8 Kosmetyki samochodowe i chemia warsztatowa Jednym z filarów tej działalności są środki chemiczne. Są wśród nich substancje o różnym przeznaczeniu: detergenty do czyszczenia tkanin i tworzyw sztucznych, środki do polerowania i nabłyszczania, odrdzewiacze, odplamiacze itp. Różnią się one między sobą nie tylko składem chemicznym, ale także stężeniem substancji aktywnych i sposobem aplikacji. Popularność detailingu rośnie, a wraz z nią zwiększa się grupa producentów i poszerza się ich oferta. Z jednej strony oznacza to, że w sprzedaży można spotkać produkty z każdej półki cenowej, zalecane dla większości spotykanych materiałów czy rodzajów powierzchni, jednak z drugiej strony wśród tak wielu produktów coraz trudniej wybrać materiały sprawdzone i naprawdę skuteczne. Bezpieczeństwo Nie wszystkie środki kosmetyczne powinny mieć kontakt z każdym podłożem. Niektóre kombinacje mogą dawać niepożądane efekty, np. odbarwienia, matowienie, w skrajnych przypadkach osłabienie struktury tkaniny. Dlatego należy poważnie traktować ostrzeżenia producentów i sugestie, żeby preparat nakładać najpierw na niewielką powierzchnię podłoża w niewidocznym miejscu. Po takiej aplikacji najlepiej odczekać kilka minut i uważnie obejrzeć skutki testu w jasnym świetle. Przy bardzo zabrudzonej powierzchni odbarwienia można łatwo pomylić z pożądanym efektem, czyli oczyszczeniem podłoża. Ekologia Kosmetyki samochodowe bardzo często są sprzedawane w jednorazowych opakowaniach ciśnieniowych wykonanych z aluminium. To bardzo wygodny sposób przechowywania i dawkowania preparatów, ale ma on także kilka wad. Pojemniki ciśnieniowe zawierają nie tylko środek aktywny, ale także czynnik napędowy: gaz pod ciśnieniem wyższym od atmosferycznego, który powoduje wypchnięcie płynu lub piany przez dyszę po otwarciu zaworu. Kiedyś powszechnie stosowano w tym celu freony, które – jak się okazało – bardzo skutecznie niszczą ozon w górnych warstwach atmosfery. Obecnie stosuje się w tym celu azot albo mieszaniny węglowodorów, np. propan, izobutan, n-butan (przy czym ostatnie z wymienionych są łatwopalne). W warsztacie samochodowym, w którym zużycie kosmetyków i innych środków podawanych w formie aerozolu albo piany jest duże, można rozważyć inne produkty Naprawa samochodów nie jest jedynym źródłem przychodów w warsztacie samochodowym. Wiele warsztatów świadczy także usługi, które można nazwać uzupełniającymi, np. cieszący się coraz większą popularnością detailing. Można go wykorzystać na kilka sposobów, np. jako samodzielną usługę skierowaną do właścicieli pojazdów lub jako element procesu przygotowania samochodu do sprzedaży. Piotr Kołaczek
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=