e-wydanie Optyk Polski nr 79

OPTYK POLSKI OPTYK POLSKI ISSN 1899-9506 Magazyn dla profesjonalistów nr 03(79)/2024 /magazynoptykpolski /OptykPolski Sławomir Nogaj, Sylwia Piskulska-Grzesik, dr hab. Jacek Pniewski, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Justyna Walicka, Radosław Wiktorowicz Strefa eksperta: W numerze: Trendy: Jeśli nie klasyka, to co? // Doceńmy zauszniki – przepis na udaną kompozycję okularów // Butik: Lato w pełni // Strefa eksperta: O parametrach istotnych dla prawidłowego wykonania korekcji okularowej // Fokus na ochronę przeciwsłoneczną // Jak wywołać efekt wow! w kliencie salonu optycznego? // Płyny do pielęgnacji miękkich soczewek kontaktowych // Technologie: Rozsądna informatyzacja salonu optycznego // Niezbędnik optometrysty

od redakcji DRODZY CZYTELNICY, Marian Wójcik Prezes Zarządu Starszy Małopolskiego Cechu Optyków Do Waszych rąk trafia kolejny numer magazynu „Optyk Polski”, pełen inspiracji, wiedzy i praktycznych porad, które pomogą Wam rozwijać salony optyczne oraz przyciągać nowych klientów. Duży potencjał drzemie w generacjach dopiero wchodzących na rynek zakupowy, podpowiadamy więc sprawdzone strategie, które pomogą zrozumieć potrzeby młodego pokolenia oraz efektywnie dotrzeć do tej dynamicznej grupy odbiorców. Sylwia Piskulska-Grzesik w swoim artykule zdradza tajniki budowania niesamowitych doświadczeń zakupowych, które sprawią, że każdy klient poczuje się wyjątkowo i z chęcią wróci do Waszego salonu. Nie zapominamy również, że przed nami najcieplejsza część roku, gdy wiele czasu będziemy spędzać na zewnątrz. W tym okresie ochrona przeciwsłoneczna jest kluczowym elementem w ofercie każdego salonu optycznego. Polecamy lekturę artykułu Justyny Walickiej, który przybliży Wam najnowsze trendy oraz technologie w dziedzinie okularów przeciwsłonecznych. Sławomir Nogaj, nowy ekspert przejmujący pałeczkę dzielenia się akademicką wiedzą po dr. n. med. Andrzeju Styszyńskim, w swoim premierowym materiale omawia tematykę parametrów istotnych dla prawidłowego wykonania korekcji okularowej. Precyzyjne dopasowanie okularów korekcyjnych to podstawa, jeśli chcemy zapewnić klientom najwyższą jakość widzenia. Niektórzy z nich stawiają soczewki kontaktowe ponad inne rozwiązania. Ponieważ zadbana soczewka to komfort jej użytkownika, dr hab. Jacek Pniewski przedstawia przegląd najnowszych płynów do pielęgnacji soczewek oraz ich właściwości, które warto polecać klientom salonów optycznych. Sporo się dzieje także w świecie trendów. Radosław Wiktorowicz dostarcza inspiracji pozwalających skomponować ofertę dalece wychodzącą poza klasyczne oprawy, zaś Monika i Olaf Tabaczyńscy omawiają często niedoceniany, a jednak kluczowy dla komfortu noszenia i estetyki okularów element, czyli zauszniki. W numerze nie brakuje też nowinek z życia cechów optycznych oraz informacji o aktualnych ofertach producentów opraw, soczewek i sprzętu dla optyków i optometrystów. Redakcja magazynu „Optyk Polski” CO W NUMERZE? STREFA EKSPERTA Jak wykorzystać zjawisko synergii w rozwijaniu biznesu optycznego? 25 Jak przyciągnąć młodych klientów do salonów optycznych? 28 Convers: kultowy styl i szeroka rozpoznawalność 29 Early Experience Program: MiYOSMART Chameleon 42 Fokus na ochronę przeciwsłoneczną 44 Ekskluzywność jako przewaga konkurencyjna 50 Płyny do pielęgnacji miękkich soczewek kontaktowych 52 Jak wywołać efekt „wow!” w kliencie salonu optycznego? 58 O parametrach istotnych dla prawidłowego wykonania korekcji okularowej 68 TECHNOLOGIE Rozsądna informatyzacja salonu optycznego 64 Niezbędnik optometrysty 72 TRENDY Jeśli nie klasyka, to co? 12 Doceńmy zauszniki – przepis na udaną kompozycję okularów 16 Butik „Lato w pełni!” 30 AKTUALNOŚCI Małopolski Cech Optyków 20 Cech Optyków w Warszawie 61 Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna 62 3 WYDAWCA: Małopolski Cech Optyków, ul. Słowiańska 3, 31-141 Kraków; Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków REDAKCJA: Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków, wspolpraca@feniksmedia.pl Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Zastępca redaktora naczelnego: Radosław Urban Opieka redakcyjna: Agnieszka Szmuc Współpraca: Sławomir Nogaj, dr hab. Jacek Pniewski, Magdalena Moczulska, Sylwia Piskulska-Grzesik, Justyna Walicka, Radosław Wiktorowicz, Monika Misiak-Tabaczyńska, Olaf Tabaczyński, Beata Pałac, Katarzyna Kroner, Katarzyna Gumula-Kubicka, Piotr Kołaczek STUDIO GRAFICZNE: Marcin Masłyk (kierownik studia) Dawid Duszka MARKETING I REKLAMA: Kierownik marketingu wydawnictwa: Grażyna Jancik, 600 064 711, grazyna.jancik@feniksmedia.pl Krzysztof Chachlowski, 600 064 719, krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl PRENUMERATA: optykpolski@feniksmedia.pl Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z„Optyka Polskiego”dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy (art. 36 pkt 4 Prawa prasowego). W magazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki GettyImages.com. Grafika na okładce: reklama firmy American Lens. Przedstawione na okładce produkty są wyrobami medycznymi. Należy używać ich zgodnie z instrukcją lub etykietą. „Optyk Polski” – magazyn dystrybuowany wysyłką pocztową do optyków w całej Polsce, wydawany przy wsparciu merytorycznym Małopolskiego Cechu Optyków. Koordynatorzy projektu „Optyk Polski”: Marian Wójcik (MCO, inicjator projektu„Optyk Polski”), Wojciech Moszyński, Dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków Współpraca: Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna PRZEDSTAWIONE W MAGAZYNIE „OPTYK POLSKI” PRODUKTY SĄ WYROBAMI MEDYCZNYMI. NALEŻY UŻYWAĆ ICH ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ LUB ETYKIETĄ.

