LKQ ELIT News nr 126!

NR MARZEC 2024 126 Rola i znaczenie designu w motoryzacji Części zawieszenia Postaw na diagnostykę technika produkty wyposażenie warsztatowe

SPRAWDŹ JEDNA WIELKA ERA MINĘŁA KOLEJNA WŁAŚNIE SIĘ ROZPOCZĘŁA

Produkty Redaktor naczelny Anna Cebeńko ELIT Polska Sp. z o.o. al. Pokoju 18 c 31-564 Kraków Wydawca: Feniks Media Group W. Ślaga, D. Wajs sp. j. ul. Balicka 136 30-149 Kraków Spis treści Korekta Anna Leńska Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z magazynu dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Zdjęcie na okładce Getty Images WSPÓŁPRACUJĄ Z NAMI: Redaktor prowadzący Radosław Urban Zespół redakcyjny Grzegorz Chmielewski, Piotr Kołaczek, Przemysław Osuchowski, Łukasz Pieńkowski Studio graficzne Marcin Masłyk (kierownik studia), Magdalena Gołda Części zawieszenia – Starline Postaw na diagnostykę! Kup KTS+ESI, ACS lub DAS i odbierz nagrodę! – BOSCH Zmiany dotyczące oprogramowania diagnostycznego Delphi BIZNES DPF z XTON – prosty i dochodowy interes Gama kompresorów do opon OSRAM TYREcare Valeo Canopy™ – innowacyjne wycieraczki dla zrównoważonego rozwoju SIDEM – nowy specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska Na wyłączność w ELIT Polska Nowe marki w ofercie ELIT Polska 04 38 44 Rola i znaczenie designu w motoryzacji – technika Nekropolie świata, cz. 2 – duże podróże LKQ ACADEMY – rozwijaj swoją firmę dzięki europejskim doświadczeniom 08 12 18 20 22 24 28 42 46 28 04 38 3

Samochody muszą oczywiście spełniać także kryteria zdefiniowane w setkach przepisów, norm, zaleceń wynikających z przepisów prawa o ruchu drogowym, ustaw ograniczających wpływ motoryzacji na środowisko oraz ograniczeń finansowych etc. W takich warunkach projektowanie samochodów wydaje się być przedsięwzięciem dość karkołomnym. Bo czym można wyróżnić się na tle konkurencji, skoro wszyscy muszą grać według tych samych reguł? Przywiązanie do marki udaje się budować w oparciu o tradycyjnie poszukiwane zalety: jakość wykonania, komfort jazdy, niezawodność, niskie koszty eksploatacji czy luksus. Jakie miejsce zajmuje na tej liście design, rozumiany jako sztuka wizualna? Granice wyobraźni Zacznijmy od ram, w których musi się zmieścić twórca. Ram w znaczeniu technika Rynek motoryzacyjny rządzi się szczególnymi prawami. Producenci starają się podążać za oczekiwaniami klientów, którzy poszukują samochodów o często wewnętrznie sprzecznych cechach, np. tanich, ale luksusowych; szybkich i bezpiecznych; ekologicznych, ale bezkompromisowych pod względem osiągów; wytwarzanych w wielkich seriach, ale spersonalizowanych etc. Rola i znaczenie designu w motoryzacji przenośnym i dosłownym, bo przecież wiele pojazdów powstaje w oparciu o identyczne podzespoły. Ma to sens, ponieważ opracowanie wspólnej dla wielu modeli (albo i marek) platformy umożliwia redukcję kosztów. Podzespoły wykorzystywane w wielu montowniach mogą pochodzić od wspólnej sieci podwykonawców, którzy wytwarzają więcej identycznych części. W efekcie projektanci wielu marek dostają do dyspozycji identyczną powierzchnię do zabudowy. Nie mogą konkurować gabarytami pojazdu, ale zachowują pewną swobodę pod względem formy nadwozia, wygody czy wyposażenia wnętrza. Pewną, chociaż nie zupełną, bo elementy takie jak fotele, elementy instalacji klimatyzacyjnej, wentylacji czy układu kierowniczego wpływają na cenę całości, ale i na bezpieczeństwo pojazdu, i także powinny być starannie zaprojektowane i znormalizowane. To również wpływa na cenę produkcji i koszty związane z uzyskiwaniem homologacji, badaniami bezpieczeństwa itp. Granicę swobody projektantów wyznaczają także dostępne materiały. Jednych nie można zastosować, ponieważ są zbyt drogie i trudne w obróbce (zastosowanie stali nierdzewnej w samochodach DeLoreana jest wyjątkiem potwierdzają4 Piotr Kołaczek

technika cym regułę). Inne (np. karbon, aluminium, niektóre tworzywa sztuczne i kompozyty) są zbyt drogie, aby używać ich w autach z określonej półki. Jeszcze inne są tanie i wytrzymałe mechanicznie, ale pod wpływem ciepła wydzielają toksyczne gazy lub są łatwopalne. W rezultacie projektant samochodów przeznaczonych do masowej produkcji ma do dyspozycji standardowy zestaw tworzyw sztucznych, metali oraz tkanin. Czasami zestaw ten jest rozszerzony o materiały naturalne, jak szlachetne gatunki drewna wykorzystywane do wykańczania wnętrz, metale szlachetne do produkcji ozdobnych detali czy kamienie półszlachetne i szlachetne. To, czego nie uda się dopasować do seryjnej produkcji, mogą zaproponować firmy specjalizujące się w tuningu: Brabus, Alpina, AMG, TRD, Nismo, Gemballa, Hennessey Performance. Projektowanie dla nich wymaga szczególnych umiejętności, i nie chodzi o to, aby zbudować nadwozie i wnętrze od początku. Zadaniem projektanta jest w tym przypadku uczynić doskonalszym coś, co dla sporej części kierowców już jest doskonałe (np. Porsche 911 lub Ferrari). Zauważmy, że cały czas mówimy o kwestiach związanych z estetyką auta i doświadczeniami jego użytkowników wynikających z kontaktu z wnętrzem. Właściwości jezdne czy rodzaj napędu to zupełnie inna grupa zagadnień, które muszą być dopracowane, zanim pojazd zostanie uznany za kandydata do masowej produkcji. Luksus daje swobodę Prawdopodobnie największą swobodą twórczą cieszą się projektanci zatrudniani przez producentów supersamochodów, ale nawet oni muszą działać zgodnie z pewną konwencją. Każda marka dba o spójność koncepcji kolejnych modeli ze stylem wypracowanym przez lata obecności na rynku. Nawet najbardziej innowacyjna i futurystyczna koncepcja Ferrari powinna nawiązywać do poprzednich modeli marki. Siłą rzeczy najmniejsze naciski na nawiązywanie do historii odczuwają projektanci marek najmłodszych (np. Koeningsegg, Rimac). Biorąc pod uwagę ceny samochodów 5

