NR SIERPIEŃ 2024 131 Ogrzewanie i wentylacja warsztatu samochodowego Branża Elementy układu paliwowego Starline Popularne Ople Auto-tip
Redaktor naczelny Anna Cebeńko ELIT Polska Sp. z o.o. al. Pokoju 18 c 31-564 Kraków Wydawca: Feniks Media Group W. Ślaga, D. Wajs sp. j. ul. Balicka 136 30-149 Kraków Korekta Anna Leńska Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z magazynu dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Zdjęcie na okładce Getty Images WSPÓŁPRACUJĄ Z NAMI: Redaktor prowadzący Radosław Urban Zespół redakcyjny Grzegorz Chmielewski, Piotr Kołaczek, Przemysław Osuchowski, Łukasz Pieńkowski Studio graficzne Marcin Masłyk (kierownik studia), Magdalena Gołda Produkty Elementy układu paliwowego – Starline TXT MULTIHUB – najwyższy model interfejsu pojazdu – TEXA Dlaczego TRW? Jakość OE na rynku części zamiennych TRW – prawdziwi eksperci w dziedzinie hamowania X-431 Diagun EVO – urządzenie diagnostyczne wraz z testerem akumulatorów SIDEM – nowy specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska Na wyłączność w ELIT Polska Nowe marki w ofercie ELIT Polska 08 11 24 26 28 30 40 04 16 3 08 Spis treści 04 Ogrzewanie i wentylacja warsztatu samochodowego – branża Popularne Ople – auto-tip LKQ ACADEMY – rozwijaj swoją firmę dzięki europejskim doświadczeniom 16 40 44
Do tego dochodzą wymagania BHP, ograniczenia wynikające z ochrony przeciwpożarowej, a także potrzeba ograniczania wydatków na ogrzewanie. Ogrzewanie Specyfika warsztatów sprawia, że tradycyjne ogrzewanie wodne, doskonale sprawdzające się w pomieszczeniach mieszkalnych i biurowych, często zawodzi. Wynika to z potrzeby ogrzania dużej objętości powietrza w stosunkowo krótkim czasie. Potrzebne do tego grzejniki wodne musiałyby mieć bardzo dużą powierzchnię. Sprawdzonym rozwiązaniem są nagrzewnice, w których strumień powietrza opływa element grzejny o bardzo wysokiej temperaturze, liczonej w setkach stopni Celsjusza. Jako paliwo wykorzystywane są: olej opałowy, gaz oraz nadal kontrowersyjny przepracowany olej silnikowy (lub inny olej dopuszczony przez producenta nagrzewnicy). Można spotkać także nagrzewnice elektryczne, choć przy obecnych cenach energii elektrycznej branża 4 Ogrzewanie i wentylacja warsztatu samochodowego Piotr Kołaczek Warsztat samochodowy stawia wysokie wymagania projektantom i wykonawcom systemów wentylacyjnych i grzewczych. W przypadku warsztatu samochodowego mamy do czynienia z pomieszczeniami o stosunkowo dużej objętości i dużej powierzchni drzwi i okien. Mamy także potrzebę otwierania drzwi na dłuższy czas (np. podczas przyjmowania pojazdów do naprawy).
branża i stosunkowo niewielkiej sprawności sprawdzają się one przede wszystkim tam, gdzie zainstalowano wydajną instalację fotowoltaiczną. Nagrzewnice olejowe są chętnie stosowane ze względu na powszechną dostępność przepracowanego oleju silnikowego. Rodzaj paliwa warto jednak przemyśleć. Od lat można zauważyć tendencję do odchodzenia od paliw płynnych, zwłaszcza jeśli nie spełniają one surowych wymagań stawianych paliwom. Przepracowany olej można bezpiecznie spalać tylko w przystosowanych do tego urządzeniach, a nawet wtedy kontrola składu spalin może wykazać liczne nieprawidłowości. Poza tym przepisy nakładają na warsztaty obowiązek nadzorowania obrotu olejem silnikowym – zarówno nowym, jak i zużytym. Wkrótce oczekujemy zmiany przepisów dotyczących instalacji i eksploatacji instalacji gazowych. Może to doprowadzić do eliminacji nagrzewnic gazowych. Gdzieś w tle zawsze pojawia się myśl, że w końcu wszyscy będą musieli zainstalować nagrzewnice elektryczne. Takie rozwiązanie ma wiele zalet, ale wysokie ceny energii elektrycznej skutecznie je niwelują. Szukając optymalnego miejsca do zainstalowania nagrzewnicy olejowej, trzeba pamiętać, że temperatura ogrzanego, wydmuchiwanego z dużą prędkością powietrza może przekroczyć 90–100°C. Umieszczenie w pobliżu materiałów wrażliwych na wysokie temperatury (a tym bardziej łatwopalnych) grozi pożarem. Regulacja temperatury Skutecznym sposobem zmniejszenia kosztów ogrzewania jest opracowanie optymalnego schematu utrzymywania temperatury w pomieszczeniach. Można ją obniżyć po godzinach pracy oraz w czasie dni wolnych, ale trzeba ustalić minimalną dopuszczalną bezpieczną temperaturę dla pojazdów wprowadzonych do warsztatu oraz dla narzędzi, płynów eksploatacyjnych, środków chemicznych oraz instalacji, w które wyposażony jest warsztat. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na ryzyko związane z krzepnięciem wody w instalacji wodno-kanalizacyjnej, ale także w niektórych punktach instalacji pneumatycznej (kondensat). Warto uwzględnić także czas potrzebny do osiągnięcia temperatury komfortowej dla pracowników oraz koszt energii. Np. jeśli podczas kilku dni wolnych od pracy temperatura powietrza spadnie do około 0°C, to przed pierwszym dniem roboczym trzeba ogrzać pomieszczenia warsztatowe. Jeśli korzystamy z ogrzewania elektrycznego i mamy plan taryfowy gwarantujący niższe stawki w nocy, korzystniej będzie ogrzać pomieszczenie w nocy przed powrotem do pracy. Nowoczesne, zautomatyzowane systemy grzewcze stwarzają taką możliwość. Odprowadzanie spalin Odprowadzanie spalin jest najważniejszym elementem systemu zabezpieczającego pracowników warsztatu przed zatruciem gazami. Na rynku jest dostępnych wiele konstrukcji różniących się wydajnością, ergonomią (sposobem podwieszenia lub zwijania węży odprowadzających spaliny, konstrukcją zacisków uszczelniających ssawy na rurze wydechowej itp.) i oczywiście ceną. Podejmując decyzję o zakupie, trzeba ustalić, w jaki sposób planujemy pracę w warsztacie, np. czy silniki pojazdów będą uruchamiane na każdym stanowisku, czy wydzielimy do tego jedno lub dwa stanowiska, a pozostałe przeznaczymy do prac przy zawieszeniu, układzie hamulcowym, nadwoziu itp. Dobrze, jeśli wybrany system umożliwia podłączenie dwóch ssaw, gdyż dzięki temu można bezpiecznie obsługiwać samochody z podwójnym wydechem. Odprowadzenie spalin można wykonać w wielu wariantach. Dla warsztatów wielostanowiskowych optymalny wydaje się wariant z centralnym odciągiem i wentylatorem o regulowanym przepływie. Niewykorzystywane przewody powinny być zawsze zaślepiane, natomiast moc dmuchawy powinna wystarczać do wytworzenia podciśnienia gwarantującego usuwanie spalin nawet wtedy, gdy silniki obsługiwanych w warsztacie pojazdów pracują na najwyższych obrotach. Przewody odciągu centralnego można poprowadzić pod posadzką i wyposażyć 5
