktów. Jeśli mają one pochodzić od jednego producenta, warto kierować się stosunkiem ceny do jakości. Jakość piór zależy od sposobu i precyzji wykonania, szczególnie połączenia części gumowej z metalową. Tak samo ważna jest jakość gumy: jej zdolność dopasowania się do krzywizny szyby, odporność na ścieranie, jak najmniejszy współczynnik tarcia. Pióra powinny zachowywać swoje właściwości w szerokim zakresie temperatur: od ok. -30°C do ok. 50°C. Producenci zalecają wymianę piór wycieraczek dwukrotnie w ciągu roku (np. łącznie z wymianą opon). Dobrze jest jednak sprawdzać stan i skuteczność działania wycieraczek przy każdym przyjęciu lub wydawaniu pojazdu z serwisu. Płyny eksploatacyjne Producenci pojazdów z reguły zalecają stosowanie płynów eksploatacyjnych konkretnych producentów. Takie zalecenia niewątpliwie mają wymiar marketingowy i ułatwiają sprzedaż produktów. Powstaje zatem pytanie: czy dwa produkty (np. płyn hamulcowy lub olej silnikowy) pochodzące od różnych producentów, ale zgodne z tym samym zestawem norm, mogą się różnić aż tak bardzo? Tego do końca nie wiemy, niemniej jednak za niezbędne minimum ostrożności przy doborze zamienników należy uznać dopasowanie podstawowych parametrów danego płynu eksploatacyjnego i jego przeznaczenia. W przypadku oleju silnikowego będzie to lepkość zimowa i wysokotemperaturowa oraz zalecenie stosowania w silnikach określonego rodzaju (benzynowe, wysokoprężne, z turbodoładowaniem, z wtryskiem itp.). Osobna kwestia to zaufanie do producenta. Można założyć, że żaden z dużych koncernów nie zaryzykuje wprowadzenia na rynek produktu wyraźnie gorszej jakości niż konkurencyjne odpowiedniki. M.in. z tego względu zaufanie do producenta płynu eksploatacyjnego wydaje się być jednym z kryteriów najczęściej branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Nie zapominajmy także o innych żarówkach, które można nazwać „pomocniczymi”: do oświetlenia wnętrza, bagażnika, kierunkowskazów, a także do świateł cofania, przeciwmgielnych itd. Wiele z nich działa bez zarzutu przez cały okres eksploatacji samochodu, czasem jednak wymagają one wymiany. Przy wyborze żarówek zwracajmy uwagę przede wszystkim na deklarowaną przez producenta jasność świecenia i spodziewany okres eksploatacji. Pamiętajmy, że choć źródła światła nie mają części ruchomych (może z wyjątkiem aktywnego chłodzenia retrofitów LED), to drgania i udary towarzyszące normalnej eksploatacji pojazdu skracają ich żywotność. Dzieje się tak m.in. dlatego, że delikatne elementy (np. żarnik wolframowy), mimo że są podwieszane w bardzo wyrafinowany sposób, mogą się zerwać pod wpływem przeciążenia. produkty Szeroka oferta części uniwersalnych marki Starline dostępna jest w sklepie internetowym: www.sklep.elitpolska.pl
TEX Via 1 3105 Trev Tel. + Fax + www LASER EXAMINER Laserowy pomiar zużycia tarcz hamulcowych i wysokości bieżnika www.texa.com LASER EXAMINER
Wciąż coraz większe znaczenie dla kierowców ma bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jedną z czynności, która przyczynia się do poprawy tych parametrów jest okresowa kontrola stanu kół i hamulców. LASER EXAMINER to praktyczny i niewielki przyrząd pomiarowy, który pozwala w rzetelny sposób i z dokładnością do dziesiątej części milimetra określić zużycie tarcz hamulcowych pojazdu, bez konieczności demontażu koła. Co więcej, przy zastosowaniu prostego adaptera, umożliwia również sprawdzenie stanu zużycia bieżnika opon. LASER EXAMINER sprawia, że wykonanie obu pomiarów staje się łatwe i szybkie. Urządzenie pozwala przygotować specjalny raport dla klienta przedstawiający “stan zdrowia” kół pojazdu, zapewniając profesjonalną obsługę serwisową, a tym samym pozyskać stałych klientów. To rozwiązanie jest prawdziwą wartością dodaną dla warsztatów i wulkanizatorów, a jednocześnie stanowi istotny wkład w poprawę bezpieczeństwa pojazdów na drodze. Stworzony we współpracy z Brembo
Pomiar zużycia tarczy hamulcowej LASER EXAMINER pozwala w łatwy i szybki sposób sprawdzić zużycie tarczy hamulcowej, bez konieczności zdejmowania koła: wystarczy przyłożyć do tarczy hamulcowej jego końcówkę z wbudowanym, podwójnym magnesem. Naciśnięcie tylnego przycisku uwalnia wiązkę laserową, która skanuje tarczę w poprzek. Kolejne kliknięcie powoduje przechwycenie analizowanego obrazu przez mikro-kamerę. LASER EXAMINER przetwarza dane w czasie rzeczywistym i porównuje je z zadaną wartością minimalną. Porównanie przedstawiane jest nie tylko za pomocą wartości numerycznych, ale również wizualnie, co umożliwia operatorowi dokonanie natychmiastowej oceny. Podsumowanie pomiarów tarcz. Powiadamianie o błędnych pomiarach LASER EXAMINER posiada bardzo dokładny system dokonywania pomiarów wyposażony w żyroskop, który pozwala natychmiast powiadomić użytkownika w sytuacji, gdy pomiar został dokonany w sposób nieprawidłowy i należy go powtórzyć.
