i dystrybutorów opraw – to czynniki, za którymi musi iść perfekcyjna obsługa klienta. Dlatego też zespoły sprzedażowe w salonach optycznych zobowiązane są do stałego podnoszenia umiejętności w zakresie doboru opraw. Co łączy policję w Los Angeles i dobór okularów? Elementem, który determinuje właściwe dopasowanie okularów do konkretnej fizjonomii, jest prawidłowa ocena kształtu twarzy. W dzisiejszych czasach, wobec ogromnej różnorodności opraw i oczekiwań klientów, nie wystarczy już stosowanie tzw. pustosłowia w postaci określeń typu: „dobrze”, „fajnie” czy „super”. W obecnej eksperckiej obsłudze potrzebna jest merytoryczna argumentacja. Klient musi dowiedzieć się od nas – ekspertów, dlaczego dana oprawa ma przewagę nad inną w połączeniu z konkretnym kształtem twarzy. W rezultacie skłania to sprzedawców okularów do zaznajomienia się z tajnikami podziału kształtu twarzy w odniesieniu do figur geometrycznych. Nie jest to jednak pierwsza na świecie potrzeba posiadania takiej wiedzy. Przenieśmy się na chwilę do lat 50. w Stanach Zjednoczonych, a dokładnie do policji w Los Angeles. Detektyw Hugh C. McDonald wpada na pomysł, aby wprowadzić do policyjnej praktyki tzw. prozopologiczny portret pamięciowy. Siłą rzeczy jednym z jego elementów staje się ocena kształtu twarzy osób podejrzanych o przestępstwa. Procedura ta zostaje wprowadzona przez szeryfa okręgowej policji w Los Angeles w 1959 roku. To zalążek wejścia na dobre do czynności organów ścigania jednej z dziedzin kryminalistyki zwanej antroposkopią kryminalną. To ona, na podstawie opisu słownego, ma za zadanie jak najdokładniej odtworzyć rysopis przestępcy, uwzględniając przede wszystkim na antropometryczne cechy jego twarzy. Z biegiem czasu wiedzę z zakresu oceny kształtu twarzy zaczęto wykorzystywać w procesie precyzyjnego doboru okularów. W ten sposób potrzeba odnalezienia się w tysiącach form opraw stała się matką wynalazku, czyli„nowej” dziedziny wiedzy, stanowiącej obecnie domenę stylistów okularowych. To ich rolą jest dzisiaj perfekcyjna ocena elementów biometrycznych twarzy, które wyznaczają drogę do idealnego kształtu oprawy. To specjalizacja, która w dzisiejszych czasach może nie jest jeszcze standardem, ale pozwala wyróżnić się na tle szerokiej konkurencji i zapewnić zindywidualizowaną obsługę klienta. Trzeba być trochę psychologiem Ekspercki dobór okularów wymaga także posiadania pewnych umiejętności psychologicznych. Wiedza ta przydaje się na kilku etapach procesu sprzedażowego: od świadomego wzbudzenia w głowie klienta efektu aureoli, po właściwe podejście do finalizacji transakcji i obsługi posprzedażowej. Język, jakim mówi klient, a także reprezentowany przez niego sposób komunikacji niewerbalnej (w tym m.in. styl ubierania się) powinny być dla sprzedawcy ważnymi drogowskazami w procesie obsługi. Znajomość typów osobowości według Hipokratesa, umiejętność psychologicznego kreowania wizerunku okularowym kolorem i kształtem i dobierania okularowego stylu do rodzaju pracy klienta czy jego stanowiska – to kompetencje, które w obecnych czasach stanowią fundament obsługi klienta w salonie optycznym. Jakie cechy powinien mieć doskonały okularowy doradca? Jak w każdej branży najważniejsze jest zamiłowanie do pracy, którą się wykonuje. Bez entuzjazmu i błysku w oku nawet wybitny profesjonalista może stracić swój autorytet. To ta wartość, w połączeniu z holistycznym podejściem, uwzględniającym kompetencje stylistyczne, sprzedażowe i psychologiczne, może stać się gwarancją sukcesu salonu optycznego. trendy 24
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=