6 w gniazda zlokalizowane przy każdym stanowisku. Możliwość odłączenia i schowania nieużywanych rur ułatwia utrzymanie porządku i dostosowanie przestrzeni do wykonywanej naprawy. Problem polega na tym, że dla przeprowadzenia prac trzeba rozebrać część posadzki, dlatego instalację takiego systemu najlepiej przeprowadzić podczas budowy nowego warsztatu albo gruntownego remontu już istniejącego budynku. Alternatywnym rozwiązaniem jest poprowadzenie rur pod sufitem i podwieszenie ich końcówek w pobliżu stanowiska. Może to wymagać zastosowania dłuższych rur niż w przypadku instalacji montowanej pod posadzką. Instalacja podwieszona musi pozostawić prześwit umożliwiający obsługę nawet najwyższych modeli pojazdów, które są serwisowane w warsztacie. Wyposażenie dodatkowe System odprowadzania spalin powinien być zawsze wyposażony w czujniki wykrywające toksyczne gazy, przede wszystkim tlenek węgla. To ważne, gdyż nawet jeśli zapewnimy idealne przyleganie ssawy do rury wydechowej, ciągle istnieje ryzyko przedostawania się spalin do powietrza przez nieszczelności w układzie wydechowym, silniku i jego agregatach (np. w zaworze EGR). Sygnalizator powinien być zamontowany zgodnie z zaleceniami producenta. Wyciąg (zwłaszcza jeśli jest dobrze wyciszony lub gdy jego dmuchawa znajduje się na zewnątrz warsztatu) powinien być wyposażony w system ostrzegający o zaniku podciśnienia w przewodach odciągu. Przypadkowe wyłączenie dmuchawy (np. po zadziałaniu zabezpieczenia nadmiarowego) może doprowadzić do sytuacji, w której spaliny z testowanego silnika będą rozprowadzane po warsztacie niezaślepionymi albo nieszczelnymi przewodami do odbioru spalin z innych stanowisk. Spaliny rozproszone w powietrzu powinny być usuwane przez zasadniczy system wentylacyjny warsztatu, a podczas wykonywania czynności na pojeździe z uruchomionym silnikiem system ten powinien pracować ze zwiększoną wydajnością. W warsztatach samochodowych trzeba się także liczyć z obecnością w powietrzu gazów innych niż spalinowe. Najczęściej są to: LPG albo CNG, wodór (jeśli ładujemy akumulatory), gazy powstające podczas spawania lub zgrzewania, opary rozpuszczalników, lakierów, środków antykorozyjnych itp. branża
7 Obieg powietrza w pomieszczeniu powinien być tak zaprojektowany, aby każdy gaz (niezależnie od jego gęstości) został doprowadzony w pobliże wentylatora i odprowadzony na zewnątrz. Podział przestrzeni Efektywność ogrzewania można zwiększyć, dzieląc warsztat na strefy, w których dopuszczane są różne temperatury powietrza. Zastosowanie kurtyn ograniczających mieszanie się powietrza ogrzanego doprowadzonego do zajętego stanowiska z chłodniejszym powietrzem na stanowiskach, na których nikt nie pracuje, pomoże zmniejszyć wydatki na ogrzewanie. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku instalacja wentylacyjna powinna mieć wlot powietrza przy każdym czynnym stanowisku. W przeciwnym wypadku odcięcie części warsztatu kurtyną może spowodować, że ciepła część nie będzie należycie wentylowana. Rekuperacja Nie jest łatwo optymalnie połączyć systemy wentylacyjne z systemami grzewczymi. Z jednej strony ogrzanie powietrza w zamkniętym pomieszczeniu wymaga zużycia pewnej ilości energii elektrycznej (albo pochodzącej z paliw), z drugiej strony utrzymanie bezpiecznego, sprzyjającego zdrowiu składu powietrza w pomieszczeniu jest możliwe tylko pod warunkiem wymiany części powietrza z otoczeniem. Rozwiązaniem częściowo skutecznym jest rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii cieplnej z powietrza usuwanego do atmosfery. Istnieje wiele praktycznych rozwiązań, ale zazwyczaj stosuje się wymiennik ciepła, w którym powietrze doprowadzane do pomieszczenia opływa element, któremu powietrze wyrzucane do atmosfery przekazuje część ciepła. Im większa powierzchnia kontaktu i różnica temperatur, tym większa sprawność metody. Koniecznym warunkiem uzyskania zwrotu z inwestycji w rekuperację jest konsekwentne wykorzystywanie instalacji wentylacyjnej. Uchylanie drzwi i okien w celu wymuszenia szybkiego przewietrzenia albo zmiany temperatury to strata pieniędzy. Aby taki system działał, musi być dobrze zaprojektowany, starannie wykonany i regularnie konserwowany. Najlepiej zaplanować to już na etapie budowy nowego warsztatu lub przy okazji gruntownego remontu pomieszczeń warsztatowych. O ogrzewaniu i wentylacji warto pomyśleć przed jesienią. Prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości będziemy musieli rozważyć także instalację systemu klimatyzacji w okresie letnim, bo temperatury powietrza w naszym kraju konsekwentnie rosną. W tym przypadku decyzja jest jednak względnie prosta: albo radzimy sobie bez klimatyzacji, albo zgadzamy się na znaczny wzrost rachunków za energię elektryczną. branża
8 Elementy układu paliwowego Sytuacja jest bardziej skomplikowana, jeśli nieszczelność znajduje się w przedziale silnika. Opary nagromadzone w upalny dzień mogą nawet doprowadzić do samozapłonu. Warto o tym pamiętać, oceniając szczelność instalacji paliwowej po naprawie. Brak widocznych wycieków nie oznacza jeszcze, że wszystko jest w porządku. Układ paliwowy powinien mieć połączenie z atmosferą tylko w punktach przewidzianych przez producenta, służących np. do wyrównania ciśnienia w zbiorniku paliwa. Pompy paliwa Pompy paliwowe niskiego ciśnienia zapewniają stabilny dopływ paliwa ze zbiornika do układu zasilania silnika. Są to wyspecjalizowane podzespoły, spełniające rygorystyczne normy bezpieczeństwa w zakresie szczelności, odporności na iskry itd. Często są to konstrukcje nierozbieralne, co oznacza, że w przypadku awarii pozostaje wymiana całej pompy. Niektóre modele pomp membranowych są rozbieralne. Najczęstszą przyczyną awarii jest zmęczenie materiału membrany prowadzące do jej pęknięcia. W pompach rozbieralnych taką awarię można łatwo usunąć – pod warunkiem, że uda się dobrać odpowiednie części zamienne. Na rynku są dostępne pompy i ich części o zróżnicowanej cenie, dostosowane do użycia w praktycznie wszystkich spotykanych pojazdach. Wybierając dostawcę, warto mieć na względzie jakość materiałów