Ergonomiczny design Stylistyka LASER EXAMINER, która wyraża się w wydłużonej formie trzpienia i ergonomicznym uchwycie, została zaprojektowana tak, aby umożliwić łatwe zastosowanie, nawet w przypadku utrudnionego dostępu do tarczy hamulcowej ze względu na szczególną formę obręczy aluminiowych czy stalowych.
Pomiar zużycia bieżnika opony Innym rodzajem kontroli, która powinna być regularnie przeprowadzana, jest sprawdzenie stanu zużycia bieżnika opony. Jak wiadomo, zmniejszona grubość bieżnika wpływa niekorzystnie na stabilność pojazdu, i stwarza ryzyko uszkodzenia opony, a w przypadku deszczu powoduje wystąpienie zjawiska aquaplaningu, w wyniku którego traci się kontrolę nad pojazdem. Laser EXAMINER wyposażony jest w charakterystyczną głowicę magnetyczną, która pozwala w krótkim czasie uzyskać pomiar głębokości bieżnika. Urządzenie, oparte na oponie, wyświetla wiązkę laserową na profil opony i dokonuje obiektywnego pomiaru. Wynik pomiaru bieżnika z graficznym wykresem jego zużycia.
18 Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu Na jakie części warto postawić przy serwisowaniu układu hamulcowego Warto wybrać asortyment producenta, który projektuje komponenty układu hamulcowego zgodnie z kierunkami rozwoju rynku motoryzacyjnego i w oparciu o najnowsze technologie. Pamiętajmy, że układ hamulcowy to nie tylko tarcze i klocki, ale również zaciski, płyny hamulcowe, przewody, czujniki i wiele więcej. Każdy z tych elementów należy regularnie kontrolować. Przy wyborze części zamiennych do układu hamulcowego nie ma miejsca na kompromisy, ponieważ to ten układ odpowiada w głównej mierze za bezpieczeństwo na drodze, a tym samym za zdrowie i życie nasze oraz pasażerów. By mieć pewność, że układ hamulcowy w Twoim aucie będzie zadbany i sprawny, zachęcamy do skorzystania z komponentów marki TRW, należącej do firmy ZF Aftermarket – czołowego producenta na światowym rynku części zamiennych. Marka TRW słynie z innowacyjności – do szerokiej oferty regularnie trafiają nowe pozycje, a procesy produkcji części zamiennych w jakości OEM są ulepszane i modernizowane z wykorzystaniem najnowszych By mieć pewność, że układ hamulcowy w Twoim aucie będzie zadbany i sprawny, skorzystaj z komponentów marki TRW. TRW produkuje tarcze wysokowęglowe (ang. high carbon) wykonane z żeliwa, które znajdują zastosowanie w samochodach, w których temperatura układu hamulcowego osiąga wartości nawet do 500°C technologii. Obecna oferta poszczególnych produktów pokrywa blisko 100% rynku, dzięki czemu posiadacze niemal wszystkich produkowanych obecnie modeli samochodów mogą liczyć na podzespoły odpowiadające wymaganiom jakościowym producentów pojazdów. Mowa tu zarówno o częściach do najnowszych aut elektrycznych i hybrydowych, jak i modelach, które zjechały z linii produkcyjnych wiele lat temu. Na jakie komponenty warto więc zwrócić szczególną uwagę, by odpowiednio zadbać o układ hamulcowy? Tarcze hamulcowe Hamulce tarczowe są standardowym rozwiązaniem stosowanym zarówno na przedniej, jak i tylnej osi samochodów osobowych, a ich poprawne działanie w dużej mierze zależy od tarczy hamulcowej. TRW produkuje tarcze wysokowęglowe (ang. high carbon) wykonane z żeliwa, które znajdują zastosowanie w samochodach, w których temperatura układu hamulcowego osiąga wartości nawet do 500°C. Tarcze te zabezpieczają przed odkształceniem powierzchni ciernych wynikających z powstawania naprężeń wewnętrznych przy wysokich temperaturach pracy układu oraz pomagają eliminować hałas i drgania. Korzystnym wyborem są także lakierowane tarcze hamulcowe, w których specjalny czarny lakier stanowi barierę ochronną zabezpieczającą przed korozją podczas magazynowania. Jeśli zależy nam na skróceniu czasu montażu tarcz oraz zapewnieniu prawidłowego dociśnięcia łożyska, dobrym rozwiązaniem będą modele tarcz TRW z wbudowanymi łożyskami, pierścieniami czujników ABS i dołączonymi akcesoriami montażowymi. Klocki hamulcowe TRW jest pionierem w rozwijaniu komponentów układu hamulcowego dla e-mobilności. Marka jako pierwsza na świecie stworzyła klocki hamulcowe dedykowane pojazdom produkty Każdy kierowca, któremu zależy na bezpiecznej jeździe samochodem, wie, że sprawne, trwałe i idealnie dopasowane części to podstawowe kryteria przy wyborze produktów do układu hamulcowego.