aktualności Soczewki Stellest® to rewolucyjny przełom w dziedzinie nauki i branży optycznej – umożliwiają one skuteczne spowolnienie progresji krótkowzroczności u najmłodszych. Dzięki wykorzystaniu technologii H.A.L.T., zawierającej 1021 mikrosoczewek ułożonych na 11 pierścieniach, których działanie przypomina tarczę ochronną, soczewki te są wyjątkowym narzędziem w profilaktyce zdrowia wzroku dzieci. Innowacyjna soczewka okularowa Stellest® ma ogromne znaczenie dla całego społeczeństwa, ponieważ krótkowzroczność staje się epidemią wśród najmłodszych. Aby sprostać potrzebom najmłodszych pacjentów i zapewnić im kompleksową ochronę wzroku w różnych warunkach otaczającego ich świata, Essilor wprowadził soczewkę barwioną – Stellest® Sun. Dzięki tej innowacji dzieci mogą cieszyć się pełnym słońcem podczas wakacji, chroniąc jedocześnie oczy i zachowując pełen komfort wzrokowy. Już ponad 600 optyków dołączyło do ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „POLSKA W OKULARACH”, organizowanej przez JZO – Polskiego Eksperta Optycznego. W ramach kampanii, wspieranej przez Marzenę Rogalską, Ambasadorkę Szkieł Progresywnych JZO, prowadzona jest akcja edukacyjna na temat problemów ze wzrokiem, w tym prezbiopii, krótkowzroczności oraz światłowrażliwości, a także promocja regularnych badań wzroku. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy nasze laboratorium odwiedziło blisko 100 optyków, którzy poznawali proces produkcji i najnowsze technologie, brali także udział w ekskluzywnych szkoleniach prowadzonych przez specjalistów JZO. Wśród poruszanych tematów nie zabrakło też kampanii„POLSKA W OKULARACH”. Celem tej rzataczającej coraz szersze kręgi Nadchodzi nowy standard szkieł okularowych! Już wkrótce polska premiera Transitions® GEN S™! Nowość od Transitions® to idealna równowaga między ochroną wzroku, komfortem widzenia i zjawiskowymi kolorami. Charakteryzuje się płynnym i szybkim przejściem od przejrzystości do zaciemnienia dzięki innowacyjnej technologii symbiotycznej, która łączy barwniki i matrycę soczewki. W ofertach firm Essilor Polonia, JZO oraz JAI KUDO już od września 2024 r. dostępnych będzie aż osiem żywiołowych kolorów. Więcej szczegółów niebawem! NOWA SOCZEWKA BARWIONA DLA DZIECI – STELLEST® SUN OGÓLNOPOLSKA KAMPANIA EDUKACYJNA „POLSKA W OKULARACH” LABORATORIUM JZO CHĘTNIE ODWIEDZANE PRZEZ OPTYKÓW TRANSITIONS GEN S – NOWY STANDARD SZKIEŁ OKULAROWYCH OD ESSILORLUXOTTICA akcji jest promowanie świadomego dbania o zdrowie, także w kontekście dolegliwości wzrokowych. Cieszymy się, że nasi klienci doceniają pasję i zaangażowanie, jakie towarzyszą nam w codziennych działaniach. Dzięki nim eksperci JZO nieustannie pracują nad innowacyjnymi produktami wspierającymi zdrowy wzrok. JZO dba o wzrok milionów użytkowników od blisko 80 lat, a przy tym nieustannie wspiera i rozwija rynek optyczny. Innowacyjne rozwiązania marki cieszą się uznaniem zarówno wśród konsumentów, jak i w branży optycznej. Produkty JZO, wytwarzane w laboratorium w Jeleniej Górze, spełniają wymagania systemu zarządzania jakością i są zgodne z normami EN ISO 13485:2016 i EN ISO 9001:2015, co potwierdza dążenie do zapewnienia klientom najwyższej jakości usług. Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony https://polskawokularach.pl. 6

„POLSKA W OKULARACH” – otwieramy oczy Polaków na zdrowy wzrok Z Łukaszem Rutą, Commercial Director JZO oraz Eweliną Macugą-Strojek, Head of Trade Marketing Poland & Baltics EssilorLuxottica rozmawiamy o tym, w jaki sposób JZO poprzez nową kampanię edukacyjną „POLSKA W OKULARACH” angażuje się w edukację społeczeństwa i zapewnia wsparcie dla niezależnych Optyków, aby wspólnie tworzyć lepszą przyszłość dla branży optycznej. redakcja: w marcu rozPoczęła się nowa ogólnoPolska kamPania edukacyjna jzo „Polska w okularacH”. skąd Pomysł na taką inicjatywę? Łukasz Ruta: w jzo mamy blisko 80-letnie doświadczenie związane z branżą optyczną i od wielu lat współpracujemy z niezależnymi optykami, monitorujemy rynek i potrzeby klientów. widzimy, że w branży optycznej zachodzą istotne zmiany. Żyjemy w społeczeństwie starzejącym się, co bezpośrednio przekłada się na potrzeby wzrokowe Polaków. według danych gus, liczba osób po 40. roku życia w Polsce wzrośnie do 22 milionów w ciągu najbliższych 10 lat. oznacza to, że ponad połowa Polaków będzie potrzebować soczewek progresywnych. Pozycja lidera zobowiązuje nas do tego, by dokładnie analizować potencjalne scenariusze i niejednokrotnie pokazywaliśmy, że jesteśmy w stanie wyprzedzać trendy. dlatego, wychodząc naprzeciw potrzebie dostarczania produktów odpowiadających nowym potrzebom oraz rosnącej wśród konsumentów chęci zdobywania wiedzy na temat zdrowia wzroku, ruszyliśmy z ogólnopolską kampanią edukacyjną „Polska w okularacH”. dzięki kampanii możemy aktywnie angażować się w edukację społeczeństwa na temat ochrony wzroku. Ewelina Macuga-Strojek: warto wspomnieć również o zbliżającym się 80-leciu jzo, które jest dla nas nie tylko okazją do świętowania, ale również momentem refleksji nad tym, jak daleko doszliśmy i w jakim kierunku zmierzamy. w jzo od wielu lat działalności kładziemy nacisk na edukację społeczeństwa na temat znaczenia zdrowia wzroku. w myśl misji grupy essilorluxottica, która brzmi „see more. Be more.”, regularnie angażujemy się w akcje społeczne właśnie po to, aby poprawiać życie innych poprzez poprawę ich widzenia. jako partner biznesowy niezależnych optyków, stawiamy na dzielenie się wiedzą i wsparciem w rozwoju salonów optycznych. organizowane przez nas eksperckie wizyty w nowoczesnym laboratorium jzo w jeleniej górze zawsze cieszą się ogromnym zainteresowaniem, podobnie jak wizyty ambasadorki soczewek Progresywnych jzo marzeny rogalskiej w salonach optycznych. jak na lidera branży przystało, idziemy dalej – nasza najnowsza inicjatywa, kampania edukacyjna „Polska w okularacH”, to kolejny krok na drodze edukacji i współpracy. redakcja: jaki jest cel i do kogo skierowana jest kamPania? Łukasz Ruta: konsumenci 40+ to nie tylko coraz liczniejsza, lecz także coraz bardziej wymagająca, zróżnicowana i skomplikowana pod względem indywidualnych cech, preferencji oraz stylów życia grupa. zmieniający się styl życia, rosnąca świadomość zdrowotna oraz postęp technologiczny sprawiają, że klienci poszukują coraz bardziej zaawansowanych produktów optycznych, które nie tylko korygują ich wady wzroku, ale również zapewniają komfort i ochronę. dla nas oznacza to konieczność dostarczania całemu spektrum pacjentów (od tych najmłodszych po zaawansowanych prezbiopów) coraz bardziej spersonalizowanych rozwiązań optycznych. w jzo stale poszerzamy ofertę o najnowsze technologie i rozwiązania, które poprzez poprawę wzroku zapewnią klientom lepszą jakość życia, a przy tym będą odpowiadać indywidualnym potrzebom i preferencjom. kampania „Polska w okularacH” pozwala nam dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców i pokazać jej korzyści płynące z wyraźnego widzenia. Ewelina Macuga-Strojek: dzięki kampanii możemy kontynuować naszą misję, w ramach której zwiększamy świadomość, edukujemy na temat ochrony wzroku oraz pokazujemy, jak poprawa jakości widzenia zmienia jakość życia. „Polska w okularacH” pozwala nam również pokazać, jak ważne są regularne badania wzroku i podkreślić, że problemy z widzeniem mogą być łatwo diagnozowane i skutecznie rozwiązywane dzięki odpowiedniej korekcji okularowej. redakcja: „Polska w okularacH” to nie tylko edukacja, ale równieŻ wsParcie Biznesowe dla oPtyków. w jaki sPosóB kamPania moŻe Pomóc oPtykom rozwijać Biznes? Łukasz Ruta: w ramach kampanii działamy dwutorowo. szerzymy świadomość na temat zdrowia wzroku wśród konsumentów oraz wspieramy rozwój naszych partnerów biznesowych. za pomocą spersonalizowanych przekazów marketingowych podkreślamy wagę profilaktyki oraz profesjonalnego doboru soczewek okularowych. innymi słowy: oferujemy ekspercką wiedzę w przystępnej i atrakcyjnej wizualnie formie. z biznesowego punktu widzenia, kampania „Polska w okularacH” to szansa dla właścicieli salonów optycznych na promocję i rozwój swoich salonów. w pierwszych dwóch tygodniach kampanii przystąpiło do niej blisko 500 niezależnych optyków i każdego dnia dołączają nowi ambasadorowie. salony będące częścią akcji nie tylko pozycjonują się jako eksperci i zaufani doradcy, lecz także korzystają z ogromnego potencjału tego narzędzia biznesowego: większy ruch w salonie, wzrost sprzedaży soczewek progresywnych, który przekłada się na wyniki sprzedażowe. to szczególnie ważne w czasach rosnącej roli profesjonalnego doradztwa. w dobie nadmiaru informacji i zalewu niskiej jakości produktów, konsumenci jeszcze bardziej doceniają ekspercką opinię. cieszymy się, że kampania „Polska w okularacH” może skutecznie pomóc salonom, wyróżnić się na tle konkurencji i zyskać zaufanie Pacjentów. Ewelina Macuga-Strojek: „Polska w okularacH” z założenia ma być źródłem cennej wiedzy na temat zdrowia wzroku. nie tylko wzrasta liczba Polaków, potrzebujących korekcji okularowej, lecz także świadomość konieczności dbania o zdrowie. to tylko podkreśla, jak ważną decyzją biznesową jest udział w podobnych akcjach. salony optyczne, które angażują się w działania społeczno- -edukacyjne, szybko zyskują zaufanie klientów, którzy doceniają ich zaangażowanie i chęć kreowania pozytywnych zmian. logo ambasadora kampanii, przyznawane optykom, uczestniczącym w inicjatywie „Polska w okularacH”, jest zatem zaszczytnym wyróżnieniem i motorem napędowym dla biznesu. optycy stają się aktywnymi uczestnikami edukacyjnej misji kampanii. już wspomnieliśmy o dużym nacisku na profilaktykę – za każdym razem zachęcamy odbiorców do odwiedzania salonów optycznych i regularnych badań wzroku. ambasadorzy kampanii stanowią kluczowe ogniwo w procesie dbania o wzrok. to wspaniałe, że kampania „Polska w okularacH” może być również narzędziem wzmacniającym relacje z naszymi partnerami biznesowymi oraz promującym rozwój branży optycznej w Polsce. jesteśmy dumni, że „Polska w okularacH” cieszy się tak dużym zainteresowaniem ze strony zarówno optyków, jak i mediów: kampanię wspierają Patroni medialni; m.in. magazyn oko, optyk Polski, magazyn optyka, izoptyka oraz nasza wspaniała ambasadorka soczewek Progresywnych jzo, marzena rogalska. Więcej na temat kampanii: www.polskawokularach.pl Łukasz Ruta Ewelina Macuga-Strojek

