LKQ ELIT News nr 127!

NR KWIECIEŃ 2024 127 Opony samochodowe – historia i teraźniejszość Technika Skrzynia biegów i elementy układu przeniesienia napędu Starline Urządzenie do obsługi klimatyzacji Starline PRIME – nowość w ofercie ELIT Polska Wyposażenie warsztatowe

Zaloguj się i zgarniaj nagrody! benefit.filtron.pl START 01.03.2024 45 zaproszeń na FORUM gwarantowane nAgROdy RZecZOwe specjalne kOnkURSy dlA pRAcOwników DoDatkowo: Możliwość zaproszenia Tajemniczego klienta 20% premia specjalna za wzrost zakupów

Produkty Redaktor naczelny Anna Cebeńko ELIT Polska Sp. z o.o. al. Pokoju 18 c 31-564 Kraków Wydawca: Feniks Media Group W. Ślaga, D. Wajs sp. j. ul. Balicka 136 30-149 Kraków Spis treści Korekta Anna Leńska Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z magazynu dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Zdjęcie na okładce Getty Images WSPÓŁPRACUJĄ Z NAMI: Redaktor prowadzący Radosław Urban Zespół redakcyjny Grzegorz Chmielewski, Piotr Kołaczek, Przemysław Osuchowski, Łukasz Pieńkowski Studio graficzne Marcin Masłyk (kierownik studia), Magdalena Gołda Nowe urządzenie do obsługi klimatyzacji STARLINE PRIME Skrzynia biegów i elementy układu przeniesienia napędu Idzie wiosna – czas na zmianę wycieraczek – Negotti 50-lecie Mobil 1 SIDEM – nowy specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska GUDEPOL – lider na rynku pneumatyki X-431 EURO TAB III – profesjonalna diagnostyka z oscyloskopem, TPMS i diagnozą zdalną – LAUNCH ESI[tronic] Evolution – Oryginalne dokumenty – nowy ekran startowy (VW i Audi) ESI[tronic] Evolution – Oryginalne dokumenty OE (FIAT) Na wyłączność w ELIT Polska Nowe marki w ofercie ELIT Polska 04 52 Opony samochodowe – historia i teraźniejszość – technika LKQ ACADEMY – rozwijaj swoją firmę dzięki europejskim doświadczeniom 09 10 14 16 18 28 30 42 44 50 54 04 16 10 3

Jeśli cofniemy się poza wiek XIX, okaże się, że koła, choć powszechnie stosowane w różnych pojazdach, przez wieki były projektowane jako konstrukcje twarde – w całości drewniane albo wzmacniane żelaznymi obręczami. Ich eksploatacja przysparzała wielu problemów. Dwa zasadnicze to ograniczona przyczepność oraz przenoszenie drgań na konstrukcję pojazdu. Zmiana stała się możliwa dopiero w połowie XIX wieku. Znano już wtedy doskonałe właściwości naturalnego kauczuku i wykorzystywano go w celach praktycznych. Naturalny kauczuk miał jednak pewną wadę: stosunkowo szybko twardniał i kruszył się. Rozwój przemysłu gumowego zależał więc od udoskonalenia receptury produkcji wyrobów kauczukowych albo stworzenia na bazie kauczuku nowego, doskonalszego materiału. Jako pierwszy dokonał tego Amerykanin Charles Goodyear, który opatentował swój wynalazek 15 czerwca 1844 roku. Proces wulkanizacji kauczuku polegał na ogrzewaniu go z dodatkiem siarki. Wytworzona w ten sposób guma przez długi czas zachowuje swoją elastyczność. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że ani Charles, ani reszta rodziny Goodyear nie miała nic wspólnego ze znanym na całym świecie przedsiębiorstwem zajmującym się produkcją opon samochodowych. Pierwszą oponę pneumatyczną wykonał (a potem opatentował) John Boyd Dunlop – irlandzki weterynarz szkockiego pochodzenia. Pierwsze opony znalazły zastosowanie w rowerach, ale szybko skorzystali z nich także producenci pierwszych samochodów. technika Opony są integralną częścią niemal każdego pojazdu osobowego. Inne konstrukcje (wykorzystujące gąsienice albo koła bez opon) występują w bardzo ograniczonej liczbie i można je uznać za ciekawostki albo pojazdy eksperymentalne. Prawdopodobnie wszyscy kojarzymy je nierozerwalnie z kołami różnych typów pojazdów, może poza pojazdami szynowymi (choć i one czasami używają opon, jak pociągi na niektórych liniach metra w Paryżu, Marsylii i wielu innych systemach w Europie i na świecie). Piotr Kołaczek Eksperymentowano z różnymi odmianami opon. Ostatecznie okazało się, że opony pneumatyczne mają tak wiele zalet, że niemal całkowicie zrezygnowano z opon pełnych. Dzisiaj znajdują one zastosowanie jedynie w niektórych aplikacjach przemysłowych (wózki widłowe, pojazdy transportu wewnętrznego w fabrykach itp.). Pneumatyczna, bieżnikowana opona rozwiązała oba największe problemy związane ze stalowymi obręczami: zwiększyła przyczepność do nawierzchni i wprowadziła tłumienie drgań, podnosząc komfort i bezpieczeństwo podróżowania. W okresie pierwszej, a zwłaszcza drugiej wojny światowej przemysł gumowy, podobnie jak inne gałęzie przemysłu, odczuwał poważne braki surowców. Intensywnie poszukiwano wtedy alternatywy dla naturalnego 4 Opony samochodowe historia i teraźniejszość

technika kauczuku. Próbowano go syntetyzować oraz dodawać wypełniaczy, które zmniejszyłyby zawartość kauczuku w objętości opony, jednocześnie nie zmieniając radykalnie jej parametrów. Nie znaleziono idealnego rozwiązania, ale badania nie poszły na marne. Przyczyniły się one do rozwoju przemysłu gumowego i chemicznego. W tym okresie rozpoczęto także prace nad poprawą wytrzymałości opon i zabezpieczeniem ich przed zniszczeniem w warunkach pola walki. Współczesne opony Współczesne opony to skomplikowane, kompozytowe konstrukcje. Są one projektowane z myślą o konkretnych zastosowaniach, a ich budowa uwzględnia parametry takie jak: rodzaj nawierzchni, pora roku i spodziewane zjawiska atmosferyczne, masa pojazdu, maksymalne obciążenie, maksymalna prędkość pojazdu, dopuszczalny poziom hałasu, oczekiwania pod względem amortyzacji drgań, odporność na uszkodzenia i wiele innych. Z samej liczby kryteriów stosowanych do oceny charakterystyki opon można wnioskować, że nie istnieje idealna, uniwersalna opona spełniająca oczekiwania wszystkich użytkowników. Rozsądne minimum to dwa komplety opon (letnie i zimowe) na każdy samochód oraz ewentualnie komplet opon terenowych dla miłośników off-roadu i tych, których obowiązki służbowe lub miejsce zamieszkania zmuszają do jazdy poza utwardzonymi drogami. Jeden samochód osobowy i osiem opon – to jeden z powodów, dla których przemysł oponiarski ma się całkiem nieźle, choć i on odczuwa wahania sprzedaży. Nie może być inaczej, skoro znaczna część produkcji to opony przeznaczone do pierwszego montażu w nowych samochodach. Jedną z najbardziej widocznych zmian ostatnich kilku dziesięcioleci było odejście (przynajmniej w samochodach osobowych) od używania dętek i zastąpienie ich oponami bezdętkowymi. Spośród kilku wariantów konstrukcyjnych na rynku zostały w zasadzie dwa: opony diagonalne, opracowane znacznie wcześniej, w których osnowa jest umieszczona pod kątem 20–40 stopni w stosunku do czoła opony, oraz opony radialne, w których osnowa jest ułożona równolegle do czoła opony. Każde tych rozwiązań ma specyficzne wady i zalety. Opony radialne zostały wprowadzone do produkcji przez koncern Michelin w 1949 roku. 5

