Pierwsze komercyjne rozgłośnie radiowe w USA rozpoczęły nadawanie w roku 1920. W tym samym roku właściciele odbiorników radiowych i samochodów zaczęli eksperymentować z połączeniem jednych i drugich, choć nie było to łatwe. Odbiorniki radiowe były duże, ciężkie i potrzebowały zasilania prądem o napięciu przekraczającym 100 V. Wynikało to z właściwości lamp elektronowych, technika które były jedynymi dostępnymi wówczas elementami umożliwiającymi zbudowanie wzmacniacza. Lampy miniaturowe i subminiaturowe o obniżonym napięciu anodowym oraz przetwornice napięcia pojawiły się znacznie później. Nie przeszkodziło to producentom samochodów w poszukiwaniu doraźnych rozwiązań. Już w 1922 roku Chevrolet wyprodukował model Radio Sedan z odbiornikiem firmy Westinghouse, anteną umieszczoną pod dachem, ciężkimi bateriami zamontowanymi pod przednimi fotelami i głośnikami tubowymi z tyłu. Tym samym rozpoczął się wyścig, który trwa do dzisiaj. Kolejne konstrukcje powstawały bardzo szybko w USA (już rok później) i w Australii (w 1924). Istnieje wiele sprzecznych wersji i dat, a firmy prześcigają się w udowadnianiu swojego pierwszeństwa w tym zakresie, ale nie 4 Historia samochodowych systemów audio-wideo Piotr Kołaczek Podróż samochodem, nawet krótka, rzadko przebiega w ciszy. Prawdopodobnie większość kierowców po wejściu do samochodu i uruchomieniu silnika usłyszy swoją ulubioną stację radiową, muzykę albo podcast. Chciałoby się powiedzieć, że nie zawsze tak było, ale…
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=