OPTYK POLSKI OPTYK POLSKI ISSN 1899-9506 Magazyn dla profesjonalistów nr 06(82)/2024 /magazynoptykpolski /OptykPolski Transitions jest zastrzeżonym znakiem towarowym, logo Transitions jest znakiem towarowymi Transitions Optical, Inc. używanymi na podstawie licencji Transitions Optical Limited. Logo GEN S jest znakiem towarowym Transitions Optical Limited ©2024 Transitions Optical Limited. Na wydajność fotochromową wpływa temperatura, ekspozycja na promieniowanie UV i materiał soczewki. Oprawa Persol® – soczewki Transitions® GEN S™ granatowe ULTRA DYNAMICZNE SOCZEWKI DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: Soczewki korekcyjne są wyrobem medycznym, przeznaczonym głównie do produkcji okularów korygujących wady wzroku, po złożeniu ich z oprawą. Podmiotem odpowiedzialnym za niniejszą reklamę jest Essilor Polonia Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Producentem reklamowanych soczewek korekcyjnych jest Essilor International (przedstawiciel: Essilor Polonia Sp. z o.o.). To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą. Sławomir Nogaj, Sylwia Piskulska-Grzesik, dr hab. Jacek Pniewski, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Radosław Wiktorowicz Strefa eksperta: W numerze: Trendy: Osobowość jako kluczowy element stylizacji opraw okularowych / Okulary jako wizerunkowy game changer // Butik: Moda okularowa 2025 // Strefa eksperta: Okulary typu magnet clip / Czas na soczewki progresywne / Trudności z widzeniem po 40. roku życia / Miopia a krótkowzroczność / Epidemia krótkowzroczności, cz. 1 / Korekcja w anizometropii, cz. 1 / Top trendy w marketingu 2025 // Targi: 15. Kongres Optyków KRIO w Karpaczu // Technologie: Diagnostyka OCT
od redakcji DRODZY CZYTELNICY, Marian Wójcik Prezes Zarządu Starszy Małopolskiego Cechu Optyków Do Waszych rąk trafia najnowszy numer magazynu „Optyk Polski” – źródło inspiracji, eksperckiej wiedzy oraz praktycznych wskazówek, które pomagają rozwijać salony optyczne, odpowiadając na rosnące potrzeby i oczekiwania Waszych klientów. Tym razem uwagę poświęcamy kwestii stylizacji i profesjonalnego doradztwa w branży optycznej. Monika i Olaf Tabaczyńscy w swoim artykule pokazują, jak osobowość klienta może stać się kluczowym elementem w procesie doboru opraw okularowych, a także podpowiadają, jak analizować styl znanych postaci, by lepiej rozumieć indywidualne preferencje. Stylista Radek Wiktorowicz, znany jako Ghosteye, w swoim materiale porusza temat transformacyjnej roli okularów we współczesnym budowaniu wizerunku. Eksperckie doradztwo optyczne staje się dziś czymś więcej niż tylko wyborem oprawek – to sposób na stworzenie wyjątkowych doświadczeń zakupowych i wzmocnienie pozycji salonu na konkurencyjnym rynku. Sylwia Piskulska-Grzesik przypomina, jak istotna jest ochrona przeciwsłoneczna przez cały rok, nawet w zimowych miesiącach. Jej artykuł o okularach typu magnet clip udowadnia, że takie rozwiązania mogą być nieocenionym wsparciem zarówno latem, jak i zimą, szczególnie w kontekście ochrony przed refleksami światła odbitego od śniegu. W niniejszym wydaniu w dziale „Strefa eksperta” znajdziecie Państwo również wiele treści dotyczących krótkowzroczności. Magdalena Moczulska wprowadza nas w temat, omawiając przyczyny tego schorzenia oraz jego współczesne definicje. Z kolei dr hab. Jacek Pniewski wnikliwie analizuje zagadnienia związane z miopią i jej różnymi wariantami. Inne zagadnienie, jakim jest anizometropia, zostanie poddane analizie przez Sławomira Nogaja w pierwszym artykule, który otwiera cykl na ten temat. Z kolei w dziale „Technologie” skupiamy się na optycznej koherentnej tomografii (z ang. Optical Coherence Tomography, OCT) – nowoczesnej, nieinwazyjnej metodzie diagnostycznej. Pod tym pojęciem kryje się technika obrazowania, która wykorzystuje światło do rejestrowania przekrojowych obrazów struktury oka. Oczywiście w numerze znajdziecie również, drodzy Czytelnicy, relację z jubileuszowego 15. Ogólnopolskiego Kongresu Optyków KRIO, który odbył się w październiku w Karpaczu. Był to jednocześnie przegląd najnowszych technologii, innowacji i trendów naszej branży. To wydarzenie, które każdego roku inspiruje oraz wyznacza kierunki na przyszłość. Zapraszamy do lektury – mamy nadzieję, że każdy znajdzie tu treści godne jego uwagi. Może będą to zagadnienia naukowe, trendy w stylizacji lub praktyczne porady dotyczące prowadzenia salonu optycznego? Redakcja magazynu „Optyk Polski” CO W NUMERZE? STREFA EKSPERTA Okulary typu magnet clip. Idealne rozwiązanie także na jesień-zimę 28 Czas na soczewki progresywne 42 Trudności z widzeniem po 40. roku życia 50 Epidemia krótkowzroczności, cz. 1 54 Miopia a krótkowzroczność 58 Korekcja w anizometropii, cz. 1 62 Top trendy w marketingu 2025: jakie strategie zdominują rynek optyczny? 68 TECHNOLOGIE Diagnostyka OCT – nieinwazyjna metoda diagnostyczna 80 TRENDY Osobowość jako kluczowy element stylizacji opraw okularowych 10 Okulary jako wizerunkowy game changer 22 Moda okularowa 2025 32 AKTUALNOŚCI Egzaminy czeladnicze i mistrzowskie w Małopolskim Cechu Optyków 16 Premiera Optical Business Masterclass. Spektakularny sukces kobiet w branży optycznej! 70 Cech Optyków w Warszawie 71 Tuzy optyki w Karpaczu 72 Podziękowanie za udział w 15. Ogólnopolskim Kongresie Optyków KRIO 78 Kolejny nabór do programu ASO KRIO 79 WYDAWCA: Małopolski Cech Optyków, ul. Słowiańska 3, 31-141 Kraków; Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków REDAKCJA: Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków, wspolpraca@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Zastępca redaktora naczelnego: Radosław Urban Opieka redakcyjna: Agnieszka Szmuc Współpraca: Sławomir Nogaj, dr hab. Jacek Pniewski, Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik, Justyna Walicka, Radosław Wiktorowicz, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Beata Pałac, Katarzyna Kroner, Katarzyna Gumula-Kubicka, Piotr Kołaczek STUDIO GRAFICZNE: Marcin Masłyk (kierownik studia) Dawid Duszka MARKETING I REKLAMA: Kierownik marketingu wydawnictwa: Grażyna Jancik, 600 064 711, grazyna.jancik@feniksmedia.pl Krzysztof Chachlowski, 600 064 719, krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl PRENUMERATA: