LKQ ELIT News nr 125!

NR LUTY 2024 125 Naprawy blacharskie w warsztacie samochodowym Trzy auta... z drążkami Watta! Elementy układu hamulcowego Branża Auto-tip Starline

Produkty Redaktor naczelny Anna Cebeńko ELIT Polska Sp. z o.o. al. Pokoju 18 c 31-564 Kraków Wydawca: Feniks Media Group W. Ślaga, D. Wajs sp. j. ul. Balicka 136 30-149 Kraków Spis treści Korekta Anna Leńska Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z magazynu dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Zdjęcie na okładce Getty Images WSPÓŁPRACUJĄ Z NAMI: Redaktor prowadzący Radosław Urban Zespół redakcyjny Grzegorz Chmielewski, Piotr Kołaczek, Przemysław Osuchowski, Łukasz Pieńkowski Studio graficzne Marcin Masłyk (kierownik studia), Magdalena Gołda Akcesoria OSRAM pomogą zadbać o akumulator Elementy układu hamulcowego – Starline Sprężyny zawieszenia OPTIMAL – prawdziwa alternatywa dla marek OE ESI[tronic] Evolution – najnowsze zmiany i aktualizacje – BOSCH Automatyczna Diagnoza od HELLA Gutmann John Bean Tru-Point – urządzenie do kalibracji systemów ADAS z możliwością kontroli geometrii zawieszenia pojazdu oraz kompensacji stanowiska do kalibracji SIDEM – nowy specjalista od części układu kierowniczego i zawieszenia w ELIT Polska Na wyłączność w ELIT Polska Nowe marki w ofercie ELIT Polska 04 08 38 Naprawy blacharskie w warsztacie samochodowym – branża Trzy auta... z drążkami Watta! – auto-tip LKQ ACADEMY – rozwijaj swoją firmę dzięki europejskim doświadczeniom 03 16 18 22 24 25 26 36 40 22 04 16 2

3 Akcesoria OSRAM pomogą zadbać o akumulator Jeśli nie jeździmy samochodem regularnie, warto pomyśleć o podłączeniu akumulatora do inteligentnego prostownika, który będzie utrzymywał baterię w należytej kondycji. W ofercie firmy OSRAM znajduje się kilka takich urządzeń o zróżnicowanych parametrach. W zależności od potrzeb można sięgnąć po prostowniki OSRAM. W gamie urządzeń linii BATTERYcharge są urządzenia o oznaczeniach 901, 904, 906 i 908. Można nimi naładować akumulatory o napięciu 6 i 12 V i pojemności nawet do 150 Ah, a także te o napięciu 24 V (model 908). Prostowniki OSRAM – jako jedne z niewielu na rynku – nadają się do ładowania wszystkich typów akumulatorów, w tym także litowojonowych.. Urządzenia mają funkcje podtrzymania, które pomagają chronić akumulator przed rozładowaniem zimą lub podczas dłuższego postoju. Prostowniki mają czytelny wyświetlacz LCD z podświetleniem, a wszystkie funkcje można obsługiwać jednym przyciskiem. W wyposażeniu jest także przewód z końcówkami oczkowymi, który można zainstalować w samochodzie na stałe, by podłączenie ładowarki było szybsze i łatwiejsze. Urządzenia mają także zabezpieczenie, które zapobiega uszkodzeniom instalacji elektrycznej samochodu przed skutkami odwrotnego podłączenia biegunów. Jeśli nie mamy dostępu do gniazdka, a przerwa w jeździe autem jest zbyt długa i dojdzie do rozładowania baterii, z pomocą może przyjść tzw. booster, inaczej zwany jump starterem. To urządzenie, które pozwoli na rozruch samochodu z wyładowanym akumulatorem. Portfolio tych akcesoriów marki OSRAM – BATTERYstart – to modele pozwalające na rozruch silników benzynowych o pojemności od 3 l do 8 l oraz silników wysokoprężnych o pojemności do 4 l. Dzięki tak dużej ofercie można odpowiednio dobrać produkt do własnych potrzeb. Urządzenie OBSL 200 jest w stanie uruchomić silnik o pojemności do 3 litrów. Po użyciu błyskawicznie się ładuje – wystarczą 2 godziny do naładowania urządzenia. Kolejny jump starter – OBSL 300 – pozwala na uruchomienie silnika benzynowego o pojemności do 6 l. lub wysokoprężnego do 3 l. Naładowanie urządzenia zajmuje 3 godziny. OSRAM BatteryStart 400, dzięki pojemności 16 800 mAh, jest Okres zimowy jest trudny dla akumulatorów samochodowych, szczególnie dla tych, które mają już kilka lat i nie są używane oraz doładowywane podczas regularnej jazdy. By uniknąć niemiłych niespodzianek, warto w odpowiedni sposób zadbać o akumulator. w stanie pomóc w uruchomieniu silnika benzynowego o pojemności do 8 litrów lub Diesla o dwukrotnie mniejszej pojemności. Ładowanie urządzenia trwa 4 godziny. To, na co warto zwrócić uwagę w ofercie dostępnych starterów, to także szereg innych przydatnych funkcji. Urządzenia wyposażono w gniazda USB, dzięki czemu mogą one pełnić rolę powerbanku i ładować np. telefony komórkowe, aparaty, tablety itp. Wszystkie wymienione modele mają także wbudowaną latarkę, co znacznie ułatwia podłączanie boostera w ciemnych miejscach czy po zmroku. Wszystkie boostery są bezpieczne w użytkowaniu: producent zastosował zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem biegunów, zwarciem i skokami napięcia. produkty

Warsztaty blacharskie często funkcjonują jako osobne zakłady wykonujące zlecenia klientów w zakresie drobnych i średnich napraw nadwozia po stłuczkach, wypadkach albo usuwania skutków korozji i innych efektów działania czynników atmosferycznych. Innym popularnym modelem biznesowym jest współpraca z warsztatami samochodowymi, które podzlecają wykonywanie prac blacharskich w samochodach swoich klientów. Ze względu na specyfikę usług zakład blacharski powinien współpracować z doświadczonym zakładem lakierniczym i ewentualnie pracownią detailingu. Dopiero połączenie tych specjalności stwarza możliwość świadczenia kompleksowych usług – m.in. w zakresie napraw powypadkowych, przygotowania do sprzedaży pojazdów sprowadzanych z zagranicy czy renowacji pojazdów historycznych. Miejsce Stworzenie warsztatu blacharskiego umożliwiającego wykonywanie pełnego katalogu napraw wymaga przygotowań i inwestycji. Przede wszystkim potrzebne jest osobne miejsce, najlepiej zlokalizowane poza główną halą warsztatową. Takie rozwiązanie ma wiele zalet, w tym taką, że odgłosy pracy (np. cięcia, szlifowania) nie przeszkadzają mechanikom wykonującym inne czynności. branża Naprawy blacharskie to jedna ze specjalizacji w obrębie mechaniki pojazdowej. Nie wszystkie warsztaty decydują się wprowadzić te usługi do swojej oferty. Wynika to m.in. z konieczności pozyskania wysokiej klasy fachowców oraz stworzenia osobnego, dobrze wyposażonego stanowiska pracy. Piotr Kołaczek Naprawy blacharskie w warsztacie samochodowym Potrzebna jest także przestrzeń do bezpiecznego przechowywania zamówionych elementów nadwozia przed montażem oraz części, które oczekują na naprawę. Wiele z nich jest pozbawionych powłoki lakierniczej, co sprawia, że są podatne na korozję. Miejsce do przechowywania części powinno być odizolowane od warunków atmosferycznych, a jednocześnie połączone bezpieczną i wygodną drogą ze stanowiskiem warsztatowym. Stanowisko pracy Urządzając stanowisko do prac blacharskich, trzeba wziąć pod uwagę konieczność pozostawienia wolnej przestrzeni 4