hybrydowym i elektrycznym TRW Electric Blue, angażując się już na wczesnym etapie w rozwój nowoczesnych technologii motoryzacyjnych. Klocki Electric Blue charakteryzuje wyraźna redukcja pyłu, hałasu i wibracji powstających podczas hamowania. Aby zapewnić lepsze parametry użytkowe klocków hamulcowych oraz skrócić drogę hamowania (również na etapie docierania), na wszystkich produkowanych przez TRW klockach hamulcowych zastosowano dodatkową krzemianową powłokę cierną COTEC. Kolejny flagowy model DTEC to wysokiej klasy klocki ceramiczne z technologią redukcji emisji pyłu aż o 45%, przy jednoczesnym zachowaniu 100% wydajności hamowania i utrzymaniu czystości felg. Zaciski hamulcowe W przypadku zacisków marka TRW również może pochwalić się istotnym udziałem w tworzeniu historii motoryzacji jako architekt i producent najpopularniejszego typu zacisku hamulcowego na świecie Colette i pierwszego na świecie elektrycznego hamulca postojowego EPB (ang. Electric Park Brake). To także lider w dziedzinie regeneracji fabrycznej zacisków, dzięki której klienci redukują koszty oraz negatywny wpływ na środowisko naturalne. Obecnie TRW oferuje najszerszy i najbardziej różnorodny asortyment zacisków w Europie, z uwzględnieniem modeli stosowanych w EPB, lekkich zacisków aluminiowych, wysokowydajnych zacisków z materiału kompozytowego oraz zestawów naprawczych. Zarówno nowe, jak i regenerowane zaciski TRW są objęte 3-letnią gwarancją. Układ hamulców bębnowych Przy bębnach hamulcowych, montowanych w ok. 45% nowych pojazdów na świecie, jakość i integralność projektowa hamulców ma ogromne znaczenie. Bęben hamulcowy, pompa hamulcowa, szczęki hamulcowe i cylinderki TRW są zawsze zgodne z wymogami stawianymi przez producentów pojazdów częściom pierwszomontażowym (OE). Warsztaty mają do dyspozycji również zestawy montażowe SUPERKIT, które pozwolą skrócić czas naprawy nawet o 50%. To najprostszy i najbardziej efektywny kosztowo sposób serwisowania hamulców bębnowych. Cylinderki hamulcowe Cylinderki hamulcowe TRW zajmują pierwsze miejsce pod względem pokrycia europejskiego rynku pojazdów. To najbardziej zróżnicowana oferta cylinderków, uwzględniająca zarówno modele z żeliwa, jak i lekkiego aluminium, dzięki której możesz serwisować niemal każdy typ i model pojazdu. Cylinderki, podobnie jak inne produkty z gamy hamulcowej TRW, objęte są 3-letnią gwarancją. Płyny hamulcowe i środki czyszczące Płyn hamulcowy należy wymieniać mniej więcej co 2 lata, a w niektórych przypadkach nawet raz w roku – ma to zasadniczy wpływ na wydajność i skuteczność całego układu hamulcowego. Marka TRW zadbała o potrzeby zarówno właścicieli pojazdów wyposażonych w hamulce bębnowe na obu osiach, jak i zaawansowanych aut z elektronicznymi systemami stabilizacji toru jazdy. DOT 3, DOT 4, DOT 4 ESP, DOT 4 GP, DOT 5.1 oraz Ultra DOT 5.1 ESP to gama płynów hamulcowych, które charakteryzuje niska lepkość (co umożliwia szybsze zmiany ciśnienia w układzie), a także zapobieganie wnikaniu wody i zanieczyszczeń oraz powstawaniu korozji na elementach układu. Istotną zaletą jest także odporność temperaturowa płynów w każdych warunkach otoczenia: od -50°C do +50°C. Pompy hamulcowe Do dyspozycji mamy ponad 1330 referencji części, wykonanych z wytrzymałej stali, żeliwa lub nowoczesnych lekkich korpusów z aluminium, dostarczanych zawsze z akcesoriami montażowymi. Pompy hamulcowe TRW są wyposażone w uszczelki gumowe i osłony przeciwpyłowe zgodne ze specyfikacją dla oryginalnego wyposażenia, dzięki czemu są o wiele bardziej odporne na zużycie. Elastyczne przewody hamulcowe Elastyczne przewody hamulcowe – poddawane skrajnym obciążeniom zawsze, gdy używane są hamulce – wymagają regularnych kontroli, ponieważ występowanie jakichkolwiek usterek przewodów prowadzi do utraty płynu hamulcowego. Gama elastycznych przewodów hamulcowych TRW to ponad 1400 numerów katalogowych i najniższy współczynnik rozszerzalności w testach AMECA, pozwalający uzyskać krótszą drogę hamowania i lepsze wyczucie pedału hamulca. Precyzyjne wykonanie zakończeń zapewnia swobodny przepływ płynu hamulcowego, a ich pokrycie cynkiem zabezpiecza przed korozją. Eksperci w dziedzinie hamowania TRW to producent dostarczający kompleksową i pełną gamę produktów do układu hamulcowego – warsztaty znajdą w ofercie każdą część niezbędną do przeprowadzenia profesjonalnego serwisu układu hamulcowego. Wśród produktów uzupełniających znajdziemy m.in.: linki hamulcowe, serwa, czujniki ABS, korektory siły hamowania, specjalne środki do czyszczenia hamulców oraz wyjątkowo doceniane przez warsztaty urządzenia do wymiany płynu i odpowietrzania układu hamulcowego. Co ważne, marka wyróżnia się nie tylko jakością premium zgodną z najwyższymi standardami OE, ale także wyjątkowo zaawansowanym i rygorystycznym systemem testowania swoich produktów. Dlatego części TRW to jedne z najbardziej cenionych i zaufanych produktów do układu hamulcowego na świecie. Dowiedz się więcej o produktach marki TRW dostępnych do samochodów osobowych, dostawczych lub ciężarowych na stronie TRW Aftermarket lub obserwuj TRW na Facebooku. 19 produkty
