LKQ ELIT News nr 127!

technika kauczuku. Próbowano go syntetyzować oraz dodawać wypełniaczy, które zmniejszyłyby zawartość kauczuku w objętości opony, jednocześnie nie zmieniając radykalnie jej parametrów. Nie znaleziono idealnego rozwiązania, ale badania nie poszły na marne. Przyczyniły się one do rozwoju przemysłu gumowego i chemicznego. W tym okresie rozpoczęto także prace nad poprawą wytrzymałości opon i zabezpieczeniem ich przed zniszczeniem w warunkach pola walki. Współczesne opony Współczesne opony to skomplikowane, kompozytowe konstrukcje. Są one projektowane z myślą o konkretnych zastosowaniach, a ich budowa uwzględnia parametry takie jak: rodzaj nawierzchni, pora roku i spodziewane zjawiska atmosferyczne, masa pojazdu, maksymalne obciążenie, maksymalna prędkość pojazdu, dopuszczalny poziom hałasu, oczekiwania pod względem amortyzacji drgań, odporność na uszkodzenia i wiele innych. Z samej liczby kryteriów stosowanych do oceny charakterystyki opon można wnioskować, że nie istnieje idealna, uniwersalna opona spełniająca oczekiwania wszystkich użytkowników. Rozsądne minimum to dwa komplety opon (letnie i zimowe) na każdy samochód oraz ewentualnie komplet opon terenowych dla miłośników off-roadu i tych, których obowiązki służbowe lub miejsce zamieszkania zmuszają do jazdy poza utwardzonymi drogami. Jeden samochód osobowy i osiem opon – to jeden z powodów, dla których przemysł oponiarski ma się całkiem nieźle, choć i on odczuwa wahania sprzedaży. Nie może być inaczej, skoro znaczna część produkcji to opony przeznaczone do pierwszego montażu w nowych samochodach. Jedną z najbardziej widocznych zmian ostatnich kilku dziesięcioleci było odejście (przynajmniej w samochodach osobowych) od używania dętek i zastąpienie ich oponami bezdętkowymi. Spośród kilku wariantów konstrukcyjnych na rynku zostały w zasadzie dwa: opony diagonalne, opracowane znacznie wcześniej, w których osnowa jest umieszczona pod kątem 20–40 stopni w stosunku do czoła opony, oraz opony radialne, w których osnowa jest ułożona równolegle do czoła opony. Każde tych rozwiązań ma specyficzne wady i zalety. Opony radialne zostały wprowadzone do produkcji przez koncern Michelin w 1949 roku. 5

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=