OPTYK POLSKI nr 01(83)/2025

OPTYK POLSKI OPTYK POLSKI ISSN 1899-9506 Magazyn dla profesjonalistów nr 01(83)/2025 /magazynoptykpolski /OptykPolski Magdalena Moczulska, Sławomir Nogaj, Sylwia Piskulska-Grzesik, dr hab. Jacek Pniewski, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Justyna Walicka, Radosław Wiktorowicz Strefa eksperta: W numerze: Trendy: Mocha Mousse – kolor roku Pantone 2025 / Minimalizm, czyli wyrafinowanie i prostota w okularach / Czerń czerni nierówna // Strefa eksperta: Okulary dla kierowców – na złą pogodę / Metody diagnozy i korekcji wad refrakcji / Nowoczesna topografia rogówki / Korekcja okularowa w prezbiopii // Technologie: Przyrządy do diagnostyki krótkowzroczności / Foroptery i ich rola w diagnostyce okulistycznej

Halina Makowska zostaje DORADCĄ BIURA OBSŁUGI KLIENTA W AMERICAN LENS, firmie optycznej należącej do Grupy ALVEGO, której integralną częścią jest firma Vadim Eyewear, oferująca luksusowe kolekcje światowej sławy projektantów, takich jak: Karl Lagerfeld, Etnia Barcelona, Calvin Klein, Liu Jo, Kaleos czy Ferragamo. W AMERICAN LENS będzie odpowiedzialna za codzienne wspieranie oraz rozwijanie relacji z klientami. Halina Makowska rozpoczęła przygodę z optyką w 1979 roku w szkole optycznej przy Śląskich Zakładach Mechaniczno-Optycznych, gdzie pracowała do 1991 roku. Kolejnym krokiem w jej karierze była praca w międzynarodowej korporacji optycznej, z którą była związana przez 33 lata. Pełniła tam rolę specjalisty ds. obsługi klienta, a następnie starszego specjalisty ds. obsługi klienta. W tym czasie zdobyła bogate doświadczenie w pracy z klientem, rozwijając umiejętności komunikacyjne oraz budując trwałe i wartościowe relacje biznesowe. Jej praca wyróżnia się profesjonalizmem, zaangażowaniem i pasją do branży optycznej. branża SPEKTAKULARNE WYNIKI AMERICAN LENS COLLEGE W 2024 ROKU! HALINA MAKOWSKA DORADCĄ BIURA OBSŁUGI KLIENTA W AMERICAN LENS American Lens College to wszechstronna i unikalna platforma szkoleniowa stworzona z myślą o przedstawicielach branży optycznej. Co wyróżnia American Lens College? Przede wszystkim nieszablonowe podejście do oferty szkoleniowej oraz fakt, że szkolenia odbywają się na żywo i często z gościnnym udziałem specjalistów z branży optycznej, którzy dzielą się na forum swoimi doświadczeniami i cennymi radami. W 2024 roku 15 000 godzin uczestnicy spędzili na zdobywaniu wiedzy w ramach American Lens College w ramach 30 modułów tematycznych. W szkoleniach wzięło udział 2000 osób. 13 prowadzących zabrało uczestników do świata wiedzy. American Lens w dzieleniu się wiedzą stawia również na innowacje i elastyczne rozwiązania. Z tą myślą powstała Cyfrowa Biblioteka Wiedzy American Lens College – platforma, za pośrednictwem której klienci mogą w dowolnym momencie wrócić do nagranych szkoleń i uzupełnić swoją wiedzę. To idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą doskonalić umiejętności we własnym tempie lub powtórzyć kluczowe zagadnienia w dogodnej chwili. TRWA NOWY SEMESTR NAUKI – ZAPRASZAMY DO ŚWIATA WIEDZY! 3

od redakcji DRODZY CZYTELNICY, Marian Wójcik Prezes Zarządu Starszy Małopolskiego Cechu Optyków Witamy w kolejnym wydaniu „Optyka Polskiego” – magazynu dla profesjonalistów z branży optycznej, w którym czeka na Państwa wiele ciekawych artykułów, będących źródłem praktycznej wiedzy branżowej. Prowadzenie samochodu zimą może być prawdziwym wyzwaniem – nie tylko dla kierowców, ale także dla narządu wzroku. Zapraszamy do lektury artykułu pt. „Okulary dla kierowców – na złą pogodę”, w którym przybliżamy kwestię prawidłowego doboru okularów korekcyjnych dla kierowców. Instytut Pantone, globalny autorytet w dziedzinie kolorów, ogłosił kolor roku 2025. Został nim kolor PANTONE 17-1230 Mocha Mousse – wyjątkowy, „smakowity” odcień brązu. Jak promować oprawki okularowe w tym kolorze? Jak eksponować je w salonie optycznym? Jak zachęcać klientów do zakupu oprawek wykonanych z wykorzystaniem koloru roku 2025? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą Państwo w artykule w dziale „Trendy”. W tym samym dziale Olaf i Monika Tabaczyńscy przybliżają zagadnienie minimalizmu i pokazują, w jaki sposób ten nurt wpływa na modę okularową, a Radek Wiktorowicz w artykule pt. „Czerń czerni nierówna” przekonuje, że kolor czarny w branży optycznej jest kolorem uniwersalnym i dobrze prezentuje się w przeróżnych stylizacjach. Tradycyjnie w numerze znajdą też Państwo butik z prezentacją wybranych oprawek okularowych, które będą modne w 2025 roku. Wady refrakcji dotykają milionów ludzi na całym świecie i negatywnie wpływają na jakość ich życia. W swoim artykule Magdalena Moczulska szerzej opisuje to zagadnienie i przedstawia nowoczesne metody diagnozy i korekcji wad refrakcji. W „Strefie eksperta” czekają na Państwa również m.in.: artykuł o prezbiopii (Sylwia Piskulska-Grzesik), kolejna odsłona cyklu poświęconego korekcji okularowej w anizometropii (Sławomir Nogaj) oraz artykuł prof. Jacka Pniewskiego o nowoczesnych metodach badania topografii rogówki. Stałym elementem naszego magazynu są aktualności z życia cechów i innych organizacji optycznych, a zatem nie mogło ich zabraknąć także w tym wydaniu „Optyka Polskiego”. Życzymy przyjemnej i owocnej lektury. Redakcja magazynu „Optyk Polski” CO W NUMERZE? STREFA EKSPERTA Okulary dla kierowców – na złą pogodę 6 Intelio – innowacyjna soczewka Home & Office dla wymagających użytkowników 10 Nowoczesne metody diagnozy i korekcji wad refrakcji 20 Wpływ upominków promocyjnych na lojalność klienta 32 Okulary dla każdego – sztuka perfekcyjnego dopasowania 38 Sekret powracających klientów 41 Logotypy w kolekcjach okularowych 44 Epidemia krótkowzroczności, cz. 2 58 Korekcja okularowa w prezbiopii 62 Korekcja okularowa w anizometropii, cz. 2 – anizoforia 68 Niezależny salon optyczny 5D – holistyczne podejście do zupełnie nowych potrzeb klienta 74 Metody pomiarowe: nowoczesna topografia rogówki 80 Nowe standardy wsparcia w branży optycznej 88 TECHNOLOGIE Przyrządy do diagnostyki krótkowzroczności 90 Foroptery i ich rola w diagnostyce okulistycznej 96 TRENDY Oprawy okularowe w kolorze Mocha Mousse: kolor roku Pantone 2025 26 Czerń czerni nierówna 34 Minimalizm – wyrafinowanie i prostota w okularach 42 Trendy 2025 – butik 48 AKTUALNOŚCI Małopolski Cech Optyków 14 Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna 86 WYDAWCA: Małopolski Cech Optyków, ul. Słowiańska 3, 31-141 Kraków; Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków REDAKCJA: Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków, wspolpraca@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Zastępca redaktora naczelnego: Radosław Urban Opieka redakcyjna: Agnieszka Szmuc Współpraca: Sławomir Nogaj, dr hab. Jacek Pniewski, Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik, Justyna Walicka, Radosław Wiktorowicz, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Beata Pałac, Katarzyna Kroner, Katarzyna Gumula-Kubicka, Piotr Kołaczek STUDIO GRAFICZNE: Marcin Masłyk (kierownik studia) Dawid Duszka MARKETING I REKLAMA: Kierownik marketingu wydawnictwa: Grażyna Jancik, 600 064 711, grazyna.jancik@feniksmedia.pl Krzysztof Chachlowski, 600 064 719, krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl PRENUMERATA: optykpolski@feniksmedia.pl Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z„Optyka Polskiego”dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy (art. 36 pkt 4 Prawa prasowego). W magazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki GettyImages.com. Grafika na okładce: reklama firmy American Lens. Przedstawione na okładce produkty są wyrobami medycznymi. Należy używać ich zgodnie z instrukcją lub etykietą. „Optyk Polski” – magazyn dystrybuowany wysyłką pocztową do optyków w całej Polsce, wydawany przy wsparciu merytorycznym Małopolskiego Cechu Optyków. Koordynatorzy projektu „Optyk Polski”: Marian Wójcik (MCO, inicjator projektu„Optyk Polski”), Wojciech Moszyński, Dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków Współpraca: Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna PRZEDSTAWIONE W MAGAZYNIE „OPTYK POLSKI” PRODUKTY SĄ WYROBAMI MEDYCZNYMI. NALEŻY UŻYWAĆ ICH ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ LUB ETYKIETĄ. 4