branża wokół pojazdu oraz przygotowania miejsca na maszyny i stoły warsztatowe z dużymi blatami roboczymi. W przeciwnym wypadku przemieszczanie elementów nadwozia stanie się utrapieniem. Zapas miejsca jest potrzebny do swobodnego manipulowania dużymi elementami (np. drzwiami, szybami, klapami silnika czy bagażnika etc.). Z tego samego powodu przydadzą się żurawiki warsztatowe, suwnice i stojaki. Potrzebne jest też miejsce do bezpiecznego składowania zdemontowanych elementów. Ocena odkształceń karoserii wymaga zapewnienia odpowiedniego oświetlenia stałego, regulowanego i przenośnego. Lampy i reflektory powinny umożliwić skierowanie wiązki światła pod różnymi kątami w stosunku do sprawdzanej i kształtowanej powierzchni, w tym stycznie do niej. Drobne narzędzia Jeśli naprawa blacharska ma przebiegać szybko i bezpiecznie, mechanik musi mieć pod ręką komplet narzędzi umożliwiających szybki demontaż elementów, które byłyby narażone na uszkodzenie: tapicerki, szyb, wyposażenia drzwi, listew dekoracyjnych, maskownic, elementów wygłuszających itp. Do tych prac potrzebne są precyzyjne narzędzia wykonane z delikatnych, ale odpornych na zużycie materiałów. Do tej grupy można zaliczyć dźwignie montażowe, narzędzia do demontażu zatrzasków, wkrętaki z długim ostrzem oraz kliny drewniane i plastikowe. Równie ważne są zabezpieczenia: folie, osłony mocowane na magnesach, uchwyty podciśnieniowe do mocowania i przenoszenia blach i szyb etc. Narzędzia do cięcia blachy Podstawowy zestaw narzędzi blacharskich obejmuje narzędzia do cięcia, kształtowania i łączenia blachy i profili metalowych. Listę tych przyrządów otwierają nożyce ręczne, pneumatyczne i elektryczne. Na rynku dostępne są narzędzia o różnej jakości i cenie. Do codziennej pracy najlepiej wybierać sprzęt sprawdzonych producentów, dbających o precyzję, wygodę i bezpieczeństwo 5

6 mechaników. Narzędzia ręczne muszą być ergonomiczne, ponieważ praca z nimi oznacza łączenie wysiłku fizycznego i precyzji. Piły szablaste (elektryczne lub pneumatyczne), używane najczęściej do wycinania elementów osadzonych w pojeździe, powinny mieć kształt, masę i wymiary dobrane w taki sposób, aby umożliwić pracę w trudno dostępnych, wąskich miejscach. Gilotyny do pracy z arkuszami blachy o większych rozmiarach mogą mieć napęd ręczny lub mechaniczny, ale w każdym przypadku powinny być bezpieczne. To samo dotyczy pras i giętarek, które – używane w niewłaściwy sposób – mogą spowodować poważne obrażenia u mechanika lub osób postronnych. Do podstawowego wyposażenia należą także szlifierki kątowe o różnym maksymalnym rozmiarze tarcz do prac zgrubnych i precyzyjnych, a także miniaturowe szlifierki z napędem pneumatycznym lub elektrycznym (do prac wymagających dużej dokładności). Uzupełnieniem tych urządzeń są komplety tarcz o różnych właściwościach: gradacji, materiale ściernym itp. Czasami trzeba użyć tarcz gumowych czy z tworzywa sztucznego albo szczotek wykonanych z włókien naturalnych. Kształtowanie i wygładzanie blach Do kształtowania i wygładzania blach używa się młotków o wielu kształtach, rozmiarach i masie, wykonanych z materiałów o różnej twardości: ze stali hartowanej, gumy, miedzi lub tworzyw sztucznych. Oprócz „tradycyjnych” młotków o jednorodnej konstrukcji stosuje się także młotki „bezodrzutowe” wypełnione śrutem o różnych rozmiarach albo piaskiem, kowadełka ręczne oraz łyżki blacharskie (zazwyczaj wykonywane ze stali hartowanej i polerowanej, często ukształtowane tak, aby można było je łatwo zamocować w imadle lub uchwycie na klasycznym, dużym kowadle warsztatowym). Od ich trwałości i jakości zależy wynik pracy blacharza. Łączenie blach Większość elementów nadwozia łączy się fabrycznie przy pomocy techniki zgrzewania, spawania, a ostatnio coraz częściej także klejenia. W warsztacie potrzebne są urządzenia umożliwiające bezpieczne zdemontowanie elementów, a następnie odtworzenie połączeń. Potrzebne są więc zgrzewarki albo spawarki z możliwością zgrzewania przy pomocy specjalnego wyposażenia. Niewielka grubość blachy sprawia, że preferowane jest spawanie metodą TIG w osłonie gazów obojętnych. Przydatny jest też zestaw do spawania gazem (w razie potrzeby można go również wykorzystać do podgrzewania metalu). Drobne naprawy Od pewnego czasu można zaobserwować trend polegający na opracowywaniu nowych materiałów i metod naprawy drobnych uszkodzeń, przede wszystkim wgnieceń (zestawy PDR). W niektórych przypadkach rzeczywiście udaje się uzyskać bardzo dobre, wręcz widowiskowe efekty: odkształcenia znikają bez pozostawiania widocznych śladów, z zachowaniem pełnej ciągłości powłoki lakierniczej. Z punktu widzenia mechanika-blacharza takie rozwiązanie ma wiele zalet, przede wszystkim znaczne skrócenie czasu wykonywania naprawy. Klient powinien wiedzieć, że nie można zagwarantować powodzenia w każdym przypadku. Bezśladowa naprawa udaje się tylko wtedy, gdy uszkodzenie faktycznie jest powierzchowne, a powłoka lakiernicza przetrwała w doskonałym stanie. Nie da się tego stwierdzić ponad wszelką wątpliwość przed przystąpieniem do próby. Siła potrzebna do wyrównania odkształcenia blachy jest przykładana do zewnętrznej powierzchni powłoki lakierniczej. Jeśli powłoka lakiernicza zaczęła się odwarstwiać w miejscu uderzenia, to po założeniu zestawu do wyciągania wgnieceń może powstać duże, doskonale widoczne pęknięcie wymagające naprawy lakierniczej. Dlatego nie można z góry przewidzieć ceny kompletnej usługi. branża

7 Specjalne materiały Zdecydowana większość karoserii współczesnych samochodów osobowych jest wykonywana z blach stalowych o różnej grubości. Istnieją jednak wyjątki. Najczęściej spotykanym jest zastosowanie blach aluminiowych (wykonanych ze stopów o różnym składzie i właściwościach); rzadziej można spotkać blachę ze stali nierdzewnej. W różnych okresach rozwoju motoryzacji spotykano także karoserie wykonywane z tworzyw sztucznych i kompozytów. W naszym obszarze geograficznym sztandarowym przykładem były wschodnioniemieckie Trabanty. Ich nadwozia produkowano z przeróżnych materiałów nasączanych żywicami. Najbardziej popularna była kombinacja żywicy fenolowej oraz krótkich włókien bawełnianych, ale według niektórych źródeł okresowo eksperymentowano także z innymi materiałami. Mniej popularne materiały oznaczają większe komplikacje, konieczność stosowania specjalnych narzędzi albo podzlecanie naprawy warsztatowi, który ma większe doświadczenie w tym zakresie. Najpoważniejsze prace Największym wyzwaniem jest rekonstrukcja pojazdu po poważnym wypadku. Jeśli można znaleźć na rynku wtórnym poszczególne części nadwozia, sprawa jest znacznie prostsza. Prawdziwy kunszt trzeba pokazać, rekonstruując elementy zabytkowych pojazdów, których nie można już kupić ani na rynku pierwotnym, ani wtórnym. To jest moment, w którym granica między techniką a sztuką bardzo mocno się zaciera. Mechanik wykonujący tego rodzaju naprawy ma w sobie coś z rzeźbiarza, któremu wyobraźnia przestrzenna i umiejętności manualne umożliwiają ukształtowanie płaskiego arkusza blachy w przedmiot trójwymiarowy. Środki bezpieczeństwa Praca w warsztacie blacharskim jest związana z narażeniem na wiele czynników, które mogą spowodować uszkodzenia ciała. Najczęstszymi są skaleczenia i urazowe amputacje palców czy nawet dłoni. Ryzyko można i trzeba minimalizować, stosując rękawice ochronne. W przypadku napraw blacharsko-lakierniczych występuje także narażenie na opary związków chemicznych (kleje, żywice) czy zagrożenie pożarem i wybuchem (rozpuszczalniki, żywice i utwardzacze, lakiery, kleje). Efektem ubocznym kontaktu z wieloma substancjami chemicznymi mogą być uczulenia kontaktowe czy nasilenie problemów z oddychaniem (np. u osób chorujących na astmę). Rozwiązaniem są respiratory, maseczki, okulary ochronne i rękawice nitrylowe zabezpieczające przed kontaktem z oparami i kroplami substancji chemicznych. branża

