Optyk Polski nr 05(81)/2024

strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Jeżeli natomiast konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni. W takim przypadku umowę uważa się za niezawartą. Przedsiębiorca zwraca płatności otrzymane od konsumenta, a konsument zwraca towar. Nawet jeżeli umowa zostanie zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy zawartej w odniesieniu do umów, w których: • przedmiotem świadczenia jest towar nieprefabrykowany, wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb, • przedmiotem świadczenia jest towar dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, • przedmiotem świadczenia są towary, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi towarami. Powyższe wyłączenia będą dotyczyć na przykład okularów przygotowanych przez optyka według recepty dla konkretnego klienta, połączonych z wybranych opraw i soczewek. Zwrotowi będą natomiast podlegały seryjnie produkowane okulary przeciwsłoneczne. Należy pamiętać, że niezależnie od powyższych przepisów dotyczących możliwości odstąpienia od umowy, wynikających z praw konsumentów, część sprzedawców dobrowolnie oferuje konsumentom możliwość zwrotu lub wymiany towarów w sklepach stacjonarnych (często robią tak np. sieci odzieżowe). Jest to dozwolona prawnie praktyka, mająca na celu wyjście naprzeciw potrzebom konsumentów. Przy tej okazji warto wspomnieć jeszcze o jednej regulacji wynikającej z prawa farmaceutycznego: w przypadku, gdy klient nabędzie wyroby medyczne – np. gotowe okulary korekcyjne – w aptece, to nie będą one podlegały zwrotowi. Jednocześnie przepis ten nie dotyczy wyrobów zwracanych w aptece z powodu wady jakościowej lub niewłaściwego ich wydania. Należy jednak podkreślić, że regulacja ta nie będzie dotyczyła wyrobów kupowanych w salonach optycznych, ponieważ nie posiadają one statusu apteki i nie podlegają w tym zakresie przepisom prawa farmaceutycznego. Optycy mają większą elastyczność niż apteki w obszarze budowania polityki zwrotów, co w niektórych przypadkach może wpływać na ich przewagę rynkową. Niezgodność towaru z umową Odstąpienie, o którym mowa powyżej, dotyczy towaru bez wad, zwracanego bez podania przyczyny. Co natomiast, jeżeli wyrób ma wady? Roszczenia wynikające z niezgodności towaru z umową i ich konsekwencje związane z naprawą, wymianą towaru czy też obniżeniem ceny jego zakupu lub odstąpieniem od umowy również wynikają z Ustawy o prawach konsumenta. Zacznijmy od ustalenia, kiedy towar jest zgodny, a kiedy nie jest zgodny z umową. Produkt jest zgodny, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności takie jego cechy jak: opis, rodzaj, liczba/ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, jak również przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi. Dodatkowo, aby można uznać, że towar jest zgodny z umową, musi on między innymi: • nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, • co do zasady występować w takiej liczba/ilość i mieć takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru, • być dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać, • być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy. Za niezgodność towaru z umową odpowiedzialność ponosi przedsiębiorca, który sprzedał produkt. Należy jednak pamiętać, że przedsiębiorca nie będzie odpowiadać za brak zgodności towaru z umową, jeśli najpóźniej w chwili zawarcia umowy wyraźnie poinformuje konsumenta, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów. Co jednak istotne, aby nastąpiło zwolnienie z odpowiedzialności, konsument musi wyraźnie i odrębnie zaakceptować brak wskazanej cechy towaru. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że zgodnie z przepisami zwrot towaru bez określenia przyczyny może nastąpić wyłącznie w przypadku zawarcia umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Oznacza to, że konsument nie może odstąpić od umowy i zwrócić okularów zakupionych w stacjonarnym salonie optycznym. 110

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=