polska w okularach JZo dba o wzrok milionów użytkowników od blisko 80 lat! patroni medialni: zostań ambasadorem Kampanii więcej informacji u przedstawicieli regionalnych JZo.

trendy Lwia część okularowych wyborów pada na oprawy, których kształt zdefiniować można jako standardowy. Formy te, przez dekady wielokrotnie goszcząc na naszych nosach, zapracowały sobie na miano „klasycznych”. Bez względu na to, czy klient poszukuje okularów korekcyjnych czy przeciwsłonecznych, o ostatecznym wyborze dość często decydują modowa powściągliwość, uniwersalizm stylizacyjny i pewna zachowawczość. Można rzec „klasyka zawsze się obroni”. Co jednak z klientami, którzy od okularów oczekują nieco więcej i są gotowi łamać stereotypy związane z ich kształtem? Radek Wiktorowicz aka Ghosteye bloger na www.ghosteye.pl, szkoleniowiec, certyfikowany stylista opraw okularowych i kolorysta JEŚLI NIE KLASYKA, TO CO? Moda okularowa jest doskonałym przykładem nieustannego poszukiwania czegoś nowego, osobliwego, czasem wręcz kontrowersyjnego. Wiele osób idzie pod prąd, kocha zaskakiwać i prowokować. Dla tych odważniejszych i aktywnie poszukujących czegoś „innego” optyka okularowa ma wiele do zaoferowania. Od rozmaitych wielokątów, połączeń owalnych lub – wręcz przeciwnie – ostrych, geometrycznych, aż po kształty będące modowymi wariacjami na temat innych znanych form. Kultowe formy Wśród tysięcy przeróżnych kształtów opraw oraz ich niezliczonych wariantów nieustannie prym wiodą formy, które określamy mianem klasycznych. To kształty, które na dobre zadomowiły się w okularowej modzie. Bywa, że ich początki sięgają nawet dwóch wieków wstecz – tak jak ma to miejsce w przypadku prekursorów opraw, które w latach 60. i 70. na dobre weszły do kanonu okularowej mody pod nazwą lenonki. Klasyczną formę reprezentują też nieśmiertelne pilotki zwane aviatorami. Od kilku dekad cieszą się nieustającą popularnością u obu płci, zarówno w wersji okularów korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych, a także w niezliczonych odmianach materiałów i umaszczeń. Podium wśród najpopularniejszych klasyków należy również do opraw typu „kocie oko” (ang. cat eye). To kształt, który zyskał status najbardziej kobiecej formy okularów, będący atrybutem ikon mody i filmu z lat 50. i 60. XX wieku. Z kolei w świecie mężczyzn klasyczne, prostokątne oprawy, często będące „jedynym słusznym” wyborem dla panów, to popularne „kujonki” (nerdy), występujące również pod nazwą wayfarer. Niezależnie od płci użytkownika formy stuprocentowo klasyczne to wszystkie kształty sprawdzające się mimo przemijających trendów, zweryfikowane przez modę i w dalszym ciągu bardzo często, niemal odruchowo (by nie rzec: w ciemno) wybierane przez współczesnych klientów salonów optycznych. Pogoń za oryginalnością Okularowi projektanci nieustannie pracują nad coraz bardziej zaskakującymi zestawieniami materiałów i kolorów opraw. Śledząc aktualne kolekcje, można zauważyć, że ciągle duży nacisk jest kładziony na kształt okularów – mimo zmiennych mód musi on iść w parze z aspektami użytkowymi i terapeutycznymi. I choć wydawałoby się, że wymyślono już wszystko, z sezonu na sezon wciąż jesteśmy zaskakiwani modyfikacjami klasyków czy świeżym wzornictwem. Czy da się jasno określić, czym są owe, tak pożądane, formy niestandardowe? Oczywiście ilość nowych, wymyślnych kształtów jest trudna do wyliczenia, niemniej jednak warto wyodrębnić pewien kierunek, w którym podąża okularowa moda. 12

