LKQ ELIT News nr 130!

NR LIPIEC 2024 130 Nadwozia samochodowe Technika Rozwijaj swoją firmę dzięki europejskim doświadczeniom LKQ ACADEMY Kosmetyki samochodowe i chemia warsztatowa Starline

Redaktor naczelny Anna Cebeńko ELIT Polska Sp. z o.o. al. Pokoju 18 c 31-564 Kraków Wydawca: Feniks Media Group W. Ślaga, D. Wajs sp. j. ul. Balicka 136 30-149 Kraków Korekta Anna Leńska Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z magazynu dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Zdjęcie na okładce Getty Images WSPÓŁPRACUJĄ Z NAMI: Redaktor prowadzący Radosław Urban Zespół redakcyjny Grzegorz Chmielewski, Piotr Kołaczek, Przemysław Osuchowski, Łukasz Pieńkowski Studio graficzne Marcin Masłyk (kierownik studia), Magdalena Gołda Produkty Kosmetyki samochodowe i chemia warsztatowa – Starline Produkty firmy NITERRA w pojazdach hybrydowych Praktyczniejsze w użyciu i skuteczniejsze w działaniu filtry kabinowe FILTRON – dla jeszcze łatwiejszej pracy mechaników Miejskie wyzwania dla olejów silnikowych Asortyment marki MANN-FILTER w programie lojalnościowym proPoints Dlaczego TRW? Jakość OE na rynku części zamiennych TRW – prawdziwi eksperci w dziedzinie hamowania Rewolucyjne rozwiązanie TEXA do dezynfekcji pojazdów oraz miejsc pracy SIDEM – nowy specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska Na wyłączność w ELIT Polska Nowe marki w ofercie ELIT Polska 08 12 14 16 18 20 22 24 32 42 46 04 08 3 Spis treści 04 Nadwozia samochodowe – technika LKQ ACADEMY – rozwijaj swoją firmę dzięki europejskim doświadczeniom 44 32

Nadwozia samochodowe Wybitne nadwozie może ułatwić sprzedaż samochodu o zupełnie przeciętnych parametrach technicznych lub odwrotnie: zmarginalizować sprzedaż pojazdu, który poza nieudanym nadwoziem ma zupełnie przyzwoite właściwości eksploatacyjne. Za przykład możemy wziąć Fiata Multiplę – samochód, który miał unikalną cechę w postaci przedniego rzędu foteli dla trzech osób, dzięki czemu był interesującą propozycją dla większych rodzin. Mimo tego w 1998 roku Multipla została uznana przez amerykański tygodnik „Time” za jeden z 50 najgorszych samochodów wszech czasów. Zawinił wyłącznie wygląd nadwozia. Samochód przeszedł lifting, ale miano „paskudy” przylgnęło do niego bardzo mocno. Materiały Na początku XX wieku, czyli w czasach pionierskich dla motoryzacji, do budowy aut wykorzystywano mniej więcej te same materiały, które wcześniej stosowano w pojazdach konnych. Elementy samochodów wykonywano z żelaza i stali, ale też z drewna, skóry, tkanin i gumy. Z drewna zrezygnowano stosunkowo szybko – po przeniesieniu produkcji z manufaktur na linie montażowe. Dziś drewno służy przede wszystkim do produkcji elementów ozdobnych do samochodów luksusowych. Jest jednak co najmniej jeden wyjątek od tej reguły. Brytyjski Morgan Motor Company wciąż używa do produkcji nadwozi drewna jesionowego. Przy rocznej produkcji rzędu 800 pojazdów nie wpływa to zasadniczo na ocenę całego przemysłu, ale fakt pozostaje faktem: drewniane nadwozia wciąż powstają. Najbardziej popularnym materiałem na nadwozia są blachy stalowe. Wykonuje się z nich zarówno elementy konstrukcyjne (odpowiedzialne za sztywność i wytrzymałość nadwozia oraz przenoszenie sił), jak i fragmenty poszycia. technika Piotr Kołaczek O tym, jak wielkie znaczenie ma dobór odpowiedniej stali, możemy się przekonać na ulicach, obserwując newralgiczne miejsca pojazdów różnych marek pochodzących z podobnych roczników. Słuszność decyzji konstruktorów weryfikuje wszechobecny proces chemiczny: korozja. Nie bez powodu jedne auta mają opinię „czasoodpornych”, podczas gdy inne słyną z podatności na korozję. Różnica bierze się z jakości wykorzystanej stali oraz sposobu jej zabezpieczenia. Standardowo stosuje się cynkowanie elektrochemiczne, ale proces ten może przebiegać w różnych warunkach. Warstwa ochronna najczęściej ma grubość od 7 do 10 µm. Im więcej cynku, tym lepiej, ale za zmniejszoną podatność na korozję trzeba zapłacić, i nie chodzi jedynie o koszt cynku użytego do zabezpieczenia. Blachy ocynkowane wymagają modyfikacji procesu tłoczenia; w konsekwencji staje się on droższy, bardziej wymagający i w niektórych przypadkach mniej 4 Nadwozie samochodu jest elementem wyjątkowym. Łączy w sobie tak wiele funkcji, że dla wielu użytkowników jego właściwości są najważniejszym czynnikiem przesądzającym o decyzji o zakupie. Dla producentów i sprzedawców nadwozie jest częścią samochodu, która ma prawdopodobnie największy wpływ na postrzeganie konkretnego modelu i jego sprzedaż, a w konsekwencji także na rynkową pozycję marki.

technika wydajny niż tłoczenie niepowlekanych blach stalowych. Radykalnym sposobem na wyeliminowanie korozji nadwozia było zastosowanie blachy ze stali nierdzewnej. Nadwozie wykonane w całości z tego materiału zastosowano w kultowym DeLorean DMC-12. Problem korozji rzeczywiście zniknął, ale w jego miejsce pojawiły się poważne kłopoty z tłoczeniem i łączeniem elementów. Każdy, kto próbował spawać stal nierdzewną, zrozumie, dlaczego pomysł nie przyjął się u innych producentów. Dzisiejsze nadwozia wykonuje się z różnych gatunków stali (często łącząc w jednym nadwoziu elementy wykonane z kilku rodzajów tego materiału), aluminium oraz tworzyw sztucznych. Do drzwi fabryk pukają nowe materiały, jak kompozyty czy włókna karbonowe. Samochody z nadwoziami wykonanymi z karbonu także jeżdżą już po drogach, ale częściej można je spotkać na torach wyścigowych. Dlaczego stal tak dobrze się trzyma, skoro nie od dzisiaj wiadomo, że aluminium jest mniej podatne na korozję i lżejsze, a kompozyty praktycznie eliminują proces korozji, a w dodatku można je kształtować w niemal dowolny sposób? Przyczyn jest kilka, ale najważniejszą pozostaje koszt produkcji. Blachy stalowe i wykonane z nich elementy można szybko i tanio łączyć przy pomocy spawania, zgrzewania, nitowania, klejenia, skręcania i wielu innych metod. Są one tanie i dostępne zarówno w zakładzie produkcyjnym, jak i w warsztatach. Obsługa pojazdów z nadwoziem aluminiowym wymaga przygotowania osobnego stanowiska wyposażonego w komplet narzędzi oraz mechanika posiadającego unikalną wiedzę i doświadczenie. Poziom trudności wzrasta w przypadku kompozytów, chociaż przemysły lotniczy i morski dostarczają dowodów na to, że kompozyty można opanować zarówno na poziomie produkcji, jak i napraw. Największym jak dotąd wyzwaniem są kompozyty na bazie włókien węglowych (carbonu). Autoryzację do wykonywania prac rekonstrukcyjnych na pojazdach znanych (najczęściej luksusowych marek) stosujących karbon mają wyłącznie pojedyncze warsztaty. Pisząc o nadwoziach kompozytowych i wykonanych z tworzyw sztucznych, trudno nie wspomnieć kultowego Trabanta. Jego nadwozie nie było całkowicie pozbawione elementów stalowych (wykonywano z nich szkielet). Duroplast wykorzystany do produkcji elementów poszycia był całkowicie odporny na korozję, ale stwarzał problemy w przypadku stłuczek. Wielu surowo ocenia pomysł konstruktorów z NRD, ale jeśli odłożymy na bok kwestie ideologiczne, to okaże się, że ten eksperyment się udał. Trabanty jeździły i osiągały całkiem przyzwoite przebiegi przed złomowaniem. Może i były one zaledwie namiastką tego, co oferował przemysł motoryzacyjny RFN, ale stanowiły potwierdzenie faktu, 5