6 Doskonale sprawdzają się one pod dużymi obciążeniami i przy dużych prędkościach. Opony diagonalne, a zwłaszcza opony diagonalne z opasaniem, to prawdopodobnie najlepszy wybór dla motocyklistów. Opony do zadań specjalnych Opony mają oczywiście także kilka słabych stron, m.in. podatność na przebicie. Jazda z oponą bez powietrza jest niemożliwa. W normalnych warunkach problem można rozwiązać własnoręcznie albo wzywając pomoc drogową. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie pojazdy są eksploatowane w normalnych warunkach. Czasami ryzyko uszkodzenia opony w wyniku najechania na kolce, przestrzelenia albo zniszczenia w inny sposób jest bardzo duże, podobnie jak wynikające z niego zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. Wiodący producenci oferują specjalne rozwiązania dla samochodów do przewozu VIP-ów, służb porządkowych, wojska czy też do konwojowania wartościowych przedmiotów. W cięższych pojazdach są to systemy pompowania w czasie jazdy. W autach osobowych spotyka się wykładziny ze stali lub kevlaru zwiększające odporność na przebicie oraz wkładki z tworzywa sztucznego, dzięki którym nawet po całkowitej utracie powietrza można kontynuować jazdę. Stosunkowo nową konstrukcją są opony zawierające wewnątrz strukturę zbliżoną kształtem do plastra miodu. Jej ścianki nadają oponie niezbędną sztywność i umożliwiają kontynuowanie jazdy do warsztatu albo w celu opuszczenia niebezpiecznej strefy. Warto wspomnieć także o rozwiązaniach, które dają oponom zdolność samonaprawiania niektórych uszkodzeń. Ich działanie przypomina zestawy do naprawy przebitych opon na drodze, z tą różnicą, że substancja uszczelniająca jest „wbudowana” w oponę i aktywowana w miejscu uszkodzenia. Takie rozwiązania nie zabezpieczają oczywiście przed skutkami poważniejszych uszkodzeń, np. przestrzelenia opony czy rozerwania jej na kolczatce. Opony a środowisko Wpływ procesu produkcji i eksploatacji opon na środowisko naturalne jest ogromny i trwa przez cały cykl życia opony: od pozyskania surowców do produkcji po utylizację. Kauczuk wykorzystywany do produkcji gumy przez przemysł oponiarski jest produktem naturalnym. Zbiera się go z drzew kauczukodajnych uprawianych przede wszystkim w Azji (około 90% światowej produkcji). Drzewa te uprawia się na plantacjach zakładanych na obszarach, na których wykarczowano pierwotne, zróżnicowane lasy. W okresie wegetacji wykorzystuje się znaczne ilości herbicydów, które przez długi czas pozostają w glebie w miejscu aplikacji. Produkcja gumy jest też procesem energochłonnym, w którym wykorzystywane są: agresywne substancje chemiczne (m.in. amoniak), technika

raport 7

8 tworzywa sztuczne, kauczuk syntetyczny, włókna naturalne i syntetyczne, metale i inne. Podczas eksploatacji opon ich bieżnik jest ścierany, a powstałe w ten sposób drobiny unoszą się w powietrzu i osiadają na drogach oraz w ich pobliżu w postaci drobnoziarnistego pyłu, który, wdychany do płuc, drażni tkanki i osiada w pęcherzykach płucnych. Pylenie jest nierozerwalnie związane z eksploatacją opon, zwłaszcza z hamowaniem, pokonywaniem ostrych zakrętów itp. Im większe obciążenie opony masą pojazdu i im większa siła hamująca, tym szybciej ściera się bieżnik i tym więcej gumy i tworzyw sztucznych trafia do środowiska. Recykling opon Recykling opon jest skomplikowanym procesem. Dotychczas nikt nie opracował metody, która byłaby w pełni skuteczna i która całkowicie wyeliminowałaby zagrożenia spowodowane wprowadzaniem do środowiska pozostałości opon. Jednym z bardziej popularnych, choć zupełnie nieefektywnych sposobów zagospodarowania zużytych opon jest składowanie. Miliony opon przechowuje się na prowizorycznie zabezpieczonych składowiskach, m.in. w Afryce. Co jakiś czas na tych składowiskach wybuchają pożary, w wyniku których do atmosfery dostają się wielkie ilości szkodliwych gazów, a na wysypisku pozostają elementy opon nadające się do dalszej odsprzedaży (np. metalowe fragmenty osnowy). Druga metoda polega na spalaniu opon w piecach wyposażonych w filtry. Trudno w tym przypadku mówić o odzyskiwaniu surowców wtórnych, gdyż opony są wówczas przede wszystkim źródłem energii cieplnej i zanieczyszczeń (bo nie wszystkie zanieczyszczenia zatrzymywane są przez filtry). Trzecia metoda to piroliza. W tej metodzie opony poddaje się działaniu wysokiej temperatury, jednak nie ulegają one spaleniu, tylko rozkładają się, emitując gazy, substancje ciekłe (oleje) oraz stałe (popiół). W ten sposób można pozyskiwać syntetyczne paliwa (gaz opałowy oraz paliwa płynne), a także półprodukty dla przemysłu chemicznego. Czwarta metoda to mechaniczna dekompozycja (strzępienie) opon, oddzielanie frakcji metalowej i wykorzystanie tworzyw sztucznych jako dodatków do mas bitumicznych stosowanych do budowy dróg, nawierzchni obiektów sportowych itp. Fragmenty opon trafiają w takim przypadku do środowiska, ale w sposób kontrolowany. O ile możemy mieć nadzieję na zmniejszenie emisji spalin w wyniku zastępowania samochodów z silnikami spalinowymi przez pojazdy z napędem elektrycznym, o tyle opon nie można całkowicie wyeliminować. Dwie najbardziej obiecujące ścieżki rozwoju potencjalnie prowadzące do rozwiązania tego problemu to zmiana surowców i technologii produkcji opon oraz opracowanie technologii recyklingu skuteczniejszej i bezpieczniejszej niż wszystkie obecnie stosowane. technika