6 należących do tej kategorii oraz grupę docelową, dla której są one produkowane, można stwierdzić, że nie obowiązują tu niemal żadne ograniczenia. Najdroższe technologie, najnowocześniejsze materiały, niekiedy testowane po raz pierwszy w przemyśle, poza laboratorium. Indywidualny styl najmłodszych marek wciąż się kształtuje, więc zakres akceptowalnych rozwiązań jest bardzo szeroki – zarówno jeśli chodzi o estetykę, jak i o rozwiązania inżynierskie dotyczące napędu, podwozia, systemów elektronicznych itp. Być może to właśnie wśród pomysłów realizowanych przez producentów hipersamochodów należy szukać trendów, które z czasem ekspandują i zaczną być zauważalne w autach seryjnych, niekoniecznie z najwyższej półki. Projektowanie aplikacji Stosunkowo nowym aspektem projektowania samochodów osobowych jest projektowanie interfejsu użytkownika systemów zarządzania pojazdem oraz rozrywki. Co najmniej kilku popularnych producentów eksperymentuje z zastępowaniem tradycyjnych regulatorów opartych na przyciskach, dźwigniach i pokrętłach wyświetlaczami dotykowymi. Niekoniecznie znajduje to uznanie wśród użytkowników. O ile zdążyliśmy się przyzwyczaić do oglądania informacji o pojeździe na wyświetlaczach, o tyle rezygnacja z „fizycznej” interakcji z pojazdem wciąż budzi wątpliwości. Jeśli dotykamy wyłącznika umieszczonego na kokpicie, to nawet bez kontroli wzroku wiemy, że mamy go pod palcami. Potrafimy w ten sposób rozpoznać stan (włączony lub wyłączony) i mamy pewność, że ustawiliśmy go we właściwym położeniu. Kliknięcie ikonki na ekranie dotykowym z reguły wymaga oderwania wzroku od ulicy, bo nie jesteśmy w stanie wyczuć palcami, czy dobrze ją ustawiliśmy. Nie mamy też żadnego „namacalnego” efektu związanego z naciskiem albo ruchem po ekranie. O tym, że odejście od tradycyjnego sposobu ustawiania funkcji nie zawsze jest wskazane, można się przekonać na przykładzie lotnictwa. Wyświetlacze i panele dotykowe są tam stosowane od dziesięcioleci. Idea glass cockpit przyjęła się z powodzeniem, przełączników różnego rodzaju ubyło, ale jednak nie zniknęły one zupełnie – właśnie dlatego, że umożliwiają błyskawicztechnika Nawet projektanci supersamochodów muszą działać zgodnie z pewną konwencją. Każda marka dba o spójność koncepcji kolejnych modeli ze stylem wypracowanym przez lata obecności na rynku.

7 Znani projektanci: • Uwe Bahnsen (Ford Taunus, Ford Sierra) • Flaminio Bertoni (Citroën Traction Avant, Citroën DS, Citroën 2CV, Citroën Ami) • Gordon Buehrig (Cord 810) • Jean Bugatti (Bugatti Atlantic) • Wayne Cherry (Vauxhall SRV, Pontiac Solstice, Cadillac Sixteen) • Harley Earl (Cadillac LaSalle) • Virgil Exner (Chrysler 300) • Leonardo Fioravanti (Ferrari Daytona, Ferrari Berlinetta Boxer) • Pietro Frua (Maserati) • Tom Gale (Plymouth Prowler, Dodge Viper, Dodge Stealth) • Marcello Gandini (Lamborghini Miura, Lamborghini Countach, Fiat X1/9, Lancia Stratos, Citroën BX) • Giorgetto Giugiaro (Maserati Ghibli, Audi 80, Alfa Romeo Sprint, Alfa Romeo Alfasud, Volkswagen Golf, Volkswagen Scirocco, Fiat 850 Sport Spider, Fiat Uno, Lotus Esprit, Lancia Delta, DMC DeLorean, Lexus GS) • Patrick le Quément (Renault Twingo, Renault Scenic, Renault Initiale Concept) • Raymond Loewy (Hupmobile, Studebaker Avanti) • Giovanni Michelotti (Triumph Herald, Triumph Spitfire, Triumph TR4, BMW 700, Renault Alpine A110, DAF 55) • Bill Mitchell (Chevrolet Corvette, Chevrolet Corvair) • Robert Opron (Alfa Romeo SZ, Citroën SM, Citroën GS, Citroën CX, Renault Fuego, Renault 9, Renault 11, Renault 25) • Mario Revelli di Beaumont (Simca 1000) • Bruno Sacco (Mercedes Benz S-Class – W126 series, Mercedes Benz 190 – W201 series) • Sixten Sason (Saab 93, Saab 99) • Ercole Spada (Aston Martin DB4 GT Zagato, Alfa Romeo TZ, Osca GT, Lancia Fulvia Sport) • Jack Telnack (Ford Mustang) • Jan Wilsgaard (Volvo Amazon P1200/120, Volvo 144, Volvo 240, Volvo 850) ne działanie bez kontroli wzroku oraz szybkie sprawdzenie wzrokiem stanu ustawień bez potrzeby przełączania się pomiędzy ekranami. Może się więc okazać, że w pewnym momencie klienci zaczną wybierać konkretne modele nie tylko w oparciu o parametry techniczne, jak spalanie, zasięg, czy dynamikę. Niejedna dobra lub doskonała konstrukcja może przepaść w sprzedaży dlatego, że okaże się zbyt trudna i nieintuicyjna w użyciu. W tym miejscu przemysł motoryzacyjny spotyka się z problemami typowymi dla branży IT, w tym dla przemysłu gier komputerowych. O ocenie wystawionej przez użytkowników zdecyduje ich doświadczenie (ang. user experience, UX). Składa się na nie wygląd interfejsu, ale także jego logika, „klikalność”, łatwość odnajdywania potrzebnych w danym momencie opcji. To otwiera nową perspektywę i tworzy zapotrzebowanie na nowy rodzaj specjalistów: projektantów interfejsów użytkownika (UI) i doświadczenia użytkownika (UX) dla przemysłu automotive. Nowe technologie, nowe trendy Jednym z najbardziej intrygujących pytań zadawanych obecnie w świecie designu jest pytanie o wpływ zmiany napędu na postrzeganie pojazdów, ich formę i funkcjonalność. Na razie samochody elektryczne nie wyróżniają się niczym szczególnym poza zielonymi tablicami i brakiem klapki zasłaniającej wlew paliwa. W niedalekiej przyszłości może się to jednak zmienić. Do zagospodarowania będzie nieco inna przestrzeń (więcej miejsca pod maską, a mniej w pobliżu środka pojazdu, gdzie montowane są baterie). Do zaspokojenia są nieco inne gusta, bo być może właściciele elektrycznych samochodów będą chcieli, aby rozpoznawano ich z daleka. W nieco dalszej perspektywie będziemy obserwowali rozwój technologii wodorowej, której zwolennicy też zapewne zechcą jeździć samochodami o unikalnym kształcie, kojarzącym się z nowoczesnością i ekologią. Następnym wyzwaniem dla designerów będą pojazdy autonomiczne. Jak wykorzystać i podkreślić wizualnie fakt, że w pojeździe nie ma kierowcy? Nadchodzą wyjątkowo ciekawe czasy dla projektantów. Jeśli im się poszczęści, to oprócz wyzwań dostaną nowe środki wyrazu: materiały o niespotykanych dziś właściwościach, lepsze ceny na tak pożądany dzisiaj karbon oraz nowe technologie wytwarzania detali umożliwiających indywidualny tuning (np. druk 3D). technika