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Zima to czas, gdy warunki na drogach stają się bardziej wymagające nie tylko ze względu na ograniczoną widoczność, ale także przez częstsze występowanie takich zjawisk atmosferycznych, jak: mgła, deszcz czy śnieg. Dla kierowców to szczególnie trudny okres, w którym odpowiednio dobrane okulary mogą znacząco poprawić komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Sylwia Piskulska-Grzesik optyczka, przedsiębiorczyni, właścicielka salonu optycznego, trenerka sprzedaży i nowoczesnej obsługi klienta pod marką Optyczne Rewolucje OKULARY DLA KIEROWCÓW NA ZŁĄ POGODĘ Optycy, oferując okulary dedykowane kierowcom, nie tylko mogą zwiększyć wygodę klientów, ale także mają szansę na sprzedanie drugiej pary okularów klientowi, co może przełożyć się pozytywnie na rentowność salonu. Aby jednak móc skutecznie doradzać, trzeba najpierw zrozumieć indywidualne potrzeby każdego kierowcy, gdyż nie każda osoba prowadząca samochód potrzebuje takich samych rozwiązań. Dwa typy soczewek okularowych dla kierowców Na rynku dostępne są dwa podstawowe rodzaje soczewek, które mogą spełniać potrzeby kierowców. Każdy z nich ma inne właściwości i zastosowania. Kluczowe jest zrozumienie, która opcja będzie bardziej odpowiednia dla konkretnego klienta. Powinno to zostać ustalone w trakcie rozmowy z klientem – na etapie analizy potrzeb. 1. Soczewki z powłoką antyrefleksyjną dla kierowców Te soczewki sprawdzą się zarówno podczas jazdy w dzień, jak i w nocy, a także w innych sytuacjach, niezwiązanych z prowadzeniem samochodu. Wyróżniają się one powłoką antyrefleksyjną (zazwyczaj z bursztynowym odbiciem resztkowym) redukującą uciążliwe odblaski, takie jak światła nadjeżdżających pojazdów, które mogą oślepiać kierowcę. Zadaniem powłoki antyrefleksyjnej jest rozpraszanie świateł reflektorów, co znacząco poprawia widoczność i zmniejsza zmęczenie oczu. Tego typu rozwiązanie to dobra propozycja dla osób, które spędzają czas za kierownicą zarówno w dzień, jak i po zmroku. Wszechstronność tych okularów sprawia, że mogą być one używane nie tylko w samochodzie, ale także w innych sytuacjach dnia codziennego. 2. Soczewki do jazdy nocą To specjalne soczewki, które mają delikatnie żółty odcień, poprawiający kontrast widzenia w ciemnych warunkach. Zostały one stworzone z myślą o kierowcach podróżujących nocą. Stosują je przede wszystkim osoby, które odczuwają dyskomfort podczas prowadzenia samochodu po zmroku. Delikatne zażółcenie soczewek pomaga redukować efekt oślepiania kierowców przez światła innych samochodów, a także poprawia postrzeganie kontrastu, co jest bardzo istotne przy zmieniającym się oświetleniu ulicznym lub w miejscach słabo oświetlonych. Trzeba jednak pamiętać, że te soczewki są przeznaczone tylko do jazdy nocnej – nie powinny one być stosowane w dzień, ponieważ mogą zaburzać postrzeganie barw. Indywidualne potrzeby kierowców Warto pamiętać, że potrzeby kierowców mogą się znacząco różnić. Nie wszyscy klienci będą potrzebować tego samego rodzaju soczewek – w przypadku jednych wystarczy tylko bursztynowa powłoka antyrefleksyjna, dla innych Już w marcu 2025 r. Essilor po raz kolejny startuje z inspirującą kampanią telewizyjną i digitalową, promującą innowacyjne soczewki progresywne Varilux XR series. Nasze działania mają na celu edukację w zakresie prezbiopii, a także skuteczne przyciągnięcie uwagi konsumentów i zachęcenie ich do odwiedzenia salonów Essilor Experts. Dzięki kampanii wspieramy rozwój sprzedaży i budujemy świadomość nowoczesnych rozwiązań optycznych. To pionierskie podejście pozwala nam precyzyjnie dotrzeć do wybranej grupy odbiorców, skutecznie kierując ich uwagę na salony optyczne Essilor Experts. Czas na wyjątkową ostrość widzenia, nawet w ruchu! KOLEJNA WIELKA KAMPANIA TELEWIZYJNA VARILUX XR SERIES DLA ESSILOR EXPERTS! 6

