OPTYK POLSKI OPTYK POLSKI ISSN 1899-9506 Magazyn dla profesjonalistów nr 04(80)/2024 /magazynoptykpolski /OptykPolski 861_Optyk Polski_Okładka_INVU_210x190_01.indd 1 09.07.2024 23:08:56 Sławomir Nogaj, Sylwia Piskulska-Grzesik, dr hab. Jacek Pniewski, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Justyna Walicka, Radosław Wiktorowicz Strefa eksperta: W numerze: Trendy: Spersonalizowane doradztwo w salonie optycznym / Barwione soczewki w procesie stylizacji opraw okularowych // Butik: Trendy na lato/jesień 2024 // Strefa eksperta: Nakładki przeciwsłoneczne / O parametrach istotnych dla prawidłowego wykonania korekcji okularowej / Mity nt. soczewek progresywnych / Rodzaje soczewek okularowych / Soczewki kontaktowe dla krótkowidzów // Technologie: Rozsądna informatyzacja salonu optycznego, cz. 2 / Jak wybrać automat szlifierski?
trendy Najnowsza kolekcja Ray-Ban to całe spectrum różnych możliwości. Znajdziemy w niej kultowe modele ICONS, które podkreślają charakter, tradycję i wieloletnie dziedzictwo marki, ale również innowacyjne modele CHANGE dla osób poszukujących śmiałych, pionierskich rozwiązań. WSZECHSTRONNE MODELE CHANGE OD RAY-BAN TO MUST HAVE TEGO SEZONU Innowacja wpisana jest w DNA marki Ray-Ban. W najnowszej kolekcji przejawia się w postaci pierwszej w historii oprawki Ray-Ban, która reaguje na światło UV. Technologia Transitions®, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży optycznej, znalazła swoje zastosowanie także w acetacie! Przedstawiamy Ray-Ban Change Innowacyjne okulary, które redefiniują wszechstronność oprawek dzięki zastosowaniu nowej opatentowanej technologii acetatowej. Unikalne kolory i wzory oprawek Ray-Ban Change zostały stworzone za pomocą barwników fotochromowych, które aktywują się w ciągu kilku sekund pod wpływem światła UV. W miarę jak światło na zewnątrz staje się coraz mocniejsze, pigment w oprawkach również się intensyfikuje. Dwie odsłony Wayfarer Kolekcja Ray-Ban Change prezentuje jeden z najbardziej ikonicznych stylów marki: Wayfarer. Dostępny w dwóch wersjach: klasycznej oraz w zupełnie nowym, owalnym kształcie. Warto zwrócić szczególną uwagę na historię tego modelu, ponieważ Wayfarer to pierwszy model Ray-Ban wykonany z acetatu. Jest znany ze swojego charakterystycznego kwadratowego kształtu i kąta pantoskopowego, który zmienił sposób postrzegania okularów przeciwsłonecznych na początku lat 50. Dziś ikoniczna oprawka nadal wyzwala nieodkryte obszary kompozycyjne z ponadczasowym stylem. Ray-Ban Change podbije serca osób, które chcą podążać za nowymi trendami, wyrazić swoją osobowość poprzez unikatowy produkt oraz eksperymentować z nowymi stylami i kolorami.
Ostatnie lata w optyce to czas ogromnej rewolucji w postrzeganiu okularów. Nie są one już tylko narzędziem do korekcji wad wzroku, ale przede wszystkim elementem uzupełniającym stylizację. Pacjenci zaczęli w sposób bardziej świadomy dobierać okulary do swoich potrzeb, co przekłada się na coraz większe wymagania stawiane pracownikom salonów optycznych. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Katarzyna Prycik Optyczka biomedyczna, optometrystka Education Manager EssilorLuxottica W branży optycznej działa od ponad 16 lat. Pracę w salonie optycznym zna z każdej strony: od przeprowadzenia badania w gabinecie optometrycznym, przez obsługę klienta i sprzedaż, aż po wykonanie okularów w pracowni. Przez wiele lat była doradcą handlowym w firmie Essilor Polonia, wspierając gabinety optyczne, ale to szkolenia są jej prawdziwą pasją, przynoszącą satysfakcję z wykonywanej pracy. STYLIZACJA OKULARÓW Pacjenci oczekują od optyków pomocy w doborze takiego rozwiązania, które nie tylko będzie pasowało do ich stylu, ale będzie także modowym dodatkiem i inspiracją do odkrywania siebie na nowo. Dlatego tak istotną rolę stanowią dziś wiedza i umiejętności doboru opraw oraz zwracanie uwagi na wiele szczegółów. Najważniejsze aspekty przy doborze opraw to: • kształt twarzy, • kształt oprawy, • dopasowanie, • specyfika twarzy, • tonacja, • kolor oczu, • kolor włosów, • wybrany rodzaj soczewek. Aspekty te mogą pomóc w wyborze rozwiązania najlepiej dopasowanego do potrzeb klienta. Kształt twarzy Zapewne często słyszeliście prośby typu: „Proszę zaproponować mi okulary pasujące do mojego kształtu twarzy”. Mimo że nie jest to najważniejsza wytyczna podczas wyboru okularów, może stać się ona punktem wyjścia do poszukiwań. Aby zrobić to jak najlepiej, warto poprosić klienta o związanie/spięcie włosów, a następnie wykonać analizę linii szczęki i podbródka. Pomocne będzie wpisanie twarzy w konkretny kształt geometryczny. W tym celu musimy sprawdzić, który z pięciu rodzajów kształtów jest najbardziej zbliżony do kształtu twarzy naszego klienta. Wyróżniamy następujące kształty twarzy: • trójkątna – długa twarz, szerokie czoło i kanciasty, wąski podbródek, • owalna – twarz długa, a podbródek i nasada włosów lekko zaokrąglone. • trapezoidalna – długa twarz o wąskim czole i podbródku, ale dość szerokiej części szczękowej, • kwadratowa – krótka twarz, dosyć szeroka i kanciasta, o wyraźnie zaznaczonych rysach, • okrągła – krótka i szeroka twarz o miękkich rysach, Podczas analizowania tego elementu warto również uwzględnić odczucia klienta na temat jego twarzy, czyli dowiedzieć się, co dana osoba w swojej twarzy lubi, a czego nie toleruje. Bardzo ważne jest także ustalenie, jaki efekt wizerunkowy klient chce osiągnąć. Jeśli klientowi podoba się kształt jego twarzy, to nie będzie chciał przykrywać go okularami. Jeśli jednak klient nie lubi kształtu swojej twarzy, to okulary mogą być dla niego znakomitym sposobem na ukrycie niedoskonałości (pamiętajmy, że te niedoskonałości mogą być widoczne tylko przez danego klienta). Kształt opraw Mimo ewolucji kształtów opraw, którą obserwujemy od wielu sezonów, możemy wyróżnić kilka tzw. kształtów standardowych. Pomogą nam one w procesie doboru oprawy, która spełni oczekiwania klienta. Kształty opraw dzielimy na kwadratowe i okrągłe. Do okrągłych kształtów opraw należą: • pilotki – czyli kultowy kształt znany wszystkim; dostępne są wersje z mostkiem pojedynczym lub podwójnym, • oprawy okrągłe, w których soczewki mają kształt idealnego koła, • oprawy owalne, w których kształt soczewki jest wyciągnięty w kierunku uszu, • oprawy typu panthos – soczewki okrągłe, lekko spłaszczone w górnej i dolnej części, z zausznikami i mostkiem znajdującymi się w jednej linii – w górnej części oprawy, • oprawy nieregularne, w których kształt soczewek jest nieregularny, ale oprawa zawsze ma opływowy kształt. Pilotki Okrągłe Owalne Panthos Nieregularne 4