Obły i ostry, czyli Yin i Yang Jeszcze do niedawna okularowa moda nie łączyła tak chętnie w obrębie jednej pary okularów kontrastów płynących z kształtu. Mowa tutaj o synergii między łagodną owalną formą a ostrymi, geometrycznymi brzegami opraw. To trochę jak koncepcja antycznej chińskiej filozofii Yin i Yang, w której dwie przeciwne siły są współzależne, nie mogąc istnieć bez siebie. To moce, które wzajemnie się równoważą, a poprzez zasadę przeciwieństwa i dopełnienia mimo wzajemnych kontrastów dają obraz spójnej całości. Podobnie dzieje się w pozornie niedorzecznym połączeniu okręgu lub owalu oraz wielokąta. Dwie przeciwstawne formy spotykają się w jednej okularowej koncepcji. Nurt ten opiera się na kontraście widocznym zarówno w samym kształcie oprawy, jak i na przeciwieństwach kształtu reprezentowanego przez oprawkę oraz soczewkę okularową. Ów antagonizm pociąga za sobą konsekwencje stylistyczne związane z doborem takich form okularów w odniesieniu do kształtu twarzy. Nie ma bowiem tutaj prostej definicji, która ściśle klasyfikowałaby takie oprawy jako dedykowane do twarzy owalnej, pięciokątnej czy prostokątnej. Pewnym kierunkiem doboru, swoistą wskazówką estetyczną mogłaby być zasada przeciwwagi kształtu, w której łagodny owal twarzy przyciąga kanciaste oprawki, a wystające, ostro zarysowane kości jarzmowe i żuchwa dobrze korespondują z owalnymi formami opraw. Idąc tym tropem, można wnioskować, że oprawy będące synergią owalnych i geometrycznych form okażą się modelami uniwersalnymi, odpowiednimi dla niemalże każdego kształtu twarzy. Ze względu na różnorodność opraw z portfolio Yin i Yang każdy taki przypadek należałoby jednak rozpatrywać indywidualnie. Kocie wariacje Mimo że koci kształt okularów zadomowił się na kobiecych twarzach już dawno temu, cały czas jest uwielbianą przez dizajnerów bazą do modyfikacji. Mnogość i rozmach wariacji na temat cat eye zasługują na to, aby poświęcić im nieco więcej uwagi. Klasyczne oprawki typu kocie oczy, zaokrąglone w dolnej krawędzi oraz zadarte na zewnątrz i ku górze, to wizytówka formy. Bazujące na niej najnowsze projekty opraw i okularów przeciwsłonecznych idą w kierunku rozmaitych wariacji podstawowego kształtu. Pozostałość po tradycyjnych „kociakach” pod postacią wyciągniętej górnej części oprawy to jedyna cecha, która zachowała pierwiastek formy z lat 50. i 60. XX wieku. Będące na topie kocie kształty to zarówno te z dominacją łagodnych, owalnych zarysów z symbolicznym akcentem kociego oka, jak również mocno przerysowane i wyjątkowo „ostre” projekty. To modele o spokojnej naturze, jak i te o teatralnym wręcz wyrazie. Co ważne, i jedne, i drugie w obecnych czasach wolą występować jako modele oversize. Kocie oprawy z racji licznych wersji i modyfikacji bywają odpowiednim wyborem dla osób nie bojących się eksperymentów. Równie dobrze sprawdzą się na szerokiej kobiecej twarzy z wydatnymi policzkami, jak i na filigranowej buzi o silnie zaakcentowanych rysach. Dzięki plastycznemu kształtowi nawet skrajnie różniące się typy twarzy i urody możemy pogodzić z najbardziej kobiecą z kobiecych form okularów. trendy 14

Czy istnieją okulary bez zauszników? Oczywiście tak. Dlaczego jednak jest ich tak niewiele? Powodów jest co najmniej kilka, najważniejszy z nich dowodzi, że okulary z zausznikami są bardziej praktyczne w użytkowaniu i stabilniejsze. A czy istnieją różne formy zauszników? Tutaj również odpowiedź jest twierdząca. Olaf Tabaczyński stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta Monika Misiak-Tabaczyńska stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku Wygięte w charakterystyczny kształt zauszniki biegną prosto od zawiasów w kierunku tyłu głowy, sięgając aż za małżowinę uszną i stabilizując oprawy. Klienci salonów optycznych często zbyt mało doceniają ten element okularów, a zupełnie niesłusznie. Mają one nie tylko niezwykle ważny wymiar praktyczny, ale też – w zależności od modelu – niosą ze sobą dodatkowe korzyści dla użytkownika. Ze względu na owe walory można zauszniki podzielić na kilka kategorii. Uniwersalizm z nutą kontrastu Największą grupą zauszników są te, które stanowią zdecydowaną większość rozwiązań preferowanych przez użytkowników okularów. Typowe wyprofilowanie w zgodzie z anatomiczną budową ucha, czyli zagięcie ku dołowi, daje spory komfort i stabilność w przypadku okularów o klasycznej krzywiźnie bazowej frontu. Jednak i tu czeka na nas sporo nowości. Zauszniki dojrzały do roli pełnoprawnego, a czasem nawet i autonomicznego elementu konstrukcji opraw, który nawiązuje relacyjnie do frontu okularów. Jednym z dominujących obecnie trendów jest stosowanie zauszników kontrastujących z barwą frontu oprawy. Wraz z poszerzaniem się portfolio opraw z wyraźnym kompozycyjnym odcięciem kolorów zauszników zauważyć można, że to rozwiązanie zyskuje coraz wyraźniejsze zainteresowanie ze strony klientów. Ich uwagę przyciągają nowe, odważne propozycje, np. niebieskie zauszniki zestawione z żółtym kolorem frontów lub zielone fronty korespondujące z czerwonymi zausznikami. Kontrastów w trendach okularowych z udziałem zauszników jest zresztą więcej. Dla przykładu, popularnością cieszy się stawianie na przeciwstawne dialogowanie konstrukcji zauszników i frontów. Drobniejsze, delikatniejsze zauszniki są częścią pełniejszych płyt i konstrukcji frontów. Kolejny kontrast dotyczy relacji struktur i materiałów – bardziej gładkie zauszniki zaprojektowane są dla frontów matowych, piaskowanych, a nawet struktur o charakterze ręcznego wykończenia, z kamienia lub… lawy. Zaskakujące i przykuwające uwagę są designerskie projekty okularów z frontem z tworzywa, połączonym z zausznikami wykonanymi z metalu. Niektórzy projektanci tworzą również misterne zauszniki o biżuteryjnej formie, nadając im lżejszy, subtelniejszy charakter. Wśród wielu propozycji spotykamy finezyjne wygięcia metalu, dodatkowo zdobionego błyszczącymi cekinami, kryształkami lub wielobarwnymi kamieniami szlachetnymi i półszlachetnymi. DOCEŃMY ZAUSZNIKI PRZEPIS NA UDANĄ KOMPOZYCJĘ OKULARÓW trendy Vistan Germany 16