series

nieodzowne okażą się specjalne soczewki przeznaczone do jazdy nocnej. W związku z tym kluczowe jest przeprowadzenie wywiadu z klientem i dokładne zrozumienie jego potrzeb. Warto zapytać m.in. o następujące kwestie: jak często klient prowadzi samochód, czy jeździ głównie w dzień, czy również po zmroku, jakie warunki oświetleniowe najczęściej towarzyszą mu na drodze oraz czy kiedykolwiek odczuwał dyskomfort podczas jazdy w nocy. Przeprowadzenie dokładnej analizy potrzeb pozwoli optykowi lepiej dopasować okulary do potrzeb danego klienta, co przełoży się na satysfakcję z dokonanego zakupu. Co więcej, dzięki odpowiedniemu wywiadowi klient będzie miał poczucie, że jego potrzeby zostały zrozumiane, a okulary dobrane specjalnie dla niego, co może pozytywnie wpłynąć na odbiór obsługi i wzmocnić relację klienta z salonem optycznym. Dosprzedaż – szansa na dodatkową parę okularów Sprzedaż okularów dla kierowców to świetna okazja na dosprzedaż drugiej pary okularów. Klient, który posiada już okulary do codziennego użytku, może być zainteresowany zakupem dodatkowej pary okularów przeznaczonych do jazdy samochodem. Istotną różnicę w jakości widzenia dzięki dedykowanym soczewkom mogą zauważyć zwłaszcza osoby, które często prowadzą samochód nocą lub w trudnych warunkach pogodowych. Optycy mogą przybliżyć klientowi korzyści wynikające z posiadania dwóch par okularów – jednej uniwersalnej, a drugiej przeznaczonej specjalnie do jazdy nocnej. Warto podkreślić, że takie rozwiązanie nie tylko zwiększy komfort i bezpieczeństwo, ale także wydłuży trwałość obu par okularów, ponieważ będą one użytkowane w bardziej zoptymalizowany sposób. Wsparcie specjalistów i odpowiednie zalecenia Kluczowe znaczenie w procesie sprzedaży okularów dla kierowców ma współpraca doradców klienta z okulistą lub optometrystą, ponieważ to właśnie Ci specjaliści powinni rekomendować optymalne soczewki na podstawie swoich obserwacji oraz rozmowy z pacjentem. Wywiad przeprowadzony przez specjalistę pozwala nie tylko na dobór odpowiedniej korekcji wzroku, ale także na zrozumienie potrzeb klienta związanych z jego trybem życia, w tym właśnie z prowadzeniem samochodu. Dzięki rekomendacjom specjalisty doradca klienta ma solidną podstawę do zaproponowania odpowiednich okularów, co zwiększa szanse na sprzedaż i satysfakcję klienta z dokonanego zakupu. Profesjonalne wsparcie optometrysty i okulisty buduje także autorytet salonu optycznego, co przekłada się na zaufanie i lojalność klientów. Okulary dla kierowców to istotny element poprawiający komfort i bezpieczeństwo podczas prowadzenia samochodu, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych, które mogą ograniczać widoczność na drodze. Dzięki odpowiednio dobranym soczewkom z powłoką antyrefleksyjną kierowcy mogą uniknąć oślepienia przez światła nadjeżdżających samochodów, a także cieszyć się większym komfortem i redukcją efektu zmęczenia oczu. Polecając to rozwiązanie, optycy mogą pomóc klientom lepiej dostosować się do zmiennych warunków drogowych, a jednocześnie zaproponować dodatkową parę okularów. Prowadzenie wywiadu / analizy potrzeb i współpraca ze specjalistami to klucz do zrozumienia potrzeb klienta i zaproponowania optymalnego rozwiązania. Taka profesjonalna obsługa zwiększa zaufanie do salonu i umożliwia skuteczne dopasowanie okularów do indywidualnych potrzeb każdego kierowcy. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta 8

Współczesny tryb życia i pracy wymaga od naszych oczu wielozadaniowości na niespotykaną dotąd skalę. Wielogodzinne korzystanie z ekranów komputerów, smartfonów i tabletów, częste zmiany odległości patrzenia oraz konieczność pracy z dokumentami i różnorodnymi materiałami wizualnymi sprawiają, że standardowe rozwiązania optyczne mogą nie spełniać wszystkich oczekiwań użytkowników. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Soczewka Intelio Home & Office, zaprojektowana specjalnie z myślą o użytkownikach biurowych, odpowiada na te wyzwania dzięki nowoczesnym technologiom i dopasowaniu do indywidualnych potrzeb. Innowacyjne technologie – przyszłość optyki Intelio Home & Office łączy w sobie najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, zapewniając wyjątkowy komfort i precyzję widzenia. Poniżej przedstawiamy kluczowe technologie zastosowane w konstrukcji tej soczewki. 1. Technologia Smooth Optics Największym wyzwaniem w tradycyjnych soczewkach biurowych jest efekt „pływania” (ang. swim effect), który może wywoływać dyskomfort i utrudniać zmianę ostrości między różnymi odległościami. Technologia Smooth Optics skutecznie eliminuje to zjawisko, zapewniając płynne przejścia między strefami widzenia oraz bardziej stabilny obraz w strefach peryferyjnych. To rozwiązanie sprawia, że użytkownik może bez problemu przenosić wzrok między ekranami, dokumentami czy rozmówcami bez uczucia dezorientacji. 2. Digital Raytracing II i Digital Vision Fit Wykorzystanie tych technologii pozwala na pełną personalizację soczewki. Dzięki uwzględnieniu indywidualnych parametrów użytkownika, takich jak odległość wierzchołkowa czy kąt pantoskopowy, soczewka jest precyzyjnie dostosowywana do potrzeb konkretnej osoby. Proces ten minimalizuje błędy mocy optycznej INTELIO – INNOWACYJNA SOCZEWKA HOME & OFFICE DLA WYMAGAJĄCYCH UŻYTKOWNIKÓW oraz znacząco poprawia ostrość widzenia w każdej sytuacji. 3. Dynamic Booster Tradycyjne projektowanie soczewek opiera się na optymalizacji pojedynczych punktów, co może prowadzić do nierównomiernych przejść mocy. W technologii Dynamic Booster cała powierzchnia soczewki jest traktowana jako jedna całość. Użycie zaawansowanych algorytmów pozwala na uzyskanie wyjątkowej spójności widzenia i minimalizację zniekształceń w strefach peryferyjnych (dzięki zastosowaniu funkcji tzw. splajnów). Marcin Oleksik Education Manager JZO & NIKON 10

intelio desk do 1 metra intelio office do 2 metrów intelio professional do 6 metrów intelio® inteligentne soczewki HoMe & oFFice nowość

Jedna para okularów na wszystkie odległości Szkła progreSywne Jzo

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Korzyści użytkowe – komfort i zdrowie w jednym Soczewki Intelio Home & Office oferują użytkownikom szereg korzyści, które wyróżniają je na tle innych produktów optycznych. 1. Szerokie pole widzenia w zakresie bliskim i pośrednim – idealne dla osób pracujących przy komputerze, z dokumentami czy w środowiskach biurowych. 2. Ergonomiczne wsparcie postawy – dzięki zoptymalizowanemu rozmieszczeniu stref widzenia użytkownicy mogą zachować naturalną pozycję ciała podczas pracy, co eliminuje konieczność nadmiernego pochylania głowy. 3. Redukcja zmęczenia wzroku – zastosowanie zaawansowanych technologii minimalizuje napięcie mięśni oka, szczególnie przy długotrwałym patrzeniu na ekrany. 4. Dostosowanie do potrzeb zawodowych – użytkownicy mogą wybierać spośród trzech wariantów: • Intelio Desk – idealny do pracy na bliskie odległości (do 1 metra). • Intelio Office – dostosowany do potrzeb użytkowników, którzy pracują na odległościach do 2 metrów. • Intelio Professional – zapewniający elastyczność widzenia dzięki możliwości wyboru dowolnej odległości pośredniej w zakresie od 0,6 do 6 m. Intelio a soczewki progresywne – uzupełniające się rozwiązania Soczewki progresywne, choć wszechstronne, nie zawsze są optymalnym rozwiązaniem w środowisku biurowym. Praca z komputerem i dokumentami wymaga przede wszystkim szerokiego pola widzenia na odległości bliskie i pośrednie, czego nie mogą w pełni zapewnić tradycyjne soczewki progresywne. Porównanie korzyści • Szerokość stref widzenia – soczewki Intelio oferują znacznie szersze pola widzenia w strefach bliskiej i pośredniej, co sprawia, że są idealne do pracy biurowej. • Komfort i stabilność – dzięki technologii Smooth Optics użytkownicy odczuwają mniejsze zniekształcenia i dyskomfort w porównaniu z soczewkami progresywnymi. • Dostosowanie do pracy biurowej – soczewki Intelio są zoptymalizowane pod kątem pracy z wieloma ekranami i dokumentami, podczas gdy soczewki progresywne lepiej sprawdzają się w dynamicznych środowiskach, gdzie wymagane jest także widzenie do dali. Nowa era w optyce okularowej Soczewka Intelio Home & Office jest nie tylko technologiczną innowacją, ale przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby współczesnych użytkowników. Zastosowane w niej zaawansowane technologie, szerokie możliwości personalizacji oraz korzyści funkcjonalne sprawiają, że jest to produkt, który na nowo definiuje standardy widzenia w środowiskach biurowych. Optycy i optometryści mogą polecać Intelio jako rozwiązanie dla klientów poszukujących najwyższego komfortu i precyzji w codziennym życiu zawodowym. 13