6 że tworzywa sztuczne nadają się do masowej produkcji aut. Wyzwania konstrukcyjne Nadwozie nie jest monolitem. To skomplikowana konstrukcja, złożona z wielu elementów o różnym przeznaczeniu i właściwościach mechanicznych, połączonych przy pomocy kilku technik. Aby pokazać, jak złożonym procesem jest projektowanie i testowanie nadwozia, przyjrzyjmy się kilku bardziej lub mniej oczywistym problemom, z którymi zmagają się konstruktorzy. Pierwsze to wytrzymałość i sztywność poszczególnych elementów oraz ich połączeń. Przez lata sprawa była prosta: im większa sztywność i wytrzymałość, tym lepiej, bo nadwozie jest wtedy bardziej odporne na uszkodzenia. Jest więc nadzieja na dłuższą eksploatację i mniejszą podatność na drobne uszkodzenia w wyniku niewielkich kolizji. W latach 50. i 60. XX wieku konstruktorzy zweryfikowali to podejście i doszli do wniosku, że jest ono oparte na błędnych założeniach. Duża wytrzymałość jest korzystna z punktu widzenia pojazdu, ale nie dla podróżujących nim osób. Sztywna i bardzo wytrzymała konstrukcja podczas poważnego wypadku, ze szczególnym uwzględnieniem zderzenia czołowego, staje się śmiertelną pułapką. Gwałtowne zatrzymanie podczas zderzenia oznacza, że bardzo duża część energii kinetycznej pojazdu zostanie przeniesiona na osoby znajdujące się w pojeździe. Można więc oczekiwać poważnych urazów, często prowadzących do śmierci na miejscu. Zauważono, że celowe osłabienie niektórych elementów nadwozia pomaga uratować więcej ofiar wypadków. Dobrze zaprojektowana wolna przestrzeń, która w chwili zderzenia umożliwi bezpieczne przemieszczanie się względem siebie odkształcających się i pękających elementów, umożliwi rozproszenie przynajmniej części energii i zmniejszy narażenie ludzi na poważne (a nawet śmiertelne) urazy. Tak powstała koncepcja strefy kontrolowanego zgniotu. Pomysł jest logiczny i zrozumiały, ale wykonanie rzadko kiedy jest łatwe. Samochód ma przecież ograniczone rozmiary i każda wolna przestrzeń jest potrzebna, gdyż służy do montażu układu napędowego, akumulatora, osprzętu silnika, chłodnicy itp. Wyobraźmy sobie zderzenie takiego pojazdu o maksymalnie wykorzystanych przestrzeniach. Jeśli elementy konstrukcyjne komotechnika

7 ry silnika pękną albo odkształcą się w płaszczyźnie podłużnej pojazdu, to kierowca i pasażer podróżujący z przodu muszą się liczyć z tym, że silnik „wjedzie” do wnętrza, nie przejmując się przegrodą oddzielającą silnik od kabiny. Sztuka polega na tym, aby strefę zgniotu zaprojektować w taki sposób, żeby była skuteczna, ale niekoniecznie całkowicie pusta (nie może sztucznie wydłużać pojazdu). Drugi problem, o którym rzadko się wspomina, jest związany z akustyką. Ruchome elementy pojazdu, w szczególności silnika, układu przeniesienia napędu czy zawieszenia, są źródłem drgań o różnych częstotliwościach. Wiele z nich mieści się w zakresie częstotliwości akustycznych (słyszalnych dla ludzi). Nadwozie składające się z wielu elementów oddzielonych pustymi przestrzeniami jest z punktu widzenia akustyki pudłem rezonansowym. Jeśli rozmiary elementów zostaną niewłaściwie dobrane, pojawi się efekt wzmacniania dźwięków o określonych częstotliwościach. Jeżeli częstotliwości rezonansowe poszczególnych części nadwozia pokryją się z częstotliwościami wibracji występujących podczas normalnej eksploatacji, to natężenie hałasu wewnątrz i na zewnątrz pojazdu może być tak duże, że samochód nie będzie nadawał się do użytku. Eliminowanie rezonansów jest sztuką, której w pewnym sensie trzeba będzie nauczyć się od nowa. Silniki samochodów elektrycznych mają inną charakterystykę akustyczną niż silniki spalinowe, co oznacza, że także nadwozia tych pojazdów muszą być projektowane w nieco inny sposób (być może z użyciem innych materiałów tłumiących). Nieustanne zmiany Sztuka projektowania i produkcji nadwozi nieustannie ewoluuje, starając się odpowiedzieć na aktualne potrzeby rynku. Zmian jest naprawdę dużo, a ich tempo coraz większe. Pojawiają się nowe metody łączenia elementów i nowe powłoki lakiernicze. Zastosowanie silników elektrycznych i akumulatorów trakcyjnych spowodowało zmianę rozłożenia obciążeń w konstrukcji nadwozia. Coraz większa liczba urządzeń elektronicznych powoduje wzrost zapotrzebowania na przestrzeń, w której można bezpiecznie poprowadzić wiązki przewodów miedzianych i światłowodów. Na te zmiany muszą być gotowi nie tylko producenci pojazdów, ale także mechanicy. technika