i precyzję wykonania pompy. Filtry paliwa Filtry paliwa występują w wielu odmianach. Spotyka się filtry z wymiennymi wkładami, filtry monolityczne, które trzeba wymienić w całości, a także filtry bezobsługowe, samoczyszczące, które – przynajmniej teoretycznie – mogą być z powodzeniem używane przez cały czas życia pojazdu. Jakość filtrów i zachowywanie odpowiednich procedur i staranności podczas ich obsługi bezpośrednio przekładają się na warunki pracy silnika. Żadne paliwo nie jest wolne od zanieczyszczeń. Dostają się one do zbiorników podczas tankowania, prac naprawczych itp. Drobiny zanieczyszczeń, wędrując z paliwem, mogą osadzać się na innych elementach, np. wewnątrz wtryskiwaczy, dysz itp., co w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia tych elementów lub niestabilnej pracy silnika. Filtr powinien być wymieniany na podobny, spełniający wymagania określone przez producenta pojazdu. Rozłączając układ paliwowy za filtrem, zawsze trzeba zabezOd jakości i sprawności układu paliwowego zależy stabilna praca silnika, ale także bezpieczeństwo osób podróżujących pojazdem. Naruszenie szczelności układu zasilania może doprowadzić do gromadzenia się oparów paliwa wewnątrz pojazdu, co może być niebezpieczne dla ludzi, ale jest stosunkowo łatwe do wykrycia ze względu na specyficzny zapach paliwa. produkty Piotr Kołaczek
pieczyć wolne końcówki przewodów przed zanieczyszczeniem. Założenie klipsów zaciskowych może nie wystarczyć; końcówkę przewodu najlepiej owinąć szczelnym woreczkiem z tworzywa sztucznego. Jeśli przewód zostanie zabrudzony wewnątrz, należy starannie przepłukać cały przewód, zanim podejmiemy próbę uruchomienia silnika. W przeciwnym wypadku konsekwencje migracji zanieczyszczeń wzdłuż przewodu i innych elementów mogą być poważne. Przewody paliwowe W układach zasilania silników spalinowych spotykamy zarówno przewody sztywne (miedziane lub stalowe), jak i elastyczne (często wielowarstwowe, zbrojone włóknem). Wymieniając przewód, powinniśmy dążyć do zastosowania materiałów o identycznych lub lepszych właściwościach mechanicznych i odporności chemicznej. Dotyczy to przede wszystkim przewodów elastycznych. Szczególną uwagę należy zwrócić na wewnętrzną i zewnętrzną średnicę przewodu. Od średnicy wewnętrznej zależy opór hydrodynamiczny, który przewód stawia płynącemu paliwu. Zbyt mały przekrój skutkuje zbyt dużym oporem i koniecznością wytworzenia w przewodzie większego ciśnienia, które utrzymałoby przepływ na wymaganym poziomie. Doprowadzi to albo do przeciążenia pompy paliwowej, albo do pracy silnika z niedoborem paliwa. Dlatego trzeba się powstrzymać przed próbą stosowania przewodu o mniejszej średnicy i naciągania go na siłę na złączki (np. po miejscowym podgrzaniu). Nie należy także stosować przewodów, których średnica jest zbyt duża. Zewnętrzna średnica przewodu również powinna odpowiadać oryginalnej. Zbyt duża prawdopodobnie skomplikuje przeprowadzanie przewodu przez otwory i obejmy mocujące, a zbyt mała oznacza mniejszą od oryginalnej grubość ścianki przewodu, a więc także mniejszą wytrzymałość na ciśnienie, zginanie itp. Złączki Układ paliwowy nie jest monolityczny, a jego poszczególne elementy są łączone przewodami. Każde takie połączenie musi być szczelne, a szczelność powinna być zachowana przez cały okres eksploatacji pojazdu – także wtedy, gdy jest on narażony na drgania, zabrudzenia, odkształcenia czy zmiany temperatury. Utrzymanie szczelności i wytrzymałości mechanicznej jest możliwe tylko dzięki zastosowaniu odpowiednich uszczelnień. Najczęściej złącze wykorzystuje właściwości fizyczne stykających się komponentów: króćca lub rurki metalowej albo z tworzywa sztucznego oraz wewnętrznej powierzchni przewodu. Elastyczny przewód osadzony na łączniku metalowym obejmuje ten łącznik z siłą zależną od współczynnika sprężystości przewodu; między tymi powierzchniami działa też siła tarcia zapobiegająca zsunięciu się przewodu. Im większa powierzchnia styku i różnica średni (wewnętrznej przewodu i zewnętrznej złącza), tym szczelniejsze połączenie. W praktyce trzeba szukać kompromisu. Jeśli średnica wewnętrzna przewodu będzie zbyt mała, osadzenie go na złączu może okazać się bardzo trudne albo wręcz niemożliwe. Jeśli nawet uda się taki przewód zamontować, będzie miał on tendencję do pękania, dlatego obowiązkowym elementem każdego złącza jest opaska lub podobny element zaciskający przewód na złączu. Najczęściej spotyka się opaski skręcane, choć niektórzy producenci stosują własne rozwiązania. Obsługując złącza przewodów paliwowych, warto pamiętać, że są one bardzo wrażliwe na uszkodzenie. Gdy zachodzi potrzeba rozłączenia przewodu (np. przy okazji wymiany pompy paliwowej albo obudowy filtra), trzeba go dokładnie obejrzeć. Jeśli na przewodzie widoczne są rysy lub pęknięcia albo jeżeli końcówka przewodu zbyt łatwo wsuwa się na złącze, to taki przewód powinien zostać wymieniony na nowy. Szeroka oferta elementów układu paliwowego marki Starline dostępna jest w sklepie internetowym LKQ ELIT: www.sklep.elitpolska.pl 10 produkty
TXT MULTIHUB GO EASIER. GO MULTIHUB. Najwyższy model interfejsu pojazdu
DoIP Wi-Fi Najlepsze rozwiązanie wszechstronny, szybki, intuicyjny w każdej sytuacji Na przestrzeni ostatnich lat rozpowszechnienie rozwiązań elektronicznych stosowanych w pojazdach jest niezwykle dynamiczne i osiągnęło wysoki poziom zaawansowania. Dziś, mechanik naprawiający pojazdy musi posiadać wiedzę z zakresu napraw różnych typów pojazdów, stosować kilka odmiennych protokołów diagnostycznych i wykorzystywać wiele metod komunikacji. W obliczu takich wymagań, TEXA opracowała TXT MULTIHUB, niezwykle wszechstronny interfejs diagnostyczny, który łatwo dostosowuje się do oczekiwań warsztatów i sprawia, że jego zastosowanie staje się szybkie i intuicyjne w każdej sytuacji. Zaawansowane technologicznie urządzenie, bogate jest w unikalne cechy techniczne i konstrukcyjne, takie jak: możliwość obsługi 5 różnych środowisk pojazdów, obecność zintegrowanego wyświetlacza, wytrzymałą konstrukcję z certyfikatem IP53, inteligentną łączność zapewnioną przez system operacyjny Linux, obsługę protokołów CAN, CAN FD, DoIP, PassThru i wiele, wiele więcej.
Solidna konstrukcja IP53 Wbudowany wyświetlacz PassThru 5 środowisk diagnostycznych Inteligentne systemy działania