14 aktualności Przed powołaniem Małopolskiego Cechu Optyków przez ponad 20 lat działała sekcja optyków przy Cechu Rzemiosł Metalowych. Wieloletnim sekcyjnym był Jan Voigt. W latach 90. Marian Wójcik wraz z kilkunastoma optykami reaktywował sekcję optyków. Później nastąpiło połączenie tych instytucji i w ten sposób powstał Małopolski Cech Optyków. 30 LAT MAŁOPOLSKIEGO CECHU OPTYKÓW Małopolski Cech Optyków został założony 14.01.1995 r. przez optyków z Małopolski. Założycielami MCO byli: Wiesław Koczorowski, Marian Wójcik, Edward Kluza, Stanisław Salwiński i Adam Makarewicz. Wymienione osoby wchodziły w skład Zarządu, a Starszym Cechu był Wiesław Koczorowski. W dniu 25.05.1995 r. MCO został zarejestrowany w Sądzie Rejonowym w Krakowie. Działalność MCO w tym okresie zbiegła się z utworzeniem Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej w Warszawie. W związku z tym na Walnym Zebraniu MCO w dniu 16.12.1995 r. wybrano 15 delegatów na Zjazd KRIO. Na tym samym zebraniu podjęto także uchwałę o przystąpieniu Małopolskiego Cechu Optyków do Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej w Warszawie. Na Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Członków Małopolskiego Cechu Optyków w dniu 29.06.1996 r. przeprowadzono wybory na nowego Starszego Cechu. W głosowaniu na to stanowisko Starszym Cechu jednogłośnie został wybrany Marian Wójcik. Honorowym Starszym Cechu został Wiesław Koczorowski. Dla podtrzymania bogatych tradycji krakowskiego rzemiosła Małopolski Cech Optyków postanowił ufundować sztandar cechowy wraz z insygniami. Imiona i nazwiska Fundatorów zostały upamiętnione w formie imiennych gwoździ na drzewcu sztandaru. Patronem optyków został św. Hieronim. Prezes MCO Marian Wójcik otrzymał od Związku Rzemiosła Polskiego słowa i nuty pieśni, która następnie została nagrana przez studentów Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisław Wyspiańskiego w Krakowie. W ten sposób powstał „Hymn Rzemiosła Polskiego”, który towarzyszy wszystkim uroczystościom rzemieślniczym w Polsce. Po raz pierwszy został on odegrany i odśpiewany 20 lat temu. Działalność MCO Dla podniesienia rangi rzemiosła optycznego Zarząd MCO postanowił przyznać zakładom optycznym wyróżniającym się wysokimi kwalifikacjami i etyką zawodową znak cechowy „LOGO” wraz z certyfikatem, do którego opracowano Kodeks etyczno-zawodowy i Regulamin przyznawania tego znaku. Pomysłodawcą tej inicjatywy była Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna. Zarząd MCO nieustannie dba o podnoszenie kwalifikacji zawodowych swoich członków, właściwe wyposażenie zakładów optycznych oraz wysoki poziom usług. W tym celu regularnie organizujemy szkolenia zawodowe oraz kursy refrakcji, w których biorą udział członkowie MCO i pracownicy zakładów rzemieślniczych. Nade wszystko warto przypomnieć szczególne wydarzenie, jakim było zorganizowanie pielgrzymki do Waty-

Część oficjalna – godz. 15.00. Bezpłatne uczestnictwo w Targach oraz parking. INFORMACJE: tel.: 12 421 90 77 mobile: 733 954 033 e-mail: cechoptykow@op.pl www.mcokrakow.pl 12.04.2025 w godz. 10.00–20.00 Best Western Premier ul. Opolska 14, Kraków Małopolski Cech Optyków w Krakowie zaprasza na Międzynarodowe Targi Branżowe KRAKOWSKA WIOSNA OPTYCZNA TARGI, WYSTAWA, PRELEKCJE KRAKOWSKA WIOSNA OPTYCZNA 12.04.2025

16 aktualności kanu, aby złożyć hołd Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II przed zbliżającą się 80. rocznicą jego urodzin. Pielgrzymka odbyła się w dniach 16–24.10.1999 r. Wzięło w niej udział 48 osób, w tym przede wszystkim optycy z Małopolski, ale także z innych regionów kraju. Głównym punktem pielgrzymki była audiencja u Ojca Świętego, w czasie której Marian Wójcik – w imieniu delegacji MCO wraz z pocztem sztandarowym – podarował Ojcu Świętemu buzdygan, a Jacek Matzner monografię rzemiosła krakowskiego. Trzeba również dodać, iż w 2008 roku MCO zorganizował pielgrzymkę do grobu papieża Jana Pawła II w Watykanie. Małopolski Cech Optyków brał także udział w konferencji prasowej w Krajowej Rzemieślniczej Izbie Optycznej z udziałem: optyków rzeczoznawców, przedstawiciela Krakowskiego Klubu Federacji Konsumentów i specjalistów z dziedziny okulistyki, aby nagłośnić problem masowego sprowadzania gotowych okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych z Chin, Malezji, Korei i Indonezji, które nie tylko nie korygują wzroku, ale wręcz go pogarszają. Wszyscy uczestnicy konferencji zgodnie stwierdzili, że okulary korekcyjne powinny być dobierane przez specjalistę i wykonywane na indywidualne zamówienie w salonie optycznym. W związku z tym zebrani zaapelowali do Sejmowej Komisji Zdrowia o wprowadzenie zakazu sprzedaży gotowych okularów korekcyjnych na bazarach, placach targowych, stacjach benzynowych, w aptekach i na ulicach w całym kraju. Wniosek poparły m.in. władze Krakowskiego Klubu Federacji Konsumentów, a także prof. Jerzy Szaflik – specjalista w dziedzinie okulistyki z Katedry i Kliniki Okulistyki Warszawskiej Akademii Medycznej. Małopolski Cech Optyków każdego roku organizuje również trzydniowe obchody święta św. Hieronima – patrona optyków polskich. Obchody te za każdym razem organizowane są w innym miejscu w Polsce. Wyjazdy integracyjne W MCO każdego roku są też organizowane wyjazdy integracyjne. W ten sposób optycy z całej Polski odwiedzili już: Włochy, Norwegię, Szwecję, Holandię, Anglię, Luksemburg, Watykan, Belgię, Austrię, Ukrainę, Czechy, Węgry, Słowację, Litwę, Łotwę, Estonię, Francję, Rosję, Chorwację, Serbię, Czarnogórę, Bośnię i Hercegowinę, Albanię, Słowenię, Liechtenstein, Szwajcarię, Hiszpanię, Portugalię, Maroko, Gibraltar, Gruzję, Japonię, Koreę Południową, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Brazylię, Argentynę, Paragwaj, Australię, Nową Zelandię, Tajlandię, Filipiny i Sycylię. W Barcelonie