Zapraszamy również na stronę internetową dostępną w języku polskim. Do Państwa dyspozycji jest również nasz polskojęzyczny dział obsługi klienta. CHANGE ME! Nowy wygląd tak często, jak chcesz, z okularami ChangeMe – to takie proste! Mamy odpowiedni styl na każdą metamorfozę, dla każdego. Zmień się jednym kliknięciem! Dla niego stylowy i szykowny, dla niej romantyczny, rockowy, elegancki. Baw się zmianami! Oferujemy duży wybór nowych modeli zauszników i stylowych oprawek wraz z Klipsem Magnetycznym. infolinia: e-mail: www: +49 7171 93 03 160 info.polska@vistan.de www.vistan-brillen.de/pl Wilhelmstr. 16 73525 Schwäbisch Gmünd

Olaf Tabaczyński – twórca zawodu i nazwy„Stylista Opraw Okularowych” optometrysta, mistrz świata Style & MUA, artysta plastyk, designer. Kreator wizerunku, trener, wielokrotny juror i prelegent na międzynarodowych konferencjach. Twórca zasad makijażu dla osób noszących okulary i szkła kontaktowe. Zdobywca wielu nagród, w tym„Złotej Perły Mody 2023”. Właściciel Optic Cafe. Monika Misiak-Tabaczyńska – stylistka opraw okularowych, pedagog, kolorystka, wykładowca na UAM i WSEiT, instruktorka estetyki wizerunku, kosmetolog, organizatorka Mistrzostw Polski Makijażu, wieloletnia trenerka w Akademii Walki z Rakiem. www.olaftabaczynski.com Wersja dla aktywnych Osoby regularnie uprawiające sport lub wykorzystujące okulary do różnych aktywności lifestylowych docenią zauszniki z większą krzywizną bazową, o ergonomicznych kształtach. Charakterystyczna krzywizna bazowa frontu oraz większa baza soczewek powala na szerszy kąt widzenia i postrzegania, co w wielu sytuacjach przekłada się na wzrost komfortu oraz bezpieczeństwo. Dodatkowym atutem takich zauszników jest ściślejsze dopasowanie oprawy do krzywizny twarzoczaszki. Wpływa to pozytywnie na ochronę przed zawirowaniami powietrza czy wiatru przy chodzeniu po górach, jeździe na rowerze, bieganiu czy w trakcie uprawiania wielu innych dyscyplin sporu, czy to amatorskiego, czy wyczynowego. Większa krzywizna bazowa frontu okularów zmienia położenie zawiasów, a tym samym położenie zauszników. Zauszniki o prostszej budowie są kojarzone raczej z okularami o charakterze sportowym. Ich wyprostowana linia umożliwia integrację z ochronnymi kaskami czy nakryciami głowy. Gdy założymy np. kask motocyklowy, który ściśle przylega do całej głowy po to, aby ją chronić, proste zauszniki stają się nieodzownym rozwiązaniem. Ułatwiają zakładanie i zdejmowanie okularów, gdy kask jest założony – w takiej sytuacji wsuwanie i wysuwanie opraw o prostych zausznikach jest najlepszym i dedykowanym rozwiązaniem. Dodatkowo model ten, nie sięgając za małżowinę, nie jest przyciśnięty uchem, co podczas już nawet krótkich podróży jest odczuwalne i często wręcz bolesne. Dla motocyklistów, ale także dla innych użytkowników kasków o większych gabarytach stosowanie prostych zauszników jest bardziej praktyczne i komfortowe. Nie tylko dla sportowców Motto„Carpe diem”, coraz silniej wybrzmiewające w przestrzeni publicznej, zwłaszcza w czasach popandemicznych, znalazło swoje odzwierciedlenie także w pewnym charakterystycznym trendzie wpływającym na zmiany w stylistyce wielu okularów. Poprzez zmiany nawyków klientów oraz sięganie przez nich po wiele nowych rodzajów aktywności zauważalnym trendem staje się wykorzystywanie sprawdzonych i wypracowanych konstrukcji zauszników sportowych także w oprawkach stosowanych na co dzień. Zauszniki sportowe w nowej odsłonie okularów lifestylowych typu urban korzystają z konstrukcji okularów ochronnych. Ostatnio coraz więcej osób spędzających wolny czas na spacerach w przestrzeni miejskiej i poza nią korzysta z tych rozwiązań, co podyktowane jest bardziej świadomym dbaniem o wzrok i jego ochronę. LENNY KRAVITZ X RAY-BAN REVERSE: RZUĆ WYZWANIE KONWENCJI Przenieśliśmy najbardziej kultową markę na zupełnie nowy poziom. Za nami cztery energetyzujące tygodnie kampanii marki Ray-Ban na Facebooku, Instagramie i YouTubie. W dniach 13.05–09.06.2024 r. nowa kampania promująca kapsułową kolekcję Ray-Ban Reverse dotarła aż do 17 milionów osób w całej Polsce! Kolekcja Lenny Kravitz x Ray-Ban Reverse to połączenie ikon Ray-Bana z legendą muzyki i stylu Lennym Kravitzem. Lenny, podobnie jak ikoniczna marka okularowa, jest uosobieniem innowacyjności i ponadczasowego stylu. W swojej twórczości łączy gatunki, przesuwa artystyczne granice i wyznacza trendy, które wykraczają poza pokoleniowe ramy. Znajduje to doskonałe odzwierciedlenie w kolekcji Lenny Kravitz x Ray-Ban Reverse – to zupełnie nowa, przełomowa odsłona kultowych modeli marki Ray-Ban, stanowiąca pomost pomiędzy ponadczasowymi ikonami a innowacją. Modele z tej kolekcji sygnowane są podpisem Lenny’ego Kravitza na lewej soczewce, na prawej zaś umieszczono logo Ray-Bana. Do każdej pary dołączono limitowane opakowanie i etui. Całość tworzy unikalną, rewolucyjną reinterpretację kultowych modeli z solidną dozą rockandrollowego stylu gwiazdy, która ją współtworzyła. 18 trendy

EKSPERCKI MAGAZYN DLA OPTYKÓW BEZPŁATNA PRENUMERATA: optykpolski@feniksmedia.pl • artykuły eksperckie • aktualności branżowe • najnowsze trendy OPTYK POLSKI OPTYK POLSKI Branżowy dwumiesięcznik druk i on-line • portal • FB • Instagram www.optykpolski.feniksmedia.pl www.facebook.com/OptykPolski www.instagram.com/magazynoptykpolski ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY: Grażyna Jancik 600 064 711 grazyna.jancik@feniksmedia.pl Krzysztof Chachlowski 600 064 719 krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl

KRAKOWSKA WIOSNA OPTYCZNA 2024 W sobotę 13 kwietnia 2024 r. w Premier Kraków Hotel odbyła się kolejna edycja międzynarodowych targów branżowych pod nazwą Krakowska Wiosna Optyczna 2024. Targi rozpoczęły się o godz. 10.00, a w godz. 12.00–15.00 odbywały się wykłady oraz szkolenia. Po części szkoleniowej miała miejsce część oficjalna. Jako pierwszy głos zabrał Wojciech Moszyński, Dyrektor Małopolskiego Cechu Optyków, a następnie przybyłych gości specjalnych przywitał Marian Wójcik, Prezes MCO. Swoje przemówienia wygłosili także Jan Witkowski – Prezes Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej, a także Janusz Kowalski – Prezes Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości, którzy docenili duży wkład pracy w organizację tego ważnego wydarzenia oraz dziękowali za podtrzymywanie tradycji organizacji wydarzeń optycznych w Krakowie. aktualności 20