Wśród kwadratowych kształtów opraw wymienić możemy: • oprawy typu kocie oko – kształt soczewki ostry, mocno wyciągnięty w górę w kierunku skroni, • oprawy kwadratowe – soczewki o kwadratowym kształcie, • oprawy prostokątne – soczewki w kształcie prostokąta, • oprawy typu poduszka – kształt soczewek jest zbliżony do kwadratu, ale lekko zaokrąglony, z szerszą częścią przyskroniową, • oprawy typu motyl – kształt soczewek przypomina skrzydła motyla, ścięte w części zewnętrznej, przyskroniowej. Podejście harmonijne to spójność z kształtem twarzy i podkreślenie jej rysów. W tej sytuacji wybieramy oprawy z grupy spójnej z kształtem twarzy, czyli do kształtów okrągłych oprawy okrągłe, a do kwadratowych – kwadratowe. Dla klienta z twarzą szeroką i krótką odpowiednie będą oprawy o cienkich zausznikach znajdujących się w górnej części oprawy. Do takich oprawek dobrze będą pasować soczewki o barwieniach gradalnych. strefa eksperta Kocie oko Kwadratowe Prostokątne Poduszka Motyl Znajomość tych kształtów będzie dużym ułatwieniem podczas obsługi klienta. Większa świadomość produktu jest również odbierana przez klientów jako wyraz profesjonalizmu i wysokiego standardu obsługi w danym salonie optycznym. Dopasowanie Dopasowanie to najważniejszy moment w procesie wyboru opraw okularowych. Aby przebiegł on jak najlepiej, należy wcześniej ustalić wspólnie z klientem, jaki efekt chce on osiągnąć, wybierając nowe okulary (np. czy celem klienta jest ukrycie czy też wyostrzenie konkretnych elementów). Najważniejszy jest cel klienta i to, aby znalazł on okulary, w których będzie się czuł dobrze. Na rynku optycznym panuje przekonanie, że do okrągłych kształtów twarzy należy wybierać oprawy kwadratowe, a do kwadratowych – okrągłe. Nie każdy jednak optyk postępuje zgodnie z tą zasadą. Najważniejsze jest zrozumienie potrzeb klienta i ustalenie, czy oprawa ma być spójna z jego kształtem twarzy, czy też ma z nim kontrastować. Podejście kontrastowe to większy balans i budowa proporcji. Przy takim podejściu wybieramy oprawy z grupy kontrastującej z kształtem twarzy klienta, czyli do kształtów kwadratowych będziemy wybierać oprawy z grupy okrągłych, a do okrągłych – oprawy kwadratowe. Pamiętajmy jednak, że zawsze należy ustalić z klientem, jakie podejście będzie dla niego najlepsze. Można to zrobić, przedstawiając mu dwa rozwiązania i obserwując jego reakcje. Pomocne będą też pytania o to, jak klient czuje się w danej oprawce, i Wasza analiza wybranych rozwiązań. Czasami klient nie będzie wiedział, na co ma zwrócić większą uwagę, dlatego tak istotne jest wytłumaczenie mu, jaki efekt wywoła konkretna oprawa. Specyfika twarzy Specyfika twarzy to grupa cech i elementów, nad którymi warto się pochylić, aby w jeszcze bardziej zaangażowany i profesjonalny sposób dopasować oprawy. O tych elementach często zapominamy, ale są one bardzo ważne i mogą sprawić, że oprawy zostaną dopasowane jeszcze lepiej. Na co zwrócić uwagę? Pierwszym elementem jest długość twarzy. Wyróżniamy twarze pociągłe i długie oraz szerokie i krótkie. Dla klienta z twarzą pociągłą odpowiednie będą okulary, które tę twarz optycznie skrócą. Najlepiej sprawdzą się w takim przypadku oprawy o grubych zausznikach znajdujących się na środku oprawy oraz soczewki w jednolitym kolorze lub soczewki lustrzane. Burberry BE4425U Oliver Peoples OV1342S Ray-Ban RB 3025 Ferrari FH1007 Ray-Ban RB3728 Prada PR_26ZS Giorgio Armani AR1512M Ray-Ban RB3025 Drugim elementem jest oprawa oczu, czyli brwi. W ostatnich latach moda dotycząca tego elementu przechodziła ogromne ewolucje i stał się on bardzo ważny dla klientów. Warto więc wiedzieć, jak dopasować oprawy do rodzaju brwi. Przy brwiach ciemnych i szerokich bardzo dobrze sprawdzą się cienkie oprawy, które będą z tymi brwiami kontrastowały. Z kolei przy jasnych i cienkich brwiach bardzo dobrze sprawdzą się oprawy masywne i bogato zdobione. Pilotki KONTAKTOWE PODEJŚCIE HARMONIJNE PODEJŚCIE Okrągłe Owalne Phantos Motyl Prostokątne Kwadratowe Pilotki KONTRASTOWE PODEJŚCIE HARMONIJNE PODEJŚCIE Okrągłe Owalne Phantos Motyl Prostokątne Kwadratowe strefa eksperta strefa eksperta 5
strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Kolor oczu Jeśli mowa o kolorach, to warto przyjrzeć się piątemu elementowi, czyli kolorom oczu. To one są najważniejsze w procesie widzenia. Ważne, abyśmy ustalili, czy nasi klienci chcą, aby podejście w wyborze opraw było harmonijne, czy też kontrastowe. Poniżej kilka przykładów. Jeśli klient ma jasne włosy, ale w tonie: • ciepłym, wówczas najlepiej wybierać dla niego kolory z tzw. palety wiosennej, Versace VE4467U Dolce & Gabbana DG3384 Persol PO1016S Jimmy Choo JC3011 Michael Kors MK1149 Vogue VO4304 Tonacja Czwartym elementem, na który w ostatnich latach zwraca się bardzo dużą uwagę, jest kolorystyka pasująca do tonacji skóry. Dla tego elementu dobiera się kolory dedykowane, dlatego tylko krótko zasugeruję, w jaki sposób wybierać kolory opraw do tonacji skóry. Pamiętajmy, aby tonacji skóry nie mylić z jej kolorem. Odcień to barwa, która, można powiedzieć, pod tym kolorem się znajduje. Wyróżniamy tony: ciepły (który w mocnym świetle może wydawać się lekko zloty) i zimny (który w świetle może wydawać się różowy i niebieski). Jeśli ustalimy, z jakiego typu