17 aktualności zwiedzaliśmy jedną z największych na świecie fabryk produkujących soczewki okularowe, należącą do firmy PRATS, w Japonii odwiedziliśmy jedne z największych targów optycznych świata: iOFT Tokyo, a w Polsce m.in. fabryki firm: Szajna, Liw Lewant oraz JZO. W 2009 roku Małopolski Cech Optyków rozpoczął wydawanie magazynu branżowego„Optyk Polski”– dwumiesięcznika, który trafia do wielu optyków oraz firm optycznych w całej Polsce. Pomysłodawcą projektu jest Marian Wójcik – Prezes Zarządu, Starszy Małopolskiego Cechu Optyków. W 2010 roku MCO po raz pierwszy zorganizował Krakowską Wiosnę Optyczną – międzynarodowe targi branżowe, które z roku na rok przyciągają coraz większą rzeszę optyków i firm optycznych zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Pomysłodawcą projektu jest Marian Wójcik – Prezes Zarządu, Starszy Małopolskiego Cechu Optyków. Małopolski Cech Optyków aktywnie uczestniczył w pracach Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej: ufundował sztandar wraz z insygniami oraz umieścił na nim postać św. Hieronima – patrona optyków polskich. MCO wnioskował także, aby za jego przykładem poszły pozostałe cechy oraz Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna. Na dzień dzisiejszy oprócz Małopolskiego Cechu Optyków swoje sztandary posiadają także: KRIO, Cech Optyków w Warszawie, Międzywojewódzki Cech Rzemiosł Optycznych w Poznaniu, Lubelski Cech Optyków oraz Śląski Cech Optyków. Wszystkie wymienione cechy posiadają swoje poczty sztandarowe, które na ogólnopolskich uroczystościach optycznych tworzą wyjątkowy orszak. W 2014 roku Marian Wójcik, Prezes Zarządu MCO, zainicjował też uszycie uniformów reprezentacyjnych z wyhaftowanym logiem cechu. Za przykładem MCO poszły inne cechy optyczne oraz Małopolska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Krakowie. Małopolski Cech Optyków jest też pomysłodawcą cegiełek, które nabywali optycy z całej Polski, przyczyniając się w ten sposób do ufundowania siedziby Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. Sprzedało się aż 830 z 1000 przygotowanych cegiełek, co pozwoliło na zebranie kwoty 170 000 zł. Całość została przekazana do KRIO i zasiliła fundusz na zakup i wyposażenie siedziby Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej w Warszawie (ul. Przy Agorze 28).

18 aktualności Małopolski Cech Optyków organizuje ponadto wiele spotkań integracyjnych, m.in. spotkania świąteczne o nazwie „Pożegnanie Kolędy” oraz bale noworoczne. Szczególnie ważne jest to, iż są to wydarzenia organizowane co roku i zawsze bierze w nich udział wielu optyków oraz rzemieślników z innych cechów. „Firma Rekomendowana – Mistrzowie Optyki” W 2023 roku Małopolski Cech Optyków wprowadził w życie nowy projekt pn. „Firma Rekomendowana – Mistrzowie Optyki”. Celem tej inicjatywy jest nie tylko podkreślanie przynależności do naszej renomowanej organizacji, ale także promowanie wysokiego standardu świadczonych usług. Pragniemy, aby każdy klient, wchodząc do salonu optycznego, natychmiast zauważył, że ma do czynienia z firmą zrzeszoną w Małopolskim Cechu Optyków oraz w Krajowej Rzemieślniczej Izbie Optycznej. Przynależność do grona rekomendowanych firm podnosi prestiż salonu optycznego i jest powodem do dumy, a dla klienta jest potwierdzeniem, że korzysta z usług profesjonalistów. W ramach projektu dla każdego członka naszego cechu przygotowaliśmy wyjątkowe tkane obrazy na drewnianej podstawie o wymiarach 70 x 80 cm, które można eksponować w salonie optycznym. Każdy egzemplarz jest dodatkowo uzupełniany certyfikatem potwierdzającym wysoki standard usług i przynależność do społeczności optycznej. Każdy członek naszego cechu otrzymuje bezpłatnie taki obraz wraz z certyfikatem. Warto zaznaczyć, że nasza organizacja – w odróżnieniu od innych cechów – z dumą zrzesza w swoich szeregach wyłącznie optyków posiadających odpowiednie doświadczenie oraz dyplom czeladnika lub mistrza w zawodzie optyk okularowy. Przynależność do Małopolskiego Cechu Optyków jest gwarancją wysokiej jakości usług oraz dbałości o profesjonalizm w branży. Pamiętajmy, że przynależność do cechu to zaszczyt, a nie obowiązek. Pomysłodawcą projektu jest Dyrektor MCO Wojciech Moszyński. „Z kamerą u optyka” W 2025 roku Małopolski Cech Optyków zapoczątkował kolejny nowy projekt pod nazwą„Z kamerą u optyka”. Celem projektu

19 aktualności jest promowanie salonów optycznych zrzeszonych w Małopolskim Cechu Optyków, ale działanie to ma zupełnie nowy, bezpośredni charakter. W ramach tego programu Prezes MCO Marian Wójcik wraz z Dyrektorem MCO Wojciechem Moszyńskim odwiedzają salony optyczne zrzeszone w cechu w celu przeprowadzenia wywiadów z ich właścicielami. Jest to znakomita okazja do zaprezentowania salonu optycznego i omówienia ważnych tematów branżowych. Zebrany materiał jest następnie publikowany w mediach społecznościowych: (na Facebooku i Instagramie) oraz na stronie internetowej Małopolskiego Cechu Optyków, a także w magazynie branżowym„Optyk Polski”. Projekt„Z kamerą u optyka”ma charakter globalny, a połączenie różnych kanałów komunikacji (prasa, strona internetowa, media społecznościowe) umożliwia dotarcie z przekazem do bardzo dużej liczby odbiorców. Warto podkreślić, że profil Małopolskiego Cechu Optyków na Facebooku obserwuje aż 4500 osób związanych z branżą optyczną, a magazyn „Optyk Polski”trafia do niemal 3000 salonów optycznych w całej Polsce. Pomysłodawcą projektu„Z kamerą u optyka”jest Dyrektor MCO Wojciech Moszyński. Marian Wójcik, Członek Zarządu i Przewodniczący Komisji Promocji w KRIO, zaprojektował także odznaczenia KRIO – za zasługi dla optyki polskiej. Małopolski Cech Optyków nieustannie współpracuje z KRIO i cechami zrzeszonymi w tej organizacji, realizując inicjatywy mające na celu budowanie i umacnianie więzi pomiędzy polskimi optykami oraz stałe podnoszenie rangi branży optycznej w Polsce.

