Salony optyczne, podobnie jak inne placówki handlowe, muszą rejestrować sprzedaż przy pomocy kas lub drukarek fiskalnych. Powinny też udostępniać klientom możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych. W segmencie urządzeń fiskalnych dzieje się ostatnio sporo, głównie za sprawą zmian przepisów. Dodatkowe zamieszanie wprowadzają zmiany terminów obowiązywania kolejnych rozporządzeń. Jednego możemy być pewni: wybierając kasę lub drukarkę, powinniśmy upewnić się, że jest to urządzenie działające online, przekazujące informacje o transakcjach i raportach do centralnego repozytorium. Kasy fiskalne Planując zakup urządzenia fiskalnego, przyjrzyjmy się rodzajom dostępnych urządzeń. Kasa fiskalna pozwoli wyłącznie na manualną fiskalizację, czyli„nabijanie” paragonu za pomocą klawiatury urządzenia. W przypadku wykorzystywania systemu komputerowego do obsługi sprzedaży lub planu jego zakupu rozsądniej jest decydować się na drukarkę fiskalną, która znacząco przyśpiesza obsługę klienta i sprawia, że użytkownik nie musi uczyć się jej obsługi ani też programować bazy towarowej. Wybierając urządzenie fiskalne, warto zwrócić uwagę na: szerokość wymaganego do jej obsługi papieru, jego dostępność, łatwość wymiany, szybkość wydruku oraz – szczególnie w przypadku drukarek fiskalnych – sposób połączenia (przewodowo lub bezprzewodowo, tylko z jednym czy wieloma stanowiskami sprzedaży jednocześnie). W przypadku drukarek fiskalnych jeszcze przed ich zakupem zalecana jest konsultacja z dostawcą oprogramowania sprzedażowego, by upewnić się, że nowe urządzenie będzie kompatybilne z systemem używanym w salonie. Wiele mówiło się o konieczności integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi, a na 1 stycznia 2025 roku wyznaczono nawet termin obowiązkowej integracji. Jak wiemy, w przeszłości już kilkukrotnie przesuwano graniczną datę wprowadzenia tego W poprzednim numerze sporo uwagi poświęciliśmy aktualizacjom systemu operacyjnego oraz standardom w przesyłaniu danych przez sieć. Główne tematy niniejszego artykułu to urządzenia fiskalne niezbędne do obsługi klienta, narzędzia pomocnicze, takie jak czytniki kodów czy drukarki etykiet, a także programy antywirusowe. Piotr Kołaczek ROZSĄDNA INFORMATYZACJA SALONU OPTYCZNEGO, CZ. 3 technologie obowiązku i nie można wykluczyć, że stanie się tak ponownie, m.in. dlatego, że na rynku wciąż brakuje odpowiednich urządzeń. Niektórzy producenci oferują kaso-terminale, ale w tej ofercie tkwi pewien haczyk: wybierając urządzenie od określonego producenta, trzeba podpisać umowę ze wskazaną przez niego organizacją obsługującą transakcje kartami – bez względu na to, jakie warunki obsługi (prowizję i abonament miesięczny) proponuje. By nie podejmować pochopnie niekorzystnych decyzji w tym zakresie, warto zachować ostrożność i na bieżąco sprawdzać faktyczny stan prawny, traktując alarmujące komunikaty producentów z pewną rezerwą (straszenie karami i namawianie do szybkich zakupów leży w ich interesie). Czytniki kodów Do najważniejszych urządzeń dodatkowych, które wspomagają obsługę klienta w salonie optycznym, zaliczyć należy czytniki kodów oraz drukarki etykiet. Najprostszy czytnik przewodowy można kupić już za ok. 100 zł, wersja bezprzewodowa to wydatek rzędu 250 zł. Co ciekawe, dobrze dobrany czytnik wcale nie musi być drogi! Sprzedawcy, korzystając z niewiedzy kupujących w tym obszarze, często oferują czytnik o tych samych parametrach nawet trzykrotnie drożej. Jakimi zatem kryteriami kierować się przy wyborze czytnika? Po pierwsze, nie polecamy zakupu czytników używanych – obecnie jest to zupełnie nieuzasadnione. Po drugie, zawsze należy czytnik dobierać do systemu komputerowego, jakiego aktualnie używamy lub zamierzamy kupić. Zapytajmy zatem naszego dostawcę systemu sprzedażowego, jaki rodzaj czytnika będzie z nim kompatybilny. Po trzecie, dobierajmy czytnik, uwzględniając nasze wymagania. Rozważmy, czy ma to być urządzenie bezprzewodowe czy przewodowe, czy ma czytać wyłącznie kody paskowe (1D) czy także kody dwuwymiarowe (np. QR). Bardzo istotne jest również to, czy czytnik będzie sobie dobrze radził z kodami gorszej jakości, o niewielkich rozmiarach, umieszczanych w salonie optycznym zwykle na oprawach. Wybrane urządzenie musi je czytać szybko i sprawnie. Jeżeli zdecydujemy się na etykiety przeźroczyste (np. demo lens), czytnik musi radzić sobie z odczytem takiego kodu bez dodatkowego tła (np. podkładania palca). Do mniej wymagających zadań (kody 1D-paskowe na nośniku nieprzeźroczystym) wystarczy zwykły czytnik laserowy, ale przy większej precyzji – kody o małym rozmiarze, 2D (np. QR), umieszczone na przeźroczystych nośnikach (np. demo lens) – warto szukać czytników CMOS led. Co ważne, można je dziś nabyć w cenie niewiele wyższej lub wręcz takiej samej, co w przypadku zwykłego czytnika laserowego. Dodatkowo, przy zakupach przez internet, możemy go sprawdzić i zwrócić, jeżeli nie będzie spełniał naszych wymagań. Drukarki etykiet Posiadanie czytnika ma zazwyczaj sens tylko wtedy, gdy zakupimy również drukarkę etykiet. Wybór urządzeń dostępnych na rynku jest znacznie mniejszy niż w przypadku czytników, ale i tu warto dokładnie przemyśleć, na który model postawić. Drukarka, podobnie jak czytnik kodów, powinna być kompatybilna z oprogramowaniem sprzedażowym, którego używamy lub który zamierzamy kupić. Zapytajmy więc producenta systemu sprzedażowego, jakie drukarki etykiet są obsługiwane i czym się między sobą różnią. Najczęściej używanym tego typu sprzętem są obecnie produkty marek: DYMO, Zebra, Brother i TSC. Poszczególne modele różnią się przede wszystkim: sposobem komunikacji – przewodowo (USB/Ethernet) lub bezprzewodowo (Wi-Fi), szybkością i jakością druku, rodzajem obsługiwanych nośników (tylko na papierze, na etykietach przeźroczystych, możliwość zmiany nośnika itp.) oraz trwałością i jakością elementu drukującego, co często łączy się z łatwością wymiany nośników (np. rolek etykiet). Czym wyższe możliwości drukarki etykiet, z tym większym wydatkiem należy się 124
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=