20 Wycieraczki Valeo Połączenie innowacji, zrównoważonego rozwoju i wydajności Dzięki ponad stuletniemu doświadczeniu Valeo doskonale łączy tradycyjną jakość z innowacyjnymi rozwiązaniami, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach pogodowych. Nasze wycieraczki są opracowywane z myślą o niezawodności i trwałości, a jednocześnie uwzględniają ekologiczne aspekty produkcji. Poniżej przedstawiamy naszą kompleksową ofertę linii produktowych – od wycieraczek klasycznych, po zaawansowane modele z segmentu premium – zaprojektowanych tak, aby spełniały różnorodne wymagania każdego kierowcy. Valeo Canopy™ – innowacja dla zrównoważonego rozwoju Wycieraczki Valeo Canopy™ to przełomowe rozwiązanie dla kierowców, którzy cenią ekologię bez kompromisów w zakresie jakości. Zostały one produkty Valeo, jako jeden z globalnych liderów w branży motoryzacyjnej, nieustannie wyznacza standardy w technologii wycieraczek, odpowiadając na potrzeby współczesnych kierowców i zmieniające się wymagania rynku. zaprojektowane z myślą o minimalizacji wpływu na środowisko i stanowią odpowiedź Valeo na rosnące zapotrzebowanie rynku na zrównoważone produkty, które jednocześnie zapewniają niezawodność i wydajność, jakiej oczekują użytkownicy. Przy produkcji piór wycieraczek z gamy Valeo Canopy zwiększono wykorzystanie materiałów naturalnych oraz pochodzących z recyklingu. Mieszanka gumowa wykorzystana w piórach Canopy powstaje w ponad 80% z materiałów odnawialnych lub pochodzą-
produkty Taka unikalna mieszanka gumowa zapewnia doskonałą wydajność pracy wycieraczki. W gamie wycieraczek Canopy zastosowano także nowy system montażu. Wycieraczka Canopy – w odróżnieniu od innych modeli – nie potrzebuje wielu adapterów. Jest tylko jeden, wstępnie zamontowany. Takie rozwiązanie zapewnia łatwiejszą instalację, ale także eliminuje konieczność stosowania dodatkowych adapterów. Opakowania wycieraczek Valeo Canopy także są ekologiczne. Wykonano je z kartonu, który w 90% pochodzi z recyklingu. To wszystko sprawia, że wycieraczki Canopy pozwalają na redukcję śladu węglowego aż o 61% (co zostało potwierdzone przez jednostkę certyfikującą Bureau Veritas). Gama płaskich piór Canopy pokrywa już dziś 95% europejskiego parku samochodowego. Więcej informacji na temat tych zrównoważonych produktów można znaleźć na dedykowanej stronie https://valeocanopy.com/. Valeo First™ – uniwersalne rozwiązania Valeo First™ to gama wycieraczek, których zadaniem jest zagwarantowanie wysokiego poziomu satysfakcji jak najszerszej grupie klientów rynku wtórnego (ang. independent aftermarket, IAM). Występują one w trzech różnych wariantach: multiconnection (wycieraczki płaskie z adapterami), szkieletowe (tradycyjne metalowe) i hybrydowe (do samochodów azjatyckich), dzięki czemu stanowią uniwersalne, klasyczne rozwiązanie. Unikalną cechą tej gamy jest wykorzystanie kontroli przepływu powietrza w trzech wymiarach dzięki charakterystycznej budowie innowacyjnego spojlera PYRAMID™. Dzięki niemu wycieraczki skutecznie czyszczą przednią szybę przy każdej prędkości, co odróżnia je od głównych konkurentów. Pióra wykonane są ze specjalnej mieszanki obrabianego kauczuku, która zapewnia im dużą trwałość. Valeo Silencio™ i SWF – jakość OE Dla kierowców poszukujących jakości wycieraczki Valeo Silencio™ i SWF oferują te same technologie, które stosują producenci samochodów. Dostępne są one w wersjach: tradycyjnej, hybrydowej i płaskiej, a gwarantują trwałość, ciche działanie i szeroką kompatybilność z pojazdami europejskimi i azjatyckimi. AquaBlade™ – zaawansowane czyszczenie dla większego bezpieczeństwa Wycieraczki AquaBlade™ to przełom w technologii wycieraczek. Dzięki otworom do równomiernego rozprowadzania płynu, precyzyjnie wyciętym przy pomocy laseru, wycieraczki te zapewniają doskonałą wydajność czyszczenia, skracając drogę hamowania i zwiększając bezpieczeństwo w trudnych warunkach pogodowych. Wycieraczki AquaBlade™ dostępne są także w wersji podgrzewanej, idealnej na zimowe warunki. Ta innowacyjna konstrukcja przyniosła Valeo prestiżową nagrodę PACE Award i ustanawia nowe standardy w branży. Gama wycieraczek Valeo odzwierciedla zaangażowanie w bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i zaspokajanie różnorodnych potrzeb rynku. Dowiedz się więcej na naszych dedykowanych stronach lub skontaktuj się ze swoim przedstawicielem, aby uzyskać dodatkowe informacje. 21 cych z recyklingu. Zastosowano w niej kauczuk naturalny z drzew Hevea oraz kauczuk syntetyczny z olejów roślinnych z trzciny cukrowej, a także sadzę z opon pochodzących z utylizacji.