9 wyposażenie warsztatowe Starline PRIME • Wyświetlacz graficzny • Wbudowana baza danych (samochody osobowe, samochody ciężarowe, maszyny rolnicze) • Ułatwione ładowanie w każdych warunkach temperaturowych z systemem BST (by Spin) • Regulacja długości węża (w standardzie 6 m) • Zarządzanie olejami / dodatkami standardowymi i hybrydowymi (Multi-Oil System firmy SPIN) • Płukające czyszczenie układu klimatyzacji (zestaw 01.000.96 na zamówienie) • Recyklingowe czyszczenie układu klimatyzacji (zestaw 01.000.139 na zamówienie) • Test szczelności za pomocą N2-H2 (zestaw 01.000.218 na zamówienie) • Wielojęzyczne oprogramowanie • Ustawienia lepkości oleju • Sterowanie czujnikami • Zintegrowany port USB do aktualizacji baz danych i oprogramowania • Serwis techniczny (z hasłem) • Wprowadzanie danych (numer rejestracyjny / km) – tylko wersja do druku • Wydrukuj raport ( tylko wersja do druku) • Blokada wagi czytnika Nowe urządzenie do obsługi klimatyzacji STARLINE Interfejs elektroniczny Wyświetlacz graficzny 3,5” z ikonami Klawiatura 5 przycisków Pompa próżniowa 70 l/min Wydajność kompresora 300 g/min Pojemność zbiornika 10 kg Podawanie oleju (Multi-Oil System) 2+1 czasowe (POE / PAG / HYBRID) BST system (BOOST FOR CHARGING) Ułatwione ładowanie w każdych warunkach temperaturowych NOWOŚĆ W ELIT POLSKA

10 Skrzynia biegów i elementy układu przeniesienia napędu Silnik łączy się z osiami napędowymi za pośrednictwem sprzęgła i skrzyni biegów, która jest w istocie przekładnią o zmiennym stopniu przełożenia. Umożliwia to dostosowanie prędkości obrotowej silnika do prędkości kół w szerokim zakresie wartości. Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów silnik może zawsze pracować w optymalnym, a przynajmniej bezpiecznym zakresie prędkości obrotowych. Skrzynie biegów a rozwój samochodów elektrycznych W pojazdach napędzanych silnikiem spalinowym skrzynia biegów jest niezastąpiona. W przyszłości zapewne zniknie, bo samochody elektryczne i hybrydowe doskonale obywają się bez niej. Silniki elektryczne mają inną charakterystykę niż silniki spalinowe i mogą zapewnić pożądany moment obrotowy już przy niewielkich prędkościach obrotowych. Rezygnacja ze skrzyni biegów to jeden z argumentów sprzedawców pojazdów elektrycznych na poparcie tezy o wyższości aut elektrycznych (ang. electric vehicle, EV) nad spalinowymi. Usunięcie dużej, masywnej i awaryjnej skrzyni biegów poprawia osiągi pojazdów, o ile oczywiście uda się zaradzić problemom, które stwarzają duże i ciężkie pakiety akumulatorów. Skomplikowane konstrukcje współczesnych automatycznych i bezstopniowych skrzyń biegów sprawiają, że ich naprawą zajmują się przede wszystkim wyspecjalizowane warsztaty. Wyzwaniem jest zarówno diagnostyka, jak i obsługa. Jazda testowa i odczytanie komunikatów błędów zapisanych w sterowniku nie zawsze pozwalają zdiagnozować przyczynę awarii. Dokładniejszych wskazówek dostarcza sprawdzenie skrzyni na stanowisku testowym. Są to drogie, skomplikowane urządzenia, których cena rośnie wraz z liczbą obsługiwanych skrzyń. Zakup tych urządzeń oraz oprogramowania i dokumentacji do warsztatu, któremu sporadycznie zdarza się naprawić ręczną skrzynię biegów, nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Dlatego rozsądną strategią wydaje się współpraca ze specjalistami i ograniczenie własnego zaangażowania w naprawę automatycznych skrzyń biegów do produkty Skrzynia biegów i pozostałe części układu przeniesienia napędu są znane od początku motoryzacji. Wielokrotnie zmieniano szczegóły i usprawniano konstrukcję, by była bardziej wytrzymała, wydajna i wygodniejsza w eksploatacji, ale podstawowe zasady pozostają niezmienne. Piotr Kołaczek

11 Pobierz akcję! HAZET-WERK Hermann Zerver GmbH & Co. KG · Güldenwerther Bahnhofstraße 25 – 29 · 42857 Remscheid · Germany · www.hazet.de Polska Imageanzeige 2024 A4/A4/l. 3.2024/CHS/215 NARZĘDZIA PREMIUM DO AUT OSOBOWYCH! www.instagram.com/ hazet_polska

12 demontażu i odesłania podzespołu do partnera. Inaczej wygląda sprawa z ręcznymi skrzyniami biegów. Stosunkowo prosta konstrukcja umożliwia wykonanie pełnej diagnostyki i naprawy w warsztacie wyposażonym w zestaw specjalistycznych narzędzi i zatrudniającym mechaników z odpowiednim doświadczeniem, zwłaszcza jeśli uszkodzenie polega na utracie szczelności i wycieku oleju albo dotyczy któregoś z łożysk lub kół zębatych. Narzędzia Wśród narzędzi niezbędnych do obsługi skrzyń biegów należy wymienić: zestaw ściągaczy do łożysk, szczypce do pierścieni zabezpieczających, podnośnik do demontażu skrzyni, przyrządy do centrowania tarczy sprzęgła, zestawy do naprawy gwintów i usuwania uszkodzonych śrub, przyrządy do rozłączania półosi itp. Duża różnorodność części stosowanych w skrzyniach pochodzących od różnych producentów sprawia, że skompletowanie zestawu narzędzi umożliwiających bezproblemową obsługę dowolnej skrzyni może być kłopotliwe. Dlatego należy kierować się własnymi doświadczeniami i rozpoznaniem rynku pod względem prawdopodobieństwa zgłaszania się z podobnymi problemami posiadaczy konkretnych marek i modeli samochodów. Wymiana oleju w skrzyni biegów Obsługa manualnych skrzyń biegów to nie tylko naprawy. Prawdopodobnie najczęściej wykonywaną czynnością serwisową jest wymiana oleju. Czasami odbywa się to po osiągnięciu przebiegu zalecanego przez producenta, częściej przy okazji wymiany elementów sprzęgła, kiedy z konieczności demontuje się także skrzynię biegów. Praktyka w tym zakresie bywa różna. Można spotkać zalecenia wykonywania serwisów olejowych po 80–100 tys. km albo po 8–9 latach eksploatacji pojazdu. Niektórzy sugerują skrócenie przebiegu między serwisami do 50 tys. km. Fakt, że olej w skrzyni biegów jest obciążany o wiele mniej niż olej silnikowy, nie oznacza komfortowych warunków pracy. W skrzyni także gromadzą się opiłki, olej wchłania wodę z otoczenia i ulega degradacji z upływem czasu. Wymiana oleju w skrzyni biegów zazwyczaj nie wymaga specjalistycznych Należy zwrócić uwagę na to, że niektóre koła zębate współpracują z więcej niż jednym ruchomym elementem, dlatego uszkodzenia powierzchni (np. wyłamanie zębów jednego koła zębatego) może spowodować zniszczenie kilku współpracujących części, które również powinny być wymienione podczas naprawy. Zawsze lepiej wybrać nieco zbyt szeroki niż zbyt ograniczony zakres wymiany części. Najlepiej stosować zestawy naprawcze dobrane tak, aby wszystkie współpracujące elementy pochodziły od jednego producenta i z tej samej serii. Właściwie wszystkie uwagi dotyczące skrzyń manualnych odnoszą się także do skrzyń automatycznych. Największą różnicą jest dodanie siłowników odpowiadających za zmianę przełożenia. W tym przypadku mamy jednak dobudowany układ elektroniczny (a właściwie mechatroniczny) zarządzający pracą skrzyni. Trzeba więc wstępnie zdecydować, który podzespół odpowiada za wadliwą pracę skrzyni: elektronika, napęd czy elementy wykonawcze. Równie ważne jak części skrzyni biegów są z pozoru mało istotne elementy, np. gumowe osłony półosi napędowych. Pamiętajmy jednak, że to od nich w znacznym stopniu zależy stan układu przeniesienia napędu. Nieszczelności, pęknięcia, źle założone lub skorodowane elementy zaciskające skutkują przedostawaniem się wody do wnętrza i powodują przyspieszoną korozję. Zapas takich części zawsze warto mieć w warsztacie pod ręką. narzędzi (poza dopasowanymi kluczami do korka), ale zawsze warto zapoznać się z ofertą hurtowni zaopatrujących warsztat w zakresie gatunków i właściwości olejów, które oferują, oraz dostępności zamienników korków. Korki spustowe do skrzyń biegów, rzadko odkręcane i narażone na oddziaływanie błota, soli i piasku, mogą ulegać korozji i uszkodzeniom, a po odkręceniu „na siłę” mogą zostać uszkodzone i tym samym nie będą się nadawały do ponownego montażu. W sprzedaży znajdują się części zamienne i komplety naprawcze pasujące do większości popularnych skrzyń biegów. Jak zwykle w takim przypadku różnice dotyczą jakości wykonania, użytych materiałów, a także polityki zwrotów i dostępności. Biorąc pod uwagę fakt, że naprawa skrzyni biegów jest możliwa wyłącznie po dość czasochłonnym i niekiedy kłopotliwym demontażu, warto wybierać części pochodzące od sprawdzonych producentów. Praca pod obciążeniem i przy dużych prędkościach obrotowych (od strony sprzęgła) sprawia, że niestaranne wykonanie współpracujących ze sobą elementów nieuchronnie prowadzi do ich zużycia. Pojawiają się: zmęczenie materiału, odkształcenia, utrata osiowości, niekiedy pęknięcia zębatek. Spasowanie części nie może być ani zbyt luźne, ani zbyt ciasne. W obu przypadkach efektem będzie obniżenie komfortu jazdy, hałas, utrudniona zmiana przełożeń czy nawet „zakleszczanie” się biegów. Szeroka oferta elementów skrzyni biegów i innych części układu przeniesienia napędu marki Starline dostępna jest w sklepie internetowym LKQ ELIT: www.sklep.elitpolska.pl produkty