TXT MULTIHUB to jedyne narzędzie diagnostyczne zdolne do jednoczesnej obsługi samochodów osobowych, ciężarowych, dostawczych, motocykli, łodzi, maszyn rolniczych i budowlanych. W każdej chwili zapewnia niezrównaną wydajność, która ma zapewić możliwie najlepszy przebieg napraw, przy maksymalnym zadowoleniu klienta. Jeden interfejs, wszystkie typy pojazdów
auto-tip Popularne Ople Przystępne ceny samochodów, szerokie zaplecze części zamiennych oraz predyspozycje do współpracy z instalacjami gazowymi sprawiają, że marka Opel staje się coraz częściej poszukiwana i wybierana na rynku wtórnym. Trzy najpopularniejsze modele to: Corsa D, Astra J oraz Insignia A. Wszystkie te auta pojawiały się już na naszych łamach, ale nigdy nie prezentowaliśmy ich jednocześnie. Opel Insignia W początkowym okresie ten zaawansowany model sprawiał wiele problemów mechanikom. Obecnie nie ma już przed nimi większych tajemnic. Najlepszy wybór to wersja 2,0 CDTI, najlepiej o mocy 130 lub 160 koni, albo 1,4 Turbo z fabrycznym LPG. Opisywany Opel Corsa D (dostępne wersje to 3d/5d) powstał w czasach, w których Opel współpracował z Fiatem. Z tego powodu samochód jest technicznym bliźniakiem Grande Punto. Auto jest wyjątkowo obszerne. Długość od zderzaka do zderzaka to 4 metry, a rozstaw osi to aż 251 cm. Całkiem spory jest także bagażnik (285–1050 litrów). Pokrewieństwo techniczne między Corsą i Punto sugeruje współzamienność części. Okazuje się, że jest ona mniejsza, niż można się tego spodziewać. Przy zakupie elementów zawieszenia trzeba bacznie zwracać uwagę na numery katalogowe. Nie zawsze to, co na pierwszy rzut oka jest podobne, w praktyce okazuje się identyczne (np. silentbloki wahaczy). Najwięcej odpowiedników znajdziemy oczywiście w Fiacie Grande Punto i Fiacie Linea. Cechą charakterystyczną są obwódki otworów wentylacyjnych: można je wymieniać – mają różne kolory. Opel Corsa D OPEL CORSA D: WYCIERACZKI CHAMPION AEROVANTAGE FLAT WERSJA P. KIEROWCA P. pasażer zestaw 3d AFL65 AFL40 AFL6540B EASYVISION MULTI-CLIP WERSJA P. KIEROWCA P. PASAŻER ZESTAW 3d EF65 EF40 - 2006–2014 Opel Corsa D to bardzo udany samochód. Wybór odpowiedniej wersji silnikowej gwarantuje bezproblemową, przyjemną eksploatację. Polecamy stosunkowo niezawodne Corsy benzynowe z 4-cylindrowymi silnikami, np. 1,4 16V. W gamie nie ma wyraźnie nieudanych wersji. Przestrzegamy jedynie przed egzemplarzami wymęczonymi z dużym przebiegiem. Polecamy udaną wersję benzynową 1,4 Turbo oraz diesle. 1,7 CDTI jest jak najbardziej wystarczajacy, a 2,0 CDTI – zaskakująco dynamiczny. OPEL CORSA D: WYBRANE SILNIKI 1,0 1,4 1,3 CDTI 1,7 CDTI poj. (cm3) 998 1364 1248 1686 moc (KM) 60 90 75 125 prędk. maks. (km/h) 150 173 163 195 0–100 km/h (s) 18,2 12,4 14,5 9,9 spalanie (l/100 km) 5,6 5,9 5,0 4,8 Opel Astra Opel Corsa 16
Samochód występuje w trzech wersjach nadwozia: jako sedan, liftback i kombi. Najbardziej popularną jednostką w gamie jest dwulitrowy silnik wysokoprężny 2,0 CDTI, który występuje w różnych wersjach mocy i dał się poznać od dobrej strony. Włoska konstrukcja wyróżnia się bardzo trwałym układem korbowo-tłokowym. Zmartwień nie przysparza także wtrysk paliwa. Po zakupie samochodu warto jednak wymienić profilaktycznie uszczelkę smoka pompy oleju, która jest newralgicznym elementem układu smarowania. W 2015 r. na rynku pojawiła się nowa generacja jednostek 2,0 CDTI. Silniki te spełniają normy EURO 6. Zmodyfikowano nie tylko układ wydechowy, ale całą konstrukcję, m.in. komory spalania i układ dolotowy; zastosowano także nowy system wtrysku paliwa oraz nowy układ turbodoładowania. Opel Insignia OPEL INSIGNIA I: WYCIERACZKI CHAMPION OPEL ASTRA IV: WYCIERACZKI CHAMPION AEROVANTAGE FLAT WERSJA P. KIEROWCA P. PASAŻER TYŁ HTB/LPB AFL6045L (zestaw) AP 30 AEROVANTAGE FLAT WERSJA P. KIEROWCA P. PASAŻER TYŁ HTB/KMB/SED Niedostępne EASYVISION MULTI-CLIP WERSJA P. KIEROWCA P. PASAŻER TYŁ HTB/LPB ER60 ER45 EF50 EASYVISION MULTI-CLIP WERSJA P. KIEROWCA P. PASAŻER TYŁ HTB/KMB/SED EF65 EF65 - Deska rozdzielcza Astry przypomina tę z Insigni przed liftingiem, ale jest trochę solidniej wykonana. Na zdjęciu wersja po liftingu w droższej opcji z wyświetlaczem prędkościomierza. Astra IV (J) jest samochodem przestronnym i bez problemu może pełnić rolę auta rodzinnego. Gama nadwoziowa obejmuje nie tylko hatchbacka i kombi, ale także sedana i coupé. W 2013 roku w ofercie Opla pojawił się jeszcze kabriolet, ale niemiecki producent zaoferował go pod odrębną nazwą Cascada (największą popularność uzyskał w USA jako Buick). Samochód jest konstrukcją dopracowaną, dobrze zaopatrzoną w tanie części. W ogłoszeniach dominują samochody po flotach (głównie kombi). W ramach prywatnego importu sprowadza się najczęściej ładne hatchbacki. Jeśli ktoś szuka samochodu z kraju, zapewne kupi sedana, bo w tej grupie dominuje właśnie ta wersja. Najpopularniejsze silniki to wolnossące benzynowe 1,4 oraz turbodiesle 1,7 CDTI. Opel Astra IV 2009–2016 2008–2017 ASTRA: WYBRANE SILNIKI 1,4 1,4 T 1,7 CDTI 2,0 CDTI pojemność (cm3) 1398 1364 1686 1956 moc (KM) 87 140 125 160 prędkość maks. (km/h) 168 202 195 215 przysp. 0–100 km/h (s) 15,1 9,9 11,5 9 zużycie paliwa (l/100 km) 5,5 5,9 4,7 4,8 OPEL INSIGNIA: WYBRANE SILNIKI 1,6 T 1,8 2,0 CDTI 2,0 CDTI poj. (cm3) 1598 1796 1956 1956 moc (KM) 180 140 130 160 prędkość maks. (km/h) 225 207 205 218 0-100 km/h (s) 8,9 11,4 11,1 9,5 spalanie (l/100 km) 8,9 11,4 5,9 6,1 auto-tip 17