tonacją i karnacją skóry mamy do czynienia, o wiele łatwej będzie nam właściwie dopasować oprawy. Dla tonacji ciepłych odpowiednie będą oprawy w kolorystyce: złotej, złotoróżowej, brązowej lub typu havana (szylkret). Dla jasnych karnacji warto proponować oprawy metalowe, a dla ciemniejszych – wykonane z acetatu lub włókna nylonowego. Kolor włosów Szóstym elementem jest kolor włosów. Kolory te mogą być również zarówno ciepłe, jak i zimne, a dodatkowo mogą mieć one jasne lub ciemne tony. W procesie doboru opraw należy wziąć pod uwagę oba te aspekty. Jeśli zatem klient ma ciemne włosy, ale w tonie: • ciepłym, wówczas najlepiej wybierać dla niego kolory z tzw. palety jesiennej, • zimnym – wtedy najlepiej wybierać dla niego kolory z tzw. palety zimowej. • zimnym – wtedy najlepiej wybierać dla niego kolory z tzw. palety letniej. Wybrany rodzaj soczewek Oczywiście podczas wyboru opraw okularowych bardzo ważnymi aspektami są także moc i rodzaj wybranych soczewek, gdyż to właśnie one w dużym stopniu definiują wybór opraw. Jest to już jednak temat na kolejny artykuł. Podsumowanie Pamiętajmy, że w procesie doboru odpowiednich opraw najważniejsi są pacjenci i to ich potrzeby powinny być zawsze na pierwszym miejscu. Ważne, jak klient reaguje na zaproponowane rozwiązanie. Nie ma rozwiązania uniwersalnego. Zawsze powinniśmy zwracać uwagę na wszystkie aspekty i zaproponować rozwiązanie, które naszym zdaniem będzie najlepsze. Pamiętajmy jednak, że ostateczna decyzja zawsze należy do klienta i to on, nosząc konkretną oprawę, musi czuć się i wyglądać najlepiej. Okulary są elementem osobistego wizerunku klienta i ten właśnie wizerunek muszą one uzupełniać. Dla tonacji zimnych odpowiednie będą oprawy w kolorystykach: srebrnej, szarej, ciemnej lub czarnej. Jasne karnacje będą dobrze prezentować się również w metalowych oprawach, a ciemniejsze – w acetatach lub włóknie nylonowym. Trzecim ważnym elementem jest nos. Odpowiednimi okularami można w pewien sposób osiągnąć efekt zbliżony do delikatnej operacji plastycznej i optycznie skrócić bądź wydłużyć nos. Przy krótkim nosie, który pacjent chce podkreślić, warto wybrać masywne oprawy o szerokim mostu. Przy długim nosie, który klient chciałby ukryć, warto zaproponować oprawy z cienkim mostkiem. 6
polska w okularach JZo dba o wzrok milionów użytkowników od blisko 80 lat! zostań ambasadorem kampanii patroni medialni: 1000 ponad salonów w kampanii
aktualności Kampania„POLSKA W OKULARACH”, organizowana przez JZO – Polskiego Eksperta Optycznego, ma coraz większy zasięg: przyłączyło się do niej już ponad 1000 salonów! Dzięki tak dużemu zaangażowaniu optyków ważne treści na temat prezbiopii, krótkowzroczności i wrażliwości na światło, a także potrzeby regularnych badań wzroku trafiają do coraz większej liczby odbiorców. Ważnym wsparciem kampanii jest udział Marzeny Rogalskiej, ambasadorki szkieł progresywnych JZO. Posty i relacje z jej udziałem cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów: kampania digitalowa dotarła już do blisko 1 mln odbiorców! Więcej na stronie: https://polskawokularach.pl. Podczas nadchodzącej odsłony wydarzenia optycy z całej Polski poznają aktualne kolekcje aż 35 marek okularowych największych brandów i domów mody na świecie, w tym tegoroczne nowości w portfolio EssilorLuxottica, czyli marki: Ferrari, Jimmy Choo, Brunello Cucinell, Miraflex i Moncler. Na odwiedzających czeka również prezentacja bogatego portfolio instrumentów Essilor Instruments, wprowadzenie do innowacyjnej platformy szkoleniowej Leonardo oraz specjalne oferty na soczewki okularowe Essilor i JZO – Polskiego Eksperta Optycznego. Jesienna edycja EssilorLuxottica Roadshow będzie prawdziwą eksplozją kolorów i innowacji. Klienci wejdą w świat dynamicznych soczewek Transitions® GEN S™ i poznają przełomową serię Ray-Ban Change – kolekcję opraw reagującą na światło UV dzięki zastosowaniu technologii Transitions®. Wszyscy odwiedzający będą mogli wziąć udział w wyjątkowym Poznaj przyszłość soczewek okularowych i zanurz się w świecie innowacji z dynamicznymi soczewkami Transitions® GEN S™. Przyjdź i doświadcz niesamowitej technologii w klimatycznej atmosferze, spotykając się z nami w jednym z 10 miast. W programie: prezentacja Wysoki standard i wygoda Platforma Leonardo dostarcza różnorodnych treści edukacyjnych, obejmujących charakterystykę produktów i wiedzę z zakresu technologii wykorzystywanej przy produkcji soczewek okularowych. Szkolenia dostępne są w wielu językach i formatach (wideo, lekcje interaktywne, podcasty, wirtualne klasy). Dzięki temu platforma stała się kluczowym punktem odniesienia dla optyków, optometrystów i entuzjastów branży optycznej. Szybki rozwój Dzięki innowacyjnym modułom szkoleniowym można zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności. Platforma stale się rozwija, aby najlepiej odpowiadać na wymagające potrzeby użytkowników oraz być na bieżąco z panującymi trendami. Certyfikaty uznawane na całym świecie Platforma Leonardo daje dostęp do prestiżowych certyfikatów, które otwierają drzwi do ekscytujących możliwości i potwierdzają kompetencje uczestników. Po więcej szczegółów zachęcamy do skontaktowania się z Państwa Doradcą Handlowym Essilor Polonia lub Luxottica. 