8 Kosmetyki samochodowe i chemia warsztatowa Jednym z filarów tej działalności są środki chemiczne. Są wśród nich substancje o różnym przeznaczeniu: detergenty do czyszczenia tkanin i tworzyw sztucznych, środki do polerowania i nabłyszczania, odrdzewiacze, odplamiacze itp. Różnią się one między sobą nie tylko składem chemicznym, ale także stężeniem substancji aktywnych i sposobem aplikacji. Popularność detailingu rośnie, a wraz z nią zwiększa się grupa producentów i poszerza się ich oferta. Z jednej strony oznacza to, że w sprzedaży można spotkać produkty z każdej półki cenowej, zalecane dla większości spotykanych materiałów czy rodzajów powierzchni, jednak z drugiej strony wśród tak wielu produktów coraz trudniej wybrać materiały sprawdzone i naprawdę skuteczne. Bezpieczeństwo Nie wszystkie środki kosmetyczne powinny mieć kontakt z każdym podłożem. Niektóre kombinacje mogą dawać niepożądane efekty, np. odbarwienia, matowienie, w skrajnych przypadkach osłabienie struktury tkaniny. Dlatego należy poważnie traktować ostrzeżenia producentów i sugestie, żeby preparat nakładać najpierw na niewielką powierzchnię podłoża w niewidocznym miejscu. Po takiej aplikacji najlepiej odczekać kilka minut i uważnie obejrzeć skutki testu w jasnym świetle. Przy bardzo zabrudzonej powierzchni odbarwienia można łatwo pomylić z pożądanym efektem, czyli oczyszczeniem podłoża. Ekologia Kosmetyki samochodowe bardzo często są sprzedawane w jednorazowych opakowaniach ciśnieniowych wykonanych z aluminium. To bardzo wygodny sposób przechowywania i dawkowania preparatów, ale ma on także kilka wad. Pojemniki ciśnieniowe zawierają nie tylko środek aktywny, ale także czynnik napędowy: gaz pod ciśnieniem wyższym od atmosferycznego, który powoduje wypchnięcie płynu lub piany przez dyszę po otwarciu zaworu. Kiedyś powszechnie stosowano w tym celu freony, które – jak się okazało – bardzo skutecznie niszczą ozon w górnych warstwach atmosfery. Obecnie stosuje się w tym celu azot albo mieszaniny węglowodorów, np. propan, izobutan, n-butan (przy czym ostatnie z wymienionych są łatwopalne). W warsztacie samochodowym, w którym zużycie kosmetyków i innych środków podawanych w formie aerozolu albo piany jest duże, można rozważyć inne produkty Naprawa samochodów nie jest jedynym źródłem przychodów w warsztacie samochodowym. Wiele warsztatów świadczy także usługi, które można nazwać uzupełniającymi, np. cieszący się coraz większą popularnością detailing. Można go wykorzystać na kilka sposobów, np. jako samodzielną usługę skierowaną do właścicieli pojazdów lub jako element procesu przygotowania samochodu do sprzedaży. Piotr Kołaczek

metody, np. aplikację środków przy pomocy profesjonalnych urządzeń zasilanych sprężonym powietrzem. Dzięki nim można kupować większe ilości preparatów w opakowaniach przemysłowych niezawierających gazu pod ciśnieniem. Są one bezpieczniejsze w transporcie i podczas magazynowania, a zazwyczaj także tańsze od opakowań przeznaczonych dla klientów detalicznych. O środowisko można zadbać, wybierając środki biodegradowalne, czyli takie, które po użyciu lub rozlaniu ulegną naturalnemu rozkładowi na substancje obojętne dla środowiska. Dotyczy to także oparów rozpuszczalników, które mogą dostać się do atmosfery. Coraz częściej producenci obniżają ceny środków biodegradowalnych, jednocześnie udoskonalając te preparaty. Wynika to zarówno z potrzeb rynku i preferencji klientów, jak i uregulowań prawnych. Oczekiwania klientów ewoluują w kierunku preparatów ekologicznych. Specjaliści od detailingu i właściciele myjni samochodowych coraz częściej są pytani o środki przyjazne środowisku, a także hipoalergiczne i bezzapachowe. Rodzaje kosmetyków samochodowych Trudno znaleźć jeden uniwersalny środek usuwający z równą skutecznością wszystkie zabrudzenia i rozwiązujący wszystkie problemy kierowcy. Podstawowy zestaw kosmetyków i stosowanych sezonowo środków pomocniczych może zawierać: szampon samochodowy, pastę do polerowania, środek do czyszczenia szyb, środek do czyszczenia kół, środek do usuwania owadów, spray do deski rozdzielczej, środek do czyszczenia dywanów i elementów tekstylnych, środek do pielęgnacji tworzyw sztucznych. W sezonie jesienno-zimowym zestaw ten należałoby uzupełnić o odmrażacz szyb, środek zabezpieczający szyby przed zamgleniem oraz odmrażacz do zamków samochodowych. Zarówno mechanicy, jak i właściciele samochodów eksperymentują z różnymi środkami. Od czasu do czasu warto zweryfikować swoje przyzwyczajenia, poszukując nowości. Może się okazać, że od ostatnich zakupów wiele się zmieniło i pojawiły się preparaty o znacznie większej skuteczności, sprzedawane w bardzo rozsądnych cenach. Chemia warsztatowa Oprócz kosmetyków w warsztacie używa się szerokiej gamy technicznych środków chemicznych w postaci: aerozoli w opakowaniach ciśnieniowych, past, proszków, mas plastycznych, płynów itp. Są wśród nich spraye techniczne, uszczelniacze przedniej szyby, produkty do konserwacji podwozia, spraye do kół, spraye do zacisków hamulcowych, produkty do zabezpieczania gwintów, uszczelniacze nadwozia, uszczelki uniwersalne silikonowe, środki czyszczące do klimatyzacji, pasty oraz środki czyszczące do silników. W tej grupie znajdują się także środki, które mogą być znacznie mniej przyjazne środowisku niż kosmetyki samochodowe. Oceniając ich przydatność, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na ich skuteczność i bezpieczeństwo dla pojazdu i jego części, a także łatwość nakładania i usuwania nadmiaru środka po użyciu. Równie ważna jest wydajność: jeśli preparat możemy nakładać cienką warstwą, to oszczędzamy (bo zużywamy mniejsze ilości materiału), a jednocześnie poprawiamy warunki pracy (ograniczając liczbę i objętość substancji ulatniających się do powietrza). Zmniejszamy także w ten sposób ilość czyściwa i środków chemicznych, których trzeba będzie użyć do usunięcia konserwacji przed następną naprawą. Podstawową chemię warsztatową uzupełniają przemysłowe czyściwa bawełniane i papierowe, rozpuszczalniki, pasty do mycia rąk oraz kremy zabezpieczające skórę dłoni. Warto o nich pamiętać, gdy oceniamy wpływ warsztatu na środowisko. Czyściwo może być wykonane z naturalnych materiałów, ale gdy zostanie ono wykorzystane do usunięcia nadmiaru smaru lub innych substancji, to staje się niebezpiecznym odpadem, który wymaga utylizacji w specjalnych warunkach. Jeśli chcemy wspomagać ochronę środowiska, to stosowanie tego typu produktów należy ograniczyć do niezbędnego minimum. Wysokiej jakości materiały higieny osobistej i kremy chroniące naturalną powłokę zabezpieczającą skórę dłoni znacznie poprawiają komfort pracy i minimalizują ryzyko występowania reakcji alergicznych (np. w postaci odczynów kontaktowych pojawiających się w wyniku zabrudzenia skóry dłoni środkami chemicznymi). Szeroka oferta kosmetyków samochodowych i chemii warsztatowej marki Starline dostępna jest w sklepie internetowym LKQ ELIT: www.sklep.elitpolska.pl 10 produkty

exidegroup.com Innowacyjność Zrównoważony rozwój Niezawodność Wysoka wydajność Creating the future – the Exide way: 12V akumulator kwasowo-ołowiowy - niezbędne źródło energii w e-mobilności, dzięki któremu wszystko działa. Elektryzująca przyszłość xEV.