Firma wywodzi się z Belgii i tam też zlokalizowane jest duże centrum dystrybucyjne. Stosunkowo nowy zakład produkcyjny znajduje się także w Rumunii, gdzie zatrudnionych jest 300 osób, a praca odbywa się w systemie dwuzmianowym. Marka jest rozpoznawalna na całym świecie, a produkty SIDEM sprzedawane są do 90 krajów. Firma dysponuje bogato zaopatrzonym magazynem z trzema milionami części, co pozwala na zapewnienie ciągłości dostaw. Złożony i wieloetapowy proces wprowadzania nowych referencji do oferty, ciągłe porównywanie ich z częściami oryginalnymi i produkowanymi przez firmy konkurencyjne oraz stosowanie najwyższej jakości materiałów – wszystko to sprawia, że firma SIDEM jest producentem części odpowiadających jakości OE. Firma odważnie komunikuje to szczególnie mechanikom, których zaufanie jest najlepszym potwierdzeniem wysokiej jakości produktów firmowanych znakiem SIDEM. SIDEM Specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska W pracy z ofertą firmy SIDEM bardzo pomocny jest katalog online dostępny pod adresem: https://catalogue.sidem.be Oferta SIDEM dostępna w ELIT Polska będzie sukcesywnie uzupełniana. SIDEM jest dowodem na to, że wysoka jakość może iść w parze z przystępną ceną! Belgijska firma SIDEM ma prawie 90-letnią tradycję i jest specjalistą w zakresie produkcji części układu kierowniczego i zawieszenia. SIDEM działa głównie na rynku wtórnym i wprowadza swoje produkty na rynek poprzez sprzedaż hurtową. 22 produkty
Produkty SIDEM dostępne w ofercie ELIT Polska: • maksymalna odporność na korozję • wahacze do wszystkich typów pojazdów wykonane z prasowanej stali, żeliwa, kutej stali lub aluminium • powłoka kataforetyczna zapewnia jednorodny wygląd • dostępne wszystkie typy wahaczy: górne, dolne, przednie, tylne, zawieszenia dwu- i wielowahaczowe • wszystkie sworznie kulowe wykonane są ze stali chromowej, kutej na zimno i polerowanej, która jest bardziej odporna na rdzę niż stal węglowa • obudowy przegubów kulowych są kute z wysokiej jakości stali • osłony przeciwpyłowe są wykonane z kauczuku chloroprenowego zapewniającego maksymalne uszczelnienie i odporność na substancje chemiczne • przeguby kulowe wypełnione są smarem litowo-wapniowym o wysokim ciśnieniu, zapewniającym najniższe tarcie • dostępne wszystkie typy górnych i dolnych przegubów kulowych • wszystkie końcówki drążków kierowniczych wykonane są z kutej stali i dostarczane w komplecie z górną nakrętką • łączniki stabilizatora wykonane są ze specjalnej stali niskowęglowej o ekstremalnie niskiej zawartości węgla i niskiej zawartości miedzi, co zapewnia najlepszy proces spawania • pręty produkowane są z drutu w kręgu, na linii do prostowania i cięcia drutu, co wpływa na zwiększenie wydajności w porównaniu do tradycyjnego cięcia lub cięcia z pręta • wszystkie łączniki stabilizatora pokryte są wyjątkowo mocną, odporną na uderzenia powłoką proszkową • wszystkie przeguby osiowe wykonane są ze stali chromowej, która jest bardziej odporna na rdzę niż stal węglowa • twardość stali chromowej zapewnia maksymalną wytrzymałość części • elementy gumowo-metalowe wykonane są ze stalowych tulei i termoplastycznej wkładki z polioksymetylenu • wkładka termoplastyczna wykazuje bardzo dużą odporność na zużycie i uderzenia Przeguby kulowe Tuleje Końcówki drążków kierowniczych Wahacze Łączniki stabilizatora Drążki kierownicze 23 produkty
SIDEMTIMES. 1933 Firma Sidem, znana wcześniej jako STANDARD LINK INNOVATION LIMITED, zakłada swoją siedzibę w Hounslow w Anglii. 2011 Sidem przenosi się do zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego w Gullegem, w Belgii. Nowy budynek ma powierzchnię 12 000 metrów kwadratowych i jest położony na terenie parku biznesowego o powierzchni 27 000 metrów kwadratowych. HISTORIA SIDEM. Od 1933 roku do dnia dzisiejszego firma Sidem przeszła znaczną ewolucję. Chcielibyśmy przedstawić pokrótce jej historię, kierując się kilkoma kluczowymi elementami. Oto nasza historia w kilku słowach. 2010 Gdy umiera Water Verfaillie, jego córka Gwen przejmuje firmę jako dyrektor generalna. 2001 Sidem otwiera zakład produkcyjny w Rumunii i znacznie zwiększa swoje zdolności produkcyjne. 1986 Rozrastająca się firma przenosi się do nowych obiektów w Roeselare w Belgii, których powierzchnia wynosi 10 000 metrów kwadratowych. 90 lat!