optykpolski@feniksmedia.pl Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z„Optyka Polskiego”dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy (art. 36 pkt 4 Prawa prasowego). W magazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki GettyImages.com. Grafika na okładce: reklama firmy Essilor/JZO/ JAI KUDO. Przedstawione na okładce produkty są wyrobami medycznymi. Należy używać ich zgodnie z instrukcją lub etykietą. „Optyk Polski” – magazyn dystrybuowany wysyłką pocztową do optyków w całej Polsce, wydawany przy wsparciu merytorycznym Małopolskiego Cechu Optyków. Koordynatorzy projektu „Optyk Polski”: Marian Wójcik (MCO, inicjator projektu„Optyk Polski”), Wojciech Moszyński, Dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków Współpraca: Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna PRZEDSTAWIONE W MAGAZYNIE „OPTYK POLSKI” PRODUKTY SĄ WYROBAMI MEDYCZNYMI. NALEŻY UŻYWAĆ ICH ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ LUB ETYKIETĄ. 4
Jak Państwa firma i Wasz system ratalny raty.efines.pl – raty tu i teraz zostały odebrane przez branżę optyczną po 15. Ogólnopolskim Kongresie Optyków KRIO? Organizatorom dziękujemy za zaufanie i możliwość uczestnictwa w tym wyjątkowym wydarzeniu. To ogromny zaszczyt móc rozmawiać z optykami, którzy każdego dnia wkładają serce w swoją pracę, dbając o zdrowie i jakość widzenia swoich klientów. Podczas kongresu mieliśmy okazję porozmawiać z wieloma specjalistami z branży i usłyszeliśmy różne opinie, ale także i obiekcje. Te rozmowy były dla nas niezwykle cenne, ponieważ pozwoliły nam lepiej poznać potrzeby optyków oraz wyzwania, z jakimi mierzą się na co dzień. Czego dotyczą te obiekcje? Czego obawiają się optycy? Podczas licznych rozmów, które mieliśmy okazję przeprowadzić podczas wspomnianego kongresu KRIO w Karpaczu, dowiedzieliśmy się m.in., że zdaniem optyków klienci są przyzwyczajeni do kupowania za gotówkę i nie będą chcieli korzystać z zakupów ratalnych. Czy to rzeczywiście bariera? Z naszych doświadczeń wynika, że klient często wybiera gotówkę, ponieważ nie zna innych możliwości. Wprowadzenie systemu ratalnego nie oznacza, że każdy klient od razu zdecyduje się na tę opcję, ale daje mu taką możliwość. Dzięki temu możemy zadbać o to, aby klient nie musiał rezygnować z najlepszych rozwiązań w zakresie korekcji wzroku tylko dlatego, że chwilowo nie dysponuje odpowiednim budżetem. Niektórzy optycy wspominali również, że system ratalny jest zbyt skomplikowany i trudny do wdrożenia. Czy faktycznie jest się czego obawiać? Doskonale rozumiemy, że czas optyka jest cenny, dlatego nasz system został stworzony tak, aby był maksymalnie prosty w obsłudze. Jego wdrożenie wymaga minimalnego wysiłku, a nasz zespół zapewnia pełne wsparcie na każdym etapie: od szkolenia pracowników po bieżącą pomoc. Nasz system ratalny jest ponadto intuicyjny, szybki i nie wymaga angażowania pracowników, bo jest w 100% online. Wśród rozmów pojawiało się także pytanie: jak wygląda rozliczenie po zakupie? W jaki sposób się to odbywa? Salon optyczny otrzymuje całą kwotę nawet w ciągu 15 minut, a klient wychodzi z salonu z wymarzonymi okularami. Niektórzy optycy podnosili też taką kwestię, że klient decydujący się na zakup ratalny może sprawiać wrażenie„mniej prestiżowego”, a salon traci na wizerunku. Czy takie rozumowanie jest słuszne? Wręcz przeciwnie! Klienci coraz częściej oczekują elastycznych form płatności, a możliwość zakupu na raty kojarzy się z nowoczesnością i dostępnością. System ratalny pozwala klientowi poczuć się docenionym, ponieważ oferuje mu rozwiązania szyte na miarę. Klient nie musi rezygnować z jakości na rzecz ceny. Co, Waszym zdaniem, system ratalny wnosi do branży optycznej? System ratalny to tak naprawę same korzyści. Takie rozwiązanie przekłada się na wzrost liczby klientów, zwiększa płynność finansową salonu optycznego i wpływa na lepsze wyniki sprzedażowe. Korzyści z zastosowania systemu ratalnego w branży optycznej jest wiele, więc naprawdę warto to rozwiązanie wypróbować i wyprzedzić konkurencję. Dziękujemy za rozmowę. OKULARY NA RATY – ZOBACZYSZ RÓŻNICĘ! NOWOCZESNE FORMY PŁATNOŚCI EFINES.PL wywiad Fines S.A., właściciel platformy efines.pl, od kilku lat wprowadza na rynek nowoczesne formy płatności odroczonych oraz zakupy ratalne raty.efines.pl w szybkim, samoobsługowym procesie kredytowym. 6
FENOMENALNY ROK SPOTKAŃ ORGANIZOWANYCH PRZEZ AMERICAN LENS ORAZ VADIM EYEWEAR W CENTRUM BIZNESU OPTYCZNEGO MANHATTAN 44 KOLEJNI SPECJALIŚCI OCHRONY WZROKU DOŁĄCZAJĄ DO GRONA BIOSALONÓW Rok 2024 upłynął pod znakiem wielkiego sukcesu i był czasem spotkań w Centrum Biznesu Optycznego Manhattan 44. Firmy American Lens i Vadim Eyewear zorganizowały cykl 16 niepowtarzalnych spotkań, w których łącznie wzięło udział ponad 300 klientów. To była seria inspirujących dni, które pokazały, jak wiele można osiągnąć dzięki wspólnej pasji i wymianie doświadczeń. Każde spotkanie było inne, ale wszystkie miały także elementy wspólne – unikatowość i autentyczną wymianę wiedzy, która wykracza daleko poza schematy codziennej pracy. Był to czas poznawania najnowszych technologii stosowanych w soczewkach American Lens, wyjątkowej oferty innowacyjnych instrumentów okulistycznych od Polymed Polska – dystrybutora światowej klasy sprzętu Nidek, a także testowania OptikamPad – narzędzia do wideocentracji wspierającego pracę salonów optycznych. Ponadto klienci mieli okazję do obejrzenia i zakupienia opraw z najnowszych kolekcji marek takich jak: Ferragamo, Karl Lagerfeld, Etnia Barcelona, Kaleos, Liu Jo, Calvin Klein, Brett, LOOL i wielu innych. American Lens Poland stawia na innowacje i odpowiedzialność ekologiczną, które są odpowiedzią na współczesne trendy konsumenckie. Od lutego 2024 roku w portfolio American Lens Poland znajdują się soczewki okularowe BioLINE, wykonane aż w 90% z biomasy! Tym samym American Lens dołączyło do zacnego grona największych światowych biznesów podejmujących wspólne wyzwanie proekologiczne. Za soczewkami BioLINE stoją też narzędzia marketingowe i angażujące działania promocyjne, które wspierają budowanie profesjonalnego i proekologicznego wizerunku salonu optycznego. Optyk oferujący to innowacyjne rozwiązanie wyróżnia się na rynku lokalnym jako BioOPTYK (pierwszy BioLOKALIZATOR dostępny jest na stronie www.americanlens.pl), zwraca uwagę pacjentów na ekologiczny wymiar produktu i zwiększa swoją marżę, sprzedając supernowoczesne soczewki. Dodatkowo każdy salon, który rozbuduje swoje portfolio o soczewkę BioLINE, zostaje wyróżniony Międzynarodowym Certyfikatem BioLINE. Podczas ostatniego spotkania w Centrum Biznesu Optycznego Manhattan 44 do grona kilkudziesięciu BioSALONÓW dołączyły salony STREFA WZROKU oraz SPEC OPTYK. Jeszcze raz gratulujemy! Pamiętaj: Twój salon także może dołączyć do grona BioSALONÓW! branża W spotkaniu wieńczącym tegoroczny cykl wzięli również udział przedstawiciele magazynu „Optyk Polski”. Kolejna edycja spotkań odbędzie się wiosną 2025 roku! Już teraz serdecznie zapraszamy! 8
