Elit News 134!

16 Ozonatory Magneti Marelli do układów klimatyzacji Najczęstszym miejscem, w którym powstaje takie skupisko drobnoustrojów, jest parownik, który pochłania ciepło z wnętrza pojazdu i jest zabudowany głęboko pod deską rozdzielczą, dzięki czemu oferuje idealne warunki dla rozwoju tychże organizmów. Tak zabrudzony parownik generuje nieprzyjemny zapach, a przepływające przez niego powietrze przenosi go wraz ze szkodliwymi mikroorganizmami do wnętrza pojazdu, co powoduje dyskomfort w podróży i może być przyczyną rożnych chorób. Najczęściej występujące zagrożenia związane z zanieczyszczonymi systemami klimatyzacji to: alergie, zapalenie dróg oddechowych, wirusy (gronkowiec), astma oskrzelowa, tularemia czy bakteria Legionella, która może prowadzić do choroby zwanej legionellozą, a w konsekwencji nawet do ostrego zapalenia płuc i śmierci. W obecnym czasie układ klimatyzacji może oczywiście także stać się obszarem transmisji koronawirusa, podobnie jak wnętrze pojazdu (samochodu, autobusu). Wstępne badania pokazują, że koronawirus może przetrwać nawet do 80 godzin na różnych powierzchniach. Szczególnie narażone są osoby z obniżoną odpornością – osoby starsze lub z chorobami współistniejącymi. Najlepszym środkiem zapobiegawczym jest utrzymanie układu klimatyzacji i wnętrza w odpowiednim stanie technicznym i dbanie o jego czystość. Ozonowanie pojazdów Ozon jest bardzo skutecznym i prostym w zastosowaniu środkiem dezynfekującym, dlatego mechanicy samochodowi bardzo często wykorzystują go do dezynfekcji samochodowych układów klimatyzacji. Metoda ta jest niezwykle skuteczna, a jednocześnie tania. Firma Magneti Marelli posiada w swojej ofercie dwa modele ozonatorów o różnej wydajności: M-MX 4000 (o wydajności 4000–5000 mg/h) oraz M-MX PRO (o wydajności 15 000 mg/h). ZASADY PRZEPROWADZANIA OZONOWANIA POJAZDÓW 1. W miarę możliwości przed ozonowaniem pojazd należy wywietrzyć i schłodzić. 2. Ozonowania nie przeprowadzamy w pełnym oświetleniu słonecznym (światło słoneczne powoduje przyspieszony rozpad ozonu). 3. Wymieniamy filtr kabinowy. 4. Wyciągamy z kabiny wszystkie gumowe dywaniki i opróżniamy popielniczki. 5. Podłączamy ozonator do źródła zasilania. 6. Umieszczamy ozonator na zewnątrz pojazdu i przez delikatnie uchyloną szybę lub drzwi wprowadzamy do środka kabiny rurę doprowadzają ozon z ozonatora. Należy uważać, aby nie przytrzasnąć lub nie załamać rury doprowadzającej ozon do wnętrza pojazdu. 7. Włączamy zamknięty obieg powietrza w kabinie pojazdu (w większości współczesnych pojazdów w tym celu konieczne jest uruchomienie silnika). 8. Prędkość przepływu powietrza ustawiamy na 2 (wentylator), a kierunek przepływu na korpus pasażerów. 9. Włączamy ozonator na odpowiedni czas, uzależniony od kubatury pojazdu i stopnia jego zanieczyszczenia. 10. Układ klimatyzacji w pojeździe powinien pracować. 11. Podczas ozonowania żaden człowiek ani zwierzę nie mogą przebywać wewnątrz pojazdu!!! 12. Po zakończonym ozonowaniu należy przez co najmniej pół godziny wietrzyć pojazd, pozostawiając go z otwartymi drzwiami. Jeśli nie ma takiej konieczności i pojazd może pozostać u nas dłużej (np. na czas innej naprawy), możemy go pozostawić bez wietrzenia do następnego dnia, ale z zastrzeżeniem, że nikt nie będzie w tym czasie przebywał w jego wnętrzu. produkty Układ klimatyzacji samochodowej nie jest bezobsługowy. Zarówno sam układ, jak i kanały dolotowe trzeba regularnie czyścić i dezynfekować. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak poważne konsekwencje niesie za sobą zła obsługa lub brak obsługi układu klimatyzacji. Przekonujemy się o tym dopiero wtedy, gdy poczujemy nieprzyjemny zapach dochodzący z kratek nawiewu lub – w skrajnych przypadkach – bezpośrednio z wnętrza samochodu. Jest to spowodowane wytworzeniem się na elementach układu pleśni, bakterii i grzybów. Ozonator M-MX 4000 Ozonator M-MX PRO

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=