strefa eksperta Magdalena Moczulska optyczka, optometrystka, autorka bloga i kanału w serwisie YouTube Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, nadwzroczność czy astygmatyzm, dotykają milionów ludzi na całym świecie, negatywnie wpływając na jakość ich życia i codzienne funkcjonowanie. Wraz z postępem technologicznym medycyna okulistyczna i optometria rozwijają coraz bardziej zaawansowane metody diagnozy i korekcji wzroku, które pozwalają nie tylko precyzyjnie zidentyfikować problem, ale również zaoferować spersonalizowane rozwiązania dostosowane do potrzeb każdego pacjenta. strefa eksperta strefa eksperta NOWOCZESNE METODY DIAGNOZY I KOREKCJI WAD REFRAKCJI W niniejszym artykule omówię nowoczesne technologie stosowane w diagnostyce wad refrakcji oraz dostępne metody ich korekcji. Odpowiem także na pytanie: w jaki sposób współczesna nauka i technologia przyczyniają się do poprawy jakości widzenia oraz jakie rozwiązania warto proponować pacjentom. Nowoczesne metody diagnozy wad refrakcji Postęp technologiczny w okulistyce wprowadził innowacyjne narzędzia umożliwiające precyzyjną diagnozę wad refrakcji. Automatyczna refraktometria pozwala na szybkie określenie podstawowych parametrów wady, co stanowi punkt wyjścia do dalszych badań. Aberrometria umożliwia wykonanie pomiaru drobnych nieregularności optycznych, a topografia rogówki precyzyjne zmapowanie jej kształtu, co jest kluczowe przy schorzeniach takich jak stożek rogówki. Biometria optyczna pozwala wykonać dokładny pomiar długości gałki ocznej, istotny w diagnostyce krótkowzroczności osiowej. Nowoczesne metody, wspierane przez sztuczną inteligencję, podnoszą jakość diagnozy, oferując pacjentom wyższy standard opieki. Znaczenie biometrii optycznej w diagnostyce krótkowzroczności Biometria optyczna to jedna z najnowocześniejszych metod stosowanych w diagnostyce okulistycznej, która odgrywa szczew monitorowaniu skuteczności terapii kontrolujących postęp krótkowzroczności, takich jak okulary z soczewkami spowalniającymi rozwój wady, ortokorekcja czy leczenie atropiną w niskich dawkach. Regularne wykonywanie pomiarów umożliwia lekarzom i optometrystom ocenę, czy zastosowane metody skutecznie ograniczają wzrost długości gałki ocznej, co pozwala na zatrzymanie rozwoju wady. Biometria jest także nieocenionym narzędziem w planowaniu zabiegów chirurgicznych, takich jak implantacja soczewek fakijnych czy laserowa korekcja wzroku. Dokładne pomiary długości osiowej gałki ocznej i innych parametrów oka pozwalają na precyzyjne dopasowanie procedur do indywidualnych potrzeb pacjenta, minimalizując ryzyko błędów i komplikacji. gólną rolę w wykrywaniu i monitorowaniu krótkowzroczności. Kluczowym elementem tego badania jest pomiar długości osiowej gałki ocznej – parametru, który w dużej mierze determinuje rozwój tej wady wzroku. W przypadku krótkowzroczności osiowej, która jest najczęstszym typem tej wady, nadmierne wydłużenie gałki ocznej sprawia, że obraz ogniskuje się przed siatkówką zamiast na niej. Biometria optyczna pozwala zmierzyć długość osiową gałki ocznej z bardzo dużą dokładnością, co jest niezbędne do oceny stopnia zaawansowania krótkowzroczności oraz jej progresji. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci i młodzieży, u których wada wzroku może się szybko pogłębiać. Dzięki wysokiej precyzji pomiarów biometria optyczna znajduje zastosowanie 20

SOCZEWKI BARWIONE POMARAŃCZ CZERWONY FUKSJA FIOLET ŻÓŁTY

SOCZEWKI POLARYZACYJNE INDEX 1.5 INDEX 1.6 INDEX 1.67

Topografia rogówki – precyzja w diagnostyce Kolejnym istotnym narzędziem w diagnostyce wad refrakcji, zwłaszcza w kontekście krótkowzroczności i innych złożonych problemów z rogówką, jest topografia rogówki. To zaawansowane badanie pozwala na stworzenie szczegółowej mapy powierzchni rogówki i ocenę jej kształtu, krzywizny i regularności. Dla osób z krótkowzrocznością topografia rogówki ma ogromne znaczenie, szczególnie jeśli wada wiąże się z występowaniem na powierzchni oka nieregularności takich jak stożek rogówki. Badanie to umożliwia wczesne wykrycie zmian, które mogą wpływać na skuteczność korekcji optycznej, a nawet pozwala wykluczyć pewne metody leczenia (np. niektóre procedury laserowe). Dzięki precyzyjnym wynikom lekarze mogą zaplanować odpowiednią strategię korekcji wzroku, np. zastosowanie specjalistycznych soczewek kontaktowych czy wykonanie zabiegów w ramach chirurgii refrakcyjnej. Badanie topografii rogówki jest również nieodzowne w procesie przygotowywania pacjenta do zabiegów takich jak LASIK czy SMILE. Zapewnia ono szczegółowy wgląd w budowę rogówki, dzięki czemu chirurg może optymalnie zaplanować parametry zabiegu. Metoda ta jest ponadto wykorzystywana do monitorowania pacjentów po operacjach – pozwala ona ocenić, jak przebiega proces gojenia, i wykryć ewentualne powikłania na wczesnym etapie. Badanie topografii rogówki jest metodą uniwersalną i odgrywa kluczową rolę nie tylko w diagnostyce, ale także w planowaniu i monitorowaniu procesu leczenia. Badanie to zapewnia najwyższy poziom precyzji i bezpieczeństwa w nowoczesnej optometrii i okulistyce. Aberrometria Współczesna diagnostyka wad refrakcji nie kończy się na standardowych pomiarach wady wzroku. Aberrometria to technologia, która pozwala na analizę aberracji wyższego rzędu – subtelnych zakłóceń w układzie optycznym oka, które mogą znacząco wpływać na jakość widzenia, zwłaszcza w trudnych warunkach oświetleniowych (np. w nocy). Badanie to jest szczególnie przydatne u pacjentów, którzy – pomimo zastosowania korekcji z wykorzystaniem tradycyjnych metod – nadal zgłaszają problemy z ostrością wzroku lub dyskomfort wizualny. Dzięki aberrometrii możliwe jest zidentyfikowanie nieregularności, które wcześniej pozostawały niewykryte, co pozwala na zastosowanie spersonalizowanych soczewek lub wdrożenie zaawansowanych procedur korekcyjnych. Aberrometria znajduje również zastosowanie w chirurgii refrakcyjnej, gdzie precyzyjne dane dotyczące aberracji oka są wykorzystywane do optymalizacji zabiegów laserowych. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie lepszej jakości widzenia niż w przypadku tradycyjnych metod korekcji. Podsumowując: topografia rogówki i aberrometria to badania, które nie tylko uzupełniają tradycyjną diagnostykę wad refrakcji, ale także wprowadzają ją na zupełnie nowy poziom. Zastosowanie tych metod pozwala na bardziej precyzyjną diagnozę i skuteczniejsze leczenie, co przekłada się pozytywnie na jakość życia pacjentów. Nowoczesne metody korekcji wad refrakcji Rozwój technologii i medycyny przyniósł ogromny postęp w sposobach korygowania wad refrakcji, takich jak krótkowzroczność, nadwzroczność czy astygmatyzm. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom pacjenci mogą wybierać spośród wielu metod, dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb, stylu życia i oczekiwań. Najczęściej stosowaną metodą korekcji są okulary, które – dzięki innowacyjnym materiałom i nowoczesnym konstrukcjom soczewek – zapewniają doskonałą jakość widzenia oraz komfort użytkowania. Przykładem są soczewki indywidualne, które minimalizują aberracje i maksymalizują komfort użytkowania okularów nawet przy skomplikowanych wadach wzroku. Soczewki kontaktowe to kolejna popularna metoda korekcji, szczególnie wśród osób aktywnych fizycznie lub preferujących dyskrecję. Nowoczesne soczewki silikonowo-hydrożelowe mogą być noszone przez cały dzień, gdyż zapewniają odpowiednie dotlenienie oka. Coraz większą popularność zyskują także soczewki specjalistyczne, np. toryczne czy multifokalne. Dla osób poszukujących trwałych rozwiązań w zakresie korekcji wzroku idealnym wyborem mogą być zabiegi chirurgiczne. Laserowa korekcja wzroku (w tym: LASIK, LASEK i SMILE) pozwala na precyzyjne modelowanie rogówki, co skutecznie eliminuje potrzebę noszenia okularów czy soczewek. Każda z tych procedur jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb pacjenta, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo i efektywność. Alternatywą dla laserowej korekcji są implanty soczewek wewnątrzgałkowych, które stosuje się u pacjentów z bardzo głębokimi wadami wzroku lub w sytuacjach, gdy występują przeciwwskazania do korekcji laserowej. Soczewki fakijne, wszczepiane do oka, zapewniają korekcję wady wzroku bez usuwania naturalnej soczewki, co jest rozwiązaniem odwracalnym i bezpiecznym. W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują również takie metody kontrolujące progresję krótkowzroczności, jak soczewki wykonane w technologii D.I.M.S., ortokorekcja (soczewki zakładane na noc) oraz terapia atropiną w niskich dawkach. Metody te są szczególnie rekomendowane dla dzieci i młodzieży, gdyż u tych pacjentów wada wzroku może się szybko pogłębiać. Dzięki nowoczesnym metodom korekcji pacjenci mogą cieszyć się wyraźnym widzeniem i pełnym komfortem w codziennym życiu. Kluczowe jest jednak indywidualne podejście, które pozwala na dobranie najlepszego rozwiązania zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami danego klienta. Podsumowanie Nowoczesne metody diagnozy i korekcji wad refrakcji otwierają przed pacjentami zupełnie nowe możliwości poprawy jakości widzenia i komfortu życia. Precyzyjne narzędzia diagnostyczne, takie jak biometria optyczna, topografia rogówki czy aberrometria, pozwalają na szczegółową analizę układu optycznego oka, co stanowi podstawę do wdrożenia skutecznego leczenia. Równocześnie zaawansowane technologie korekcji wzroku – od innowacyjnych soczewek okularowych i kontaktowych po zaawansowane zabiegi laserowe i implanty soczewek – oferują rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb pacjenta. Co więcej, rosnące znaczenie metod kontrolujących progresję krótkowzroczności daje szansę na zahamowanie jej rozwoju, zwłaszcza w młodszej populacji. Kluczem do skutecznej korekcji wad wzroku jest indywidualne podejście do pacjenta, regularne badania oraz współpraca z doświadczonym specjalistą. Dzięki temu możliwe jest nie tylko uzyskanie wyraźnego widzenia, ale również ochrona narządu wzroku przez długie lata. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta 23

