LKQ ELIT News nr 127!

6 Doskonale sprawdzają się one pod dużymi obciążeniami i przy dużych prędkościach. Opony diagonalne, a zwłaszcza opony diagonalne z opasaniem, to prawdopodobnie najlepszy wybór dla motocyklistów. Opony do zadań specjalnych Opony mają oczywiście także kilka słabych stron, m.in. podatność na przebicie. Jazda z oponą bez powietrza jest niemożliwa. W normalnych warunkach problem można rozwiązać własnoręcznie albo wzywając pomoc drogową. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie pojazdy są eksploatowane w normalnych warunkach. Czasami ryzyko uszkodzenia opony w wyniku najechania na kolce, przestrzelenia albo zniszczenia w inny sposób jest bardzo duże, podobnie jak wynikające z niego zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. Wiodący producenci oferują specjalne rozwiązania dla samochodów do przewozu VIP-ów, służb porządkowych, wojska czy też do konwojowania wartościowych przedmiotów. W cięższych pojazdach są to systemy pompowania w czasie jazdy. W autach osobowych spotyka się wykładziny ze stali lub kevlaru zwiększające odporność na przebicie oraz wkładki z tworzywa sztucznego, dzięki którym nawet po całkowitej utracie powietrza można kontynuować jazdę. Stosunkowo nową konstrukcją są opony zawierające wewnątrz strukturę zbliżoną kształtem do plastra miodu. Jej ścianki nadają oponie niezbędną sztywność i umożliwiają kontynuowanie jazdy do warsztatu albo w celu opuszczenia niebezpiecznej strefy. Warto wspomnieć także o rozwiązaniach, które dają oponom zdolność samonaprawiania niektórych uszkodzeń. Ich działanie przypomina zestawy do naprawy przebitych opon na drodze, z tą różnicą, że substancja uszczelniająca jest „wbudowana” w oponę i aktywowana w miejscu uszkodzenia. Takie rozwiązania nie zabezpieczają oczywiście przed skutkami poważniejszych uszkodzeń, np. przestrzelenia opony czy rozerwania jej na kolczatce. Opony a środowisko Wpływ procesu produkcji i eksploatacji opon na środowisko naturalne jest ogromny i trwa przez cały cykl życia opony: od pozyskania surowców do produkcji po utylizację. Kauczuk wykorzystywany do produkcji gumy przez przemysł oponiarski jest produktem naturalnym. Zbiera się go z drzew kauczukodajnych uprawianych przede wszystkim w Azji (około 90% światowej produkcji). Drzewa te uprawia się na plantacjach zakładanych na obszarach, na których wykarczowano pierwotne, zróżnicowane lasy. W okresie wegetacji wykorzystuje się znaczne ilości herbicydów, które przez długi czas pozostają w glebie w miejscu aplikacji. Produkcja gumy jest też procesem energochłonnym, w którym wykorzystywane są: agresywne substancje chemiczne (m.in. amoniak), technika

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=