Dla wielu właścicieli warsztatów może być to wystarczającym powodem do zwiększenia zaangażowania w naprawy układów zawieszenia: zakupu specjalistycznych narzędzi, szkolenia mechaników, zapoznawania się z nowoczesnymi rozwiązaniami etc. Zleceń w tej dziedzinie nigdy nie zabraknie, ale może się okazać, że nowoczesne układy (np. pneumatyczne, hydrauliczne, sterowane elektronicznie) będą zbyt skomplikowane dla części mechaników. To nisza, którą można wypełnić. Podobnie było i jest z naprawami skomplikowanych automatycznych skrzyń biegów sterowanych przez mikrokontrolery. Objawy uszkodzeń Sprawność i ustawienie zawieszenia wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy: amortyzacje drgań, poprawę przyczepności kół, zbieżność, symetrię siły hamowania, stabilność toru jazdy, a zatem utrzymanie zawieszenia w dobrym stanie jest podstawowym warunkiem bezpiecznej eksploatacji pojazdu. Najczęstszą przyczyną wizyty w warsztacie samochodowym (jeśli chodzi o usterki zawieszenia) są poważne uszkodzenia uniemożliwiające dalszą jazdę albo sprawiające, że jazda staje się skrajnie niekomfortowa: powypadkowe uszkodzenia wahaczy, końcówek drążków kierowniczych, pęknięcie sprężyn, uszkodzenia amortyzatorów. O wiele rzadziej zdarzają się klienci, którzy zauważają wczesne objawy uszkodzeń i chcą je usunąć, zanim rozwiną się w poważną usterkę. Być może przyczyna leży w tym, że objawy niesprawności zawieszenia narastają stopniowo, niejednokrotnie przez dłuższy czas. Kierowca ma więc okazję, żeby się do nich przyzwyczaić i je zignorować. Doświadczony mechanik, który wykona próbną jazdę samochodem przyprowadzonym do warsztatu z innych powodów, ma sporą szansę zauważyć pomijane przez właściciela objawy zużycia i uszkodzeń elementów zawieszenia. produkty Zawieszenie pojazdu jest układem newralgicznym, a stan elementów zawieszenia bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem. Naprawy zawieszenia zawsze będą konieczne, bez względu na rodzaj napędu zastosowany w samochodzie. Piotr Kołaczek Części zawieszenia Wybór części W hurtowniach i sklepach motoryzacyjnych można spotkać części zawieszenia różniące się od siebie ceną, wykonaniem i jakością. Wśród najczęściej wymienianych elementów zawieszenia znajdują się: • amortyzatory, • sprężyny zawieszenia, • przeguby kulowe, • końcówki drążka, • wahacze, • przeguby osiowe, • tuleje, • łączniki stabilizatora, • kompletne drążki kierownicze, • łożyska i piasty kół. Jakość części Porównując części zamienne zawieszenia pochodzące od różnych producentów, trzeba zwrócić uwagę na fakt, że pracują one w wyjątkowo nieprzyjaznym 8

9 MILWAUKEE® WÓZKI NARZĘDZIOWE

10 środowisku. Są narażone na duże obciążenia statyczne i dynamiczne, ale także na niesprzyjające warunki atmosferyczne. Mokra nawierzchnia czy obecność w wodzie i błocie pośniegowym agresywnych substancji (głównie soli) to tylko niektóre z czynników przyspieszających korozję. Podrzucane z drogi kamienie pogarszają sytuację, uszkadzając powłokę ochronną. W takich okolicznościach szczególnie ważna jest jakość materiałów, z których wykonano części, i staranność ich zabezpieczenia oraz zastosowanie odpowiedniej liczby powłok lakierniczych. Odpryski powłoki lakierniczej czy głębsze rysy znalezione na fabrycznie nowej części praktycznie ją dyskwalifikują. Podobnie ma się rzecz z elementami gumowymi i metalowo-gumowymi. Warto zwrócić uwagę na wykończenie powierzchni i pozostawione nadlewki. Nie powinny one być zbyt duże, a w żadnym wypadku nie mogą utrudniać montażu. Elementy metalowe zaprasowane w gumie nie mogą się swobodnie poruszać, a gładzie (np. przegubów kulowych) muszą być nienaganne. Symetryczne obciążenie, symetryczne zużycie Niemal wszystkie części zawieszenia są symetryczne: prawa strona jest lustrzanym odbiciem lewej. Nie dotyczy to jedynie niektórych części współpracujących np. z układem kierowniczym. Symetria oznacza identyczne wykonanie i wytrzymałość oraz bardzo podobne obciążenie podczas eksploatacji. W związku z tym uszkodzenia części zawieszenia pojawiające się po jednej stronie często zwiastują identyczne uszkodzenia po drugiej stronie. Dlatego, naprawiając zawieszenie, warto wziąć pod uwagę jednoczesną wymianę części po obu stronach, zwłaszcza jeśli przyczyną awarii nie jest stłuczka ani wypadek, tylko normalne zużycie związane z eksploatacją. Z wymiany części po obu stronach wynikają też pewne korzyści dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Jeśli po każdej stronie zamontujemy nowe elementy pochodzące od jednego producenta, unikniemy asymetrii spowodowanej przez odkształcenia związane z eksploatacją czy różnice w parametrach eksploatacyjnych (resory, amortyzatory, sprężyny). Wiele części zawieszenia można kupić w bardzo rozsądnych cenach, dlatego rozszerzenie naprawy warto zaproponować każdemu klientowi. Dodatkową korzyścią, szczególnie przed dłuższymi wyjazdami (np. wakacyjnymi), jest zmniejszenie ryzyka awarii w drodze. Bezpieczeństwo Przy wymianie elementów zawieszenia trzeba pamiętać o kilku faktach i wynikających z nich zasadach. Sprężyny i amortyzatory w stanie wstępnego napięcia przechowują energię, która, uwolniona, może być niebezpieczna, dlatego wszystkie czynności związane z demontażem i montażem kolumn MacPhersona trzeba wykonywać ze szczególną uwagą, wykorzystując wysokiej jakości, bezpieczne przyrządy do obsługi sprężyn. Nie mogą one w żadnym przypadku odkształcić się ani pęknąć, bo doprowadziłoby to do ześlizgnięcia się przyrządu, wysunięcia się sprężyny i uwolnienia energii, która może spowodować poważny uraz. Drugi fakt: na elementy zawieszenia w samochodzie podniesionym na podnośniku działa siła grawitacji, która nie jest równoważona przez nacisk na podłoże, dlatego układ sił działających na części zawieszenia jest inny niż podczas normalnej eksploatacji. Wiąże się to ze zmianą wzajemnego położenia części, w związku z czym czasami przed demontażem trzeba je podeprzeć albo podwiesić. Trzeba też pamiętać o możliwości odpadnięcia uszkodzonych elementów już po odkręceniu części śrub lub usunięciu innych elementów mocujących. Trzeci fakt: podwozie i zawieszenie z reguły są zabrudzone. Jeśli nie zostaną one oczyszczone przed naprawą, łatwo przeoczyć uszkodzenia, nawet te poważniejsze, jak niezupełne pęknięcie sprężyny, naderwane wsporniki itp. Poza tym bród, złuszczony lakier lub konserwacja mogą zostać poderwane przy próbie odkręcenia śrub kluczem pneumatycznym. M.in. z tego względu prace przy elementach zawieszenia powinny być wykonywane w okularach ochronnych. Szeroka oferta elementów układu zawieszenia marki Starline dostępna jest w sklepie internetowym LKQ ELIT: www.sklep.elitpolska.pl produkty

raport 11

Postaw na diagnostykę! Kup KTS+ESI, ACS lub DAS i odbierz nagrodę!