AMORTYZATOR TYLNY: KYB 349136 Amortyzatory do wszystkich wersji z wyjątkiem OPC, i bez systemu FlexRide. Amortyzatory do wszystkich wersji z wyjątkiem OPC, i bez systemu FlexRide. AMORTYZATOR PRZEDNI: KYB 339376 Lewy KYB 339375 Prawy OPEL INSIGNIA: AMORTYZATORY HAMULCE PRZEDNIE: tarczowe wentylowane HAMULCE TYLNE: tarczowe Przednie hamulce tarczowe kiepsko radzą sobie z tym ciężkim autem. Niektórzy użytkownicy szukają lepszych tarcz i klocków, inni wymieniają seryjny zestaw z podstawowych modeli na wzmocniony od wersji 2,8. W wersji z elektrycznym hamulcem pomocniczym pod samochodem znajdują się tradycyjne zaciski hamulcowe i linki, które są pociągane za pomocą centralnego silniczka elektrycznego umieszczonego pod lewym tylnym nadkolem. OPEL CORSA: UKŁAD HAMULCOWY OPEL ASTRA: UKŁAD HAMULCOWY OPEL INSIGNIA: UKŁAD HAMULCOWY Wszystkie wersje są wyposażone w tarcze wentylowane. Przed zakupem należy pamiętać, że występują dwa popularne rozmiary tarcz, które różnią się zewnętrzną średnicą: (257 mm oraz 284 mm). Czujniki do klocków hamulcowych należy dokupić oddzielnie. Z tyłu także bez niespodzianek. W zależności od wersji silnika Opel Corsa D może być wyposażony w hamulce bębnowe lub tarczowe. Bębnowe występują we wszystkich wersjach z wyjątkiem sportowej 1,6 T oraz topowej wysokoprężnej 1,7 CDTi, gdzie z tyłu zastosowano hamulce tarczowe. Wszystkie wersje są wyposażone w tarcze wentylowane z przodu. Z tyłu – tak jak w modelu Corsa – w zależności od wersji silnika – znajdziemy albo bębny, albo tarcze. Niektóre modele są wyposażone w elektryczny hamulec pomocniczy. To – tak jak w Insigni – układ z dodatkowym silniczkiem, który jest aktywowany przyciskiem w kabinie i ciągnie za tradycyjne linki. OPEL CORSA: AMORTYZATORY HAMULCE PRZEDNIE: HAMULCE TYLNE: Amortyzator lewy: KYB 339717 Amortyzator prawy: KYB 339716 Amortyzator tylny: KYB 343459 AMORTYZATORY PRZEDNIE AMORTYZATORY TYLNE Z przodu zastosowano klasyczne kolumny MacPhersona. Prawy amortyzator jest identyczny jak lewy. Wymiana jest banalnie prosta, ponieważ sprężyny i amortyzatory są osadzone oddzielnie, a amortyzator jest przykręcany do aluminiowego wspornika od spodu samochodu. OPEL ASTRA: AMORTYZATORY OPEL ASTRA 1,4 TURBO AMORTYZATOR PRZEDNI AMORTYZATOR TYLNY hatchback 339372 L, 339371 R 348032 kombi 339372 L, 339371 R 348032 sedan 339372 L, 339371 R, 348032 auto-tip 18
* Dla wersji z elektrycznym hamulcem pomocniczym. OPEL INSIGNIA: ELEMENTY UKŁADU HAMULCOWEGO TEXTAR WERSJA LATA MOC [KM/KW] POJEMNOŚĆ [CCM] KOD SILNIKA KLOCKI PRZÓD TARCZE PRZÓD KLOCKI TYŁ TARCZE TYŁ 1,4 Turbo 04/11– 140/103 1364 A 14 NET 2441501 92186903 2442101 92222903 1,6 Turbo 07/08– 180/132 1598 A 16 LET 2441201 92187003 2442102 92187303 1,8 07/08– 140/103 1796 A 18 XER 2441501 92186903 2442101 92222903 2,0 CDTI 07/08– 131/96 1956 A 20 DT 2441501 92186903 2442101 92222903 2,0 CDTI 07/13– 140/103 1956 A 20 DTE 2441201 92186903 2442101 92222903 2,0 CDTI 07/08– 160/118 1956 A 20 DTH 2441201 92186903 2442101 92222903 2,0 CDTI 4x4 06/10– 160/118 1956 A 20 DTH 2441201 92186903 2442101 92222903 2,0 CDTI 4x4 07/13– 163/120 1956 A 20 DTH 2441201 92186903 2442101 92222903 2,0 Turbo 07/08– 220/162 1998 A 20 NHT 2441201 92187003 2442102 92187303 2,0 Turbo 4x4 07/08– 220/162 1998 A 20 NHT 2441201 92187003 2442102 92187303 2,8 V6 Turbo 4x4 07/08– 260/191 2792 A 28 NET 2441801 92187103 2442102 92187303 Ze względu na bardzo szeroką gamę wersji zalecamy dobór na podstawie katalogu elektronicznego. Producent zmieniał numery referencyjne w zależności od daty produkcji oraz numeru nadwozia, co przy doborze części może okazać się utrudnieniem. Ze względu na bardzo szeroką gamę wersji zalecamy dobór na podstawie katalogu elektronicznego. Producent zmieniał numery referencyjne w zależności od daty produkcji oraz numeru nadwozia, co przy doborze części może okazać się utrudnieniem. Ze względu na bardzo szeroką gamę wersji zalecamy dobór na podstawie katalogu elektronicznego. Producent zmieniał numery referencyjne w zależności od daty produkcji oraz numeru nadwozia, co przy doborze części może okazać się utrudnieniem. OPEL CORSA: ELEMENTY UKŁADU HAMULCOWEGO TEXTAR WERSJA LATA MOC (KM/KW) KOD SILNIKA KLOCKI PRZÓD TARCZE PRZÓD 1,0 (L08, L68) 07/06–12/10 60/44 Z 10 XEP 2398202 92164603 1,2 (L08, L68) 12/09–08/14 69/51 A 12 XEL 2398202 92145703 1,2 (L08, L68) 07/06–08/14 80/59 Z 12 XEP 2398202 92145703 1,2 LPG (L08, L68) 06/11–08/14 86/63 A 12 XER 2398202 92145703 1,3 CDTI (L08, L68) 07/06–08/14 75/55 A 13 DTC 2398101 92145703 1,4 (L08, L68) 09/09–08/14 87/64 A 14 XEL 2398202 – 1,6 T (L08, L68) 02/07–08/14 180/132 A 16 LET 2383201 92110903 1,6 Turbo (L08, L68) 06/11–08/14 211/155 A 16 LES 2552801 – 1,7 CDTI (L08, L68) 12/09 - 08/14 130/96 A 17 DTS 2455001 92156400 OPEL ASTRA: WYBRANE ELEMENTY UKŁADU HAMULCOWEGO TEXTAR WERSJA POJEMNOŚĆ KOD SILNIKA LATA MOC (KM/KW) PALIWO KLOCKI PRZÓD TARCZE PRZÓD 1,3 CDTI (68) 1248 A 13 DTE 12/09–10/15 95/70 olej napędowy 2441201 92198903 1,4 (68) 1398 A 14 XER 12/09–10/15 100/74 benzyna 2441201 92198903 1,4 Turbo (68) 1364 A 14 NET 12/09–10/15 140/103 benzyna 2441201 92198903 1,6 (68) 1598 A 16 XER 12/09–10/15 115/85 benzyna 2441201 92198903 1,6 CDTi (68) 1598 B 16 DTL 02/14–10/15 110/81 olej napędowy 2441201 92198903 1,6 Turbo (68) 1598 A 16 LET 12/09–10/15 180/132 benzyna 2441201 92198903 1,7 CDTI (68) 1686 A 17 DTR 12/09–10/15 125/92 olej napędowy 2441201 92198903 2,0 CDTI (68) 1956 A 20 DTH 09/09–10/15 160/118 olej napędowy 2441201 92198903 auto-tip 19
OPEL INSIGNIA: ZAWIESZENIE Insignia to doskonałe auto na długie trasy. Jest ciężkie i odporne na podmuchy bocznego wiatru. Lepsze wersje mają aktywne amortyzatory, a topowe – napęd na cztery koła. Zawieszenie okazuje się bardzo mocną stroną modelu. Jego konstrukcja jest dość zaawansowana, ale – jak się okazuje dość trwała. Wiele egzemplarzy przejechało ponad 100 tys. km bez żadnej interwencji mechanika. Najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora. Warto zwrócić uwagę, że występują dwa rodzaje łączników – metalowe i plastikowe. Zawieszenie przednie Wahacze są wykonane ze stopów lekkich, a producent nie przewidział w nich możliwości wymiany samych sworzni. Niepotrzebnie podnosi to koszty obsługi. Na szczęście sama konstrukcja jest dosyć trwała. Zawieszenie tylne Zawieszenie tylne jest konstrukcją wielowahaczową. Każde koło prowadzone jest za pośrednictwem trzech wahaczy poprzecznych (wahacza dolnego, drugiego wahacza dolnego i wahacza górnego) oraz jednego wahacza podłużnego. Koła łączy lekki stabilizator. Wersje sportowe mają tzw. zawieszenie FlexRide ze zmienną sztywnością tłumienia. OPEL CORSA D: ZAWIESZENIE Zawieszenie Opla Corsy D ma wyjątkowo prostą konstrukcję i jest bardzo tanie w serwisowaniu. Zawieszenie przednie Zawieszenie przednie to typowy układ MacPhersona. Kompletne wahacze trójkątne można wymieniać w całości (są tanie) lub regenerować. Da się wymienić sam sworzeń lub silentbloki. Najsłabszy punkt – łączniki stabilizatora – to koszt ok. 40–50 zł za sztukę. Opel Corsa D wyposażony jest w układ elektrycznego wspomagania kierownicy. Użytkownicy