technika Schaeffler dostarcza ponad 40 milionów łożysk kół wiodącym producentom pojazdów rocznie. FAG WheelSet wprowadza precyzyjną jakość wykonania na rynek części zamiennych. Warsztaty otrzymują kompleksowy zestaw naprawczy do szybkiej, profesjonalnej i bezpiecznej naprawy. https://aftermarket.schaeffler.pl/pl/wheelbearing Części zamienne nie są dostępne w jakości OEM.

50-lecie Mobil 1 Mobil 1 świętuje swoje 50-lecie jubileuszowym brandingiem samochodów i motocykli, który zobaczymy na torach wyścigowych w 2024 roku* Oleje silnikowe Mobil 1 już od dawna są wybierane przez wiele uznanych zespołów, w tym Oracle Red Bull Racing, rywalizujących w najbardziej wymagających seriach wyścigowych na świecie. Syntetyczny olej Mobil 1 zapewnia wyjątkowe osiągi silnika i ochronę w najbardziej ekstremalnych warunkach. Wysoki poziom zaawansowania technicznego olejów Mobil 1 potwierdzają specjaliści z branży motoryzacyjnej, kierowcy wyścigowi, właściciele zespołów i przedstawiciele producentów pojazdów. – Jesteśmy podekscytowani prezentacją specjalnych wzorów, podkreślających historyczny jubileusz Mobil 1 – mówi Robert Shearer, dyrektor ds. sponsoringu globalnego, Mobil 1. – To przykład naszego partnerstwa w zakresie rozwoju innowacyjnych środków smarnych w sportach motorowych. Wspólnie opracowaliśmy projekty graficzne, które nie tylko oddają hołd 50-letniej historii marki Mobil 1, ale także istotę szybkości, wydajności i pracy zespołowej. Nie możemy się doczekać, aż fani zobaczą kulminację naszych wspólnych wysiłków na torach wyścigowych w ciągu tegorocznego sezonu – dodaje. Podczas wyścigu Mobil 1 Twelve Hours of Sebring Presented by Cadillac na torze pojawiły się złote barwy zespołów i producentów OEM, w tym Vasser Sullivan Racing (Lexus Racing), Cadillac Racing, Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports, Kellymoss with Riley (Porsche Motorsport North America) i Porsche Penske Motorsport. Ponad 40 wyjątkowych grafik podkreśli jubileusz 50-lecia oleju syntetycznego Mobil 1™. Okolicznościowy branding zobaczymy na torach Formuły 1, NASCAR, MotoGP, WEC i innych serii wyścigowych. Charakterystycznym detalem jest jubileuszowe złoto, podkreślające nie tylko 50-lecie Mobil 1, ale również dynamiczną naturę współpracy Mobil 1 z jej partnerami. Każdy wzór jest wyrazem dumy ExxonMobil z marki Mobil 1 i jej zaangażowania w rozwój technologii, która z torów wyścigowych trafia na drogi publiczne. produkty 16

17 W dalszej części sezonu specjalne grafiki z okazji 50-lecia Mobil 1 będą wykorzystywane przez następujące zespoły i prezentowane w seriach wyścigowych: • Oracle Red Bull Racing (Formuła 1), • Stewart-Haas Racing (NASCAR), • 23XI Racing (NASCAR), • Tony Stewart Racing (NHRA), • Red Bull KTM (MotoGP), • Porsche Penske Motorsport (WEC i IMSA), • TAG Heuer Porsche Formula E Team (Formuła E), • Mobil 1 Porsche SuperCup, • Pikes Peak International Hill Climb z BBI Autosport. Jeżeli jesteś fanem wyścigów i chcesz dołączyć do świętowania 50-lecia marki Mobil 1, koniecznie obejrzyj film przygotowany we współpracy z Davidem Coulthardem, byłym kierowcą Formuły 1 i ambasadorem Oracle Red Bull Racing, który prezentuje ewolucję i osiągnięcia marki Mobil 1. Inne inicjatywy zaplanowane na kolejne miesiące obejmują partnerstwa, sporty motorowe oraz eventy. Aby zobaczyć relacje z wyścigów oraz jubileuszowy branding samochodów, śledź publikacje oznaczone @mobil1racing na Instagramie oraz na platformie X. produkty ExxonMobil, jedna z największych notowanych na giełdzie międzynarodowych firm energetycznych i petrochemicznych, tworzy rozwiązania poprawiające jakość życia i wychodzące naprzeciw zmieniającym się potrzebom społeczeństwa. Główne obszary działalności korporacji – Upstream, Product Solutions i Low Carbon Solutions – skupiają się na dostarczaniu energii, chemikaliów, smarów i technologii o niższej emisji. ExxonMobil posiada wiodący w branży portfel zasobów i jest jedną z największych zintegrowanych firm zajmujących się paliwami, smarami i chemikaliami na świecie. ExxonMobil jest także właścicielem i operatorem największej sieci rurociągów CO2 w Stanach Zjednoczonych. W 2021 r. ExxonMobil ogłosił plany redukcji emisji gazów cieplarnianych w zakresie Scope 1 i Scope 2 na 2030 r. dla eksploatowanych aktywów w porównaniu z poziomami z 2016 r. Plany zakładają osiągnięcie poziomu 20–30% redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym przedsiębiorstwie, zmniejszenie o 40–50% intensywności emisji gazów cieplarnianych w działalności wydobywczej, zmniejszenie o 70–80% intensywności metanu w całym przedsiębiorstwie oraz zmniejszenie o 60–70% intensywności flar w całym przedsiębiorstwie. Dzięki postępowi technologicznemu oraz wsparciu jasnych i spójnych polityk rządowych ExxonMobil dąży do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w zakresie Scope 1 i 2 ze swoich eksploatowanych aktywów do 2050 r. Więcej informacji na stronie exxonmobil.com oraz ExxonMobil’s Advancing Climate Solutions. Odwiedź nasze media społecznościowe: LinkedIn, Instagram, i na platformie X. O EXXONMOBIL Wiodąca na świecie marka syntetycznych olejów silnikowych Mobil 1 wykorzystuje technologię ochrony przez zużyciem, która zapewnia wydajność przewyższającą nasze konwencjonalne oleje silnikowe. Technologia ta sprawia, że Mobil 1 spełnia lub przewyższa najbardziej wymagające normy producentów samochodów i zapewnia wyjątkową ochronę przed zużyciem silnika w normalnych, a nawet najbardziej ekstremalnych warunkach. Mobil 1 zachowuje wysoką płynność w skrajnych temperaturach, chroniąc najważniejsze części silnika. Został zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować wydajność silnika i wydłużyć jego żywotność. Więcej informacji na stronie www.mobil.pl. Polub @Mobil1 na Facebooku, Instagramie oraz na platformie X. O MOBIL 1 * Specjalnie zaprojektowane grafiki powstały we współpracy Mobil 1 z zespołami Formuły 1, NASCAR, MotoGP oraz innych serii wyścigowych.

