OPTYK POLSKI OPTYK POLSKI ISSN 1899-9506 Magazyn dla profesjonalistów nr 03(85)/2025 /magazynoptykpolski /OptykPolski POZNAJ NIEZWYKŁĄ MOC KONTRASTU ODKRYJ NOWĄ ERĘ SOCZEWEK PROGRESYWNYCH Magdalena Moczulska, Sławomir Nogaj, Sylwia Piskulska-Grzesik, prof. dr hab. Jacek Pniewski, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Justyna Walicka, Radosław Wiktorowicz Strefa eksperta: W numerze: Trendy: Moc wyrazu / Okulary jako strefa prywatności / Trendy okularowe lato 2025 // Strefa eksperta: Social media w prowadzeniu salonu optycznego / Okulary dla dzieci: jak pomóc rodzicom wybrać najlepsze? / Sprzedaż okularów progresywnych / Epidemia krótkowzroczności / Korekcja okularowa w anizometropii. Anizeikonia / Dobór soczewek kontaktowych przy nietypowych parametrach rogówki oka // Urządzenia dla specjalistów: Precyzja szlifowania. Innowacyjne urządzenia szlifierskie / Lampy szczelinowe do gabinetów optycznych i optometrycznych Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik, prof. dr hab. Jacek Pniewski, Summertime w okularowym wydaniu / Okulary aviator – ponadczasowa ikona stylu i technologii / Lato w pełnym blasku // Strefa eksperta: Sprzedaż okularów progresywnych / Od produktu do doświadczenia – nowy wymiar dbania o wzrok / Sport i okulary: jak odpowiedzieć na potrzeby aktywnych klientów / Epidemia krótkowzroczności / Niewidzialne zagrożenie dla oczu / Jaskra: wyzwania diagnostyczne i terapeutyczne / Personalizacja rozwiązań w praktyce kontaktologicznej // Urządzenia dla specjalistów: Dioptromierze w praktyce optycznej: precyzja, szybkość i komfort pracy / Badanie OCT w jaskrze
polska w okularach Jedna para okularów na wszystkie odległości Szkła progreSywne Jzo
od redakcji DRODZY CZYTELNICY, Marian Wójcik Prezes Zarządu Starszy Małopolskiego Cechu Optyków Lato – to słowo budzi skojarzenia ze słońcem, podróżami, wakacyjną energią i nowymi inspiracjami. W świecie optyki to również czas wyjątkowych wyzwań i możliwości. W najnowszym numerze „Optyka Polskiego” znajdziecie Państwo bogactwo eksperckich analiz, praktycznych porad i najgorętszych trendów, które pomogą jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby pacjentów i klientów salonów optycznych w tym wyjątkowym okresie. W części eksperckiej prof. dr hab. Jacek Pniewski omawia różne możliwości w zakresie personalizacji soczewek kontaktowych, pokazując, jak nowoczesne technologie wspierają codzienną pracę specjalistów. Magdalena Moczulska kontynuuje cykl poświęcony epidemii krótkowzroczności, analizując najnowsze wyzwania związane z ochroną wzroku dzieci i młodzieży. Justyna Walicka podpowiada, jak odpowiedzieć na potrzeby klientów, którzy szukają wytrzymałych opraw do sportowych aktywności, a także rozkłada na czynniki pierwsze zalety opraw typu magnet clip. Sylwia Piskulska-Grzesik dzieli się swoimi doświadczeniami z zakresu sprzedaży okularów progresywnych, podkreślając znaczenie wywiadu i analizy potrzeb klienta. Olaf Tabaczyński i Monika Misiak-Tabaczyńska zabierają nas w podróż przez historię ikonicznych okularów typu aviator, które – choć powstały dla pilotów – są dziś synonimem letniego stylu i wolności, a Radosław Wiktorowicz zachęca do odważnego sięgania po kolor w letnich stylizacjach okularowych. W wydaniu poświęcamy też sporo uwagi nowym technologiom i urządzeniom, które rewolucjonizują codzienną pracę w salonie, opisując dioptromierze i badanie OCT w jaskrze. Warto zwrócić uwagę na wywiad z pomysłodawczynią inicjatywy „Kobiety z Wizją Siebie” – to inspirująca rozmowa, która może stać się impulsem do pozytywnych zmian w branży optycznej. Zachęcamy także, by letnie miesiące wykorzystać do zdobywania nowych kompetencji i budowania w kontaktach z klientami relacji opartych na zaufaniu i profesjonalizmie. Redakcja magazynu „Optyk Polski” CO W NUMERZE? STREFA EKSPERTA Skuteczność soczewek okularowych Essilor® Stellest® 4 Raty na salonach 18 Od produktu do doświadczenia – nowy wymiar dbania o wzrok 20 Sprzedaż okularów progresywnych, cz. 2: styl życia i codzienne nawyki wzrokowe 24 Sport i okulary: jak odpowiedzieć na potrzeby aktywnych klientów? 38 Oprawki magnet clip: modne, funkcjonalne i skuteczne 42 Sprzedawaj emocje, nie produkty 45 Epidemia krótkowzroczności, cz. 4 58 Jak skutecznie chronić wzrok przed promieniowaniem UV? 64 Wysoka jakość. Proste zasady. Zero pułapek. To katalog Alpha 68 Jaskra: wyzwania diagnostyczne i terapeutyczne 70 Personalizacja rozwiązań w praktyce kontaktologicznej 74 Od inspiracji do działania 80 Psychologia koloru w salonie optycznym: jak barwy wpływają na decyzje klientów? 82 URZĄDZENIA DLA SPECJALISTÓW Dioptromierze w praktyce optycznej: precyzja, szybkość i komfort pracy 88 Badanie OCT w jaskrze 92 WYWIAD Odwaga, relacje i kobiece zmiany 73 BRANŻA Kongres „Fokus na Progres” 6 TRENDY Summertime w okularowym wydaniu 26 Okulary aviator – ponadczasowa ikona stylu i technologii 34 Butik: lato w pełnym blasku 46 AKTUALNOŚCI Małopolski Cech Optyków 13 Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna 84 WYDAWCA: Małopolski Cech Optyków, ul. Słowiańska 3, 31-141 Kraków; Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków REDAKCJA: Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków, wspolpraca@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Zastępca redaktora naczelnego: Radosław Urban Opieka redakcyjna: Agnieszka Szmuc Współpraca: prof. dr hab. Jacek Pniewski, Sławomir Nogaj, Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik, Justyna Walicka, Radosław Wiktorowicz, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Beata Pałac, Katarzyna Kroner, Katarzyna Gumula-Kubicka, Piotr Kołaczek STUDIO GRAFICZNE: Marcin Masłyk (kierownik studia) Dawid Duszka WSPÓŁPRACA REKLAMOWA: Krzysztof Chachlowski, 600 064 719, krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl reklama@feniksmedia.pl wspolpraca@feniksmedia.pl 600 064 711 PRENUMERATA: optykpolski@feniksmedia.pl Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z„Optyka Polskiego”dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy (art. 36 pkt 4 Prawa prasowego). W magazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki GettyImages.com. Grafika na okładce: reklama firmy EssilorLuxottica. Przedstawione na okładce produkty są wyrobami medycznymi. Należy używać ich zgodnie z instrukcją lub etykietą. „Optyk Polski” – magazyn dystrybuowany wysyłką pocztową do optyków w całej Polsce, wydawany przy wsparciu merytorycznym Małopolskiego Cechu Optyków. Koordynatorzy projektu „Optyk Polski”: Marian Wójcik (MCO, inicjator projektu„Optyk Polski”), Wojciech Moszyński, Dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków Współpraca: Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna PRZEDSTAWIONE W MAGAZYNIE „OPTYK POLSKI” PRODUKTY SĄ WYROBAMI MEDYCZNYMI. NALEŻY UŻYWAĆ ICH ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ LUB ETYKIETĄ. 3
strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Firma Essilor® opublikowała dane kliniczne na temat soczewek okularowych Essilor® Stellest®, zbierane w okresie sześciu lat, które potwierdzają ich skuteczność w kontroli progresji krótkowzroczności oraz wydłużenia osi gałki ocznej u dzieci i młodych dorosłych. Wyniki potwierdziły znaczny i długotrwały wpływ soczewek okularowych Essilor® Stellest® na kontrolę progresji krótkowzroczności, co dostarcza cennych informacji na temat strategii walki z globalną epidemią krótkowzroczności. Badanie rozpoczęło się w 2018 roku, a uczestniczyły w nim dzieci od 8. do 13. roku życia. Po ukończeniu pięcioletniej fazy wstępnej uczestnicy nadal nosili soczewki okularowe Essilor® Stellest® przez dwa kolejne lata, aby możliwa była ocena długoterminowego wpływu na postęp krótkowzroczności. W chwili zakończenia sześcioletniego badania uzupełniającego uczestnicy mieli od 14 do 19 lat. SKUTECZNOŚĆ SOCZEWEK OKULAROWYCH ESSILOR® STELLEST® W SPOWALNIANIU PROGRESJI KRÓTKOWZROCZNOŚCI POTWIERDZONA 6-LETNIMI BADANIAMI Wyniki z sześciu lat wykazały, że soczewki okularowe Essilor® Stellest® spowalniają progresję krótkowzroczności o średnio 1,95 D (57%) oraz wydłużenie osiowe o średnio 0,81 mm (52%)1 w porównaniu do modelu ekstrapolowanej grupy kontrolnej noszącej soczewki jednoogniskowe* według danych z pierwszych dwóch lat badania klinicznego. Potwierdzono utrzymującą się skuteczność soczewek okularowych Essilor® Stellest® z efektami wywieranymi do 19. roku życia. „Pozytywne reakcje specjalistów z branży ochrony wzroku podkreślają powszechne stosowanie soczewek okularowych Essilor® Stellest® jako zaufanego, sprawdzonego środka używanego na całym świecie do kontroli progresji krótkowzroczności w dłuższej perspektywie czasowej oraz do walki z globalną epidemią krótkowzroczności” – ujawniła Olga Prenat, Dyrektor ds. Medycznych i Profesjonalnych w EssilorLuxottica. – „Wyniki EssilorLuxottica umacniają naszą determinację w dążeniu do dalszego rozwoju w zakresie kontrolowania progresji krótkowzroczności przy użyciu innowacyjnych rozwiązań, które mają długotrwały wpływ na zdrowie oczu dzieci”. Dodatkowo dane dotyczące skuteczności z pięciu lat, opublikowane ostatnio w czasopiśmie Eye and Vision, potwierdzają, że soczewki okularowe Essilor® Stellest® znacznie spowalniają progresję krótkowzroczności oraz wydłużenia osiowego gałki ocznej w okresie pięciu lat*2, co niweluje trzy lata rozwoju krótkowzroczności† 2, 3. Badanie dowodzi także, że ryzyko progresji do wysokiej krótkowzroczności (-6 dpt lub bardziej posuniętej) spadło z 38% w ekstrapolowanej grupie kontrolnej noszącej soczewki jednoogniskowe do zaledwie 9% w grupie noszącej soczewki okularowe Essilor® Stellest®2. Badanie dodatkowo potwierdziło etyczne podejście do korzystania z ekstrapolowanych grup kontrolnych w długoterminowych badaniach klinicznych oceniających postęp krótkowzroczności. 4
strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Essilor® jest częścią portfolio firmy EssilorLuxottica, światowego lidera w branży soczewek okularowych4 oraz marki produkującej soczewki okularowe najczęściej polecanej przez specjalistów z branży ochrony wzroku (ECP, Eye Care Professionals)5. Przedsiębiorstwo oferuje kompleksowy katalog rozwiązań, w którym każdy znajdzie coś dla siebie, w zależności od wady wzroku czy planu dnia na danym etapie życia. Każde soczewki okularowe Essilor® powstają na bazie wielu uzupełniających się technologii. Zapewniamy pakiet wiodących rozwiązań w branży ochrony wzroku klasy premium wielu innowacyjnych marek, między innymi Stellest®, Eyezen®, Varilux® i Crizal®. To przełomowe technologie do korygowania widzenia, ochrony oczu przed promieniowaniem UV i poprawy jakości widzenia. Dodatkowe informacje o soczewkach Essilor® Stellest® są dostępne w serwisie EssilorLuxottica. Źródła Soczewki okularowe Essilor® Stellest® są obecnie niedostępne w części krajów. * W porównaniu z 60-miesięczną progresją w ekstrapolowanej grupie kontrolnej (przewidywalny średni roczny spadek SER o 9,7% w oparciu o wyniki uzyskane w wyjściowej 2-letniej grupie kontrolnej, Smotherman C, et al. IOVS 2023;64:ARVO E-Abstract 811) oraz w porównaniu do 60-miesięcznej progresji w ekstrapolowanej grupie kontrolnej (przewidywalny średni spadek roczny AL o 15% na bazie wstępnej 2-letniej grupy kontrolnej, Smotherman C, et al. IOVS 2022;63:ARVO E-Abstract A0111). † Pierwsze 24 miesiące progresji krótkowzroczności u 50 dzieci z krótkowzrocznością, noszących soczewki jednoogniskowe, w dwuletnim, prospektywnym, kontrolowanym, randomizowanym, podwójnie zaślepionym badaniu klinicznym przeprowadzanym w Wenzhou w Chinach zestawiono z 60-miesięcznym badaniem uzupełniającym z udziałem 43 dzieci noszących soczewki okularowe Essilor® Stellest®. 1 EssilorLuxottica, Skuteczność kontroli progresji krótkowzroczności soczewek okularowych z soczewkami o wysokiej asferyczności: wyniki 6-letniego badania uzupełniającego. 2025. Dane w aktach. 