Osobowość to jedno z najważniejszych kryteriów przy dobieraniu oprawek okularowych. Indywidualne cechy i styl można analizować na przykładzie znanych postaci ze świata kultury, polityki, biznesu czy sztuki. Wystarczy pomyśleć o okularach typu „lenonki”, by wyobrazić sobie i zdefiniować charakterystyczne cechy tych okularów. Olaf Tabaczyński stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta Monika Misiak-Tabaczyńska stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku Osobowość to klucz do indywidualnej stylizacji opraw okularowych. Dobór okularów nie jest jedynie kwestią mody czy trendów. Proces ten w dużym stopniu zależy od osobowości osoby, która będzie nosić okulary. Wybrane oprawki często stają się wyrazem naszego stylu i unikalnych cech, które nas wyróżniają. Doskonałym przykładem jest postać Johna Lennona. Okrągłe, metalowe oprawki okularowe, które nosił, stały się jego wizytówką i po dzień dzisiejszy nazywane są„lenonkami”. Ten charakterystyczny styl, popularny w latach 60. i 70., na stałe wpisał się w historię popkultury i do dziś symbolizuje wartości, które utożsamiamy z ich właścicielem. Krótki rys historyczny „lenonek” Okrągłe okulary, nazywane także teashades lub granny glasses, zdobyły popularność w latach 60. wśród przedstawicieli kontrkultury. Nosili je muzycy, artyści oraz zwolennicy ruchów społecznościowych. John Lennon początkowo potrzebował okularów ze względów zdrowotnych (wada wzroku), ale po roli w filmie„Jak wygrałem wojnę” (1967) postanowił nosić je na co dzień. Pierwsze pary okularów zamawiał w Londynie, m.in. u Alana Hargreavesa. Niektóre źródła sugerują, że to właśnie Hargreaves specjalnie dla Johna Lennona zaprojektował kolejne wersje jego słynnych okrągłych okularów. Wiadomo jednak, że Lennon czasami zamawiał także okulary u innych optyków i kolekcjonował podobne modele w kilku wariantach, zawsze pozostając jednak wiernym okrągłym, metalowym oprawkom. W ten sposób okulary te stały się nieodłącznym elementem jego wizerunku. Wpływ na modę i symbolika Styl okularów Johna Lennona szybko zyskał popularność wśród hipisów i artystów, a po śmierci artysty w 1980 roku„lenonki” nabrały jeszcze bardziej symbolicznego znaczenia. Okulary te symbolizują wartości, które Lennon propagował za życia, takie jak pokój i wolność. Oryginalne pary jego okularów są obecnie niezwykle cenne, a ich styl nadal inspiruje projektantów mody. Psychologia osobowości a stylizacja opraw okularowych Osobowość klienta jest ściśle powiązana z jego indywidualnym stylem, a wiedza na ten temat pozwala optykom na lepsze dopasowanie oprawek. Zależności zachodzące pomiędzy indywidualnymi cechami osobowości i stylem danej osoby możemy przeanalizować na wielu przykładach osób ze świata kultury, polityki, biznesu czy sztuki. Gdy pomyślimy o okularach typu „lenonki”, oczami wyobraźni zobaczymy właśnie okulary Johna Lennona (czyli okrągłe, metalowe oprawki, które stały się jego znakiem rozpoznawczym). „Lenonki” nie tylko mają ciekawą historię, ale także stanowią doskonały przykład symboliki, która mocno wpłynęła na styl i popkulturę lat 60. i 70. Osobowości a styl opraw Z naukowego, psychologicznego punktu widzenia osobowość to złożony zestaw cech obejmujący wzorce zachowań, myśli i emocji, które odróżniają jedną osobę od drugiej. Osobowość wpływa na sposób, w jaki klient salonu optycznego odbiera ofertę, reaguje na propozycje, nawiązuje relacje oraz podejmuje decyzje o zakupie okularów. OSOBOWOŚĆ JAKO KLUCZOWY ELEMENT STYLIZACJI OPRAW OKULAROWYCH trendy 10
MIE˛DZYNARODOWE TARGI OPTYKI & DESIGN’U MONACHIUM
Lars Teubler, Nupsies Podcast & Master Optician at Arndt & Weiß in Bünde Sabine Siegmund, Owner of Siegmund Augenoptik & Hörakustik, Communication coach MIE˛DZYNARODOWE TARGI OPTYKI & DESIGN’U MONACHIUM
Olaf Tabaczyński – twórca zawodu i nazwy„Stylista Opraw Okularowych” optometrysta, mistrz świata Style & MUA, artysta plastyk, designer. Kreator wizerunku, trener, wielokrotny juror i prelegent na międzynarodowych konferencjach. Twórca zasad makijażu dla osób noszących okulary i szkła kontaktowe. Zdobywca wielu nagród, w tym„Złotej Perły Mody 2023”. Właściciel Optic Cafe. Monika Misiak-Tabaczyńska – ortoptystka, stylistka opraw okularowych, pedagog, kolorystka, wykładowca na UAM i WSEiT, instruktorka estetyki wizerunku, kosmetolog, organizatorka Mistrzostw Polski Makijażu, wieloletnia trenerka w Akademii Walki z Rakiem. www.olaftabaczynski.com Osobowość w tym kontekście oznacza skupienie się na różnicach, które – poprzez indywidualizację – pozwalają odpowiednio dopasować oprawę dla konkretnego klienta. Podejście psychodynamiczne Według teorii Zygmunta Freuda (rozwijanej następnie przez Carla Gustava Junga i Alfreda Adlera) osobowości kształtują się w wyniku dynamicznych napięć między nieświadomymi impulsami (np. seksualnymi czy agresywnymi) i mechanizmami kontroli społecznej. Relacje między tymi cechami oraz świadoma część osobowości (ego) determinują sposób, w jaki każdy klient reaguje np. na ofertę naszego salonu optycznego. To właśnie ten aspekt osobowości pozwala na dopasowanie form okularów do poszczególnych typów osobowości, takich jak: melancholik, sangwinik, choleryk czy flegmatyk. Podejście psychometryczne Podejście psychometryczne pozwala określić indywidualne cechy osobowości na podstawie tzw. wielkiej piątki, czyli pięciu głównych wymiarów osobowości: neurotyczności, ekstrawersji, otwartości na doświadczenia, ugodowości i sumienności. W kontekście doboru opraw każda z tych cech osobowości