Elit News nr 103

5 rynek Możemy się spodziewać kolejnej fali zmian spowodowanych wejściem do szerszej produkcji intensywnie rozwija- nych systemów zasilania prądem wyko- rzystujących ogniwa paliwowe na wodór. W tę technologię inwestują Niemcy i Ja- pończycy, a punktem zwrotnym będzie rozbudowa stacji napełniania butli wodo- rem pod wysokim ciśnieniem. Podobnie jak obecnie dzieje się z samochodami za- silanymi z akumulatorów: wzrost zasięgu i swobody eksploatacji będzie skutkował większym zainteresowaniem klientów i wzrostem sprzedaży. Pojazdy autonomiczne Pomysł, żeby uniezależnić ruch pojazdu od kierowcy, nie jest nowy. Ma zwiększyć swo- bodę poruszania się osób, które nie mogą albo nie chcą samodzielnie prowadzić pojaz- du. Pozostałymkierowcommoże ułatwić od- poczynek i regenerację sił na długich trasach. Zagadnienie jest interdyscyplinarne, a rozwój takich samochodów wymaga współpracy firm ze świata IT, telemetrii, teledetekcji, matematyków, twórców algo- rytmów. Podstawowe znaczenie ma roz- wój technik rozpoznawania obrazu, ucze- nia maszynowego, sztucznej inteligencji. Te dziedziny są intensywnie eksplorowane także poza przemysłem motoryzacyjnym. Autonomia pojazdów i innych maszyn jest pożądana także w wojsku, lotnictwie, na kolei, w logistyce i transporcie. Dzięki temu firmy rozwijające te technologie mogą li- czyć na wsparcie finansowe inwestorów, co znacząco przyspiesza rozwiązywanie kolejnych problemów. Interfejs człowiek–maszyna Wszyscy wiemy, jak się prowadzi samo- chód: kierownica, pedały, dźwignia do ob- sługi skrzyni biegów, hamulca ręcznego, przyciski, wskaźniki, wyświetlacze. Tak było od początku motoryzacji i tak jest dzisiaj, ale czy wszystkie znane formy interakcji człowieka z samochodem zachowają się w przyszłości? Obserwujemy szybki rozwój innych me- tod interakcji: wydawanie poleceń głosem Pomysł, żeby uniezależnić ruch pojazdu od kierowcy, nie jest nowy. Ma zwiększyć swobodę poruszania się osób, które nie mogą albo nie chcą samodzielnie prowadzić pojazdu. Pozostałym kierowcommoże ułatwić odpoczynek i regenerację sił na długich trasach. Zagadnienie jest interdyscyplinarne, a rozwój takich samochodówwymaga współpracy firm ze świata IT, telemetrii, teledetekcji, matematyków, twórców algorytmów.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=