Optyk Polski nr 05(81)/2024

Większość Polaków ma w swojej kolekcji jedną parę okularów, 25% posiada więcej niż dwie sztuki, a 5% co rok nabywa nową parę. To pokazuje, że okulary stają się nie tylko narzędziem do korekcji wzroku, ale i elementem garderoby i uzupełnieniem wizerunku. Aż 60% badanych wskazało na to, że okulary nie są dla nich tylko koniecznością, ale także ważnym elementem ich wizerunku. Dla 9 spośród 10 ankietowanych przy wyborze opraw najważniejsze są trendy i dopasowanie modelu do ich typu urody. Inne istotne parametry to: cena (65%), wygoda użytkowania (64%) i jakość wykonania (60%). Kluczową kompetencją wśród pracowników salonów optycznych jest kompleksowe doradztwo – 85% badanych jako największą barierę zakupową wskazało trudność z dobraniem modelu i rozmiaru oprawek do twarzy, gustu i wygody. Zmiana preferencji zakupowych Polacy coraz chętniej kupują przez internet. Z analizy przeprowadzonej przez Harbingers wynika, że 30 mln Polaków korzysta z internetu, a 79% z nich dokonało kiedyś zakupów online7. Polski rynek e-commerce należy do grona najszybciej rozwijających się w Europie, a jego wartość w 2023 r. wyniosła ok. 120 mld złotych. Przeciętny Polak wydaje miesięcznie w internecie ok. 1600 zł i dokonuje transakcji nawet do cztery razy w tygodniu. W 2024 r. coraz bardziej zacieśnia się współpraca między kluczowymi sektorami e-handlu: logistyką, reklamą cyfrową, sprzedażą wielokanałową i płatnościami. Również branża optyczna coraz chętniej korzysta z nowoczesnych technologii i możliwości dystrybucji online – w 2022 r. niemal 24% wszystkich zakupów produktów optycznych dokonano przez internet8. Aby skutecznie zwiększyć sprzedaż w salonach optycznych, powinniśmy popracować nad pozyskiwaniem klientów. Optycy muszą wyjść ze swoich salonów na zewnątrz i docierać do własnej grupy docelowej. Warto też nie bać się wysokich wad wzroku i wymagań klienta, tylko dobrze wyposażyć gabinet oraz salon w urządzenia pomiarowe i sprzedawać okulary także konsumentom z największymi wymaganiami – oni są w stanie zapłacić duże pieniądze, żeby dobrze widzieć. Ważnym aspektem sprzedażowym jest także obsługa pozakupowa – świetnie sprawdza się obszerna oferta serwisu okularów wraz z naprawami. Co równie istotne, powinniśmy stawiać na stały rozwój i ćwiczyć swoje kompetencje sprzedażowe i komunikacyjne. Sylwia Piskulska-Grzesik Obecnie duży nacisk kładzie się na metody zmniejszające dynamikę progresji krótkowzroczności, co potwierdza liczba prowadzonych badań naukowych i klinicznych w tym zakresie. Oferowane są coraz nowsze techniki optyczne, począwszy od wieloogniskowych lub progresywnych soczewek okularowych, przez soczewki modyfikujące rozogniskowanie peryferyjne, soczewki kontaktowe ortokorekcyjne i wieloogniskowe czy terapie farmakologiczne, a zakończywszy na intensywnie badanym wpływie ekspozycji na światło czerwone o niskim natężeniu. Istotnym trendem staje się także indywidualizacja (personalizacja) korekcji poprzez bardzo szczegółowe badania narządu wzroku. Rozwijają się techniki badania wzroku i oczu, zwane wielomodalnymi, które łączą wiele technik obrazowania i diagnostyki w jednym urządzeniu. Szczególnie zaawansowana jest technika optycznej tomografii koherencyjnej, która„wchłania”inne techniki, dając coraz bardziej szczegółowy obraz stanu oczu. Pewną zagadką jest rozwój okularów rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej (ang. virtual reality/augmented reality, VR/AR). Pierwsze komercyjne produkty opracowane w tej technologii pojawiły się ponad 10 lat temu, ale nadal nie są one powszechne. Ważnym trendem jest także ograniczanie śladu węglowego przez przemysł oftalmiczny. Nie jest to może proces spektakularny, jednak z pewnością bardzo ważny. dr hab. Jacek Pniewski 7 https://harbingers.io/blog/e-commerce-w-2024-roku-trendy-szanse-i-zagrozenia. 8 www.statista.com/outlook/cmo/eyewear/worldwide. 32 Raport specjalny raport specjalny raport specjalny Dominacja stacjonarnych salonów optycznych nadal będzie duża, ale szczególnie w przypadku zakupu produktów, takich jak soczewki kontaktowe, płyny do soczewek i niekorekcyjne okulary przeciwsłoneczne udział zakupów online będzie dynamicznie wzrastał. Chcąc jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, salony inwestują w nowoczesne rozwiązania, takie jak wirtualne przymierzalnie czy wirtualne lustra, poszerzając możliwości doboru opraw online.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=