przekłada się na różne cechy okularów, które tworzą spójną całość, podobnie jak kompozycja w utworze muzycznym. Odpowiednia proporcja cech okularów pozwala optymalnie dopasować je do indywidualnej osobowości klienta. Podejście biologiczne Z biologicznego punktu widzenia osobowość jest kształtowana przez czynniki genetyczne i biologiczne, co 13 trendy ma wpływ na indywidualne wybory oprawek. Badania nad bliźniętami jednojajowymi wykazały, że osobowość jest dziedziczna w 40–60%, co oznacza, że czynniki biologiczne, takie jak poziom neuroprzekaźników czy hormonów (np. dopaminy lub serotoniny), wpływają na nastrój i zachowania klientów. Pozostałe 40–60% stanowią uwarunkowania, które także mogą wpływać na preferencje przy wyborze okularów w salonie optycznym. Podejście behawioralne W behawioralnym ujęciu osobowość w stylizacji okularów kształtuje się poprzez procesy uczenia się oraz nawyki i warunki, w których funkcjonujemy. Klienci naszych salonów formują swoje wzorce zachowań poprzez obserwację i naśladowanie innych klientów lub wzorców. W dzisiejszych czasach źródłami tych wzorców są m.in. media społecznościowe, a dawniej byli to głównie idole, np. piosenkarze. W salonach optycznych często spotykamy klientów, którzy inspirują się zachowaniami i doświadczeniami innych osób. Dzięki tej wiedzy personel salonu optycznego może lepiej zrozumieć preferencje klientów. Behawioralne podejście do stylizacji okularów łączy się z aspektami modowymi i trendami, które wpływają na decyzje klientów. Podejście humanistyczne Humanistyczne podejście w analizie osobowości i stylizacji okularów koncentruje się na wolnej woli klientów oraz ich potrzebie samorealizacji. W tym podejściu wybór opraw opiera się na subiektywnych doświadczeniach, które przekładają się na indywidualne decyzje. Autentyczność i indywidualizm (dotyczące np. kształtu, materiału czy koloru opraw) tworzą niepowtarzalny styl klienta. Wyobraźmy sobie następującą sytuację: klient zmienia miejsce zamieszkania i trafia do nowego salonu optycznego. Część cech jego osobowości pozostaje niezmienna, jednak inne podlegają procesowi adaptacji, co przekłada się na zmianę sposobu dokonywania wyborów. Styl i reakcje klientów na ofertę salonu optycznego mają swoje korzenie w dawnych strategiach przetrwania, a obecnie kształtują decyzje zakupowe. Osobowość to jeden z najważniejszych aspektów, które powinny być brane pod uwagę w procesie stylizacji opraw okularowych. Jest to jedna z dwóch najważniejszych naukowych technik, bez których indywidualne stylistyczne dopasowanie opraw jest nieefektywne i przypadkowe. Na koniec nawiążmy raz jeszcze do popularnych „lenonek”, o których wspominaliśmy na początku artykułu, i dodajmy, że okulary te nosili również m.in.: Maksymilian Maria Kolbe, Harry Potter czy Steve Jobs. „Lenonki” to zatem doskonały przykład tego, jak jeden człowiek, jedna wyjątkowa osobowość potrafi wpłynąć na identyfikacje stylu opraw na całym świecie. Osobowość jest ściśle powiązana z indywidualnym stylem klienta. Obie te cechy – osobowość i styl – stanowią podstawę unikalnych, dopasowanych stylizacji okularowych. Styl okularów wywodzi się z osobowości klienta i jest z nią powiązany. Możliwość zrozumienia i poznania tej indywidualnej osobowości klienta pozwala na idealne dopasowanie opraw okularowych.
Część oficjalna – godz. 15.00. Bezpłatne uczestnictwo w Targach oraz parking. INFORMACJE: tel.: 12 421 90 77 mobile: 733 954 033 e-mail: cechoptykow@op.pl www.mcokrakow.pl 12.04.2025 w godz. 10.00–20.00 Best Western Premier ul. Opolska 14, Kraków Małopolski Cech Optyków w Krakowie zaprasza na Międzynarodowe Targi Branżowe KRAKOWSKA WIOSNA OPTYCZNA TARGI, WYSTAWA, PRELEKCJE KRAKOWSKA WIOSNA OPTYCZNA 12.04.2025
Z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia pragniemy przekazać Wam najserdeczniejsze życzenia radości i pokoju. Niech będzie to czas wytchnienia, bliskości z rodziną oraz refleksji nad minionym rokiem. Życzymy Wam, aby Nowy Rok był pełen inspiracji i ekscytujących perspektyw. Z serca życzymy Wam zdrowia, pomyślności, wiele uśmiechu oraz spełnienia w życiu osobistym i na niwie optycznej. W imieniu Zarządu Małopolskiego Cechu Optyków Szanowni Członkowie i Sympatycy Małopolskiego Cechu Optyków! Marian Wójcik prezes Małopolskiego Cechu Optyków Wojciech Moszyński dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków
aktualności 16 Informujemy, że 13 listopada 2024 r. Komisja Egzaminacyjna MCO, w skład której weszli członkowie zarządu Małopolskiego Cechu Optyków: przewodniczący komisji Jerzy Dobrowolski oraz członkowie komisji: Marian Wójcik, Roman Brożek, Halina Góral-Bulek i Andrzej Dąbrowski, przeprowadziła egzaminy czeladnicze i mistrzowskie. Egzaminy poprzedzone zostały kursem przygotowawczym. Wszystkie osoby, które podeszły do tegorocznych egzaminów, ukończyły je z wynikiem pozytywnym. Serdecznie gratulujemy nowym czeladnikom oraz mistrzom optyki. EGZAMINY CZELADNICZE I MISTRZOWSKIE W MAŁOPOLSKIM CECHU OPTYKÓW
aktualności 17
W dzisiejszych czasach istota eksperckiego, okularowego doradztwa wykracza poza realizację recepty i wybór oprawki, w której klient wygląda po prostu dobrze. Ogromny asortyment, konkurencja i coraz większe oczekiwania konsumentów obligują nas do ciągłego podnoszenia poziomu obsługi w salonie optycznym. Radek Wiktorowicz aka Ghosteye bloger na www.ghosteye.pl, szkoleniowiec, certyfikowany stylista opraw okularowych i kolorysta Dzisiejszy klient oczekuje nie tylko dobrych okularów w celu uzyskania zadowalającego poziomu w zakresie ostrości widzenia. Coraz częściej zdaje sobie sprawę z wizerunkowej mocy okularów, które stylistycznie i psychologicznie dokonają jego wizualnej metamorfozy, i w tym obszarze domaga się profesjonalnego doradztwa. Innymi słowy, pragnie mieć na nosie atrybut, który w życiu prywatnym i zawodowym będzie pełnoprawnym wyzwalaczem oczekiwanych przez niego emocji, stając się efektownym game changerem. OKULARY JAKO WIZERUNKOWY GAME CHANGER trendy Sprzedawca czy psycholog? A może jedno i drugie? Prawidłowe wykonanie zadania, jakim jest konsultacja klienta, to nie tylko przygotowanie merytoryczne oraz kompetencje związane z właściwym wyborem okularów z punktu widzenia estetyki. Obecnie to również umiejętność postawienia