2019 Sidem udostępnia zupełnie nowy portal dla klientów oraz własną aplikację: katalog cyfrowy, w którym klienci mogą wyszukiwać części do układu kierowniczego i zawieszenia. 1934 Siedziba zarządu zostaje przeniesiona do Antwerpii w Belgii, podczas gdy odlewnia pozostaje w Anglii. W tym samym czasie jednostka produkująca samochodowe części zamienne powstaje w zakładzie w Auderghem, na przedmieściach Brukseli. 90lat 2023 Sidem obchodzi swoje 90-lecie i 40 lat zarządzania przez rodzinę Verfaillie. 1983 Walter Verfaillie przejmuje firmę, która w tym czasie ma siedzibę w Lichtervelde w Belgii. 1939-1940 Tuż przed wybuchem wojny w Europie dział produkcji i sprzedaży zostaje podzielony na dwie oddzielne jednostki. Grupa produkcyjna przyjmuje nazwę Etablissements DEGUISNE. Sprzedaż jest prowadzona przez firmę o nazwie SIDEM S.A.B. Źródło: magazyn „Sidem Times”.
SIDEMTIMES. WAHACZ POPRZECZNY Wahacz poprzeczny łączy koła z ramą pojazdu i prowadzi ruchy zawieszenia. Całość składa się z górnego i dolnego wahacza poprzecznego, podwójnych mostków, zawieszeń wieloczłonowych i wahaczy poprzecznych do zawieszenia przedniego i tylnego. PONAD 4 MILIONY CZĘŚCI NA SKŁADZIE. Nasz szeroki asortyment produktów jest w stanie zaopatrzyć 95% wtórnego rynku motoryzacyjnego. Dodatkowo gwarantujemy szybkie dostawy dzięki naszemu obszernemu magazynowi. Co można znaleźć w naszym magazynie? Poniżej znajduje się krótki przegląd naszych rozwiązań. ŁĄCZNIKI STABILIZATORA Łączniki stabilizatora łączą lewe i prawe koła pojazdu krótkimi drążkami, ograniczając przechył nadwozia podczas jazdy na zakręcie. PRZEGUBY KULOWE Przeguby kulowe łączą wahacze zawieszenia kół z kołami i umożliwiają elastyczny ruch między kołami a zawieszeniem. PRZEGUBY OSIOWE Przeguby osiowe przenoszą ruchy kierownicy, powodując zmianę kierunku kół. Ponadto łączą one przekładnię kierowniczą z końcówkami drążków kierowniczych. ŁĄCZNIKI GUMOWE Łączniki gumowe tworzą elastyczne połączenie między wahaczem poprzecznym a ramą pomocniczą, ograniczając drgania i hałas kół przenoszone do kabiny. KOŃCÓWKI DRĄŻKÓW KIEROWNICZYCH Końcówki drążków kierowniczych tworzą bezpieczne połączenie między przegubem osiowym a zwrotnicą koła i przenoszą w ten sposób ruchy kierownicy, powodując zmianę kierunku kół. CZĘŚCI DO UKŁADU KIEROWNICZEGO I ZAWIESZENIA.
9000 produktów prywatne i lekkie użytkowe pojazdy 95% pokrycia rynku europejskie i azjatyckie marki samochodów POBIERZ KATALOG BEV ZESTAWY SIDEM: KOMPLETNE PAKIETY DO TWOJEJ PRACY W Sidem tworzymy rozwiązania, które sprostają Twoim codziennym wyzwaniom. Właśnie dlatego opracowaliśmy kompleksowe zestawy do wymiany części układu kierowniczego i zawieszenia dla kilku marek i modeli samochodów, z myślą o sprawnym montażu i bezpiecznej jeździe. PODUSZKI AMORTYZATORA Poduszki amortyzatora mocują amortyzator zawieszenia do nadwozia pojazdu. Cel? Odizolowanie hałasu i drgań opon od pojazdu. MIESZKI OCHRONNE ZĘBATKI UKŁADU KIEROWNICZEGO Mieszki ochronne zębatki układu kierowniczego chronią połączenie między przegubem osiowym a zębatką układu kierowniczego. Czy wiesz, że mamy ponad 300 takich produktów w magazynie? Odkryj nasz cały asortyment części układu kierowniczego i zawieszenia. PRZEJDŹ DO KATALOGU POJAZDY ELEKTRYCZNE O NAPĘDZIE AKUMULATOROWYM Sidem ma największe pokrycie rynku wtórnego, również w zakresie części układu kierowniczego i zawieszenia w pojazdach elektrycznych (o napędzie akumulatorowym). Pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym są cięższe niż samochody benzynowe z powodu swojego zestawu akumulatorowego, i przyspieszają znacznie szybciej, co zwiększa nacisk na ich części. Sidem projektuje części tak, aby panowały nad tą większą masą i wyższym momentem obrotowym, co ma na celu zapewnienie maksymalnej wytrzymałości, dłuższej żywotności i bezpieczeństwa. Źródło: magazyn „Sidem Times”.