Firma Niterra wykorzystuje wiedzę i doświadczenie zdobyte w ciągu prawie stu lat obecności na rynku i ciągle aktualizuje swoją ofertę, dostosowując ją do przyszłych potrzeb klientów. Doskonałym przykładem jest kompleksowa oferta dla samochodów hybrydowych. Ten typ pojazdów jest symbolem zmian zachodzących obecnie w przemyśle motoryzacyjnym, który opiera się zarówno na tradycyjnych, jak i przyszłościowych formach napędu silnikowego. Szacunkowo w ciągu najbliższych dziesięciu lat rynek pojazdów hybrydowych w Europie gwałtownie wzrośnie, przekraczając liczbę 70 milionów. – Kompleksowa oferta w zakresie obu marek – NGK i NTK – zapewnia naszej firmie duże możliwości sprzedaży na rynku wtórnym w segmencie pojazdów hybrydowych. Rynek ten jest jednym z najważniejszych aspektów wizji naszej firmy, ponieważ przygotowujemy się do mobilnej przyszłości – mówi Frank Massia, Director Marketing Aftermarket EMEA, Niterra GmbH. Zalety samochodów hybrydowych W samochodach hybrydowych zastosowano co najmniej dwa różne rodzaje napędu – są one wyposażone zarówno w silnik elektryczny, który wykorzystuje energię zgromadzoną w akumulatorach, jak i w silnik spalinowy (benzynowy lub wysokoprężny). Podstawowa zasada działania tego rodzaju pojazdów polega na wykorzystaniu jednego lub obu silników przy różnych prędkościach obrotowych (np. silnik elektryczny jest bardziej wydajny przy wytwarzaniu mocy obrotowej lub momentu obrotowego, podczas gdy silnik spalinowy lepiej radzi sobie z utrzymaniem wysokiej prędkości). Pojazd hybrydowy przełącza pracę silnika z jednego na drugi w optymalnym momencie, co przekłada się na oszczędność energii i paliwa, a w efekcie na redukcję emisji spalin. Pojazdy hybrydowe są dostępne w czterech różnych wersjach: Mild-HEV, Full-HEV, Plug-in HEV i REEV. Każdy z tych typów ma swoje unikalne cechy, ale wszystkie oferują wiele korzyści pod względem wydajności i funkcjonalności i są przyjazne dla środowiska. Funkcjonalność Połączenie silników elektrycznego i spalinowego gwarantuje osiąganie dużych odległości bez konieczności częstego ładowania, co jest wymagane w przypadku pojazdów wyłącznie elektrycznych. Wydajność Podczas uruchamiania pojazdu hybrydowego lub jazdy z małą prędkością albo w trybie start-stop wykorzystywany jest wyłącznie silnik elektryczny, co skutkuje zerowym zużyciem paliwa. Podczas przyspieszania lub jazdy pod górę oba silniki współpracują ze sobą, zapewniając oszczędność paliwa. Z kolei podczas spokojnej jazdy z prędkościami średnimi i wysokimi wykorzystywany jest wyłącznie silnik spalinowy. Przyjazny dla środowiska Pojazdy hybrydowe zużywają mniej energii dzięki rekuperacji. Podczas hamowania lub zjeżdżania z góry silnik jest wyłączany, a energia kinetyczna zamieniana na energię elektryczną, która jest wykorzystywana do ładowania akumulatora. W pojazdach tych obserwujemy mniejszą emisję CO2, zwłaszcza w ruchu miejskim. Dzieje się tak, ponieważ w czasie, gdy samochód się nie porusza (np. podczas stania w korku), zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny są wyłączone. Produkty NGK i NTK w samochodach hybrydowych Marki NGK Ignition Parts i NTK Vehicle Electronics, należące do firmy Niterra, zapewniają szeroki asortyment produktów dla samochodów hybrydowych. Obejmuje on: świece zapłonowe, świece żarowe, cewki i przewody zapłonowe, czujniki tlenu, czujniki temperatury spalin (EGTS), czujniki MAP/MAF, czujniki ESP oraz zawory recyrkulacji spalin (EGR). Świece zapłonowe Obecnie większość samochodów hybrydowych wykorzystuje silniki Światowy przemysł motoryzacyjny przechodzi obecnie bezprecedensowe zmiany. Pomimo przewidywanego w najbliższych latach spadku sprzedaży pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi firma Niterra (dawniej NGK Spark Plug) już od pewnego czasu wdraża rozwiązania, które mają zapewnić jej dalszy rozwój. produkty 12 Produkty firmy NITERRA w pojazdach hybrydowych

W ofercie firmy Niterra znaleźć można zarówno świece żarowe metalowe, jak i ceramiczne. Świece żarowe ceramiczne mają jednak przewagę techniczną nad świecami metalowymi, ponieważ te ostatnie, zastosowane w pojazdach hybrydowych, wykazują większe zużycie z powodu wyżarzania w trybie czuwania. Przewidywany okres eksploatacji świec żarowych jest taki sam jak w przypadku tradycyjnych silników wysokoprężnych. Cewki i przewody zapłonowe Cewki zapłonowe NGK spełniają najwyższe standardy jakościowe na rynku i doskonale dopasowują się do wyższych wymagań technicznych w samochodach hybrydowych. W hybrydach wymaga się od cewek zapłonowych większego poziomu wydajności ze względu na większy zakres obciążeń. Ze względu na wzrost liczby zaawansowanych cewek z bezpośrednim połączeniem (cewki ołówkowe/ palcowe oraz tzw. listwy, czyli system bezpośredniego zapłonu) przewody zapłonowe są mniej potrzebne w samochodach hybrydowych. Pozostają one jednak niezbędne dla około 41% samochodów benzynowych. Asortyment Niterra Aftermarket oferuje najlepsze pokrycie parku samochodowego i zapewnia zwiększoną efektywność zapłonu, wynikającą z zaawansowanej wiedzy technologicznej firmy. benzynowe, wyposażone w najnowsze świece zapłonowe z metali szlachetnych, oparte na silnikach spalinowych z technologią start-stop. Pojazdy hybrydowe, dzięki elektryfikacji, zużywają mniejsze ilości paliwa, ale są cięższe niż tradycyjne pojazdy z silnikiem spalinowym, co oznacza, że świece zapłonowe w pojazdach hybrydowych mają taką samą oczekiwaną żywotność i interwał wymiany jak świece stosowane w pojazdach z silnikiem spalinowym. Aby spełnić wymagania technologiczne samochodów hybrydowych, świece zapłonowe z metali szlachetnych zapewniają optymalną wydajność, a około 95% samochodów hybrydowych schodzących z linii produkcyjnej jest wyposażonych w ten właśnie typ technologii. Dla nielicznych pojazdów hybrydowych, które są wyposażone fabrycznie w niklowe świece zapłonowe, Niterra oferuje gamę zamienników z metali szlachetnych przeznaczonych na rynek wtórny, które zapewniają lepsze osiągi, zmniejszają zużycie paliwa, optymalizują zapłon oraz mają wydłużoną żywotność. Świece żarowe Około 10% samochodów hybrydowych wyposażonych jest w silniki wysokoprężne, przy czym świece żarowe stosowane są przede wszystkim w pojazdach dla segmentów klas wyższej i średniej. produkty 13 GAMA PRODUKTÓW NTK VEHICLE ELECTRONICS Oferta NTK Vehicle Electronics dla pojazdów hybrydowych (zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych) obejmuje czujniki tlenu, czujniki temperatury spalin (EGTS), czujniki MAP/MAF, czujniki ESP, zawory recyrkulacji spalin (EGR) oraz czujniki ciśnienia spalin i ciśnienia różnicowego (EDPS) spełniające najnowsze standardy dotyczące emisji spalin. Wszystkie produkty NTK odpowiadają najnowszym technologiom i normom motoryzacyjnym – niezależnie od tego, czy są stosowane w pojazdach spalinowych, czy hybrydowych.