2 Li X, Huang Y, Liu C, Chang X, Cui Z, Yang Q, Drobe B, Bullimore MA, Chen H, Bao J. Skuteczność kontroli progresji krótkowzroczności soczewek okularowych z soczewkami asferycznymi: wyniki 5-letniego badania uzupełniającego. Eye and Vision, 5 marca 2025,12(1):10. 3 Bao J, Huang Y, Li X, Yang A, Zhou F, Wu J, Wang C, Li Y, Lim EW, Spiegel DP, Drobe B, Chen, H. Soczewki okularowe z soczewkami asferycznymi do kontroli progresji krótkowzroczności w zestawieniu z soczewkami okularowymi jednoogniskowymi: randomizowane badanie kliniczne. JAMA ophthalmology, 2022,140(5):472-8. 4 Euromonitor, edycja Eyewear 2024, spółka Essilor International, wolumen globalnej sprzedaży detalicznej w RSP. 5 Dane opracowano, posiłkując się informacjami na temat średniego polecenia w badaniach ilościowych przeprowadzonych w 8 krajach (Brazylia, Kanada, Chiny, Francja, Indie, Włochy, Wielka Brytania i USA) na próbie reprezentatywnej 1560 specjalistów z branży ochrony wzroku (1047 optyków i 513 optometrów), w okresie od stycznia do czerwca 2022 r. Na wymienione 8 krajów przypada 63% soczewek okularowych sprzedanych ogółem na całym świecie. Dr Björn Drobe, dyrektor ds. badań w zakresie krótkowzroczności w dziale badawczo-rozwojowym firmy EssilorLuxottica, skomentował powyższe informacje w następujący sposób: „Dane kliniczne z sześciu lat oraz inne niedawno opublikowane badania w znacznym stopniu zbliżają nas do zrozumienia pełnego zakresu, w jakim soczewki okularowe Essilor® Stellest® ograniczają progresję krótkowzroczności, co dodatkowo potwierdza ich długoterminową skuteczność oraz istotną rolę w zarządzaniu krótkowzrocznością”. Soczewki okularowe Essilor® Stellest® to rozwiązanie oferowane przez specjalistów z branży ochrony wzroku do zarządzania krótkowzrocznością u dzieci i młodych dorosłych o działaniu potwierdzonym badaniami. Za skutecznością soczewek okularowych przemawiają obszerne dane kliniczne. Stanowią one cenne wsparcie dla rodzin w walce z wyzwaniami związanymi z krótkowzrocznością oraz pomagają zadbać o zdrowie oczu w krótszej i dłuższej perspektywie. 5
„Czasami jest tak, że nie widzisz, dopóki nie wiesz, na co masz patrzeć” – tym cytatem rozpoczął się dwudniowy kongres „Fokus na Progres”, organizowany przez EssilorLuxottica, światowego lidera na rynku ochrony wzroku. Wydarzenie, które odbyło się w dn. 23–24 maja 2025 r., zgromadziło ponad 300 uczestników z branż: optycznej, medycznej, psychologicznej i biznesowej. Program wydarzenia skupiał się przede wszystkim na edukacji – zarówno w zakresie korekcji prezbiopii, jak i rozwijania kompetencji biznesowych, komunikacyjnych i technologicznych. KONGRES „FOKUS NA PROGRES” JEDYNE TAKIE MIEJSCE WYMIANY WIEDZY I SPOTKAŃ EKSPERTÓW Ideą kongresu„Fokus na Progres” była przede wszystkim edukacja – zarówno merytoryczna, jak i praktyczna – w zakresie rozwoju biznesu, komunikacji z klientem oraz zrozumienia współczesnych wyzwań społecznych i rynkowych. Podczas dwudniowego wydarzenia uczestnicy mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę dzięki inspirującym wykładom naukowym, prelekcjom biznesowym oraz panelom dyskusyjnym z udziałem ekspertów z dziedzin optyki, medycyny, psychologii, ekonomii i mediów. Program wydarzenia został zaprojektowany tak, aby dostarczyć konkretne rozwiązania wspierające rozwój salonów optycznych – od badań i trendów konsumenckich po techniki sprzedaży, lojalności oraz skutecznej komunikacji. W gronie prelegentów znaleźli się m.in. dr n. med. Anna Maria Ambroziak, prof. dr hab. n. med. Tomasz Sobierajski, psycholożka kliniczna Marta Niedźwiedzka, Tomasz Krawczyk oraz przedsiębiorca i sportowiec Mateusz Kusznierewicz. Magazyn „Optyk Polski” był obecny na tym inspirującym wydarzeniu. Kongres podzielono na moduły tematyczne, a każdy z nich został poprowadzony przez wybitnych ekspertów w swoich dziedzinach. Poniżej przedstawiamy szczegółowe streszczenia poszczególnych wystąpień. branża 6
branża 7 Ideą kongresu„Fokus na Progres” była przede wszystkim edukacja – zarówno merytoryczna, jak i praktyczna – w zakresie rozwoju biznesu, komunikacji z klientem oraz zrozumienia współczesnych wyzwań społecznych i rynkowych. Podczas dwudniowego wydarzenia uczestnicy mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę dzięki inspirującym wykładom naukowym, prelekcjom biznesowym oraz panelom dyskusyjnym z udziałem ekspertów OKO NA OSI CZASU, CZYLI JAK POSTRZEGAĆ PROCESY INWOLUCYJNE DR N. MED. ANNA MARIA AMBROZIAK – specjalistka okulistyki, adiunkta na Uniwersytecie Warszawskim, koordynatorka okulistyki, kierunek lekarski Uczelni Medycznej MSC w Warszawie, Centrum Okulistyczne Świat Oka, Warszawa Dr Ambroziak omówiła fizjologiczne zmiany narządu wzroku związane z wiekiem, podkreślając ich wpływ nie tylko na komfort widzenia, ale i na samopoczucie pacjenta. „Wzrok to nie tylko narząd – to brama do relacji ze światem i samym sobą” – zaznaczyła. Szczególną uwagę poświęciła psychosomatycznym objawom niedokorygowanej prezbiopii. POTENCJAŁ RYNKU SOCZEWEK PROGRESYWNYCHWPOLSCE–WYNIKI BADANIA IPSOS MILENA GRABARCZYK – dyrektor marketingu Poland & Baltics EssilorLuxottica Prezentacja pokazała, że mimo rosnącej liczby osób z prezbiopią (18 milionów w Polsce) tylko 20% z nich sięga po soczewki progresywne. Prelegentka wskazała kluczowe bariery zakupowe: cenę, trudności adaptacyjne i brak wiedzy. „Rynki takie jak Francja, Hiszpania czy Austria pokazują, że można osiągnąć 40% udział – Polska ma ogromny potencjał, który trzeba uruchomić poprzez edukację”. JAK SKUTECZNIE ROZWIJAĆ SPRZEDAŻ SOCZEWEK PROGRESYWNYCH? TOMASZ KRAWCZYK – dyrektor programowy Stainer Consulting Ekspert zaprezentował doradczy model rozmowy z pacjentem, uwzględniający analizę jego potrzeb, stylu życia i oczekiwań. „Rozmowa doradcza to nie skrypt – to zrozumienie człowieka po drugiej stronie biurka” – podkreślił prelegent. Zwrócił też uwagę na znaczenie języka korzyści i budowania zaufania poprzez rekomendacje.