SIDEMTIMES. ENGINEERED TO OE STANDARDS Nasze przeprojektowane i opatentowane przeguby kulowe łączą w sobie cechy, które zostały przetestowane i ulepszone jedna po drugiej, czego skutkiem jest doskonale działający produkt. 1 Wkładka z wybranego polimeru Odporność na wysokie temperatury, na mocne uderzenia i na zużycie. 2 Czop kulisty z kutej na zimno i polerowanej stali chromowej • Maksymalna wytrzymałość. • Większa odporność na rdzę. • Mniejsze tarcie, zwiększona żywotność. 3 Wykończenie obudowy Zaokrąglone krawędzie zapobiegają uszkodzeniu pokrywy przeciwpyłowej. 4 Pokrywa przeciwpyłowa z kauczuku chloroprenowego • Maksymalna odporność na substancje chemiczne. • Najlepsze uszczelnienie od wilgoci i pyłu. • Ekstremalna wytrzymałość zmęczeniowa i odporność na zmiany temperatur. 5 Pokrywa przeciwpyłowa w połączeniu z gniazdem Zapobiega przewróceniu się pokrywy przeciwpyłowej. 6 Elastyczna stal sprężynowa • Średnica zostaje zachowana. • Maksymalne uszczelnienie. • Bez odkształceń. 7 Rowki pokrywy przeciwpyłowej Zapobiegają przenikaniu wody. WŁASNE BADANIA I ROZWÓJ. Aby pozostać na szczycie, w Sidem skupiamy się na zarządzaniu wspaniałym portfolio produktów oraz na własnych badaniach i rozwoju. Projektujemy i produkujemy w Europie, a naszym punktem odniesienia jest jakość oryginalnego wyposażenia. Jeśli uważamy, że jakość oryginalnego wyposażenia można ulepszyć, zabieramy się za przeprojektowanie produktu pod kątem łatwiejszego montażu, dłuższej żywotności i zwiększonego bezpieczeństwa kierowcy. Jako eksperci w dziedzinie części układu kierowniczego i zawieszenia chcemy nie tylko, aby wierzono nam na słowo. Wolimy raczej zaprezentować rozwiązania, z wieloma różnymi wzmocnionymi elementami dla lepszego montażu i dłuższej żywotności. Weźmy opatentowany przegub kulowy Sidem jako dobry przykład. Jako połączenie między wahaczem zawieszenia koła a kołem, nasze przeguby kulowe odgrywają kluczową rolę w każdym pojeździe. Umożliwiają one elastyczne poruszanie się oraz są bardzo ważne dla bezpieczeństwa na drodze i żywotności samochodu. Aby sprawić, by były jeszcze lepsze, przeprojektowaliśmy elementy naszych przegubów kulowych. Długa żywotność We wszystkich naszych projektach kluczowe są trwałe rezultaty. Stawiamy na maksymalną wytrzymałość oraz odporność na rdzę, pył, rozerwanie i zużycie, gwarantując w ten sposób jak najdłuższą żywotność naszych produktów. Dlatego też opatentowane przeguby kulowe Sidem łączą w sobie: • Trwałe surowce, takie jak stal 42CrMo4 do czopów kulistych, wybrany polimer do wkładek, kauczuk chloroprenowy do pokrywy przeciwpyłowej, i dożywotni smar. • Inteligentny skład elementów z pokrywą przeciwpyłową połączoną z gniazdem i grzbietem stalowym na czopie kulistym zapobiegającym przewróceniu się. • Wykonane z kutej na zimno stali chromowej wykończenie sworznia kulowego i zaokrąglone krawędzie obudowy. • Maksymalną wodoodporność dzięki trwałym surowcom, pokrywę przeciwpyłową z rowkami i elastyczną stal sprężynową do optymalnego uszczelnienia. Łatwy montaż Po zamontowaniu przegub kulowy blokuje się łatwo w wahaczu. Jest on od razu we właściwym miejscu i nie ma możliwości poluzowania się, co zapewnia niezawodne działanie. Maksymalne bezpieczeństwo Bezpieczeństwo jest zawsze najwyższym priorytetem, szczególnie jeśli chodzi o poruszanie się pojazdów po drodze. Kombinacja użytych materiałów, specjalnych cech zapewniających długą żywotność i łatwości montażu przyczynia się do maksymalizacji bezpieczeństwa kierowcy.