auto-tip Trzy auta... z drążkami Watta! Prezentowane samochody tylko pozornie nie mają ze sobą nic wspólnego. Okazuje się jednak, że łączy je nietypowa konstrukcja tylnego zawieszenia: belka z drążkami Watta. To rozwiązanie stosowane niezwykle rzadko, ale, jak widać, sprawdzające się w wielu segmentach rynkowych. O konstrukcji tego zawieszenia oraz oczywiście o samochodach przeczytacie w tej odsłonie cyklu „Auto-tip”. Zapraszamy! Opel Astra IV 2009–2016 Astra IV (J) jest samochodem przestronnym i bez problemu może pełnić rolę auta rodzinnego. Gama nadwoziowa obejmuje nie tylko hatchbacka i kombi, ale także sedana i coupé. W 2013 roku w ofercie Opla pojawił się jeszcze kabriolet, ale niemiecki producent zaoferował go pod odrębną nazwą Cascada (największą popularność model ten uzyskał w USA, jako Buick). Samochód jest konstrukcją dopracowaną, dobrze zaopatrzoną w tanie części zamienne. Ceny usług serwisowych też nie są zbytnio wygórowane. W ogłoszeniach dominują samochody po flotach (głównie kombi). W ramach prywatnego importu sprowadza się najczęściej ładne hatchbacki. Jesli ktoś szuka samochodu z kraju, zapewne kupi sedana, bo w tej grupie dominuje właśnie ta wersja. Jeżeli chodzi o silniki, to najpopularniejsze są wolnossące wersje benzynowe 1,4 oraz turbodiesle 1,7 CDTI. ASTRA: WYBRANE SILNIKI BENZYNOWE 1,4 1,4 1,4 T 1,6 pojemność (cm3) 1398 1398 1364 1598 moc (KM) 87 100 140 115 prędkość maks. (km/h) 168 178 202 188 przysp. 0–100 km/h (s) 15,1 13,9 9,9 11,7 zużycie paliwa (l/100 km) 5,5 5,5 5,9 6,3 ASTRA: WYBRANE SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE 1,3 CDTI 1,7 CDTI 2,0 CDTI pojemność (cm3) 1248 1686 1956 moc (KM) 95 125 160 prędkość maks. (km/h) 170 195 215 przysp. 0–100 km/h (s) 14,7 11,5 9,0 zużycie paliwa (l/100 km) 4,2 4,7 4,8 8

auto-tip Ten oryginalny minivan powstał na płycie podłogowej jednego z najtańszych modeli Chryslera w USA – Neona. Auto wyróżnia się stylizacją retro. Za oceanem samochód odniósł handlowy sukces, ponieważ był nietuzinkowy i tani. W Polsce zyskał na popularności dopiero jako używany, ponieważ w salonach kosztował więcej niż większość europejskich rywali z tego segmentu. Warto w tym miejscu dodać, że samochód był produkowany wspólnie z Mercedesem i do Polski trafiały wersje europejskie. Na rynku wtórnym auto odnotowało wysoki spadek wartości, więc obecnie ceny egzemplarzy używanych są bardzo atrakcyjne. Z czysto praktycznego punktu widzenia PT Cruiser ma więcej zalet niż wad. Gorzej z właściwościami jezdnymi i ze zużyciem paliwa. Jeżeli chodzi o zaopatrzenie w części – jest lepiej niż mogłoby się wydawać. Dzięki warstwowej konstrukcji podwozia i pudełkowatym kształtom w kabinie wygospodarowano zaskakująco dużo przestrzeni, również na tylnej kanapie. Przestronny bagażnik sprawia, że klasa A może być autem rodzinnym. Samochód jest bardzo trwały, ale naprawy (np. usunięcie wycieków oleju czy wymiana sprzęgła) są drogie z powodu ciasnego zabudowania silnika. Jednostka napędowa jest mocno pochylona i w zasadzie niedostępna od góry. Do większości napraw trzeba ją wymontowywać z nadwozia. Typowym problemem tego samochodu jest korozja – atakuje głównie egzemplarze sprzed liftingu. Powtórnie lakierowane elementy nie muszą świadczyć o wypadkowej przeszłości. Nie polecamy wersji ze skrzynią automatyczną (są to skrzynie bezstopniowe). Chrysler PT Cruiser Mercedes klasy A 2000–2010 2004–2012 KLASA A: WYBRANE SILNIKI BENZYNOWE A150 A170 A200 pojemność (cm3) 1498 1699 2034 moc (KM) 95 115 136 prędkość maks. (km/h) 175 188 200 przysp. 0–100 km/h (s) 12,6 11,5 9,8 zużycie paliwa (l/100 km) 6,2 6,6 7,2 PT CRUISER: WYBRANE SILNIKI BENZYNOWE 2,0 2,4 pojemność (cm3) 1995 2499 moc (KM) 141 152 prędkość maks. (km/h) 190 195 przysp. 0–100 km/h (s) 12,1 11,8 zużycie paliwa (l/100 km) 7,2 9,4 KLASA A: WYBRANE SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE A160 CDI A180 CDI A200 CDI pojemność (cm3) 1991 1991 1991 moc (KM) 82 109 140 prędkość maks. (km/h) 170 186 201 przysp. 0–100 km/h (s) 15,0 10,8 9,5 zużycie paliwa (l/100 km) 5,4 5,4 5,7 PT CRUISER: WYBRANE SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE 2,1 CRD 2,1 CRD pojemność (cm3) 2148 2148 moc (KM) 121 150 prędkość maks. (km/h) 175 183 przysp. 0–100 km/h (s) 12,8 12,1 zużycie paliwa (l/100 km) 6,6 6,7 9

auto-tip Rodzaje klasycznych hamulców pomocniczych Tradycyjny hamulec pomocniczy składa się z zespołu linek, które prowadzą do hamulca bębnowego, tarczowego lub do tzw. tarczobębna. Układ hamulca bębnowego. Popularne rozwiązanie w samochodach o małej i średniej mocy. Układ hamulca tarczowego. Popularne rozwiązanie w samochodach o średniej i wyższej mocy. Układ hamulca tarczowo-bębnowego (dzwon tarczy jest jednocześnie bębnem hamulca pomocniczego). To rozwiązanie spotykamy głównie w autach starszych średniej i wyższej klasy. WARTO WIEDZIEĆ OPEL ASTRA: AMORTYZATORY KYB MERCEDES A: AMORTYZATORY KYB PT CRUISER: AMORTYZATORY KYB OPEL ASTRA 1,4 TURBO AMORTYZATOR PRZEDNI AMORTYZATOR TYLNY hatchback 339372 L 339371 R 348032 kombi 339372 L 339371 R 348032 sedan 339372 L 339371 R 348032 MERCEDES KLASA A AMORTYZATOR PRZEDNI AMORTYZATOR TYLNY A160 339852 553340 A180 CDI 339852 553340 A200 CDI 339852 553340 PT CRUISER AMORTYZATOR PRZEDNI AMORTYZATOR TYLNY minivan 2,2 CRD 235626 343385 kabriolet 2,4 235626 343385 10

