Optyk Polski nr 05(81)/2024

Osoby ceniące bardziej subtelne rozwiązania też znajdą coś dla siebie w tegorocznych trendach. Do łask wróciły tzw. patentki, czyli okulary bezramkowe: lekkie, wręcz niewyczuwalne i prawie niezauważalne na nosie. Rozwój rynku soczewek kontaktowych Pogorszenie się wzroku Polaków wpłynęło na wzrost sprzedaży nie tylko okularów korekcyjnych, ale także soczewek kontaktowych. Według analiz GfK w ciągu niecałej dekady wartość sprzedaży soczewek w naszym kraju wzrosła o ponad 70%9. Eksperci wskazują, że stały wzrost nie został zachwiany nawet przez pandemię COVID-19, która zakłóciła sprzedaż w ważnym dla tej kategorii okresie wiosenno-letnim w 2020 r. GfK podaje, że obecnie już 80% salonów optycznych w Polsce posiada w swoim asortymencie soczewki kontaktowe, a rosnącą popularnością cieszą się soczewki jednodniowe. Z raportu „Polak z wadą wzroku” wynika, że po soczewki kontaktowe najchętniej sięgamy przy okazji spotkań towarzyskich i aktywności fizycznej (93% wskazań), a także w pracy, na uczelni lub w szkole (92% badanych)10. Eksperci wskazują jednak, że przy długiej pracy przy komputerze zdecydowanie bardziej wskazane jest używanie okularów korekcyjnych – warto dzielić się tymi informacjami z klientami salonów optycznych. Czas na marketing Dynamicznie rozwijająca się branża optyczna staje się coraz bardziej konkurencyjna, dlatego przedsiębiorcy z tego sektora coraz większą wagę przywiązują do działań marketingowych. Działania promocyjne mają na celu zwiększenie świadomości marki, ale nadrzędnym celem są wzrost sprzedaży i budowanie długotrwałych relacji z klientami. Służą do tego różnorodne narzędzia, których dobór zależy od potencjalnej grupy docelowej. Skuteczna strategia marketingowa powinna łączyć różnorodne działania online i offline – media społecznościowe, reklamy typu display, wideomarketing, optymalizację SEO, atrakcyjne treści blogowe, e-mail marketing, reklamy w magazynach branżowych czy organizowanie wydarzeń i kampanii edukacyjnych. 9 www.dlahandlu.pl/detal-hurt/gfk-rynek-soczewek-rosnie-sprzedaz-wzrosla-dwukrotnie-w-ciagu-pieciu-lat,115540.html. 10 www.krio.org.pl/w-jakich-sytuacjach-polacy-siegaja-po-soczewki-kontaktowe-wyniki-najnowszego-raportu. Spójrzmy w przyszłość Branża optyczna stale się rozwija – czynniki demograficzne spowodują, że popyt na produkty optyczne będzie coraz większy. Starzejące się społeczeństwo i duża ekspozycja na negatywne czynniki, takie jak światło niebieskie czy zanieczyszczenia, będą wpływać na wzrost zapotrzebowania na opiekę okulistów, optyków i optometrystów. W sezonie jesień–zima 2024/2025 wśród modnych kolorów opraw okularowych znajdziemy przede wszystkim barwy inspirowane naturą. Brązy, ciepły karmel, wysublimowana czekolada czy nieco chłodniejszy kolor piaskowy będą bardzo modne i idealnie wpasują się w jesienne stylizacje. Nie zapominajmy również o szylkrecie, który od lat szturmuje rynek optyczny w sezonie jesienno-zimowym – on również nie wychodzi z mody. Na czasie są także złote i miedziane tony w oprawkach metalowych, które dodają elegancji każdej stylizacji. W aktualnych propozycjach projektantów możemy zauważyć również silną obecność zieleni: najpopularniejsze są odcienie oliwkowe, ale warto sięgnąć również po warianty morskie i turkusowe, które będą ciekawą alternatywą dla chłodniejszych typów urody. Niekwestionowanym królem koloru w nadchodzącym sezonie będzie burgund. Ten trend silnie wkroczył w modę i dotyczy nie tylko opraw, ale również garderoby. Głęboki odcień czerwonego wina to hit i absolutny must have w asortymencie każdego salonu optycznego. Justyna Walicka Zmiana podejścia konsumentów do okularów i traktowanie ich nie tylko jako narzędzia do korekcji wzroku, ale również istotnego elementu stylu personalnego i garderoby, dodatkowo zwiększa wolumen sprzedaży opraw okularowych oraz potrzebę dostępu do różnorodnych modeli. Rozwój sektora e-commerce, zmiana przyzwyczajeń zakupowych i coraz szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji to kolejne wyzwania dla branży optycznej, które jednocześnie otwierają wiele możliwości rozwoju dla producentów z branży optycznej. 36 Raport specjalny raport specjalny raport specjalny

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=