branża 8 Ideą kongresu„Fokus na Progres” była przede wszystkim edukacja – zarówno merytoryczna, jak i praktyczna – w zakresie rozwoju biznesu, komunikacji z klientem oraz zrozumienia współczesnych wyzwań społecznych i rynkowych. Podczas dwudniowego wydarzenia uczestnicy mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę dzięki inspirującym wykładom naukowym, prelekcjom biznesowym oraz panelom dyskusyjnym z udziałem ekspertów OBSŁUGA POSPRZEDAŻOWA A LOJALNOŚĆ KLIENTA KATARZYNA PRYCIK – Education Manager, Poland & Baltics EssilorLuxottica W swoim wystąpieniu ekspertka pokazała, jak działania po sprzedaży – takie jak kontakt po 2 tygodniach, programy lojalnościowe i gwarancje adaptacji – wpływają na satysfakcję klienta. „Sprzedaż nie kończy się na transakcji – to dopiero początek relacji”. NOWOCZESNE MEDIA I ICH ZASTOSOWANIEWBRANŻYOPTYCZNEJ MACIEJ ŚWIĄTEK – Client Leadership Director, Mindshare MICHAŁ SZCZUR – Head of Digital Strategy & Training, Mindshare Specjaliści od strategii mediowej pokazali, jak zmienia się sposób podejmowania decyzji zakupowych. „Klienci szukają opinii i autentyczności – nie reklamy, tylko doświadczeń” – podkreślali. Omówili również rolę AI i mediów lokalnych. KRYZYS 40-LATKA, CZYLI JAK ZROZUMIEĆ OSOBY WCHODZĄCE W WIEK PREZBIOPII I UMIEJĘTNIE SIĘ Z NIMI KOMUNIKOWAĆ MARTA NIEDŹWIECKA – psycholożka kliniczna i coach PROF. UCZ. DR HAB. N. MED. TOMASZ SOBIERAJSKI – socjolog i ekspert socjomedyczny, Uniwersytet Warszawski W dynamicznej debacie prowadzonej przez Oliviera Janiaka prelegenci analizowali, jak zmienił się współczesny czterdziestolatek: jego styl życia, oczekiwania i potrzeby. Zwrócili uwagę na konieczność odczarowywania pojęcia starzenia się i prezentowania prezbiopii jako naturalnego etapu życia. „Dzisiejsza dojrzałość to świadomość, kompetencje i duma z własnej tożsamości” – podsumowała Marta Niedźwiecka. JAK BUDOWAĆ MARKĘ SALONU W ERZE SOCIAL MEDIÓW SZYMON JANIAK – przedsiębiorca, inwestor, autor i doradca komunikacyjny W swoim dynamicznym wystąpieniu Janiak poruszył temat budowania marki poprzez wideo, autentyczność i personalizację. „Marka musi być prawdziwa, widoczna i zaangażowana – nie tylko ładna”. NIEMOŻLIWENIEISTNIEJE.PRZYGOTUJ SIĘ NA WYGRANĄ I UWIERZ W NIĄ MATEUSZ KUSZNIEREWICZ – mistrz olimpijski, przedsiębiorca i trener motywacyjny W motywacyjnym finale kongresu Mateusz Kusznierewicz zaprezentował swoją „Piramidę Sukcesu” oraz wzór na motywację: M = (A x P) + Z + N. „Sukces to efekt przygotowania i determinacji. Możesz wygrać – tylko musisz w to uwierzyć”. FAKTYIMITYDOTYCZĄCESOCZEWEK PROGRESYWNYCH MATEUSZ GRZONKA – kierownik ds. rozwoju i szkoleń z zakresu optyki w JAI KUDO Polska Mateusz Grzonka w swoim wykładzie podkreślił znaczenie dobrej komunikacji jako narzędzia do obalania mitów i zwiększania sprzedaży. Pokazał, jak w prosty i obrazowy sposób rozmawiać z osobami w wieku 40+, odpowiadać na ich potrzeby i przełamywać bariery mentalne. „Komunikacja pracuje dla tych, którzy nad nią pracują” – przypomniał słowami Johna Powella. IDEALNAŚCIEŻKAZAKUPOWAPACJENTA W SALONIE OPTYCZNYM EWA ŻEBROWSKA – Product Manager, Progressive Lenses CEE & Greece, EssilorLuxottica; TOMASZ KRAWCZYK – dyrektor programowy Stainer Consulting Duet ekspertów zaprezentował dziewięcioetapową ścieżkę obsługi pacjenta: od pierwszego kontaktu po opiekę posprzedażową. „To proces, który wymaga zaangażowania całego zespołu – zarówno optometrysty, jak i doradcy”. SPOSOBY KOREKCJI PREZBIOPII – CZY ISTNIEJEJEDNOIDEALNEROZWIĄZANIE? DOMINIKA OLKOWSKA – Medical Affairs & Professionals Manager, Poland & Baltics EssilorLuxottica Eksperci przedstawili kompleksowy przegląd metod korekcji: okulary, soczewki kontaktowe i chirurgię refrakcyjną. „Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania – personalizacja jest kluczem” – podkreślili Dominika Olkowska i Damian Biernacki. KONGRES „FOKUS NA PROGRES” 2025 był pierwszym wydarzeniem branżowym o tak szerokim zakresie tematycznym, łączącym biznes optyczny, medycynę, psychologię i technologie. Organizator – EssilorLuxottica Polska – zapowiada kontynuację inicjatywy, która już dziś wyznacza nowy kierunek rozwoju edukacji w optyce.
Pod przewodnictwem Dominiki Olkowskiej, posiadającej wieloletnie doświadczenie w branży i szeroką wiedzę ekspercką, Zespół ds. Medycznych odegra kluczową rolę w budowaniu relacji z profesjonalistami oraz wspieraniu wdrażania innowacyjnych rozwiązań optycznych na rynku. Wzmocnienie kompetencji medycznych i profesjonalnych wpisuje się w długofalową wizję EssilorLuxottica, zakładającą integrację wiedzy klinicznej z potrzebami pacjentów oraz partnerów biznesowych. Olga Prenat, Global & EMEA Head of Medical & Professional Affairs EssilorLuxottica Grzegorz Gondek, Head of Wholesale Poland & Baltics EssilorLuxottica Aneta Różyło, Head of HR Poland & Baltics EssilorLuxottica DOMINIKA OLKOWSKA Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz Salus University – Pennsylvania College of Optometry, wnosi bogate doświadczenie w dziedzinie optometrii i zdrowia oczu. Jej rozległe doświadczenie w organizacji oraz aktywne uczestnictwo w profesjonalnych wydarzeniach i kongresach, a także pełnienie funkcji Przewodniczącej Polskiego Towarzystwa Optometrii i Optyki stanowią ważne atuty w rozwoju obszaru ekspertyzy medycznej naszej organizacji. MARCIN OLEKSIK Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie ukończył studia magisterskie w zakresie optometrii, oraz ekspert w dziedzinie ochrony wzroku. Jego doświadczenie w sprzedaży, doradztwie i edukacji optycznej będzie nieocenione w budowaniu pozycji marki Stellest na polskim rynku. KRZYSZTOF HINZ Ukończył Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w swojej praktyce zajmuje się doborem pomocy optycznych dla osób słabowidzących, skiaskopią oraz doborem miękkich soczewek kontaktowych. aktualności EssilorLuxottica z przyjemnością informuje o powołaniu nowego Zespołu ds. Medycznych, który będzie tworzył strategię medyczną i dbał o intensywny rozwój firmy w obszarze technologii i produktów medycznych w Polsce. EssilorLuxottica TWORZY ZESPÓŁ DS. MEDYCZNYCH 9 Dominika Olkowska została powołana na stanowisko Medical & Professional Affairs Manager i będzie zarządzać Zespołem ds. Medycznych, do którego dołączyli również Marcin Oleksik i Krzysztof Hinz. Nowa struktura organizacyjna wzmacnia kompetencje firmy w zakresie wsparcia merytorycznego i edukacyjnego dla specjalistów ochrony wzroku. Zespół ds. Medycznych będzie miał istotne znaczenie dla realizacji strategii medycznej firmy w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem takich obszarów jak krótkowzroczność, prezbiopia oraz nowoczesne instrumenty optyczne.