Firma wywodzi się z Belgii i tam też zlokalizowane jest duże centrum dystrybucyjne. Stosunkowo nowy zakład produkcyjny znajduje się także w Rumunii, gdzie zatrudnionych jest 300 osób, a praca odbywa się w systemie dwuzmianowym. Marka jest rozpoznawalna na całym świecie, a produkty SIDEM sprzedawane są do 90 krajów. Firma dysponuje bogato zaopatrzonym magazynem z trzema milionami części, co pozwala na zapewnienie ciągłości dostaw. Złożony i wieloetapowy proces wprowadzania nowych referencji do oferty, ciągłe porównywanie ich z częściami oryginalnymi i produkowanymi przez firmy konkurencyjne oraz stosowanie najwyższej jakości materiałów – wszystko to sprawia, że firma SIDEM jest producentem części odpowiadających jakości OE. Firma odważnie komunikuje to szczególnie mechanikom, których zaufanie jest najlepszym potwierdzeniem wysokiej jakości produktów firmowanych znakiem SIDEM. SIDEM Nowy specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska W pracy z ofertą firmy SIDEM bardzo pomocny jest katalog online dostępny pod adresem: https://catalogue.sidem.be Oferta SIDEM dostępna w ELIT Polska będzie sukcesywnie uzupełniana. SIDEM jest dowodem na to, że wysoka jakość może iść w parze z przystępną ceną! Belgijska firma SIDEM ma prawie 90-letnią tradycję i jest specjalistą w zakresie produkcji części układu kierowniczego i zawieszenia. SIDEM działa głównie na rynku wtórnym i wprowadza swoje produkty na rynek poprzez sprzedaż hurtową. 18 produkty

Produkty SIDEM dostępne w ofercie ELIT Polska: • maksymalna odporność na korozję • wahacze do wszystkich typów pojazdów wykonane z prasowanej stali, żeliwa, kutej stali lub aluminium • powłoka kataforetyczna zapewnia jednorodny wygląd • dostępne wszystkie typy wahaczy: górne, dolne, przednie, tylne, zawieszenia dwu- i wielowahaczowe • wszystkie sworznie kulowe wykonane są ze stali chromowej, kutej na zimno i polerowanej, która jest bardziej odporna na rdzę niż stal węglowa • obudowy przegubów kulowych są kute z wysokiej jakości stali • osłony przeciwpyłowe są wykonane z kauczuku chloroprenowego zapewniającego maksymalne uszczelnienie i odporność na substancje chemiczne • przeguby kulowe wypełnione są smarem litowo-wapniowym o wysokim ciśnieniu, zapewniającym najniższe tarcie • dostępne wszystkie typy górnych i dolnych przegubów kulowych • wszystkie końcówki drążków kierowniczych wykonane są z kutej stali i dostarczane w komplecie z górną nakrętką • łączniki stabilizatora wykonane są ze specjalnej stali niskowęglowej o ekstremalnie niskiej zawartości węgla i niskiej zawartości miedzi, co zapewnia najlepszy proces spawania • pręty produkowane są z drutu w kręgu, na linii do prostowania i cięcia drutu, co wpływa na zwiększenie wydajności w porównaniu do tradycyjnego cięcia lub cięcia z pręta • wszystkie łączniki stabilizatora pokryte są wyjątkowo mocną, odporną na uderzenia powłoką proszkową • wszystkie przeguby osiowe wykonane są ze stali chromowej, która jest bardziej odporna na rdzę niż stal węglowa • twardość stali chromowej zapewnia maksymalną wytrzymałość części • elementy gumowo-metalowe wykonane są ze stalowych tulei i termoplastycznej wkładki z polioksymetylenu • wkładka termoplastyczna wykazuje bardzo dużą odporność na zużycie i uderzenia Przeguby kulowe Tuleje Końcówki drążków kierowniczych Wahacze Łączniki stabilizatora Drążki kierownicze 19 produkty

SIDEMTIMES. 1933 Firma Sidem, znana wcześniej jako STANDARD LINK INNOVATION LIMITED, zakłada swoją siedzibę w Hounslow w Anglii. 2011 Sidem przenosi się do zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego w Gullegem, w Belgii. Nowy budynek ma powierzchnię 12 000 metrów kwadratowych i jest położony na terenie parku biznesowego o powierzchni 27 000 metrów kwadratowych. HISTORIA SIDEM. Od 1933 roku do dnia dzisiejszego firma Sidem przeszła znaczną ewolucję. Chcielibyśmy przedstawić pokrótce jej historię, kierując się kilkoma kluczowymi elementami. Oto nasza historia w kilku słowach. 2010 Gdy umiera Water Verfaillie, jego córka Gwen przejmuje firmę jako dyrektor generalna. 2001 Sidem otwiera zakład produkcyjny w Rumunii i znacznie zwiększa swoje zdolności produkcyjne. 1986 Rozrastająca się firma przenosi się do nowych obiektów w Roeselare w Belgii, których powierzchnia wynosi 10 000 metrów kwadratowych. 90 lat!

2019 Sidem udostępnia zupełnie nowy portal dla klientów oraz własną aplikację: katalog cyfrowy, w którym klienci mogą wyszukiwać części do układu kierowniczego i zawieszenia. 1934 Siedziba zarządu zostaje przeniesiona do Antwerpii w Belgii, podczas gdy odlewnia pozostaje w Anglii. W tym samym czasie jednostka produkująca samochodowe części zamienne powstaje w zakładzie w Auderghem, na przedmieściach Brukseli. 90lat 2023 Sidem obchodzi swoje 90-lecie i 40 lat zarządzania przez rodzinę Verfaillie. 1983 Walter Verfaillie przejmuje firmę, która w tym czasie ma siedzibę w Lichtervelde w Belgii. 1939-1940 Tuż przed wybuchem wojny w Europie dział produkcji i sprzedaży zostaje podzielony na dwie oddzielne jednostki. Grupa produkcyjna przyjmuje nazwę Etablissements DEGUISNE. Sprzedaż jest prowadzona przez firmę o nazwie SIDEM S.A.B. Źródło: magazyn „Sidem Times”.