5 lipca 2024 r. Centrum Optyczne Calisia w Kaliszu, zwycięzca konkursu sprzedażowego JZO, miał zaszczyt gościć Marzenę Rogalską, ambasadorkę szkieł progresywnych JZO. Wydarzenie pełne było radości, uśmiechów i inspirujących momentów. Podczas spotkania Marzena Rogalska dzieliła się swoją wiedzą na temat szkieł progresywnych JZO, podkreślając ich zalety i nowoczesne rozwiązania optyczne. Każdy z gości miał wyjątkową okazję otrzymać książkę z autografem prelegentki i zrobić sobie wspólne zdjęcie. To niezwykłe wydarzenie na długo pozostanie w pamięci uczestników. NIE ZWALNIAMY TEMPA! ESSILORLUXOTTICA ROADSHOW ZAPRASZAMY NA WYJĄTKOWE WYDARZENIE – SPEKTAKULARNY TRANSITIONS® GEN S™ ROADSHOW! PLATFORMA EDUKACYJNA LEONARDO MARZENA ROGALSKA W CENTRUM OPTYCZNYM CALISIA EssilorLuxotticaRoadshow 04.09.2024, Gdańsk PROGRES EVENT & CONFERENCE, Juliusza Słowackiego 17, Gdańsk 06.09.2024, Poznań MŁYŃSKA 12, Młyńska 12, Poznań 09.09.2024, Ślęża ZAMEK TOPACZ RESORT & ART SPA, Templariuszy 1, Ślęża 11.09.2024, Kraków MUZEUM LOTNICTWA, Jana Pawła II 39, Kraków 13.09.2024, Chorzów MUZEUM HUTNICTWA, Metalowców 4a, Chorzów Zarejestruj się na wydarzenie www.roadshowrejestracja.pl konkursie z nagrodami na każdym z pięciu przystanków EssilorLuxottica Roadshow. Wstęp na wydarzenie możliwy jest wyłącznie po wcześniejszej rejestracji: www.roadshowrejestracja.pl. produktowa, pokaz z udziałem gościa specjalnego (niespodzianka!), a także konkursy z fantastycznymi nagrodami. Zainspiruj się nowoczesnym designem i zdobądź wymarzoną parę soczewek Transitions® Gen S™. Rejestracja: gens.transitions-roadshow.pl. 8
od redakcji DRODZY CZYTELNICY, Marian Wójcik Prezes Zarządu Starszy Małopolskiego Cechu Optyków Witamy w kolejnym wydaniu „Optyka Polskiego” – magazynu dla profesjonalistów z branży optycznej, w którym czeka na Państwa nowa porcja praktycznej wiedzy branżowej. Co przygotowaliśmy dla Państwa tym razem? Salon optyczny to miejsce, w którym klient oczekuje spersonalizowanego doradztwa w zakresie ochrony i korekcji wzroku. Jakie kompetencje powinien mieć supersprzedawca? Co łączy policję w Los Angeles i dobór okularów? Czy i w jakim zakresie sprzedawca w salonie optycznym powinien być jednocześnie psychologiem? Na te i inne pytania odpowiada w swym artykule Radek Wiktorowicz. Lato w pełni, a zatem w tym numerze nie mogło zabraknąć tematów związanych z ochroną narządu wzroku przed światłem słonecznym. Zapraszamy do lektury tekstu Justyny Walickiej pt. „Nakładki słoneczne – czy to właściwe rozwiązanie?”. Jednym z zagadnień interesujących stylistów opraw okularowych są tzw. barwione soczewki okularowe. W swym kolejnym artykule Olaf Tabaczyński i Monika Misiak-Tabaczyńska omawiają powody i cele barwienia soczewek okularowych. W „Strefie eksperta” czekają na Państwa także materiały poświęcone: parametrom istotnym dla prawidłowego wykonania korekcji okularowej, filtrom selektywnym, które są dobrym rozwiązaniem dla zdrowych i aktywnych osób, rodzajom soczewek okularowych oraz soczewkom progresywnym. W ostatnim z wymienionych artykułów Sylwia Piskulska-Grzesik obala krążące wśród klientów mity dotyczące popularnych „progresów”. Z kolei dr hab. Jacek Pniewski w swym tekście przybliża zagadnienie soczewek kontaktowych dla krótkowidzów. W dziale „Technologie” znajdą Państwo 2. odsłonę cyklu poświęconego informatyzacji salonu optycznego oraz materiał pt. „Jak wybrać automat szlifierski?”. Stałe miejsce w naszym magazynie zajmują oczywiście aktualności z życia cechów i innych organizacji optycznych, jak również przegląd najnowszych trendów branżowych i oprawek okularowych. Zachęcamy do obejrzenia oprawek, które będą modne w sezonie lato/jesień 2024. Życzymy przyjemnej i owocnej lektury. Redakcja magazynu „Optyk Polski” CO W NUMERZE? STREFA EKSPERTA Stylizacja okularów 4 Nakładki przeciwsłoneczne – czy to właściwe rozwiązanie? 30 O parametrach istotnych dla prawidłowego wykonania korekcji okularowej 50 Soczewki progresywne: obalamy mity krążące wśród klientów 54 Filtry selektywne: dobre rozwiązanie dla zdrowych i aktywnych osób 60 Rodzaje soczewek okularowych 62 Soczewki kontaktowe dla krótkowidzów 68 Jak inspirować klientów? 72 Nie tylko optyka jest kobietą 77 TECHNOLOGIE Rozsądna informatyzacja salonu optycznego, cz. 2 74 Jak wybrać automat szlifierski? 82 TRENDY Spersonalizowane doradztwo w salonie optycznym 22 Eventy w salonach optycznych – innowacyjny sposób na przyciągnięcie klientów i budowanie lojalności 26 Zaczarowani kolorami, czyli barwione soczewki w procesie stylizacji opraw okularowych 34 Butik „Trendy na lato/jesień 2024” 37 AKTUALNOŚCI Małopolski Cech Optyków 14 Pomorski Cech Optyków 60 Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna 78 Cech Optyków w Warszawie 80 9 WYDAWCA: Małopolski Cech Optyków, ul. Słowiańska 3, 31-141 Kraków; Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków REDAKCJA: Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków, wspolpraca@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Zastępca redaktora naczelnego: Radosław Urban Opieka redakcyjna: Agnieszka Szmuc Współpraca: Sławomir Nogaj, dr hab. Jacek Pniewski, Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik, Justyna Walicka, Radosław Wiktorowicz, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Beata Pałac, Katarzyna Kroner, Katarzyna Gumula-Kubicka, Piotr Kołaczek STUDIO GRAFICZNE: Marcin Masłyk (kierownik studia) Dawid Duszka MARKETING I REKLAMA: Kierownik marketingu wydawnictwa: Grażyna Jancik, 600 064 711, grazyna.jancik@feniksmedia.pl Krzysztof Chachlowski, 600 064 719, krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl PRENUMERATA: optykpolski@feniksmedia.pl Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z„Optyka Polskiego”dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy (art. 36 pkt 4 Prawa prasowego). W magazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki GettyImages.com. Grafika na okładce: reklama firmy Optimex Group. Przedstawione na okładce produkty są wyrobami medycznymi. Należy używać ich zgodnie z instrukcją lub etykietą. „Optyk Polski” – magazyn dystrybuowany wysyłką pocztową do optyków w całej Polsce, wydawany przy wsparciu merytorycznym Małopolskiego Cechu Optyków. Koordynatorzy projektu „Optyk Polski”: Marian Wójcik (MCO, inicjator projektu„Optyk Polski”), Wojciech Moszyński, Dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków Współpraca: Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna PRZEDSTAWIONE W MAGAZYNIE „OPTYK POLSKI” PRODUKTY SĄ WYROBAMI MEDYCZNYMI. NALEŻY UŻYWAĆ ICH ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ LUB ETYKIETĄ.
