e-wydanie Optyk Polski nr 80

Ostatnie lata w optyce to czas ogromnej rewolucji w postrzeganiu okularów. Nie są one już tylko narzędziem do korekcji wad wzroku, ale przede wszystkim elementem uzupełniającym stylizację. Pacjenci zaczęli w sposób bardziej świadomy dobierać okulary do swoich potrzeb, co przekłada się na coraz większe wymagania stawiane pracownikom salonów optycznych. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Katarzyna Prycik Optyczka biomedyczna, optometrystka Education Manager EssilorLuxottica W branży optycznej działa od ponad 16 lat. Pracę w salonie optycznym zna z każdej strony: od przeprowadzenia badania w gabinecie optometrycznym, przez obsługę klienta i sprzedaż, aż po wykonanie okularów w pracowni. Przez wiele lat była doradcą handlowym w firmie Essilor Polonia, wspierając gabinety optyczne, ale to szkolenia są jej prawdziwą pasją, przynoszącą satysfakcję z wykonywanej pracy. STYLIZACJA OKULARÓW Pacjenci oczekują od optyków pomocy w doborze takiego rozwiązania, które nie tylko będzie pasowało do ich stylu, ale będzie także modowym dodatkiem i inspiracją do odkrywania siebie na nowo. Dlatego tak istotną rolę stanowią dziś wiedza i umiejętności doboru opraw oraz zwracanie uwagi na wiele szczegółów. Najważniejsze aspekty przy doborze opraw to: • kształt twarzy, • kształt oprawy, • dopasowanie, • specyfika twarzy, • tonacja, • kolor oczu, • kolor włosów, • wybrany rodzaj soczewek. Aspekty te mogą pomóc w wyborze rozwiązania najlepiej dopasowanego do potrzeb klienta. Kształt twarzy Zapewne często słyszeliście prośby typu: „Proszę zaproponować mi okulary pasujące do mojego kształtu twarzy”. Mimo że nie jest to najważniejsza wytyczna podczas wyboru okularów, może stać się ona punktem wyjścia do poszukiwań. Aby zrobić to jak najlepiej, warto poprosić klienta o związanie/spięcie włosów, a następnie wykonać analizę linii szczęki i podbródka. Pomocne będzie wpisanie twarzy w konkretny kształt geometryczny. W tym celu musimy sprawdzić, który z pięciu rodzajów kształtów jest najbardziej zbliżony do kształtu twarzy naszego klienta. Wyróżniamy następujące kształty twarzy: • trójkątna – długa twarz, szerokie czoło i kanciasty, wąski podbródek, • owalna – twarz długa, a podbródek i nasada włosów lekko zaokrąglone. • trapezoidalna – długa twarz o wąskim czole i podbródku, ale dość szerokiej części szczękowej, • kwadratowa – krótka twarz, dosyć szeroka i kanciasta, o wyraźnie zaznaczonych rysach, • okrągła – krótka i szeroka twarz o miękkich rysach, Podczas analizowania tego elementu warto również uwzględnić odczucia klienta na temat jego twarzy, czyli dowiedzieć się, co dana osoba w swojej twarzy lubi, a czego nie toleruje. Bardzo ważne jest także ustalenie, jaki efekt wizerunkowy klient chce osiągnąć. Jeśli klientowi podoba się kształt jego twarzy, to nie będzie chciał przykrywać go okularami. Jeśli jednak klient nie lubi kształtu swojej twarzy, to okulary mogą być dla niego znakomitym sposobem na ukrycie niedoskonałości (pamiętajmy, że te niedoskonałości mogą być widoczne tylko przez danego klienta). Kształt opraw Mimo ewolucji kształtów opraw, którą obserwujemy od wielu sezonów, możemy wyróżnić kilka tzw. kształtów standardowych. Pomogą nam one w procesie doboru oprawy, która spełni oczekiwania klienta. Kształty opraw dzielimy na kwadratowe i okrągłe. Do okrągłych kształtów opraw należą: • pilotki – czyli kultowy kształt znany wszystkim; dostępne są wersje z mostkiem pojedynczym lub podwójnym, • oprawy okrągłe, w których soczewki mają kształt idealnego koła, • oprawy owalne, w których kształt soczewki jest wyciągnięty w kierunku uszu, • oprawy typu panthos – soczewki okrągłe, lekko spłaszczone w górnej i dolnej części, z zausznikami i mostkiem znajdującymi się w jednej linii – w górnej części oprawy, • oprawy nieregularne, w których kształt soczewek jest nieregularny, ale oprawa zawsze ma opływowy kształt. Pilotki Okrągłe Owalne Panthos Nieregularne 4

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=