SIDEMTIMES. WAHACZ POPRZECZNY Wahacz poprzeczny łączy koła z ramą pojazdu i prowadzi ruchy zawieszenia. Całość składa się z górnego i dolnego wahacza poprzecznego, podwójnych mostków, zawieszeń wieloczłonowych i wahaczy poprzecznych do zawieszenia przedniego i tylnego. PONAD 4 MILIONY CZĘŚCI NA SKŁADZIE. Nasz szeroki asortyment produktów jest w stanie zaopatrzyć 95% wtórnego rynku motoryzacyjnego. Dodatkowo gwarantujemy szybkie dostawy dzięki naszemu obszernemu magazynowi. Co można znaleźć w naszym magazynie? Poniżej znajduje się krótki przegląd naszych rozwiązań. ŁĄCZNIKI STABILIZATORA Łączniki stabilizatora łączą lewe i prawe koła pojazdu krótkimi drążkami, ograniczając przechył nadwozia podczas jazdy na zakręcie. PRZEGUBY KULOWE Przeguby kulowe łączą wahacze zawieszenia kół z kołami i umożliwiają elastyczny ruch między kołami a zawieszeniem. PRZEGUBY OSIOWE Przeguby osiowe przenoszą ruchy kierownicy, powodując zmianę kierunku kół. Ponadto łączą one przekładnię kierowniczą z końcówkami drążków kierowniczych. ŁĄCZNIKI GUMOWE Łączniki gumowe tworzą elastyczne połączenie między wahaczem poprzecznym a ramą pomocniczą, ograniczając drgania i hałas kół przenoszone do kabiny. KOŃCÓWKI DRĄŻKÓW KIEROWNICZYCH Końcówki drążków kierowniczych tworzą bezpieczne połączenie między przegubem osiowym a zwrotnicą koła i przenoszą w ten sposób ruchy kierownicy, powodując zmianę kierunku kół. CZĘŚCI DO UKŁADU KIEROWNICZEGO I ZAWIESZENIA.

9000 produktów prywatne i lekkie użytkowe pojazdy 95% pokrycia rynku europejskie i azjatyckie marki samochodów POBIERZ KATALOG BEV ZESTAWY SIDEM: KOMPLETNE PAKIETY DO TWOJEJ PRACY W Sidem tworzymy rozwiązania, które sprostają Twoim codziennym wyzwaniom. Właśnie dlatego opracowaliśmy kompleksowe zestawy do wymiany części układu kierowniczego i zawieszenia dla kilku marek i modeli samochodów, z myślą o sprawnym montażu i bezpiecznej jeździe. PODUSZKI AMORTYZATORA Poduszki amortyzatora mocują amortyzator zawieszenia do nadwozia pojazdu. Cel? Odizolowanie hałasu i drgań opon od pojazdu. MIESZKI OCHRONNE ZĘBATKI UKŁADU KIEROWNICZEGO Mieszki ochronne zębatki układu kierowniczego chronią połączenie między przegubem osiowym a zębatką układu kierowniczego. Czy wiesz, że mamy ponad 300 takich produktów w magazynie? Odkryj nasz cały asortyment części układu kierowniczego i zawieszenia. PRZEJDŹ DO KATALOGU POJAZDY ELEKTRYCZNE O NAPĘDZIE AKUMULATOROWYM Sidem ma największe pokrycie rynku wtórnego, również w zakresie części układu kierowniczego i zawieszenia w pojazdach elektrycznych (o napędzie akumulatorowym). Pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym są cięższe niż samochody benzynowe z powodu swojego zestawu akumulatorowego, i przyspieszają znacznie szybciej, co zwiększa nacisk na ich części. Sidem projektuje części tak, aby panowały nad tą większą masą i wyższym momentem obrotowym, co ma na celu zapewnienie maksymalnej wytrzymałości, dłuższej żywotności i bezpieczeństwa. Źródło: magazyn „Sidem Times”.

SIDEMTIMES. ENGINEERED TO OE STANDARDS Nasze przeprojektowane i opatentowane przeguby kulowe łączą w sobie cechy, które zostały przetestowane i ulepszone jedna po drugiej, czego skutkiem jest doskonale działający produkt. 1 Wkładka z wybranego polimeru Odporność na wysokie temperatury, na mocne uderzenia i na zużycie. 2 Czop kulisty z kutej na zimno i polerowanej stali chromowej • Maksymalna wytrzymałość. • Większa odporność na rdzę. • Mniejsze tarcie, zwiększona żywotność. 3 Wykończenie obudowy Zaokrąglone krawędzie zapobiegają uszkodzeniu pokrywy przeciwpyłowej. 4 Pokrywa przeciwpyłowa z kauczuku chloroprenowego • Maksymalna odporność na substancje chemiczne. • Najlepsze uszczelnienie od wilgoci i pyłu. • Ekstremalna wytrzymałość zmęczeniowa i odporność na zmiany temperatur. 5 Pokrywa przeciwpyłowa w połączeniu z gniazdem Zapobiega przewróceniu się pokrywy przeciwpyłowej. 6 Elastyczna stal sprężynowa • Średnica zostaje zachowana. • Maksymalne uszczelnienie. • Bez odkształceń. 7 Rowki pokrywy przeciwpyłowej Zapobiegają przenikaniu wody. WŁASNE BADANIA I ROZWÓJ. Aby pozostać na szczycie, w Sidem skupiamy się na zarządzaniu wspaniałym portfolio produktów oraz na własnych badaniach i rozwoju. Projektujemy i produkujemy w Europie, a naszym punktem odniesienia jest jakość oryginalnego wyposażenia. Jeśli uważamy, że jakość oryginalnego wyposażenia można ulepszyć, zabieramy się za przeprojektowanie produktu pod kątem łatwiejszego montażu, dłuższej żywotności i zwiększonego bezpieczeństwa kierowcy. Jako eksperci w dziedzinie części układu kierowniczego i zawieszenia chcemy nie tylko, aby wierzono nam na słowo. Wolimy raczej zaprezentować rozwiązania, z wieloma różnymi wzmocnionymi elementami dla lepszego montażu i dłuższej żywotności. Weźmy opatentowany przegub kulowy Sidem jako dobry przykład. Jako połączenie między wahaczem zawieszenia koła a kołem, nasze przeguby kulowe odgrywają kluczową rolę w każdym pojeździe. Umożliwiają one elastyczne poruszanie się oraz są bardzo ważne dla bezpieczeństwa na drodze i żywotności samochodu. Aby sprawić, by były jeszcze lepsze, przeprojektowaliśmy elementy naszych przegubów kulowych. Długa żywotność We wszystkich naszych projektach kluczowe są trwałe rezultaty. Stawiamy na maksymalną wytrzymałość oraz odporność na rdzę, pył, rozerwanie i zużycie, gwarantując w ten sposób jak najdłuższą żywotność naszych produktów. Dlatego też opatentowane przeguby kulowe Sidem łączą w sobie: • Trwałe surowce, takie jak stal 42CrMo4 do czopów kulistych, wybrany polimer do wkładek, kauczuk chloroprenowy do pokrywy przeciwpyłowej, i dożywotni smar. • Inteligentny skład elementów z pokrywą przeciwpyłową połączoną z gniazdem i grzbietem stalowym na czopie kulistym zapobiegającym przewróceniu się. • Wykonane z kutej na zimno stali chromowej wykończenie sworznia kulowego i zaokrąglone krawędzie obudowy. • Maksymalną wodoodporność dzięki trwałym surowcom, pokrywę przeciwpyłową z rowkami i elastyczną stal sprężynową do optymalnego uszczelnienia. Łatwy montaż Po zamontowaniu przegub kulowy blokuje się łatwo w wahaczu. Jest on od razu we właściwym miejscu i nie ma możliwości poluzowania się, co zapewnia niezawodne działanie. Maksymalne bezpieczeństwo Bezpieczeństwo jest zawsze najwyższym priorytetem, szczególnie jeśli chodzi o poruszanie się pojazdów po drodze. Kombinacja użytych materiałów, specjalnych cech zapewniających długą żywotność i łatwości montażu przyczynia się do maksymalizacji bezpieczeństwa kierowcy.