egzemplarzy z pierwszej serii narzekają na stuki w układzie kierowniczym. Jeśli wykluczymy zużyte sworznie drążków kierowniczych, drążki i przekładnię, trzeba będzie szukać przyczyn w kolumnie kierownicy (ten element był wymieniany na gwarancji). Zawieszenie tylne Z tyłu znajduje się prosta, praktycznie bezobsługowa belka skrętna. Ponieważ sprężyny i amortyzatory zamocowane są oddzielnie, koszty ewentualnej ich wymiany są niskie, a ceny poszczególnych elementów przystępne. OPEL ASTRA: ZAWIESZENIE Zawieszenie – z przodu McPherson, z tyłu drążki Watta Bardzo solidna konstrukcja, doskonałe zaopatrzenie w części zamienne, bezproblemowa obsługa. To idealne zawieszenie na nasze drogi. Oryginalnym rozwiązaniem z tyłu jest belka z drążkami Watta. Są to dwa drążki połączone ze sobą specjalnym łącznikiem, tzw. śmigłem. Łącznik jest także przyczepiony do dodatkowej ramy pomocniczej. Drążek Watta Drążek Watta Łącznik drążków Rama Tył Tył Przód Przód auto-tip 20
CORSA: ŁOŻYSKA KOŁA Przód: FAG 713 6063 90 Tył: FAG 713 6063 50 OPEL INSIGNIA: ELEMENTY ZAWIESZENIA SWAG SW 40 93 9351 SW 40 93 9352 L=P SW 40 93 6595 SW 40 93 9362 WAHACZ LEWY PRZEDNI WAHACZ PRAWY PRZEDNI ŁĄCZNIK STAB. PRZÓD PLASTIK ŁĄCZNIK STABILIZATORA TYŁ GUMA STABILIZATORA TYŁ ŁĄCZNIK STAB. PRZÓD METAL SILENTBLOK WAHACZA DUŻY SILENTBLOK WAHACZA MAŁY SW 40 93 4959 SW 40 94 9631 SW 40 93 9089 SW 40 93 1561 OPEL CORSA: ELEMENTY ZAWIESZENIA SWAG OPEL ASTRA: ELEMENTY ZAWIESZENIA SWAG SW 74 93 6620 SW 70 92 9144 SW 70 92 9145 KOŃCÓWKI DRĄŻKA KIER. DRĄŻEK KIEROWNICZY (L/P) MAŁY SILENTBLOK (L/P) DUŻY SILENTBLOK (L/P) ŁĄCZNIK STAB. PRZÓD SWORZEŃ WAHACZA (L/P) WAHACZ LEWY PRZEDNI WAHACZ PRAWY PRZEDNI SW 40 92 8475 SW 70 92 8733 SWAG 40 94 3720 SWAG 33 10 3466 SWAG 40 94 3719 40 92 8420 L: SW 70 92 8618 P: SW 70 92 8619 SW 74 93 6620 INSIGNIA: ŁOŻYSKA KOŁA Tył: 713 6449 40 Przód: 713 6449 30 OŚ PRZEDNIA Z LEWEJ OŚ PRZEDNIA Z PRAWEJ ŁĄCZNIK DRĄŻKÓW WATTA ASTRA: ŁOŻYSKA KOŁA Przód: FAG 713 6449 10 auto-tip 21
OPEL CORSA: WYMIANA FILTRA KABINOWEGO Filtr kabinowy znajduje się w tunelu środkowym od strony pasażera. Aby się do niego dostać, należy zdjąć osłonę wskazaną strzałką. Po zdjęciu osłony widać kasetę z filtrem. Pokrywa kasety jest wskazana strzałką. Należy ją zdjąć i wysunąć stary filtr (na zdjęciu po prawej). 1 2 3 WERSJA LATA MOC (KM/KW) KOD SILNIKA FILTRY OLEJU FILTRY PALIWA FILTRY POWIETRZA FILTRY PRZECIWPYŁKOWE 1,2 (L08, L68) 12/09–08/14 69/51 A 12 XEL CH10246ECO - CA10211 CF10282 1,3 CDTI (L08, L68) 07/06–08/14 75/55 A 13 DTC CH10751ECO PS10352 PS11272 CA10212 CF10282 1,4 (L08, L68) 09/09–08/14 87/64 A 14 XEL CH10246ECO - CA10211 CF10282 1,7 CDTI (L08, L68) 12/09–08/14 130/96 A 17 DTS CH10876ECO PS11272 CA10212 CF10282 OPEL INSIGNIA: WYMIANA FILTRA KABINOWEGO Opel Insignia to kolejny model, w którym wymiana filtra kabinowego zajmuje nieco więcej czasu niż zwykle, ponieważ jest on schowany głęboko w desce rozdzielczej, pod schowkiem. 1 2 3 4 5 Odepnij boczną osłonkę deski rozdzielczej. Trzyma się na zatrzaskach. Odkręć wnękę schowka. Jest zamocowana za pomocą wkrętów. Wysuń cały schowek (pokrywę i wnękę). Uważaj, aby nie urwać przewodu oświetlenia schowka. Widać dostęp do kasety z filtrem kabinowym. OPEL INSIGNIA: FILTRY OLEJU, PALIWA, POWIETRZA I KABINOWE FRAM SILNIK MOC (kW) KOD SILNIKA FILTRY OLEJU FILTRY PALIWA FILTRY POWIETRZA FILTRY PRZECIWPYŁKOWE 1,6 Turbo 132 A 16 LET FR CH10246ECO LTF (i) FR CA10685 FR CF10774 (zwykły), FR CFA10775 (węglowy) 1,8 103 A 18 XER FR CH10246ECO LTF (i) FR CA10685 FR CF10774 (zwykły), FR CFA10775 (węglowy) 2,0 CDTI 88 A 20 DTE FR CH10751ECO FR C10750ECO FR CA10685 FR CF10774 (zwykły), FR CFA10775 (węglowy) 2,0 CDTI 96 A 20 DT, DTJ FR CH10751ECO FR C10750ECO FR CA10685 FR CF10774 (zwykły), FR CFA10775 (węglowy) 2,0 CDTI 103 A 20 DTE FR CH10751ECO FR C10750ECO FR CA10685 FR CF10774 (zwykły), FR CFA10775 (węglowy) 2,0 CDTI 118 A 20 DTH FR CH10751ECO FR C10750ECO FR CA10685 FR CF10774 (zwykły), FR CFA10775 (węglowy) OPEL ASTRA: WYMIANA FILTRA KABINOWEGO, NUMERY REFERENCYJNE FILTRÓW Filtr kabinowy znajduje się w tunelu środkowym, od strony pasażera. SILNIK POJEMNOŚĆ MOC (KM/kW) KOD SILNIKA FILTRY OLEJU FILTRY PALIWA FILTRY POWIETRZA FILTR KABINOWY 1,4 1,4 90/66 198AXA1B OC 986 niewymienny LX 1827 LA 306 1,6 M-Jet 1,6 120/88 198AXL1B OX 553D KL 567 LX 2088 LA 306 1,9 M-Jet 1,9 150/110 198AXC1B OC 458 KL 567 LX 2060 LA 306 OPEL ASTRA: POPULARNE SILNIKI W ogłoszeniach dominują odmiany 1,3 CDTI oraz 1,7 CDTI. Ta pierwsza to jednostka opracowana przez Fiata, druga – przez Isuzu. Najdroższe, ale jednocześnie najlepsze są włoskie 2-litrowe diesle (2,0 CDTI, czyli 2,0 Multijet Fiata). Polecamy je, ponieważ są oszczędne i – jak na dzisiejsze czasy – tanie w naprawach. W 2014 roku do gamy dołączyły jeszcze dwa inne silniki wysokoprężne. Pierwszy to oszczędny i kulturalnie pracujący 1,6 CDTI. Drugim jest bardzo mocny 2,0 BiTurbo CDTI/195 KM. Był najszybszym dieslem w gamie Astry w całej historii tego modelu. Najpopularniejsze silniki benzynowe to oplowskie 1,4 TwinPort oraz 1,6 TwinPort. Najlepszym wyborem jest natomiast jednostka 1,4 Turbo (120-140 KM), która idealnie nadaje się do LPG. auto-tip 22
ŚWIECE ZAPŁONOWE I ŻAROWE DENSO WERSJA LATA MOC (KM/kW) KOD SILNIKA STANDARD 1,0 (L08, L68) 07/06–12/10 60/44 Z 10 XEP KJ20CR-L11 1,2 (L08, L68) 12/09–08/14 69/51 A 12 XEL KJ16CR-L11 1,3 CDTI (L08, L68) 07/06–08/14 75/55 A 13 DTC DG-621 1,4 (L08, L68) 09/09–08/14 87/64 A 14 XEP KJ16CR-L11 1,7 CDTI (L08, L68) 12/09–08/14 130/96 A 17 DTS DG-302 OPEL INSIGNIA: PASKI WIELOROWKOWE GATES WERSJA MOC (KM/kW) PASEK WIELOROWKOWY NAPINACZ PASKA WIELOROWKOWEGO 1,4 Turbo 140/103 5PK1398 (z klimatyzacją) T38344 1,8 140/103 6PK1555 T38433 lub T39291 2,0 CDTI 131/96 6PK1903 lub 6PK1853XS T39164 2,0 CDTI 140/103 6PK1903 lub 6PK1853XS T39164 2,0 CDTI 160/118 6PK1903 lub 6PK1853XS T39164 ŚWIECE ZAPŁONOWE I ŻAROWE DENSO WERSJA KOD SILNIKA LATA MOC (KM/kW) KOD ŚWIECY ZAPŁONOWEJ/ŻAROWEJ 1,3 CDTI A 13 DTE 12/09–10/15 95/70 DG-621 1,4 A 14 XER 12/09–10/15 100/74 IK20TT, KJ20CR-L11 1,4 Turbo A 14 NET 12/09–10/15 140/103 IK22FTT, VK22 1,7 CDTI A 17 DTR 12/09–10/15 125/92 DG-625 ŚWIECE ZAPŁONOWE I ŻAROWE DENSO WERSJA MOC KOD LATA ŚWIECA ZAPŁONOWA/ŻAROWA 1,6 85 A16XER 07/08– KJ16CR-L11 