Dane orientacyjne. Przed zakupem zawsze należy upewnić się, korzystając z katalogu dostawcy części. Dane orientacyjne. Przed zakupem zawsze należy upewnić się, korzystając z katalogu dostawcy części. PT CRUISER: WYBRANE ELEMENTY UKŁADU HAMULCOWEGO TEXTAR MERCEDES A: WYBRANE ELEMENTY UKŁADU HAMULCOWEGO TEXTAR OPEL ASTRA: WYBRANE ELEMENTY UKŁADU HAMULCOWEGO TEXTAR Ze względu na bardzo szeroką gamę wersji zalecamy dobór na podstawie katalogu elektronicznego. Producent zmieniał numery referencyjne w zależności od daty produkcji oraz numeru nadwozia, co przy doborze części może okazać się utrudnieniem. WERSJA POJEMNOŚĆ KOD SILNIKA LATA MOC PALIWO KLOCKI PRZÓD TARCZE PRZÓD 1,3 CDTI (68) 1248 A 13 DTE 12/09–10/15 95/70 olej napędowy 2441201 92198903 1,4 (68) 1398 A 14 XER 12/09–10/15 100/74 benzyna 2441201 92198903 1,4 Turbo (68) 1364 A 14 NET 12/09–10/15 140/103 benzyna 2441201 92198903 1,6 (68) 1598 A 16 XER 12/09–10/15 115/85 benzyna 2441201 92198903 1,6 CDTi (68) 1598 B 16 DTL 02/14–10/15 110/81 olej napędowy 2441201 92198903 1,6 Turbo (68) 1598 A 16 LET 12/09–10/15 180/132 benzyna 2441201 92198903 1,7 CDTI (68) 1686 A 17 DTR 12/09–10/15 125/92 olej napędowy 2441201 92198903 2,0 CDTI (68) 1956 A 20 DTH 09/09–10/15 160/118 olej napędowy 2441201 92198903 WERSJA POJEMNOŚĆ KOD SILNIKA LATA MOC PALIWO KLOCKI PRZÓD TARCZE PRZÓD A 150 1498 M 266.920 09/04–06/12 95/70 benzyna 2407701 92131803 A 160 1498 M 266.920 04/09–06/12 95/70 benzyna 2407701 92131803 A 160 CDI 1991 OM 640.942 09/04–06/12 82/60 olej napędowy 2407701 92131803 A 170 1699 M 266.940 09/04–06/12 116/85 benzyna 2407702 92131903 A 180 1699 M 266.940 04/09–06/12 116/85 benzyna 2407702 92131903 A 180 CDI 1991 OM 640.940 09/04–06/12 109/80 olej napędowy 2407702 92131903 A 200 2034 M 266.960 09/04–06/12 136/100 benzyna 2407702 92131903 A 200 CDI 1991 OM 640.941 09/04–06/12 140/103 olej napędowy 2388101 92132005 WERSJA POJEMNOŚĆ KOD SILNIKA LATA MOC PALIWO KLOCKI PRZÓD TARCZE PRZÓD 1,6 1598 EJD 11/01–12/10 116/85 benzyna 2353202 92108505 2,0 1996 ECC 10/04–12/10 136/100 benzyna 2353202 92108505 2,0 1996 ECC 06/00–09/04 141/104 benzyna 2353202 92108505 2,2 CRD 2148 EDJ 03/02–12/10 121/89 olej napędowy 2353202 92108505 2,2 CRD 2148 EDJ 08/05–12/10 150/110 olej napędowy 2353202 92108505 2,4 2429 EDZ 08/05–12/10 143/105 benzyna 2353202 92108505 2,4 2429 EDZ 06/00–12/10 150/110 benzyna 2353202 92108505 2,4 2429 EDZ 06/00–12/10 152/112 benzyna 2353202 92108505 auto-tip 11

auto-tip OPEL ASTRA: ZAWIESZENIE 33 10 8398 10 94 0387 14 94 1052 33 10 8395 10 94 0388 14 94 1053 40 93 0827 10 93 1334 L=P 40 92 8420 L=P WAHACZ LEWY PRZEDNI WAHACZ PRAWY PRZEDNI ŁĄCZNIK STABILIZATORA Zawieszenie przednie – prosty układ McPhersona. Zawieszenie tylne – belka z drążkami Watta. Zawieszenie przednie – prosty układ McPhersona. Zawieszenie tylne – belka z drążkami Watta. Zawieszenie przednie – prosty układ McPhersona. Zawieszenie tylne – belka z drążkami Watta. Bardzo solidna konstrukcja, doskonałe zaopatrzenie w części zamienne, bezproblemowa obsługa. To idealne zawieszenie na nasze drogi. Na jakość nie można narzekać, jednak problemem w codziennej eksploatacji okazuje się niski prześwit. Łatwo zahaczyć podwoziem o progi zwalniające albo nawet o koleiny. Na trwałość nie można narzekać, ale zawieszenie ledwo radzi sobie z masą samochodu. PT Cruiser prowadzi się raczej przeciętnie, a komfort jazdy też nie jest najwyższy. TYŁ PRZÓD PT CRUISER: ZAWIESZENIE WAHACZ LEWY PRZEDNI WAHACZ PRAWY PRZEDNI SWORZEŃ WAHACZA PRZÓD TYŁ PRZÓD WAHACZ LEWY PRZEDNI WAHACZ PRAWY PRZEDNI „ŚMIGŁO” TYLNEJ OSI TYŁ PRZÓD MERCEDES A: ZAWIESZENIE 12

auto-tip ASTRA: ŁOŻYSKA KOŁA MERCEDES A: ŁOŻYSKA KOŁA PT CRUISER: ŁOŻYSKA KOŁA Przód: FAG 713 6449 10 Przód: FAG 713 6679 50 FAG 713 6702 30 Tył: FAG 713 6451 40 Tył: FAG 713 6679 30 Tył: FAG 713 6702 80 TYLNA BELKA Z DRĄŻKAMI WATTA Oryginalnym rozwinięciem konstrukcji zwykłej belki jest belka z drążkami Watta. Są to dwa drążki połączone ze sobą specjalnym łącznikiem, tzw. śmigłem. Łącznik jest także przyczepiony do dodatkowej ramy pomocniczej. Zastosowanie: np. Chrysler Pt Cruiser, Mercedes A W169, Opel Astra IV. Głównym elementem, który podlega wymianie, jest łącznik drążków, czyli popularne śmigło. Drążek Watta Drążek Watta Śmigło Śmigło, czyli wahliwy łącznik drążków Watta. Rama To się psuje: Typowe części eksploatacyjne ZWYKŁA BELKA Zastosowanie: głównie w popularnych modelach miejskich i kompaktowych (np. Opel Corsa – na zdjęciu), a także w niektórych autach klasy średniej. Jedno z najprostszych zawieszeń tylnych to belka zespolona podatna na skręcanie, która w zasadzie nie wymaga żadnej obsługi serwisowej – jest bardzo wytrzymała. Jedyna rzecz, która się zużywa, to tuleje belki, ale są one tak masywne, że proces ten trwa zwykle latami (wyjątkiem był Fiat Punto I). Amortyzatory występują oddzielnie od sprężyn (co jest mniej kosztowne w przypadku napraw) lub na wspólnych kolumnach – takie rozwiązanie zwiększa objętość bagażnika. W modelach 4x4 mamy na ogół bardziej zaawansowany i kosztowny układ niezależnych wahaczy, ale nie jest to regułą (wyjątkiem jest np. Suzuki SX4). Głównym elementem, który podlega wymianie, są tuleje belki. To masywna część, która zużywa się latami. Produkt nie jest już dostarczany przez producenta. To się psuje: Typowe części eksploatacyjne 13