INFORMACJE: tel.: 733-954-033 e-mail: cechoptykow@op.pl www.mcokrakow.pl www.facebook.com/cech.optykow Kurs poprowadzi Marcin Oleksik - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie wykładowcą był dr n. med. Andrzej Styszyński MAŁOPOLSKI CECH OPTYKÓW w Krakowie serdecznie zaprasza na Kurs Refrakcji, który odbędzie się w terminie: Kurs Refrakcji składa się z części teoretycznej oraz praktycznej, podczas której przeprowadzane są ćwiczenia na nowoczesnym sprzęcie optycznym. KURS REFRAKCJI 2025 oraz 06-08.11.2025 r. 23-25.10.2025 r. Zdjęcia archiwalne
aktualności W dniach 24–28 kwietnia 2025 r. członkowie Małopolskiego Cechu Optyków wyruszyli w niezapomnianą podróż na Sardynię i Korsykę. W programie znalazły się wyjątkowe miejsca, malownicze krajobrazy i niezliczone atrakcje, które na długo pozostaną w pamięci uczestników. WYSPIARSKIE INSPIRACJE FOTORELACJA Z WYJAZDU INTEGRACYJNEGO MAŁOPOLSKIEGO CECHU OPTYKÓW NA SARDYNIĘ I KORSYKĘ 13
aktualności Sardynia Druga co do wielkości wyspa na Morzu Śródziemnym to prawdziwy klejnot Włoch, łączący w sobie niezwykłe bogactwo historyczne z oszałamiającymi krajobrazami. Wyspa słynie z krystalicznie czystych wód w odcieniach szmaragdu i turkusu, które obmywają jedne z najpiękniejszych plaż Europy. Tutejsza kultura to fascynująca mieszanka wpływów włoskich, hiszpańskich i lokalnych tradycji, sięgających czasów tajemniczej cywilizacji nuragijskiej sprzed ponad 3500 lat. Korsyka Choć administracyjnie należąca do Francji, zachowuje własną, wyjątkową tożsamość kulturową. „Wyspa piękna”, jak nazywają ją Francuzi, zachwyca dramatycznymi górskimi sceneriami, gęstymi lasami sosnowymi i urokliwymi portowymi miasteczkami. Dumni ze swojego dziedzictwa Korsykanie pielęgnują lokalne tradycje, język i kuchnię, w której odnaleźć można zarówno wpływy francuskie, jak i włoskie. 14
aktualności Budowanie społeczności optyków Podobne wyjazdy integracyjne stanowią już tradycję w działalności Cechu, przyczyniając się do budowania silnej, profesjonalnej społeczności optyków w Małopolsce. 15 Integracja i wymiana doświadczeń Wyjazd Małopolskiego Cechu Optyków stanowił nie tylko okazję do zwiedzania malowniczych zakątków, ale przede wszystkim do zacieśnienia więzi w środowisku branżowym. W dynamicznie zmieniającym się świecie optyki zawodowej tego typu spotkania mają nieocenioną wartość: umożliwiają wymianę doświadczeń, dyskusję nad nowymi trendami w branży, a także budowanie trwałych relacji biznesowych przyjacielskich.
aktualności 16
aktualności Filmy z wyjazdu na Sardynię i Korsykę są dostępne na profilu MCO na Instagramie. Zachęcamy do obejrzenia! 17
strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Klienci salonów optycznych są coraz bardziej świadomi i wymagający – oczekują nie tylko profesjonalnej obsługi i wysokiej jakości produktów, ale również elastyczności, wygody i nowoczesnych rozwiązań. Coraz częściej decyzja o zakupie oprawek czy soczewek nie zależy tylko od potrzeby korekcji wzroku, ale także od komfortu finansowego. Dla wielu osób zakup okularów, szczególnie korekcyjnych czy progresywnych, to spory jednorazowy wydatek. Jeśli chcą przy tym skorzystać z opcjonalnych powłok, markowych oprawek czy kupić dodatkowo okulary przeciwsłoneczne z korekcją – końcowa kwota może przekroczyć ich budżet albo możliwości finansowe. Dlatego coraz częściej klienci szukają salonów, które oferują zakupy ratalne. Możliwość rozłożenia płatności na kilka miesięcy daje im psychiczny komfort i poczucie, że stać ich na lepsze rozwiązania. Program efines.pl W odpowiedzi na te potrzeby powstał system ratalny efines.pl – nowoczesne, szybkie i proste w obsłudze narzędzie, które możesz wdrożyć w swoim salonie bez żadnych przeszkód. Cały proces jest intuicyjny i przebiega online. Klient, który chce skorzystać z rat, może złożyć wniosek w salonie i otrzymać decyzję kredytową nawet w ciągu kilkunastu minut. Co ważne, jako właściciel salonu nie musisz martwić się o rozliczenia. Płatność za sprzedane okulary otrzymujesz natychmiast po podpisaniu umowy kredytowej przez klienta – dla salonu to dodatkowa forma płatności. Dzięki temu masz pełną kontrolę nad finansami i nie ponosisz żadnego ryzyka związanego z obsługą kredytów. System efines.pl nie wymaga instalowania dodatkowego oprogramowania ani skomplikowanej integracji. Możesz korzystać z niego od razu po rejestracji, a cały proces wdrożenia zajmuje zaledwie kilka chwil. W razie potrzeby zespół efines.pl służy wsparciem i pomocą na każdym etapie – od pierwszego kontaktu po codzienną obsługę. Sprzedaż plus Wprowadzenie rat do oferty salonu optycznego to realna szansa na zwiększenie sprzedaży. Klienci, którzy wcześniej byli zmuszeni wybierać tańsze produkty, teraz mogą sobie pozwolić na lepszą jakość – oprawki znanych marek, soczewki RATY NA SALONACH PROSTE ROZWIĄZANIE, KTÓRE ZWIĘKSZA SPRZEDAŻ I ZADOWOLENIE KLIENTÓW z dodatkowymi powłokami, okulary progresywne czy okulary przeciwsłoneczne z korekcją. Raty pozwalają podjąć decyzję szybciej i bez długiego zastanawiania się nad kwestią:„Czy stać mnie na to teraz?”. Z badań rynkowych wynika, że salony optyczne, które wdrażają systemy ratalne, odnotowują wzrost wartości koszyka zakupowego nawet o 30%. Klient nie rezygnuje z dodatkowych usług, a wręcz częściej decyduje się na zakupy, których wcześniej nie planował. To przekłada się również na lojalność klientów. Osoby zadowolone z obsługi i możliwości finansowania wracają do salonu, polecają go znajomym i budują pozytywną opinię o marce. Oferując raty, nie tylko zwiększasz zyski, ale też wzmacniasz swoją pozycję na rynku. Rozliczenia bez czekania Jednym z największych atutów współpracy z efines.pl jest bezpieczeństwo finansowe. Otrzymujesz pełną zapłatę za usługę lub towar szybkim przelewem bez żadnych opóźnień, nie musisz czekać na rozliczenie z terminala. Dodatkowo cały proces jest przejrzysty – bez ukrytych opłat, bez skomplikowanych procedur i z pełnym wglądem w rozliczenia. To ogromne ułatwienie w codziennej pracy i sposób na utrzymanie płynności finansowej. Jak zacząć? To prostsze, niż mylisz! Aby dołączyć do programu efines.pl, wystarczy wejść na stronę https://raty.efines.pl i wypełnić krótki formularz. W odpowiedzi zespół efines.pl skontaktuje się z Tobą, pomoże we wdrożeniu systemu i odpowie na wszystkie pytania. Nie musisz mieć doświadczenia w sprzedaży ratalnej – wystarczy chęć zaoferowania klientom lepszych możliwości. Wdrożenie zajmuje dosłownie chwilę. Możesz zacząć oferować raty już tego samego dnia, a cały proces przebiega jak do tej pory, bez dodatkowych obciążeń dla pracowników salonu. „Raty tu i teraz”– produkty premium w zasięgu ręki Twoich klientów Fines