Praktyczniejsze w użyciu i skuteczniejsze w działaniu filtry kabinowe FILTRON dla jeszcze łatwiejszej pracy mechaników Priorytetem marki FILTRON jest konstruowanie oraz nieustanne udoskonalanie swoich produktów tak, aby filtry były jak najłatwiejsze w użyciu. Poznaj przykładowe modyfikacje istniejących modeli filtrów, które zdecydowanie usprawniają ich montaż przy zachowaniu pełnej skuteczności działania danego filtra kabinowego. Tworzymy filtry, które sprostają wszelkim wymaganiom Jakość i niezawodność filtrów FILTRON to zasługa nowoczesnych i zaawansowanych technologii wykorzystywanych podczas ich produkcji. Od 2016 roku marka FILTRON należy do firmy MANN+HUMMEL, która jest obecnie światowym liderem w dziedzinie technologii filtracji, zatrudniającym ponad 20 000 osób w ponad 80 krajach świata. Drobiazgowej kontroli poddawana jest zarówno jakość materiałów używanych do produkcji, jak i wytrzymałość oraz skuteczność gotowych elementów. Tutaj nie ma żadnej przypadkowości. Wszystko opiera się na ponad 60 sprawdzonych metodach badawczych zgodnych z międzynarodowymi standardami. Modyfikacje filtrów, które ułatwią pracę mechanikom Zmiany konstrukcyjne dokonane w poszczególnych filtrach miały na celu wyeliminowanie problemów deformacji filtrów podczas ich montażu w obudowie. Zmian konstrukcyjnych filtrów dokonaliśmy na dwa różne sposoby: • zastąpienie konstrukcji jednolitej konstrukcją posiadającą 2 elementy Przebudowa filtrów K 1152 oraz K 1152A zdecydowanie poprawiła ich montaż w samochodzie. Instalacja starszych wersji tych filtrów była bardzo trudna. Zdarzały się przypadki pękania filtra podczas montażu. Największym problemem było włożenie samego filtra do obudowy, ponieważ otwór montażowy był mniejszy niż gabaryty zewnętrzne filtra (otwór montażowy miał mniejszy rozmiar niż otwór gniazda, w którym osadzony jest filtr). Po wprowadzonych modyfikacjach problem został wyeliminowany. Poprawki polegały na odseparowaniu dwóch elementów – mieszka filtracyjnego oraz klapki zamykającej filtr w obudowie. • obrócenie kierunku dystrybucji plis o 90 stopni Dokonano obrócenia kierunku dystrybucji plis o 90 stopni względem filtrów OE. Dzięki temu filtry podczas montażu nie ulegają uszkodzeniu i łatwiej można umieścić je w obudowie. W efekcie przeprowadzonych modyfikacji powstały filtry, które montuje się o wiele łatwiej i szybciej. Filtr – po włożeniu do obudowy – wraca do swojego pierwotnego kształtu bez ryzyka powstania jakichkolwiek uszkodzeń. Modyfikacjom poddano filtry: K 1230 i K 1230A, K 1321, K 1321A, K 1351, K 1355, K 1367A, K 1429A, K 1330, K 1330A, K 1314, K 1314A oraz K 1267A. Przy montażu dochodziło do deformacji tych filtrów na skutek ich zgniecenia. Zdarzało się również, że filtry nie rozprostowywały się po włożeniu do gniazda, co prowadziło do powstawania nieszczelności. Słuchamy potrzeb naszych klientów, analizując je w każdym aspekcie. Nasi konstruktorzy nieustannie udoskonalają produkty marki FILTRON, wprowadzając modyfikacje zgodnie z sugestiami odbiorców oraz wymaganiami współczesnego rynku motoryzacyjnego. Ponadto przykładamy dużą wagę do budowy filtrów – tak, aby były one jak najłatwiejsze w montażu. Jest to tym bardziej ważne w czasach, gdy konstrukcje samochodów stają się coraz bardziej skomplikowane. Przeprowadziliśmy wiele modyfikacji istniejących modeli filtrów, a podczas tworzenia nowych dokładamy wszelkich starań, aby filtry były nie tylko skuteczne w działaniu, ale również proste w montażu. Ciągłe ulepszanie filtrów FILTRON ma tylko jeden zasadniczy cel – praca z nimi ma przebiegać w szybki i bezproblemowy sposób! Serwisowanie samochodu to niejednokrotnie skomplikowane, a przy tym i odpowiedzialne zadanie. W końcu wiąże się ono bezpośrednio z naszym bezpieczeństwem na drodze. Prawidłowa obsługa auta wymaga od mechaników nie tylko profesjonalizmu oraz specjalistycznej wiedzy, ale również dostępu do odpowiednich części. produkty 14

Bierz udział w promocjach LKQ ELIT, rób zakupy a zgromadzone Qcoiny przelewaj na kartę. Kartą możesz zapłacić w każdym sklepie, stacji benzynowej lub opłacić faktury za zakupy w LKQ ELIT. NOWOŚĆ! Karty przedpłacone jako nagrody w DRIVERS CLUB 26.10.2023

Czy jazda w mieście może być szczególnym wyzwaniem dla silnika spalinowego? Zdecydowanie tak. Korki, stosunkowo krótkie trasy, praca systemu start/stop — TotalEnergies przypomina, że współczesne jednostki napędowe bardzo ciężko znoszą takie warunki pracy i w związku z tym wymagają najwyższej jakości olejów, spełniających odpowiednie wymagania konstruktorów silnika. Z jednej strony – coraz większe korki. Z drugiej – coraz mniejsze pojemności silników i coraz większe moce z litra osiągane za pomocą bezpośredniego wtrysku benzyny i doładowania. Takie zestawienie jest w zasadzie wzorowym przepisem na mechaniczną katastrofę, przed którą można się uchronić dwoma sposobami. Po pierwsze – myśleć za kierownicą, po drugie zadbać o dobrej jakości olej i skracanie okresów pomiędzy jego wymianami, gdy samochód eksploatowany jest w miejskim ruchu. TotalEnergies wyjaśnia, dlaczego pozornie zwykła eksploatacja samochodu w mieście jest tak niekorzystna dla współczesnych silników i wskazuje na konkretne cechy olejów, które chronią silnik przed przyspieszonym zużyciem. Specyfika ruchu miejskiego W mieście dominują krótkie odcinki jazdy, podczas których silnik nie osiąga temperatury roboczej i przez to zużywa się szybciej niż na łagodnie pokonywanych, dłuższych trasach. Co więcej – w takich warunkach do oleju może przedostawać się paliwo, ponieważ dawki rozruchowe i te podawane podczas rozgrzewania silnika są większe niż te po rozgrzaniu. W silnikach eksploatowanych wyłącznie na krótkich trasach gromadzi się wilgoć. Ten problem dotyka zwłaszcza niedogrzanych silników jak np. hybryd. Skropliny, rozpuszczone w oleju, krążą gdzieś po silniku inicjując lub wzmagając procesy korozji. Jazda w mieście – wiąże się z ciągłym przyśpieszaniem i ruszaniem. Co z tego, że prędkość maksymalna ograniczona jest najczęściej do 50 km/h, skoro bez przerwy trzeba

