LKQ ELIT News nr 127!

Jeśli cofniemy się poza wiek XIX, okaże się, że koła, choć powszechnie stosowane w różnych pojazdach, przez wieki były projektowane jako konstrukcje twarde – w całości drewniane albo wzmacniane żelaznymi obręczami. Ich eksploatacja przysparzała wielu problemów. Dwa zasadnicze to ograniczona przyczepność oraz przenoszenie drgań na konstrukcję pojazdu. Zmiana stała się możliwa dopiero w połowie XIX wieku. Znano już wtedy doskonałe właściwości naturalnego kauczuku i wykorzystywano go w celach praktycznych. Naturalny kauczuk miał jednak pewną wadę: stosunkowo szybko twardniał i kruszył się. Rozwój przemysłu gumowego zależał więc od udoskonalenia receptury produkcji wyrobów kauczukowych albo stworzenia na bazie kauczuku nowego, doskonalszego materiału. Jako pierwszy dokonał tego Amerykanin Charles Goodyear, który opatentował swój wynalazek 15 czerwca 1844 roku. Proces wulkanizacji kauczuku polegał na ogrzewaniu go z dodatkiem siarki. Wytworzona w ten sposób guma przez długi czas zachowuje swoją elastyczność. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że ani Charles, ani reszta rodziny Goodyear nie miała nic wspólnego ze znanym na całym świecie przedsiębiorstwem zajmującym się produkcją opon samochodowych. Pierwszą oponę pneumatyczną wykonał (a potem opatentował) John Boyd Dunlop – irlandzki weterynarz szkockiego pochodzenia. Pierwsze opony znalazły zastosowanie w rowerach, ale szybko skorzystali z nich także producenci pierwszych samochodów. technika Opony są integralną częścią niemal każdego pojazdu osobowego. Inne konstrukcje (wykorzystujące gąsienice albo koła bez opon) występują w bardzo ograniczonej liczbie i można je uznać za ciekawostki albo pojazdy eksperymentalne. Prawdopodobnie wszyscy kojarzymy je nierozerwalnie z kołami różnych typów pojazdów, może poza pojazdami szynowymi (choć i one czasami używają opon, jak pociągi na niektórych liniach metra w Paryżu, Marsylii i wielu innych systemach w Europie i na świecie). Piotr Kołaczek Eksperymentowano z różnymi odmianami opon. Ostatecznie okazało się, że opony pneumatyczne mają tak wiele zalet, że niemal całkowicie zrezygnowano z opon pełnych. Dzisiaj znajdują one zastosowanie jedynie w niektórych aplikacjach przemysłowych (wózki widłowe, pojazdy transportu wewnętrznego w fabrykach itp.). Pneumatyczna, bieżnikowana opona rozwiązała oba największe problemy związane ze stalowymi obręczami: zwiększyła przyczepność do nawierzchni i wprowadziła tłumienie drgań, podnosząc komfort i bezpieczeństwo podróżowania. W okresie pierwszej, a zwłaszcza drugiej wojny światowej przemysł gumowy, podobnie jak inne gałęzie przemysłu, odczuwał poważne braki surowców. Intensywnie poszukiwano wtedy alternatywy dla naturalnego 4 Opony samochodowe historia i teraźniejszość

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=