1,6 Turbo 132 A16LET 01/09– IK20L 1,8 103 A 18 XER 07/08– KJ20CR-L11 2,0 CDTI 81/96/118 A 20 DT; A 20 DTC; A20 DTH; A 20 DTJ; A 20 DTL 07/08– DG-608 2,0 Turbo 162 A 20 NHT 07/08– ITV20 OPEL ASTRA: PASKI WIELOROWKOWE GATES WERSJA KOD SILNIKA LATA MOC (KM/kW) PASEK WIELOROWKOWY PASEK WIELOROWKOWY 1,3 CDTI A 13 DTE 12/09–10/15 95/70 6PK1218 (bez klimatyzacji) 6PK1360 (z klimatyzacją) 1,4 A 14 XER 12/09–10/15 100/74 5PK1205 (bez klimatyzacji) 5PK1335 (z klimatyzacją) 1,4 Turbo A 14 NET 12/09–10/15 140/103 5PK1205 (bez klimatyzacji) 5PK1335 (z klimatyzacją) 1,7 CDTI A 17 DTR 12/09–10/15 125/92 6PK1245 (bez klimatyzacji) 6PK1718 (z klimatyzacją) OPEL CORSA: PASKI WIELOROWKOWE GATES PRZYKŁADOWE REFERENCJE DO OPLA CORSY 1,4 OPIS NUMER CZĘŚCI UWAGI Zestaw Micro-V® K015PK1230 Urządzenia napędzane: alternator Wyposażenie pojazdu: dla pojazdów bez klimatyzacji Zestaw Micro-V® K015PK1355 Urządzenia napędzane: alternator Wyposażenie pojazdu: dla pojazdów z klimatyzacją Pasek Micro-V® Pasek Micro-V® 5PK1230 5PK1355 Urządzenia napędzane: alternator (bez klimatyzacji) Urządzenia napędzane: alternator (z klimatyzacją) auto-tip 23
Dlaczego TRW? Jakość OE na rynku części zamiennych ENERGIA Wyróżniamy się innowacyjnością rozwiązań i determinacją. Koncentrujemy się na osobach, jesteśmy kreatywni i proaktywnie działamy na naszych rynkach. INNOWACJA Ponieważ jesteśmy zmotywowani i skupieni na innowacyjności. To, co nas wyróżnia na rynku, to pomysłowość i proaktywność. EMPATIA Działamy w tym samym sektorze, w którym poruszają się nasi klienci, dlatego w pełni rozumiemy ich indywidualne potrzeby. JESTEŚMY WIODĄCYM DOSTAWCĄ CZĘŚCI W JAKOŚCI OE NA RYNKU CZĘŚCI ZAMIENNYCH. JAKO PRODUCENT ELEMENTÓW UKŁADÓW ZAWIESZENIA, KIEROWNICZEGO I HAMULCOWEGO PROJEKTUJEMY I PRODUKUJEMY NASZE CZĘŚCI TAK, ŻEBY DOSKONALE ZE SOBĄ WSPÓŁPRACOWAŁY. Jesteśmy prawdziwymi oryginałami Nasza historia skupia się na Prawdziwych Oryginałach, ludziach, którzy pracują z marką TRW, i opowiada światu, dlaczego nasi ludzie tworzą najlepsze części na rynku. Prawdziwi Oryginałowie reprezentują TRW i pokazują ludzką twarz naszej marki. Kreatywność, zaangażowanie i profesjonalizm to wartości które świadczą o nas jako o dostawcach najwyższej klasy. JESTEŚMY NA PIERWSZYM MIEJSCU NA ŚWIECIE POŚRÓD DOSTAWCÓW UKŁADÓW HAMULCOWYCH. JESTEŚMY PRAWDZIWYMI ORYGINAŁAMI. 24
Wychodząc naprzeciw twoim potrzebom W TRW zdajemy sobie sprawę, że branży motoryzacyjnej nie można traktować jako jednego rynku. Dostrzegamy w nim wiele osobnych jednostek o specyficznych potrzebach. By jak najlepiej im sprostać, podzieliliśmy i przypisaliśmy naszą ofertę konkretnym segmentom pojazdów, dbając jednocześnie o spełnienie kryteriów OE i zachowanie jakości, z której znana jest marka TRW. SAMOCHODY OSOBOWE Oferta TRW dla samochodów osobowych i dostawczych CV Oferta TRW dla pojazdów ciężarowych MOTO Oferta TRW dla motocykli Oferta TRW UKŁADY HAMULCOWE UKŁAD KIEROWNICZY I ZAWIESZENIE + AMORTYZATORY SAMOCHODY CIĘŻAROWE I AUTOBUSY TRW MOTO
trwaftermarket.com/tarcze-hamulcowe Wysoka wydajność dlaTwoich klientów dzięki wyższej zawartości węgla • Lepsze rozpraszanie ciepła dla większej stabilności i odporności na odkształcenia lub pęknięcia • Eliminacja takich problemów jak wibracje lub piski • Malowane na czarno w celu zabezpieczenia przed korozją • Bezpieczeństwo i wydajność hamowania zgodne ze standardami OE Eksperci w dziedzinie hamowania TRW projektuje i produkuje całe układy hamulcowe dla producentów pojazdów i robi to od prawie stu lat. Wszystko projektujemy, produkujemy i testujemy sami, dzięki czemu możemy zagwarantować, że wszystkie części hamulcowe TRW True Originals spełniają nasze własne zaawansowane standardy jakości, niezawodności i bezpieczeństwa. • Wysoka zawartość węgla dla płynniejszej, cichszej i bezpieczniejszej pracy • Pokryte naszą wyjątkową, czarną farbą chroniącą przed korozją Tarcze wysokowęglowe TRW True Originals Zaawansowana myśl techniczna, zwiększona wydajność. Twoi klienci docenią bezpieczniejsze i cichsze hamowanie dzięki tarczom hamulcowym o wysokiej zawartości węgla, zaprojektowanym i wykonanym przez TRW, ekspertów w dziedzinie systemów bezpieczeństwa. PRAWDZIWI EKSPERCI W DZIEDZINIE HAMOWANIA
trwaftermarket.com/tarcze-hamulcowe Szybki i precyzyjny montaż • Opakowanie bez odpadów – montuj prosto po wyjęciu z pudełka, bez konieczności czyszczenia • Spełnia ścisłe tolerancje produkcyjne dla bezproblemowego dopasowania • Wyjątkowe pokrycie zapotrzebowania rynku europejskiego • Dostępne w postaci zmontowanej wraz z łożyskami kół Jako uznani w branży światowi specjaliści w dziedzinie hamulców, każdego roku produkujemy ponad 12 milionów tarcz hamulcowych dla producentów pojazdów i niezależnego rynku części zamiennych. Montując TRW True Originals sprawiasz, że systemy bezpieczeństwa pojazdów Twoich klientów będą zawsze działać skutecznie na drodze. Jesteśmy jedynym producentem hamulców na rynku części zamiennych, który opracowuje własny sprzęt do testowania i oprogramowanie akceptowane przez producentów OEM – testujemy również produkty na drogach, przeprowadzamy m.in. testy alpejskie, testy wyczynowe i utrzymania na wzniesieniach. Bez tłuszczu / zabrudzeń, bez czyszczenia, bez opóźnień Zamiast powlekać nasze tarcze hamulcowe olejem lub inną antykorozyjną powłoką, pakujemy je w papier VCI (lotny inhibitor korozji). Po prostu wyjmujesz je z pudełka i bierzesz do pracy – nie musisz tracić czasu na czyszczenie przed montażem. Zaawansowane techniki produkcji Podczas produkcji TRW True Originals, kontrolujemy każdy element każdej części. • Stała grubość tarczy z dokładnością do 10 μm • Bicie nigdy nie przekracza 30 μm • Centralny otwór mocowany zgodnie z normą H8 Wszystkie nasze odlewy wysokowęglowe są produkowane z zachowaniem wąskich tolerancji przy użyciu najwyższej jakości materiału EN-GJL-150 i przed obróbką poddawane są rygorystycznym testom bezpieczeństwa i kontroli. MarkaTRW należy do portfolio ZF Aftermarket – firmy, która stawia na to, aby każda część zamienna została stworzona tak, aby sprostać wyzwaniom. Nasi pracownicy na całym świecie dbają o to, aby właśnie takie części trafiały do naszych klientów. ProduktyTRW wspierane przez globalną sieć ekspertów, wyznaczają standardy bezpieczeństwa i jakości.