dynamicznie włączać się do ruchu, ruszać na światłach czy przejściach dla pieszych. Podczas takiej eksploatacji silnik zużywa więcej paliwa, to zaś oznacza większą ilość produktów spalania w oleju, czyli większą ilość zanieczyszczeń. Z tego względu należy olej wymieniać częściej niż wtedy, kiedy jeździmy głównie na dalszych trasach. Dodatkowym obciążeniem dla silnika eksploatowanego w mieście są systemy start/stop, które w oczywisty sposób szkodzą mu, zaburzając proces smarowania. Cała nadzieja w oleju Coraz większa grupa producentów samochodów otwarcie przyznaje się do tego, że nie produkuje już silników, które mogą przejechać milion kilometrów. Oficjalne deklaracje żywotności to coraz częściej… 300 tys. km. Skoro użytkownik nie może liczyć na żaden margines wytrzymałościowego bezpieczeństwa, musi przestrzegać zaleceń producenta silnika w kwestii parametrów oleju. Najlepiej i najbezpieczniej wybierać te oleje, które mają na opakowaniu odpowiednie dopuszczenia producenta silnika. Oto najważniejsze cechy współczesnych olejów, które mają kluczowe znaczenie dla współczesnych silników eksploatowanych w mieście. Dyspersja sadzy Benzynowe silniki downsizingowe – a takie zdominowały segmenty aut miejskich i kompaktowych – produkują sadzę, czasami nawet w sporych ilościach. Wynika to z faktu, że przy ogromnym obciążeniu małego silnika z wtryskiem bezpośrednim, nie dochodzi do idealnego wymieszania paliwa z powietrzem i w cylindrach powstają strefy nadmiaru paliwa. I właśnie z nich, w procesie spalania powstaje sadza. Co ma olej do sadzy? Okazuje się, że bardzo dużo. Z jednej strony jego skład może redukować nieco tworzenie się cząstek sadzy. Z drugiej, musi on mieć właściwości dyspersyjne. Chodzi o to, że sadza z komory spalania przedostaje się również do oleju i w pewnym stopniu go zanieczyszcza. Dobre oleje mają odpowiednie właściwości dyspergujące, które pozwalają dość sporej ilości sadzy utrzymywać się w zawiesinie w dużym rozproszeniu. W ten sposób zanieczyszczony olej jest w stanie krążyć w obiegu i nie zapchać kanałów bądź filtra olejowego, co mogłoby mieć złe skutki dla całej jednostki. Dyspersja sadzy przez olej chroni także łańcuch rozrządu. Sadza, o której mowa ma tendencje do osadzania się w różnych miejscach silnika, m.in. na łańcuchu rozrządu. Jest to szczególnie szkodliwe w obszarze sworzni łączących ogniwa łańcucha, ponieważ powoduje ich wycieranie. Minimalne luzy na poszczególnych sworzniach po przemnożeniu przez liczbę sworzni potrafią „rozciągnąć” łańcuch w zakresie, który nie da się skompensować napinaczem. Powoduje to zaburzenia faz rozrządu, a także grozi przeskoczeniem łańcucha. W najgorszym wypadku brak synchronizacji wałków rozrządu oraz wału korbowego może doprowadzić do uderzenia tłoka w zawory, a koszty naprawy tego zdarzenia będą znaczne. Olej z silnymi właściwościami dyspersyjnymi jak również odpowiednio dobranym pakietem dodatków przeciwzużyciowych zapobiega gromadzeniu się sadzy w newralgicznych miejscach i dodatkowo chroni łańcuch przed wydłużaniem. Olej, a przedwczesny zapłon Innym poważnym problemem, z którym wciąż zmagają się konstruktorzy silników spalinowych jest zjawisko przedwczesnego zapłonu LSPI. Można go zaobserwować najczęściej w zakresie niskich obrotów (1500-2000 obr/min), przy mocnym obciążeniu silnika i silnym doładowaniu powietrzem. Takie warunki powstają wtedy, kiedy jadąc z niską prędkością obrotową gwałtownie wciskamy pedał gazu. Ponieważ z roku na rok rośnie udział skrzyń automatycznych, kierowca przestaje mieć wpływ na obroty silnika. Skrzynie zawsze dążą do skrajnego ich obniżenia, a potem po dodaniu gazu przez chwilę jednostka pracuje właśnie w takich niekorzystnych warunkach. Przedwczesny zapłon, który wtedy może się pojawiać, spowodowany jest m.in. obecnymi w komorze spalania niedopalonym paliwem i żarzącymi się cząstkami oleju. LSPI skutkuje uderzeniami płaszcza tłoka o tuleję cylindra, a to prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika. Oleje redukujące zjawisko LSPI mają formułę ograniczającą powstawanie wspomnianych cząstek, które w obrębie cylindra mogą się żarzyć i dodatkowo działają gasząco na paliwo rozcieńczone w warstwie oleju na gładzi czy pierścieniach. Te właściwości oleju znacząco zmniejszają częstotliwość występowanie zjawiska LSPI. Błyskawiczne smarowanie Powyższe hasło brzmi jak slogan reklamowy, ale tak właśnie mają działać nowoczesne oleje. Nie tylko chodzi tu o jak najszybsze smarowanie podczas rozruchu. Jest to też istotna kwestia w przypadku napędów hybrydowych, gdzie podczas większego zapotrzebowania na moc, silnik spalinowy zostaje uruchomiony i wkręcany jest na wyższe obroty. W takich przypadkach potrzebujemy olejów, które jak najszybciej przesmarują nam cały silnik. I właśnie to jeden z powodów, że na rynku pojawiają się klasy lepkościowe takie jak np. 0W-20 czy niższej. TotalEnergies ma w swojej gamie 9 olejów tej klasy lepkościowej. Są już na rynku silniki, do których producent zaleca oleje o klasie lepkości 0W-8. I pod żadnym pozorem do takich jednostek nie należy wlewać np. produktów 5W-50 czy 10W-40, bo to je po prostu zniszczy bardzo szybko. Jak widać wszystkie kluczowe wymagania olejowe, mają swoje racjonalne podstawy, a lekceważenie ich może mieć bezpośredni, negatywny wpływ na osiągi silnika lub w sposób widoczny (czasem wręcz zaskakująco szybki) przyspieszyć jego zużycie. Oleje TotalEnergies są opracowywane wspólnie z producentami silników, dysponują odpowiednimi dopuszczeniami wiodących marek na polskim rynku. Dzisiejsze silniki są bardzo skomplikowane i wymagają bardzo nowoczesnych olejów dobranych zgodnie z wymaganiami producenta. Ważne jest zatem to, aby ściśle trzymać się instrukcji obsługi. Eksperymentowanie typu „zawsze lałem i będę lał olej 5W-50” nie patrząc na wymagania producenta może się skończyć zniszczeniem silnika". Andrzej Husiatyński, Dział Techniczny TotalEnergies Marketing Polska Sp. z o.o.