OPEL ASTRA: WYMIANA FILTRA KABINOWEGO, NUMERY REFERENCYJNE FILTRÓW MERCEDES A: WYMIANA FILTRA KABINOWEGO, NUMERY REFERENCYJNE FILTRÓW PT CRUISER: WYMIANA FILTRA KABINOWEGO, NUMERY REFERENCYJNE FILTRÓW OPEL ASTRA: POPULARNE SILNIKI MERCEDES A: POPULARNE SILNIKI PT CRUISER: POPULARNE SILNIKI Filtr kabinowy znajduje się za schowkiem pasażera. Trzeba otworzyć schowek, odczepić boczek deski rozdzielczej, odkręcić wkręty mocujące cały schowek do deski rozdzielczej i wyjąć go. Aby wymienić filtr kabinowy, należy podnieść maskę i otworzyć klapkę w podszybiu. Pod klapką jest kaseta z filtrem kabinowym. Aby wymienić filtr kabinowy, należy otworzyć maskę, zdjąć plastikowe podszybie, a następnie odkręcić i podnieść zbiorniczek na płyn do spryskiwaczy. Za nim znajduje się filtr kabinowy. SILNIK POJEMNOŚĆ MOC (kW/KM) KOD SILNIKA FILTRY OLEJU FILTRY PALIWA FILTRY POWIETRZA FILTR KABINOWY 1,4 1398 74/100 A14XER OX401D - LX 2881 LA 472 1,4 Turbo 1364 103/140 A 14 NET OX401D - LX 2881 LA 472 1,7 CDTI 1686 92/125 A 17 DTR OX437D KX265D LX 2881 LA 472 SILNIK POJEMNOŚĆ MOC (KM/kW) KOD SILNIKA FILTRY OLEJU FILTRY PALIWA FILTRY POWIETRZA FILTR KABINOWY A 160 1498 95/70 M 266.920 OX382D - LX 1652 LA 252 A 180 CDI 1991 109/80 OM 640.940 OX201D KL 723 D lub KL 313 lub KL228/2D LX 1652 LA 252 SILNIK POJEMNOŚĆ MOC (KM/kW) KOD SILNIKA FILTRY OLEJU FILTRY PALIWA FILTRY POWIETRZA FILTR KABINOWY 1,6 1598 116/85 EJD - - LX 1758, LA 1661 LA 1806 2,2 CRD 2148 121/89 EDJ OX 153 D4 lub OX153D4 - LA 180 W ogłoszeniach dominują odmiany 1,3 CDTI oraz 1,7 CDTI. Ta pierwsza to jednostka opracowana przez Fiata, druga – przez Isuzu. Najdroższe, ale jednocześnie najlepsze są włoskie 2-litrowe diesle (2,0 CDTI, czyli 2,0 Multijet Fiata). Polecamy je, ponieważ są oszczędne i – jak na dzisiejsze czasy – tanie w naprawach. W 2014 roku do gamy dołączyły jeszcze dwa inne silniki wysokoprężne. Pierwszy to oszczędny i kulturalnie pracujący 1,6 CDTI. Drugim jest bardzo mocny 2,0 BiTurbo CDTI/195 KM. Był najszybszym dieslem w gamie Astry w całej historii tego modelu. Najpopularniejsze silniki benzynowe to oplowskie 1,4 Twinport oraz 1,6 Twinport. Najlepszym wyborem jest natomiast jednostka 1,4 Turbo (120–140 KM), która idealnie nadaje się do LPG. Polecamy diesle. W dzisiejszych czasach mało jest już jednostek, które nie mają problemu z łańcuchowym rozrządem, panewkami, turbosprężarkami i głowicami. Diesle w klasie A są tymczasem pancerne. Wszystkie mają tę samą pojemność, różnią się jednak osprzętem i mocą. Bazowy A160 CDI ma tylko 82 KM, 5 biegów i w związku z tym nadaje się raczej tylko do miasta. Optymalny wybór to A180 CDI (109 KM, 6 biegów). Najdroższe są wersje A 200 CDI (140 KM, 6 biegów). Jedynym poważnym wydatkiem, który grozi nabywcy diesla, jest koszt wymiany sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym (powyżej 3 tys. zł), ale stan tego elementu da się ocenić przed zakupem samochodu. Koszty może wygenerować także opcjonalna skrzynia CVT. Gama silników jest dość bogata i zaskakująco „europejska”. Bazowa jednostka ma pojemność 1600 cm3 i przekonująco wypada tylko na papierze. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się dopiero silnik 2-litrowy. Jeśli ktoś chce jeździć automatem, powinien sięgnąć po model 2,4. Jeśli chodzi o zasilanie LPG, to w grę wchodzą wyłącznie instalacje wtrysku sekwencyjnego. Niedogodnością jest ograniczona ilość miejsca na zbiornik. Można go podwiesić pod podłogą, ale zmieści się tam jedynie wersja o pojemności użytecznej 26–30 litrów. Większy zbiornik trzeba montować w bagażniku. Bardzo ciekawą alternatywą jest diesel Mercedesa 2,2 CRD (zapożyczony z Vito). Osiągi, elastyczność i zużycie paliwa nie są rewelacyjne, ale można je zaakceptować. auto-tip 14

ŚWIECE ZAPŁONOWE I ŻAROWE DENSO ŚWIECE ZAPŁONOWE I ŻAROWE DENSO ŚWIECE ZAPŁONOWE I ŻAROWE DENSO PT CRUISER: WIELOROWKOWE I ZESTAWY ROZRZĄDU GATES MERCEDES A: PASKI WIELOROWKOWE I ZESTAWY ROZRZĄDU GATES ASTRA: PASKI WIELOROWKOWE I ZESTAWY ROZRZĄDU GATES WERSJA KOD SILNIKA LATA MOC PASEK WIELOROWKOWY PASEK WIELOROWKOWY 1,3 CDTI (68) A 13 DTE 12/09–10/15 95/70 6PK1218 (bez klimatyzacji) 6PK1360 (z klimatyzacją) 1,4 (68) A 14 XER 12/09–10/15 100/74 5PK1205 (bez klimatyzacji) 5PK1335 (z klimatyzacją) 1,4 Turbo (68) A 14 NET 12/09–10/15 140/103 5PK1205 (bez klimatyzacji) 5PK1335 (z klimatyzacją) 1,7 CDTI (68) A 17 DTR 12/09–10/15 125/92 6PK1245 (bez klimatyzacji) 6PK1718 (z klimatyzacją) WERSJA KOD SILNIKA LATA MOC KOD ŚWIECY ZAPŁONOWEJ/ŻAROWEJ 1,3 CDTI (68) A 13 DTE 12/09–10/15 95/70 DG-621 1,4 (68) A 14 XER 12/09–10/15 100/74 IK20TT, KJ20CR-L11 1,4 Turbo (68) A 14 NET 12/09–10/15 140/103 IK22FTT, VK22 1,7 CDTI (68) A 17 DTR 12/09–10/15 125/92 DG-625 WERSJA KOD SILNIKA LATA MOC PASEK WIELOROWKOWY PASEK WIELOROWKOWY A 160 M 266.920 04/09–06/12 95/70 5PK1290 (bez klimatyzacji) 5PK1750 (z klimatyzacją) A 160 CDI OM 640.942 09/04–06/12 82/60 5PK1310 (bez klimatyzacji) 5PK1745 (z klimatyzacją) A 180 CDI OM 640.940 09/04–06/12 109/80 5PK1310 (bez klimatyzacji) 5PK1745 (z klimatyzacją) A 200 CDI OM 640.941 09/04–06/12 140/103 5PK1310 (bez klimatyzacji) 5PK1745 (z klimatyzacją) WERSJA KOD SILNIKA LATA MOC KOD ŚWIECY ZAPŁONOWEJ/ŻAROWEJ A 160 M 266.920 04/09–06/12 95/70 1K20TT, K20PBR-S10, K20TT A 160 CDI OM 640.942 09/04–06/12 82/60 DG-194 A 180 CDI OM 640.940 09/04–06/12 109/80 DG-194 A 200 CDI OM 640.941 09/04–06/12 140/103 DG-194 WERSJA KOD SILNIKA LATA MOC PASEK WIELOROWKOWY PASEK WIELOROWKOWY 1,6 EJD 11/01–12/10 116/85 6PK883 (bez klimatyzacji) 6PK1438 (z klimatyzacją) 2,0 ECC 10/04–12/10 136/100 4PK1123 (bez klimatyzacji) 4PK1313 (z klimatyzacją) 2,2 CRD EDJ 03/02–12/10 121/89 – (bez klimatyzacji) 6PK1600 (z klimatyzacją) 2,4 EDZ 08/05–12/10 143/105 4PK1395 (bez klimatyzacji) 4PK1420 (z klimatyzacją) WERSJA KOD SILNIKA LATA MOC KOD ŚWIECY ZAPŁONOWEJ/ŻAROWEJ 1,6 EJD 11/01–12/10 116/85 1K20TT, K20R-U, K20TT 2,0 ECC 10/04–12/10 136/100 ITL16TT 2,2 CRD EDJ 03/02–12/10 121/89 DG-117 2,4 EDZ 08/05–12/10 143/105 ITL16TT auto-tip 15

