8 Układ wydechowy Mniejsze nieszczelności są o wiele trudniejsze do ujawnienia, a ich konsekwencje mogą być poważniejsze. Wydostawanie się spalin w miejscu, z którego mogą być one zasysane do wnętrza pojazdu, grozi systematycznym podtruwaniem kierowcy i pasażerów tlenkiem węgla. Jeśli samochód jest eksploatowany głównie w ruchu miejskim, to specyficzny zapach spalin można błędnie przypisywać zanieczyszczeniom pochodzącym od innych pojazdów. Większe szanse na rozpoznanie wszystkich usterek układu wydechowego mają mechanicy, którzy mogą profesjonalnie ocenić stan wszystkich elementów i połączeń, nawet jeśli to nie układ wydechowy jest powodem wizyty w warsztacie. Jeśli samochód jest już na podnośniku, warto poświęcić chwilę na przejrzenie wszystkich elementów i oczyszczenie wątpliwych miejsc i połączeń. Szukajmy przede wszystkim tam, gdzie dostrzegamy ślady nieudolnych napraw i prowizorycznego łatania rur, tłumików, wymiany sond lambda itp. Tłumiki Tłumik jest jednym z głównych podzespołów układu wydechowego. Jego podstawowym zadaniem jest zmniejszenie hałasu towarzyszącego wydostawaniu się gazów z silnika. Silnik spalinowy pozbawiony tłumika w układzie wydechowym będzie co prawda pracował, ale po pierwsze: napędzany nim pojazd nie będzie mógł uczestniczyć w normalnym ruchu, a po drugie: parametry pracy silnika będą dalekie od optymalnych. Dzieje się tak dlatego, że na przepływ spalin opuszczających silnik wpływa wiele zjawisk akustycznych, takich jak: rezonans, fala stojąca czy wzbudzanie drgań o tzw. częstotliwościach harmonicznych (wielokrotności częstotliwości podstawowego tonu) itd. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia tłumika jest perforacja w wyniku korozji albo uszkodzenie mechaniczne. Procesy korozyjne są nieuniknione, a sprzyja im zespół czynników, na jakie narażony jest tłumik: wysoka temperatura gazów spalinowych czy obecność wody zanieczyszczonej różnymi związkami chemicznymi, w tym solą drogową rozsypywaną w okresie zimowym. Usterki układu wydechowego wpływają na wiele aspektów eksploatacji samochodu osobowego. Najbardziej dostrzegalną konsekwencją znacznych nieszczelności spowodowanych korozją, przebiciem obudowy tłumika albo utratą szczelności połączeń jest hałas. Pomijając przypadki celowego rozszczelniania elementów układu wydechowego dla uzyskania „rasowego brzmienia silnika”, właściciele pojazdów zazwyczaj oczekują szybkiego usunięcia takiej usterki. produkty Piotr Kołaczek
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=