Asortyment marki MANN-FILTER w programie lojalnościowym proPoints Program lojalnościowy proPoints działa w Polsce w od 2022 r. i skierowany jest do niezależnych warsztatów pojazdów osobowych i ciężarowych. ProPoints umożliwia w pełni zautomatyzowane zbieranie punktów za zakupy produktów z oferty marek partnerów, które uczestnicy mogą w prosty sposób wymienić na atrakcyjne nagrody za pośrednictwem portalu internetowego. Celem programu jest maksymalizacja korzyści dla warsztatów poprzez zapewnienie im najlepszego wyposażenia i motywacji do rozwoju – z silnymi markami, wysokiej jakości produktami od producentów OE oraz najwyższej klasy usługami dla warsztatów. MANN-FILTER – nowa marka partnerska i znaczące wzbogacenie asortymentu produktów Aby zapewnić warsztatom zaopatrującym się w produkty premium szersze możliwości zbierania punktów w ramach programu proPoints, oferta została rozwinięta o pełen asortyment marki MANN-FILTER do pojazdów osobowych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz motocykli. Dzięki współpracy aż pięciu czołowych dostawców w branży motoryzacyjnej, tj. Clarios, HELLA, MANN+HUMMEL, Niterra i ZF, przy łącznej liczbie dziesięciu marek produktów, program pokrywa obecnie ponad 75% zapotrzebowania na części zamienne do pojazdów, niezbędne w codziennej pracy warsztatów niezależnych. ,,Cieszymy się, że dzięki stale poszerzanej współpracy możemy zaoferować warsztatom jeszcze atrakcyjniejszy i bogatszy pod kątem asortymentu program lojalnościowy. Dołączenie marki MANN-FILTER do programu proPoints to kolejny krok dla rozwoju oferty i zacieśnienia współpracy, z której korzyści mogą czerpać warsztaty niezależne. Priorytetem naszej współpracy w ramach programu proPoints jest również docenienie naszych Klientów, ich zaangażowania oraz zaufania, jakim darzą Dzięki współpracy aż pięciu czołowych dostawców w branży motoryzacyjnej program pokrywa obecnie ponad 75% zapotrzebowania na części zamienne niezbędne w codziennej pracy warsztatów. produkty naszych marek’’ – skomentowali partnerzy programu. Obecnie w ramach programu lojalnościowego proPoints punkty przyznawane są za zakup produktów marek: HELLA, HELLA PAGID, LEMFÖRDER, MANN-FILTER, NGK, NTK, SACHS, TRW, VARTA i ZF u autoryzowanych dystrybutorów biorących udział w programie. Tak kompleksowa oferta pozwoli warsztatom spełnić ich zapotrzebowanie na części wykorzystywane Program lojalnościowy proPoints rozszerza ofertę o asortyment marki MANN-FILTER. Z tej okazji na warsztaty czekają aż dwie akcje promocyjne. produkty 18

Celem programu lojalnościowego jest maksymalizacja korzyści dla warsztatów – z silnymi markami, wysokiej jakości produktami od producentów OE oraz najwyższej klasy usługami dla warsztatów. Oferta programu proPoints została rozwinięta o pełen asortyment marki MANN-FILTER do pojazdów osobowych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz motocykli. w codziennej pracy, przyczyniając się jednocześnie do optymalizacji czasu dzięki korzystaniu z jednego programu obejmującego ofertę produktów aż dziesięciu marek. Promocja na lato od MANN-FILTER dla uczestników programu proPoints Dołączenie nowego partnera to nie tylko znaczący krok w rozwoju programu lojalnościowego, ale także okazja, by podziękować obecnym klientom za ich zaufanie oraz zaprosić do programu nowych uczestników. Dlatego już w lipcu partnerzy proPoints będą nagradzać zarejestrowane warsztaty za zakupy produktów marki MANN-FILTER poprzez przyznanie im podwójnej liczby punktów za każdy zakup. Wsparcie dla niezależnych warsztatów Zbieranie punktów w programie proPoints opiera się na prostych zasadach: wystarczy zarejestrować warsztat na stronie internetowej www.propoints.pl i wybrać do 5 autoryzowanych dystrybutorów, u których zaopatruje się w produkty marek partnerskich programu. Punkty za zakupy dokonane u wskazanych dystrybutorów będą automatycznie przeliczane i aktualizowane. Rozbudowane portfolio produktów marek partnerskich programu proPoints umożliwia zarejestrowanym warsztatom wybór nagród z szerokiej puli, w tym m.in.: sprzęt AGD, produkty wyposażenia warsztatowego, sprzęty biurowe, elektronikę, a także bogaty wybór dedykowanych voucherów. Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej w celu zapoznania się z programem proPoints oraz dołączenia do grona uczestników. Zdjęcia: AHEAD Automotive GmbH produkty 19

Dlaczego TRW? Jakość OE na rynku części zamiennych ENERGIA Wyróżniamy się innowacyjnością rozwiązań i determinacją. Koncentrujemy się na osobach, jesteśmy kreatywni i proaktywnie działamy na naszych rynkach. INNOWACJA Ponieważ jesteśmy zmotywowani i skupieni na innowacyjności. To, co nas wyróżnia na rynku, to pomysłowość i proaktywność. EMPATIA Działamy w tym samym sektorze, w którym poruszają się nasi klienci, dlatego w pełni rozumiemy ich indywidualne potrzeby. JESTEŚMY WIODĄCYM DOSTAWCĄ CZĘŚCI W JAKOŚCI OE NA RYNKU CZĘŚCI ZAMIENNYCH. JAKO PRODUCENT ELEMENTÓW UKŁADÓW ZAWIESZENIA, KIEROWNICZEGO I HAMULCOWEGO PROJEKTUJEMY I PRODUKUJEMY NASZE CZĘŚCI TAK, ŻEBY DOSKONALE ZE SOBĄ WSPÓŁPRACOWAŁY. Jesteśmy prawdziwymi oryginałami Nasza historia skupia się na Prawdziwych Oryginałach, ludziach, którzy pracują z marką TRW, i opowiada światu, dlaczego nasi ludzie tworzą najlepsze części na rynku. Prawdziwi Oryginałowie reprezentują TRW i pokazują ludzką twarz naszej marki. Kreatywność, zaangażowanie i profesjonalizm to wartości które świadczą o nas jako o dostawcach najwyższej klasy. JESTEŚMY NA PIERWSZYM MIEJSCU NA ŚWIECIE POŚRÓD DOSTAWCÓW UKŁADÓW HAMULCOWYCH. JESTEŚMY PRAWDZIWYMI ORYGINAŁAMI. 20

Wychodząc naprzeciw twoim potrzebom W TRW zdajemy sobie sprawę, że branży motoryzacyjnej nie można traktować jako jednego rynku. Dostrzegamy w nim wiele osobnych jednostek o specyficznych potrzebach. By jak najlepiej im sprostać, podzieliliśmy i przypisaliśmy naszą ofertę konkretnym segmentom pojazdów, dbając jednocześnie o spełnienie kryteriów OE i zachowanie jakości, z której znana jest marka TRW. SAMOCHODY OSOBOWE Oferta TRW dla samochodów osobowych i dostawczych CV Oferta TRW dla pojazdów ciężarowych MOTO Oferta TRW dla motocykli Oferta TRW UKŁADY HAMULCOWE UKŁAD KIEROWNICZY I ZAWIESZENIE + AMORTYZATORY SAMOCHODY CIĘŻAROWE I AUTOBUSY TRW MOTO