Różnią się one jakością wykonania, trwałością i ceną. Różnice te wynikają z zastosowanych materiałów, specyfiki i energochłonności procesu produkcyjnego, a przede wszystkim z jakości wykonania. Od pewnego czasu klienci zwracają uwagę także na jeszcze jedną cechę części i materiałów eksploatacyjnych: ich wpływ na środowisko naturalne. Klocki hamulcowe W przypadku części układu hamulcowego środowisko jest obciążane zarówno przez produkcję (pozyskanie surowców, przetwarzanie do półproduktów, wytwarzanie finalnego produktu), jak i podczas eksploatacji. Elementy cierne, zużywając się, wytwarzają pył, który jest obecny w powietrzu oraz na nawierzchni dróg. Jego ziarna mają średnicę mniejszą niż 2,5 mikrometra, co oznacza, że łatwo dostają się do płuc, a następnie przenikają do krwi. Podobny charakter i wpływ na organizm mają drobiny powstające przy ścieraniu się opon. Tego problemu nie można się pozbyć bez zmiany zasady działania hamulców, ale pylenie można ograniczyć, modyfikując skład masy, z której produkowana jest okładzina cierna. Nowoczesne klocki i tarcze hamulcowe są konstruowane z myślą o redukcji pylenia. W tym celu podjęto próby zastąpienia tradycyjnych materiałów ciernych powłokami ceramicznymi. Efekty są obiecujące – skuteczność i trwałość klocków produkowanych w nowej technologii są zadowalające. Problemem jest cena: klocki ceramiczne są zdecydowanie droższe od tradycyjnych. Różnicę można zauważyć, obserwując powierzchnię felg, zwłaszcza aluminiowych. Pył z klocków gorszej jakości osadza się na nich dużo szybciej niż po montażu nowoczesnych klocków. Tarcze Tarcze hamulcowe są wymieniane rzadziej niż klocki. Niektóre warsztaty proponują klientom usługę przetaczania produkty 16 Regularna, profesjonalna obsługa układu hamulcowego jest warunkiem utrzymania pojazdu w stanie zapewniającym bezpieczną jazdę. Warsztaty wykonują dwa rodzaje usług związanych z tym układem – naprawy usterek oraz wymianę zużywających się materiałów eksploatacyjnych. Mechanicy mogą korzystać z szerokiego asortymentu części pochodzących od wielu producentów. Piotr Kołaczek Elementy układu hamulcowego tarcz, ale przy cenach rzędu 200–400 zł za komplet mogą być one nieopłacalne, zwłaszcza że do wielu aut w podobnej cenie można kupić fabrycznie nowe tarcze. Przetaczanie jest opłacalne wtedy, gdy uda się zachować minimalną, zalecaną przez producenta grubość tarczy, a zamienniki są bardzo drogie. Przy okazji wymiany tarcz wielu klientów decyduje się na wprowadzenie pewnych modyfikacji, np. zamontowanie tarcz wentylowanych (a niekiedy ceramicznych) zamiast tradycyjnych – stalowych. Ma to znaczenie w przypadku samochodów cięższych, z silnikami o dużej mocy, w których dynamiczna jazda, polegająca na częstym przyspieszaniu i hamowaniu, powoduje nagrzewanie hamulców do wysokich temperatur. Dobierając takie zamienniki, trzeba zwrócić uwagę na wymiary, które powinny zapewnić idealną współpracę wszystkich podzespołów, ale także na masę tarczy, jej pojemność cieplną i zalecenia dotyczące klocków hamulcowych. Producent może sugerować zastosowanie wyłącznie określonego rodzaju okładzin ciernych i trzeba się do tych zaleceń dostosować. Nie tylko części zamienne Warsztat, który zajmuje się obsługą hamulców, w tym wymianą klocków i tarcz, powinien być wyposażony w środki ochrony dróg oddechowych przed pyłem (maseczki, respiratory), środki czystości (pasty do mycia rąk), rękawice robocze do pracy przy pojeździe oraz jednorazowe rękawice nitrylowe do wykonywania lżejszych, chociaż „brudnych” prac (np. czyszczenie tarcz i zacisków z pyłu, odtłuszczanie itp.).

produkty Niezbędne są też materiały pomocnicze i eksploatacyjne: smary, pasty montażowe, uszczelki, osłonki do tłoczków itp. Muszą to być materiały o starannie dobranych właściwościach, przeznaczone do stosowania w układzie hamulcowym. Chodzi przede wszystkim o odporność na wysokie temperatury. Warto wspomnieć o ogólnej zasadzie dotyczącej hamulców: smarujemy tylko te miejsca, które zaleca smarować producent pojazdu i używamy do tego wyłącznie dedykowanych środków. Zaciski Zaciski hamulcowe, utrzymywane w dobrym stanie, czyszczone i konserwowane, mogą służyć przez długie lata. Ich żywotność w znacznym stopniu zależy od staranności mechaników wykonujących okresowe przeglądy oraz wymieniających klocki i tarcze hamulcowe. Dokładne czyszczenie zacisków, wymiana uszkodzonych osłon gumowych, usuwanie ognisk korozji i reagowanie na pojawiające się wycieki znacznie wydłużają okres ich eksploatacji. Takim pozornie drobnym uszkodzeniom jak pęknięcia osłony tłoka zacisku albo prowadnic trzeba się dokładnie przyglądać i usuwać je na bieżąco, wybierając części zamienne pochodzące od sprawdzonych producentów. Zaniedbania kończą się korozją, zabrudzeniem, zatarciem i zablokowaniem zacisków. Wymiana, zwłaszcza w przypadku dużych SUV-ów i samochodów luksusowych, może być kosztowna. Tańszą opcją jest regeneracja, którą większość warsztatów może przeprowadzić we własnym zakresie. Także w tym przypadku wybieranie zestawów naprawczych wysokiej jakości, dostarczanych przez renomowanych producentów, może zaoszczędzić wiele trudu i zapewnić doskonałe efekty. Duże znaczenie mają także precyzja wykonania 17 Szeroka oferta elementów układu hamulcowego dostępna jest w sklepie internetowym LKQ ELIT: www.sklep.elitpolska.pl tłoczków i jakość uszczelnień. Dokładne spasowanie części bardzo ułatwia i przyspiesza montaż. Zalety zestawów Części zamienne są konfekcjonowane w różny sposób. Z punktu widzenia warsztatu najwygodniejsze są kompletne zestawy zawierające wszystkie elementy potrzebne przy montażu. W przypadku klocków do hamulców tarczowych będą to popularne „blaszki”. Dobre zestawy do hamulców bębnowych z reguły zawierają także komplet sprężyn, ponieważ te zamontowane w hamulcu zazwyczaj nie nadają się do ponownego użycia. Podobnie wygląda sprawa z zestawami do regeneracji zacisków: powinny one zawierać wszystkie niezbędne części, włącznie z uszczelkami i osłonami gumowymi. Inne przydatne elementy Planując zaopatrzenie warsztatu w części zamienne, pamiętajmy także o drobiazgach, które zawsze powinny być dostępne – albo na miejscu w warsztacie, albo do szybkiego sprowadzenia z hurtowni: elastycznych przewodach hamulcowych, odpowietrznikach, zakrętkach zbiorniczków wyrównawczych oraz uszczelkach. Wielu napraw nie da się zakończyć bez wymiany tych elementów, a niekiedy brak jednego takiego drobiazgu może niepotrzebnie wydłużyć czas naprawy. Solidni dostawcy części zamiennych dla motoryzacji zapewniają komfort właścicielom i pracownikom warsztatów samochodowych, dbając o to, aby w magazynach znajdował się zapas wszystkich, nawet z pozoru drobnych i mało istotnych części.