2 1 3 5 7 6 6 4 Testy pod kątem przenikania wody Precyzyjne pomiary ZAPROJEKTOWANE WEDŁUG STANDARDÓW ORYGINALNEGO WYPOSAŻENIA ZAWSZE W DĄŻENIU DO JAKOŚCI ORYGINALNEGO WYPOSAŻENIA Nie podejmujemy nagłych decyzji. Do zamontowania elementu prowadzi długa droga. W fazie badań i rozwoju standardem są intensywne testy na każdym etapie, od początkowego opracowania po detalowanie i produkcję. " Każdy element jest zaprojektowany i przetestowany w najdrobniejszych szczegółach." Ultradźwiękowa kontrola pod kątem pęknięć w częściach odlewanych Źródło: magazyn „Sidem Times”.

SIDEMTIMES. Na każdym etapie i w każdym działaniu, naszym celem jest zawsze najwyższa jakość tworząca pierwszorzędne komponenty i rozwiązania. Nasza własna produkcja w Europie jest niewątpliwie jednym z głównych czynników tej misji. Surowce Wszystko zaczyna się od wyboru właściwych surowców. Stal używana do części Sidem jest kutą na zimno, polerowaną stalą chromową (42CrMo4), która zapewnia dużą wytrzymałość, trwałość i odporność na rdzewienie. Nasze pokrywy przeciwpyłowe są wykonane z naturalnego kauczuku chloroprenowego: wystarczająco elastycznego, aby zapewnić ruch, oferując jednocześnie maksymalną odporność na substancje chemiczne i na zmiany temperatur oraz wytrzymałość zmęczeniową. Smarowanie przegubów kulowych jest kluczowe, by zapobiec wyschnięciu i zużyciu części. Smar używany do części Sidem wystarcza na cały cykl życia, jest wykonany wyłącznie ze zrównoważonych substancji i nie zawiera metali ciężkich ani czarnych stałych środków smarnych. Integracja pionowa Jesteśmy producentem specjalizującym się w częściach układu kierowniczego i zawieszenia. Wiedza fachowa uzyskana w ciągu minionych dziewięciu dekad jest dziedzictwem, z którego korzystamy w codziennej działalności. Kontrolujemy pozyskiwanie i jakość surowców oraz proces projektowania i obróbki tych części: frezowanie, cięcie, spawanie, prasowanie drutu, składanie i pakowanie. Nie idziemy na żadne kompromisy i na każdym etapie produkcji przeprowadzamy pośrednie kontrole jakości. Automatyzacja Mimo oparcia na kunszcie ludzi, firma Sidem nigdy nie przestała inwestować w automatyzację. Daje to gwarancję niezmiennej jakości naszych produktów i niezawodności naszej firmy jako partnera. Części są ładowane automatycznie, a pręty stalowe stabilizatorów są cięte i spawane przez precyzyjne roboty. Ponad 120 frezarek CNC i odbywające się w czasie rzeczywistym monitorowanie parametrów produkcji (Przemysł 4.0) to tylko dwa przykłady technologii, która utrzymuje nas na szczycie branży. Od początku tego roku dwie w pełni zautomatyzowane maszyny z odbywającym się w czasie rzeczywistym monitorowaniem parametrów roboczych montują łączniki stabilizatora i wewnętrzne drążki kierownicze. Wykończenie W celu maksymalnej ochrony przed korozją Sidem łączy dwie techniki wykończenia. Najpierw reakcja chemiczna na powierzchni tworzy warstwę fosforanu cynku wskutek krystalizacji. Metoda wykończenia jest stosowana przez zanurzenie. Następnie stosowany jest proces powlekania proszkiem elektrostatycznym. Brak lotnych rozpuszczalników w proszku eliminuje właściwie wszystkie problemy wyładowań w powietrzu. Odporność powłoki proszkowej na korozję jest znacznie większa, niż równoważna grubość konwencjonalnych farb. ZAAWANSOWANY TECHNOLOGICZNIE KUNSZT. NASZA PRODUKCJA W EUROPIE

GLOBALNY MAGAZYN Globalny magazyn Sidem jest położony w Belgii, w centrum Europy. Z tego w pełni zautomatyzowanego magazynu części są wysyłane na cały świat, a jakość naszych usług jest oceniana na poziomie 98%. Montaż i pakowanie Po poddaniu części obróbce precyzyjnej i nałożeniu na nie powłoki, są one składane. Na końcu procesu wszystkie produkty są pakowane w pudła lub worki Sidem, układane w większych pojemnikach o dużej nośności i na paletach oraz transportowane do centralnego magazynu położonego w Belgii. Certyfikowana jakość Jako producent w branży motoryzacyjnej firma Sidem jest audytowana przez organizacje zewnętrzne. System zarządzania jakością jest akredytowany zgodnie z normami ISO9001, ISO45001 i ISO14001. Firma Sidem jest również certyfikowana zgodnie z normą IATF16949. " Wiedza fachowa uzyskana w ciągu minionych dziewięciu dekad jest dziedzictwem, z którego korzystamy w naszej codziennej działalności." 98% poziom jakości usług 700 000 kWh/rok wytwarzanych przez panele słoneczne 27 000 m2 powierzchni magazynowej 120 obrabiarek CNC 80 000 m2 powierzchni produkcyjnej 316 pracowników 4 000 000 części na składzie Źródło: magazyn „Sidem Times”.