Srebrną Odznakę za Zasługi w Rzemiośle otrzymali: • p. Krzysztof Chlebicki, • p. Jerzy Jakubowicz, • p. Jarosław Lis. Specjalny dyplom od Zarządu Małopolskiego Cechu Optyków oraz list gratulacyjny od Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej otrzymał p. Jarosław Jobs, który skończył 80 lat i obchodził jubileusz 55 lat pracy w zawodzie optyka. aktualności 21

Następnie wręczano wyróżnienia w postaci certyfikatów ze znakiem Małopolskiego Cechu Optyków. Certyfikat ten jest potwierdzeniem najwyższej jakości usług w dziedzinie optyki okularowej i rekomendacji danego salonu przez Małopolski Cech Optyków w Krakowie. Potwierdza on także przynależność do Cechu oraz do elitarnej grupy salonów optycznych pod nazwą Mistrzowie Optyki. Takie wyróżnienie otrzymali: • p. Krzysztof Chlebicki, • p. Renata Flak-Grylewicz, • p. Jerzy Jakubowicz, • p. Jarosław Lis, • p. Janusz Ozimek, • p. Anna Pisarska, • p. Krzysztof Węgiel. Podziękowanie w postaci okolicznościowych dyplomów otrzymali wszyscy nasi wystawcy. aktualności 22

Na zakończenie części oficjalnej przygotowaliśmy niespodziankę – konkurs, w którym, w którym zadawaliśmy naszym gościom pytania związane z branżą optyczną oraz Małopolskim Cechem Optyków. Do wygrania były vouchery na najnowsze szkła od firmy Hoya Lens Poland. aktualności Dziękujemy firmom, które wzięły udział w Krakowskiej Wiośnie Optycznej 2024: Hilary Dantes Humel Optiblok Optovit Portman Scorpion Eyewear Serv-Optic Focus AM Optical Plus Wilanowski Training Solution Mr. Gain Mayon Tar-Pol Optimex Group Opty Trade Szajna Ignacy Rudawiec LORO Carl Zeiss Framed To Perfection Brenk 3G Vision Hoya Lens Poland 23

INFORMACJE: tel.: 733 954 033 e-mail: cechoptykow@op.pl www.mcokrakow.pl www.facebook.com/cech.optykow Kurs poprowadzi dr n. med. Andrzej Styszyński MAŁOPOLSKI CECH OPTYKÓW w Krakowie serdecznie zaprasza na Kurs Refrakcji, który odbędzie się w terminach: Kurs Refrakcji składa się z części teoretycznej oraz praktycznej, podczas której przeprowadzane są ćwiczenia na nowoczesnym sprzęcie optycznym. KURS REFRAKCJI 2024 oraz 24-26.06.2024 r. 10-12.06.2024 r. 17-19.06.2024 r. OSTATNIE W POLSCE KURSY REFRAKCJI Z dr. n. med. ANDRZEJEM STYSZYŃSKIM. Przeprowadzimy wszystkie trzy stopnie Kursu Refrakcji.

strefbaraenksżpaerta strefa eksperta strefa eksperta W biznesie„synergia” oznacza wykorzystanie wspólnych zasobów, umiejętności i pomysłów, aby osiągnąć więcej niż w pojedynkę. To jak dwa przyciągające się nawzajem magnesy, które razem tworzą coś większego i potężniejszego. Kiedy działania różnych elementów współgrają ze sobą, powstaje coś wyjątkowego. To jak zespolenie kolorów na płótnie, które dopiero w połączeniu przekształcają się w piękną kompozycję. W biznesie synergia może prowadzić do wzrostu, innowacji i obopólnego sukcesu. Skuteczne synergie Podstawowe pytanie brzmi:„Jak wykorzystać skuteczne synergie w rozwijaniu biznesu optycznego i pozyskiwaniu coraz to nowych klientów?”. Zacznijmy od uważnego rozejrzenia się dookoła naszego salonu. Czy mamy jakieś zaprzyjaźnione firmy, z którymi możemy połączyć siły i wspólnie stworzyć wydarzenie lub promocję docierającą do bazy danych klientów obu podmiotów? To najprostszy sposób na pozyskanie nowych klientów. Połączmy dwa dotychczas osobne zbiory ludzi i czerpmy z tej nowej grupy obustronne korzyści. Druga kluczowa kwestia to właściwie wykorzystywane social media. Jak pisałam w poprzednim felietonie („Optyk Polski” 02(78)/2024), obecność w tych kanałach jest absolutną koniecznością, jeśli prowadzimy nowoczesny salon optyczny i chcemy skutecznie docierać do kolejnych grup potencjalnych klientów. Przy prawidłowym planowaniu publikacji w social mediach (którego uczę moich podopiecznych na Autorskich Warsztatach Optycznych Twórców Cyfrowych) uwzględniamy kilka form takiej współpracy. Bazujemy na konkretnych płaszczyznach, łącząc grupy ludzi, które – z dużym prawdopodobieństwem – nie zetknęły się ze sobą wcześniej w wirtualnej rzeczywistości. Spotkania online Gdzie szukać takich synergii? Fantastycznie nadają się do tego wydarzenia online. Moje ulubione i najbardziej efektywne narzędzia to oczywiście tzw. lajfy JAK WYKORZYSTAĆ ZJAWISKO SYNERGII W ROZWIJANIU BIZNESU OPTYCZNEGO (ang. live – na żywo). Współorganizuję je przynajmniej raz w tygodniu i staram się na nich łączyć temat okularów z ciekawym rozmówcą – może to być lokalny twórca, artysta, przedsiębiorczyni, autorytet… Słowem: każdy, kto nosi okulary i prowadzi w social mediach profil obserwowany przez co najmniej kilka tysięcy osób. Czemu nie szukam wyłącznie specjalistów związanych z optyką? Ponieważ według mnie każda dziedzina życia idealnie nadaje się do połączenia z tematem dobrego widzenia – jeśli coś na tym polu szwankuje, nie mamy odpowiedniego komfortu życia, nie możemy skutecznie pracować, uczyć się czy tworzyć. Zachęcam więc do kreatywnego poszukiwania osób, które posiadają konta internetowe z licznymi obserwatorami i mogą ciekawie połączyć opowieść o swojej pasji czy zawodowej ścieżce z naszymi okularami. Każde takie spotkanie online to konkretny zastrzyk nowych obserwujących, którzy wcześniej być może o nas nawet nie słyszeli. To idealny moment, aby nawiązać relacje z nowymi klientami, pokazując im swój autentyczny magnetyzm oraz wiedzę ekspercką, a także aby przypomnieć o swojej działalności dotychczasowym odbiorcom naszych usług. Pamiętajmy, że ludzie kupują od ludzi. Jeśli nasza rozmowa z zaproszonym gościem wzbudzi w nich pozytywne reakcje, przykujemy ich uwagę lub uda się nam rozpalić w nich tęsknotę za ciekawymi oprawkami czy lepszymi szkłami, możemy być pewni, że w celu zaspokojenia tych potrzeb z dużym prawdopodobieństwem udadzą się oni w najbliższej przyszłości właśnie do naszego salonu. To właśnie dlatego kluczowa jest kwestia przełamania się, nabrania odwagi i zyskania umiejętności niezbędnych do rozwijania warsztatu autentycznego twórcy cyfrowego. Na wszystko to mogą liczyć uczestnicy prowadzonych przeze mnie comiesięcznych szkoleń w ramach American Lens College, w trakcie których ze stuprocentową skutecznością i ogromną radością dzielę się wiedzą opartą o metody sprawdzone w praktyce. Akcje promocyjne Kolejnym rodzajem udanej synergii jest tworzenie wspólnych promocji i akcji zachęcających do skorzystania z naszych Justyna Skrzypek ekspertka marketingu, szkoleniowiec, blogerka, autorka programu„Będzie dobrze”, właścicielka firmy konsultingowej KONSTELACJA MARKETINGU Synergia – słowo, które brzmi jak tajemnicza melodia. To połączenie sił, harmonia, współdziałanie. Wyobraź sobie, że jesteś częścią czegoś większego, gdzie każdy element współgra z resztą. To jak nuty w orkiestrze, które razem tworzą piękną symfonię. usług. Idealnym przykładem wydarzenia łączącego klientów firm o różnych profilach okazały się zorganizowane w wybranych salonach optycznych w Polsce„Powitania wiosny z BioLINE” (soczewka z biomasy od American Lens). Ile ożywczej energii, ilu nowych klientów, ile świeżych pomysłów czy par sprzedanych okularów pojawiło się dzięki tej inicjatywie, wiedzą tylko ci, którzy odważyli się wyjść ze swojej strefy komfortu i spojrzeć na działanie salonu optycznego z zupełnie innej perspektywy. Gratuluję wszystkim optyczkom, które zorganizowały wspaniałe wydarzenia w oparciu o wspólny cel i ofertę we współpracy z lokalnymi ekologicznymi firmami z branż: olejkowej, kwiatowej, spożywczej, turystycznej, kosmetycznej czy odzieżowej, docierając nie tylko do kobiet, ale autentycznie integrując całe lokalne społeczności. To był strzał w dziesiątkę – i to w dodatku podwójny! Te wydarzenia odbiły się pozytywnym echem na zaangażowanych w nie biznesach. Ponadto zbudowane zostały solidne podwaliny pod lojalnych i długoterminowych klientów, którzy pokochali te salony optyczne nie tylko za świetne okulary, ale również za niepowtarzalną wartość dodaną, która w obecnych czasach jest na wagę złota. Zachęcam wszystkich do szukania swoich lokalnych synergii – zarówno w relacjach z klientami, jak i w wewnętrznych procesach. To klucz do osiągnięcia wyższych celów i tworzenia czegoś naprawdę wyjątkowego. Niech moc SYNERGII będzie zawsze z nami! 25