S.A., właściciel marki efines.pl, to nowoczesny operator finansowy wspierający branżę optyczną poprzez elastyczny system finansowania zakupów. Salonom optycznym oferuje odroczone płatności oraz raty w szybkim, samoobsługowym procesie – bez zbędnych formalności i bez ryzyka. Dzięki temu klienci mogą pozwolić sobie na lepsze okulary, a salon zwiększa sprzedaż i wartość koszyka. Co zyskuje salon optyczny z systemem finansowania efines.pl? • Szybkie uruchomienie współpracy – dołączenie do systemu zajmuje tylko 15 minut. • Aż trzy wygodne opcje płatności – raty 0%, kredyt ratalny lub odroczenie płatności do 30 dni bez opłat. • Natychmiastowy przelew środków – pieniądze trafiają na konto firmy bez żadnej zwłoki. • Większa dostępność produktów premium – cena nie ogranicza już decyzji zakupowych klientów. • Wyższe przychody i skuteczniejsza sprzedaż – klienci chętniej wybierają droższe, jakościowe rozwiązania. Dzięki współpracy z efines.pl Twój salon może oferować nowoczesne, wygodne i bezpieczne formy płatności, które budują zaufanie i lojalność klientów. Wprowadź system rat w swoim salonie już teraz! Zwiększ sprzedaż i wyróżnij się na rynku – sprawdź szczegóły na raty.efines.pl. 18
strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Agnieszka Szmuc Klienci salonów optycznych oczekują dziś nie tylko jakości, ale też usług zwiększających komfort i bezpieczeństwo. Właściciele salonów szukają z kolei rozwiązań wspierających sprzedaż, lojalność konsumencką i ochronę inwestycji. Odpowiedzią na te potrzeby jest wdrażanie innowacji technologicznych i organizacyjnych. W tym artykule przedstawiamy kluczowe rozwiązania, które pomogą zwiększyć satysfakcję klientów oraz zabezpieczyć interesy salonu optycznego i zadbać o jego konkurencyjność. Zakupy ratalne Dla wielu klientów zakup wysokiej jakości soczewek, designerskich oprawek czy podjęcie decyzji o przejściu na soczewki progresywne oznacza spory wydatek, którego nie planowali. Usługa ratalna pomoże klientowi rozłożyć płatność na dogodne raty, co zwiększy jego gotowość do zakupu produktu premium. Dla salonów zakupy na raty to szansa na realny wzrost sprzedaży. By tak się stało, kluczowe jest wdrożenie prostego systemu ratalnego z szybkim procesem decyzyjnym i minimum formalności. Wypłata środków następuje natychmiast, co umożliwia sprawną realizację zamówień i poprawia płynność finansową. Ubezpieczenie okularów Zgubione, uszkodzone lub zniszczone okulary to codzienność, dlatego coraz więcej salonów oferuje ubezpieczenia okularów. To rozwiązanie daje klientowi komfort i pewność, że w razie wypadku nie zostanie z niczym. W zależności od oferty ubezpieczenie może obejmować: oprawki, soczewki, całe okulary, a nawet akcesoria. Warto rozważyć także zakres ubezpieczenia, np. przypadkowe zniszczenie, zgubienie lub kradzież okularów, oraz długość jego trwania. Wprowadzenie odpowiednio dopasowanej oferty ubezpieczeń to dla salonu nie tylko dodatkowy zysk, ale także element budujący profesjonalny wizerunek i zaufanie klientów. Oferując im spokój na dłużej, sprawiamy, że chętniej wrócą do naszego salonu. OD PRODUKTU DO DOŚWIADCZENIA NOWY WYMIAR DBANIA O WZROK Zabezpieczenia antykradzieżowe Kradzieże w salonach optycznych to poważne wyzwanie, zwłaszcza że oprawki okularowe i soczewki kontaktowe są produktami o wysokiej wartości i niewielkich rozmiarach, co czyni je łatwym celem dla złodziei. Aby skutecznie chronić asortyment i minimalizować straty, warto sięgnąć po zaawansowane zabezpieczenia. Wykorzystanie technologii monitoringu, alarmów oraz znaczników elektronicznych, takich jak systemy etykiet RFID, pozwala na skuteczne zabezpieczenie oprawek i innych produktów przed kradzieżą. Co ważne, nowoczesne systemy zabezpieczeń mogą być dostosowane do specyfiki salonu, zapewniając zarówno skuteczność, jak i estetykę, co jest istotne w przestrzeniach handlowych. Rozszerzone gwarancje Standardowa gwarancja to już za mało. Klienci oczekują dziś większego wsparcia i elastyczności. Dzięki dostępnym na rynku rozwiązaniom salony mogą oferować rozszerzone gwarancje na okulary i soczewki, obejmujące np. bezpłatną wymianę w razie zarysowania, uszkodzenia czy zmian wady wzroku w określonym czasie. Oferowanie naprawy uszkodzonych elementów poza standardowym okresem gwarancji to nie tylko kolejna usługa, ale i sposób na przedłużenie relacji z klientem i zwiększenie jego lojalności. Salon zyskuje dodatkowe źródło przychodu i przewagę konkurencyjną, a klient – poczucie bezpieczeństwa, które może być czynnikiem decydującym przy wyborze salonu. Programy lojalnościowe Współczesny klient oczekuje, że zostanie zauważony i nagrodzony za lojalność. Odpowiedzią na tę potrzebę są systemy punktowe, rabaty na kolejne zakupy czy specjalne oferty urodzinowe – elementy, które można łatwo wdrożyć do bieżącej działalności salonu. Programy lojalnościowe nagradzają stałych klientów, zwiększając ich zaangażowanie i częstotliwość zakupów. Warto przy tym podkreślić, że lojalny klient to nie tylko większy zysk w długim okresie, ale także ambasador marki, który chętnie poleci salon znajomym i rodzinie. W tym wypadku sprawdza się stara zasada biznesowa – klient wraca tam, gdzie czuje się doceniony. Inwestuj na lata Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w salonach optycznych, takich jak systemy ratalne, ubezpieczenia, zabezpieczenia przed kradzieżą czy dodatkowe usługi posprzedażowe, to inwestycja, która przynosi wymierne korzyści. Dzięki temu salon zwiększa satysfakcję klientów, chroni swój asortyment i buduje lojalność, co przekłada się na wzrost sprzedaży i wieloletnią stabilność biznesu. 20
ŁUKASZ OLSZEWSKI PRZEDSTAWICIELEM HANDLOWYM DS. SOCZEWEK OKULAROWYCH W AMERICAN LENS MARTYNA SZYĆKO PRZEDSTAWICIELEM HANDLOWYM DS. SOCZEWEK OKULAROWYCH W AMERICAN LENS Łukasz Olszewski zostaje przedstawicielem handlowym ds. soczewek okularowych w American Lens, firmie doradcze, sprzedażowe i techniczne, w tym również w zakresie pracy laboratoryjnej. Specjalizuje się w soczewkach progresywnych, a swoją wiedzę chętnie przekazuje innym. Optyka i praca z ludźmi to jego pasje – na co dzień stawia na indywidualne podejście, budując trwałe i wartościowe relacje z klientami. W życiu – zarówno zawodowym, jak i prywatnym – stawia na rzetelność, odpowiedzialność i skuteczność w działaniu. Dzięki swojemu bogatemu doświadczeniu potrafi spojrzeć na funkcjonowanie salonu optycznego z różnych perspektyw. Pozwala mu to dostrzegać nowe możliwości rozwoju i skutecznie wspierać jego partnerów biznesowych. Będzie odpowiedzialna za rozwój sprzedaży poprzez aktywne pozyskiwanie, utrzymywanie i rozwijanie współpracy oraz relacji z klientami na terenie województwa