Instytut Pantone, globalny autorytet w dziedzinie kolorów i dostawca standardów w zakresie języka kolorów, ogłosił PANTONE 17-1230 Mocha Mousse kolorem roku 2025. To „smakowity” brąz, emanujący zmysłowym ciepłem. Grażyna Jancik kierownik marketingu i reklamy magazynu „Optyk Polski” Pantone Color Institute co roku wybiera tzw. kolor roku, który staje się wiodącym odcieniem w wielu branżach: od mody po architekturę wnętrz, marketing czy reklamę. Kolor roku inspiruje także projektantów akcesoriów, dodatków, a nawet producentów opraw okularowych. Wybrana barwa odzwierciedla aktualne trendy oraz nastroje społeczne i kulturowe, np. powrót do natury czy poszukiwanie harmonii i dobrostanu. Eksperci Pantone badają współczesne wyzwania w wielu obszarach życia, aby wyłonić kolor najlepiej oddający ducha nadchodzącego roku. Kolor roku często wpływa zarówno na projektantów, jak i na decyzje kupujących, którzy szukają nowoczesnych i modnych rozwiązań w tych odcieniach. Warto mieć to na uwadze, poszukując ciekawych opraw OPRAWY OKULAROWE W KOLORZE MOCHA MOUSSE KOLOR ROKU PANTONE 2025 trendy do salonu optycznego. Sprawdźmy zatem, jaki wpływ będzie miał kolor roku na modę i design, a tym samym na branżę optyczną. Zobaczmy, czym jest kolor roku i w jaki sposób inspiruje on producentów opraw, a także w jaki sposób eksponować produkty w tym kolorze w salonie optycznym i polecać je klientom. Mocha Mousse – „smakowity” odcień brązu Aby przybliżyć kolor Mocha Mousse, konieczne będzie odniesienie się do wielu zmysłów. Eksperci z Instytutu Pantone określają ten kolor jako ciepły, bogaty odcień brązu (tzw. miękki brąz), który otula nas zmysłowym ciepłem. PANTONE 17-1230 możemy określić także jako„smakowity” odcień brązu, który kojarzy się z pysznym kakao, gorącą czekoladą czy też aromatyczną kawą. Kolor ten nawiązuje do radości płynących z codziennych przyjemności, wygody i dobrostanu. Warto też dodać, że niesie on ze sobą zmianę sposobu postrzegania brązów, które – z odcieni kojarzących się ze skromnością, banalnością i przeciętnością – stają się barwami nawiązującymi do luksusu, elegancji i wyrafinowania. Dzisiejsze trendy w designie odwołują się do natury i ekologii. Ciepła tonacja PANTONE 17-1230 Mocha Mousse doskonale wpisuje się w te tendencje. Drewno oraz kolory ziemi są nierozerwalnie kojarzone z tymi trendami, a ciepły odcień brązu idealnie koreluje z ekologicznymi materiałami. Warto podkreślić, iż Mocha Mousse emanuje spokojem i harmonią, dzięki czemu – zastosowany np. we wnętrzach – daje uczucie relaksu, odprężenia oraz symbolizuje stabilność i bezpieczeństwo. PANTONE 17-1230 to kolor, który możemy zestawiać z innymi barwami i wykorzystywać w wielu stylach. Źródło: www.pantone.com/color-of-the-year/2025 26 ANA HICKMANN Okulary dodają klasy, pasują zarówno do ciepłych, jak i chłodnych typów urody, a ponadto świetnie komponują się z innymi neutralnymi barwami – od beżu po grafit. AH3291-C02 MAX MARA Odcienie brązu są na stałe wpisane w DNA marki. Propozycje charakteryzują się subtelnymi liniami, proporcjami i delikatnymi detalami, które w dyskretny sposób przyciągają uwagę. MM5155-B_55056

