LKQ ELIT News nr 127!

10 Skrzynia biegów i elementy układu przeniesienia napędu Silnik łączy się z osiami napędowymi za pośrednictwem sprzęgła i skrzyni biegów, która jest w istocie przekładnią o zmiennym stopniu przełożenia. Umożliwia to dostosowanie prędkości obrotowej silnika do prędkości kół w szerokim zakresie wartości. Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów silnik może zawsze pracować w optymalnym, a przynajmniej bezpiecznym zakresie prędkości obrotowych. Skrzynie biegów a rozwój samochodów elektrycznych W pojazdach napędzanych silnikiem spalinowym skrzynia biegów jest niezastąpiona. W przyszłości zapewne zniknie, bo samochody elektryczne i hybrydowe doskonale obywają się bez niej. Silniki elektryczne mają inną charakterystykę niż silniki spalinowe i mogą zapewnić pożądany moment obrotowy już przy niewielkich prędkościach obrotowych. Rezygnacja ze skrzyni biegów to jeden z argumentów sprzedawców pojazdów elektrycznych na poparcie tezy o wyższości aut elektrycznych (ang. electric vehicle, EV) nad spalinowymi. Usunięcie dużej, masywnej i awaryjnej skrzyni biegów poprawia osiągi pojazdów, o ile oczywiście uda się zaradzić problemom, które stwarzają duże i ciężkie pakiety akumulatorów. Skomplikowane konstrukcje współczesnych automatycznych i bezstopniowych skrzyń biegów sprawiają, że ich naprawą zajmują się przede wszystkim wyspecjalizowane warsztaty. Wyzwaniem jest zarówno diagnostyka, jak i obsługa. Jazda testowa i odczytanie komunikatów błędów zapisanych w sterowniku nie zawsze pozwalają zdiagnozować przyczynę awarii. Dokładniejszych wskazówek dostarcza sprawdzenie skrzyni na stanowisku testowym. Są to drogie, skomplikowane urządzenia, których cena rośnie wraz z liczbą obsługiwanych skrzyń. Zakup tych urządzeń oraz oprogramowania i dokumentacji do warsztatu, któremu sporadycznie zdarza się naprawić ręczną skrzynię biegów, nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Dlatego rozsądną strategią wydaje się współpraca ze specjalistami i ograniczenie własnego zaangażowania w naprawę automatycznych skrzyń biegów do produkty Skrzynia biegów i pozostałe części układu przeniesienia napędu są znane od początku motoryzacji. Wielokrotnie zmieniano szczegóły i usprawniano konstrukcję, by była bardziej wytrzymała, wydajna i wygodniejsza w eksploatacji, ale podstawowe zasady pozostają niezmienne. Piotr Kołaczek

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=