się w roli psychologa, który właściwie zinterpretuje często zaskakujące oczekiwania konsumenta. Coraz częściej rodzaj wykonywanej pracy, stanowisko czy zawód inspirują naszych klientów do podejmowania określonych decyzji w okularowym wyborze. Ogromna potrzeba wizerunkowa w tej przestrzeni ma za zadanie podkreślić spójność i profesjonalizm. W dzisiejszym świecie ma to kolosalne znaczenie w oczach odbiorców, których podświadomość na podstawie pierwszego wrażenia i w ciągu zaledwie kilku sekund tworzy psychologiczny portret drugiego człowieka. Nie można zatem się dziwić, że to właśnie kryterium coraz częściej reżyseruje usługę okularowego doradztwa. Jakie elementy w tym wypadku decydują o należycie wybranych okularach? Oczywiście to zależy, co chcemy osiągnąć, aby spełniły one rolę game changera. Wyrażaj siebie, ale tam, gdzie jest taka potrzeba Wyobraźmy sobie prezesa dużej firmy finansowej, który podczas spotkania zarządu z potencjalnymi inwestorami dopełnił swój psychologicznie dopieszczony dress code, którego bazą jest granatowy garnitur i biała koszula mocno frywolnymi, grubymi oprawami w jaskrawej zieleni, żółci czy pomarańczy. Z jednej strony będziemy mieć formalny strój w barwach symbolizujących profesjonalizm, powagę i zaufanie. Z drugiej – zdecydowanie wyróżniający się, śmiały dodatek. Ktoś mógłby powiedzieć: „żaden problem, skoro człowiek ten jest doskonałym strategiem, broni się należytymi kompetencjami i jest obdarzony szacunkiem swojego zespołu”. Jednak w oczach 22
trendy nieznających go biznesowych partnerów taka osoba straci na wizerunkowej spójności. W przypadku pierwszego wrażenia nie ma miejsca na niepewność – pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Jest to przykład, w którym okularowe faux pas może kosztować bardzo wiele i gdzie – tak jak w przypadku tzw. zawodów zaufania publicznego – do okularowych stylizacji należy podchodzić z należytą ostrożnością. Co to znaczy? To przede wszystkim istotne zastosowanie umiaru związanego z podejściem do koloru i kształtu opraw. Nieprzesadność w stylizacji nie musi oznaczać jednak nudy. Nawiązania do geometrycznych, metalowych opraw w tylu vintage czy gamy kolorów uznanej powszechnie za klasyczną w połączeniu z ciekawym, lecz nie nazbyt szalonym dizajnem mogą stać się wisienką na torcie stylizacji danej osoby. Co ciekawe, już sama obecność okularów na nosie, jak dowodzą np. badania Nory A. Murphy z Brandeis University, utrwala stereotyp mówiący o tym, że ta osoba odbierana jest jako mądrzejsza i lepiej wykształcona. Jednak czy dotyczy to również właścicieli oprawek jaskrawych, np. pomarańczowo-zielonych? Relacje damsko-męskie a okulary A jak jest w życiu prywatnym, kiedy relacje biznesowe odkładamy na bok? Wielu mężczyzn nie może przejść obojętnie obok kobiecych, okularowych stylizacji, od których nie potrafią odwrócić uwagi. Tak! Okulary potrafią podkreślać seksualność, zarówno u jednej, jak i u drugiej płci, jeśli w należyty sposób wykorzystamy ich siłę. Przekonanie, które mówi, że obecność okularów to eksponowanie niedoskonałości i ujmowanie atrakcyjności ich właścicielom, możemy schować do szuflady. Wiedzą to nie tylko modelki z Instagrama, które po mistrzowsku opanowały najczęściej fotografowany przedmiot w social mediach…, czyli, lustro. Należycie dobrane kobiece oprawki spośród wielu wariacji form na temat cat eye potrafią sprawić, że będzie ona w oczach mężczyzny wyglądać wyjątkowo intrygująco. Co ciekawe, nie dotyczy to wyłącznie najbardziej kobiecego kształtu w historii oprawek dedykowanych paniom. Niespodziewanie również męskie formy opraw sprawiają, że płeć piękna wygląda w nich często atrakcyjnie. 24
Założyciel Stepper Eyewear, twórca innowacyjnych oprawek i niemiecki mistrz optyki Hans Stepper został uhonorowany prestiżową nagrodą Special Recognition Award 2024, przyznawaną przez Silmo i Międzynarodowe Stowarzyszenie Optyków (International Opticians Association, IOA). Nagroda, wręczona podczas renomowanych targów Silmo w Paryżu, stanowi wyraz uznania dla „długiej i wybitnej kariery Hansa Steppera w branży optycznej. Jego nowatorskie podejście do projektowania oprawek, które idealnie dopasowują się do użytkownika, oraz nieustanne dążenie do perfekcji znacząco wpłynęły na rozwój optyki na całym świecie”. Hans Stepper, którego kariera trwa od wielu dekad, stworzył globalną markę Stepper, która jest obecna już w ponad 60 krajach. „Nasz założyciel, Hans Stepper, to prawdziwy wizjoner, którego pasja do innowacji i doskonałości jest niewyczerpanym źródłem inspiracji dla całej naszej branży” – podkreślił Peter Reeve, dyrektor zarządzający Stepper UK. „Przyznanie certyfikatu Silmo IOA nie tylko honoruje jego osobisty wkład, ale także zwraca uwagę na kluczowe znaczenie jakości, precyzji oraz rzemiosła w projektowaniu i produkcji oprawek. Z dumą kontynuujemy jego dziedzictwo, promując nieustanny rozwój i wprowadzając innowacje, które kształtują przyszłość optyki”. Serdeczne gratulacje! To w pełni zasłużone wyróżnienie! NAGRODA DLA ZAŁOŻYCIELA FIRMY STEPPER EYEWEAR trendy To pewien sposób posługiwania się estetyczną przeciwwagą, w której po jednej stronie mamy delikatne, kobiece rysy, a z drugiej mocne, męskie formy opraw. Rezultatem takiego zestawienia jest wyjątkowa, zrównoważona, przyciągająca uwagę stylizacja. Jakie oprawki dodadzą atrakcyjności mężczyznom w oczach kobiet? Pewnie zależy to od tego, co chciałyby one zobaczyć – przystojnego naukowca czy filmowego twardziela. Jedno jest pewne. Klasyczne oprawki„żyłki”nie spełnią się w tej roli. Coraz częściej bowiem męska stylizacja potrzebuje czegoś, co określić moglibyśmy przymiotnikami „rasowa” i „elektryzująca”. Psychologiczne wykorzystanie okularów w roli game changera to umiejętnie operowanie kolorem niczym wezwanie do działania, jak w przypadku social mediów i przycisku CTA (ang. call to action). Kolor przycisku ma kryć w sobie jasny komunikat i wpłynąć na konwersję, a w przypadku okularów ich barwa ma nieść komunikat, z jaką osobą mamy do czynienia. Wizerunkowe karty rozdaje także kształt okularów, który diametralnie może zmienić odbiór noszącej je osoby. Każdy z naszych klientów jest inną, wyjątkową jednostką, pragnącą przyjąć dzięki okularom określoną rolę. Warto o tym pamiętać. Fot. Barbara Sadurska 26
strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Zadaniem optyków jest promowanie nakładek przeciwsłonecznych jako rozwiązania uniwersalnego, idealnego na każdy sezon, w tym także na okres jesienno-zimowy. Nowoczesne modele opraw okularowych typu magnet clip, wyposażone w magnetyczne mocowania, są rozwiązaniem coraz częściej wybieranym przez klientów ze względu na praktyczność, modny wygląd oraz wygodę użytkowania. Szkodliwe działanie promieni słonecznych – zagrożenie przez cały rok Warto przypominać klientom odwiedzającym salony optyczne, że promieniowanie UV oddziałuje na narząd wzroku przez cały rok, nie tylko podczas słonecznych, Wraz z nadejściem chłodniejszych miesięcy wielu klientów odwiedzających salony optyczne z pewnością zdecydowanie rzadziej myśli o ochronie przed słońcem, gdyż nakładki przeciwsłoneczne kojarzą się głównie z latem i upalnymi dniami. Trzeba jednak uświadamiać klientów, że promieniowanie słoneczne to także groźne refleksy światła odbitego od mokrych powierzchni czy śniegu, z którymi stykamy się jesienią i zimą. Sylwia Piskulska-Grzesik optyczka, przedsiębiorczyni, właścicielka salonu optycznego, trenerka sprzedaży i nowoczesnej obsługi klienta pod marką Optyczne Rewolucje letnich dni. Jesienią i zimą słońce znajduje się niżej nad horyzontem niż w lecie, w związku z czym promienie słoneczne padają na narządu wzroku pod nieco innym kątem – zwłaszcza rano i po południu, gdy wyruszamy do pracy lub z niej wracamy. Ponadto ośnieżona powierzchnia odbija aż do 80% promieniowania UV, które negatywnie oddziałuje na ludzki wzrok. Warto przypominać o tym klientom, gdyż ochrona wzroku zimą jest równie ważna (a w wielu przypadkach nawet ważniejsza) niż latem. Noszenie okularów przeciwsłonecznych zimą jest kluczowe m.in. wśród kierowców i osób aktywnych fizycznie, np. jeżdżących na nartach czy uprawiających inne sporty zimowe. Okulary przeciwsłoneczne nie tylko zmniejszają ryzyko uszkodzenia wzroku, ale także poprawiają komfort widzenia, eliminując odblaski, które mogą rozpraszać lub męczyć wzrok. Okulary z nakładką typu magnet clip doskonale sprawdzają się w tych sytuacjach, gdyż umożliwiają błyskawiczne przechodzenie pomiędzy trybem „zwykłym” (korekcyjnym) i przeciwsłonecznym. Mocowanie magnetyczne – nowoczesna wygoda Technologia magnet clip, czyli nowoczesne modele okularów z mocowaniem magnetycznym, to innowacyjne rozwiązanie, które z roku na rok staje się coraz bardziej popularne wśród klientów. W swoim salonie optycznym prowadzę badania statystyczne dotyczące sprzedaży opraw z nakładką przeciwsłoneczną. Ze zgromadzonych przeze mnie danych wynika, że procent sprzedanych okularów magnet clip w stosunku do opraw bez nakładki sukcesywnie się zwiększa. Magnetyczne mocowanie umożliwia szybkie zakładanie i zdejmowanie nakładki przeciwsłonecznej, co jest rozwiązaniem bardzo wygodnym. Dzięki zastosowaniu magnesów clip dosłownie „przykleja się” do oprawki, co eliminuje konieczność stosowania skomplikowanych mechanizmów do zaczepiania nakładek i zmniejsza ryzyko poluzowania się ich po pewnym czasie. 28 OKULARY TYPU MAGNET CLIP IDEALNE ROZWIĄZANIE TAKŻE NA JESIEŃ-ZIMĘ Okulary Magnet Clip w ofercie Vistan Brillen Szeroki wybór okularów typu magnet clip w różnych kształtach, rozmiarach i fasonach można znaleźć w ofercie firmy Vistan Brillen. Bogata oferta spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów, poszukujących zarówno klasycznych, jak i bardziej wyrazistych opraw i nakładek przeciwsłonecznych.
Zapraszamy również na stronę internetową dostępną w języku polskim. Do Państwa dyspozycji jest także nasz polskojęzyczny dział obsługi klienta. Magnet Clip Vistan To stylowe rozwiązanie dla osób noszących okulary korekcyjne, które pragną ochrony przed słońcem. infolinia: e-mail: www: +49 7171 93 03 160 info.polska@vistan.de www.vistan-brillen.de/pl Wilhelmstr. 16 73525 Schwäbisch Gmünd MAGNET CLIP
Jest to szczególnie wygodne dla osób, które w ciągu dnia często przemieszczają się pomiędzy miejscami o różnym natężeniu światła. Oferując okulary z magnetycznym clipem, optycy mogą zaspokoić potrzeby klientów, którzy cenią sobie zarówno wygodę, jak i szybkie dostosowanie okularów do aktualnych warunków pogodowych. Zalety estetyczne i użytkowe okularów typu magnet clip Nakładki przeciwsłoneczne magnet clip mają także wiele zalet estetycznych. Współczesne modele dostępne są w szerokiej gamie kolorów, kształtów i wykończeń, co pozwala na dopasowanie ich do indywidualnego stylu i gustu klienta. Oprawy magnet clip występują zarówno w wersjach klasycznych, jak i bardziej awangardowych. Nakładka przeciwsłoneczna może być dostosowana kolorystycznie do wybranego modelu opraw okularowych, a bogata oferta daje klientom możliwość poszukiwania ciekawych połączeń stylistycznych. Ciekawym modowym rozwiązaniem są zestawy, w których oprawa jest bardzo delikatna i klasyczna, a stworzona do niej nakładka bardziej oryginalna i charakterna. Dzięki takiemu połączeniu klienci, którzy na co dzień nie stosują wyrazistych opraw okularowych, mogą zaprezentować się z nieco innej strony, wybierając bardziej awangardową nakładkę przeciwsłoneczną. Warto podkreślić, że niektóre nakładki magnet clip są wyposażone w dodatkowe funkcje, takie jak filtry polaryzacyjne, które zwiększają komfort widzenia i redukują odblaski. Dzięki temu okulary zapewniają jeszcze skuteczniejszą ochronę wzroku, eliminując nie tylko promienie UV, ale także refleksy światła odbitego od śniegu czy mokrej nawierzchni. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się na przykład podczas jazdy samochodem – szczególnie w słoneczne, zimowe dni, kiedy ostre światło może być wyjątkowo uciążliwe. Dla kogo okulary magnet clip Oferując okulary magnet clip, warto podkreślać ich wszechstronność i szerokie zastosowanie w codziennym życiu. Są one doskonałym wyborem zarówno dla osób aktywnych fizycznie, jak i tych, które spędzają dużo czasu w mieście, gdzie refleksy od mokrych nawierzchni i wszechobecnych szyb okiennych mogą być bardzo uciążliwe. Klienci aktywnie uprawiający sporty zimowe na pewno docenią zalety nakładek z filtrami polaryzacyjnymi, które poprawiają kontrast i redukują odblaski od śniegu. Kolejna grupa klientów, którym optycy powinni szczególnie polecać okulary z nakładkami przeciwsłonecznymi, to kierowcy. Szybka adaptacja okularów do warunków oświetleniowych jest dla kierowców niezwykle istotna, gdyż prowadzenie samochodu w pełnym słońcu, a następnie w tunelu czy w cieniu budynku, wymaga częstej zmiany okularów. Magnetyczne nakładki przeciwsłoneczne pozwalają na płynne przechodzenie z trybu korekcyjnego do przeciwsłonecznego, a jednocześnie zapewniają wygodę i bezpieczeństwo podczas jazdy. Modny dodatek Nie można również pominąć modowego aspektu okularów typu magnet clip. Dzięki dostępności różnych kolorów, wzorów i fasonów klienci mogą wybierać nakładki dopasowane do swojego indywidualnego stylu. Często modne okulary stają się dla ich właścicieli nie tylko narzędziem do ochrony wzroku, ale także ważnym elementem codziennego wizerunku. W sezonie jesienno-zimowym, kiedy klienci stawiają raczej na stylizacje bardziej stonowane i klasyczne, ciekawe nakładki magnet clip mogą być świetnym uzupełnieniem garderoby, dodającym jej charakteru i wyrazistości. Warto więc, aby optycy podkreślali klientom nie tylko praktyczne zalety tego rozwiązania, ale także jego potencjał stylistyczny, ponieważ w dzisiejszych czasach okulary to nie tylko narzędzie do korekcji wzroku, ale również ważny modowy dodatek, który odzwierciedla osobowość i styl użytkownika. Efektywna promocja Efektywna promocja okularów magnet clip w salonie optycznym powinna opierać się na kompleksowym podejściu do ich zalet i funkcji. W procesie sprzedaży warto edukować klientów, wskazując na szkodliwość promieniowania UV przez cały rok oraz zagrożenia wynikające z refleksów światła odbitego od śniegu i mokrych powierzchni. Warto posiadać w swojej ofercie różne modele okularów typu clip, aby pokazać klientom szerokie możliwości wyboru – od opraw eleganckich po sportowe, w zależności od potrzeb klienta. Dobrym pomysłem jest także zademonstrowanie klientowi, jak łatwo i szybko można zamocować i zdjąć clip przymocowany na wbudowanych magnesach, gdyż w wielu przypadkach może to przekonać niezdecydowanych do wyboru tego rozwiązania. Świadomość klientów na temat okularów z nakładką przeciwsłoneczną jest coraz większa, gdyż obserwują oni to rozwiązanie wśród znajomych, w social mediach i oczywiście w salonach optycznych. Często klienci sami poruszają temat okularów magnet clip, więc naprawdę warto mieć je w swojej ofercie. Okulary typu clip-on to bardzo ciekawe rozwiązanie, które optycy powinni proponować swoim klientom przez cały rok, także w okresie jesienno-zimowym. Takie okulary są nie tylko funkcjonalne i wygodne, ale także modne. Dzięki magnetycznym nakładkom przeciwsłonecznym użytkownicy mogą cieszyć się doskonałą ochroną wzroku, mając jednocześnie możliwość błyskawicznego dostosowania okularów do zmieniających się warunków oświetleniowych. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta 30 Foto: mat. AJG Office Foto: mat. AJG Office Foto: mat. AJG Office
Zapraszamy do współpracy AJG OFFICE ul. Batorego 43, 05-510 Konstancin tel. 22 754 68 10 tel. 601 237 832 www.ajgoffice.pl Katalog produktów: www.centrostyleproducts.com/home-eng.html Jesteśmy jedynym w Polsce przedstawicielem włoskiej firmy Centrostyle – dystrybutora części okularowych, akcesoriów optycznych i opraw okularowych. 30 lat doświadczenia 9oprawy ysportowe ydla dzieci yprzeciwsłoneczne 9galanteria 9etui 9chusteczki 9narzędzia 9części / akcesoria optyczne Oferujemy innowacyjne i wysokiej jakości rozwiązania w branży optycznej. 30 lat doświadczenia na rynku, zorientowanie na potrzeby i wymagania klienta, utrzymanie wysokiej jakości produktów i usług pozwoliły Centrostyle stać się marką znaną we Włoszech i na całym świecie. Asortyment obejmuje ponad 6000 własnych artykułów marki, certyfikowanych i zgodnych z odpowiednimi dyrektywami.
2025 Moda okularowa trendy/butik U progu nowego roku warto bliżej przyjrzeć się trendom, które będą wyznaczały kierunki rozwoju mody okularowej. Na co tym razem postawią projektanci? Odważne połączenia stylów? Nowatorskie materiały? Ekologiczne innowacje? Futurystyczne kształty? Ciekawe połączenia kolorów? A może klasyczna elegancja w nowoczesnym wydaniu? Zapraszamy na przegląd mody okularowej na rok 2025! 32 Model: AW6190C2 Model: AW6184C1 Model: AW8327C3 Dystrubutor: PRIME Polska Sp. z o.o. Producent: Alexander Wintsch Oprawy z najnowszej kolekcji Alexander Wintsch prezentowane podczas Silmo 2024.
33 trendy/butik Model: ED1001-C4 Producent: Breska Model: 1801T-C02 Producent: Breska Model: T157-C4 Producent: Breska Model: GL9216-C4 Producent: Breska Model: TR87262-C5 Producent: Breska Model: ALS2706-C5 Producent: Breska Dystrybutor: SZAJNA Laboratorium Optyczne
trendy/butik Stepper Kids Innowacyjne oprawki Stepper Kids zostały zaprojektowane z myślą o najmłodszych i powstały w oparciu o najnowsze badania empiryczne dotyczące rozwoju rysów twarzy u dzieci. Ta kolekcja, stworzona specjalnie dla najmłodszych, łączy atrakcyjny design z najwyższymi standardami funkcjonalności i bezpieczeństwa. W procesie produkcji oprawek Stepper Kids wykorzystano wyjątkowe materiały, które zapewniają idealne dopasowanie oraz precyzyjne trzymanie soczewek przez cały dzień. Hipoalergiczne materiały, takie jak TX5, są przyjazne dla wrażliwej skóry dzieci, co znacząco wpływa na komfort użytkowania. Dzięki solidnej konstrukcji oprawki są niezawodne i trwałe. Każdy szczegół – od zaokrąglonych wygięć po bezpieczne krawędzie – został starannie zaprojektowany, aby maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z kolekcją Stepper Kids i poszerzenia swojej oferty o ten wyjątkowy produkt, który spełni oczekiwania zarówno dzieci, jak i rodziców. Model: SK-72002_F550 Dystrybutor: Optimex Group Model: SK-74000_F380 Dystrybutor: Optimex Group Model: K-74000_F960 Dystrybutor: Optimex Group Model: SK-73006_F360 Dystrybutor: Optimex Group Model: SK-72002_F66 Dystrybutor: Optimex Group Model: SK-74000_F740 Dystrybutor: Optimex Group Model: SK-75000_F370 Dystrybutor: Optimex Group Model: SK-73006_F520 Dystrybutor: Optimex Group 34