Jak odebrać nagrodę? W okresie od 1.02.2024 r. do 30.09.2024 r. kup u dystrybutora biorącego udział w akcji jedno z następujących: ◾ urządzenie do serwisowania klimatyzacji ACS/AC, ◾ tester KTS 560, 590, 960 lub 980 wraz z [ESI]tronic pakiet Mistrz na 36 miesięcy, ◾ urządzenie DAS 3000. Zarejestruj się do Programu extra na www.extra-program.pl, jeśli jeszcze nie jesteś jego uczestnikiem. Prześlij e-mailem do 16.10.2024 r. na adres diagnostyka@extra-program.pl: – skan faktury VAT zakupionego urządzenia / oprogramowania (z zasłoniętą lub zamazaną ceną) lub – skan umowy leasingowej i protokołu jego przekazania (z zasłoniętą lub zamazaną ceną) Jeśli nie masz protokołu przekazania oprogramowania, podaj nr klienta ESI[tronic]. Szczegóły dotyczące promocji wraz z listą dystrybutorów oraz modeli urządzeń biorących w nich udział znajdziesz na www.extra-program.pl w zakładce „Promocje” lub w aplikacji mobilnej Programu extra. Miej wszystkie promocje pod ręką! Ściągnij aplikacji extra na swój telefon. Wyszukaj „Program punktowy extra” w Google Play lub AppStore, albo zeskanuj kod QR i pobierz aplikację mobilną programu. W razie pytań prosimy o kontakt z infolinią: +48 502 051 851.

Kupujesz urządzenie do klimatyzacji Boscha? Odbierz nagrodę lub punkty extra. Zainwestuj w serwis klimatyzacji, by zwiększyć przychody swojego warsztatu! Wybierz niezawodne urządzenie do serwisowania klimatyzacji Bosch, które pozwala na obsługę zarówno pojazdów hybrydowych jak i eklektycznych. Ponadto oferuje wysoką skuteczność odzyskiwania czynnika. Urządzenia ACS biorące udział w promocji: ◾ ACS 553-P, ACS 563-P, ACS 611, ACS 653-P, ACS 663-P, ACS 663-RI, ACS 753, ACS 763, ACS 810, ACS 863 oraz AC 790PRO Za zakup urządzenia ACS otrzymasz klucz udarowy Bosch GDX18V-200C w tym 2 akumulatory 5.0A i szybką ładowarkę (nr 06019G4201 wartości 1 803 zł brutto) lub 13 000 pkt extra Kupujesz urządzenie do klimatyzacji Boscha? Odbierz nagrodę lub punkty extra. Zainwestuj w serwis klimatyzacji, by zwiększyć przychody swojego warsztatu! Wybierz niezawodne urządzenie do serwisowania klimatyzacji Bosch, które pozwala na obsługę zarówno pojazdów hybrydowych jak i eklektycznych. Ponadto oferuje wysoką skuteczność odzyskiwania czynnika. Urządzenia ACS biorące udział w promocji: ◾ ACS 553-P, ACS 563-P, ACS 611, ACS 653-P, ACS 663-P, ACS 663-RI, ACS 753, ACS 763, ACS 810, ACS 863 oraz AC 790PRO Za zakup urządzenia ACS otrzymasz klucz udarowy Bosch GDX18V-200C w tym 2 akumulatory 5.0A i szybką ładowarkę (nr 06019G4201 wartości 1 803 zł brutto) lub 13 000 pkt extra

Kup tester KTS z pakietem ESI[tronic] Mistrz i odbierz TPA 300! Rozwijaj warsztat dzięki nowoczesnym rozwiązaniom diagnostycznym. Postaw na testery KTS Boscha wraz z oprogramowaniem diagnostycznym ESI[tronic] Evolution, które umożliwiają bezpieczne i niezawodne przeprowadzanie diagnostyki, lokalizowanie i usuwanie usterek oraz serwisowanie i naprawianie pojazdów. Modele KTS biorące udział w promocji: ◾ KTS 560, KTS 590, KTS 960, KTS 980 kupione wraz z pakietem ESI[tronic] Mistrz na 36 miesięcy Za zakup testera KTS w wersji promocyjnej otrzymasz TPA 300 Urządzenie TPA 300 służy do kalibracji czujników TPMS. Pozwala zaprogramować ponad 20 różnych typów czyjników uniwersalnych. Wartość urządzenia TPA 300 to 3 259 zł brutto. Kup tester KTS z pakietem ESI[tronic] Mistrz i odbierz TPA 300! Rozwijaj warsztat dzięki nowoczesnym rozwiązaniom diagnostycznym. Postaw na testery KTS Boscha wraz z oprogramowaniem diagnostycznym ESI[tronic] Evolution, które umożliwiają bezpieczne i niezawodne przeprowadzanie diagnostyki, lokalizowanie i usuwanie usterek oraz serwisowanie i naprawianie pojazdów. Modele KTS biorące udział w promocji: ◾ KTS 560, KTS 590, KTS 960, KTS 980 kupione wraz z pakietem ESI[tronic] Mistrz na 36 miesięcy Za zakup testera KTS w wersji promocyjnej otrzymasz TPA 300 Urządzenie TPA 300 służy do kalibracji czujników TPMS. Pozwala zaprogramować ponad 20 różnych typów czyjników uniwersalnych. Wartość urządzenia TPA 300 to 3 259 zł brutto.

Odbierz wybrany zestaw do kalibracji za zakup urządzenia DAS 3000! Bądź gotowy na obsługę aut wyposażonych w systemy wspomagania kierowcy. Urządzenie DAS 3000 Boscha pozwala na profesjonalną kalibrację czujników i kamer systemów wspomagania kierowcy w samochodach wszystkich popularnych marek. Opcja 3 – za zakup DAS 3000 otrzymasz zestaw kalibracyjny z matami do kamer cofania dla Grupy VW wartości 5 838 zł brutto lub 23 000 pkt extra Opcja 2 – za zakup DAS 3000 otrzymasz zestaw kalibracyjny z matami do kamer 360° dla Grupy VW wartości 5 589 zł brutto lub 23 000 pkt extra Opcja 1 – za zakup DAS 3000 otrzymasz Starter Kit 1.1 skrzynia oraz tablice Mercedes/Volvo/Polestar oraz Kia/Hyundai/Fiat/Jeep/Opel/Citroën/ Peugeot wartości 6 568 zł brutto lub 23 000 pkt extra

Bierz udział w promocjach LKQ ELIT, rób zakupy a zgromadzone Qcoiny przelewaj na kartę. Kartą możesz zapłacić w każdym sklepie, stacji benzynowej lub opłacić faktury za zakupy w LKQ ELIT. NOWOŚĆ! Karty przedpłacone jako nagrody w DRIVERS CLUB 26.10.2023