trwaftermarket.com/klocki-hamulcowe Niski poziom pylenia zapewnia czystsze obręcze koła • Formuła zawierająca ceramikę redukuje pylenie nawet o 45% • Brak kompromisów w zakresie bezpieczeństwa Zwiększone bezpieczeństwo od momentu zjechania z podnośnika • Zaawansowana powłoka COTEC skraca drogę hamowania* • Specjalistyczna konstrukcja płytki tylnej zapewnia odporność na ciepło i wysoką wytrzymałość na ścinanie • Dokładnie zbadane materiały cierne zapewniają najbezpieczniejsze działanie w każdych warunkach Szybki montaż • Wszystkie niezbędne akcesoria montażowe znajdziesz dołączone do pudełka • Precyzja produkcji zapewnia bezproblemowy montaż i działanie Eksperci w dziedzinie hamowania TRW od prawie stu lat projektuje i produkuje całe układy hamulcowe dla producentów pojazdów. Wszystko projektujemy, produkujemy i testujemy sami, dzięki czemu możemy zagwarantować, że wszystkie części hamulcowe TRW True Originals spełniają zaawansowane standardy jakości, niezawodności i bezpieczeństwa. Każdy element oferty klocków hamulcowych TRW na rynku wtórnym jest wielokrotnie testowany, również płytki tylne, które odgrywają kluczową rolę utrzymując materiał cierny. Dlatego montując TRW True Originals sprawiasz, że systemy bezpieczeństwa w pojazdach Twoich klientów zawsze będą działać skutecznie na drodze. PRAWDZIWI EKSPERCI W DZIEDZINIE HAMOWANIA Nasze klocki hamulcowe DTEC oferują wszystkie korzyści w zakresie bezpieczeństwa oferowane w naszych standardowych klockach, a dodatkowo również technologię o poziomie zapylenia powierzchni obręczy koła niższym nawet o 45%.

trwaftermarket.com/klocki-hamulcowe Montuj TRW True Originals Dzięki klockom hamulcowym TRW True Originals możesz być pewien, że robisz coś dobrego dla swoich klientów: zapewniasz im doskonałą obsługę, korzystając z najwyższej jakości produktów wyprodukowanych przez uznanych na świecie specjalistów w dziedzinie hamulców. Wysoka wydajność dla Twoich klientów • Gwarancja: 36 miesięcy, 50 000 km • Homogeniczność mieszanki zapewnia większy komfort podróży: mniej drgań i hałasu • Malowanie proszkowe zapobiega powstawaniu korozji na tylnej płytce Zaawansowany proces produkcji i testowania Nasza unikalna powłoka krzemianowa COTEC jest standardowo nakładana na wszystkie klocki hamulcowe do samochodów osobowych i dostawczych, zapewniając lepszy kontakt między klockiem a tarczą hamulcową. Łączymy solidną płytkę tylną z materiałem ciernym za pomocą unikalnego kleju, który może wytrzymać ekstremalnie wysokie temperatury i siły ścinające (wiemy, ponieważ przetestowaliśmy je w ekstremalnych warunkach). Jesteśmy jedynym producentem hamulców w branży IAM, który opracowuje własny sprzęt i oprogramowanie do testowania, akceptowane przez producentów OEM – testujemy również produkty na drogach, przeprowadzamy m.in. testy alpejskie, testy wyczynowe i testy utrzymywania na wzniesieniach. W trosce o środowisko naturalne TRW jako jeden z pierwszych producentów w Europie wprowadził program przyjaznych dla środowiska klocków hamulcowych do samochodów osobowych. Nigdy nie stosujemy szkodliwych materiałów, takich jak ołów, rtęć, kadm, antymon, mosiądz czy molibden. • Oszczędzamy energię i redukujemy emisję CO2, stosując nowoczesny proces wypalania przy zaawansowaniu płyt rozgrzewanych elektrycznie zamiast bardziej energochłonnego procesu wykorzystującego palniki gazowe – metoda ta jest obecnie standardem wyposażenia oryginalnego (OE) • Nasze produkty posiadają certyfikat ISO 14001 *Do 7 metrów podczas pierwszych hamowań po montażu. Niezależnie przetestowane przez RDW. MarkaTRW należy do portfolio ZF Aftermarket – firmy, która stawia na to, aby każda część zamienna została stworzona tak, aby sprostać wyzwaniom. Nasi pracownicy na całym świecie dbają o to, aby właśnie takie części trafiały do naszych klientów. ProduktyTRW wspierane przez globalną sieć ekspertów, wyznaczają standardy bezpieczeństwa i jakości.

Rewolucyjne rozwiązanie TEXA do dezynfekcji pojazdów oraz miejsc pracy AIR2 SAN

Specyfikacja techniczna Wydajność wytwarzania O3 Powyżej 10 gr/h Komora wytwarzania O3 Szkło boro-krzemowe Rodzaj działania W pełni automatyczne z kontrolą stężenia Czujniki Ozonu, Temperatury, Wilgotności Filtr powietrza wlotowego Filtr przeciwpyłowy Przekształcenie O3 -> O2 Filtr z aktywnym węglem Poziom hałasu <50 dB Materiał obudowy Stal nierdzewna Moc max 80W (Moc modulowana dla optymalnego stężenia) Przepływ powietrza 210 m³/h Wymiary 370 x 252 x 192 mm Waga 5,7 Kg Zasilanie 12 V (gniazdo zapalniczki samochodowej) / 100-240 V (opcjonalnie) Pilot Standardowy Zdalne sterowanie Przez aplikację (Apple Store / Google Play Store) lub IDC5 (AXONE) Kontrolki postępu 2 Led Bluetooth Standardowy Zgodność z normami Nr 24482 31/07/1996 i CNSA 27/10/2010 Zapoznaj się z informacjami na temat skuteczności ozonu w zwalczaniu Covid: www.texa.com/Ozone-covid-19 Skontroluj ogromne pokrycie TEXA na: www.texa.com/coverage Informacje o zgodności IDC5 oraz minimalnych wymaganiach: www.texa.com/system facebook.com/texacom linkedin.com/company/texa instagram.com/texacom youtube.com/texacom Marka Bluetooth® jest własnością Bluetooth SIG, Inc., U.S.A.Używana na licencji przez TEXA S.p.A. Android is a trademark of Google Inc OSTRZEŻENIE Znaki towarowe i marki producentów pojazdów występujące w niniejszej publikacji mają na celu wyłącznie informować czytelnika o potencjalnej przydatności wymienionych produktów TEXA, do zastosowania w pojazdach wyżej wskazanych marek. Użyte nazwy marek, modeli i systemów elektronicznych zawarte w tej broszurze mają charakter wyłącznie informacyjny. Produkty i oprogramowanie TEXA są przedmiotem ciągłego rozwoju i aktualizacji, co oznacza, że w danym momencie mogą okazać się niezdolne do przeprowadzenia diagnostyki wszystkich modeli i systemów elektronicznych każdego ze wskazanych producentów. Zdjęcia i sylwetki pojazdów użyte w niniejszej publikacji mają jedynie ułatwić odszukanie kategorii pojazdu (samochód osobowy, ciężarowy, motocykl, itd.), do jakiego produkt i/lub oprogramowanie TEXA są dedykowane. Dane, opisy i ilustracje mogą różnić się od tych przedstawionych w niniejszej publikacji. TEXA S.p.A. Zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w produktach, bez uprzedniego powiadomienia. TEXA Poland Sp. z o.o. Ul. Brzezińska 52A 41-404 Mysłowice Tel. +48 32 364 18 80 Call Center +48 32 364 18 88 www.texapoland.pl info.pl@texa.com Copyright TEXA S.p.A. Cod. 8801507 05/2023 - Polacco - V10

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=