podlaskiego, wschodniej części województwa warmińsko-mazurskiego i północnej części województwa mazowieckiego. Martyna Szyćko od kilku lat związana jest z branżą optyczną, w której systematycznie rozwija swoje kompetencje zawodowe. Od 2019 r. z pełnym zaangażowaniem dba o komfort i saaktualności tysfakcję klientów, zapewniając wysoką jakość obsługi oraz profesjonalne doradztwo. Od trzech lat, posiadając tytuł refrakcjonistki, koordynowała badania wzroku, czuwając nad utrzymaniem najwyższych standardów pracy. Dzięki rozległym kompetencjom patrzy na swoją pracę z różnych perspektyw, łącząc wiedzę techniczną z indywidualnym podejściem do klienta. Praca w branży optycznej to dla niej nie tylko zawodowy obowiązek, ale również źródło spełnienia i osobistej satysfakcji. optycznej należącej do Grupy ALVEGO, której integralną częścią jest firma Vadim Eyewear, oferująca luksusowe kolekcje światowej sławy projektantów i marek, takich jak: Karl Lagerfeld, Etnia Barcelona, Calvin Klein, Liu Jo, Kaleos czy Ferragamo. Będzie odpowiedzialny za rozwój sprzedaży poprzez aktywne pozyskiwanie, utrzymywanie i rozwijanie współpracy oraz relacji z klientami na terenie województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Łukasz Olszewski z branżą optyczną związany jest od niemal 7 lat. Doświadczenie zdobywał w salonach optycznych, gdzie rozwijał umiejętności 21 CENTRUM BIZNESU OPTYCZNEGO MANHATTAN 44 – AMERICAN LENS PO RAZ KOLEJNY ŁĄCZY BRANŻĘ OPTYCZNĄ W WARSZAWIE Za nami kolejna edycja spotkań w wyjątkowej przestrzeni Centrum Biznesu Optycznego Manhattan 44. To już trzeci rok, odkąd liderzy rynku spotykają się w tym miejscu, by dzielić się wiedzą i doświadczeniem, a także inspirować się nawzajem. Głównym organizatorem wydarzenia była firma American Lens, która od lat wyznacza standardy jakości i innowacyjności w branży optycznej. W realizację wydarzenia aktywnie włączyli się także współorganizatorzy: Vadim Eyewear, Polymed Polska oraz Glasson – firmy, które wspólnie tworzą przestrzeń nowoczesnego, partnerskiego biznesu. Firma Polymed Polska przygotowała kompleksową prezentację najnowszych rozwiązań technologicznych marki NIDEK – światowego lidera w zakresie diagnostyki okulistycznej. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z szerokim portfolio nowoczesnych instrumentów diagnostycznych, obejmującym m.in.: autorefraktometry, tonometry, urządzenia do przeprowadzania badań OCT i foroptery. Cykliczne spotkania w Centrum Biznesu Optycznego Manhattan 44 to merytoryczne prezentacje nowatorskich produktów i technologii, ale przede wszystkim przestrzeń do budowania relacji i prowadzenia otwartego dialogu na temat przyszłości optyki.
Okulary progresywne to dziś najbardziej zaawansowany technologicznie produkt optyczny, który umożliwia płynne widzenie na każdą odległość i pozwala cieszyć się komfortem w różnych sytuacjach. Ich wybór i dopasowanie powinny być poprzedzone dokładnym wywiadem z klientem, uwzględniającym styl życia, rodzaj pracy, codzienne nawyki wzrokowe i indywidualne potrzeby. SPRZEDAŻ OKULARÓW PROGRESYWNYCH CZĘŚĆ 2: STYL ŻYCIA I CODZIENNE NAWYKI WZROKOWE strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta W poprzednim wydaniu magazynu„Optyk Polski”opisałam, jak istotne jest rozróżnienie, czy klient po raz pierwszy rozważa zakup okularów progresywnych, czy też jest już ich doświadczonym użytkownikiem. Pokazałam, jak poprowadzić rozmowę, aby rozpoznać potrzeby każdej z tych grup i odpowiednio na nie odpowiedzieć. W tej części skupię się na szczegółowym wywiadzie dotyczącym stylu życia, rodzaju wykonywanej pracy, zainteresowaniach i codziennych nawykach wzrokowych. To właśnie te aspekty mają kluczowe znaczenie dla doboru odpowiedniego rodzaju soczewek progresywnych – ich konstrukcji, szerokości pól widzenia czy dodatkowych powłok. Odpowiednio zadane pytania nie tylko pozwalają dobrać rozwiązanie najlepsze pod kątem aspektów technicznych, ale również budują w oczach klienta obraz optyka jako eksperta, który troszczy się o każdy detal codziennego komfortu widzenia. Praca przy komputerze Coraz więcej osób spędza znaczną część dnia przed ekranem komputera lub laptopa – w pracy, domu, podczas spotkań online. Przy doborze okularów progresywnych ważne są zarówno warunki ergonomiczne, jak i czas trwania tych aktywności. Sylwia Piskulska- -Grzesik Optyczka, przedsiębiorczyni, właścicielka salonu optycznego, trenerka sprzedaży i nowoczesnej obsługi klienta pod marką Optyczne Rewolucje. Pytania, które warto zadać: 9 Ilu monitorów używa Pan/ Pani na co dzień w pracy? 9 W jakiej odległości od oczu znajduje się główny ekran? 9 Czy ekrany są ustawione na różnych poziomach (np. laptop oraz monitor zewnętrzny)? 9 Ile godzin dziennie spędza Pan/Pani przy komputerze? 9 Czy korzysta Pan/Pani z filtrów redukujących światło niebieskie? Pytania, które warto zadać: 9 Jak często prowadzi Pan/ Pani samochód – codziennie, okazjonalnie, tylko za dnia czy również wieczorem lub w nocy? 9 W jaki sposób ustawia Pan/ Pani fotel kierowcy – bliżej czy dalej od kierownicy? 9 Gdzie zazwyczaj znajduje się nawigacja – na szybie, w konsoli środkowej, w telefonie? 9 Czy podczas jazdy ma Pan/ Pani trudność z szybkim przenoszeniem wzroku między drogą a deską rozdzielczą? Jazda samochodem Szybka adaptacja wzroku i brak zniekształceń w strefach bocznych pozwalają kierowcy natychmiast reagować na zmieniającą się sytuację na drodze, a komfortowe przenoszenie spojrzenia między deską rozdzielczą, lusterkami a jezdnią eliminuje zmęczenie oczu podczas dłuższej jazdy. Nowoczesne powłoki antyrefleksyjne dodatkowo redukują odblaski, co jest szczególnie ważne podczas jazdy nocą lub w trudnych warunkach pogodowych. Czytanie książek i gazet Nowoczesne soczewki progresywne oferują szeroką i precyzyjnie zaprojektowaną strefę bliży, która umożliwia płynne i wyraźne widzenie tekstu nawet podczas dłuższej lektury. Dzięki temu użytkownik nie musi zmieniać okularów 24