Zmiany dotyczące oprogramowania diagnostycznego Delphi W celu posiadania najnowszej bazy danych i pełnej funkcjonalności oprogramowania zachęcamy do odnowienia swojej licencji. Jednocześnie przypominamy, że – niezależnie od długości przerwy pomiędzy posiadaniem aktualnych licencji – okres ten uzupełniamy bezpłatnie (w przypadku braku ciągłości aktywnej licencji). Nowość: Iveco Security Gateway (tylko z testerem BlueTech) Narzędzie DS oferuje teraz użytkownikom posiadającym ważną licencję BlueTech możliwość dostępu do funkcji chronionych i wykonania pełnej diagnostyki pojazdów IVECO wyposażonych w bramkę bezpieczeństwa. Obejmuje to między innymi: aktywację podzespołów, testowanie elementów, regulacje, kodowanie i kalibrację. Jest to w pełni zintegrowana funkcja, którą można aktywować przez portal bramki bezpieczeństwa za pośrednictwem oprogramowania DS. Numer zamówieniowy licencji Iveco Security Gateway: SV60318. Klientów zainteresowanych poznaniem ceny i/lub zakupem prosimy o kontakt z naszymi dystrybutorami. Serdecznie informujemy o nowościach i zmianach dotyczących oprogramowania diagnostycznego Delphi. Prosimy o zapoznanie się z poniższą tabelą przedstawiającą różnice w funkcjonalności testera pomiędzy aktywną i nieaktywną licencją oprogramowania. wyposażenie warsztatowe 18 Funkcjonalności na dzień 31 grudnia 2023 ✓ Zawsze aktywne X Aktywne tylko przy aktualnej licencji U Nieodwracalnie utracone, jeśli ciągłość licencji została przerwana Funkcja niewspierana Funkcjonalności: DS150E / DS450E DS180E / DS480E Program do diagnostyki ✓ ✓ VIN Skan ✓ ✓ Wyszukiwanie po nr VIN ✓ ✓ Odczytywać / kasować DTCs ✓ ✓ Bramka zamrożona ✓ ✓ Aktualne dane ✓ ✓ Aktywacje komponentów ✓ ✓ Regulacje & Kalibracje ✓ ✓ Powiadomienia ✓ ✓ Fly recorder - Nagrywanie parametrów rzeczywistych X X System Scan – Skanowanie całego pojazdu X X Identyfikacja poprzez rejestrację konta X X VTI (Basic - CAR) X X Aktualizacje programu – nowe pojazdy X X Aktualizacje programu – nowe funkcjonalności X X Aktualizacje programu – ulepszenia isniejących funkcjonalności X X Historia pojazdów X X Funkcje OBD X X OBFCM X X Tryb expert mode X X Wyszukiwania po funkcjonalnościach X X Raport diagnostyki X X Wsparcie techniczne X X Dożywotna gwarancja głowice testera U U Zintegrowane bramki SGW X DTC-Assist X Passthru X Funkcjonalności na dzień 31 grudnia 2023 ✓ Zawsze aktywne X Aktywne tylko przy aktualnej licencji U Nieodwracalnie utracone, jeśli ciągłość licencji została przerwana Funkcja niewspierana Funkcjonalności: DS150E / DS450E DS180E / DS480E Program do diagnostyki ✓ ✓ VIN Skan ✓ ✓ Wyszukiwanie po nr VIN ✓ ✓ Odczytywać / kasować DTCs ✓ ✓ Bramka zamrożona ✓ ✓ Uwaga 1: Zachowanie oprogramowania w momencie wydania tego dokumentu. Dezaktywację funkcji można zmienić w dowolnym momencie, aby dostosować się do ograniczeń systemów Delphi. Uwaga 2: Należy przestrzegać wymagań dotyczących komputera PC/tabletu. Delphi nie gwarantuje, że oprogramowanie będzie działać poprawnie z przestarzałymi systemami operacyjnymi MS.

19 Jeżeli posiadasz tester DS150E i potrzebujesz obsługi modeli IVECO od 2019 roku wzwyż, zachęcamy do skorzystania z naszej oferty wymiany starego urządzenia na tester BlueTech o indeksie SV60250EX. Od lutego 2024 HelpDesk (czyli wsparcie przy problemach z oprogramowaniem) jest płatny dla użytkowników urządzeń starszych niż dwa lata, których licencje są nieaktywne (brak wykupionej aktualizacji). Aby móc skorzystać z pomocy, należy wykupić dostęp do HelpDesk; numer zamówieniowy DDSR100 – cena detaliczna 40 euro. W sprawach związanych z zakupem prosimy o kontakt z naszymi dystrybutorami. W związku z tym uruchamiamy także promocję – odnowienie licencji dla testera DS150E w niższej cenie. Tylko do końca kwietnia 2024 roku możliwy będzie zakup odnowienia licencji dla testera DS150E w cenie o 20% niższej od standardowej. Odnowienie licencji upoważnia jednocześnie do wsparcia Hotline i HelpDesk oraz pobierania wszystkich zaległych i przyszłych aktualizacji w okresie, na jaki licencja została wykupiona. Klientów zainteresowanych szczegółami i ceną tej usługi prosimy o kontakt z naszymi dystrybutorami. W przypadku jakichkolwiek pytań zachęcamy także do kontaktu z naszymi przedstawicielami Delphi: wyposażenie warsztatowe

