reklama strefa eksperta NOWOŚĆ Pierwszy na swiecie autorefraktometr w całości oparty na sztucznej inteligencji (AI). tylko w sklepie netzpolska.pl 7995 zł Cena promocyjna: brutto Gwarancja wynika z Kodeksu cywilnego. Może udzielić jej producent lub sprzedawca, a osobą uprawnioną do skorzystania z gwarancji jest kupujący. Podmiot, który przejmie odpowiedzialność z tytułu gwarancji, zobowiązany jest do wydania nabywcy rzeczy dokumentu gwarancyjnego. Gdy gwarancji udziela producent, to optyk, nawet jeżeli przekazuje klientowi kartę gwarancyjną producenta, jest jedynie pośrednikiem, a obowiązek realizacji roszczeń z tytułu gwarancji ciąży na producencie. Co istotne, optyk może również we własnym zakresie udzielać swoim klientom gwarancji. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w dokumentach dostarczanych z wyrobem, a nawet w reklamie. Oświadczenie gwarancyjne (karta gwarancyjna) wskazuje na obowiązki udzielającego gwarancji i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy sprzedany towar nie posiada określonych właściwości. Czas gwarancji i jej zakres zależą od woli udzielającego gwarancji. Dla przykładu: producent może udzielić 5-letniej gwarancji wyłącznie na powłokę lakierniczą oprawy, a optyk może udzielić rocznej gwarancji na montaż okularów. Jeżeli jednak okres ochrony gwarancyjnej nie został określony, w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego przyjmuje się, iż wynosi on 2 lata, licząc od dnia, w którym wydano towar kupującemu. Gdy udzielający gwarancji wymienił wadliwy towar na nowy lub dokonał napraw, termin gwarancji biegnie od nowa, to jest od chwili dostarczenia klientowi wymienionego lub naprawionego produktu. RELACJE POMIĘDZY PRZEDSIĘBIORCAMI Niniejsza część artykułu będzie się odnosić do sytuacji, gdy optycy sprzedają wyroby przedsiębiorcom (niebędącym konsumentami), czyli na przykład dalszym dystrybutorom, oraz do relacji optyków z ich dostawcami. Do tych relacji nie będziemy stosować już Ustawy o prawach konsumenta, o których mowa powyżej, dlatego podmiotów w tych transakcjach nie będą dotyczyć przepisy odnoszące się do zwrotów i uprawnień wynikających z niezgodności towarów z umową. Dodatkowo tutaj strony transakcji będą umownie mogły dowolnie kształtować ich relacje, co oznacza, że na podstawie swobody umów będą mogły w kontraktach, porozumieniach czy ogólnych warunkach zmieniać, ograniczać lub wyłączać pewne zasady prawne. Należy podkreślić, że jeżeli chodzi o gwarancję, zasady stosowane w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami będą takie jak w relacjach z konsumentami, dlatego zagadnienia tego nie będę ponownie opisywać. Rękojmia Od gwarancji należy odróżnić rękojmię. O ile gwarancja jest dobrowolna, o tyle rękojmia, podobnie jak konsumencka niezgodność towaru z umową, została szczegółowo uregulowana w przepisach. Rękojmia oznacza odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego, o ile rzecz sprzedana ma wadę. Oznacza to, że z tytułu rękojmi odpowiada podmiot, który sprzedał wyrób – będzie to więc na przykład importer lub dystrybutor w stosunku do salonu optycznego. Klient ma możliwość skorzystania z rękojmi w następujących przypadkach: • produkt nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia, • produkt nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór, • produkt nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia, • produkt został kupującemu wydany w stanie niezupełnym. 113
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=