Sprężyny zawieszenia OPTIMAL Prawdziwa alternatywa dla marek OE Sprężyny śrubowe są bardzo ważnymi elementami zawieszenia samochodu, a ich jakość i stan przekładają się bezpośrednio na poziom bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. Zadaniem sprężyn jest pochłanianie drgań występujących w czasie jazdy, ale części te pracują nieustannie, gdyż nawet na postoju podtrzymują cały pojazd. Dlatego tak ważne jest, aby przy wyborze sprężyn zawieszenia stawiać na sprawdzone produkty renomowanych producentów. Sprężyny zawieszenia marki OPTIMAL, jak wszystkie części tego producenta, cechują się wysoką jakością. Wszystkie sprężyny firmowane OPTIMAL jest wiodącym niemieckim specjalistą w zakresie części zamiennych do samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. Od ponad 30 lat firma dostarcza najwyższej jakości produkty do ponad 90 krajów na całym świecie. Gama produktów OPTIMAL została właśnie poszerzona o sprężyny zawieszenia. produkty 18 Sprężyny zawieszenia OPTIMAL • 642 referencje (51% pokrycia parku samochodowego w Unii Europejskiej) • W ofercie wszystkie rodzaje sprężyn śrubowych, w tym sprężyny wykonane z drutu o zmiennej średnicy • Jakość porównywalna z częściami OE • Łatwy montaż Dlaczego warto postawić na markę OPTIMAL? • Wysoka jakość i proces testowania części na poziomie OE (wysokie standardy produkcji, certyfikaty jakości) • Najszersza gama produktów obejmująca ponad 40 000 referencji, stale rozszerzana o kolejne pozycje • Pokrycie ponad 97% parku samochodowego w Europie • Części z segmentu premium zaspokajające wszystkie potrzeby rynku wtórnego znakiem OPTIMAL poddawane są rygorystycznej kontroli jakości, w tym testom kompresji i odporności powłoki lakierniczej, które zapewniają trwałość części i zapobiegają przedwczesnemu ich rdzewieniu i pęknięciom spowodowanym korozją. Sprężyny śrubowe OPTIMAL poprawiają komfort i bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, zapewniając płynną i stabilną jazdę.

19

mmX SDI X2 12 150 PLN 9 850 PLN* mmX SDI X3 14 450 PLN 12 150 PLN* mmX SDI X4 16 290 PLN 13 990 PLN* mega macs X – diagnostyka na najwyższym poziomie! czas trwania promocji: 07.01.2024 – 31.03.2024 *rekomendowane ceny detaliczne netto

21 Wyposażenie warsztatowe Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z zespołem wyposażenia warsztatowego. Napisz do nas na adres: promoWW@elitpolska.pl Hella Gutmann „Mega Macs ONE” z oprogramowaniem Full Diagnoza 1 rok (wersja pokazowa) Oferta ważna do wyczerpania zapasów Cena urządzenia: 5200 zł netto Bosch KTS 350 z oprogramowaniem Mistrz 1 rok w cenie (wersja pokazowa) Oferta ważna do wyczerpania zapasów Cena urządzenia: 9999,99 zł netto Bosch KTS 465 z oprogramowaniem Mistrz 1 rok w cenie (wersja pokazowa) Oferta ważna do wyczerpania zapasów Cena urządzenia: 16 999,99 zł netto Delphi DS180E z oprogramowaniem CAR 1 rok w cenie (wersja pokazowa) Oferta ważna do wyczerpania zapasów Cena urządzenia: 6999,99 zł netto

Ogólne informacje W nadchodzących aktualizacjach rozpoczniemy wprowadzenia serii zmian w ESI[tronic]. Nasze docenione przez warsztaty oprogramowanie zasługuje na to, aby było szybsze, lepsze i łatwiejsze w użyciu. Aby skrócić czas oczekiwania, opracowywane ulepszenia będą dostarczane w ESI[tronic] stopniowo, krok po kroku. Proces ten rozpocznie się wraz z aktualizacją 2024/1. Wprowadzimy nowy ekran startowy, który umożliwi dostęp do wielu głównych funkcji i zakładek. Pozwoli to zaoszczędzić czas – i to przy pomocy jednego kliknięcia. Klient będzie mógł również spersonalizować swój ekran startowy, aby wyświetlały się na nim tylko najczęściej wykorzystywane w jego warsztacie funkcje. ESI[tronic] Evolution Najnowsze zmiany i aktualizacje 22 Wyposażenie warsztatowe Przejrzysta strona startowa i jej nowoczesny wygląd ułatwią w przyszłości odnalezienie potrzebnych treści. Nowa identyfikacja pojazdu znacznie ułatwi jego wybór. Przedstawiamy nowości w oprogramowaniu ESI, które już wprowadzono i które będą wprowadzane w roku 2024.

Nowa nazwa dla ESI[tronic] 2.0 Online Wraz z wprowadzeniem nowej strony startowej ESI w 2024 roku zmianie ulegnie także nazwa oprogramowania. Będzie ono nosiło nazwę ESI[tronic] Evolution. Zmiana nazwy z „2.0” na „Evolution” odzwierciedla ciągły przyrost nowych funkcji i zmian pojawiających się w ESI[tronic] w kolejnych latach. Wprowadzi to ESI[tronic] w nową erę diagnozowania pojazdów, zgodnie z oczekiwaniami naszych użytkowników. Nazwa ESI[tronic] Evolution będzie obowiązywać od aktualizacji 2024/01. Będziemy stopniowo aktualizować wszystkie materiały komunikacyjne, strony internetowe itp. 23 Wyposażenie warsztatowe Nowy ekran startowy Od aktualizacji 2024/1 wprowadzamy pierwszą wersję nowej strony startowej! Korzyści: • Pełny przegląd zawartości ESI[tronic] • Szybszy dostęp do potrzebnych funkcji • Możliwość personalizacji ekranu startowego pod kątem każdego użytkownika • Integracja z CoRe Cloud na ekranie startowym Oryginalna dokumentacja / informacje o naprawach Od roku 2024 pojawią się nowe informacje zwane „Oryginalna dokumentacja”, począwszy od marek Audi/VW. Korzyści: • Szybki dostęp do wszystkich dokumentacji OE w ich oryginalnym formacie • Szybka i prosta nawigacja po dokumentach • ESI[tronic] zapewni dostęp do wszystkich instrukcji RMI oferowanych przez OEM; nie będzie już konieczne szukanie informacji u innych dostawców Integracja CoRe Cloud Od aktualizacji 2024/1 aktywacja CoRe Cloud będzie możliwa bezpośrednio z poziomu ekranu startowego. Korzyści: • Start, możliwość pracy i zakończenia zadań warsztatowych z poziomu ekranu startowego • Dostęp do osobistych zadań poprzez login Single key • Dane są bezpiecznie przechowywane w centralnej lokalizacji, dzięki czemu są bezpieczne i niezależne od samego warsztatu