Wiele serwisów nie świadczy usługi regeneracji i sugeruje klientom zakup nowego filtra lub zamiennika wątpliwej jakości, który często nie odpowiada fabrycznym parametrom producenta. Z kolei zakup nowego, oryginalnego filtra DPF to koszt – w zależności od modelu samochodu osobowego – od 3000 do nawet 10 000 zł. W przypadku samochodów ciężarowych te kwoty są wielokrotnie wyższe. Używane filtry można kupić już za około 1500 zł, natomiast ryzykujemy wtedy zakupem uszkodzonego mechanicznie lub niesprawnego podzespołu. Dlaczego warto? • Wykonywanie usługi regeneracyjnej nie wymaga specjalistycznej wiedzy. • Możesz zwiększyć zyski swojego serwisu, oferując regenerację prewencyjną, tak samo jak wymianę oleju czy filtrów. • Obsługa urządzenia nie wymaga dodatkowego zaangażowania czasu. Potrzebujesz chwili na podłączenie filtra do maszyny, a reszta zostanie wykonana automatycznie. • Koszty eksploatacyjne przy regeneracji jednego filtra DPF z samochodu osobowego to jedyne 30 zł – reszta to Twój zysk! • Regeneracja filtra cząstek stałych wraz z suszeniem zajmuje jedynie godzinę. Nie musisz zlecać wykonania usługi podmiotom zewnętrznym, które wykonają usługę dopiero na następny dzień. Pozwoli to na szybszą obsługę serwisowanego pojazdu. Czy regeneracja naprawdę się opłaca? Usługa czyszczenia filtrów DPF cieszy się coraz większą popularnością. Firmy oferujące tę usługę mają pełne ręce roboty, co pokazuje stale rosnący popyt. Przyczynia się do tego fakt, że coraz więcej kierowców rezygnuje z niezgodnego z prawem usuwania filtrów. Na taką decyzję wpływają m.in. zmieniające się przepisy, kontrole na drogach, wysokie kary za brak filtra DPF oraz ryzyko utraty homologacji pojazdu. Pamiętajmy, że regularne przeglądy i konserwacja pozwalają na wcześniejsze wykrycie potencjalnych problemów i ich naprawę, co dotyczy również filtrów cząstek stałych. Dzięki usłudze regeneracji prewencyjnej Twoi klienci unikną nieprzyjemności związanych z niespodziewanymi awariami pojazdu, co znacznie wydłuży sprawność układu wtryskowego i uszczelnień turbosprężarki. Usługa ta zminimalizuje również ryzyko wystąpienia awarii silnika oraz osprzętu, a przede wszystkim klient otrzyma gwarancję bezawaryjnej jazdy, co zapobiegnie dodatkowym kosztom związanym z naprawą. Sugerowany interwał serwisu filtrów DPF dla samochodów osobowych to 50 000 km w trybie miejskim i 100 000 km w trybie pozamiejskim. Przewidywany zysk wynikający ze świadczenia usługi czyszczenia filtrów • Samochody osobowe i dostawcze: usługa kompleksowa (czyszczenie, montaż, adaptacja): 1000–1500 PLN / szt. • Samochody ciężarowe: usługa kompleksowa (czyszczenie, montaż, adaptacja): od 2000 PLN / szt. • Koszt własny regeneratora*: regeneracja filtra DPF (samochody osobowe, dostawcze): 30 PLN / szt. wyposażenie warsztatowe Regeneracja filtrów cząstek stałych (tzw. DPF / GPF / FAP / SCR / EURO 5 / EURO 6) metodą hydrodynamiczną to dochodowy i łatwy w realizacji biznes. Rosnące zainteresowanie oraz niski koszt usługi pozwalają dobrze zarobić. Od kilku lat można zauważyć coraz większe zapotrzebowanie na tego typu usługi. Mogłoby się wydawać, że samochody na olej napędowy niedługo zostaną wyparte przez pojazdy elektryczne, ale to odległa przyszłość i na razie nic nie zapowiada rewolucji, chociażby ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury. BIZNES DPF z XTON Prosty i dochodowy interes Regeneracja filtra EURO 5 / EURO 6: 50 PLN /szt. Kto może być Twoim zleceniodawcą? • klienci indywidualni • przedsiębiorstwa komunikacyjne, firmy transportowe • warsztaty, serwisy, stacje kontroli pojazdów • klienci stacji kontroli pojazdów Od czego zacząć biznes regeneracji DPF? 1. Środki finansowe. 2. Formalności, m.in. rejestracja działalności, wpis do rejestru BDO. 3. Personel, który obsłuży urządzenie. 4. Oferta usługi. 5. Lokal użytkowy. 6. Profesjonalny sprzęt oraz środki czyszczące. Naszymi flagowymi produktami są urządzenia z serii DPF Master Flash™ do czyszczenia filtrów cząstek stałych we wszystkich samochodach oraz maszynach budowlanych i rolniczych, 20 Co sprzyja rozkwitowi rynku regeneracji? • restrykcje prawne ze strony UE • rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa • liczba samochodów jeżdżących po polskich drogach • rozkwit rynku wtórnego

XTON® Jesteśmy polskim producentem urządzeń dla branży automotive oraz przemysłu, znajdującym się w czołówce europejskich i światowych potentatów. Nieprzerwanie od 2011 roku zajmujemy się automatyką przemysłową. Tworzymy z pasją, by dostarczać na światowy rynek urządzenia klasy premium. Naszymi flagowymi produktami są urządzenia do regeneracji filtrów cząstek stałych z serii DPF Master Flash oraz warsztatowe myjki kabinowe Master Cleaner. Nasze produkty od podstaw powstają w Polsce i spełniają najwyższe standardy produkcyjne ISO 9001:2015 oraz 14001:2015. DLACZEGO WARTO NAM ZAUFAĆ? • Gwarantujemy najwyższą jakość, niezawodność oraz wydajność urządzeń. • Technologia Master Flash™, stosowana w naszych maszynach, pozwala na usunięcie zanieczyszczeń z filtra w 99%, bez ingerencji w strukturę monolitu. • Oferujemy profesjonalne szkolenia z zakresu budowy, diagnostyki układu oczyszczania spalin oraz regeneracji filtrów cząstek stałych. Każdy klient może skorzystać z darmowego szkolenia w naszej siedzibie lub online. • Nasze urządzenia produkowane są w oparciu o polską i europejską myśl technologiczną. • Pomagamy rozwinąć biznes naszych klientów poprzez wsparcie działań promujących usługę regeneracji. Szczegóły dotyczące oferty zakupu maszyn do regeneracji filtrów cząstek stałych od XTON dostępne są u Twojego przedstawiciela handlowego oraz na stronie: www.xton.pl wyposażenie warsztatowe które z powodzeniem funkcjonują w wielu serwisach i stacjach diagnostycznych w Polsce i na świecie. 1. DPF Master Flash™ EXPERT to najbardziej zaawansowane urządzenie do regeneracji filtrów cząstek stałych DPF / FAP / GPF / SCR / EURO 5 / EURO 6 i katalizatorów, przeznaczone do obsługi filtrów z samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów, maszyn rolniczych oraz budowlanych. Dzięki zastosowaniu najwyższej klasy komponentów marek: SHNEIDER, EBARA, CALPEDA, WEINTEK, EATON, HAGER, WIELAND, FATEK, LEISTER i SIEMENS oraz przemyślanemu projektowi DPF Master Flash™ EXPERT jest najwydajniejszym i najskuteczniejszym produktem na rynku. 2. DPF Master Flash™ Professional Plus to flagowy model w naszej ofercie, wykonany w całości ze stali nierdzewnej. Pozwala on na regenerację filtrów DPF/ FAP/GPF i katalizatorów we wszystkich rodzajach pojazdów (samochody osobowe i ciężarowe, pojazdy rolnicze i maszyny budowlane). Urządzenie posiada zintegrowany system pomiaru zanieczyszczeń, rozszerzony system filtracji oraz zintegrowany system suszenia w temperaturze 120 stopni Celsjusza. 3. DPF Master Flash™ Professional to urządzenie komorowe do regeneracji filtrów posiadające wbudowany system pomiarowy zanieczyszczenia filtra oraz zintegrowany system suszenia, przeznaczone do samochodów osobowych i dostawczych. 4. DPF Master Flash™ Standard to podstawowa maszyna do regeneracji filtrów. Umożliwia ich regenerację w samochodach osobowych i dostawczych. Maszyna ta nie posiada systemu pomiarowego ani zintegrowanego systemu suszenia. Jeśli chcesz zwiększyć efektywność Twojego warsztatu, zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi produktami z oferty XTON. Seria MASTER CLEANER™ Kabinowe, wysokociśnieniowe myjki warsztatowe łatwo i szybko poradzą sobie z zabrudzeniami na elementach wykonanych ze stali, aluminium oraz żeliwa, nie niszcząc ich powierzchni. Seria SMART CLEANER™ Automatyczne myjki koszowe przeznaczone do zastosowań w przemyśle i w motoryzacji. Idealnie sprawdzą się do czyszczenia ciężkich zabrudzeń oraz odtłuszczania elementów. Seria POURING MASTER™ Dystrybutory płynu do spryskiwaczy z serii Pouring Master™ to idealne produkty znajdujące szerokie zastosowanie w transporcie, motoryzacji, usługach dla kierowców i wielu innych branżach. XTON SANDBLASTER™ Piaskarka XTON SANDBLASTER™ to kompaktowe urządzenie do usuwania nawet najcięższych zabrudzeń z elementów metalowych. 21