strefa eksperta 25 na te „do czytania” ani ustawiać głowy w nienaturalnej pozycji, aby znaleźć ostry punkt w polu widzenia. Dobrze dobrane soczewki progresywne pozwalają na wygodne czytanie w różnych pozycjach i miejscach (np. w łóżku, na fotelu, przy biurku), utrzymanie naturalnego ustawienia głowy i oczu bez konieczności pochylania się czy unoszenia podbródka oraz płynne przenoszenie wzroku z tekstu na inne przedmioty w otoczeniu (np. zegar, telefon, filiżanka kawy). Warto pamiętać, że komfort czytania zależy nie tylko od parametrów optycznych, ale również od szerokości i umiejscowienia strefy bliży w soczewce. Dlatego podczas doboru „progresów” tak ważny jest szczegółowy wywiad z klientem dotyczący jego codziennych nawyków czytelniczych. Pytania, które warto zadać: 9 Czy lubi Pan/Pani czytać książki, gazety, czytniki? Jak często się to zdarza? 9 W jakiej pozycji zazwyczaj Pan/Pani czyta – siedząc przy stole, leżąc na kanapie, w łóżku? 9 W jakiej odległości trzyma Pan/Pani książkę lub czytnik? Pytania, które warto zadać: 9 Jak duży jest telewizor, z którego Pan/Pani korzysta? 9 W jakiej odległości od ekranu zwykle Pan/Pani siedzi? 9 Czy podczas oglądania TV zdarza się Panu/Pani patrzeć na telefon lub inne przedmioty? Oglądanie telewizji Choć telewizor zazwyczaj znajduje się w jednej, stałej odległości, jego umiejscowienie i wielkość ekranu mogą wpływać na to, jakie strefy soczewek są najbardziej wykorzystywane. Duży telewizor, umieszczony blisko widza, będzie angażował głównie strefę do dali, podczas gdy mniejszy ekran, oglądany z większej odległości, może wymagać precyzyjnego dopasowania strefy pośredniej. Pmiętajmy, że wiele osób podczas oglądania telewizji wykonuje dodatkowe czynności – sięga po telefon, czyta gazetę, rozmawia z domownikami. W takim przypadku płynne przechodzenie między strefami do dali, pośrednią do i bliży staje się kluczowe dla komfortu widzenia. Warto również zwrócić uwagę na powłoki antyrefleksyjne, które redukują odblaski i poprawiają kontrast obrazu, co jest szczególnie ważne podczas oglądania telewizji przy słabym oświetleniu. Gotowanie i czynności domowe Kuchnia i dom to miejsca, gdzie nasz wzrok pracuje na pełnych obrotach. Gotowanie, sprzątanie, majsterkowanie – to wszystko wymaga dobrej widoczności na różne odległości i pod różnymi kątami. Korzystanie z przepisów, kontrola zawartości garnka na płycie, patrzenie na zegar, a także szycie czy drobne naprawy – to tylko niektóre z czynności, podczas których oczekujemy precyzyjnego widzenia na bliskie i pośrednie odległości. Soczewki progresywne mogą znacząco ułatwić te codzienne zadania, pod warunkiem, że zostaną odpowiednio dobrane do specyfiki aktywności domowych. Pytania, które warto zadać: 9 Czy gotuje Pan/Pani często w domu? 9 Czy korzysta Pan/Pani z książek kucharskich, tabletów lub telefonów w kuchni? 9 Czy podczas gotowania nosi Pan/Pani okulary, czy raczej je zdejmuje? 9 Czy ma Pan/Pani trudności z odczytywaniem etykiet produktów? 9 Czy wykonuje Pan/Pani czynności manualne, takie jak szycie, cerowanie, majsterkowanie? Pytania, które warto zadać: 9 Czy ma Pan/Pani jakieś hobby wymagające precyzyjnego widzenia, np. szycie, majsterkowanie, modelarstwo? 9 Czy wykonuje Pan/Pani czynności wymagające skupienia wzroku na detalach? 9 Czy uprawia Pan/Pani sport? Są to aktywności na świeżym powietrzu czy w siłowni? 9 Czy podczas ćwiczeń fizycznych nosi Pan/Pani okulary? 9 Czy często spędza Pan/ Pani czas z dziećmi/ wnukami – czyta książki, gra w planszówki, pomaga w odrabianiu lekcji? 9 Czy zauważył(a) Pan/Pani, że podczas tych czynności pojawia się potrzeba zmiany okularów lub problem z widzeniem? Inne aktywności wzrokowe Życie to nie tylko praca i dom! Warto pamiętać o tym, że każdy ma swoje unikalne pasje, hobby i aktywności, które stawiają przed wzrokiem specyficzne wymagania. Dlatego tak ważne jest, aby podczas doboru soczewek progresywnych zapytać klienta o jego codzienne nawyki, które nie wpisują się w schemat „praca – dom”, a również wymagają komfortowego widzenia. W wywiadzie warto uwzględnić np. często wykonywane zajęcia manualne i rodzaj hobby, preferowaną aktywność fizyczną i ulubiony sport, a także czas spędzany z dziećmi lub wnukami. Dobór optymalnych okularów progresywnych zaczyna się od poznania klienta – jego historii użytkowania okularów, oczekiwań i obaw. Jednak to analiza codziennych czynności i stylu życia pozwala naprawdę dopasować rozwiązanie szyte na miarę. Im lepiej rozumiemy, jak klient korzysta ze swojego wzroku każdego dnia, tym precyzyjniej jesteśmy w stanie dobrać soczewki, które będą dla niego nie tylko funkcjonalne, ale i komfortowe. Odpowiednio przeprowadzony wywiad to fundament sprzedaży okularów progresywnych. Efektem jest zadowolenie klienta i zwiększenie szans na to, że wróci on do naszego salonu w przyszłości. strefa eksperta strefa eksperta
26 Nie ma co ukrywać, lato jest wybitnie okularowe – nie tylko ze względu na wykorzystywanie okularów jako ochrony przed słońcem, ale również jako próbę odnalezienia wizerunkowej spójności z odważniejszymi stylizacjami, które wnosi do garderoby ta pora roku. Radek Wiktorowicz aka Ghosteye bloger na www.ghosteye.pl, szkoleniowiec, certyfikowany stylista opraw okularowych i kolorysta Więcej koloru na czele z tropikalnym błękitem, ognistym różem, słoneczną żółcią czy soczystą zielenią – to propozycje, które szczególnie w naszej strefie klimatycznej skłaniają do czerpania modowej przyjemności na całego, zanim obudzimy się jednego z wielu szaroburych, jesiennych poranków. Póki na to czas, chciejmy wycisnąć ze stylizacji wszystko to, co z letnim okresem komponuje się należycie. W przypadku okularów letnia metamorfoza będzie dotyczyć zarówno kolorów opraw i szkieł, wykorzystania odważnych printów czy grafik, jak i wejścia w trendy rozpalające nie tylko fashionistów. Zapraszam Was do poznania kilku kierunków w okularowej modzie, które wydają się najgorętszymi propozycjami tego sezonu! Istnieje patent na świetne okulary Lub inaczej: tymi świetnymi okularami są oprawy typu patent. Nie ma co ukrywać: ostatnio przeprosiliśmy się z tą konstrukcją opraw i okularów przeciwsłonecznych. Dzisiejsza moda zweryfikowała oprawy bezramkowe i wyrzuciła za burtę wszystkie przekonania o tym, że należy je postrzegać jako„dziadkowy”, nudny atrybut. Patentki, jak bywają pieszczotliwie nazywane, często były, ale i nadal są rozwiązaniem dla okularników, którzy za okularami nie przepadają. Powód jest prosty: są lekkie, wygodne i praktycznie ich nie widać. Stojąc niejako w kontrze, współczesne patenty stały się – nomen omen – patentem na zauważalność, zwłaszcza w przypadku wersji przeciwsłonecznych, które stanowią świetny i doskonale widoczny element stylizacji. I niech nie zmyli Was przekonanie, że tę optyczną biżuterię upodobały sobie tylko kobiety. Skądże! Oprawy typu patent coraz częściej są elementem męskiego dress code’u, szczególnie wśród panów zwracających baczniejszą uwagę trendy na wygląd. Niezależnie od płci prym wiodą okulary przeciwsłoneczne typu patent z przeróżnym barwieniem soczewek – od klasycznych szarości tę optyczną biżuterię upodobały sobie tylko kobiety. Skądże! Oprawy typu patent coraz częściej są elementem męskiego dress code’u, szczególnie wśród panów zwracających baczniejszą uwagę na wygląd. Niezależnie od płci prym SUMMERTIME W OKULAROWYM WYDANIU
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=