Optyk Polski nr 05(81)/2024

strefa eksperta strefa eksperta strefa ekspertaMarketing online i offline – idealny mariaż Co jest lepsze od 10 klientów dziennie? To proste – 20 klientów. W idealnej sytuacji klienci co godzinę przychodziliby parami do Twojego salonu, a następnie dzwoniliby po znajomych i rodzinie, chwaląc i polecając Twoje usługi. Idealne sytuacje nie zdarzają się? Zdarzają. Tylko trzeba im pomóc. Czekanie na klienta w pustym salonie niczego nie zmieni. Żeby znaleźć klienta, trzeba wyjść mu na spotkanie. Podczas moich szkoleń dla optyków zawsze pytam o to, w jaki sposób zabiegają oni o klientów. Najczęściej słyszę, że publikują posty w mediach społecznościowych. To dobra praktyka, ale niewystarczająca, bo większość tak robi. Co zatem, oprócz postów, warto włączyć do regularnych działań online? • Zoptymalizowana, aktualizowana i dobrze wypozycjonowana wizytówka firmy w Google, tak aby Twój adres i numer telefonu znajdowały się na jak najwyższej pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania. • Płatne kampanie reklamowe na Facebooku, Instagramie, LinkedInie lub TikToku. • Płatne kampanie w wynikach wyszukiwania Google. A czy można zrobić coś więcej? Można, a nawet trzeba. Tylko musisz wyjść z salonu. Zanim jednak to zrobisz... Poznaj klienta swego Innymi słowy: ustal swoją grupę docelową. Zanim spotkasz się z różnymi grupami ludzi, poważnie zastanów się, z którymi warto porozmawiać. Doskonale wiesz, że nie każdy Jeżeli cierpisz na nadmiar klientów, nie czytaj tego artykułu, ale jeśli chcesz zachęcić kolejne osoby do zapoznania się z Twoją wyjątkową ofertą i obsługą, mam dla Ciebie kilka unikalnych sposobów na poprawę wyników sprzedaży. Wiem, że te sposoby działają, bo od lat są one bardzo ważną częścią mojego marketingu offline. Sylwia Piskulska-Grzesik optyczka, przedsiębiorczyni, właścicielka salonu optycznego, trenerka sprzedaży i nowoczesnej obsługi klienta pod marką Optyczne Rewolucje JAK POZYSKAĆ WIĘCEJ KLIENTÓW? ma ochotę na najlepsze danie w 5-gwiazdkowej restauracji i nie każdego na to stać. To samo dotyczy grup, do których się udasz: Twoi klienci różnią się między sobą. Każdy człowiek ma ograniczone trzy zasoby: czas, uwagę i pieniądze. Nie możesz być w trzech miejscach naraz, dlatego starannie rozważ, czy najlepiej zrobić prelekcję o okularach w klubie seniora, w przedszkolu czy w firmie informatycznej. Jak ustalić grupę docelową? To prostsze, niż mogłoby się wydawać. Wyobraź sobie albo przypomnij kilku klientów, których najbardziej lubisz obsługiwać. Takich, których chcesz mieć najwięcej w salonie optycznym. Takich, którzy doceniają Twoją pracę i dokonują u Ciebie imponujących zakupów. Oczywiście weź również pod uwagę preferencje Twojego zespołu sprzedażowego. Udało się? To teraz kolejny krok. Odpowiedz sobie szczerze na pytania o to, kim są te osoby. A następnie zapisz to w komputerze. Ile lat ma każda z tych osób? Jakiej są płci? Czym zajmują się zawodowo? Czego oczekują od Twojego salonu? Jak postrzegają samych siebie? Czy mają wysokie poczucie własnej wartości? I jeszcze dwa bardzo ważne pytania: do czego dążą w życiu? I czego się obawiają? Czy z Twoich opisów wyłaniają się konkretne grupy osób? Umiesz rozpoznać w nich swoich idealnych klientów? To teraz pomyśl, gdzie można ich spotkać: w Internecie i w świecie rzeczywistym. Które media społecznościowe najchętniej przeglądają? W jakich miejscach spędzają czas wolny? Warto sporządzić pełny i jednolity opis grupy docelowej. Odwołuj się do tych informacji zawsze, gdy tworzysz nowego posta albo reklamę w Internecie. Przecież Twoja oferta nie jest dla wszystkich – jest właśnie dla Twoich klientów. A jeżeli starannie wykonasz swoją pracę, okaże się ona bezcenna także dla innych Twoich 92

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=