Gama kompresorów do opon OSRAM TYREcare Wiosną zmiany temperatury, czasem jeszcze obecność śniegu, a czasem rozgrany słońcem asfalt sprawiają, że ciśnienie w oponach stale się zmienia. W takich przypadkach przenośny kompresor do opon staje się niezastąpionym narzędziem dla każdego kierowcy. Te niewielkie, przenośne urządzenia umożliwiają szybkie i skuteczne sprawdzenie ciśnienia i napompowanie opony. Opracowując serię kompresorów, inżynierowie firmy OSRAM brali pod uwagę kilka pożądanych cech. Po pierwsze – poręczność i gabaryty, po drugie: łatwość w obsłudze i tempo pompowania kół, a po trzecie – porządek i wygoda. Tak udało się zaprojektować rodzinę TYREinflate składającą się z kilku niezawodnych urządzeń, które różnią się możliwościami, wyposażeniem i są dopasowane do różnej zasobności portfela. Kompresory bezprzewodowe OSRAM TYREinflate 2000 to niewielki, przenośny kompresor do opon, który pozwala napompować opony w samochodzie, motocyklu czy rowerze. Dzięki wbudowanemu akumulatorowi można go używać wszędzie, a kompaktowe rozmiary sprawiają, że można go bez problemu umieścić np. w samochodowym schowku czy w plecaku, a także zamocować do ramy roweru. Urządzenie ma wbudowaną pamięć, w której można zapisać do czterech różnych wartości ciśnienia. Po napompowaniu opony do zadanego poziomu kompresor automatycznie się wyłączy. W komplecie jest przewód USB, który służy do ładowania kompresora. Dzięki wbudowanemu akumulatorowi urządzenie TYREinflate 2000 może służyć także jako powerbank dla telefonu komórkowego. Kolejne plusy urządzenia to latarka i uchwyt mocujący do roweru. Opony są jedynym punktem kontaktu pojazdu z powierzchnią drogi, dlatego utrzymanie w nich właściwego ciśnienia to podstawa bezpieczeństwa i odpowiedniej przyczepności na drodze. Seria akcesoriów OSRAM TYREcare jest doskonałym narzędziem do utrzymania ciśnienia w oponach na odpowiednim poziomie przez cały rok, dzięki czemu możemy cieszyć się bezpiecznymi podróżami niezależnie od pory roku. produkty 22 Urządzenie TYREinflate 4000 napompuje 13-calową oponę w niecałe cztery minuty, a 15-calową w sześć minut. Wbudowany akumulator pozwala na użycie go w każdym miejscu, a podświetlany wyświetlacz ułatwi pracę po zmroku. Oprócz wygodnej funkcji bezprzewodowego użytkowania kompresor wyposażono w kabel do ładowania typu USB-C, a także przewód zasilający z wtyczką do gniazda zapalniczki.

23 Kompresory przewodowe OSRAM TYREinflate OTI200 to podstawowy model w ofercie, z analogowym wskaźnikiem. Potrafi napompować 13-calową oponę do ciśnienia 2,4 bara w ciągu 4,5 minuty. Wersja OTI450 ma wyświetlacz LCD, funkcję automatycznego wyłączania po osiągnięciu zadanego ciśnienia i zapamiętuje ustawioną wcześniej wartość. Kompresor ten poradzi sobie z 13-calową oponą już w 3,5 minuty. Dodatkowym atutem tego urządzenia jest lampka LED, która może pomóc znaleźć zawór po zmroku. W swojej ofercie producent nie zapomniał o użytkownikach większych pojazdów – kamperów, aut terenowych, SUV-ów itp. Kompresor TYREinflate 830 z 4-metrowym przewodem zasilającym to rozwiązanie właśnie do takich aut. Urządzenie w ciągu 5 minut napompuje 22-calowe koło od 0 do 2,6 bara. Cyfrowy wyświetlacz LED z podświetleniem ułatwi pracę w miejscach słabo doświetlonych lub po zmroku. Dzięki zestawowi dołączanych adapterów kompresorami OSRAM można napompować opony motocyklowe, rowerowe, opony do przyczep, a nawet dziecięcych wózków. Dużą zaletą jest także możliwość napełnienia powietrzem wszelkiego sprzętu sportowego – pontonów, piłek itp. Uszczelniacze do opon Obok kompresorów firma OSRAM oferuje także profesjonalny uszczelniacz w formie żelu – TYREseal 450. Ten wygodny w użyciu (bez konieczności używania narzędzi i podnośników) produkt pozwala na szybką naprawę opony i dalszą jazdę nawet do 200 km. Żel uszczelni przebicia o średnicy do 6 mm i jest bezpieczny dla czujników TPMS. Można go kupić jako pojedynczy produkt lub w zestawie z analogowym kompresorem (TYREseal KIT). produkty

Valeo Canopy™ Innowacyjne wycieraczki dla zrównoważonego rozwoju Valeo stara się sprostać oczekiwaniom rynku, biorąc aktywny udział w rozwoju nowoczesnych, niskoemisyjnych układów napędowych, ale również oferując innowacyjne rozwiązania na rynku części zamiennych. Jedną z takich inicjatyw jest wprowadzenie do oferty Valeo Canopy™ – pierwszego pióra wycieraczek zaprojektowanego tak, aby ograniczyć negatywny wpływ na środowisko. Jakie są główne zalety nowego produktu? Przede wszystkim udało się zwiększyć wykorzystanie materiału naturalnego, odnawialnego bądź pochodzącego z recyklingu. Guma, która stanowi ok. 30% masy całego produktu, wykonana jest w 80% z takich właśnie materiałów. Dodatkowo opakowanie wykonane jest w całości z kartonu pochodzącego z materiałów z recyklingu, który również nadaje się do segregacji. Istotny jest także fakt, że pomimo użycia bardziej zrównoważonych materiałów nowa wycieraczka Valeo charakteryzuje się doskonałymi parametrami wycierania szyby i zachowuje sprawność przez długi czas. Gama płaskich piór wycieraczek Valeo Canopy™ pokrywa 95% europejskiego parku samochodowego. To 41 referencji z pojedynczym adapterem, co pozwala zredukować odpady komponentów, które nie znalazły zastosowania w pojazdach wyposażonych na pierwszym montażu w wycieraczki płaskie, a dodatkowo 10 referencji (z jednym wstępnie zamontowanym adapterem hakowym) dla pojazdów wyposażonych na pierwszym montażu w wycieraczki szkieletowe. Gama wycieraczek Canopy™ znajduje również zastosowanie w pojazdach ze zintegrowanym spryskiwaczem, a także w nowszych wiodących europejskich pojazdach elektrycznych i hybrydowych. W świecie dynamicznie zmieniającego się rynku motoryzacyjnego coraz większe znaczenie ma redukowanie negatywnego wpływu na środowisko – zarówno jeśli chodzi o poziom emisji pojazdu, jak również materiały używane do produkcji każdego z jego komponentów. Spowodowane jest to nie tylko regulacjami prawnymi, ale również zmianą świadomości konsumentów. Coraz częściej wybory klienta są podyktowane aspektem środowiskowym, a z roku na rok ten trend będzie coraz bardziej dynamiczny. produkty 24 Valeo angażuje się w globalną strategię ochrony środowiska – w przypadku wycieraczek Canopy™ od doboru surowców po całkowicie kartonowe opakowania. Wybierając produkty Valeo, budujesz zaufanie swoich klientów, a także przyczyniasz się do tworzenia bardziej zrównoważonego rynku części zamiennych.

