10 konkretnego modelu i wyprodukowaną przez sprawdzonego producenta. Sprężyny gazowe Sprężyny gazowe są najczęściej stosowane do podtrzymywania otwartych drzwi bagażnika, rzadziej pokrywy silnika. Nie są to części skomplikowane pod względem mechanicznym, ale ich spodziewany czas eksploatacji w dużym stopniu zależy od jakości materiałów i sposobu wykonania. Najczęstszą przyczyną awarii sprężyny gazowej jest zużycie uszczelnienia i ucieczka gazu lub korozja obudowy ciśnieniowej albo tłoczyska. Zdarza się też, że sprężyny są niszczone lub odkształcane podczas kolizji i wypadków. Wymiana sprężyn gazowych jest prostą czynnością, a jeśli zdarzają się jakiekolwiek problemy w tym zakresie, to są one najczęściej spowodowane korozją śrub albo trudnym dostępem do punktów zamocowania sprężyny. W ofercie sklepów spotyka się dwa rodzaje sprężyn gazowych: z tłumieniem hydraulicznym i dynamicznym. Sprężyny gazowe z tłumieniem dynamicznym mogą być montowane w dowolnej pozycji, natomiast sprężyny gazowe z tłumieniem hydraulicznym powinny być instalowane z tłoczyskami skierowanymi w dół. Jakość sprężyn gazowych renomowanych producentów jest potwierdzana certyfikatami stwierdzającymi zgodność z normami: ISO 9001:2000, ISO / TS 16949 i ISO 14000. Działanie sprężyn jest sprawdzane, zanim trafią one do dystrybucji. Czołowi producenci gwarantują poprawną pracę w zakresie temperatur od -30°C do +80°C. Żywotność sprężyny gazowej musi wynosić około 40 000 cykli rozprężania i sprężania w temperaturze 20°C. Testy odporności na warunki klimatyczne polegają na wielokrotnym ściskaniu i rozprężaniu części w temperaturach z przedziału od +90°C do 0°C. Podczas tych prób siła tłoczenia nie może spaść o więcej niż 12%. Wybierając sprężynę gazową (szczególnie jeśli jest to zamiennik), zawsze należy zwrócić uwagę na jakość montażu oraz obecność i odporność mechaniczną zabezpieczenia antykorozyjnego. Sprężarki klimatyzacji Sprężarki klimatyzacji – jako części zamienne – są produkowane w wielu wersjach, różniących się sposobem montażu oraz przeznaczeniem do współpracy z konkretnym czynnikiem chłodzącym czy sposobem smarowania. Najczęstszymi przyczynami awarii sprężarek klimatyzacji są: • zbyt wysokie ciśnienie pracy spowodowane uszkodzeniem skraplacza albo wentylatora, • zbyt wysoka temperatura pracy (podobne przyczyny), • problemy ze smarowaniem (brak albo zbyt niski poziom oleju, nieodpowiedni olej). Awaria sprężarki klimatyzacji (w układzie bezsprzęgłowym) może też wynikać z długotrwałej pracy urządzenia bez czynnika chłodzącego. Warto uczulać na to właścicieli pojazdów. Jeśli klimatyzacja nie działa albo jest zbyt mało wydajna, zawsze warto ją skontrolować. Zapobieganie uszkodzeniom sprężarek klimatyzacji sprowadza się do regularnego przeglądania instalacji, kontroli ciśnienia i uzupełniania czynnika oraz wymiany filtra osuszacza. Jeśli już jednak wystąpi awaria, często powoduje ona konieczność wymiany całej sprężarki oraz napełnienia instalacji nowym czynnikiem. Nową sprężarkę warto wybrać spośród ofert zaufanych, sprawdzonych producentów. Przy okazji warto wspomnieć o pasku napędowym. Jeśli już demontujemy go w związku z wymianą sprężarki klimatyzacji, to przy okazji zamontujmy także nowy pasek. W samochodach o przebiegu powyżej 100 tys. km wymiana paska podczas wymiany sprężarki powinna być w zasadzie obowiązkowa, podobnie jak wymiana i regulacja napinacza, ewentualnie elementów prowadzących pasek. produkty Szeroka oferta komponentów nadwozia marki Starline dostępna jest w sklepie internetowym: www.sklep.elitpolska.pl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=