Nasze życie zmienia się bardzo dynamicznie, a oczy mają za zadanie nadążyć za tym tempem i pokazać nam piękno otaczającego świata. Codziennie jesteśmy narażeni na zmienne warunki oświetleniowe, a światło, które nam towarzyszy i które kochamy, może być jednocześnie niebezpieczne. Od delikatnego brzasku o poranku, przez mocne snopy światła w południe, aż po jaskrawe sztuczne oświetlenie przy pracy czy półmrok o zmroku – za każdą z tych zmian oczy muszą nadążyć i do każdej muszą się odpowiednio dostosować. Aby zapewnić oczom zdrowie i komfortowe widzenie przez cały dzień, Transitions® wprowadza na rynek nowy standard soczewek okularowych, które zapewnią najlepszą korekcję wzroku i dopasowanie do zmiennych warunków oświetlenia. To rozwiązanie przyszłości, które już dziś odpowiada na potrzeby użytkowników okularów. Osoby noszące okulary chcą po prostu „widzieć” – chcą widzieć wszystko ostro i wyraźnie, a przy tym atrakcyjnie wyglądać. strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta TRANSITIONS® GEN S™ NOWY STANDARD SOCZEWEK OKULAROWYCH Katarzyna Prycik Optyczka biomedyczna, optometrystka Education Manager EssilorLuxottica GEN SPEED™ Dynamizm dnia i zmienne warunki oświetlenia sprawiają, że klienci wymagają, aby ich soczewki dopasowywały się do ich zróżnicowanych potrzeb1 i pozwalały im wykonywać codzienne zadania bez wysiłku. Ważna jest dla nich także ochrona wzroku pod kątem promieniowania UV i światła niebiesko- -fioletowego. Transitions® GEN S™ odpowiada na te potrzeby i wprowadza na rynek technologię ultraszybko reagującą na światło. To najszybciej zabarwiające się soczewki fotochromowe2. Kategorię 1 zabarwienia osiągają już w mniej niż 2 s, kategorię 2 – w mniej niż 7 s, a kategorię 3 – w mniej niż 25 s3. Bardzo często odbarwienie jest według użytkownika okularów najważniejsze, dlatego w Transitions® GEN S™ poprawiono jego dynamikę. Soczewki z pełnego zaciemnienia w kategorii 3 odbarwiają się dwukrotnie szybciej niż poprzednia generacja, czyli nawet w mniej niż 2 min4. Zarówno szybkość reakcji, jak i trwałość soczewek5 sprawiają, że Transitions® GEN S™ są najlepszym wyborem dla każdego. GEN STYLE™ Dzisiejsi użytkownicy okularów chcą, aby ich okulary zachwycały, stanowiąc jednocześnie element dopełniający ich styl. Mają być one odzwierciedleniem ich emocji i gustu, a tym samym umożliwiać fantastyczną personalizację. W Transitions Optical doskonale rozumiemy potrzeby dzisiejszych konsumentów, dlatego oferujemy im produkt, który pokochają. Transitions® GEN S™ to spektakularna paleta nasyconych kolorów pełnych wyrazistości i najlepszych cech użytkowych. Na zewnątrz są ciemne i stylowe, piękne na każdym etapie przyciemnienia, a w pomieszczeniach bardziej przejrzyste niż kiedykolwiek wcześniej. To soczewki tworzone z myślą o indywidualności i stylu użytkowników. Nowa generacja soczewek Transitions® GEN S™ to największa gama na rynku, która obejmuje aż 8 zoptymalizowanych kolorów. Nowością w tym roku jest spektakularny kolor rubinowy, który wzbogaca paletę o szczyptę dynamiki, miłości i pasji. Paleta zawiera kolory eleganckie i modne, pozwalając tworzyć nieskończone możliwości par w połączeniu z oprawami. Poznajmy tę paletę nieco bliżej: GRANATOWY – królewski, magiczny i elegancki. Symbolizuje niebo i morze, niezawodność i stałość. To kolor silny i charakterystyczny. ZIELONY – świeży, harmonijny i symbolizujący równowagę. Jego odcienie są jak powiew luksusu. Oddaje klarowność, odnowę i odmłodzenie. BRĄZOWY – realny, relaksujący i promienny. Przywodzi na myśl ponadczasową elegancję. Jest wyszukany, subtelnie prosty i idealnie szykowny. SZARY – klasyczny, ponadczasowy i uniwersalny. Dzięki niemu można tworzyć nowoczesne i prawdziwie neutralne stylizacje. BURSZTYNOWY – optymistyczny, radosny i energetyczny. Ceniony za niezwykłą energię i właściwości ochronne. Urzeka, kojarzy się z ciepłem i pełnią koloru. FIOLETOWY – zmysłowy, pełen wdzięku i szykowny. Jest bardzo złożony i intrygujący, kojarzony z tajemnicą. Jego celem jest pokazanie własnej osobowości osoby, która go wybiera. SZAROZIELONY – spokojny, subtelny i gustowny. 10
ŁÓDŹ 10.09.2024 BYDGOSZCZ 12.09.2024 OLSZTYN 18.09.2024 LUBLIN 23.09.2024 KATOWICE 25.09.2024 POZNAŃ 11.09.2024 WARSZAWA 17.09.2024 GDAŃSK 19.09.2024 KRAKÓW 24.09.2024 WROCŁAW 26.09.2024 ZAREJESTRUJ SIĘ NA GENS.TRANSITIONS-ROADSHOW.PL Agenda 19:00-19:30 POWITANIE W STREFIE MARKI TRANSITIONS® 19:30-20:20 POZNAJ ŚWIAT TRANSITIONS® GEN S™ - PREZENTACJA SPEKTAKULARNEJ TECHNOLOGII 20:20-20:45 GEN S STYL & KOLOR - POKAZ Z UDZIAŁEM GOŚCIA SPECJALNEGO (niespodzianka!) 20:45-21:00 QUIZ Z NAGRODAMI – WYGRAJ WYMARZONĄ PARĘ TRANSITIONS® GEN S™ 21:00-22:00 CHILL W STREFIE MARKI TRANSITIONS® SPEKTAKULARNY ROADSHOW POZNAJ NOWY STANDARD SOCZEWEK OKULAROWYCH OD 18:30 OTWARCIE STREFY MARKI RAY-BAN® & KONKURS Z NAGRODAMI
ULTRA DYNAMICZNE SOCZEWKI SUPERMOC TWOICH OKULARÓW SUPERKOMFORT TWOJEGO ŻYCIA Transitions jest zastrzeżonym znakiem towarowym, logo Transitions jest znakiem towarowymi Transitions Optical, Inc. używanymi na podstawie licencji Transitions Optical Limited. Logo GEN S jest znakiem towarowymi Transitions Optical Limited ©2024 Transitions Optical Limited. Na wydajność fotochromową wpływa temperatura, ekspozycja na promieniowanie UV i materiał soczewki. NOWY STANDARD SOCZEWEK OKULAROWYCH Oprawa Rayban® – soczewki GEN S™ Ruby Transitions®
strefa eksperta strefa eksperta strefa eksperta Przywodzi na myśl świeżość, rozwój, bujność i żywiołowy styl. To naturalny, ciemniejszy odcień zieleni, kojarzący się z więzią, ekologią i praktycznością. RUBINOWY – wytworny, ekspresyjny i pełen pasji. Głęboki i bogaty odcień emanujący pasją i elegancją. Jego hipnotyzujący urok przyciąga uwagę, symbolizuje miłość i intensywność. Tak szeroka i różnorodna paleta kolorów pozwoli na tworzenie niepowtarzanych połączeń, a proces wyboru okularów stanie się dla klienta jeszcze bardziej emocjonujący i przyjemny. Transitions® GEN S™ to piękne kolory i ich lepsza charakterystyka na każdym etapie zabarwienia soczewki6. Najnowocześniejsze technologie i ogromne doświadczenie w zakresie barwników fotochromowych pozwoliły zapewnić większą stałość koloru podczas zabarwiania i odbarwiania. Dzięki temu Transitions® GEN S™ wzbudza zainteresowanie aż 80% użytkowników w wieku 20–30 lat7. GEN SMART™ Współcześni użytkownicy okularów niezależnie od natężenia światła chcą widzieć ostro i wyraźnie, nie akceptują żadnych ograniczeń w jakości widzenia. Mimo że uwielbiamy światło, to przy dużym natężeniu jakość widzenia, ostrość wzroku i wrażliwość na kontrast mogą się pogorszyć, wydłużając czas reakcji. Standardowe przejrzyste soczewki nie gwarantują nam komfortowego widzenia przy szybkich zmianach oświetlenia i jego różnym natężeniu. W odróżnieniu od nich Transitions® GEN S™ zapewniają optymalną kontrolę ilości światła, łagodząc stres świetlny i sprzyjając niezakłóconej funkcji wzrokowej. Ich zadaniem jest radzenie sobie w sytuacjach obciążających wzrok i szybsze zapewnienie lepszej jakości widzenia przez zminimalizowanie zaburzeń wzrokowych i przyspieszenie powrotu wyraźnego widzenia. Te wszystkie właściwości zostały potwierdzone przez