CZY WYBÓR PIERWSZYCH OKULARÓW MUSI BYĆ TRUDNY? (CZ. 2) Pierwsze okulary to często bardzo stresujące wyzwanie dla naszych Klientów. Najczęściej nie posiadają oni jeszcze żadnej wiedzy na temat rozwiązań optycznych, a często są zupełnie nieświadomi swoich potrzeb wzrokowych, bo dotychczas nie musieli się tym martwić. Naszą rolą jako optyków czy optometrystów jest poprowadzenie Klienta tak, aby ten proces był jak najbardziej komfortowy i sprawił, że Klient chętnie do nas wróci. Justyna Walicka socjolożka i optyczka, która lubi łączyć ludzi i okulary w idealne duety; prowadzi profil edukacyjny o wzroku i okularach na Instagramie: @justynaookularach W chłodnych typach efekt najczęściej będzie odwrotny. Wyróżniamy cztery typy urody: dwa ciepłe – wiosna i jesień, oraz dwa chłodne – lato i zima. Każdy z nich ma z kolei swoje trzy podtypy. Najbardziej podstawowa wiedza kolorystyczna bazuje na czterech głównych typach kolorystycznych. Poniżej przedstawiamy ich krótką charakterystykę. WIOSNA to jeden z najbardziej subtelnych i delikatnych typów kolorystycznych. Osoby o tej urodzie charakteryzują się naturalnym wyglądem i zwykle jasną, ciepłą karnacją. Oczy mogą mieć odcienie błękitu, zieleni lub bursztynu, a na twarzy i ciele często pojawiają się piegi. Wiosny najlepiej prezentują się w ciepłych kolorach z domieszką żółci, raczej jasnych i umiarkowanie kontrastowych. Wyjątkiem jest czysta wiosna, która dobrze wygląda w bardziej wyrazistych kontrastach, jednak zawsze utrzymanych w ciepłej tonacji. Złote oprawki to doskonały wybór dla tego typu. LATO wyróżnia się stonowanymi, przygaszonymi barwami. Włosy mają zazwyczaj odcień szarawy, platynowy lub szarobrązowy. Oczy często są szare lub szaro-niebieskie. Cera zwykle jest jasna, mleczna, choć zdarza się też delikatnie oliwkowa. Lato nie jest typem kontrastowym, dlatego najlepiej wygląda w przytłumionych, chłodnych kolorach, podbitych szarością. W przypadku lata zdecydowanie nie sprawdzą się ciepłe barwy, jak żółcie czy czerwienie. JESIEŃ charakteryzuje się ciepłem i bogactwem barw. Głębia kolorów to jej największa zaleta. Tego typu uroda często kojarzy się z rudymi włosami, piegami i zielonymi oczami, ale nie zawsze jest to regułą. Cera może być ciemniejsza, z domieszką żółci, pomarańczy lub czerwieni, ale bywa również jasna, z lekkim fioletowym tonem. Oczy mają zazwyczaj kolor piwny, zielony lub brązowy, często z żółtymi plamkami i złotymi refleksami. W„Optyku Polskim”nr 78 Magdalena Moczulska, optyczka i optometrystka z wieloletnim stażem, opowiadała o znaczeniu empatii i skutecznej komunikacji ze strony doradcy podczas wyboru pierwszych okularów, a także o analizie potrzeb klienta i skrupulatnym wywiadzie. Osoby, które pierwszy raz w życiu poszukują okularów, nie wiedzą, czego potrzebują ani jakie uszlachetnienia czy możliwości soczewek korekcyjnych spełnią ich oczekiwania. Naszym zadaniem jako optyków czy optometrystów jest im to uświadomić i zaproponować odpowiednie rozwiązania. Analiza kolorystyczna Klienci, którzy nie posiadają jeszcze doświadczeń związanych z noszeniem okularów na stałe, często są nieco zagubieni, ponieważ brak im pewności, jakie oprawy wybrać, jakie kolory będą im pasować czy też jaki kształt będzie odpowiedni do ich twarzy. Doradca w salonie optycznym powinien się postawić w roli eksperta i rzeczowo zaproponować im adekwatne, indywidualnie dopasowane rozwiązania. Pomocna w tym może być analiza kolorystyczna. W branży optycznej coraz więcej szkoleń poświęca uwagę zastosowaniu analizy kolorystycznej podczas doboru opraw okularowych. Podstawą tego doboru jest umiejętność rozróżnienia, czy dana osoba ma ciepły czy też raczej chłodny typ urody. W dużym uproszczeniu, jeśli złoto rozświetla cerę i nadaje jej blasku, a srebro wyszarza ją, przez co twarz wygląda na bardziej zmęczoną, to z dużą dozą prawdopodobieństwa dana osoba będzie posiadaczką ciepłego typu urody. branża strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta 84
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=