28 produkty X-431 Diagun EVO Urządzenie diagnostyczne wraz z testerem akumulatorów X-431 Diagun EVO to bardzo wydajne urządzenie diagnostyczne, które nie tylko posiada wszechstronne funkcje diagnostyki samochodowej, funkcje serwisowe, adaptacje systemu, testowanie uruchamiania i testowanie baterii, ale także zawiera szereg innych praktycznych funkcji, takich jak aktualizacja oprogramowania jednym kliknięciem, nagrywanie i odtwarzanie danych na żywo, a nawet zintegrowaną drukarkę, która może bezpośrednio wydrukować raport diagnostyczny. Cechy • Pełna diagnostyka systemów na poziomie OE z testem uruchamiania i kodowaniem dla różnych modeli pojazdów 67 producentów • Szybki dostęp do 14 często używanych funkcji serwisowych • 2 modele testu akumulatora • Dokładne i wiarygodne wyniki testów • Diagnostyczne informacje zwrotne – wskazywanie problemów z oprogramowaniem i dostarczanie szybkich rozwiązań • Kolorowy ekran dotykowy HD o przekątnej 5,99 cala – pełnoekranowe sterowanie dotykowe • Aktualizacja oprogramowania online przez Wi-Fi • Zintegrowana drukarka – wydruk raportów diagnostycznych jednym kliknięciem • Opcjonalny wideoskop • 2 lata aktualizacji oprogramowania w cenie
29 produkty PEŁNA DIAGNOZA • Pełna diagnostyka systemów na poziomie OE z testem uruchamiania i kodowaniem dla różnych modeli pojazdów 67 producentów. • Oprogramowanie diagnostyczne LAUNCH jest oparte na 30-letniej technologii. PRZYJAZNY DLA UŻYTKOWNIKA INTERFEJS Połączenie przyjaznego dla użytkownika interfejsu i w pełni dotykowego ekranu sprawia, że urządzenie jest łatwe w obsłudze nawet dla klientów, którzy nigdy wcześniej z niego nie korzystali. SZYBKI DOSTĘP DO 14 NAJCZĘŚCIEJ UŻYWANYCH FUNKCJI: • Hamulce (reset) • Olej (reset) • Czujnik skrętu (reset) • Akumulator (reset) • ABS (odpowietrzenie) • Kalibracja przepustnicy • TPMS (reset) • DPF (reset) • Adaptacja skrzyni biegów(czujnik wału) • Adaptacja skrzyni biegów • IMMO • Kodowanie wtryskiwaczy • Szyberdach (reset) • Zawieszenie (reset) DANE TECHNICZNE Procesor 2.0 GHz, Quad-Core System operacyjny Android 10.0 Pamięć operacyjna 2 GB Pamięć 32 GB Bateria 4500 mAh, 7.6 V Wyświetlacz 5.99”, 720 x 1440 Aparat 800 W pixels tylnia Wi-Fi 2.4 GHz / 5 GHz Interfejs Kabel diagnostyczny, Kabel testowy akumulatora, USB Typ A x1, USB Typ C x1 Wymiary 240 x 105 x 75 mm
Firma wywodzi się z Belgii i tam też zlokalizowane jest duże centrum dystrybucyjne. Stosunkowo nowy zakład produkcyjny znajduje się także w Rumunii, gdzie zatrudnionych jest 300 osób, a praca odbywa się w systemie dwuzmianowym. Marka jest rozpoznawalna na całym świecie, a produkty SIDEM sprzedawane są do 90 krajów. Firma dysponuje bogato zaopatrzonym magazynem z trzema milionami części, co pozwala na zapewnienie ciągłości dostaw. Złożony i wieloetapowy proces wprowadzania nowych referencji do oferty, ciągłe porównywanie ich z częściami oryginalnymi i produkowanymi przez firmy konkurencyjne oraz stosowanie najwyższej jakości materiałów – wszystko to sprawia, że firma SIDEM jest producentem części odpowiadających jakości OE. Firma odważnie komunikuje to szczególnie mechanikom, których zaufanie jest najlepszym potwierdzeniem wysokiej jakości produktów firmowanych znakiem SIDEM. SIDEM Nowy specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska W pracy z ofertą firmy SIDEM bardzo pomocny jest katalog online dostępny pod adresem: https://catalogue.sidem.be Oferta SIDEM dostępna w ELIT Polska będzie sukcesywnie uzupełniana. SIDEM jest dowodem na to, że wysoka jakość może iść w parze z przystępną ceną! Belgijska firma SIDEM ma prawie 90-letnią tradycję i jest specjalistą w zakresie produkcji części układu kierowniczego i zawieszenia. SIDEM działa głównie na rynku wtórnym i wprowadza swoje produkty na rynek poprzez sprzedaż hurtową. 30 produkty
Produkty SIDEM dostępne w ofercie ELIT Polska: • maksymalna odporność na korozję • wahacze do wszystkich typów pojazdów wykonane z prasowanej stali, żeliwa, kutej stali lub aluminium • powłoka kataforetyczna zapewnia jednorodny wygląd • dostępne wszystkie typy wahaczy: górne, dolne, przednie, tylne, zawieszenia dwu- i wielowahaczowe • wszystkie sworznie kulowe wykonane są ze stali chromowej, kutej na zimno i polerowanej, która jest bardziej odporna na rdzę niż stal węglowa • obudowy przegubów kulowych są kute z wysokiej jakości stali • osłony przeciwpyłowe są wykonane z kauczuku chloroprenowego zapewniającego maksymalne uszczelnienie i odporność na substancje chemiczne • przeguby kulowe wypełnione są smarem litowo-wapniowym o wysokim ciśnieniu, zapewniającym najniższe tarcie • dostępne wszystkie typy górnych i dolnych przegubów kulowych • wszystkie końcówki drążków kierowniczych wykonane są z kutej stali i dostarczane w komplecie z górną nakrętką • łączniki stabilizatora wykonane są ze specjalnej stali niskowęglowej o ekstremalnie niskiej zawartości węgla i niskiej zawartości miedzi, co zapewnia najlepszy proces spawania • pręty produkowane są z drutu w kręgu, na linii do prostowania i cięcia drutu, co wpływa na zwiększenie wydajności w porównaniu do tradycyjnego cięcia lub cięcia z pręta • wszystkie łączniki stabilizatora pokryte są wyjątkowo mocną, odporną na uderzenia powłoką proszkową • wszystkie przeguby osiowe wykonane są ze stali chromowej, która jest bardziej odporna na rdzę niż stal węglowa • twardość stali chromowej zapewnia maksymalną wytrzymałość części • elementy gumowo-metalowe wykonane są ze stalowych tulei i termoplastycznej wkładki z polioksymetylenu • wkładka termoplastyczna wykazuje bardzo dużą odporność na zużycie i uderzenia Przeguby kulowe Tuleje Końcówki drążków kierowniczych Wahacze Łączniki stabilizatora Drążki kierownicze 31 produkty
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=