niezależnych ekspertów badaniami klinicznymi8. Badania te potwierdziły znaczące postępy technologiczne, polegające na redukcji zaburzeń wzroku i przyspieszeniu powrotu wyraźnego widzenia. Przy intensywnym oświetleniu soczewki Transitions® GEN S™ zapewniają powrót wyraźnego widzenia o 39% szybciej niż standardowe soczewki przejrzyste8. Transitions® GEN S™ to lepsza jakość widzenia, szybsze dopasowanie i najlepsza ochrona wzroku w różnych warunkach oświetlenia. Soczewki te filtrują aż do 32% światła niebiesko-fioletowego przy pełnym odbarwieniu i do 85% przy całkowitym zabarwieniu, a ochrona przed promieniowaniem UV jest„zawsze aktywna”, ponieważ soczewka zatrzymuje 100% UVA i UVB przez cały czas9. Zaawansowana technologia symbiotyczna Transitions® GEN S™ to 5 lat badań nad nowoczesną technologią fotochromową i aż 100 000 przebadanych soczewek, czego rezultatem jest nowa koncepcja reakcji na światło na poziomie molekularnym. To zaawansowany system symbiotyczny łączący w sobie aerodynamiczne barwniki i nową strukturę soczewki. Zadaniem barwników jest szybka absorpcja energii świetlnej, co powoduje szybsze zabarwienie i odbarwienie soczewki, a zadaniem struktury jest ułatwienie działania barwnikom. Nowe barwniki to jednak nie tylko szybkość działania, ale również nasycone kolory i większa przejrzystość w pomieszczeniach. Struktura soczewek to natomiast idealna równowaga miękkich i twardych przestrzeni, które współpracują ze sobą, aby zapewnić płynne działanie, bardzo dużą stabilność i trwałość soczewki. To rozwiązanie łączy w sobie szybkość, dynamiczność przystosowania oraz piękno, bez żadnych ograniczeń. Satysfakcja klientów Najnowsze rozwiązanie Transitions® GEN S™ to ogromna ewolucja w soczewkach fotochromowych. Oferuje użytkownikom niezrównany poziom właściwości użytkowych i realizację ich potrzeb w dynamicznym świecie. Technologia ta otwiera nową erę, w której połączenie szybkości reakcji, elastyczności i estetyki udoskonala każdy aspekt widzenia i wygląd użytkownika. Te wszystkie zmiany zostały przez użytkowników docenione. Aż 88% zgodziło się ze stwierdzeniem, że Transitions® GEN S™ reagują na światło tak szybko, że zmiany są niemal niezauważalne10. Szeroka i piękna paleta kolorów sprawiła, że aż 87% użytkowników jest zadowolonych ze swojego wyglądu w soczewkach Transitions® GEN S™11. Okulary to nie tylko piękny wygląd, ale również najlepsza jakość widzenia: 91% użytkowników stwierdziło, że ma 1 Transitions® Optical, Globalne Badanie Zachowań i Opinii Konsumenckich, prowadzone w AR, AU, CO, FR, IT, SG, ZA, UK, US), 4. kw. 2022 r., People the Research Partner, N = 4510 użytkowników okularów korekcyjnych. 2 Dotyczy szarych soczewek fotochromowych (kategorii 3). Soczewki Transitions® GEN S™ odbarwiają się szybciej do poziomu przepuszczalności 70%, a przepuszczalność poniżej 14% uzyskują po aktywacji w temperaturze 23°C. 3 Szare soczewki poliwęglanowe i CR39 uzyskują przepuszczalność na poziomie 18% w temperaturze 23°C. 4 Szare soczewki poliwęglanowe i CR39 odbarwiające się i uzyskujące przepuszczalność na poziomie 70% w temperaturze 23°C. 5 Szare soczewki CR39 i poliwęglanowe w porównaniu do soczewek poprzedniej generacji. 6 Szare soczewki poliwęglanowe w porównaniu do soczewek poprzedniej generacji. 7 Testy użytkowe przeprowadzone przez niezależną agencję badania rynku w USA, 1. kw. 2023 r., z udziałem 133 osób, którym zaprezentowano soczewki Transitions® GEN S™ w 8 kolorach. Młodsi użytkownicy (wiek < 45 lat), n = 65. Dotychczasowi użytkownicy soczewek bezbarwnych N = 94. 8 A: Randomizowane badanie z grupą kontrolną w układzie naprzemiennym z zaślepieniem, przeprowadzone w 2023 r. w grupie 30 zdrowych uczestników (19,2 ± 1,3 lat). Badanie stresu świetlnego (oślepienie powodujące dyskomfort i utratę funkcji wzrokowej, czas powrotu widzenia po oślepieniu plamki) w szarych soczewkach Transitions® GEN S™ z indeksem 1,6 (odbarwionych i maksymalnie przyciemnionych) z powłoką antyrefleksyjną premium w porównaniu do przezroczystych soczewek z indeksem 1,6 z powłoką antyrefleksyjną premium. Główny badacz: prof. Billy R. Hammond. 9 Zatrzymują 100% promieniowania UVA i UVB, ciemnieją na zewnątrz oraz odfiltrowują 32% światła niebiesko- -fioletowego w pomieszczeniach i do 85% na zewnątrz. Światło niebiesko-fioletowe od 400 nm i 455 nm (ISO TR 20772:2018) dla wszystkich kolorów soczewek z poliwęglanu i CR39. 10-12 Test użytkowy prowadzony przez zewnętrzną agencję badania rynku w USA, 1 kw. 2023 r. Uczestnicy nosili soczewki z indeksem 1,67, z powłoką antyrefleksyjną premium, szare, Transitions® GEN S™. 133 respondentów. 13 93% użytkowników poszukiwało lub było zainteresowanych soczewkami, które oferują więcej niż samą korekcję wzroku. Transitions Optical, badanie konsumenckie sprawdzające związek między widzeniem i ochroną oczu, zewnętrzna agencja badań rynku, (CAWI), USA, 4. kw. 2021 r., N = 1 000. poczucie widzenia w naturalny sposób we wszystkich warunkach oświetleniowych12. Obecnie 9 na 10 użytkowników oczekuje od soczewek więcej niż tylko samej korekcji wzroku13, więc Transitions® GEN S™ stają się najlepszym wyborem dla wszystkich grup konsumentów. To kompleksowe rozwiązanie spełniające rosnące oczekiwania dzisiejszego świata. Coraz większa grupa użytkowników uważa, że rozwiązanie to jest dla nich najlepsze i z chęcią je wybiera. Dlatego już dziś zacznij polecać Transitions® GEN S™ jako soczewki pierwszego wyboru. To szybkość zabarwiania i odbarwiania, przepiękne kolory oraz najlepsza jakość widzenia w dynamicznie zmieniającym się oświetleniu. 13
KURS REFRAKCJI W czerwcu 2024 r. w Krakowie odbyły się Kursy Refrakcji, organizowane przez Małopolski Cech Optyków. Szkolenia tradycyjnie prowadził dr n. med. Andrzej Styszyński. Małopolski Cech Optyków jest jedyną instytucją w Polsce, w której kursy refrakcji prowadzone są przez tego eksperta. aktualności 14
Kursanci docenili ogromną wiedzę dra Styszyńskiego i jego wyjątkową umiejętność przekazywania trudnych zagadnień związanych z badaniem wzroku. Szkolenia składały się z części teoretycznej oraz praktycznej, podczas której kursanci sprawdzali zdobytą wiedzę, wykonując badania z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń. aktualności 15
aktualności W podziękowaniu za perfekcyjne przeprowadzenie kursów refrakcji dr n. med. Andrzej Styszyński otrzymał specjalnie dla niego przygotowany rysunek Andrzeja Mleczki z dedykacją znanego rysownika, album szkiców tego artysty oraz książkę pt. „Maczanka krakowska” z dedykacją od autorów – Leszka Mazana i Mieczysława Czumy. 16
aktualności 17
aktualności 30 czerwca 2024 r. odbyła się Ogólnopolska Pielgrzymka Rzemiosła Polskiego na Jasną Górę. W wydarzeniu wzięło udział wielu przedstawicieli organizacji rzemieślniczych z całej Polski. Informujemy, iż najbliższe egzaminy czeladnicze i mistrzowskie odbędą się 13 listopada 2024 r. w Krakowie. Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych do zgłaszania chęci przystąpienia do tych egzaminów. OGÓLNOPOLSKA PIELGRZYMKA RZEMIOSŁA POLSKIEGO NA JASNĄ GÓRĘ EGZAMINY CZELADNICZE I MISTRZOWSKIE 18 Zgłoszenia przyjmuje biuro Małopolskiego Cechu Optyków w Krakowie: www.mcokrakow.pl.