2 1 3 5 7 6 6 4 Testy pod kątem przenikania wody Precyzyjne pomiary ZAPROJEKTOWANE WEDŁUG STANDARDÓW ORYGINALNEGO WYPOSAŻENIA ZAWSZE W DĄŻENIU DO JAKOŚCI ORYGINALNEGO WYPOSAŻENIA Nie podejmujemy nagłych decyzji. Do zamontowania elementu prowadzi długa droga. W fazie badań i rozwoju standardem są intensywne testy na każdym etapie, od początkowego opracowania po detalowanie i produkcję. " Każdy element jest zaprojektowany i przetestowany w najdrobniejszych szczegółach." Ultradźwiękowa kontrola pod kątem pęknięć w częściach odlewanych Źródło: magazyn „Sidem Times”.
SIDEMTIMES. Na każdym etapie i w każdym działaniu, naszym celem jest zawsze najwyższa jakość tworząca pierwszorzędne komponenty i rozwiązania. Nasza własna produkcja w Europie jest niewątpliwie jednym z głównych czynników tej misji. Surowce Wszystko zaczyna się od wyboru właściwych surowców. Stal używana do części Sidem jest kutą na zimno, polerowaną stalą chromową (42CrMo4), która zapewnia dużą wytrzymałość, trwałość i odporność na rdzewienie. Nasze pokrywy przeciwpyłowe są wykonane z naturalnego kauczuku chloroprenowego: wystarczająco elastycznego, aby zapewnić ruch, oferując jednocześnie maksymalną odporność na substancje chemiczne i na zmiany temperatur oraz wytrzymałość zmęczeniową. Smarowanie przegubów kulowych jest kluczowe, by zapobiec wyschnięciu i zużyciu części. Smar używany do części Sidem wystarcza na cały cykl życia, jest wykonany wyłącznie ze zrównoważonych substancji i nie zawiera metali ciężkich ani czarnych stałych środków smarnych. Integracja pionowa Jesteśmy producentem specjalizującym się w częściach układu kierowniczego i zawieszenia. Wiedza fachowa uzyskana w ciągu minionych dziewięciu dekad jest dziedzictwem, z którego korzystamy w codziennej działalności. Kontrolujemy pozyskiwanie i jakość surowców oraz proces projektowania i obróbki tych części: frezowanie, cięcie, spawanie, prasowanie drutu, składanie i pakowanie. Nie idziemy na żadne kompromisy i na każdym etapie produkcji przeprowadzamy pośrednie kontrole jakości. Automatyzacja Mimo oparcia na kunszcie ludzi, firma Sidem nigdy nie przestała inwestować w automatyzację. Daje to gwarancję niezmiennej jakości naszych produktów i niezawodności naszej firmy jako partnera. Części są ładowane automatycznie, a pręty stalowe stabilizatorów są cięte i spawane przez precyzyjne roboty. Ponad 120 frezarek CNC i odbywające się w czasie rzeczywistym monitorowanie parametrów produkcji (Przemysł 4.0) to tylko dwa przykłady technologii, która utrzymuje nas na szczycie branży. Od początku tego roku dwie w pełni zautomatyzowane maszyny z odbywającym się w czasie rzeczywistym monitorowaniem parametrów roboczych montują łączniki stabilizatora i wewnętrzne drążki kierownicze. Wykończenie W celu maksymalnej ochrony przed korozją Sidem łączy dwie techniki wykończenia. Najpierw reakcja chemiczna na powierzchni tworzy warstwę fosforanu cynku wskutek krystalizacji. Metoda wykończenia jest stosowana przez zanurzenie. Następnie stosowany jest proces powlekania proszkiem elektrostatycznym. Brak lotnych rozpuszczalników w proszku eliminuje właściwie wszystkie problemy wyładowań w powietrzu. Odporność powłoki proszkowej na korozję jest znacznie większa, niż równoważna grubość konwencjonalnych farb. ZAAWANSOWANY TECHNOLOGICZNIE KUNSZT. NASZA PRODUKCJA W EUROPIE
GLOBALNY MAGAZYN Globalny magazyn Sidem jest położony w Belgii, w centrum Europy. Z tego w pełni zautomatyzowanego magazynu części są wysyłane na cały świat, a jakość naszych usług jest oceniana na poziomie 98%. Montaż i pakowanie Po poddaniu części obróbce precyzyjnej i nałożeniu na nie powłoki, są one składane. Na końcu procesu wszystkie produkty są pakowane w pudła lub worki Sidem, układane w większych pojemnikach o dużej nośności i na paletach oraz transportowane do centralnego magazynu położonego w Belgii. Certyfikowana jakość Jako producent w branży motoryzacyjnej firma Sidem jest audytowana przez organizacje zewnętrzne. System zarządzania jakością jest akredytowany zgodnie z normami ISO9001, ISO45001 i ISO14001. Firma Sidem jest również certyfikowana zgodnie z normą IATF16949. " Wiedza fachowa uzyskana w ciągu minionych dziewięciu dekad jest dziedzictwem, z którego korzystamy w naszej codziennej działalności." 98% poziom jakości usług 700 000 kWh/rok wytwarzanych przez panele słoneczne 27 000 m2 powierzchni magazynowej 120 obrabiarek CNC 80 000 m2 powierzchni produkcyjnej 316 pracowników 4 000 000 części na składzie Źródło: magazyn „Sidem Times”.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=