strefa eksperta strefa eksperta Salony optyczne, podobnie jak firmy z wielu innych branż, muszą stale dostosowywać się do zmieniających się preferencji i oczekiwań konsumentów, aby przyciągnąć nowych klientów, zwłaszcza z młodszego pokolenia. Młodzi ludzie mają inne priorytety i sposób myślenia niż starsze generacje, dlatego kierowana do nich strategia marketingowa powinna być odpowiednio dostosowana. Oto kilka kluczowych sposobów na przyciągnięcie młodych klientów do salonów optycznych. Jarosław Szyguła Dyrektor Regionalny Vadim Eyewear, północna Polska OBECNOŚĆ W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH Media społecznościowe są jednym z najważniejszych kanałów komunikacji dla młodych ludzi. Obecność na platformach takich jak Instagram, Facebook, TikTok czy YouTube może znacznie zwiększyć rozpoznawalność marki wśród młodych klientów. Regularne publikowanie atrakcyjnych wizualnie treści, takich jak zdjęcia modnych oprawek, filmiki przedstawiające proces badania wzroku czy recenzje produktów, pomoże w budowaniu zaangażowanej społeczności. Warto również korzystać z tzw. influencer marketingu, współpracując z popularnymi w sieci osobami, które mogą zarekomendować salon optyczny swoim obserwatorom. JAK PRZYCIĄGNĄĆ MŁODYCH KLIENTÓW DO SALONÓW OPTYCZNYCH? strefa eksperta NOWOCZESNA STRONA INTERNETOWA I APLIKACJE MOBILNE Posiadanie spełniającej aktualne standardy i responsywnej strony internetowej to absolutna podstawa. Strona powinna być intuicyjna, łatwa w nawigacji i zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Dodatkowym atutem będzie stworzenie aplikacji mobilnej, która umożliwi umawianie wizyt, przeglądanie oferty produktów oraz śledzenie promocji i zniżek. Personalizacja oferty za pomocą aplikacji, np. poprzez rekomendacje oparte na wcześniejszych zakupach, może znacznie zwiększyć lojalność klientów. ATRAKCYJNE I NOWOCZESNE WNĘTRZA SALONU Wystrój salonu optycznego odgrywa dużą rolę w przyciąganiu młodych klientów. Wnętrza powinny być nowoczesne, estetyczne i przyjazne. Jasne oświetlenie, minimalistyczne meble oraz interaktywne ekrany dotykowe, które umożliwiają wirtualne przymierzanie okularów, mogą znacząco podnieść atrakcyjność miejsca. Przyjazna atmosfera i profesjonalna, ale jednocześnie luźna obsługa sprawią, że młodzi ludzie będą chcieli wracać. PROMOCJE I PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE Młodzi ludzie często szukają okazji do oszczędzania. Oferowanie zniżek dla studentów, sezonowych promocji oraz atrakcyjnych programów lojalnościowych może przyciągnąć wielu nowych klientów. Programy lojalnościowe, które premiują regularne zakupy i polecenia salonu optycznego znajomym, pomagają w budowaniu z nimi długoterminowych relacji. SZEROKA OFERTA MODNYCH OPRAWEK Moda odgrywa wśród młodych ludzi ogromną rolę. Dotyczy to także wyboru okularów. Warto więc zainwestować w szeroką gamę nowoczesnych i stylowych oprawek, które będą odpowiadać najnowszym trendom. Regularne aktualizowanie kolekcji oraz oferowanie produktów znanych projektantów może przyciągnąć klientów szukających modnych rozwiązań. EDUKACJA I ŚWIADOMOŚĆ ZDROWOTNA Wiele młodych osób nie zdaje sobie sprawy z potrzeby regularnego badania wzroku. Organizowanie kampanii edukacyjnych na temat znaczenia zdrowia oczu, cykliczne publikacje artykułów na blogu firmowym, a także oferowanie darmowych badań wzroku mogą zwiększyć świadomość wśród młodszych klientów. Działania te powinny być realizowane zarówno online, jak i offline. TECHNOLOGICZNE INNOWACJE Młodzi ludzie często interesują się nowinkami technologicznymi. Wprowadzenie nowoczesnych technologii, takich jak wirtualna rzeczywistość (ang. virtual reality, VR) do przymierzania okularów, posiadanie zaawansowanych urządzeń diagnostycznych czy udostępnianie aplikacji do samodzielnego monitorowania stanu zdrowia oczu, może znacząco podnieść atrakcyjność salonu optycznego. Aby przyciągnąć młodych klientów do salonów optycznych, warto skupić się na innowacyjnych rozwiązaniach, atrakcyjnym designie, obecności w mediach społecznościowych oraz personalizacji oferty. Dzięki temu salon optyczny stanie się miejscem nowoczesnym, przyjaznym i modnym, które spełnia oczekiwania młodszych pokoleń. 01 02 03 04 05 06 07 28