trendy Sprzedaż czegokolwiek w dzisiejszych czasach nie wybacza słabego poziomu doradztwa, braku zaangażowania podczas obsługi klienta czy niedostatecznej wiedzy produktowej. Bylejakość „rozgrzeszana” po części niedostępnością wielu dóbr jest już na szczęście reliktem minionej epoki, a proces sprzedaży i obsługi klienta staje się coraz bardziej wymagający. Dotyczy to oczywiście także branży optycznej. Zasada jest prosta: albo prezentujemy odpowiednie kompetencje, albo klient dokona zakupu w konkurencyjnym salonie optycznym. Radek Wiktorowicz aka Ghosteye bloger na www.ghosteye.pl, szkoleniowiec, certyfikowany stylista opraw okularowych i kolorysta SPERSONALIZOWANE DORADZTWO W SALONIE OPTYCZNYM Kompetencje stylistyczne jako „must have” supersprzedawcy Rynek sprzedaży okularów za pośrednictwem salonów optycznych w latach 80. i 90. prezentował zupełnie inne podejście do klienta z kilku powodów. Po pierwsze: portfolio produktowe w rozumieniu wariacji form, finezji kolorów i materiałów było wówczas o wiele skromniejsze. Wtedy był to rezultat politycznych uwarunkowań i efekt PRL-owskich niedoborów. Gdy sięgniemy pamięcią do dwóch poprzednich dekad, okaże się, że okularowa różnorodność w tamtych czasach była znacznie mniejsza, a zatem sprzedawcy nie byli zobligowani do posiadania kompetencji, które dzisiaj przekładają się na stylistyczne doświadczenia klienta (ang. customer experience). Po drugie: towarzyszy nam popkultura, która wyraźniej niż kiedyś kształtuje w obecnych czasach branżę modową. Nie podlega dyskusji fakt, że klasyczne, nieprzemijające elementy garderoby reprezentujące nurt slow fashion były, są i będą modne zawsze i wszędzie. Jesteśmy jednak nieustannie bombardowani wieloma nowymi trendami, za którymi trudno nadążyć. Poznajemy je m.in. dzięki social mediom, w których gwiazdy mniejszego i większego formatu kreują przeróżne style. To inspiracje dostępne od ręki, 24 godziny na dobę, szybko rotujące i błyskawicznie implementowane do mody ulicznej. Fakt, że branża fashion jest ściśle połączona z modą okularową, wymusza u sprzedawców indywidualne podejście i konieczność swobodnego poruszania się w obszarze mody. Sprzedawca posiadający takie kompetencje będzie mógł i potrafił umiejętnie dobrać oprawki okularowe do indywidualnego stylu klienta. Po trzecie: konkurencja i dostępność produktowa. Towar na półkach w salonach optycznych w Barcelonie i Warszawie nie rożni się znacząco. Jedyne rozbieżności produktowe między rożnymi krajami mogą dotyczyć uwarunkowań kulturowych bądź etnicznego podziału twarzy, które dają pierwszeństwo określonym formom i kolorom opraw. Rosnąca liczba salonów optycznych, ekspansja salonów sieciowych, duża konkurencja wśród producentów Fot. i-D TOKYO 22
i dystrybutorów opraw – to czynniki, za którymi musi iść perfekcyjna obsługa klienta. Dlatego też zespoły sprzedażowe w salonach optycznych zobowiązane są do stałego podnoszenia umiejętności w zakresie doboru opraw. Co łączy policję w Los Angeles i dobór okularów? Elementem, który determinuje właściwe dopasowanie okularów do konkretnej fizjonomii, jest prawidłowa ocena kształtu twarzy. W dzisiejszych czasach, wobec ogromnej różnorodności opraw i oczekiwań klientów, nie wystarczy już stosowanie tzw. pustosłowia w postaci określeń typu: „dobrze”, „fajnie” czy „super”. W obecnej eksperckiej obsłudze potrzebna jest merytoryczna argumentacja. Klient musi dowiedzieć się od nas – ekspertów, dlaczego dana oprawa ma przewagę nad inną w połączeniu z konkretnym kształtem twarzy. W rezultacie skłania to sprzedawców okularów do zaznajomienia się z tajnikami podziału kształtu twarzy w odniesieniu do figur geometrycznych. Nie jest to jednak pierwsza na świecie potrzeba posiadania takiej wiedzy. Przenieśmy się na chwilę do lat 50. w Stanach Zjednoczonych, a dokładnie do policji w Los Angeles. Detektyw Hugh C. McDonald wpada na pomysł, aby wprowadzić do policyjnej praktyki tzw. prozopologiczny portret pamięciowy. Siłą rzeczy jednym z jego elementów staje się ocena kształtu twarzy osób podejrzanych o przestępstwa. Procedura ta zostaje wprowadzona przez szeryfa okręgowej policji w Los Angeles w 1959 roku. To zalążek wejścia na dobre do czynności organów ścigania jednej z dziedzin kryminalistyki zwanej antroposkopią kryminalną. To ona, na podstawie opisu słownego, ma za zadanie jak najdokładniej odtworzyć rysopis przestępcy, uwzględniając przede wszystkim na antropometryczne cechy jego twarzy. Z biegiem czasu wiedzę z zakresu oceny kształtu twarzy zaczęto wykorzystywać w procesie precyzyjnego doboru okularów. W ten sposób potrzeba odnalezienia się w tysiącach form opraw stała się matką wynalazku, czyli„nowej” dziedziny wiedzy, stanowiącej obecnie domenę stylistów okularowych. To ich rolą jest dzisiaj perfekcyjna ocena elementów biometrycznych twarzy, które wyznaczają drogę do idealnego kształtu oprawy. To specjalizacja, która w dzisiejszych czasach może nie jest jeszcze standardem, ale pozwala wyróżnić się na tle szerokiej konkurencji i zapewnić zindywidualizowaną obsługę klienta. Trzeba być trochę psychologiem Ekspercki dobór okularów wymaga także posiadania pewnych umiejętności psychologicznych. Wiedza ta przydaje się na kilku etapach procesu sprzedażowego: od świadomego wzbudzenia w głowie klienta efektu aureoli, po właściwe podejście do finalizacji transakcji i obsługi posprzedażowej. Język, jakim mówi klient, a także reprezentowany przez niego sposób komunikacji niewerbalnej (w tym m.in. styl ubierania się) powinny być dla sprzedawcy ważnymi drogowskazami w procesie obsługi. Znajomość typów osobowości według Hipokratesa, umiejętność psychologicznego kreowania wizerunku okularowym kolorem i kształtem i dobierania okularowego stylu do rodzaju pracy klienta czy jego stanowiska – to kompetencje, które w obecnych czasach stanowią fundament obsługi klienta w salonie optycznym. Jakie cechy powinien mieć doskonały okularowy doradca? Jak w każdej branży najważniejsze jest zamiłowanie do pracy, którą się wykonuje. Bez entuzjazmu i błysku w oku nawet wybitny profesjonalista może stracić swój autorytet. To ta wartość, w połączeniu z holistycznym podejściem, uwzględniającym kompetencje stylistyczne, sprzedażowe i psychologiczne, może stać się gwarancją sukcesu salonu optycznego. trendy 24
