Elit_News_129

THE CLEVER CHOICE OPORNIKI/REGULATORY DMUCHAW AVA UKŁAD KLIMATYZACJI Opornik często zwany „rezystorem” jest częścią układu HVAC, umiejscowionym zazwyczaj niedaleko silnika dmuchawy, jego zadaniem jest sterowanie wydajnością nawiewu powietrza do kabiny pojazdu. Ustawiając w panelu sterowania klimatyzacją zadany poziom nawiewu aktywujemy odpowiedni obwód opornika, dzięki czemu kontrolujemy siłę nadmuchu w kabinie pojazdu. Różne poziomy oporności określają różne prędkości silnika dmuchawy: ■ Najwyższa rezystancja: dmuchawa obraca się z najniższą prędkością, ■ Najniższa rezystancja: dmuchawa obraca się szybciej, ■ Brak rezystancji: maksymalne możliwe napięcie dostarczane jest do silnika dmuchawy, dzięki czemu dmuchawa obraca się z maksymalną prędkością. Funkcja rezystora dmuchawy Najbardziej powszechnym problemem związanym z opornikiem dmuchawy jest korozja lub jego przepalenie się. Gdy dmuchawa nie reaguje na pełny zakres regulacji siły nawiewu, lecz wyłącznie działa na najwyższym biegu (brak rezystancji), wówczas wyraźnie wskazuje to awarię opornika, a nie silnika dmuchawy. W nowoczesnych układach sterowania sprawdzenie przyczyny awarii w ten sposób nie zawsze jest możliwe. Gdy rezystor znajduje się w trudnodostępnym miejscu w pojeździe, czasami lepiej jest zapobiegawczo wymienić go razem z silnikiem dmuchawy. Kiedy wymienić? POKRYCIA RYNKU 57% 70 REFERENCJE ZASTĄPIONYCH NUMERÓW OE 160

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=