trendy/butik W tym wyjątkowym okresie Świąt Bożego Narodzenia oraz zbliżającego się Nowego Roku pragniemy złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą pełne radości, spokoju i magicznych chwil spędzonych w gronie najbliższych. Życzymy Wam, aby nadchodzący rok przyniósł jeszcze więcej inspiracji, sukcesów i niezapomnianych chwil. Dziękujemy za zaufanie i współpracę z i-D TOKYO, które są dla nas niezwykle cenne. Z najlepszymi życzeniami – Zespół i-D TOKYO Model: iD 6592 C 1 i-D TOKYO Model: iD HP222GP i-D TOKYO Model: iD HPTQ 004 C1 i-D TOKYO Model: iD HPGP088 C4 i-D TOKYO Model: iD HPGP088 C5 i-D TOKYO Model: iD HPTQ 005 C5 i-D TOKYO Model: iD 6600 C1 i-D TOKYO Model: iD HPT 092 C1 i-D TOKYO Model: iD R8227 i-D TOKYO 35
trendy/butik Model: ES 6094 C3 Dystrybutor: Horien Medical Sp. z o.o. Model: F 3010 C3 Dystrybutor: Horien Medical Sp. z o.o. Model: G 8033 C2 Dystrybutor: Horien Medical Sp. z o.o. Model: MQ 5292 C2 Dystrybutor: Horien Medical Sp. z o.o. Model: VS 2579 C3 Dystrybutor: Horien Medical Sp. z o.o. Model: MG 6671 C1 Dystrybutor: Horien Medical Sp. z o.o. 36
trendy/butik Marka: Ferragamo Dystrybutor: Vadim Eyewear Marka: Liu Jo Dystrybutor: Vadim Eyewear Marka: Ferragamo Dystrybutor: Vadim Eyewear Marka: CHROMA Dystrybutor: Vadim Eyewear Marka: KALEOS Dystrybutor: Vadim Eyewear Marka: Etnia Barcelona Dystrybutor: Vadim Eyewear 37
trendy/butik Model: Titanium Frames mod F0550 CentroStyle - Around People Dystrybutor: AJG Office Model: Leisure time frame mod. F0346 Sport&Leisure CentroStyle - Around People Dystrybutor: AJG Office Model: Colours 6-10 years old mod. F0561 Active Colours 4-10 years CentroStyle - Around People Dystrybutor: AJG Office Model: Sun mask sport TR90 clip in Glazeable Sport Sunglasses CentroStyle - Around Peoplee Dystrybutor: AJG Office Model: Titanium Frames mod F0553 CentroStyle - Around People Dystrybutor: AJG Office Model: Titanium high diopters mod. F0544 High Diopter CentroStyle - Around People Dystrybutor: AJG Office Model: Girl Light&Flexible Cat Eye with clip-on 8-10 years F0057 Active Clip CentroStyle - Around People Dystrybutor: AJG Office Model: Teens' Light&Flex frames with clip-on mod. F0500 Active Clip CentroStyle - Around People Dystrybutor: AJG Office Model: Unisex TR90 and Rubber Panto Memory 4-12 years mod.F0137 Active Memory 4-12 years CentroStyle - Around People Dystrybutor: AJG Office 38
trendy/butik Model: KE-C120207-C1 Producent: Rako Optyk Serwis Model: KE-K020406-C2 Producent: Rako Optyk Serwis Model: MC-K030304-C2 Producent: Rako Optyk Serwis Model: MC-C050503-C3 Producent: Rako Optyk Serwis Model: KE-C050507-C3 Producent: Rako Optyk Serwis reklama 39
trendy/butik Model: CARRERA 338/S Dystrybutor: Safilo Model: CARRERA CA UNICA/SE Dystrybutor: Safilo Model: CARRERA VICTORY C 07/S Dystrybutor: Safilo CARRERA prezentuje nową kolekcję okularów przeciwsłonecznych W tym sezonie włoska marka CARRERA wprowadziła nowe modele okularów przeciwsłonecznych, które wyróżniają się odważnym designem oraz charakterystycznymi detalami. Marka CARRERA – od momentu jej założenia w 1956 roku – jest symbolem przełomowego wzornictwa i najwyższej jakości. To marka dla tych, którzy z dumą idą własną drogą, przełamują schematy i wyróżniają się z tłumu. Flag Collection to wybór dla tych, którzy nie boją się wyprzedzać trendów. Te okulary łączą w sobie najważniejsze cechy stylu Carrera – ikoniczne logo „C” i wyraziste, niebanalne formy. Kolekcja wyraża dążenie marki do przekraczania granic w świecie wzornictwa, by osiągać nowy poziom oryginalności. Signature Collection wprowadza klasyczne kształty w nowoczesnym, miejskim wydaniu. Modele te wykonano z lekkich materiałów i wzbogacono o subtelne detale, w efekcie czego powstała ponadczasowa elegancja z odrobiną miejskiego stylu. Kolekcja damska zaskakuje świeżymi, odważnymi modelami, które zachowują ikoniczny styl Carrera, ale ujety w nowoczesnym, kobiecym ujęciu. To propozycja dla współczesnych, pewnych siebie kobiet, ceniących wysoką jakość wykonania i unikalny charakter okularów. 40
strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Utrata zdolności ostrego widzenia z bliska, zwana prezbiopią, wynika ze zmniejszenia elastyczności soczewki oka i pogorszenia funkcji akomodacyjnych. Komfort widzenia Objawy te mogą znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie pacjentów i pogarszać jakość ich życia: utrudniać czytanie, korzystanie z urządzeń elektronicznych czy nawet wykonywanie podstawowych czynności zawodowych. Nieostre widzenie, konieczność odsuwania czytanego tekstu od oczu lub częste zmęczenie wzroku to tylko niektóre z objawów, które dotykają miliony ludzi na całym świecie. Na szczęście współczesna optyka oferuje skuteczne rozwiązania, które pozwalają odzyskać pełen komfort widzenia. Starzenie się organizmu to naturalny proces, który obejmuje również układ wzrokowy. U wielu osób po 40. roku życia pojawiają się problemy z widzeniem na bliską odległość, w związku z czym czynności takie jak czytanie książek, korzystanie z telefonu czy nawet odczytywanie etykiet na produktach stają się wyzwaniem. CZAS NA SOCZEWKI PROGRESYWNE Dla specjalistów z branży optycznej jest to wyraźny sygnał, aby edukować pacjentów i oferować im nowoczesne rozwiązania poprawiające jakość życia. Prezbiopia i korekcja Prezbiopia nie jest chorobą, lecz naturalnym zjawiskiem związanym z wiekiem. Nieprawidłowo skorygowana prezbiopia może prowadzić do pogorszenia efektywności pracy oraz dolegliwości takich jak bóle głowy czy światłowstręt. Tradycyjne okulary jednoogniskowe są skuteczne, ale mają pewne ograniczenia: wymagają zmiany w zależności od odległości, na którą patrzy pacjent. Drugie popularne przez wiele lat w Polsce rozwiązanie, czyli soczewki dwuogniskowe, dla większości dzisiejszych 40-latków także nie będzie odpowiednie, gdyż nie jest ono w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu estetyki. W tej sytuacji idealnym rozwiązaniem są okulary progresywne, będące połączeniem funkcjonalności i wygody. Soczewki progresywne – ewolucja technologiczna Soczewki progresywne, stworzone z myślą o prezbiopach, to owoc wieloletnich badań i innowacji w optyce. Pierwsze tego typu soczewki pojawiły się w latach 50. XX wieku. Od tego czasu soczewki progresywne przeszły ogromną ewolucję. Wystarczy wspomnieć, że pierwsze soczewki wieloogniskowe nie Foto: Szajna 42
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=