strefa eksperta strefa eksperta Eventy tematyczne oferują salonowi optycznemu możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji. Organizując różnorodne wydarzenia, takie jak dni otwarte, spotkania z projektantami okularów, warsztaty stylizacji czy konsultacje z optometrystami, salon może przyciągnąć różne grupy klientów. Każda taka inicjatywa może być dostosowana do konkretnej grupy docelowej, co pozwala na bardziej precyzyjne i efektywne dotarcie do potencjalnych klientów. KORZYŚCI DLA KLIENTÓW Uczestnicy eventów zyskują znacznie więcej niż przejście przez standardowy proces zakupu okularów. Mogą skorzystać z bezpłatnych badań wzroku, uzyskać profesjonalne porady dotyczące wyboru oprawek, a także zyskać wiedzę o najnowszych trendach w modzie okularowej i nowoczesnych technologiach stosowanych w soczewkach. Takie doświadczenia nie tylko edukują, ale również wzmacniają zaufanie do salonu jako eksperta w swojej dziedzinie. Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku salony optyczne muszą wykazywać się wyjątkową kreatywnością, aby przyciągnąć i zatrzymać klientów. Jednym z najbardziej efektywnych i nowatorskich sposobów na osiągnięcie tego celu jest organizowanie eventów tematycznych. Te wydarzenia nie tylko zwiększają ruch w salonach, ale także budują lojalność klientów, tworząc unikalne doświadczenia i wzmacniając relacje z marką. Patryk Dziekoński Przedstawiciel handlowy Vadim Eyewear EVENTY W SALONACH OPTYCZNYCH INNOWACYJNY SPOSÓB NA PRZYCIĄGNIĘCIE KLIENTÓW I BUDOWANIE LOJALNOŚCI strefa eksperta BUDOWANIE LOJALNOŚCI Regularne organizowanie wydarzeń tematycznych pomaga w tworzeniu trwałych relacji z klientami. Ci, którzy czują się częścią społeczności stworzonej wokół salonu, są bardziej skłonni wracać i polecać go swoim znajomym. Co więcej, zadowoleni uczestnicy chętnie dzielą się swoimi pozytywnymi doświadczeniami w mediach społecznościowych, co stanowi doskonałą formę bezpłatnej reklamy. ODPOWIEDNIA PROMOCJA Sukces eventów w dużej mierze zależy od ich skutecznego promowania wśród potencjalnych uczestników. Wykorzystanie mediów społecznościowych, newsletterów, lokalnych reklam oraz materiałów promocyjnych, takich jak plakaty i ulotki, jest kluczowe dla dotarcia do szerokiej grupy odbiorców. Warto również rozważyć współpracę z lokalnymi influencerami i blogerami, którzy mogą pomóc w promocji wydarzeń i przyciągnięciu większej liczby uczestników. 26
strefa eksperta PRZYKŁADY UDANYCH INICJATYW Wielu właścicieli salonów optycznych może pochwalić się sukcesami związanymi z organizacją eventów. Doskonałym przykładem jest kołobrzeski Optyk Żuchelkowska, firma szczycąca się ponad 30-letnią historią. Salon optyczny prowadzi obecnie rodzeństwo – Bogumiła i Henryk, którzy połączyli przywiązanie do tradycji z nowoczesnym podejściem, wychodząc naprzeciw klientom i organizując wyjątkowy wieczór stylizacji podczas Dnia Kobiet. Klientki miały okazję spotkać się z profesjonalnymi stylistami, którzy doradzali im w wyborze opraw pasujących do ich stylu i kształtu twarzy. Dodatkowo każdy zakup opraw był premiowany atrakcyjnymi rabatami. Pełna serdeczności i profesjonalizmu atmosfera sprawiła, że każda z uczestniczek czuła się wyjątkowo. Dzień Matki był kolejnym doskonałym pretekstem do zorganizowania wydarzenia łączącego przyjemne z pożytecznym. Optyk Żuchelkowska zaprosiła mamy wraz z dziećmi na dzień otwarty, oferując bezpłatne badania wzroku oraz konsultacje z optometrystami. Na najmłodszych czekały specjalne atrakcje, takie jak słodkości oraz konkursy z nagrodami, co sprawiło, że całe rodziny spędziły ten dzień w przyjaznej atmosferze. WZROST ATRAKCYJNOŚCI SALONU Tematyczne eventy, takie jak te organizowane przez Optyk Żuchelkowska, znacząco zwiększają atrakcyjność salonu. Klienci doceniają możliwość uczestniczenia Tematyczne wydarzenia w salonach optycznych to innowacyjny sposób na przyciągnięcie nowych klientów i budowanie ich lojalności. Dobrze zorganizowane, wsparte skuteczną promocją, mogą przynieść wymierne korzyści zarówno pod postacią zwiększonego ruchu w salonie, jak i wzmocnienia pozycji marki na rynku. W dzisiejszych czasach, kiedy konkurencja jest silna, warto postawić na takie angażujące formy promocji, które przynoszą długofalowe efekty. w wyjątkowych wydarzeniach, które oferują coś więcej niż standardowe zakupy. Dni otwarte, spotkania z ekspertami i dodatkowe atrakcje sprawiają, że wizyta w salonie staje się unikalnym doświadczeniem, które klienci chętnie powtarzają i polecają innym. MAGIA PRZYCIĄGANIA Dzięki dobrze zorganizowanym i szeroko promowanym wydarzeniom otwartym Optyk Żuchelkowska zyskała nie tylko większy ruch w salonie, ale także nowych, lojalnych klientów. Inicjatywy te przyciągnęły uwagę lokalnej społeczności i mediów, co przełożyło się na zwiększoną widoczność salonu. Klienci, którzy w nich uczestniczyli, chętnie dzielili się swoimi pozytywnymi doświadczeniami w mediach społecznościowych, co stanowiło doskonałą formę reklamy. strefa eksperta strefa eksperta Bogumiła Żuchelkowska właścicielka Optyk Żuchelkowska Henryk Żuchelkowski właściciel Optyk Żuchelkowska 27
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=