25 valeocanopy.com

Poziom maksymalny zdefiniowany przez ACEA Film olejowy zabezpieczający wytworzony przez Zawór ssący Tłok Tuleja TESTY SILNIKÓW DIESLA* QUARTZ INEO LONG LIFE 5W-30 QUARTZ INEO LONG LIFE 5W-30 Poziom zużycia tulei (%) *OM646: ACEA testy zużycia (silnik Mercedes-Benz) Wałek i popychacze są zabezpieczone przed zużyciem. Specjalny test z użyciem Wałek rozrządu VOLKSWAGEN: Popychacze zaworowe VOLKSWAGEN: VW: testy zużyciowe* SPECIFIC TESTING FOR THE VOLKSWAGEN GROUP QUARTZ INEO LONG LIFE 5W-30 QUARTZ INEO LONG LIFE 5W-30 Zużycie popychacza krzywki (μm) *PV5106: oficjalne testy VW dla układów rozrządu Granica określona przez Volkswagena Brak osadu na tłoku po przetestowaniu Pomiar czystości silnika dla wersji wysokoprężnej (obszar tłoka)* ACEA 2008 TEST QUARTZ INEO LONG LIFE 5W-30 QUARTZ INEO LONG LIFE 5W-30 *DV4: ACEA oficjalne testy silników Poziom minimalny zdefiniowany przez ACEA Im wyższy wynik, tym większa czystość

Firma wywodzi się z Belgii i tam też zlokalizowane jest duże centrum dystrybucyjne. Stosunkowo nowy zakład produkcyjny znajduje się także w Rumunii, gdzie zatrudnionych jest 300 osób, a praca odbywa się w systemie dwuzmianowym. Marka jest rozpoznawalna na całym świecie, a produkty SIDEM sprzedawane są do 90 krajów. Firma dysponuje bogato zaopatrzonym magazynem z trzema milionami części, co pozwala na zapewnienie ciągłości dostaw. Złożony i wieloetapowy proces wprowadzania nowych referencji do oferty, ciągłe porównywanie ich z częściami oryginalnymi i produkowanymi przez firmy konkurencyjne oraz stosowanie najwyższej jakości materiałów – wszystko to sprawia, że firma SIDEM jest producentem części odpowiadających jakości OE. Firma odważnie komunikuje to szczególnie mechanikom, których zaufanie jest najlepszym potwierdzeniem wysokiej jakości produktów firmowanych znakiem SIDEM. SIDEM Nowy specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska W pracy z ofertą firmy SIDEM bardzo pomocny jest katalog online dostępny pod adresem: https://catalogue.sidem.be Oferta SIDEM dostępna w ELIT Polska będzie sukcesywnie uzupełniana. SIDEM jest dowodem na to, że wysoka jakość może iść w parze z przystępną ceną! Belgijska firma SIDEM ma prawie 90-letnią tradycję i jest specjalistą w zakresie produkcji części układu kierowniczego i zawieszenia. SIDEM działa głównie na rynku wtórnym i wprowadza swoje produkty na rynek poprzez sprzedaż hurtową. 28 produkty

Produkty SIDEM dostępne w ofercie ELIT Polska: • maksymalna odporność na korozję • wahacze do wszystkich typów pojazdów wykonane z prasowanej stali, żeliwa, kutej stali lub aluminium • powłoka kataforetyczna zapewnia jednorodny wygląd • dostępne wszystkie typy wahaczy: górne, dolne, przednie, tylne, zawieszenia dwu- i wielowahaczowe • wszystkie sworznie kulowe wykonane są ze stali chromowej, kutej na zimno i polerowanej, która jest bardziej odporna na rdzę niż stal węglowa • obudowy przegubów kulowych są kute z wysokiej jakości stali • osłony przeciwpyłowe są wykonane z kauczuku chloroprenowego zapewniającego maksymalne uszczelnienie i odporność na substancje chemiczne • przeguby kulowe wypełnione są smarem litowo-wapniowym o wysokim ciśnieniu, zapewniającym najniższe tarcie • dostępne wszystkie typy górnych i dolnych przegubów kulowych • wszystkie końcówki drążków kierowniczych wykonane są z kutej stali i dostarczane w komplecie z górną nakrętką • łączniki stabilizatora wykonane są ze specjalnej stali niskowęglowej o ekstremalnie niskiej zawartości węgla i niskiej zawartości miedzi, co zapewnia najlepszy proces spawania • pręty produkowane są z drutu w kręgu, na linii do prostowania i cięcia drutu, co wpływa na zwiększenie wydajności w porównaniu do tradycyjnego cięcia lub cięcia z pręta • wszystkie łączniki stabilizatora pokryte są wyjątkowo mocną, odporną na uderzenia powłoką proszkową • wszystkie przeguby osiowe wykonane są ze stali chromowej, która jest bardziej odporna na rdzę niż stal węglowa • twardość stali chromowej zapewnia maksymalną wytrzymałość części • elementy gumowo-metalowe wykonane są ze stalowych tulei i termoplastycznej wkładki z polioksymetylenu • wkładka termoplastyczna wykazuje bardzo dużą odporność na zużycie i uderzenia Przeguby kulowe Tuleje Końcówki drążków kierowniczych Wahacze Łączniki stabilizatora Drążki kierownicze 29 raport

SIDEMTIMES. 1933 Firma Sidem, znana wcześniej jako STANDARD LINK INNOVATION LIMITED, zakłada swoją siedzibę w Hounslow w Anglii. 2011 Sidem przenosi się do zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego w Gullegem, w Belgii. Nowy budynek ma powierzchnię 12 000 metrów kwadratowych i jest położony na terenie parku biznesowego o powierzchni 27 000 metrów kwadratowych. HISTORIA SIDEM. Od 1933 roku do dnia dzisiejszego firma Sidem przeszła znaczną ewolucję. Chcielibyśmy przedstawić pokrótce jej historię, kierując się kilkoma kluczowymi elementami. Oto nasza historia w kilku słowach. 2010 Gdy umiera Water Verfaillie, jego córka Gwen przejmuje firmę jako dyrektor generalna. 2001 Sidem otwiera zakład produkcyjny w Rumunii i znacznie zwiększa swoje zdolności produkcyjne. 1986 Rozrastająca się firma przenosi się do nowych obiektów w Roeselare w Belgii, których powierzchnia wynosi 10 000 metrów kwadratowych. 90 lat!

2019 Sidem udostępnia zupełnie nowy portal dla klientów oraz własną aplikację: katalog cyfrowy, w którym klienci mogą wyszukiwać części do układu kierowniczego i zawieszenia. 1934 Siedziba zarządu zostaje przeniesiona do Antwerpii w Belgii, podczas gdy odlewnia pozostaje w Anglii. W tym samym czasie jednostka produkująca samochodowe części zamienne powstaje w zakładzie w Auderghem, na przedmieściach Brukseli. 90lat 2023 Sidem obchodzi swoje 90-lecie i 40 lat zarządzania przez rodzinę Verfaillie. 1983 Walter Verfaillie przejmuje firmę, która w tym czasie ma siedzibę w Lichtervelde w Belgii. 1939-1940 Tuż przed wybuchem wojny w Europie dział produkcji i sprzedaży zostaje podzielony na dwie oddzielne jednostki. Grupa produkcyjna przyjmuje nazwę Etablissements DEGUISNE. Sprzedaż jest prowadzona przez firmę o nazwie SIDEM S.A.B. Źródło: magazyn „Sidem Times”.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=