Doskonale współgra on z neutralnymi odcieniami, takimi jak beż czy szarość, a nawet biel. Ciekawie prezentuje się również w zestawieniu z zieleniami, zwłaszcza z odcieniami oliwkowymi. Warto go także zestawiać z drewnem czy też elementami ze złota lub miedzi, dzięki czemu staje się on jeszcze bardziej elegancki. Oprawy okularowe w kolorze roku 2025 Przyjrzyjmy się zatem, w jaki sposób Mocha Mousse – kolor roku 2025 wg Instytutu Pantone – inspiruje projektantów opraw okularowych. Mimo iż jest to nowy trend, na rynku już pojawiło się wiele ciekawych rozwiązań i zestawień. Oprawy okularowe w odcieniu Mocha Mousse przyciągają uwagę swoją zmysłowością i elegancją. Ten ciepły brąz doskonale komponuje się z różnorodnymi stylami: zarówno klasycznymi, jak i oryginalnymi. Projektanci opracowali różne możliwości wykorzystania tego koloru w oprawach okularowych. Znajdziemy m.in. okulary, w których kolor roku jest dominujący, ale też takie, w których jest on subtelnym detalem (np. delikatnym akcentem na zausznikach) lub został zestawiony z intrendy nymi barwami. To sprawia, że wielu klientów znajdzie dla siebie oprawki z akcentami w kolorze Mocha Mousse. Połączenie tego odcienia brązu z soczewkami w okularach przeciwsłonecznych także otwiera wiele możliwości. Dzięki błyszczącym lub matowym wykończeniom PANTONE 17-1230 wchodzi w różne interakcje ze światłem, przez co pasuje do opraw wykonanych w wielu różnych stylach – od bardziej stonowanych po te wykonane w stylu glamour. Stonowane barwy i zestawienia Kolor Mocha Mousse nawiązuje do natury, co sprawia, że oprawy okularowe w tym odcieniu są idealnym wyborem dla osób ceniących stonowane, naturalne barwy. To ważne przede wszystkim dla osób, które preferują stylowe akcesoria. Oprawy utrzymane w tym odcieniu mogą być też postrzegane jako bardziej ekologiczne. W oprawach okularowych Mocha Mousse świetnie współgra z innymi odcieniami brązu, beżu oraz kolorami neutralnymi 27 Dla miłośników mody to już tradycja – marka Pantone (autorytet w dziedzinie badań i analizy kolorów) wskazuje konkretny odcień, który wraz z początkiem nowego roku symbolizuje globalny nastrój w kulturze, sztuce i designie. W 2025 został nim MOCHA MOUSSE – ciepły, subtelny odcień brązu podbija serca miłośników wyrafinowanego stylu. Oprawki w tym kolorze to doskonały wybór dla osób ceniących harmonię z naturą, pozostając w sferze luksusowej elegancji. Światowe marki – które oficjalnie dystrybuuje United Vision na terenie Polski – przedstawiają swoją interpretację tego wyjątkowego odcienia w bieżących kolekcjach. Specjalnie dla naszych klientów przygotowaliśmy selekcję oprawek optycznych i okularów przeciwsłonecznych. GUESS Czy istnieje lepszy sposób na podkreślenie wyrafinowanego stylu glamour niż za pomocą złotego akcentu? Łańcuszek tworzący przednią część zauszników jest nawiązaniem do słynnego motywu marki w galanterii skórzanej. Połączenie z Mocha Mousse to strzał w dziesiątkę! MOCHA MOUSSE KOLOR ROKU PANTONE 2025 Marki luksusowe: DIOR, BVLGARI, LOEWE, FENDI oraz CELINE Uwielbiają eksponować fakt, że okulary to coś więcej niż dodatek – to manifest całej stylizacji i wysmakowanego gustu. Wchodząc na poziom przekraczający interpretacje trendu kolorystycznego, producenci stworzyli oprawki, które są zarówno funkcjonalnym atrybutem, jak i prawdziwym (wręcz biżuteryjnym!) dziełem sztuki. CD40145U_45K_01 FE40163U_5474S BV40007I_5245A CL50156I_54048 LW50090I_52066 GU50180_55057

(np. bielą czy szarością). Odcień ten symbolizuje spokój i harmonię, co może wpływać na samopoczucie osób noszących okulary, pomagając im poczuć się pewniej i bardziej komfortowo. Kolor ten można również zestawiać z mocniejszymi barwami, co pozwala na tworzenie interesujących kontrastów – to propozycja dla osób, które chcą się wyróżnić. Dodatki w tym kolorze (np. etui na okulary, biżuteria czy torebka) mogą uzupełniać całość, tworząc spójny wizerunek. Oprawy okularowe w kolorze Mocha Mousse to doskonały wybór dla osób poszukujących eleganckich i uniwersalnych akcesoriów. Eksponowanie oprawy Mocha Mousse w salonie optycznym Jak efektywnie eksponować oprawy okularowe w kolorze roku 2025, czyli Mocha Mousse (PANTONE 17-1230), w salonie optycznym, aby przyciągnąć uwagę klientów? Zacznijmy od witryny salonu optycznego. Warto umieścić kilka opraw okularowych w kolorze Mocha Mousse w centralnym punkcie witryny i zestawić je z innymi eleganckimi dodatkami w tym kolorze (np. apaszką). Możemy także zamieścić przy nich informację, iż jest to kolor roku 2025, co zapewne przyciągnie uwagę klientów. Wiele inspiracji znajdziemy na stronie www.pantone.com. Warto też rozważyć umieszczenie w witrynie innych elementów w kolorze roku, np. poduszek czy zasłon. Całość może tworzyć specjalną strefę tematyczną poświęconą kolorowi Mocha Mousse. Można także poinformować klientów swojego salonu, że mamy w sprzedaży oprawy okularowe w kolorze roku 2025. Pomocne będą m.in. materiały promocyjne informujące o kolorze roku i sposobach dopasowywania go do typów urody, a także prezentujące oprawy w tym kolorze (np. plakaty, ulotki, newslettery, materiały do wykorzystania w mediach społecznościowych i na stronie internetowej). W tym przypadku istotne jest pokazanie stylizacji z oprawami, które są dostępne w naszym salonie, uświadomienie klientom znaczenia tego koloru oraz pokazanie, jak można go łączyć z innymi barwami, elementami ubioru czy dodatkami. Ciekawym pomysłem może być też zorganizowanie w salonie „Dnia koloru roku” czy warsztatów stylizacji, podczas których stylista może dobierać odpowiednie oprawy w kolorze Mocha Mousse i zestawiać je z innymi modnymi dodatkami. W tym czasie możemy także przygotować ofertę promocyjną na oprawy w odcieniu Mocha Mousse. Wydarzenia promujące kolor roku 2025 – Pantone 17-1230 Mocha Mousse • Iluminacja London Eye Instytut Pantone zorganizował premierowy pokaz koloru roku, przygotowując iluminację London Eye. Obiekt został oświetlony odcieniem Mocha Mousse, co przyciągnęło uwagę publiczności i mediów. • Międzynarodowa trasa promocyjna Instytut Pantone planuje zorganizować międzynarodową trasę promocyjną koloru roku w różnych miastach na całym świecie, m.in. w: Nowym Jorku, Londynie, Szanghaju i Bombaju. Dzięki tym wydarzeniom kolor roku zostanie zaprezentowany szerokiej publiczności. • Współpraca z markami Instytut Pantone nawiązał współpracę z wieloma znanymi markami, aby wprowadzić kolor Mocha Mousse do różnych produktów. Dla przykładu: Motorola zaprezentuje swoje urządzenia w odcieniu Mocha Mousse; Joybird zaoferuje meble w tym kolorze, a Pura stworzyła zapachy inspirowane tym kolorem. Wiele firm projektujących oprawy okularowe także zdecydowało się na opracowanie produktów w kolorze Mocha Mousse. trendy Dzięki takim działaniom salon optyczny może skutecznie wyeksponować oprawy okularowe w kolorze roku 2025, przyciągając uwagę klientów poszukujących modnych rozwiązań. 28 Źródło: www.pantone.com/color-of-the-year/2025 Źródło: www.pantone.com/color-of-the-year/2025

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=