GUDEPOL lider na rynku pneumatyki Wybierając produkt firmy GUDEPOL, otrzymujecie Państwo możliwość czerpania z naszego bogatego doświadczenia. Sprężarki HD-VT to pionierskie rozwiązanie w segmencie kompresorów tłokowych dzięki zastosowaniu ocynkowanego zbiornika w połączeniu z wysokowydajnym, nowoczesnym systemem pompującym. Seria HD-VT została zaprojektowana w naszym biurze, a montaż jest przeprowadzany w zakładzie produkcyjnym w Polsce. • Prosta obsługa • Potwierdzona niezawodność urządzeń uzyskana dzięki skrupulatnej kontroli jakości podczas procesu produkcji • Sprężarki zaprojektowane pod kątem zastosowania w trudnych warunkach, przy obciążeniach przemysłowych • Możliwość długoletniej eksploatacji sprężarek dzięki zastosowaniu wolnoobrotowej żeliwnej pompy w połączeniu ze zbiornikiem w 100% ocynkowanym wewnątrz i na zewnątrz • Najwyższej jakości podzespoły zastosowane w konstrukcji sprężarek serii HD-VT • Osuszacz powietrza VT, który zapewnia powietrze wolne od wilgoci GUDEPOL to lider pneumatyki działający na polskim rynku nieprzerwanie od 1990 roku. Zdobywane latami doświadczenie pozwoliło nam stworzyć bogatą ofertę sprężarek śrubowych i tłokowych, stacji uzdatniania powietrza, instalacji, narzędzi pneumatycznych, armatury oraz kompleksowych rozwiązań z zakresu pneumatyki. Sprężarki HD-VT ZALETY SPRĘŻAREK SERII HD-VT wyposażenie warsztatowe 28 Co nas wyróżnia? • Własne rozwiązania technologiczne wykorzystane w projektowaniu i produkcji sprężarek • Bogaty wachlarz doświadczeń zdobyty podczas wieloletnich badań i prac nad produktami • Skrupulatna kontrola jakości, którą przechodzą kompresory śrubowe oraz tłokowe HD po opuszczeniu linii montażowej • Najwyższa jakość produktów i usług, potwierdzona korzystnymi warunkami gwarancji • Nowoczesne i ekologiczne metody budowania stacji uzdatniania powietrza • Wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów poprzez odpowiedni dobór parametrów urządzeń pneumatycznych • Atrakcyjne rozwiązania przeznaczone dla już istniejących sieci pneumatycznych • Profesjonalny serwis w całej Polsce

29 Sprężarka jest wyposażona w stację uzdatniania powietrza DX, która zapewnia osuszone powietrze wylotowe. Układ elementów wewnątrz osuszacza został zaprojektowany tak, aby uniknąć niepotrzebnych połączeń, a tym samym ewentualnych nieszczelności i awarii. Obieg chłodniczy wypełniony jest przyjaznym dla środowiska czynnikiem R134a, a system sterowania jest w pełni automatyczny i energooszczędny. OSUSZACZ POWIETRZA DX-VT wyposażenie warsztatowe 1. Żeliwna, wolnoobrotowa pompa sprężarki – konstrukcja HD, wysoka wydajność, przystosowana do obciążeń przemysłowych. 2. Silnik elektryczny – system HD, wysoka klasa izolacji IP55, przystosowany do pracy ciągłej zgodnie z klasą S1. 3. Wyłącznik ciśnieniowy (presostat) z termicznym zabezpieczeniem i systemem rozruchu bez obciążenia – pełna ochrona silnika elektrycznego, łagodny rozruch urządzenia. 4. Wysokowydajny system chłodzenia – efektywny wentylator koła pasowego, chłodnice międzycylindrowe. 5. Przekładnia pasowa z system Taper Lock – precyzyjne i łatwe ustawienie systemu przenoszenia napędu. 6. Zbiornik – w 100% ocynkowany wewnątrz i na zewnątrz, norma zabezpieczenia antykorozyjnego PN-EN ISO-1461. SPRĘŻARKA TŁOKOWA HD-VT – OPIS PODZESPOŁÓW GWARANCJE SPRĘŻAREK HD • 3 lata gwarancji na zestaw pompujący (pompa, wyłącznik ciśnieniowy, silnik) • 10 lat gwarancji na zbiornik ciśnieniowy sprężarki HD

4 ablet - informacje 13.3''IPS, 1920*1080 Hi-res Kamera Przednia: 8 Megapixel Tylna: 13 Megapixel Podstawka z pracą do 180 st. Uchwyt USB Type-C USB Type-A Zasila nie HDMI/card X-431 EURO TAB III Profesjonalna diagnostyka z oscyloskopem, TPMS i diagnozą zdalną • X-431 EURO TAB III, oparty na systemie Android 9, jest nowym, wysokiej klasy urządzeniem diagnostycznym opracowanym przez LAUNCH. Przekazuje zalety LAUNCH w technologii diagnostycznej, takie jak szeroki zakres modeli samochodów, potężne funkcje testowe, funkcje kierowane dla VAG, liczne funkcje specjalne i dokładne dane testowe. • Zintegrowany z funkcją Guided Diagnosis opartą na bazie danych LAUNCH Pro (electronic + smart). LAUNCH Diagnoza zdalna Nowe możliwości: • Nowy Cloud-Print – kopia zapasowa i dostęp do wszystkich raportów DTC/ADAS online • Nowa inteligentna pomoc diagnostyczna – obsługiwana przez WalkMe • Bardziej kompleksowa baza danych (elektronika + inteligentny pakiet) – obsługiwana przez HaynesPro • 40 funkcji serwisowych (w tym 3 funkcje specjalne dla pojazdów elektrycznych) • Nowy zestaw narzędzi EV z diagnostyką akumulatora HV, ES 200 i wiele więcej LAUNCH Europe Chmura Nowe możliwości: • Łatwe przesyłanie raportów do naszej nowej chmury • Dostęp z dowolnego miejsca • Zapisywanie i drukowanie wszystkich raportów LAUNCH SRDs składa się z urządzeń Smartlink C, Smartlink B i Smartlink Platform. Smartlink C można podłączyć do pojazdu, a Smartlink B do dowolnego urządzenia diagnostycznego. Zdalna diagnostyka będzie przeprowadzana na platformie Smartlink. • Smartlink C jest standardowo wyposażony w VCI, obsługiwany przez system zdalnej diagnostyki LAUNCH, DoIP, Passthru, ciężarówkę HD (oprogramowanie HD opcjonalnie). • Zawiera oscyloskop i koder TPMS – TSGUN. • Przeprojektowany interfejs dla bardziej praktycznych funkcji, takich jak EV Toolbox, IMMO, ADAS i wiele innych. wyposażenie warsztatowe X-431 EURO TAB III najważniejsze informacje • OS: Android 9.0 • CPU: 2.0 GHz Octa-core • Pamięć wewnętrzna: 8 GB • Dysk: 256 GB • Ekran: 13,3” IPS: 1920 x 1080, 16:9 • Bateria: 9360 mAh, 7,6 V / 71,1 Wh • Wi-Fi: 2,4 GHz i 5 GHz • I/O: USB-C x 1; USB-A x 1; HDMI; DC • Kamery: przednia 8 Mpx, tylna 13 Mpx • Wymiary: 353 x 236 x 71 (mm) 6 LAUNCH Diagnoza zdalna  LAUNCH SRDs składa się z urządzeń SmartLink C, SmartLink B i Smartlink Platform. SmartLink C można podłączyć do pojazdu, a SmartLink B do dowolnego urządzenia diagnostycznego. Zdalna diagnostyka będzie przeprowadzana na platformie Smartlink. LAUNCH Europe Chmura  Łatwe przesyłanie raportów do naszej chmury  Dostęp z dowolnego miejsca  Zapisywanie i drukowanie wszystkich r 9 LAUNCH Europe Chmura  Łatwe przesyłanie raportów do naszej nowej chmury  Dostęp z dowolnego miejsca  Zapisywanie i drukowanie wszystkich raportów LAUNCH Europe Chmura  Łatwe przesyłanie raportów do naszej n chmury  Dostęp z dowolnego miejsca  Zapisywanie i drukowanie wszystkich r 30

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=