Automatyczna Diagnoza od HELLA Gutmann HELLA Gutmann od lat dąży do tego, aby diagnostyka pojazdów w warsztatach była jak najbardziej wygodna, wydajna i niezawodna. To niekończące się wyzwanie, ponieważ różnorodność rodzajów napędu i układów pojazdu prowadzi do rosnącej złożoności diagnozy. Tym cenniejsza jest automatyzacja i inteligentne skrócenie diagnostyki pojazdu dla codziennej pracy warsztatowej. Dzięki automatyzacji diagnostyki pojazdów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i technologii dużych zbiorów danych HELLA Gutmann zwiastuje nową erę. Automatyczna diagnoza (AD) zaoszczędzi warsztatom cenny czas, ułatwi diagnostykę oraz sprawi, że diagnoza będzie bardziej precyzyjna. Jedno kliknięcie przycisku „Automatyczna diagnoza” uruchamia swoistą reakcję łańcuchową, która zaczyna się od automatycznej identyfikacji pojazdu i odczytania kodów usterek, a kończy dopiero po zlokalizowaniu statystycznie najbardziej prawdopodobnie uszkodzonego elementu. W trybie AD mega macs X automatycznie wybiera następny krok diagnostyczny, a dzięki sztucznej inteligencji zna najkrótszą drogę do diagnozy każdego systemu. Sprawdza także, jakie systemy są zainstalowane w pojeździe i jakie parametry są istotne dla procesu diagnostycznego. Mega macs X może znaleźć połączenia między nimi i podjąć właściwą decyzję o kolejnym wymaganym kroku diagnostycznym – działanie to jest bardzo podobne do samouczącej się automatycznej skrzyni biegów, która wybiera właściwy bieg w zależności od sytuacji. W związku z powyższym diagnozowanie stało się banalnie proste. Wystarczy podłączyć mega macs X do pojazdu, upewnić się, że mamy dostęp do Internetu, aktywować AD i w międzyczasie zająć się inną pracą. Dopiero po uzyskaniu automatycznie wygenerowanego wyniku diagnostycznego z odpowiednimi informacjami dodatkowymi mechanik musi podjąć działania. Oczywiście można również śledzić w czasie rzeczywistym zautomatyzowane kroki na wyświetlaczu i interweniować manualnie w dowolnym momencie. W pewnych okolicznościach użytkownik może być zmuszony do dokonania późniejszej selekcji podczas identyfikacji pojazdu. Może się również zdarzyć, że w przypadku niektórych usterek – w ramach odczytu parametrów – konieczne będzie podwyższenie obrotów silnika lub przeprowadzenie jazdy próbnej. Funkcja AD opiera się na około dwóch miliardach zapisanych kodów usterek i około pięciu milionach statystycznie zarejestrowanych przypadków z technicznego centrum obsługi klienta. Już na tym etapie w ponad 80% przypadków można z dużym prawdopodobieństwem określić komponenty powodujące usterkę. Automatyczna Diagnoza na tyle zrewolucjonizowała sposób diagnozowania pojazdów, że została doceniona przez Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Motoryzacji CLEPA. Firma HELLA Gutmann otrzymała nagrodę w 2023 roku w kategorii „Innowacje – urządzenia cyfrowe”. Funkcja Automatycznej Diagnozy jest dostępna w urządzeniach bazujących na oprogramowaniu SDI – w najnowszym modelu mega macs X oraz mega macs 77. W ramach promowania nowych rozwiązań technologicznych HELLA Gutmann wprowadziła specjalną ofertę promocyjną na model mega macs X. Od początku listopada do końca bieżącego roku przy zakupie mega macs X moduł oprogramowania X2 otrzymujemy za 0 zł, a X3 i X4 kupujemy odpowiednio taniej. Oszczędzamy w ten sposób 500 euro netto. Wraz ze wzrostem różnorodności typów silników i mnogością systemów oraz sterowników wzrasta również złożoność diagnostyki. Przyzwyczailiśmy się do tego, że, niestety, diagnoza może być czasochłonna. Często niejasność utrudnia znalezienie przyczyny usterki. Może się więc zdarzyć, że ten sam kod usterki zostanie przypisany do różnych zdarzeń albo lista zapisanych usterek jest tak długa, że można tylko zgadywać, gdzie rozpocząć wyszukiwanie. 24 Wyposażenie warsztatowe

John Bean Tru-Point Urządzenie do kalibracji systemów ADAS z możliwością kontroli geometrii zawieszenia pojazdu oraz kompensacji stanowiska do kalibracji • Zgodność z procedurami OEM - Pozycjonowanie jest przeprowadzane automatycznie wg osi pojazdu lub osi jazdy zgodnie z procedurą OEM danego pojazdu • 100% poprawności procesu - Procedura, wymiary tablic, odległości i gotowość pojazdu są sprawdzane w sposób automatyczny • Standard dokładności - Drukowane raporty potwierdzają wykonanie kalibracji zgodnie ze standardami; mogą one być przedstawiane użytkownikom pojazdu i firmom ubezpieczeniowym • Dane i procedury - Wszystkie dane i procedury ADAS są podawane przez system; pozwala to oszczędzać czas, eliminując konieczność szukania odpowiednich danych i procedur do kalibracji • Brak konieczności wykonywania okresowej kalibracji • Praca w chmurze Kompletacja • Zaciski AC400 • Przyrząd TIP do pomiaru wysokości zawieszenia do: - weryfikacji poziomu podłoża - lokalizowania i pomiaru położenia systemów radarowych różnych producentów • 2 x klin blokujący koła 25 Wyposażenie warsztatowe Opis produktu John Bean Tru-Point to jedno urządzenie, za pomocą którego serwis będzie mógł szybko zweryfikować geometrię pojazdu, wykonać kompensację podłoża i pozycjonowanie targetów ADAS na właściwym miejscu do wykonania kalibracji. Prawidłowa geometria pojazdu jest konieczna, aby zapewnić prawidłowe wykonanie kalibracji ADAS. Najnowocześniejsze oprogramowanie, zaawansowana technologia kamer i tarcze XD są znane użytkownikom z urządzeń do geometrii. Tru-Point prowadzi użytkownika przez proces pozycjonowania targetów tak, aby wyeliminować błędy i pomyłki. Pozycjonowanie OEM jest osiągane za każdym razem (oś symetrii, oś kierunku jazdy lub w inny sposób) bez zmiany procesu dla użytkownika. • Kontrola geometrii zawieszenia - Pozwala na weryfikację stanu pojazdu przed rozpoczęciem kalibracji systemów ADAS • Najłatwiejszy i najszybszy system na rynku - Kamery zastępują laser, dzięki czemu redukcja czasu wynosi 80% - Sprawdzenie geometrii i pozycjonowanie targetów w mniej niż 4 minuty • Kompensacja podłoża - Oprogramowanie kompensuje nierówności podłoża, dzięki czemu procedura jest wykonywana z najwyższą precyzją na dowolnym stanowisku • Automatyczne wprowadzanie danych (brak ręcznych pomiarów) - Wysokość od podłoża, odległość od pojazdu, wysokość zawieszenia i inne informacje są mierzone automatycznie przez kamery w trakcie procesu • Dokładne pozycjonowanie - System zapewnia dokładność do jednego milimetra w pozycjonowaniu tablic, dzięki czemu gwarantuje najlepsze właściwe położenie Monitor 60 cm | monitor dotykowy o przekątnej 24” Wymiary po złożeniu 76,2 x 134,62 x 208,28 cm Wymiary po rozłożeniu 76,2 x 287,02 x 208,28 cm Kamery 2 kamery, rozdzielczość Interpol. 20 Mpix System Custom UI and OS Rozstaw kół 121,9 cm – 243,8 cm Rozstaw osi 200,7 cm – 457,2 cm Waga wysyłkowa 232,2 kg Waga własna 170,5 kg Zasilanie 100–230 V~, 50 Hz, 15 A (wymagane uziemienie) Aprobaty CE Średnica kół dla zacisków AC400 48,3 cm – 99,1 cm Waga zacisku 3,2 kg Siła zaciskania 64,6 N Konstrukcja stop magnezu

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=