strefa eksperta Converse to marka, która przez dekady zdobyła status ikony w świecie mody młodzieżowej. Jej produkty są symbolem indywidualizmu i autentyczności, co idealnie trafia w gusta młodych ludzi. Wprowadzenie do oferty salonów optycznych kolekcji okularów marki Converse może przyciągnąć fanów marki, którzy chcą podkreślić swój styl za pomocą charakterystycznych akcesoriów. Współpraca z influencerami i kampanie marketingowe Converse regularnie współpracuje z influencerami i prowadzi kampanie marketingowe skierowane do młodszych odbiorców. Salony optyczne mogą skorzystać z tej strategii, nawiązując współpracę z influencerami promującymi okulary Converse. Dzięki temu otwiera się przed nimi szansa na dotarcie do szerokiej grupy młodych ludzi, którzy ufają rekomendacjom swoich idoli z mediów społecznościowych. Wyjątkowe kolekcje i limitowane edycje Converse często wprowadza limitowane edycje swoich produktów, co zwiększa ich atrakcyjność. Wprowadzenie do salonów optycznych limitowanych edycji okularów Converse może przyciągnąć klientów szukających unikalnych i niepowtarzalnych akcesoriów. Promowanie takich kolekcji jako ekskluzywnych i dostępnych tylko w wybranych miejscach zachęci młodych ludzi do odwiedzenia salonów optycznych. Współpraca z marką Converse daje salonom optycznym unikalną okazję do przyciągnięcia młodych klientów. Kultowy status marki, jej szeroka rozpoznawalność oraz zrozumienie młodzieżowej kultury mogą być kluczowymi elementami skutecznej strategii marketingowej. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu potencjału marki Converse salony optyczne mogą stać się miejscami modnymi, nowoczesnymi i atrakcyjnymi dla młodego pokolenia. Marka Converse, znana na całym świecie przede wszystkim z kultowych trampek, od lat cieszy się ogromną popularnością wśród młodych ludzi. Jej rozpoznawalność i przynależność do kultury młodzieżowej sprawiają, że produkty sygnowane logiem Converse mogą być skutecznym narzędziem w przyciąganiu młodych klientów do salonów optycznych. CONVERS: KULTOWY STYL I SZEROKA ROZPOZNAWALNOŚĆ 29

trendy/butik Czas na oprawki, które łączą wyrafinowany styl i funkcjonalność. Zadaj szyku na wakacjach i ciesz się doskonałą ochroną oczu w najmodniejszych okularach przeciwsłonecznych! LATO w pełni PRZEDSTAWIONE PRODUKTY SĄ WYROBAMI MEDYCZNYMI, NALEŻY UŻYWAĆ ICH ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ UŻYWANIA LUB ETYKIETĄ. Model: 0RX5154__2012 Producent: Ray-Ban Model: 0RX5598__2034 Producent: Ray-Ban Model: 0RX6472__2501 Producent: Ray-Ban Model: 0RX6472__2500 Producent: Ray-Ban Model: 0RX6496__2500 Producent: Ray-Ban Model: 0RX6496__2509 Producent: Ray-Ban Model: 0RX5598__2012 Producent: Ray-Ban 30

Model: 0RBR0101S__003_30 Producent: Ray-Ban Model: 0RBR0502S__66771A Producent: Ray-Ban Model: 0RBR0502S__678072 Producent: Ray-Ban Model: 0RBR0502S__667772 Producent: Ray-Ban Model: 0RBR0101S__001_1A Producent: Ray-Ban Model: 0RBR0502S__6677_2 Producent: Ray-Ban Model: 0RBR0502S__6709CB Producent: Ray-Ban Model: 0RBR0101S__001_69 Producent: Ray-Ban Dystrybutor: EssilorLuxottica trendy/butik 31

Producent: Karl Lagerfeld Dystrybutor: Vadim Eyewear Producent: Calvin Klein Dystrybutor: Vadim Eyewear Producent: Salvatore Ferragamo Dystrybutor: Vadim Eyewear Producent: Liu Jo Dystrybutor: Vadim Eyewear Producent: Calvin Klein Jeans Dystrybutor: Vadim Eyewear Producent: Longchamp Dystrybutor: Vadim Eyewear trendy/butik 32

trendy/butik Model: GLF5085-C4 Producent: Breska Model: MB1205-C3 Producent: Breska Model: JS8613-C214 Producent: Breska Model: XJ0020-C1 Producent: Breska Model: 4393-C2 Producent: Breska Model: MB1205-C3 Producent: Breska Model: M017-C3 Producent: Breska Model: G9001-C7 Producent: Breska Dystrybutor: SZAJNA Laboratorium Optyczne 33

trendy/butik Nowa kolekcja i-D TOKYO to inspiracja kolorem, to wzajemne przenikanie się barw i tonacji w całej palecie emocji. Klasyczne, geometryczne i na okrągło modne formy to w filozofii marki przenikająca się elegancja z minimalistyczną nutką moderny, która jest dynamicznym i ponadczasowym stylem marki. 34

trendy/butik Model: KE-C050401-C3 Producent: Rako Optyk Serwis Model: KE-C050405-C1 Producent: Rako Optyk Serwis Model: KE-C050408-C3 Producent: Rako Optyk Serwis Model: KE-C050406-C3 Producent: Rako Optyk Serwis Model: MC-C050402-C7 Producent: Rako Optyk Serwis Model: MC-C050404-C2 Producent: Rako Optyk Serwis 35

trendy/butik STEPPER EYEWEAR to nie tylko firma, to filozofia. Tworząc swoje oprawki, firma kładzie ogromny nacisk na idealne dopasowanie do kształtu twarzy, wykorzystując najnowsze technologie i materiały najwyższej jakości. Ich niezrównana paleta kolorów sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie, a neutralne odcienie są naturalnym wyborem dla tych, którzy cenią sobie elegancję i ponadczasowy styl. STEPPER Origin to segment produktów, którego oprawy stworzone są, by prawidłowo trzymać przepisane soczewki przed okiem, dzień po dniu zapewniając doskonałe dopasowanie, wygodę i atrakcyjną stylistykę. Z kolei STEPPER Spirit odkrywa przed użytkownikami świat modnych okularów, równie funkcjonalnych, co stylowych. To marka optyczna, która rozumie, że pielęgnacja wzroku może harmonijnie współgrać z indywidualnym stylem. Dzięki STEPPER EYEWEAR poczujesz się lepiej, wiedząc, że Twoje oczy są w najlepszych rękach, a Ty prezentujesz się zjawiskowo. Model: SI-20149 Dystrybutor: Optimex Group Model: STS-40245 Dystrybutor: Optimex Group Model: SI-30234 Dystrybutor: Optimex Group Model: SI-30233 Dystrybutor: Optimex Group Model: SI-30231 Dystrybutor: Optimex Group Model: STS-40230 Dystrybutor: Optimex Group Model: STS-40242 Dystrybutor: Optimex Group Model: SI-60283 Dystrybutor: Optimex Group 36

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=